هم‌اندیشی برای نجات قزل‌آلای خال قرمز پارک ملی لار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر گروه تنوع‌ زیستی و مدیریت اکوسیستم پژوهشکده علوم محیط زیستی دانشگاه شهید بهشتی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به ماهیان مانند سایر حیات‌ وحش نمی‌نگرد و با وجود آنکه سالانه حیات‌ وحش (پستانداران) را سرشماری می‌کند، حتی یک رودخانه را سرشماری نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر اصغر عبدلی در نشست هم‌اندیشی ماهی قزل‌آلای خال قرمز پارک ملی لار که امروز در پژوهشکده علوم محیطی برگزار شد، افزود: پارک ملی لار از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از گونه‌های شاخص آن، ماهی قزل‌آلای خال قرمز است. این منطقه از سال ۱۳۵۵ به عنوان پارک ملی حفاظت می‌شود و شامل رودخانه‌های الرم،‌ آب سفید، خشک رود و رودخانه اصلی لار می‌شود که مکان مناسبی برای تخم‌ریزی این ماهی است.

وی گفت: قزل‌آلای خال قرمز از ارس تا نزدیکی اترک، رودخانه‌های جاجرود، کرج و حوضه ارومیه نیز وجود دارد.

عبدلی با بیان اینکه بسیاری از جمعیت‌های ماهی قزل‌آلای خال قرمز در معرض خطر انقراض است، اظهار کرد: تنوع ماهی قزل‌آلای خال قرمز پارک ملی لار از نظر رنگ و ظاهر بسیار جالب است. از دیگر ویژگی‌های قزل‌آلا‌های خال قرمز این رودخانه، وجود جمعیت ساکن و مهاجر از دریا به رودخانه و نبود هر گونه تکثیر مصنوعی است.

مدیر گروه تنوع زیستی و مدیریت اکوسیستم پژوهشکده علوم محیط زیستی دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از مشکلات بزرگ قزل‌آلاهای خال قرمز دنیا که در یک مرحله نیز در ایران نیز دیده شد، تکثیر مصنوعی این ماهی و رها کردن آن در رودخانه‌های مختلف است. این کار باعث کاهش تنوع ژنتیک قزل‌آلای خال قرمز می‌شود و خوشبختانه در لار چنین اتفاقی تابحال رخ نداده است.

وی محدودیت پژوهش در زمینه دریاچه لار را یکی از مشکلات موجود دانست و گفت: بر اساس پژوهشی که چهار سال پیش انجام دادیم، متوجه شدیم که فشار بسیار زیادی برای بهره‌برداری از قزل‌آلای خال قرمز با قلاب در دریاچه لار وجود دارد. در این شرایط باید از این ماهی‌ به گونه‌ای حساب شده بهره‌برداری کرد.

عبدلی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای محاسبه صید به ازای هر قلاب انداخته شده در آب، اظهار کرد: طی سه سال این کار را انجام دادیم و بر اساس نتایج به دست آمده، به طور متوسط به ازای هر پروانه، ۱٫۳ تا ۱٫۵ ماهی صید می‌شود.

مدیر گروه تنوع زیستی و مدیریت اکوسیستم پژوهشکده علوم محیط زیستی دانشگاه شهید بهشتی افزود: بیش از ۱۰۰۰ نمونه ماهی صید شده از سوی صیادان را در هر بار نمونه‌گیری از نظر نسبت جنسی یعنی تعداد نر به ماده بررسی کرده‌ایم و متوجه شدیم که در اغلب رودخانه‌های پارک ملی لار، تعداد ماده‌ها بیشتر از نرها است. درواقع حدود ۷۰ درصد از ماهی‌های صید شده از سوی صیادان، ماده هستند و باید توجه کنیم که در صورت کاهش ماده‌ها، قدرت افزایش نسل نیز کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهی قزل‌آلای خال قرمز، ۲ فرم ساکن و مهاجر دارد، گفت: فرم مهاجر این ماهی پیش از این به جای دریاچه لار به دریای خزر مهاجرت می‌کرد. اما در حال حاضر با توجه به ایجاد سد، به دریاچه لار می‌رود.

عبدلی با بیان اینکه برخی از ماهی‌های به دنیا آمده ساکن رودخانه می‌شوند و برخی دیگر مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: دو عامل درونی و بیرونی در این زمینه موثر است. عامل درونی مربوط به خصوصیات متابولیسم و عامل بیرونی مرتبط با شرایط محیطی رودخانه است.

عبدلی در پایان با اشاره به اندازه ماهیان قزل‌آلای خال قرمز، گفت: باید از نظر اندازه ماهیان، محدودیت‌هایی را برای صید ماهی در دریاچه لار قرار دهیم. چرا که ماهی‌ها باید دست‌کم یک بار پس از تخم‌ریزی صید شوند. این در حالی است که اکنون برخی از قزل‌آلاهای خال قرمز نابالغ نیز صید می‌شوند.

+7
0
  

1 دیدگاه

  1. ساسان + می‌گوید:

    دیده بان گرامی ؛ خیلی وقت هست که میخواهم با شما مطلبی را در میان بگذارم !!!!!
    البته کمی هم گلایه مشابه جمله بالا با این تغییر که -دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران -”به ماهیان مانند سایر حیات‌ وحش نمی‌نگرد! ” و صد افسوس که اینگونه است!!!!!
    برای نمونه خبری که در وبلاگ ذیل درج شده است , دستکمی از شکار غیر قانونی یکی از پستانداران این سرزمین دارد؟؟؟
    http://khalgermez.blogfa.com/post-284.aspx
    واقعا نابودی یک ماهی آزاد دریای کاسپیان (خصوصا ماده) معادل نابودی هزاران بچه ماهی و شانس ادامه حیات و نجات از خطر انقراض این بسیار ارزشمند داره!!!!
    دو عکس ذیل را هم خودم از سر تور یک از صیادی های شمال کشور در نزدیکی نور انداختم:
    http://www.uplooder.net/img/image/54/7338578fc806c6684837eb1e8913211b/20100328346.jpg
    http://www.uplooder.net/img/image/11/db178d473e3a2d737e64666132d7fc37/20100328347.jpg

    متاسفانه مامور شیلات هم حضور داشت!!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>