شکار گراز توسط شکارچیان اسپانیایی در مناطق جنگلی بهشهر / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شکارچیان اسپانیایی هر چند سال یکبار در فصل پاییز برای شکار خوک وحشی به ایران سفر کرده و ضمن اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست به شکار گراز در جنگل های مازندران می پردازند.

تصاویر این گزارش مربوط به شکار گراز توسط شکارچیان اهل اسپانیا در جنگل های منطقه رستم کلا از توابع بهشهر می باشد.

این شکارچیان عمدتا به دنبال گرازهای نر و مسن جهت ثبت رکورد طول دندان هستند و غیر از دندان عموما از قسمت های دیگر حیوان از جمله گوشت استفاده نمی کنند.

براساس مصوبه هیئت دولت شکار گرازهایی با طول دندان کمتر از ۱۵ سانتی متر ممنوع می باشد و بهای پروانه شکار برای اتباع خارجی در ازاء هر راس گراز با طول دندان ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر ۱۰۰۰ دلار و با طول دندان بیشتر از ۲۰ سانتی متر ۱۵۰۰ دلار می باشد.

همچنین نرخ ضرر و زیان قابل پرداخت در مقابل شکار غیرمجاز هر گراز معادل دو میلیون ریال تعیین شده است.

+56
-19
  

40 دیدگاه

  1. توحید می‌گوید:

    دیگه باید بگم واقعا متاسفم برای خودم و ایران و ملت ایران. تو کشور خودشون اجازه نمیدن میگن بریم ایران. محیط زیستش که صاحب نداره. بریم رکورد بزنیم. خدایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییا
    اون شکارچی ها تو عکس دارن به ریش ما دوست داران محیط زیست ایران میخندند
    بیان بزنیم تو سر خودمون
    اونها میان گراز شکار میکنند و میرن به کشورشون. بعد پلنگ خوراک نداره میاد میزنه به گله. چوپان هم میزنه پلنگ رو میکشه. ما هم میشینیم لعنت میفرستیم. مشکل اصلی محیط زیست خوده دولته. خود سازمان محیط زیست
    چند روز پیش یک پلنگ تو آزادشهر توسط دامدار کشته شد.البته خود دامدار هم کشته شد.خوب گراز نیست که بخوره حیوون.شکارچی های اسپانیایی زدن و رفتن

    پر طرفدار Thumb up 90 Thumb down 27

    • مهری می‌گوید:

      برای آی دی توحید،
      بهتر آنکه به مقوله ی شکار از روی تعصب نگریسته نشود. تعصب به هر چیزی آفت زاست و تمامی معادلات را بهم میزند. نمیخواهم بگویم جمعیت گراز در کشور زیاد است و میشود بخشی از آن را قابل شکار دانست. این یک بحث تخصصی است و فرمول خاصی دارد و میتوان افراد قابل شکار از جمعیت گونه را محاسبه نمود. آنچنانکه آسیبی به کمینه ی جمعیت زیستا وارد نشود. سوالی برایم مطرح است آنکه آیا قیمت شکار یک راس گراز در ایران در مقایسه با نقاط مختلف دنیا تعیین شده است؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 24

      • توحید می‌گوید:

        احسنت به شما که روی مخلوق خدا قیمت میگذارید.مشکل از ریشه هستش.اینها میراث ملی ما و مردم آینده هستند.برای فرزندانمان هم باید نگه داریم.برای شیر و ببرمان تعصب به خرج ندادیم نیست و نابود شدن و حالا حسرتش.برای گراز و کل و بز هم تعصب به خرج ندین تا حسرتش رو بخورید.همانطور که برای یک وجب خاک کشورم تعصب به خرج میدم برای محیط زیستم هم تعصب به خرج میدهم.تو آفریقا کشتن یک میمون ۷ سال زندانی داره ولی از کشور دیگه میان برای رکورد زدن.واقعا متاسفم

        پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 13

        • مهری می‌گوید:

