افزایش نگرانی از بارش باران آلوده در اهواز / بستری شدن ۱۳۰ نفر در بیمارستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نماینده مردم اهواز با بیان اینکه حدود ۱۳۰ نفر از شهروندان خوزستانی به دلیل بارش باران اسیدی در بیمارستان بستری شدند، که از هیات رییسه مجلس درخواست کرده است تا کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی و علت‌یابی این رخداد تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، ناصر سودانی اظهار کرد: با اولین بارش باران پاییزی بیش از ۵۰۰۰ نفر از شهروندان خوزستانی به ویژه اهوازی دچار مسمومیت و عوارض تنفسی شده‌اند که این اتفاق باعث مراجعات انبوه آنها به بیمارستان‌ها شد به طوری که انگار یک مانور پدافند غیرعامل رخ داده است.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه تاکنون تلفات جانی به دلیل بارش باران اسیدی رخ نداده است گفت: حدود ۱۳۰ نفر از مردم در بیمارستان بستری شده‌اند که تعدادی از آنها در بخش مراقبت ویژه ICU تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در توضیح دلیل رخ دادن این پدیده گفت: به نظر می‌رسد این باران اسیدی ناشی از ترکیب ذرات شناوری است که در فضای جوی از گازهای سمی متساعد و متراکم شده و با قطرات باران ترکیب شده است.

وی افزود: این ذرات سمی شاید باقیمانده ریزگردهایی است که در روزهای قبل از کشورهای همسایه وارد خوزستان شده است. همچنین گازهای متساعد از فعالیت کارخانه‌های صنعتی و چاه‌های نفت و گاز اطراف اهواز و شهرهای دیگر و یا سوزاندن پسماندهای طرح عظیم نیشکر ترکیب شده که با تشکیل گازهای گلخانه‌ای در لایه جو با ریزش اولین باران وارد هوای مورد استنشاق مردم قرار گرفته و موجب مسمومیت خفیف، متوسط و حاد شهروندان شده است.

نماینده مردم اهواز با گلایه از مسوولان برای ورود دیرهنگام جهت بررسی این رخداد، گفت: انتظار داشتیم ستاد بحران خیلی زودتر تشکیل می‌شد، همچنین مسوولان کشوری در قوای سه‌گانه عکس‌العمل سریع، مناسب و درخور مردم رنج‌دیده خوزستان از خود نشان می‌دادند و تیم‌های کاشناسی را به منطقه اعزام می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایش در مورد دلیل رخ دادن باران اسیدی گفت: برای تشکیل کمیته ویژه و رسیدگی و علت‌یابی دو نامه به رییس مجلس و روسای کمیسیون‌های بهداشت و درمان و امنیت ملی و سیاست خارجی داده‌ام تا آنها این موارد را پیگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: بالا بودن میزان نیترات، احتمال باران اسیدی را قوت می‌دهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سکون هوا و عدم جابه‌جایی جریان باد، موجب تجمع آلاینده‌های هوا شد و بارندگی نیز آلاینده‌ها را به سطح زمین منتقل کرد و موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان در روزهای گذشته در اهواز شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه کارگروه بررسی بروز مشکلات تنفسی پس از بارش باران در اهواز، که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در آنالیزی که روز دوم بارندگی بر روی نمونه‌های آب باران انجام دادیم، سطح یکی از پارامترها بالا نشان داده شد، این پارامتر “نیترات” بوده است که بالا بودن میزان نیترات، احتمال باران اسیدی را قوت می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر روز اول بارندگی بلافاصله پس از بارش باران، آب باران را آنالیز می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم بهتر نتیجه بگیریم، ولی مجموعه هواشناسی، نمونه باران روز اول را نداشتند که در اختیار محیط زیست بگذارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هر فعالیت نفتی ممکن است نیترات تولید کند. حتی آتش زدن مزارع هم می‌تواند تولید نیترات داشته باشد. نیترات یکی از عواملی است که اگر با رطوبت ترکیب شود تولید اسید نیتریک می‌کند، همچنین اگر گاز CO2 با باران یا رطوبت ترکیب شود، تولید اسید سولفوریک می‌کند که هر دو آلاینده‌های هوا محسوب می‌شوند.

لاهیجان‌زاده گفت: بر اساس جمع‌بندی‌های کارگروه مربوطه و جدولی که هواشناسی از وضعیت ورزش باد در روزهای قبل و بعد بارندگی و روزهای بارندگی ارایه داد، اعدادی گویای این مطلب است که سرعت وزش باد زیر ۳ متر بر ثانیه به معنی صفر است که در شهرهایی ماندن دزفول و بستان در حدود صفر بوده، در اهواز نیز سرعت وزش باد یک متر بر ثانیه و در آبادان ۲ متر بر ثانیه بوده است. در جاهایی که سرعت بالای ۵ متر بر ثانیه بوده، مشکلاتی برای مردم مشاهده نشد.

وی ادامه داد: شهرهای صنعتی طبیعتا آلایندگی بسیاری دارند. در اهواز علاوه بر فعالیت‌های نفتی و صنعتی، ترافیک شهری نیز موجب تشدید این وضعیت شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی: دولت و مسئولین وارد عمل شوند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر جدی درباره بارش اولین باران پاییزی در خرمشهر و اهواز و مسمویت تعداد کثیری از شهروندان این شهرها که منجربه بستری شدن حدود یکصد نفر از شهروندان در بیمارستان‌ها شد هشدار داد.

او ادامه داد: دولت و مسئولین و کمیسیون ذیربط در مجلس شورای اسلامی باید برای بررسی آسیب و شناسایی راهکار برای برون رفت‌ محیط زیست در این استان برنامه ریزی جدی داشته باشند.

وزیر بهداشت: گروهی از تهران برای بررسی موضوع بارانهای اهواز اعزام شده‌اند

وزیر بهداشت نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره باران‌های اسیدی که چند روز پیش در اهواز بارید و تعدادی از هموطنان را دچار مشکلات تنفسی کرد، گفت: هنوز علت قطعی این امر مشخص نیست. البته برخی آن را به جریانی که حدود ۵۰ سال پیش در لندن اتفاق افتاد، مرتبط می‌دانند و تصور می‌کنند گازهایی وجود داشته که همراه با آب باران به باران اسیدی تبدیل شده است. با این حال گروهی دیروز از تهران اعزام شده‌اند و گزارش علمی آن تا پایان هفته اعلام می‌شود.

+4
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>