اعتراض به صدور مجوز شکار برای مقامات روسیه در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته نماینده دومای روسیه و مشاور پوتین رئیس جمهور روسیه در حالی که پروانه های ویژه شکاری را که سازمان محیط زیست برای آنها صادر کرده است در دست دارند به همراه تعدادی از پرسنل محیط زیست برای شکار به منطقه حفاظت شده تنگ صیاد رفتند.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست در این باره به خبرنگار مهر می گوید: این مجوزها همه ساله برای خارجیها و برای حیات وحشی که به اصطلاح به آنها تروفه گفته می شود و در سنین پیری بوده و به وجودشان برای حفظ جمعیت گونه حیات وحش نیازی نیست صادر می شود.

به گفته افشین کرمی، این مجوزها بر اساس شرایط و ضوابط خاص است و دستور العملی که به امضای مسئولان ارشد سازمان می رسد به عنوان قرارداد در اختیار متقاضیان شکار از دیگر کشورها قرار می گیرد و در ازای آن مبلغی مصوب پرداخت و با نظارت مأموران محیط زیست مو به مو اجرا می شود.

او معتقد است، این پروانه های شکار هیچ آسیبی به حیات وحش نمی زند و تنها برای گونه هایی که جمعیت آنها در کشور مناسب بوده و احتمال می رود خود به خود ظرف چند سال آینده از بین روند صادر می شود.

صدور پروانه ویژه شکار برای شکارچیان خارجی سالهاست که توسط سازمان محیط زیست کشور صادر می‌شود و هر ساله تعداد قابل توجهی پروانه ویژه به قیمت بین ۵ هزار  تا ۹ هزار دلار برای شکار گونه های جانوری کشور برای این شکارچیان صادر می شود و این امر همچنان مورد اعتراض گروههای حامی حیوانات و حیات وحش است.

درآمد حاصل از پروانه های شکار حیات وحش به خزانه دولت واریز می شود

آنطور که کرمی می گوید: در حال حاضر درآمد حاصل از فروش این پروانه های ویژه به خزانه دولت ریخته می شود اما مسئولان سازمان محیط زیست امیدوارند با راه اندازی صندوق ملی محیط زیست این درآمد به این صندوق واریز و صرف حفاظت از حیات وحش با مشارکت جوامع محلی شود.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست، در سال جاری این دومین باری است که برای شکارچیان خارجی توسط سازمان محیط زیست پروانه ویژه صادر می شود. پیش از این حدود دو هفته پیش یک گروه از شکارچیان اسپانیایی برای شکار گراز از سازمان محیط زیست مجوز گرفته بودند و در حال حاضر ۶ پروانه ویژه شکار برای ۶  نفر از شکارچیان خارجی که در بین آنها دو نفر از مقامات ارشد روسی هم حضور دارند صادر شده است، این پروانه های ویژه برای شکار قوچ و کل در سه منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در استان چهارمحال و بختیاری، هرات در استان یزد و هفتاد قله در استان مرکزی صادر شده است.

دو تن از شکارچیان روسی که یکی نماینده دومای روسیه و دیگری مشاور پوتین اعلام شده اند در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد و دوتن دیگر که مکزیکی هستند در هفتاد قله حضور دارند و از ملیت دو شکارچی دیگر اطلاعی در دست نیست.

شکار لهوی حرام است

از سوی دیگر مدیر دیده بان حقوق حیوانات معتقد است: زمانی که فردی از کشوری برای شکار حیات وحش به کشور دیگر می رود آن هم در این سطح سیاسی قطعا به خاطر نیاز و تنگدستی شکار نمی کند و شکار او شکار لهوی یا تفریحی است که بر اساس فتوای علمای اسلام چنین شکاری حرام است و هیچ توجیهی ندارد.

آنطور که شهرام امیری شریفی می گوید: از سوی دیگر بر اساس نظرات کارشناسان و مسئولان حیات وحش میزان جمعیت گونه های حیات وحش در کشور در سالهای اخیر افت چشمگیری داشته و آمار گوناگون خبر از کاهش ۷۰ درصدی جمعیت حیات وحش تا باقی ماندن تنها ۵ درصد از حیات وحش نسبت به سالهای گذشته می دهد.