          سلام مجدد
          خیلی خوبه که شما به مسائل محیط زیست اینقدر تعصب و غیرت دارید . به قول استاد کهرم، محیط زیست ایران به افراد غیرتمند نیاز فراوان دارد. درباره ی این جریمه که گفتید من اطلاعی ندارم ولی در کشورهایی همچون نامیبیا، زامبیا و بوتسوانا علاوه بر پارکهای ملی، پارکهایی در حوالی شهر یا حتی در جاهایی مثل لوساکا، در داخل شهر دو یا سه پارک مصنوعی وجود دارد که توریستهای علاقمند به شکار در آنجا هر گونه حیوانی را میتوانند شکار کنند. لازم به ذکر آنکه این حیوانات در داخل محیطی محصور نگهداری می شوند و کاملا وحشی نیستند.
          موفق باشید

          داغ Thumb up 13 Thumb down 14

        • saeed hashemi می‌گوید:

          داداش میدونی تو همین افریقا و کشورهای امریکای شمالی چه درامدهایی از این شکار به دست میارن ؟
          کاش همیشه ما میتونستیم به جای دادن مجوز قتل عام به یه مشت شکارکش بی فرهنگ همیشه به اینها جواز بدیم که هم پول خوبی پرداخت میکنن که میشه باهاش به طبیعت رسید و هم تروفه شکار میکنن و جسد گراز رو نمیبرن و تو طبیعت رها میکنند تا خوراک شکارچیهای طبیعت بشه پس در کل هیچ ضرری به طبیعت نمیزنن
          بلکه شکار میکنن حیوانات پیر رو و بعد دو باره به طبیعت برشون میگردونن
          شما از شکارچی خودی ایراد بگیر که جواز گراز داره با پلنگ از جنگل میاد بیرون

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

      • توحید می‌گوید:

        احسنت به شما که روی مخلوقات خدا قیمت میگذارید.ارث ملی هم پس هیچی دیگه.تو دنیا ثابت شده دخالت در طبیعت باعث خرابی تعادل طبیعت میشه ولی شما از قانون شکار صحبت میکنید؟برای ببر و شیرمون تعصب به خرج ندادیم تموم شدن رفتن فقط حسرتش برای نسل امروز موند.حالا برای گراز و کل و بز هم تعصب به خرج ندهید تا فرزندانمان حسرت بخورند.آخره این راهی که پیش گرفتید تاریکست.حالا برای دیدن شیر ایرانی برید هندوستان ببینید

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

    • سامان می‌گوید:

      و اما بعد
      فرض می کیریم که این پروانه های شکار هیچ خللی به زیست بوم ما وارد نمی کند خیلی خوب اوکی ولی تمام صحبت من اینجاس که اولا این ارقام و اعداد هزینه پروانه به اتباع خارجی بر چه اساسی محاسبه شده و دوم این پولهای زبون بسته که می گیره این سازمانت بوق اندر بوق با هاش چه … می کنه ردیف بودجش کجاست سازمان بوقی که کلا استان تهرانش که بهترین امکانات را داره ۵ عدد تفنگ بیهوشی داره

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

    • سلام می‌گوید:

