انتشار کلیپ «رفیق شما یوزپلنگ»

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از انتشار نماهنگ «اینجا به بعدش دیگه با آدماست …» نماهنگ جدیدی به نام یوزپلنگ «رفیق شما یوزپلنگ» برای اولین بار توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی در معرض دید عموم قرار گرفت.

در نماهنگ مذکور سعی شده است با ترکیب ترانه، موسیقی، انیمیشن و طنز با مفاهیم آموزشی، یوزپلنگ آسیایی به مخاطبان شناسانده شود.

یوزپلنگ آسیایی که زمانی در سراسر آسیا زندگی می‌نمود، امروزه تنها در بخشی از فلات مرکزی ایران زیست می‌کند. طبق آخرین پژوهش‌های انجام گرفته جمعیت این زیرگونه بین ۴۰ تا ۷۰ عدد تخمین زده می‌‌شود. تعدادی که بیش از پیش وضعیت در خط انقراض این گونه را نشان می‌دهد.

انجمن یوزپلنگ ایرانی در راستای اهداف خود همواره سعی نموده است با اطلاع رسانی درباره یوزپلنگ آسیایی و وضعیت آن در ایران، توجه ایرانیان و جهانیان را به این گونه ارزشمند کشور ایران جلب نماید. نماهنگ «رفیق شما؛ یوزپلنگ» نیز ابزار آموزشی و اطلاع‌رسانی دیگری است که در همین راستا تولید شده است.

برای مشاهده نماهنگ «رفیق شما یوزپلنگ» می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده کلیپ «رفیق شما یوزپلنگ»

+10
0
  

19 دیدگاه

  1. سجاذ می‌گوید:

    خیلی خوب بود
    از پایه شروع کنیم عالیه
    فقط باید تو رادیو و تلویزیونم پخش بشه البته نه ساعت ۱ شب یه برنامه پر بیننده

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • صفورا زواران حسینی می‌گوید:

      در همایش یوزپلنگ ایرانی که این نماهنگ برای اولین بار پخش شد، خانم ابتکار از روابط عمومی سازمان خواستن که این نماهنگ از طرف سازمان به صدا و سیما فرستاده بشه و درخواست پخش بشه. ما هم امیدواریم مثل شما که موافقت کنن. علاوه بر نماهنگ یوز، ما یک نماهنگ پلنگ هم تولید کردیم که پیش از این پخش شده. امیدوارم اون رو هم دیده باشید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  2. شکارچی می‌گوید:

    خوبه!
    من خودم به شدت طرفدار یوزپلنگ هستم!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  3. مهری می‌گوید:

    انجمن یوزپلنگ ایرانی سالهاست که داعیه ی حفاظت از یوز آسیایی را دارد.
    چندی پیش در نشریه ی این موسسه مقاله ای با عنوان “چرا پژوهش منجر به حفاظت نمی شود؟” چاپ شد.
    خوشحال بودم که بالاخره این سوال مطرح شد. انتظار می رفت انجمن یوزپلنگ که سالهاست مبادرت به تصویربرداری و دوربین گذاری و همچنین مطالعات جسته و گریخته در رابطه با یوز در کشور می ورزند، پاسخ مناسبی برای این سوال داشته باشند. اما این مقاله بدون ارائه ی پاسخی مناسب، مختومه ماند.
    با کمال تعجب چندی پیش و در کارگاهی که به بهانه ی بررسی وضعیت پلنگ در مشهد برگزار شده بود، مسئولین انجمن یوزپلنگ ایرانی از لزوم انجام مطالعات مشابه روی یکی دیگر از گونه های گربه سان کشور، یعنی پلنگ، خبر دادند.
    سوال این است که : بیش از ۱۰ سال مطالعه بر روی یوزپلنگ در کشور بجز کاهش چشمگیر جمعیت این گونه، چه عایدی در بر داشته است که حال همان مطالعات می بایست بر روی پلنگ تکرار شود؟؟؟

