صدور پروانه شکار ویژه آهو توسط اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در اطلاعیه ای که بر روی وب سایت رسمی این اداره منتشر شده است اعلام نموده است که تعدادی پروانه ویژه شکار کل و بز و آهو صادر خواهد کرد.

این درحالیست که این گونه ها به خصوص آهو در اکثر زیستگاه های کشور وضعیت مناسبی ندارد و جمعیت آهو در بیشتر مناطق به شدت کاهش یافته و یا از بین رفته است.

نکته قابل تامل این است که در بسیاری از مناطقی که آهو از طبیعت آن منطقه حذف شده است سازمان محیط زیست اقدام به احداث سایت تکثیر و پرورش آهو نموده و با انتقال چند راس از این گونه جانوری و صرف زمان و هزینه های فراوان در حال تکثیر آهو جهت معرفی مجدد به منطقه مربوطه می باشد!

همچنین یکی از معضلات مهم در زیستگاه های یوزپلنگ، کمبود طعمه و کاهش جمعیت آهو به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ می باشد به نحوی که بحث زنده گیری و انتقال تعدادی آهو از پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار به زیستگاه های یوزپلنگ همواره مطرح بوده و در حال بررسی است.

متن اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به شرح زیر است:

به اطلاع کلیه شکارچیان متقاضی دریافت پروانه شکار چهارپا می رساند اداره کل حفاطت محیط زیست زنجان در نظر دارد تعداد محدودی پروانه ویژه شکار آهو و کل و بز در مناطق تحت مدیریت خود صادر نماید، لذا جهت ثبت نام و شرکت در قرعه کشی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز تا مورخه ۱۳۹۲/۹/۱۲ به یگان حفاظت این اداره کل مراجعه و یا مدارک خود را از طریق شماره نمابر ۰۲۴۱۵۲۴۱۰۰۵ ارسال نمایند.

شرایط متقاضی:

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲- متقاضیان فاقد سابقه تخلف (پرونده مفتوح یا پرونده دارای محکومیت) باشند.

۳- متقاضیان از سال ۱۳۸۹ تاکنون در هیچ یک از استان های کشور پروانه شکار چهارپا اعم از عادی و ویژه دریافت نکرده باشند.

۴- استفاده از تفنگ های سرپر و هرگونه اسلحه گلوله زنی که کالیبر آن از شش میلیمتر یا ۲۴۰ انگلیسی کمتر باشد از جمله تفنگ های خفیف کالیبر ۲۲ و همچنین همراه داشتن و استفاده از تفنگ های ساچمه زنی از قبیل کالیبر ۴۱۰-۲۰-۱۶-۱۲ و سلاح های خودکار و نیمه خودکار و غیره و استفاده از فشنگ ساچمه و چهارپاره و تک گلوله ساچمه زنی برای کلیه پستانداران بزرگ قابل شکار ممنوع است.

۵- هر متقاضی فقط می تواند در یکی از استان های کشور از یک فقره پروانه برای گونه خاص استفاده نماید و در صورت برنده شدن در قرعه کشی یک استان حق شرکت در قرعه کشی سایر استان ها را ندارد. بدیهی است در غیر اینصورت، کلیه پروانه های صادره لغو و شکارچی از دریافت پروانه محروم خواهد شد.

۶- برای متقاضیان شکارچهار پا با تیر و کمان در صورتیکه قدرت تیر و کمان آنها بیش از ۶۰ پوند باشد پس از دریافت دفترچه شناسایی ویژه حمل سلاح گلوله زنی اقدام به صدور پروانه شکار می گردد. متقاضیان شکار با تیر و کمان بدون قرعه کشی در اولویت قرار دارند.

مدارک مورد نیاز ثبت نام:

۱- اصل و کپی جواز حمل سلاح
۲- اصل و کپی شناسنامه
۳- اصل و کپی کارت ملی
۴- دو قطعه عکس ۴*۳ با زمینه سفید
۵- اصل دفترچه شناسایی شکارچیان و کپی صفحه اول آن

+120
-13
  

21 دیدگاه

  1. مسعود ش می‌گوید:

    وقتی پلنگ و گرگ به گله های چوپانان حمله میکنن وقتی یوزپلنگ از گرسنگی به فلاکت افتاده وقتی که آمار تخلفات شکار سر به فلک میکشه چرا باید مجوز شکار گونه ارزشمندی مثل آهو داده بشه؟ به خاطر دوزار پول!؟
    یا ضامن آهو…

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 12

    • سجاذ می‌گوید:

      چه کاری دارن میکنن اینا شورشو در آوردن، شکارچیا بیخیال بشن اینا بیخیال نمیشن
      حتما آهو ها اینقدر زیاد شدن بعنوان آفت معرفی شدن باید شکارشون کنن
      بابا بیخیال اگه منطقه ظرفیت نداره زنده گیری کنید ببرید زیستگاههای یوز رها کنید
      همت کردید چیزی نذارید تو حیات وحشا

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 9

  2. mehrdad می‌گوید:

    vaghean khande dare dar sorati ke dare har roz nasle in mojodat dar maraze engheraz gharar migire bad parvaneye shekar midan vaghean arzesh dare?