      خواهش میکنم، خواهش میکنم یه مقدار اطلاعات محیط زیست خودتون رو افزایش بدین بعد نظر بدهید. برای بنده مسئله پیچیده ای در این زمینه وجود نداره چون اهل شمالم مطالعه و تحقیقات در این زمینه دارم و بنده هم شکارچی بودم (والان ۳ ساله که حتی یه تیر هم شلیک نکردم چون نمیخواهم منقرض کننده نسل حیوونا باشم نمیخوام در این نسل کشی سهیم باشم.) میدونم که گرازها به تعداد فزاینده ای در حال رشد هستند. چون زمینهای شالی خیلیهاش دیگه کشت نمیشه لذا دیگه کسی گرازها رو به خاطر لطمه به شالیزارها نمیکشه حرام گوشت هم که هست لذا کسی چندان رقبتی نداره تا ۱۰۰۰۰ تومان چهار پاره بخره و برای تفریح شلیک کنه به سمت این حیوون (به جز عده ای معدود. )اما برای یک عده که اطلاعی از جمعیت این حیوون ندارند این مظلوم نمایی شما فقط اونها رو وادار میکنه تا دست به حرکت نسنجیده بزنند. و…همچنین برای اینکه بدونی در کشور اسپانیا سالانه چه تعداد گوزن وگراز و قرقاوول و کبک و… شکار میشه یه سری به سی دی فروشی سر کوچه خودتون بزنید و بگویید یه چند تا سی دی شکار در کشور اسپانیا بدهید. تا متوجه بشوید که اونجا چه خبره. از لحاظ قیمت هم خیلی ارزونتر از اینجا واسشون در میاد. ولی خوب اینها احتمالا میخواستند که یه تجربه از یک شکار گاه جدید داشته باشند تا شاید رکوردی ثبت کنند اگر چه بنده هم با شکار تفریحی مخالفم. ولی اگه این ارز آوری ها نباشه مناطق حفاظت شده با پول کی احیا بشه؟ دولت؟ یا حضراتی مثل بنده و شما؟ حقوق اون محیط بان بیچاره که آوراه کوه و بیابون هست چطور ارتقا پیدا کنه؟ اگه میخواهی یوز پلنگ، پلنگ ، خرس سیاه، گورخر آسیایی، سمندرهای لرستان، و… سایر پستانداران و پرندگان حفظ بشن جورش رو باید این گراز ها بکشن. راه دیگه ای سراغ دارید که عملی باشه بفرمایید . البته راه های آرمانی غیر عملی به ذهن خیلی ها میرسه. اما دوصد گفته چو نیم کردار نیست. اگر بی ادبی شد ببخشید. ولی کاری که از دست بنده بر می اومد این بود که تفنگم رو فعلا زمین بذارم تا ببینم آینده چه خواهد شد. ولی اونهایی که این همه شعار میدن چیکار کردند؟

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

    • علیرضا می‌گوید:

      ممنون آقای توحید من هم با شما موافقم

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  2. مسعود ش می‌گوید:

    جلوی این کار باید گرفته بشه یعنی چی که از اسپانیا بیان شکار گراز یا این عربها بیان شکار آهو قوچ کل و…
    به خاطر دوزار پول بیشتر

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 17

    • توحید می‌گوید:

      تو که مخالف نظر مسعود هستی علتش رو بگو. حرفی برای گفتن نداری. برین تو اسپانیا حرف از شکار بزنید همونجا دستگیرتون میکنند

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 17

    • saeed hashemi می‌گوید:

      عربها هیچوقت از ما جواز شکار دریافت نکرده اند
      مدرک دارید رو کنید

      داغ Thumb up 4 Thumb down 8

      • مسعود ش می‌گوید:

        شما چطوری تو سازمان مشغول به کار هستی که نمی دونی عربها میان ایران شکار! حتما کارمند سازمان نیستی که خبر نداری!
        اگه تا چند وقت پیش هم بهت می گفتن از اسپانیا میان اینجا شکار گراز می گفتی دروغ می گید
        حالا اگه خودت مدرک داری رو کن

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  3. پولوس می‌گوید:

