۷۰ درصد علت نابودی حیات‌وحش شکار بی‌رویه و ۳۰ درصد تخریب زیستگاه‌ها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هوشنگ ضیایی کارشناس ارشد محیط زیست گفت: ۷۰ درصد علل نابودی حیات‌وحش کشور مربوط به شکار بی‌رویه بوده و تنها ۳۰ درصد آن به تخریب زیستگاه‌ها بازمی‌گردد.

هوشنگ ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون تفنگ در دست مردم است که بلای جان حیات‌وحش کشور شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تعداد زیاد اسلحه در دست مردم به دلیل سیاست‌های غلطی بوده که دولت در چند سال گذشته به اجرا درآورده است. به عنوان مثال چند سال پیش دولت اعلام کرد که به تمام اسلحه‌های  بدون مجوز، جواز می‌دهد که در اثر آن میلیون‌ ها اسلحه وارد کشور شد و حتی بر اساس آنچه که من شنیده‌ام کارخانه‌های اسلحه‌ سازی ترکیه در آن زمان برای پاسخگویی به نیاز بازار ایران، شبانه‌روزی اسلحه تولید می‌کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه بر اثر این سیاست بسیاری از افرادی که اصلا شکارچی نبودند هم صاحب تفنگ شده و بدون در نظر گرفتن مسائل حرفه‌ای شکار مانند فصل و نوع حیوان به هر جنبنده‌ای شلیک کردند.

این کارشناس ارشد محیط‌ زیست گفت: تعداد حیات‌وحش کشور به گونه‌ای کاهش پیدا کرده که اکنون صدای کبک که پرنده بومی ایران بوده و تا چند سال پیش به راحتی در همه جا دیده می‌شد، شنیده نمی‌شود.

ضیایی با بیان اینکه باید از افراد شایسته برای حفاظت از مناطق استفاده کرد، ابراز عقیده کرد: متاسفانه گارد حفاظت محیط زیست بعضا دیگر قدرت اجرایی سابق را نداشته و روحیه حفاظت از محیط زیست را ندارند در صورتی که در گذشته طبیعت گردان و علاقه‌مندان به طبیعت برای محیط‌بانی استخدام می‌شدند.

این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر آن در حالی که تعداد شکارچی‌ها در کشور بسیار زیاد شده، جمعیت محیط‌بانان ما، هم اندازه جمعیتی است که در زمان قبل از انقلاب بوده است.

سازمان محیط زیست برای دادن مجوز شکار تحت فشار است

وی اظهار کرد: در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست برای دادن مجوز شکار تحت فشار بوده و حتی در داخل خود سازمان نیز افرادی مدیران را در تنگنا می‌گذارند.

این کارشناس ارشد محیط‌ زیست افزود: در این بین بر روی مدیران استانی فشار بیشتری وجود داشته و اگر مدیری از صدور پروانه شکار امتناع کند، کار او را دلیل بی‌عرضه‌گی‌اش می‌دانند و این فشارها تا اندازه‌ای افزایش می‌یابد که او مجبور به صدور مجوز می‌شود.

+1128
-952
  

14 دیدگاه

  1. احمد می‌گوید:

    باید پرنده ای مثل کبک رو که زاداوری بالا داره زنده گیری کنن و جمعیت اونا رو زیاد کنن

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 15

  2. مسعود ش می‌گوید:

    سازمان باید در مقابل شکارچیان و حامیان اونها ایستادگی کنه توان ایستادگی نداره افشاگری کنه باید لابیهای شکار کشها افشا بشن اونهایی هم که از خود سازمان هستن اخراج بشن

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 17

  3. علی محمدی می‌گوید:

    جناب استاد گرامی مهندس هوشنگ ضیایی از همه چیز در این مدت صحبت کردی به جز پارتی بازی بابت استخدام محیط بان
    آقای ضیایی وقتی بیشستر محیطبان که در این پنج سال با رابطه آمدن محیط زیست و علاقه ای هم به این شغل ندارند و حوزه استحفاظی محل کار خودشان را بلد نیستن چه انتظاری داری شکارچیها به قانون احترام بذارن و وقتی خیلی از محیطبانان گشت نمیرن آخرش کشتار حیوونای زبون بسته زیاد میشه
    پس اول اعتراض به استخدام محیطبانان پارتی دار بکنید

