رشد جمعیت قوچ و میش اوریال در سرشماری پاییزه منطقه شکارممنوع ژرف

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گفت: بر اساس گزارش سرشماری وحوش در سال ۱۳۸۹، تعداد ۱۰۷ راس قوچ ومیش وحشی اوریال در منطقه شکار ممنوع ژرف مشاهده و ثبت شده است. این درحالیست که در سال ۱۳۹۰، به ۱۹۶ راس و در سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۵۶ راس قوچ و میش وحشی در عرصۀ ۱۸ هزار هکتاری در حوزه استحفاظی تربت حیدریه مشاهده و ثبت گردیده است.

سعید پشم چی افزود: نظر به پتانسیل بالای منطقه و پیرو هماهنگی های به عمل آمده با مقامات قضایی خصوصا حمایت قاطع دادستان محترم شهرستان تربت حیدریه در خصوص اجرای طرح های پیشگیرانه از شکار و صید بیرویه و غیرمجاز در منطقه، طی چهار سال گذشته افزایش جمعیت وحوش رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است.

………………………………….تصویر: قوچ و میش اوریال در منطقه شکار ممنوع ژرف

رئیس حفاظت محیط زیست تربت حیدریه با اشاره به شمارش ۴۳۰ رأس قوچ و میش وحشی اوریال در سرشماری اخیر وحوش در منطقۀ شکار ممنوع ژرف، اذعان داشت با ارتقاء چشمگیر ارزش های اکولوژیکی منطقۀ یاد شده، نیاز به حمایت بیشتر از محیط بانان و تأمین نیروی انسانی و پاسگاه محیط بانی بیشتر احساس می شود.

منطقه شکارممنوع ژرف بعنوان یک زیستگاه ارزشمند در صورت تامین نیروی انسانی، تکمیل چارت سازمانی و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز می تواند یکی از ذخیره گاه های مهم گونه شاخص قوچ و میش وحشی در استان خراسان رضوی و حتی در سطح کشور قلمداد شود.

سرشماری امسال با همکاری رئیس و پرسنل حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در قالب ۵ گروه بصورت دیده بانی خطی و پیمایشی صورت گرفت و تمام نقاط و محدوده های مشاهده وحوش در مسیر پیمایش و سرشماری با دستگاه جی پی اس توسط ماموران ثبت گردید.

شهرستان تربت حیدریه به دلیل وسعت زیاد مناطق کوهستایی، زیستگاه ها مهم گونه هایی چون قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی و گوشتخوارانی همچون پلنگ و کفتار به شمار می رود.

+117
0
  

6 دیدگاه

  1. مهرداد می‌گوید:

    امیدوارم آمار واقعى باشه، نه مثل آمار رشد کشور و بیکارى و تورم و غیره که ارایه آنها توسط دولت قبلى باب شد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  2. مسعود ش می‌گوید:

    خدا رو شکر دست مریزاد
    تا باشه همیشه از این خبرهای خوب

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. حامد می‌گوید:

    ماشاالله. دست محیط بان ها درد نکنه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  4. محسن می‌گوید:

    ایشالا سال بعد بشن هزارتا

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  5. ساسان می‌گوید:

    سلام در منطقه تربت حیدریه اخبار خوبی از رشد حیات وحش شنیده میشود
    محیط بانها و قضات آنجا شدیدا با متخلفین برخورد میکنند اما دوستان عزیز محیط بان و مسئولین باید به فکر علوفه زمستان آنها هم باشند تا حیوونا تلف نشن
    با آرزوی موفقیت برای محیط بانها

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  6. علی می‌گوید:

    امیدوارم که محیط بانان عزیز باهمین عزم راسخ مانع از تخریب محیط زیست توسط دامها نیز بشوند که در صورت تحقق از محل گردشگری حتماً درآمد مردم افزایش خواهد یافت

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>