    من بعنوان یک شکارچی سابق و مسیحی کشورم به دوستان معترضانم درود میفرستم و اجازه میخواهم مشکلات… را با این موضوع در یک سطح نسنجیم.
    با خواندن نظراتتان میتوان اینگونه اعتراضات را در چند گروه جمع بندی کرد. گروهی که اصولا مخالف شکارند. گروهی که ندانسته فقط نظر میدهند چون عادت داریم همیشه جبهه گیری کنیم و بالاخره آن گروه تا اندازه ای میتوانند مسائل را بهم ربط دهند
    در مورد گروه اول باید بگویم تا زمانی آدمها وجود داشته باشند و علاقمندی به خوردن گوشت را از خود نشان دهند شکارچی خواهیم داشت و شما میتوانید قوانین را سخت بکنید ولی نمیتوانید مانع از کشتن حیوانات و خوردن گوشت آنها باشید.
    گروه دوم اصلا تا بحال نه از شکار و نه از شکارچی اطلاعی دارد فقط تحت تاثیر جو قرار دارد و مایل است چیزی گفته باشد. حال در ضمینه امروز نظر در مورد شکار میدهد فردا به چیز دیگر.
    و اما گروه آخر که تا حدی میتوانند تشخیص و ربط بموضوع بدهند ولی نه کامل چون اطلاعاتشان کافی نیست
    و اما نظر من از دیدگاه یک شکارچی و مسیحی چرا مینویسم مسیحی چون در زمانی که من بشکار میرفتم حتما باید برگهایی ارائه میدادم مبنی بر عضویتم به یک کلیسائی تا بمن پروانه شکار گراز را صادر میکردنند.
    دلیل توجیهی این عمل دولت چون خوک را از نظر شریعت حیوانی نجس العین میداند.
    و اما پاسخ به موضوع این عکسها. دوستان گفتم چون من شکارچی بودم و تخصص شکار در این حیوان را بخوبی دارم اگر خود مرا کارشناس ندانم ولی تجربیاتم این اجازه را میدهد تا نظرم را خدمتان ارائه دهم.
    اولا زاد و ولد این نوع حیوان بیش از اندازه است و در تمامی کره زمین اگر اقدام بشکارش نشود غیر قابل کنترل خواهد بود. تقریبا در همه کشورها جزو حیوانات زیان کار محسوب میکنند. در زمان پیش پروانه شکار سالانه پنج حیوان زیان کار صادر میشد که گراز یکی از آن پنج حیوان محسوب میشد.
    و اما در مورد کشتار حیوانات گوشتخوار نظیر پلنگ بعلت درگیریش با حشم داران بشما اطمینان میدهم که سه عامل باعث این امر میگردد. دو عامل اصلی خود آدمها میباشند که بدون در نظر گرفتن ظوابط و قوانین گله های حشمشان را زیاد میکنند و با تجاوز و رخنه به حریم طبیعت و قلمرو زیست محیطی حیات وحش را بنابودی میکشند.
    عامل دوم باز آدمهای طماع که بخاطر گرانی گوشت و گرانی هزینه های سطح زندگی و بعضی وقتها از ناچاری و بی قانونی و ماجراجوئی حیوانات حلال گوشت را بدون رعایت میزان زاد ولد و تخریب و تسخیر آبشخوارهای حیوانات وحش را نابود میکنند.
    و اما عامل سوم عامل طبیعی منجمله تغیرات جغرافیای و آفات و خشک سالیها متعدد میباشند.
    بطور خلاصه با فروش چند پروانه شکار به خارجیها من تضمین میدهم در میزان محیط طبیعت شکار ایران هیچگونه خللی ایجاد نخواهد آمد.

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 26

    • مسعود ش می‌گوید:

      کی گفته گراز یک حیوان زیانکار هست؟ تمام موجودات زنده ای که خدا آفریده در چرخه حیات نقش خود را ایفا می کنند
      گراز یک حیوان همه چیز خوار هست با تغذیه از لاشه حیوانات طبیعت رو پاکسازی و آلودگی ها رو رفع می کنه
      با زیر و رو کردن خاک و خوردن حشرات در واقع کنترل کننده آفات و حشرات هست
      با این کار در واقع باعث تنفس خاک و نرمی خاک می شه
      شما که میگی گراز حیوان زیانباریه بدون توهم زدی
      میلیونها سال زمین در سلامت کامل بود تا اینکه انسان زیانبارترین موجود دنیا به روی زمین پا گذاشت

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 23

      • آریان می‌گوید:

        بیخیال مسعود، یارو میزنه حیوان خدا رو میکشه (حالا به هر دلیلی) بعدش میاد میگه که شکار فرمول داره و از این حرف ها…
        عالم و ادم دارن داد میزن حیات وحش ایران در وضعیتی نیست که اجازه شکار به شکارچی ها بدن اونوقت بعضی از شکارچی ها با دلایل خود پسند سعی دارن بگن که شکار مفیده….