به اعتقاد او، در حالیکه بسیاری از جوامع محلی از سر نیاز و به خاطر فقر و گرانی گوشت اقدام به شکار قاچاقی گونه هایی مانند قوچ و میش و کل و بز برای مصارف خانواده هایشان می کنند و تاکنون سازمان محیط زیست هرگز نتوانسته جلوی آنها را بگیرد چه نیازی به دادن پروانه ویژه برای افراد ثروتمند و سیاستمدار است که تنها به خاطر لذت و تفریح همان تعداد حیات وحشی که سهم جوامع محلی است را شکار کنند.

به گفته مدیر دیده بان حقوق حیوانات زمان آن فرا رسیده است که سازمان محیط زیست از دادن اینگونه مجوزها خودداری کند چرا که تنها در موارد بسیار معدودی که هرگز در ایران اتفاق نیافتاده شکار موجب حفظ جمعیت یک گونه می شود.

بنابراین به نظر می رسد از آنجایی که درآمد حاصل از ارائه پروانه های شکار و صید به شکارچیان خارجی هیچ نقشی در حفاظت از حیت وحش و مشارکت جوامع محلی ندارد، همچنین با توجه به هشدار های مکرر کارشناسان حیات وحش مبنی بر کاهش چشمگیر گونه های مختلف در کشور و عدم توانایی سازمان محیط زیست در کنترل شکار غیر مجاز گونه های ارزشمند در جای جای کشور، ارائه مجوز برای شکار مجاز آنهم به شکارچیان ثروتمند دیگر کشور ها محلی از اعراب ندارد.

گزارش از بهار سلاحورزی

+19
-7
  

21 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    بکشید، فقط روسها و اجنبی ها هجوم نیاورده بودن که شد
    این ۵ درصد هم بزارین روسها منقرض کنند تا به حیات وحش خودشون هیچ آسیبی نرسه
    این ضعف دولت و سازمان های مربوط است
    خانم ابتکار متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 8

  2. reza می‌گوید:

    خانم ابتکار فقط ۴ سال به این حیونا فرصت بده رشد کنن و زیاد بشن بعد اجازه شکار بده.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

    • امیر امینی می‌گوید:

      بعد اجازه شکار بده؟!!! برادر من این چه حرفیه آخه؟ به چه حقی اجازه شکار بده؟ مگه این حیوانات زبان بسته چه گناهی کردن که ما همچین حقی برای خودمون قائلیم؟

      داغ Thumb up 10 Thumb down 15

  3. مسعود ش می‌گوید:

    خاک بر سر ما.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 10

    • مسعود ش می‌گوید:

      شکار تروفه احمقانه ترین حرفی هست که تا حالا شنیدم، گیاهخواران پیر طعمه شکارچیان پیر، جوان، ماده، آبستن و لاشه خواران هست
      اصلا شکار تروفه صحیح نیست وقتی سمداران ماده تو فصل زاداوری فاقد بره هستند اون هم به علت کمی حیوانات نر چرا حرف از شکار تروفه می زنیم؟
      بعد توقع داریم پلنگ گرگ شغال و سیاه گوش به دامها حمله نکنن
      خیلی دارم حرص می خورم نمی تونم چیزی نگم آخه چرا دیگه اینا رو می برید منطقه حفاظت شده شکار؟
      از نظر من تو مناطق حفاظت شده نباید حتی صدای گلوله حیوانات رو به حواشی فراری بده. آخه چرا انقدر حماقت میکنید؟
      چرا انقدر ما نسل جوون رو عذاب می دید ؟

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 11

      • حسین دوستار یوز می‌گوید:

        واقعا خاک بر سر ما. مسولان ایرانو بی کفایت میکنن با این کارها.

        داغ Thumb up 6 Thumb down 5

      • رضا شکاری می‌گوید:

        نازنین تنها عامل حمله گوشتخواران به دام اهلی شکار تروفه نیست. بلکه ورود دامها به قلمرو آنها و تنگ کردن عرصه است.و تغییر ذائقه . در بسیاری از شکارهای تروفی شکارچی مجاز به خروج تمامی لاشه از محل نمیباشد. و سهم لاشخور ها را می گذارد.
        شکار تروفی اگر واقعا و کارشناسی انجام شود منعی ندارد. پول عایده می تواند صرف خود منطقه شود.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

      • جواد می‌گوید:

        دوست عزیز اگر خون گریه کنیم هم هیچ اتفاقی نمی افتد اینها اصلا به شدت نگرانی جامعه از خطراتی که هر روز متوجه محیط زیست ماست بی اعتنا هستن. من هم مثل شما بشدت ناراحتم و عصبانیم از بلاهایی که از بی خردی خودمون سر محیط زیست بی زبان داریم میاریم :(((((

