نتایج نهایی پروژه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی: ۴٠ تا ٧٠ عدد یوزپلنگ در کل ایران / با وجود تلاش ها جمعیت یوزپلنگ رو به کاهش است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در جریان همایش یوزپلنگ آسیایی که در روز شنبه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، مباحثی گوناگون و بعضا دور از موضوع همایش مطرح گردید اما مهمترین موضوع، نکته ای بود که مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی به آن اشاره کرد و به هیچ عنوان در کانون اخبار این همایش قرار نگرفت و آن کاهش جمعیت یوزپلنگ در کشور بود.

در اخباری که از برگزاری این همایش در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شد سخنرانی معصومه ابتکار ریاست سازمان، احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان و هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به صورت کامل منتشر گردید اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود اینکه برای نخستین بار نتایج نهایی پروژه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور که حدود ۳ سال به طول انجامیده است از طرف مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام شد هیچ اشاره ای به سخنرانی مرتضی اسلامی در این همایش نشد!

به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی، در این همایش برای نخستین بار نتایج نهایی پروژه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی توسط مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی ارائه شد.

مرتضی اسلامی دهکردی با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های حفاظتی، جمعیت یوزپلنگ ایرانی روندی رو به کاهش داشته است، گفت: براساس نتایج بررسی‌های صورت گرفته از سال ١٣۹٠ تا ١٣۹٢ در زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ در ایران، مشخص شد که ۴٠  تا ٧٠ عدد یوزپلنگ در کل ایران زیست می کنند.

اسلامی دهکردی به وضعیت بحرانی یوزپلنگ آسیایی اشاره  کرد و گفت: در دهه ٧٠، سالیانه حداقل ٢ قلاده یوز توسط انسان کشته می شود و در دهه ٨٠، ١١ مورد یوزپلنگ بواسطه تصادف جاده ای و ١٣ مورد بر اثر شکار توسط انسان کشته شدند که در دهه ۹٠ به رغم کاهش تلفات جاده ای، حداقل ۵ یوزپلنگ توسط انسان از پا درآمدند.

اسلامی گفت: تخریب زیستگاه های یوز بویژه چرای بی رویه دام، احداث جاده و معادن عوامل اصلی کاهش تعداد یوزپلنگ ها در چند دهه اخیر می باشند.

+135
0
  

11 دیدگاه

  1. امید می‌گوید:

    واقعا که چه خبر جدیدی من فکر میکردم یوز ها دارن زیاد میشن هیچ کس فکر نمیکرد دارن کم میشن…. پس خدا وکیلی توقع دارین که چه اتفاقی بیفته همین تعداد رو بدین به هندوستان تا ببینید چه جوری زیاد میشن…/کوشکی/ و /دلبر/ رو بدین به هند تا ببینید چی میشه…انقدر بی عرضه هستند که نمیتونن اون ۲تا یوز اسیر رو با هم اشنا کنن…واقعا اشنا کردن کوشکی و دلبر کار سختیه که انجام نمیشه…توی ایران نمیشه کاری کرد…جاده معدن نفت نداشتن طعمه و از همه مهم تر پایین بودن فرهنگ مردم…خدا رو شکر که سمت لرستان و زاگرس یوز وجود نداره وگرنه معلوم نیست چی میشد…من اصلا ناراحت نیستم به جای این که از این اخبار تکراری و همیشگی ناراحت بشم از به دنیا اومدن ۲تا طوله پلنگ ایرانی توی روسیه خوشحال هستم از اینکه پلنگ ایرانی منقرض نمیشه و از بین نمیره خوشحال هستم از اینکه جمعیت شیر اسیایی در جنگل گجرات توی هند رو به افزایش هست خوشحال هستم…ما چه چیزی مون درسته که حالا توقع داریم محیط زیست و حیواناتش درست باشن

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

    • مسعود ش می‌گوید:

      تا وقتی تو مناطق زیست یوزپلنگ گله گوسفند و سگهای گله بیاد همینه تا وقتی مسئولین استانی و شهرستانی چپ و راست جاده سازی بکنن همینه تا وقتی شکارچی جماعت فرهنگ شکار نداشته باشه همینه و از همه مهمتر اینکه وقتی تو همچین هما یشی مسئولین به فکر خودنمایی هستند همینه یعنی با این اوضاع یوز منقرض می شه .
      اما اینجا ۱پیشنهاد به دوستان دارم: اینکه اگه دوست دارن عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی بشن.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

      • مسعود ش می‌گوید:

        جدا باید فکری کرد دیگه زمان اینکه مسئولین بیان سخنرانی کنن و خودنمایی کنن گذشت. این رو جدی می گم یا اینکه خودمون هنر کنیم و بتونیم یوز رو حفظ کنیم یا اینکه باید ۳یا ۴ یوز زنده گیری و به هند فرستاده بشن تا حداقل منقرض نشن هر چی باشه این هندیا نسل شیر ژیان رو حفظ و از ۳۰ قلاده به بیش از ۴۰۰ قلاده رسوندن
        حفظ یوزپلنگ حتی در هند بهتر از انقراضش هست والسلام