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

      • توحید می‌گوید:

        هر جا انسان دست به طبیعت زد همه معادلات طبیعت رو خراب کرد
        حالا شکارچی میخواد بیاد تعادل طبیعت رو درست کنه؟
        سر خودتون رو هم کلاه میذارید؟

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

    • bavand می‌گوید:

      نامه ای از رییس ژاندارمری سمنان در دهه چهل در مجله شکار و طبیعت چند سال پیش(بیش از ده سال) چاپ شد که اگر مهمات کافی بهشون بدن کل گوشت ایران رو از آهوهای اونجا تامین میکنند!وضع گراز هم آخر میشه شبیه به آهو. دوستان بکشید تا تموم شه

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  4. حسین می‌گوید:

    گراز میزنن که از دندونش برای خودشون رکوردی گذاشته باشن!
    اینم طرز فکر دوستان!

    داغ Thumb up 19 Thumb down 17

  5. مهرداد می‌گوید:

    حیات وحش این کشور سرمایه ما است. حتى به نظر من با استفاده صحیح ارزش آن بیشتر از نفت است. حیف است با تصمیمات غلط آن را از بین ببریم. همین شکار بیش از حد گراز که خوراک پلنگ است باعث حمله پلنگ به دامهاى اهلى خواهد شد و آن موقع چوپان نا آگاه هم سعى به کشتن پلنگ خواهد کرد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

    • مهری می‌گوید:

      اغلب گوشتخواران در انتخاب غذا مثل انسان در کافه تریا رفتار می کنند. برای همین، مساله ارجحیتهای غذایی پیش می آید. بز و گوسفند وحشی، گراز، تشی ، گوسفند و بز اهلی و حتی سگ ها هم در این کافه تریا برای گونه ای مثل پلنگ سرو می شده اند. البته قدرت انتخاب برای پلنگ در این روزها بسیار محدود شده است. چراکه دو طعمه ی بالای این منو، بسیار کمیاب اند . با این همه، پلنگهایی که بر اثر گرسنگی و کمبود غذا و لاغری مفرط از بین رفته اند نیز نایاب اند.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  6. مهرداد می‌گوید:

    ایا دو یا سه هزار دلار ارزش شکار این دو گراز است؟
    مایه تاسف است

    داغ Thumb up 15 Thumb down 14

  7. احسان می‌گوید:

    یعنی ارزش یک گزار ۲۰۰ هزار تومانه!!
    واقعا متاسفم، یعنی گوسفند با ارزش تر از گراز هست

    داغ Thumb up 13 Thumb down 11

  8. sobhan می‌گوید:

    اگه گرازا مسن بودن گوشتشونم به طبیعت بر گرده از نظر من اشکال نداره حتی مفیده .ولی عجب گرازایی هیچ پلنگی نمیتونه شکارشون کنه.!؟

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

  9. امید می‌گوید:

    نه آقا مشکلی نیست خیالی نیست همه چی ارومه مهم اینه که از زمان کوروش منشور حقوق بشر داریم…اسپانیایی ها گراز میزنن عربها میان پرنده شکاری میزنن…مهم اینه که ۲۵۰۰ سال تاریخ داریم…مهم این نیست که یه پلنگ ماده با ۳تا طوله چیزی برای خوردن نداره و ناچارا به دامها حمله میکنه و دامدارهای با فرهنگ ….هم یا با تیر مستقیم میزننشون یا با یه لاشه مسموم از شرشون راحت میشن…این چیزها مهم نیست مهم اینه که ما تاریخ داریم و قدیمی هستیم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

  10. مهرداد می‌گوید:

    اگه پول حسابی بگیرنو خرج همون منطقه بکنن خوبه — باعث تضمین پایداری حیات وحش اون منطقه میشه — مطمئنم باشین وقتی به اروپاییه مجوز شکار ۲ تا گراز بدن بیشتر از دوتا نمیزنه — اونا شعور دارن
    وقتی مردم محلی اون منطقه ببینن از قبل حیوونه وضع زندگیشون بخاطر توریست بهتر میشه — از هر محیط بانی محکم تر از منطقه حفاظت میکنن — فقط واجبه که ببینن نون توی حفاظت از حیووناس برای توریستا

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

    • محسن می‌گوید:

      نظر آقا مهرداد واقعا بهترین و منطقی ترین کامنت این خبر بود به نظر من هم این همه جنجال نداره سود حاصله از این شکار خیلی بیشتر از زیانش به کشوره آسیب اصلی رو به محیط زیست هم وطنان زمین خوار، دام دار، شکارکش و … می زنند. دوستان یادشون نره تله هایی که کشاورزان شمال برای کنترل جمعیت رو به ازدیاد گراز کار میزارن خیلی بیشتر قاتل گوشتخوارانی مثل خرس و پلنگه.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  11. اکبر می‌گوید:

    وقتی تعداد یک نوع جانور به هر علتی زیاد شد میشه آفت کشور ترکیه برای کنترل جمعیت گراز به توریستهای غیر مسلمان مجوز میده با این کار هر سال کلی درامد کسب میکنه و اون پول فقط از فروش مجوز گراز نیست هتلداری و راهنما .راننده و…همین مدیریت باعث نجات گونه های در حال انقراض و رونق حیات وحش شده .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  12. amir می‌گوید:

    بچه ها یه چیزی رو فهمیدین؟؟ شکار گراز ۱۵ س دندان سه میلیون ولی گرازی که بدون مجوز شکار بشه دویست هزار تومن !!! یعنی “ماتادورها ” بدون مجوزها رو شکار کنند ارزون تر در میاد. مطلب بعد اینکه تفنگهای شکارچیان ایرانی مشکلشون چیه؟؟!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  13. آرمین می‌گوید:

    همینه دیگه نوش جانشون فکر کنم دویست سالى بکشه تا ما به فکر محیط زیست ایرانمان بیوفتیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  14. reza می‌گوید:

    خانم ابتکار داری چکار می کنی با محیط زیست نابود شد دست بجنبون و جلوی سو استفاده هارو بگیر

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

  15. امین کرمی پور می‌گوید:

    اولم سلام به همه دوستان گلم
    دومم: دوستان شما که خبر ندارید تو منطقه ما به خاطر سهل انکاری مسئولان بالا باید بسوزیم و اونوقت بگن که مردم دارن محیط زیست رو خراب می کنن.
    وقتی که برای کوه خاییز ۷۰ پروانه کل بدن اونوقت مردم یه جای دیگه با پارتی بازی بیان پروانه بگیرن معلومه که مردم منطقه به شکار غیر قانونی دست می زنند
    فلانی رو می شناسم می ره کوه قلعه گلو گلچین می کنه ۴ تا قوچ می زنه کسی نیست جلوشو بگیره ولی وقتی دو تا تیهو می گیرن رسانه ایش می کنن
    من خودم شکار رو دوست دارم خیلی هم شکار می رم ولی وقتی این چیزا رو می بینم شکار و تفنگ از چشمم می یفته
    طرف از یاسوج بلند می شه می یاد ماهور بی بی حکیمه ۵۲ تا تیهو می زنه و می ره کسی نیست چیزی بهش بگه. اونوقت می خواین تیهو باشه؟ یا کبک باشه؟ یا کل و بز و قوچ و میش باشه؟
    البته من از همینجا از ریاست محترم محیط زیست گچساران آقای دیانتی نسب بسیار تشکر می کنم که با این امکانات کم باز هم خیلی تلاش می کنن. منطقه گچساران شکارگاه بسیار وسیعیست ولی آیا محیط زیست می تونه با یه پیکاپ تمام این مناطق رو پوشش بده.
    لطفا همکاری کنین

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

    • نیما می‌گوید:

      درود بر شما … متاسفانه خعلی از مناطق کشور همینطوره … این آماری که گفتی:
      “فلانی رو می شناسم می ره کوه قلعه گلو گلچین می کنه ۴ تا قوچ می زنه کسی نیست جلوشو بگیره”
      یا
      “طرف از یاسوج بلند می شه می یاد ماهور بی بی حکیمه ۵۲ تا تیهو می زنه و می ره کسی نیست چیزی بهش بگه”
      خیلی تکان دهندست.
      دوست عزیز شما خودت میتونی تو منطقه زندگیت هم آبادیاتو آگاه کنی، اما اون یاسوجی خیلی …

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  16. علی می‌گوید:

    دوستان عزیز از اینکه اینقدر به محیط زیست علاقه مندی نشان میدهید ممنون هستم ولی اگر میتونید کمی برای حقوق محیط بان هم بگید که اگر شکم محیط بان و پرسنل محیط زیست سیر نشود چکار کنند ولی جالب که همه به فکر گراز هستند ولی از کارکنان زحمت کش محیط زیست کسی حمایت نمیکند بازم گراز که جایگاه بهتری دارد چون در روز محیط بان حکم اعدام ماموری بعلت دفاع از حیات وحش صادر میشود وهیچ کس دفاع نکرد ولی برای گراز ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  17. saeed hashemi می‌گوید:

    دوستان اینا از اسپانیا اومدن و چیزی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰۰ دلار خرج کردن تو ایران هر نفرشون
    میگم خرج کردن یعنی فقط غذا و پول ماشین و مهمات دادن جدا از اینکه هر سلاح که وارد میشه ۱۲ هزار دلار
    تا خروج از کشور هزینه داره دونه ای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هم بابت هر گراز میدن و بیشتر از سه چهارتا گراز هم نمیزنن
    اون گرازهایی که میزنن هم پیر و از کار افتاده هستن و نه توان زاد و ولد دارن و نه به درد میخورن فقط ناقل بیماری و ژن ناقص هستن
    اینها میان گراز رو میزنن ، خدا تومن هم پول میدن ، بعد گوشت گراز رو هم تو طبیعت رها میکنن
    به این میگن شکار تروفه ، حالا انصافا به نظر شما اینها به طبیعت ضرر میزنن یا سود میرسونن ؟
    حتی اگر ضرر هم برسونن بهتر این هست که یه گردان تروریست حیوانات بزنن به طبیعت و بعد هم به سمت محیطبان
    تیراندازی کنن و دخل همین کرازها رو بدون هیچ دخل و تصرف دولتی بیارن
    یکم منطقی فکر کنید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

    • مسعود ش می‌گوید:

      حیوانی که پیر هست غدای شکارچیان پیر یا جوان و لاشه خواران هست که مشگل شکار دارن
      شکار تروفه در واقع گروهی از حیوانات رو از غذاشون محروم می کنه در ضمن بر خلاف نظر عوام فریبانه شما حیوانات پیر دارای ژنهای قوی و کاملی هستند چون حیوانی که در طبیعت به پیری می رسه حامل ژن قدرتمند و برتر هست که تونسته خوب عمر کنه چون پیر شده ژنش که ناقص نشده
      با وجود افرادی مثل شما در سازمان فاتحه محیط زیست و حیات وحش خونده است
      ۱زمانی می گفتی ۱پستی فکر کنم تو قسمت گونه های در معرض انقراض داری با وجود افکار افرادی مثل شما قطعا گونه های در معرض انقراض، منقرض می شن بهتره استعفا بدی

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  18. محمد می‌گوید:

    سلام
    به بچه های خودمون مجوز نمیدن اونوقت به اجنوی مجوز میدن بیان بزنن به ریش ما هم بخندن
    سازمان محیط زیسته ما اگه عرضه داشت وضع محیط زیست ما خیلی بهتر از این بود. تمام

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  19. mahyar می‌گوید:

    واقعا براتون متاسفم

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  20. زهره می‌گوید:

    امیدوارم صنعت اکوتوریسم هرگز با ریختن خون حیوانات سرزمین مان توسعه نیابد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>