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

    • آریان می‌گوید:

      سوال اینجاست که اگر این مطالعات انجام نمیشد جمعیت یوزپلنگ افزایش پیدا میکرد؟
      سوال اینجاست انجمن یوز جای کسی رو تنگ کرده است؟
      خجالت رو برای همچین جاهایی گذاشتن.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

    • صفورا زواران حسینی می‌گوید:

      خانم یا آقای مهری
      به نظرم شما یک نکته رو نادیده گرفتید. اینکه به دلیل اینکه پژوهشی درباره جمعیت یوز در سال های اول شروع پروژه دولتی حفاظت یوز نشده، الان اصلا نمیتونیم بگیم یوز کم شده یا زیاد. اصلا همین یکی از مشکلات این پروژه بوده و اشکالات بازرس ها برای تمدید این پروژه. که بعد با همین دلیل ادامه ش رو تصویب کردن تا بالاخره پژوهش ها انجام بشه و جمعیت یوز در بیاد. که بشه فهمید اقدامات حفاظتی موثر هستن یا نه.
      حالا در کنار این ها گروه غیردولتی انجمن یوزپلنگ ایرانی پژوهشگران جوانی داره که در کنار پروژه یوز و سازمان محیط زیست و محیط بان ها در دو سال گذشته کار بزرگی رو انجام دادن و تونستن تخمین علمی ای از تعداد یوز به دست بیارن و حالا از این به بعد میشه بحران یوز رو بهتر فهمید و بهتر ارزیابی کرد که اقدامات حفاظتی کارکردی دارند یا نه.

      و اون مقاله و معضلی که مطرح کرده همچنان پابرجاست و کسانی که این معضل رو می بینن و می فهمن در حد خودشون تلاش میکنن برای بهبودش.
      این مسئله آیا باعث میشه درباره هیچ گونه ای دیگه پژوهش انجام نشه؟ همین پژوهش هاست که نشون میده وضعیت گونه ها چقدر بحرانیه. ما وقتی میدونیم هفته ای یک پلنگ داره در ایران کشته میشه میتونیم وضعیت این گونه رو بفهمیم و اگر ما این گونه رو نشناسیم چطور میخوایم براش راه حل حفاظتی بدیم؟

      راستش من ارتباط نکاتی که گفتید و نتیجه گیری ای که کردید رو با هم نفهمیدم. به نظرم یک سوء تفاهمی این وسط وجود داره.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. امیر علی می‌گوید:

    نهایت هنر انجمن یوزپلنگ همین بود ؟؟؟
    اینو یک بچه ۴ ساله هم نگاه نمی کنه …
    واقعا سطح پایین بود این کلیپ تبلیغاتی …

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  5. پدرام می‌گوید:

    دوستانی که از فعالیتهای انجمن یوز ایرانی انتقاد بیجا می کنن اگه هنری دارید نشون بدین دور گود نشستین می گین لنگش کن همین ساخت انیمیشنو هنر دارین انجام بدین
    انجمن با تمام امکانات کمی که داره تحقیقات و پژوهشهای خیلی خوبی در حوزه حیات وحش داشته می تونید برید انجام بدین. کامنت گذاشتن شما حتی اگر صحیح هم باشه فایده ای نداره تشریف ببرید انجمن صحبت کنید انتقاد کنید و پیشنهاد بدین تا فعالیتهای انجمن پویاتر بشه
    اقای فرهادی نیا پژوهشگر و محقق خوب کشورمون می گن: من گمان میکنم طرفداران محیط زیست ابتدا برای دوست داشتن حیات وحش باید یکدیگر را دوست داشته باشند تا بتوانند با همکاری متقابل کاری انجام دهند شرایط فعلی با این فضای ارمانی فاصله زیادی دارد و تنها قربانی اصلی محیط زیست و حیات وحش است

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

    • کوهنورد می‌گوید:

      جناب پدرام
      اینجا فضای مناسبی برای بحث و تبادل نظر درباره ی وضعیت حیات وحش می بینم . اگر انتقادی وجود دارد برای بهبود وضعیت حیات وحش است ولاغیر. البته با نظر جنابعالی موافقم که شاید این مباحثه کوچکترین تاثیری بر رویکرد Marketing دوستان انجمن یوز نداشته باشد. این عزیزان مخ پلنگ و یوزپلنگ را هم می زنند تا برسد به مسئولین حیات وحش کشور.

