رئیس جمهور: هفته آینده اولین جلسه شورای عالی محیط زیست تشکیل میشود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر روحانی رئیس‌جمهور در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز و در جمع فعالان این حوزه گفت: فردا (سه‌شنبه) اولین جلسه شورای عالی آب که مدتها تعطیل بود به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد. ما این شورا را تشکیل می‌دهیم تا مشکلات کشور حل شود، از این رو هفته آینده نیز اولین جلسه شورای عالی محیط زیست را با حضور رئیس‌جمهور تشکیل خواهیم داد.

من یک روستا زاده هستم

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی در ادامه با بیان اینکه خیلی با فضای کشاورزی بیگانه نیستم، افزود: من یک روستازاده هستم و در کنار دوران تحصیلاتم در نوجوانی در دبستان، گاهی کار کشاورزی هم داشتم و اگر دست پینه بسته افتخار است که هست، من هم در سن ۱۰-۱۱ سالگی در فصل تابستان به خاطر کار کشاورزی دستهایم پینه بسته بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کشاورزی دنیای خود را دارد، شاید سود کشاورزی در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر باشد اما افتخار آن بسیار بیشتر است چرا که سروکار با طبیعت و در کنار طبیعت زیستن کاری اساسا خدایی است.

دکتر روحانی اضافه کرد: قدرت لایزالی بذر را می‌رویاند و این رویش‌ها از ناحیه اوست، بذر را کشاورز می افشاند اما رویش بذر به دست و با اراده حق است.

رئیس جمهور بیان داشت: زارع یکی از نام‌های حق و واقعی خداوند است و کشاورزان که وسیله زراعت را فراهم می‌کنند مایه مباهات و افتخار برای همه دست اندرکاران این بخش مهم به عنوان بخش توسعه و امنیت ملی کشور است.

کشاورزی با مشکلات زیادی دست به گریبان است

دکتر روحانی بیان داشت: امنیت غذایی به عنوان یکی از بخش‌های بسیار مهم مطرح است و کم و بیش می‌دانم که کشاورزی کشورمان با معضلات زیادی دست به گریبان است.

وی اضافه کرد: آب و خاک به عنوان دو عنصر و بزرگترین سرمایه برای کشاورزی یک کشور و یک ملت است.

رئیس‌جمهور افزود: خاک همان فراش و سرزمینی است که بر روی آن زندگی می‌کنیم و همه رویش‌ها و تولدها در این پهنه اتفاق می‌افتد. حراست از خاک در نظر بعضی‌ها ناچیزترین مورد تلقی می‌شود، اما برای بدست آوردن این خاک باید میلیونها سال طول بکشد تا خاک آماده در اختیار ما قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با خاک بد برخورد شده است، اظهار داشت: آنگاه که به فکر مسکن و شهرسازی، ساخت و ساز، جاده ، پل و هر گونه تغییر و تحول روی زمین بودیم، کمتر فکر کردیم جای مناسب آن کار را پیدا کنیم و زمین آماده کشاورزی را به محل ساخت سکونت تبدیل نسازیم ، کمتر فکر کردیم جایگاه شهر را به درستی انتخاب کنیم و باغ ها درخت ها ناجوانمردانه تخریب شدند و این تاسفی است که جبران آن طول می کشد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما از لحاظ آب در مضیقه هستیم، گفت: کشور ما از لحاظ بارندگی جزء سرزمین‌های پرآب نیست و کشوری است که بارندگی آن متوسط ۲۳۰ – ۲۴۰ میلیمتر است که می‌تواند جزء کشورهای خشک محسوب شود، پس باید قدر قطره قطره آب این سرزمین را بدانیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برای قدردانی و نگهداری آب نیاز به سرمایه داریم، تاکید کرد: امان از سرمایه که حرف هیچکس را گوش نمی‌دهد و تنها یک واژه را می شناسد و آن سود است، سودی مطمئن و پایدار و در این راستا توصیه هیچکس را گوش نمی‌دهد.

مداخله دولت لازم است

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سرمایه آهویی فراری است که به دنبال جایگاه سود می‌گردد که در این موقع مداخله دولت در اینجا لازم است.

وی افزود: گاهی در بعضی امور لازم نیست که بخش خصوصی حاضر باشد و همه سرمایه خود را سرمایه‌گذاری کند اینجا همه تشکل‌ها و خیرین باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات حوزه کشاورزی حل شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خیرین فقط خیرین مسجدساز و مدرسه‌ساز نیستند، تصریح کرد: خیرین با سود کم و اعتقاد این سود به صحنه می‌آیند.

