مدیرکل محیط زیست استان تهران: هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس آمار ارائه شده روز گذشته میزان PSI ذرات دو و نیم میکرون در هوای تهران  ۱۱۴ بود که تا بعد از ظهر به ۱۲۰ افزایش پیدا کرد و تا ساعت ۲۰ به ۱۴۰ رسید.

حیدرزاده ادامه داد: پیش بینی می شود امروز نیز به خاطر بادی که از سمت غرب به شرق از سمت سمنان به تهران می آید با کاهش شعاع دید مواجهه خواهیم بود و شرایط ناسالم است.

وی ادامه داد: در سایر پارامترها در وضعیت سالم قرار داریم و تنها مشکل آب و هوای تهران به خاطر وجود ذرات معلق ۲٫۵ میکرون است که بر خلاف سایر آلایندگی ها قابل رویت می باشد سبب کاهش شعاع دید می شود و این شرایط تا ۵ شنبه در تهران ادامه دارد و صرفا گرد و غبار و ذرات معلق است.

حیدرزاده با بیان اینکه تا پایان هفته تعطیلی در تهران نخواهیم داشت اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط ناسالم هستیم و به اعداد شرایط اضطرار نمی رسیم و از پنج شنبه به دلیل این که گرد و غباری که از سمت سمنان به تهران آمده کاهش پیدا می کند شاهد کاهش بار آلودگی تهران خواهیم بود و به شهروندان توصیه می کنیم که حداقل در ساعات صبح از منزل خارج نشوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون به مدارس نیز توصیه می کنیم زنگ ورزش دانش آموزان را در نوبت صبح تا پایان هفته مدیریت کنند که ان شاالله از شنبه شاهد هوای سالم در تهران خواهیم بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص میزان و شرایط آلودگی هوا و تصمیمات اتخاذ شده در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا و کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، صرفا بر عهده دبیر کارگروه است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، دکتر محمد هادی حیدرزاده، دبیر و سخنگوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران افزود: با توجه به مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا، هرگونه اطلاع رسانی در این خصوص صرفا بر عهده مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران مستقر در اداره کل محیط زیست استان و دبیر کارگروه (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان) به عنوان سخنگو است.

وی از رسانه‌ها خواست با توجه به در پیش بودن فصل سرما و احتمال وارونگی دما و افزایش بار آلودگی تنها آخرین وضعیت و شرایط آلودگی هوا را از مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران و یا سخنگوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا جویا شوند.

دبیر و سخنگوی کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد: بدیهی است درج هرگونه اطلاعات در این خصوص به غیر از مراجع یاد شده به لحاظ قانونی فاقد اعتبار است.

وارونگی هوا به حالت غیر معمول جو گفته می‌شود که طی آن در تروپوسفر (اتمسفر مجاور زمین) با افزایش ارتفاع به جای کاهش دما بر میزان آن افزوده ‌شده و هوای فوقانی گرمتر از هوای تحتانی می‌شود. بروز این حالت مسلما صعود و حرکت عمودی هوا را متوقف می‌سازد. چرا که بر اساس قوانین فیزیک سیالات، هوا با گرم شدن منبسط، سبک و آماده صعود می‌شود، در حالیکه با وارونه شدن هوا، هوای تحتانی سرد و طبیعتا سنگین و پایدار می‌شود.

وارونگی دما وقتی شکل می‌گیرد که بازتابش انرژی از سطح زمین به داخل اتمسفر زیاد از حد باشد. چنین حالتی در هوای صاف و پایدار ظاهر و پوشش برفی زمین آن را به اوج می‌رساند. لذا روزهای پس از بارش در فصل سرد سال فراوانی بیشتری از وارونگی را تجربه می‌کند.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>