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

      • پدرام می‌گوید:

        جناب کوهنورد اگه شما اینجا رو فضای مناسبی برای بحث می دونید چرا فضا رو به حاشیه می کشونید؟!
        نظری دارید درست بگید تیکه چرا میندازی؟

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  6. مهران می‌گوید:

    لازمه حفاظت پژوهش هست اما باید توجه کرد که در شرایط بحرانی که در خصوص یوز در ایران داریم حفاظت سریع باید در اولویت قرار بگیره به نظر می رسه برخی از دوستان انجمن یوز این مسئله رو فراموش کردن و تنها هم و غمشون کارای پژوهشی و چاپ کردن مقالات در ژورنالهای بین المللی هست که اسم و رسمی براشون به ارمغان بیاره این که در ایران یوز بیشتر چی میخوره یا چند تا بچه میاره اینا خوبن ولی تو این شرایط باید زیستگاه ها حفظ بشن باید پژوهش روی کاهش مخاطرات برای گونه ها باشه باید جوامع محلی که بیشترین آسیب رو به حیات وحش میزنن آگاه بشن بودجه رو باید در اینجاها خرج کرد …

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • پدرام می‌گوید:

      حفاظت سریع دست سازمان هست نه انجمن ظاهرا دوستان فکر میکنن انجمن یوزپلنگ قدرت اجرایی داره که البته همه میدونیم نداره
      حفاظت سریع رو باید سازمان از هند یاد بگیره
      ۳۰ قلاده شیر داشتن حالا بیش از ۴۰۰ قلاده دارن

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • سهیل می‌گوید:

        انجمن یوز داعیه حفاظت هم داره. این روزا همه انگلیسی بلدن مطالب منتشر شده را بخونن.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • صفورا زواران حسینی می‌گوید:

          حفاظت فیزیکی نه چون متولی ش سازمان حفاظت محیط زیسته.
          انجمن تلاش می کنه با پژوهش و آموزش که پایه های حفاظت هستند، کمک کنه به فرآیند حفاظت.

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • صفورا زواران حسینی می‌گوید:

      من مثل شما فکر نمیکنم. یعنی بخشی از نظر شما رو تایید می کنم و بخشی رو هم نه. وقتی گونه ای در بحران قرار داره باید اولویت بندی کرد که برای حفاظتش چه کار باید کرد. دونستن جمعیت گونه، محدوده پراکنشش، نیازهاش، تهدیدهاش و در کل شناختن گونه پایه ایه برای اینکه بشه راه حل حفاظتی داد. وقتی درخت مشکل گونه در میاد اون وقت میشه گفت آیا نیاز گونه آموزش دادن جامعه محلیه یا کنترل بحث دام یا … مسئله اینه که بدون پژوهش علمی هر کس بر اساس تجربه یا سلیقه شخصی ش اولویت ها رو مشخص میکنه و بعد نمیشه ارزیابی کرد که آیا ما کار درستی انجام دادیم؟
      آیا شما با همه فعالیت های انجمن آشنایی دارید؟ به نظرم نه. چون اگر داشتید این طور بی انصافانه نمی گفتید که هر کاری در انجمن انجام میشه برای چاپ مقاله و اسم و رسمه. این مقالات بخشی از کار انجمنه. و به نظر من قابل اعتنا و قابل تقدیره. همین مقالات باعث میشه که یوزپلنگ ایران به دنیا شناسونده بشه و بعد حمایت جهانی درباره این گونه جلب بشه. این مقالات که نه فقط توسط انجمن یوز، که توسط گروه ها و افراد مختلف فعال داره چاپ میشه، اعتبار ایرانه و همه ما ایرانی ها. برای اینکه نشون میدیم ما در ایران بی اعتنا به حیات وحش ارزشمندمون نیستیم و داریم برای حفاظتش فعالیت می کنیم. این جوان ها نیاز به حمایت و دست مریزاد دارن که آبرو می خرن برای ایران، نه این طور بی انصافی کردن.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    انجام مطالعه و پژوهش بر روی حیات وحش کار بسیار ارزنده ایست ولی نباید ناشیانه باشد. چراکه میتواند به حیات وحش آسیب جدی وارد نماید. برخی فعالیتهای انجام شده توسط انجم یوز خوب بوده اند نظیر ثبت تصاویری از گونه های حیات وحش و ارائه مقالات و تئاتر و … ولی در مواردی نیز این دوستان کوتاهی نموده اند. اخیرا در منطقه خارتوران دو توله یوز بدلیل حضور پرتعداد و مستمر بر و بچه های انجمن یوز، از مسیر همیشگی تردد نکرده و به مناطق حاشیه می روند و سرنوشت تلخی برایشان رقم خورده است. انتظار دارم یکی از مسئولین انجمن یوز به کارشناسان استان توضیح قانع کننده ای دهد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  8. صفورا زواران حسینی می‌گوید:

    سلام
    ۱)
    من با مرور کامنت های اینجا یک سوالی برام پیش اومده. اینکه مطمئنید همه داریم درباره یک انجمن یوز صحبت می کنیم؟؟؟ به نظر میاد چندین انجمن و گروهی که دارن روی یوز کار میکنن با هم قاطی شده. مثلا اینکه ما در انجمن یوز در توران پروژه ای نداشتیم و گروه دیگری اونجا کار میکرده. به نظرم بیاید اول با خوندن وب سایت انجمن و یا مراجعه حضوری با فعالیت های انجمن آشنا بشید و بعد درباره ضعف ها و قوت ها صحبت کنیم. این جور قاطی کردن موضوعات به نتیجه خاصی نمی رسه. انجمن هم یک تکه از پازله. یک گروه با محدوده فعالیت ها و توان مشخص که میشه در موردش منطقی گفتگو کرد.
    ۲)
    و از این مطلب مهم تر، به عنوان کسی که در تولید این نماهنگ درگیر بوده، خوشحال میشم نظرات افراد مخاطب رو درباره این نماهنگ بخونم و با هم سر قوت ها و ضعف هاش گفتگو کنیم. چیزی که کمک میکنه محصولات آموزشی آینده مون پخته تر بشه.
    نظری مثل: “نهایت هنر انجمن یوزپلنگ همین بود ؟؟؟ اینو یک بچه ۴ ساله هم نگاه نمی کنه … واقعا سطح پایین بود این کلیپ تبلیغاتی …” شاید به نظر بیاد من رو ناراحت میکنه، اما لحنش طوریه که باعث میشه به کل نادیده بگیرمش. چون فکر میکنم بیشتر از اینکه واقعا این نظر کیفیت نماهنگ مد نظرش بوده، با انجمن میخواسته تسویه حساب شخصی کنه و چیزی برای ناراحت کردن انجمن یوزی ها بگه. و خب در میون تجربه هام کلی مثال نقض هم دارم براش …
    این مثال رو مرور کردم برای اینکه بگم لطفا اگر واقعا نکاتی به ذهنتون میرسه که میتونه کارهای بعدی رو بهبود بده لطفا ذکرشون کنید. یا اگر سوالاتی در مورد کار دارید بگید تا در موردش حرف بزنیم. ما (منظورم من و تیم درگیر در تولید این نماهنگ) خوشحال میشیم در این گفتگو شرکت کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>