معصومه ابتکار: توافق ایران و ۱+۵ نقطه عطفی در تاریخ کشور خواهد بود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ارزیابی خود در مورد توافق ایران و ۱+۵ گفت: توافق صبحگاه دیروز در ژنو بدون شک نقطه عطفی در تاریخ کشور ماست زیرا این توافق با حفظ تمام عزت و شئونات کشور و ملت ایران انجام شده است.

به گزارش ایرنا ، دکتر معصومه ابتکار با بیان اینکه حدود یک دهه بود که مناقشه هسته ای و فشارهایی که به طور ناجوانمردانه و غیرقانونی از طریق تحریم ها به ملت ایران تحمیل می شدˈ، تصریح کرد: این موضوع مشکلات و دشواری های زیادی در مناسبات داخلی، اقتصادی و بین المللی کشور فراهم کرده بود.

معاون رییس جمهوری برخی از این مشکلات را برشمرد و گفت: این دشواری ها مانع از این بود که کشور ما بتواند در سطوح مختلف بین المللی روابط دو جانبه و چند جانبه منافع و روابط خود را ارتقا دهد اما اتفاقی که صبحگاه دیروز با زحمات و تلاش دستگاه دیپلماتیک کشور تحقق پیدا کرد، نقطه عطفی در تاریخ ایران خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که ˈخوشبختانه این اقدام با حمایت های رهبر معظم انقلاب و هدایت رییس جمهوری به سرانجام رسید و ابراز امیدواری کرد: این گامی که برداشته شد تا انتها به گونه ای پیش رود و پیگیری شود که منافع مردم ایران حفظ و مشکلات با کشورهای دیگر حل و فصل شود.

ابتکار تاثیر تحریم ها را در حوزه های زیست محیطی مورد توجه قرار داد و توضیح داد: تحریم های موجود نه تنها بر روی اقتصاد کشور تاثیر منفی داشته بلکه در عرصه زیست محیطی هم موجب شد تا استانداردهای زیست محیطی با تاخیر مواجه شود.

معاون رییس جمهوری در ادامه ارزیابی خود در مورد چشم انداز و افق توافق ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: به نظر می رسد، با این توافق می توان در گسترش روابط ایران با جهان در عرصه بین المللی، تقویت و تامین منافع بلند مدت و برقراری امنیت و آرامش در منطقه گام های جدی برداشت.

ابتکار پیش بینی کرد: با این توافق روابط با خاورمیانه و دنیا به ویژه آمریکا منطقی تر خواهد شد و می توان ضمن حفظ مواضع اصولی کشور، منافع دو جانبه را هم در نظر گرفت و این موضوع در رفع مشکلات منطقه کمک می کند و تاثیر گذار خواهد بود.

ابتکار درعین حال مقابله با افراط گرایی را یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای توافق ژنو دانست و گفت: قطعا این توافق می تواند به حل مشکلاتی مانند افراط گری، خشونت هایی که در منطقه اتفاق می افتد و یا قاچاق مواد مخدر کمک کند.

وی درعین حال خطاب به منتقدین احتمالی این توافق گفت: ممکن است انتقادهایی در این زمینه مطرح باشد اما در هر زمان باید فکر کرد و گام درستی که کشور را به سمت پیشرفت، اعتدال و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی پیش می برد، برداشت که خوشبختانه اکنون این اتفاق با همگرایی کم نظیر میان تمام دستگاه ها و نهادهای تصمیم گیرنده در کشور به وقوع پیوسته است.

معاون رییس جمهوری با یاد آوری حماسه شکوهمند مردم ایران در روز ۲۴ خرداد ماه ۹۲ خاطرنشان کرد: در واقع وقتی مردم در این روز با رفتن به پای صندوق ها در سراسر کشور به اعتدال رای دادند، گام مهمی در این راستا برداشته شد و دنیا رای و تمایل مردم ایران را در این زمینه دید.

وی با این توضیح نتیجه گرفت: کسانی که منتقد هستند باید این فرصت را بدهند تا خواست مردم اجرایی و عملیاتی شود و خدا را شاکریم که این فضا فراهم شد تا شرایط برای پیشرفت و اعتدال کشور ایجاد شود و آنها باید به خواست مردم احترام بگذارند.

معاون رییس جمهور ابراز امیدواری کرد: زمینه ای فراهم شود تا مشکلات و موانع داخلی که بین طیف های مختلف سیاسی وجود دارد نیز حل و فصل شود و منافشات سیاسی داخلی هم بیش از گذشته برطرف شود.

معاون رییس جمهوری با یادآوری زحمات شهدای هسته ای در عرصه توفیقات علمی ایران گفت: باید در این مسیر، همواره یاد و خاطره شهدای هسته ای را پاس بداریم، زیرا این افراد جانشان را فدا کردند تا یک سرمایه ملی با هدف پیشبرد صلح و امنیت در کشور، کشورهای منطقه، کشورهای جهان اسلام و جهان شکل گیرد و می توانیم با این سرمایه و خرد جمعی که شکل گرفته در روند تقویت صلح، امنیت و پیشرفت در دنیا نقش مهمی داشته باشیم.

پس از یک دهه گفت و گوهای هسته ای ایران و گروه ۱+۵ سرانجام صبح دیروز یکشنبه ۱۳۹۲/۹/۳ در سومین دور مذاکرات فشرده و مهم ژنو طرفین به یک توافق تاریخی دست یافتند.

+4
0
  

3 دیدگاه

  1. سجاذ می‌گوید:

    ایشاله این توافق به نفع محیط زیست باشه
    با مدیریت شما خانم ابتکار

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  2. محیط بان می‌گوید:

    باسلام
    خانم دکتر ، رسیدگی به وضع معیشت محیط بانان مهمترین کار در سازمان می باشد. محیط زیست چه ربطی به سیاست داره که این همه در کارهای سیاسی دخالت می کنین؟
    خسته شدیم از این همه شعار دادن الکی و وعده های تو خالی از طرف شما و امثال شما

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>