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  4. احسان می‌گوید:

    مگه روسیه و مکزیک و سایر کشورهای کره زمین واسه خودشون حیوان ندارن که میان اینجا ته مانده حیوانات ما رو شکار کنن
    ما در کشور خودمون اونقدر شکارچی بیرحم داریم که نیازی به وجود خارجی ها واسه انقراض حیواناتمون نداریم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

  5. پولوس می‌گوید:

    با درود به علاقمندان و مخالفان شکار و ماموران حاضر در صحنه.

    باز هم یک خبر جنجال برانگیز از نظر خیلی از دوستان ، و یک خبر عادی و معمولی از نظر دیگران .
    دوستان کرامی ، در اصل آب از سر چشمه گل آلود است . وقتی از طرف مقامات مسئول اظهار میشود، بخاطر گرانی گوشت و هزینه زندگی هیچگونه کنترلی در شکار قاچاق نیست .!!!؟؟ دیگر باید خاموش ماند و منتظر بود تا آخرین حیوان هم کشته شود . البته نه با فروش چند پروانه شکار به خارجیها ، بلکه با از بین رفتن حرمت و احترام به انسانها ،که متاسفانه حیوانات وحش با جانشان دارند آنرا میپردازند .
    پس با چند پروانه شکار که از دید بین المللی برای کشور میخواهد کمی آبرو بخرد ، لازم نیست این همه سر و صدا راه انداخت.
    بد بختی یکجا و دو جا نیست ، کار بجائی رسیده اگر از هر گوشه اش بخواهیم کاوش کنیم ، متاسفانه هیچ امیدی به بخیه و لحیم کاری نیست . همۀ سیستم پوسیده است دیگر وصله بر نمیدارد .
    من بعنوان یک شکارچی سابق واقعا” دارم تاسف میخورم ، به اینگونه آمار و ارقام داده شده . !!
    چون نسل ما ها از پیش کسوتهایمان یک الگوئی و دروسی را بیاد داشتیم ، حرمت حیات وحش ، شکار و شکارچی را میبایستی ارج میگذاشتیم.
    ضمنا” در سابق رسم بر این بود ،که شکارچیان ترفه شکار مجوز دارِِِ در مناطق حفاظت شده ، مجاز به استفاده از گوشت شکار را نداشتند . که ظاهرا” میبایستی در بین محلیها و محیط بانان و احتمالا” برای حیوانات گوشتخوار در منطقه باقی میگذاشتند . ؟
    که متاسفانه در این مورد هم توضیحی ذکر نشده شاید از تعداد معترضین چند نفری کمتر میشدند. !!! ؟
    با تاسف مجدد از شنیدن اخبار ناگوار از تلفات سنگین بر حیات وحش و طبیعت ایران زمین .
    دوستدار شکار و طبیعت ، پولوس

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

    • میعاد می‌گوید:

      دوست عزیز ١٠٠٪دوست داره شکار هستی شک ندارم، اما آیا واقعا دوست داره طبیعت به تاراج رفته کشور هم هستی ؟

      داغ Thumb up 5 Thumb down 4

      • پولوس می‌گوید:

        با درود بر شما دوست گرامی آقای میعاد

        از آنجا که سئوال شما را در زیر مطلب من آمده ، من آنرا حمل بر خودم دانستم و میخواهم پاسخی هم بنویسم.
        من اظهار تاسفم را در بالا چند بار قید کردم . و از طرفی بخاطر همین عدم حضور ما مردم ایران زمین در بدست داشتن قدرت عمل در صحنه زندگی روز مره ، و عدم ضمانت اجرائی قوانین ، و حاکمیت روابط بر ضوابط . باعث گردیدند که مرا عاصی کنند و مجبور به ترک وطن از بیست سال قبل بیانجامد.
        بند آخر مطالبتان را اگر بخواهم بیشتر بسط دهم .! ؟ یا سانسور خواهد شد. ( سابق بر این در یک مورد انجام شده ) و یا …
        بهر حال مطلب را نمیتوان بیش از اینها در این جا بسط و بحث کرد . ولی اگر مایلید به طریقی پیقام بگذارید شاید خصوصا” بشود دوستانه تبادل نظر داشته باشیم.
        برای از بین رفتن معیارهای خوب مردم ایران و همچنین سرزمین مان قلبا” متاثر و نگرانم
        دوستدار شکار و طبیعت ، پولوس