وی افزود: همه باید دست به دست هم دهیم تا بخش کشاورزی را که غذای مردم را تامین می‌کند و موجب استمرار حیات جامعه است را ارتقا دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما هر روز از دستاورد کشاورزان قدردانی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هرگاه که در کنار سفره غذا قرار می‌گیریم و می‌گوییم الحمدالله، در واقع حمد خدا را به جا می‌آوریم و از کسانی که غذای مردم را تهیه می‌کنند تشکر می‌کنیم.

درآمد ارزی سالهای گذشته کجا سرمایه‌گذاری شد؟

دکتر روحانی با بیان اینکه کشور ما در سالهای گذشته در بهترین شرایط ارزی بود و سالانه حدود ۱۰۰میلیون دلار درآمد ارزی داشت، گفت: متاسفانه نفهمیدیم این درآمد ارزی کجاها و چگونه سرمایه‌گذاری شد و  چطور در این فرصت طلایی ما نتوانستیم بخش‌های مختلف و در راس آن بخش کشاورزی را احیا کنیم، بخش کشاورزی ما سرمایه و تخصص می‌خواهد.

وی افزود: متاسفانه در همین دوره که درآمد ارزی ما در بهترین شرایط بود، آبهای زیرزمینی افت کرده و زمینها شور و شورتر می‌شود و در همین دوره است که دریاچه ارومیه خشک می‌شود و در همین دوره است که زاینده رود زیبا به خشک رودی تبدیل می‌شود.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: باید نحوه استفاده از طبیعت را بدانیم و به این نکته توجه کنیم که با طبیعت و مرتع ستیز نداشته باشیم زیرا ستیز با مرتع یعنی نابودی خاک، یعنی کمبود آب، یعنی زمینی که خشک می‌شود و جنگلها را از بین می‌برد.

وی در ادامه افزود: در این شرایط ابری که از آسمان عبور می‌کند، چشم تیزبینی دارد، ابر زمانی که مرتع سبز می‌بیند گریه شوق می‌بارد، اما در سرزمین خشک توقف نمی‌کند.

دولت با آمار دهشتناکی روبرو شد

رئیس جمهور با بیان اینکه با طبیعت باید منصفانه عمل کنیم، تاکید کرد: دولت در زمانی که مسئولیت را برعهده گرفت، با آمار دهشتناکی روبرو شد، شاید اولین عزیزی که با او آمار را مرور کردیم، همین آقای دکتر کلانتری بود. او که زحمات زیادی برای این بخش کشیده و می‌کشد، امیدوارم زحمت هم بکشد در ادامه؛ بعد هم همین آقایی دکتر کشاورزی که در ابتدا ناز هم می‌کرد و دیگران را معرفی می‌کرد. از همان روزهای اولیه آمارها، آمارهای نگران کننده‌ای بود.

ناچاریم بیش از ۷ میلیون تن گندم وارد کنیم

وی با بیان اینکه از همان روزهای اولیه آمارهای نگران کننده‌ای در حوزه کشاورزی وجود داشت، تصریح کرد: اولین آماری که در این حوزه نگران‌کننده بود، به بحث گندم اختصاص داشت به طوری که بعضی آمارها این موضوع را مطرح می‌کردند که ۱۳ میلیون تن گندم تولید شده، ۷ میلیون تن گندم وارد و ۱۲ میلیون تن گندم نیاز ما است، لذا دیدید که ناچاریم بیش از ۷ میلیون تن گندم را در شرایطی که نفت، کشتیرانی و بیمه کشتیرانی ما تحریم است و نقل و انتقال بانکی با مشکل روبرو است، وارد کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: متاسفانه نه تنها در بخش  گندم بلکه در بسیاری از نهادها باید واردات انجام داد مانند بخش شیلات و زراعت که با مشکلات بسیاری روبرو بود.

وی با بیان اینکه برای احیاء و رونق بخش کشاورزی از اول پاییز باید به فکر کود باشیم، تصریح کرد: متاسفانه برای کود قدمی برداشته نشده و زمان در شرایط فعلی بسیار کوتاه و تنگ است، از این رو دولت متوجه شد اگر کشاورزی بخواهد برای کشاورزی‌اش برنامه‌ریزی کند، باید از فصل پاییز از قیمت‌های تضمین شده محصولات با خبر شود، لذا دولت در همین زمینه‌ها از ابتدا اقدامات جدی را آغاز کرد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: متاسفانه وقتی برای تهیه کود داخلی پیش قدم شدیم، متوجه این موضوع شدیم که کسانی که باید کود را تحویل دهند، ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

دولت گذشته ارث‌های خوبی برای ما به جا گذاشته است

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت گذشته ارث‌های خوبی برای ما به جا گذاشته است، تاکید کرد: به هرحال برای اعلام قیمت تضمینی محصولات، پرداخت بدهی کشاورزان و تهیه کود چه از منابع داخلی و چه از طریق منابع خارجی ارز لازم از سوی دولت تخصیص داده شد و قدمهای خوبی در این راستا برداشته شد.