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 8

  4. سعید می‌گوید:

    همه مشکلات در حوزه تخریب بی رویه ذخایر از اینجا ناشی میشه که قضات جدیت و حساسیت در برخورد قاطع از محیط زیست از خود نشان نمیدهند

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 8

  5. محمد می‌گوید:

    به به عجب آماری !!! کاملا معکوس.
    همه عالم و آدم دارن میگن علت اصلی نابودی حیات وحش تخریب زیستگاه هاست ، حالا این آقا اومده داره برعکسشو میگه ، خیلی جالبه. لابد با این حرفها میخواد به مجوزهایی که میخوان برای تخریب بیشتر صادر کنن سرپوش بذاره.
    جناب آقای استاد برو بافق ببین چه بلایی داره سر زیستگاه پلنگ و یوزپلنگ میاد بعد بیا افاضه کن.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 10

  6. محمودی می‌گوید:

    با سلام خدمت استاد
    باید اعتراف کرد تکنولوژی که برای نابودی حیات وحش و تخریب زیستگاه است سرعت پیشرفت آن از آگاهی وتکنولوژی سازمان محیط زیست بالاتر است و تا مادامی که مدیران ارشد دولت و مجلس به فکر محیط زیست و تجهیز و توسعه و امکانات نباشند و پیشگیری و حفاظت نهادینه نگردد ما شاهد زوال محیط زیست و حیات وحش می باشیم
    ما باید بیش از پیش محیط زیست را بشناسانیم و نگاه عمیق داشته باشیم
    امید است دولتمردان بتوانند با اسفاده از تجربه اساتید دلسوز و منتقد و نیروهای متخصص و متعهد و در کالبد سازمان جانی تازه به رگهای خفته بدهند و ما شاهد شکوفای در عرصه توسعه پایدار باشیم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

  7. توحید می‌گوید:

    من کسانی تو محیط زیست میشناسم که پست گرفتن ولی مار سمی رو از غیر سمی تشخیص نمیده.فقط پارتی بازی

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

  8. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    وقتی مدیر… شکارچی ها را می بره داخل منطقه و گوشت کل وحشی بهشون میده .. بخوان آنچه که در انتظار محیط زیست است

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 6

  9. دوستی می‌گوید:

    حالا این درصد ها رو چه جوری به دست آوردن؟

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 9

  10. شهره می‌گوید:

    با تمام احترامی که برای شما استاد خوبن قائل هستم ولی این نظر شما کاملا اشتباه است.
    علت اصلی نابودی گونه های جانوری طبق اعلام نظر اکثریت کارشناسان، گروههای زیست محیطی و متخصصان در دنیا ، تخریب زیستگاه می باشد. می تونید به سایتهای IUCN. wwf و ….. مراجعه کنید. اگر به گفته شما ۷۰ درصد نابودی گونه های حیات وحش ایران شکار هست یعنی شکارچی های ما هر جنبنده ای را شکار می کنند . خزنده و چرنده و پرنده
    شکار مفهوم داره و شکارچی هم دنبال شکار تعریف شده است . پس علت کم شدن تعداد گونه های غیر شکاری ما چیست؟ کل و بز که فقط مفهوم حیات وحش ایران نیست …….

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

  11. فائزه رضوانی می‌گوید:

    خوب است . متشکرم……

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  12. فائزه رضوانی می‌گوید:

    به نظر من سخن آقای ضیایی درست است. باید در نظر گرفت که ازگونه های غیر شکاری در صنعت های دیگر استفاده می کنند…..

    داغ Thumb up 5 Thumb down 7

  13. فائزه رضوانی می‌گوید:

    همین شکار بی رویه است که موجب تخریب محیط زیست می شود ….

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>