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  6. مجتبی می‌گوید:

    ما دلمون خوش بود به خانم ابتکار…
    کشور روسیه گوزن های زیادی داره این نشون میده که کل دنیا به حیات وحش احترام میزارند غیر از کشور عزیز من ایران
    چی شد نیومده بودی خوب حرف میزدی که حیات وحش در ایران در معرض انقراض قرار داره پس بگو این همه حرفی بود نه اینکه دلت به حال محیط زیست و حیات وحش میسوخت
    شماها همه باید در آن دنیا جواب همه ایرانی ها پس بدین

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  7. امید می‌گوید:

    اخه ما چیمون درسته که حالا توقع داریم محیط زیست درست باشه…
    اینها که مقامات روسیه هستند اگر مقامات ایرانی بخواهن برن شکار هیچ کس هیچ حرفی نمیتونه بهشون بزنه و هر جایی که عشقشون بکشه میرن و هرچی که بخوان میزنن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  8. مهران713 می‌گوید:

    از ماست که بر ماست . . .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  9. امیر (2) می‌گوید:

    اینگونه مجوزها باید لغو شود.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 5

  10. کسی که مناطق حفاظت شده را هر روز میگردد می‌گوید:

    اینا که فقط چند تا حیوان پیر شکار میکنن و میرن اما هر روزه تو مناطق ما آقایان میرن و با مساعدت محیط بانها یا به قول کوشان مهران نظریه پرداز شکار و محیط زیست ((منطقه فروشها)) دست به شکار در تیراژ بالا میزنن حیف که سانسور میشه وگرنه از همین مناطق اطراف تهران و حتی مناطق دور مثل مناطق مرزی ارس براتون مثالهایی میزدم که دیگه دل به سازمان محیط زیست نمیبستید و متوجه اوضاع وخیم حیات وحش ایران میشدید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  11. کوشان مهران می‌گوید:

    یکی از پادشاهان پیشین در رعایت مملکت سستی کردی و لشکر به سختی داشتی لاجرم دشمنی صعب روی نهاد همه پشت بدادند

    چو دارند گنج از سپاهی دریغ

    دریغ آیدش دست بردن به تیغ

    یکی را از آنان که غدر کردند با من دَمِ دوستی بود ملامت کردم و گفتم دونست و بی سپاس و سفله و ناحق شناس که به اندک تغیر حال از مخدوم قدیم بر گردد و حقوق نعمت سال‌ها در نوردد گفت ار به کرم معذور داری شاید که اسبم درین واقعه بی جو بود و نمد زین به گرو و سلطان که به زر بر سپاهی بخیلی کند با او به جان جوان مردی نتوان کرد.

    زر بده مرد سپاهی را تا سر بنهد

    و گرش زر ندهی سر بنهد در عالم

    تا هنگامی که محیط بان از حداقل های معاش و امنیت شعلی بهره مند نباشد، تا هنگامی که آمار شهدای محیط بان و محیط بانان دربند و در انتظار قصاص اینگونه بالا باشد، تا هنگامی که آموزشگاه محیط بانی کرج بدل به یکی از آن دانشگاه ها برای دریافت پروزه و انجام آن به شیوه برده داری یعنی کار رایگان دانشجویان باشد و تا بی شمار تا های دیگر:
    بهترین شیوه برای لاپوشانی گرانی گوشت مرغ و به سرقت بردن آب زاینده رود و رودهای آبخیز ارومیه و واگذار نمودن بخش هایی از مناطق حفاظت شده جاجرود و کلاه قاضی و بمو و و و و و و مهم تر از همه صدور مجوز شکار برای افراد حارجی در پارک گلستان(گویا جز قوچ اوریال پلنگ هم در این شاهکار بوده است) چشم بشستن بر مدیریت کاربردی و متناسب با حقیقت عریان جامعه ایران و مرگ بر شکارچی گفتن می باشد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  12. کوشان مهران می‌گوید:

    چرا مسئولان امر چشم خویش را بر قاچاق گسترده انواع سلاح بسته اند؟

    چرا تا این میزان مجوز صلاح صادر شده است؟

    چرا مخالفان نوین شکار تنها با شکارچیان مجاز مخالف می باشند و از گوشت فروشان و شکار دزدان محلی و نوکیسه های تفنگ بدست سخنی به میان نمی آورند؟