دکتر روحانی با ارائه آمارهایی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در چند ماه اخیر افزود: تصویب و اعلام به موقع قیمت‌های خرید تضمینی به ویژه گندم، اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی مازاد بیمه ۱۵۰ میلیاردی از مهمترین اقداماتی است که طی چند ماه اخیر از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

صندوق بیمه کشاورزی بدهی ۲۳۰۰ میلیارد تومانی دارد

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه صندوق بیمه کشاورزی بدهی ۲۳۰۰ میلیارد تومانی دارد و در این راستا به یک اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی نیازمندیم، برای تهیه کودهای مورد نیاز کشاورزان در فصل پاییز خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری از طریق بانک مرکزی اعلام شده است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: اقدامات لازم برای خریداری کود فسفات از خارج انجام شده و در حال حاضر ۸۰ هزار تن آن وارد کشور و در حال توزیع است.

رئیس جمهور  تصریح کرد: علی رغم اینکه شرکت حمایتی تامین‌کننده کود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهکار است، اما طی دو ماه گذشته ۳۰۰ هزار تن کود اوره تهیه شده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از سوی دولت خط اعتباری از طریق بانک کشاورزی برای کشاورزان ایجاد شده است، تصریح کرد: دولت در بخش کشاورزی بخشی از رسالت را برعهده دارد و می‌تواند با واردات نابجا که برای کشاورزی مشکل درست می کند، برخورد و واردات بجا را که در حوزه کشاورزی تاثیرگذار است، توسعه دهد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: این دولت است که اعتبار ارزی را برای کشاورزان آماده می‌کند و وظیفه گسترش بخش تحقیقات کشاورزی را برعهده دارد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت در بحث آموزش و پرورش نیروهای متخصص و واردات ماشین‌آلات مدرن در حوزه کشاورزی مسئولیت اصلی را برعهده دارد.

کشاورزی باید از حالت سنتی به مدرن تبدیل شود

وی افزود: کشاورزی ما باید از حالت سنتی به حالت مدرن تبدیل شود ، زیرا کشاورزی سنتی قدرت رقابت ندارد، ما باید بازار صادرات را در اختیار گیریم و به یکی از کشورهای اصلی و هدف در مقوله کشاورزی تبدیل شویم.

دکتر روحانی با تشکر از کشاورزان که بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کنند، تصریح کرد: آمارها بیان می‌کنند که متاسفانه ما از صددرصد نیاز جامعه تنها ۴۰ درصد آن را تامین و بقیه را وارد می‌کنیم که در این راستا بنده به این موضوع اعتقاد ندارم که ما باید در همه زمینه‌ها به خودکفایی صددرصد برسیم، اما همت و ایثار و حضور کشاورزان و روستاییان سبب خواهد شد که ما در این مسیر گامهای مثمر ثمری برداریم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: حضور کشاورزان و روستاییان در انتخابات نشان داد که آنها آگاهی سیاسی‌شان نه تنها از شهرهای کلان بلکه از برخی از مراکز نیز بیشتر است از این رو کشاورز رسالت بزرگی را به دوش دارد.

وی افزود: دولت به کشاورزان اعلام می‌کند که شما به عنوان نمایندگانی از کل سرزمین ایران همه توان خود را برای احیای کشاورزی به عنوان رسالت خود انجام دهید و دولت نیز در این مسیر وظایف خود را انجام خواهد داد.

فردا جلسه شورای عالی آب و هفته آینده به جلسه شورای عالی محیط زیست ریاست رئیس‌جمهور

دکتر روحانی با بیان اینکه فردا (سه‌شنبه) اولین جلسه شورای عالی آب که مدتها تعطیل بود به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد، اظهار داشت: ما این شورا را تشکیل می‌دهیم تا مشکلات کشور حل شود، از این رو هفته آینده نیز اولین جلسه شورای عالی محیط زیست را با حضور رئیس‌جمهور تشکیل خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود ما را مایوس نمی‌کند، تصریح کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا کشور را در مسیر رونق و شکوفایی قرار دهیم.

رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: برای همه شما کشاورزان عزیز که با اقتدار در روزهای سخت در انجام رسالت خود پایداری کرده‌اید، آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم آسمان هم به ما کمک کند و خداوند رحمت خود را به ما نازل کرده و سالی پر رونق در حوزه کشاورزی داشته باشیم.

+5
0
  

1 دیدگاه

  1. حسام می‌گوید:

    آقای دکتر روحانی ضمن تشکر از انتصاب خانم دکتر ابتکار، استدعا دارم به فریاد محیط زیست ایران برسید.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>