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  2. سجاذ می‌گوید:

    سلام
    نمیدونم باید چکار کرد. یوز پلنگ نماد حیات وحش کشور عزیزمون هست. باید اولا حسابی فرهنگ سازی کرد مخصوصا مردم حاشیه کویر یزد و اصفهان و کرمان. سیر نزولی یعنی انقراض. کمتر از ۴۰ تا یوز بشن دیگه جای برگشت نیست. الان یوز رو مرز هستش یعنی لبه ی تیغ. باید کمر همت ببندیم. دست رو دست بذاریم تموم میشه. باید سایت بزنن برا تکثیر حداقل تو میاندشت چند تا ماده زنده گیری کنن چون اونجا ماده کمه. اصلا حالم گرفتست. نمیدونم چی میشه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  3. مجتبی می‌گوید:

    خدا کی میشه خبر خوب از حیات وحش ایران به گوشمون برسه.
    میگن داره جمعیت یوزپلنگ ایرانی کم میشه ولی باز هیچ کسی به فکر این نیست که کاری کنند که بجای اینکه حرف از کم شدن یوز بزنند کاری کنند که جمعیت یوز و حیات وحش ایران زیاد بشه.
    هر شهری پر شده از تفنگ بچه ۱۰ ساله یک تفنگ دست گرفته میره برای دزدی از حیات وحش و هیچ کسی هم حاضر نیست جلو این بی قانونی رو بگیره.
    وقتی نسل کل حیات وحش از بین رفت دیگه مسئولین ما به فکر میوفتن که حالا باید چه کار کرد
    اینم لینک چند تا دزد حیات وحش شهرستان گراش فارس که بخاطر اینکه محیط بان نیست جلو اینها رو بگیره هر کی تفنگ دستش میاد میره برای دزدی توی این کوه تا هشت سال قبل پلنگ وجود داشت ولی بخاطر نبودن طعمه تا حالا دیگه هیچ پلنگی مشاهده نشده
    http://www.youtube.com/watch?v=wZ6ypAdkCGc&hd=1
    http://www.aparat.com/v/iDAKG

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  4. ناشناس می‌گوید:

    دیده بان عزیز سلام من اخبار یوز رو با دقت دنبال میکنم
    ۵ یوز از سال ۹۰ کشته شدن پس جای سوال داره ۲ مورد که رسانه ای شد در توران بود از انجمن یوز استدعا دارم اگر از کشتار یوز اطلاعات دارن پنهان کاری نکنند چرا که دیگر جایی برای این گونه کارها وجود ندارد همه ما مردم ایران محرم پروژه یوز هستیم این کارا درست نیست

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. نمایشگاه نسبتا جامع حفظ محیط زیست در اردکان برگزار می شود+پوستر
    http://cheetahardakan.persianblog.ir/

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  6. آریان می‌گوید:

    ای کاش حداقل به جای پسرفت درجا میزدیم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. انجمن یوزپلنگ ایرانی می‌گوید:

    در پاسخ به دوست ناشناس که خواسته بودند اطلاعات تلفات یوزها منتشر شود، ما نیز این اطلاعات را در مقاله ای که از سوی کارشناسان موسسه میراث پارسیان در همایش اکولوژی حفاظت در شهریور ۱۳۹۲ ارائه شد دریافت نمودیم. کاملا با شما موافق هستیم که چنین اطلاعاتی را باید در اختیار جامعه قرار داد و از همه برای حفاظت از یوز استمداد طلبید. برپایه همین دیدگاه است که ما نیز این اطلاعات را با هدف روشن تر کردن وضعیت یوز در ایران منتشر نموده ایم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات بیشتر در این مورد با دوستان این مجموعه که اقدامات ارزشمندی برای یوز انجام می دهند، می توانید تماس حاصل نمایید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • امید می‌گوید:

      بود و نبود انجمن یوز ایرانی هیچ فرقی نداره…کوشکی و دلبر رو بدین به هند تا ببینید چی میشه…چه جوری تکثیر میشن

      داغ Thumb up 1 Thumb down 5

  8. سجاذ می‌گوید:

    انجمن یوز شما که تا آخر اسفند از ۲۰ تا عکس گرفتید بقیه که گفتید ۴۰ تا ۷۰ مستند هستن یا بر اساس تراکم و نظر کارشناسانه هست این آمار؟
    یعنی تو نایبند طبس بیشتر از ۳ تا پایش شده؟ یا دره انجیر یا بافق یا راور؟
    یه سوال دیگه: شما تمام مناطقی که یوز داره رو دوربین گذاشتید؟ مناطق جدید پیدا نشده؟ رفته بودم انارک نایین یکی از چوپانانشو دیدم گفت هر از گاهی یوز پلنگو میبینن اطرافش. میشه پیگیر بشید؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>