    چرا کسی پاسخگو نیست که با وجود ممنوعیت قانونی شکار و چرا پس چرا جمعیت جیات وحش و وضغیت پوشش گیاهی در زیستگاه هایی با عنوان پارک ملی و بمو تا این میزان کاهش یافته است؟ آیا شکارچی با مجوز تهرانی و یا مشهدی باعث کاهش شدید جمعیت مرال و شوکای پارک گلستان شده است؟

    چرا هیچ کدام از مدیران و مخالفان شکار چشمان خود را بر شاخ های مرال کوبیده شده بر دیوار های سالن های پذیرایی جاده چالوس بسته اند؟ مگر در این کشور شکار مرال جرم نیست؟ اگر بهانه شاخ افتاده باشد باید به اطلاع برسانم که هیچگاه شاخ با پوست و جمجمه نیافتاده است!

    چرا هیچکدام از مخالفان یک شبه شکار به ورود گونه مهاجم ماهی تیلاپیا به استان یزد اعتراضی ننموده اند؟

    انسان دوپا باید از هوش فراست خویش استفاده بهینه نماید.

    هیچگاه نباید فراموش نمود که به هنگام بالا رفتن بهای گوشت مرغ به دلیل کمبود در دان مرغ وارداتی ناگاه عده ای
    یک شبه گیاه خوار افراطی شدند و پس از پایین آمدن بهای گوشت مرغ به همان سرعتی که آمده بودند رفتند.
    رهرو آن نیست که گه تند و گهی حسته رود

    رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  13. رضا شکاری می‌گوید:

    نازنینان من شکارچی هستم.
    ۴ سال است به جهت تخریب گسترده ای که شاهدش هستم و با تمام وجودم آن را درک و لمس می کنم. شکار نمی کنم.
    اما اطرافیانم روز بروز اسلحه بیشتر بدستشان می رسد. تولید کارخانه نخجیر برابری می کند با قاچاق سلاح از مرزها.اسلحه بدست کسانی می افتد که گویی از زندان گریخته باشند و به هر سویی تیر می کنند. هیج کجا آموزشی به صاحبان جدید اسلحه داده نمی شود. مناطق بکر و دست نخورده کانون ماشین آلات راه سازیند، عشایر و گوسپندانشان پوشش گیاهی را از بین برده اند.
    نگویید تنها شکار مقصر است!!!
    مسمومیت یک شبه یک زمین کشاورزی قاتل صدها پرنده است. شکارچی قانونمند بی انصافی نمی کند. آن کس که جنایت می کند آگاهی ندارد! خدا شاهد است نمی داند. بی محابا رگ گردن کلفت نکنید. چرا این سی و چند سال وضعیت بهتر نشده است؟
    شکار تروفی تنها و تنها راه بقای زیستگاههاست. برای مدیریت و احیاء مناطق نیازمند بودجه هستیم. و شکارچی خارجی می تواند این پول را تامین کند. بشرطی که این پول صرف خود منطقه شود.شکارچی خارجی بدنبال سر می آید نه گوشت.کمترین آسیب را شکارچی خارجی میزند.

    نمی دانم چرا این همه بر روش های شکست خورده پافشاری می کنیم. پاکستان هم با روش های نوین نخجیرداری نسل کل مارخور را احیا کرد.
    من طرفدار اجنبی نیستم اما محتاج پولش هستم که کشورم را بسازم که وحوش را زیاد کنم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  14. وحید فراهانی می‌گوید:

    مشکل اصلی از آنجاست که: آیا مطمئنید که از فرستاده و مشاور پوتین در قبال شکار پول دریافت شده. بنده مطمئنم نشده.
    صنعت توریسم، دعوت خارجیها به کشور جهت شکار کار پسندیده ایست که باعث ورود ارز به کشور، ایجاد شغل های موقت و درآمد زایی برای راه بلد شکار و راننده و ….میشود اما اگر از همه ی این شکارچیان خارجی وجه در قبال اینکار دریافت گردد و در صورت دریافت این وجه صرف احیا و کارهای آبدانی همان منطقه (ایجاد آبشخور، فنس کشی به جهت جلوگیری از ورود دام های اهلی و…) گردد نه به صندوق دولت واریز بشود، کاری درست و اصولی انجام شده.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>