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  3. مجتبی می‌گوید:

    خدا به داد محیط زیست و حیات وحش ایران برسه
    دیشب شبکه پنج مستند نشون میداد از آلمان که چه جوری با حیات وحش رفتار میکرن. گوزن در منطقه حفاظت شده پر بود ولی هیچ شکارچی اجازه شکار کردن نداشت
    ولی توی ایران مسئولین ما چیزی از محیط زیست و حیات وحش نمیدونند. تا کی این بی فکری باید باشه
    خدا خودت به داد محیط زیست و حیات وحش برس. این مسئولین ما که هیچ فکری نمیکنند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  4. مهرداد می‌گوید:

    در گذشته نه چندان دور ( قبل سال ١٣۵٧) دشتهاى اطراف زنجان پر از اهو بودند. ولى در سالهاى اخیر به برکت بالا رفتن سطح فرهنگى جامعه دیگر اثر چندانى از اهو باقى نمانده است. احتمالأ تعداد اندک باقیمانده هم مسولان محیط زیست زنجان را دچار اذیت کرده اند که تصمیم به صدور پروانه گرفته اند.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 6

  5. احسان می‌گوید:

    خانم ابتکار لطفا شعار ندین این بود حفاظت از محیط زیست که تفنگ بدین دست یه عده بیرحم و بندازین به جون حیوانات بیگناه؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 10

  6. reza می‌گوید:

    خانم ابتکار یعنی اینقدر آهو تو زنجان زیاده که باید شکار شن خوب بگیرن بیارن میاندشت رها کنن برا یوز یا اینکه محیط زیست زنجان با کمبود بودجه مواجه شده بعد واقعا برای شکار این موجود خدا می تونین قیمت تعیین کنید؟
    واقعا برای خودم و بقیه دوستداران محیط زیست متاسفم برای این کوتاهی های سازمان شما
    شاید مستند حیات وحش کشور عربستان و امارات از شبکه مستند را دیده باشید واقعا حفاظت به اون می گفتن و به کار ما کشتار
    خدا کنه روزی بیاد که دیگه شکار و شکارچی نباشه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  7. Hunter می‌گوید:

    حیف شد گلوله زنی ندارم وگرنه!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 13

  8. رضا میرزایی می‌گوید:

    سلام دوستان
    بعنوان یک شکارچیه قدیمی و فعال محیط زیست که پروانه گرفتن برایم یک رویایی بیش نبود. علارغم همکاری مستمر با محیط زیست و تجربیاتی که کسب نموده ام بعرض گرامتون برسونم آدمای قانون مند امثال من زیادن که سالهاست برای گرفتن پروانه اقدام میکنن و هرگز بهشون پروانه نمیدن.
    حالا چرا برای اینکه مقوله قرعه کشی در اکثر ادارات محیط زیست اینطوره که تا آقایون نور چشمیها هستن به غیر سهمی نمیرسه.
    این آقایون هم که چه پروانه بدن چه ندن همیشه بدون شک سهم خودشونا از حیات وحش این مملکت گرفته و خواهند گرفت.
    حالا چه بهتر که در مواردی هم مثلا باسم قرعه کشی با سربلندی شکارشونا انجام بدن.
    ما که از اینکه شکارو گذاشتیم کنار و بعنوان همیار محیط زیست حداقل این اجازه را داریم به حیات وحش وارد بشیمو لااقل از گونه ها عکسی بگیریم اظهار رضایت میکنیم ولی در نظرات قبلی هم نوشتم تبعیض در امر شکار ضربه مهلکی به بدنه محیط زیست وارد میکند.
    همین بی تفاوتی باعث شده شکارچیان محروم و واجد شرایط اگر بنوعی توان پیدا کنن با چنگ و دندان بجون حیوانات میفتن و این انصاف نیست.
    این مطلب را خطاب به همکاران عزیز و زحمت کشم در محیط زیست میگم اجرای قانون و عدالت در امر صید و شکار و صدور پروانه صددرصد هم بنفع شکارچی و هم بنفع محیط بان و همینطور حیات وحش خواهد بود.
    البته اگر اشتباه بعرض رسوندم خوشحال میشوم پاسخی دریافت نمایم.
    با تقدیم احترام به دوستداران طبیعت

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 2

  9. امیر می‌گوید:

    اداره کل زنجان خیلی بیجا فرمودن.چنانچه این کار صورت بگیرد راه رفته زیادی را باید برگردیم.توی این مدت خیلی فرهنگ سازی در جهت جلوگیری از شکار مجاز و غیر مجاز صورت گرفته حالا یه اداره کل با یه تصمیم ناشایست اینهمه تلاش دوستداران محیط زیست این مملکت را به باد فنا میدهد.مگر حیوانات این مملکت ارث پدر شماست که تا پول کم می آورید فکر فروش آنها می افتید؟
    شما اداره کل محیط زیست هستید با کشتارگاه؟ به خداوندی خدا اگر این جواز را صادر کنید من ۱ نفر دست از سر شما بر نخواهم داشت.
    شما به چه حقی برای جان آهو و کل و بز این مملکت شور بخت حکم اعدام صادر می کنید؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 10

  10. مهمان می‌گوید:

    این آگهی رو محیط زیست کرمان هم تو سایت زده با همین شرایط؟!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  11. مهران713 می‌گوید:

    هرچه بگندد نمکش میزنند وای از آن روز که بگندد نمک !

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  12. زنجانی می‌گوید:

    کجای کارید بیشتر استانهای کشور پروانه صادر کردند و زنجان هم فقط ۱۰ تا صادر کرده
    زنجان ۱۶۰۰ رأس آهو تو منطقه سرخ آباد داره که بیشتر از ظرفیت منطقست و برای باغات و مزارع مردم آفت شدن زیرا جایی برای چریدن و زندگی کردن ندارن و تنها راه اینه که آهوها رو به سمت غرب منطقه که خالی از سکنه نیز هست انتقال بدن
    در ضمن از یکی از دوستانم تو زنجان شنیدم که آقایان و نورچشمیهای زنجان وقتی دور هم جمع میشن گوشت آهو میل میکنند و فقط مردم محروم منطقه نباید باهاشون کاری داشته باشن و به محصولات زراعیشون خسارت وارد بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. عزیزان تا مردم کشور ما نسبت به محیط زیست بی تفاوتند همین آش و همین کاسه !
    تا میتونید فرزندان و بچه های کوچک رو آموزش بدید !!!!!!!!!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  14. کیوان می‌گوید:

    دوستان هر چیزی حساب و کتاب داره آهو که ۱۰۰۰ سال عمر نمیکنه اونایی که اگر شکار نشن خود به خود میمیرند رو اگر پروانه صادر بشه هم یه پولی تو جیب دولت میره که از محیط زیست حفاظت کنه و هم جا واسه رشد و نمو نسل جوانتر این موجودات باز میشه تو این بی آبی و خشکسالی که غذای کافی واسه حیوانات به سختی گیر میاد خوب جوان بودن و سالم بودن نسلی که میشه زنده نگهشون داشت خیلی مفیدتره.
    در ضمن اون چیزی که خیلی بیشتر از شکار که فقط اسمش بد در رفته باعث کم شدن گونه های جانوری شده اولیش خشکسالی و بی آبی هست و دیگه اینکه قسمت عمده زیستگاه این موجودات به محل سکونت انسانها و یا جاده ها تبدیل شده که همین باعث میشه غذای کمتر و محل مناسب برای زندگی و رشد و نمو کمتر بشه حالا هر کی از راه میرسه دیواری کوتاه تر از شکارچی بدبخت پیدا نمیکنه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  15. رضا میرزایی می‌گوید:

    کیوان عزیز موافقم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  16. محمد می‌گوید:

    آقایونی که اطلاعات ندارید و کاسه داغتر از آش میشید اگه راست میگید و دلسوزید دلتان برای انسانهای مریض و فقیر بسوزد که دارن میسوزن و میسازن تا حالا دست چند تا آدم بینوا را گرفته ایم که حالا زیر بغل آهوها را میخاییم بگیریم.
    بعضی از مطالب دوستان که می فرمایند صحیح است اگه ۱۰ تا مجوز بدهند و تعداد کنترل شود ولی مراقبت و پرورش آهو صحیح باشد مانعی ندارد در همان آلمان و دیگر کشورها تکثیر حیوانات بدرستی و مجوز نیز بدرستی صادر میشود
    مهم مدیریت و عملکرد صحیح و درست است در هر کاری .

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  17. ali می‌گوید:

    خراسان شمالی هم ۱۲ تا پروانه داد ولی به نورچشمی ها و روسای ادارات ما هرچی رفتیم هی امروز فردا میکردن بعد که لیستو دیدم کی ها هستن با خودم گفتم برو عموجان این خانه از پای بست خراب است
    رفتم به معاون ادارشون گفتم من که خلاف نمیکنم و جلوی خلاف رو هم میگیرم شما مجبورم میکنید برم خلاف کنم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  18. محسن می‌گوید:

    اگه این طور بخوان پیش برن میشه گفت دیگه طبیعتی وجود نخواهد داشت .واقعا مدیریت توی ایران معنا نداره…..

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>