۳۱۹ هکتار از جنگل‌های بکر گیلان قربانی سد شفارود می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سدسازی ادامه دارد تا طبیعت رنجور و بیمار کشور بیش از پیش از این سازه‌های پرهزینه ‌آسیب ببیند. ربطی هم به تغییر دولت‌ها و تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ندارد.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین سدی که قرار است احداث شود، سد شفارود در قلب جنگل‌های هیرکانی است. سدی که برای احداث آن ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی بازمانده از دور سوم زمین‌شناسی قلع‌وقمع می‌شود. علاوه بر این ۲۱۹ هکتار از اراضی ملی (بخوانید رویشگاه‌های هیرکانی) تخریب می‌شود تا دریاچه، کانال‌ها، پایاب‌ها و جاده دسترسی احداث شود. اینکه چه بلایی بر سر زیست‌‌بوم‌های پایین‌دست و حیات وحش منطقه می‌آید، محلی از اعراب ندارد!

سدسازی ادامه دارد

برخلاف تصور منتقدان منابع طبیعی و محیط‌ زیست، روند سد‌سازی‌ متوقف نمی‌شود. این گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست که «در شورای‌عالی آب مصوب شد تا فعالیت‌های جدید برای احداث سدهای ذخیره آب با رعایت ارزیابی‌های زیست‌محیطی اجرا شود.» دلیلی بر این مدعاست.

ابتکار که روزهای پایانی هفته گذشته برای بررسی معضلات زیست‌محیطی سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرده بود، با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «سیاست سد‌سازی‌ و مهار آب‌های سطحی از طریق سد، برنامه‌ای است که ملاحظات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی داشته و از جوانب زیادی نیز مورد بررسی کارشناسان و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد.» این اظهارات نشان از آن دارد که با وجود انتقادهایی که از عوارض و بلایایی که سدسازی‌ها برسر طبیعت می‌آورند، وجود دارد، چرخ سدسازی تحت هیچ شرایطی از حرکت باز نمی‌ایستد.

سد شفارود با استناد به تفاهمنامه مورخ ۱۳۸۸/۲/۶ رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست در دولت نهم، وزیر نیرو و وزیر جهادکشاورزی در دستور کار قرار گرفت. براساس همین تفاهمنامه، شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان ملزم به تهیه طرح احیایی منطقه جهت جبران خسارت وارده به اراضی مذکور (عرصه‌هایی که تخریب می‌شود) می‌شود. در نظر گرفتن مکان مناسب برای اسکان مجدد و تعیین شغل مناسب برای ساکنان منطقه با توجه به مشاغل قبلی از دیگر ملاحظاتی است که در احداث این سد در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، هرگونه توسعه اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی جنگلی در حریم مخزن و پایاب سد ممنوع است.

مهر تأیید منابع طبیعی بر سد شفارود

جالب است که متولیان احداث سد متأسفانه موافقت مدیرکل منابع طبیعی و مدیرکل محیط‌ زیست استان گیلان را نیز اخذ کرده‌اند. با همین رویکرد قرار است سد شفا‌رود در استانی که میزان بارندگی آن ۲ هزار میلی‌متر است، احداث شود! سدی که به‌نظر می‌رسد نه توجیه اقتصادی دارد نه توجیه زیست‌محیطی.

صحه گذاشتن مسئولان منابع طبیعی استان بر اجرای این طرح ناسازگار با طبیعت گیلان هرچند با توجیه احیای اراضی تخریب‌ شده و جنگل‌های قطع شده اجرا می‌شود اما مسئولان بهتر از هر فردی می‌دانند که جنگلی که قلع و قمع شد ولو آنکه جنگلکاری هم بشود، به شکل اول خود بازنمی‌گردد.

دکتر هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «تمامی عوامل تخریبی که امروز وجود دارد و محیط‌ زیست و منابع طبیعی کشور را تهدید می‌کند و از سال‌ها قبل وجود داشته است، مربوط به امروز نیست اما ما طی سال‌های گذشته کمتر شاهد هشدار سازمان محیط‌ زیست درباره طرح‌هایی بوده‌ایم که امروز تبعات ناگوار آن آشکار شده است. در کشور ما وقتی مسئله‌ای اتفاق می‌افتد آن وقت هشدارهای مسئولان محیط‌ زیست هم آغاز می‌شود. سد شفارود نمونه‌ای است که ۱۰ سال بعد تبعات ناگوار زیست‌محیطی‌اش آشکار می‌شود. بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌ زیست امروز باید از ساخت آن جلوگیری کند.»

چرا سازمان حفاظت محیط‌ زیست دست روی دست می‌گذارد تا سد شفارود احداث شود‌؟ چرا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با طرحی موافقت می‌کند که باعث قلع‌وقمع حداقل ۱۰۰ هکتار از بهترین درختان هیرکانی می‌شود و فراتر از این بخشی از طبیعت بکر منطقه را نابود می‌کند. آیا در منطقه‌ای که میزان بارندگی آن ۲ هزار میلی‌متر است، احداث چنین سدی ضرورت دارد‌؟

کیادلیری می‌گوید: «وقتی جنگلی قطع و نابود شد با درختکاری جایگزین نمی‌شود. در واقع جنگلی که تخریب شد با درختکاری و تحت هیچ شرایطی به حالت طبیعی خود بازنمی‌گردد.»

ضوابط سختگیرانه

در خبری که هفته گذشته روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست منتشر شد، ابتکار از وضعیت بحرانی جنگل‌های کشور به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی منطقه البرز و جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس ابراز تأسف کرد و گفت: «این ذخایر ارزشمند در معرض تهدید است» وی تصریح کرد: «باید یک ضوابط بسیار سختگیرانه در ارتباط با بحث جنگل‌ها اجرا شود تا بتوانیم جلوی تخریب‌هایی را که اتفاق می‌افتد بگیریم»

اکنون این پرسش مهم مطرح است که آیا این ضوابط سختگیرانه شامل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی هم می‌شود؟ طرح‌ها و پروژه‌هایی که بیشترین سهم را در تخریب محیط‌ زیست کشور داشته است. نکته درخور تامل اینکه ابتکار در همان خبر می‌گوید: «جنگل‌های طبیعی هیرکانی دارای ۳ میلیون سال قدمت است و در شرایط شیب بسیار تند و اکثرا کوهستانی قرار دارند و زمانی که تخریب می‌شوند دیگر قابل بازگشت نیستند.»

اگر رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست چنین باورهایی دارد باید دست به‌کار شود و اجازه ندهد با احداث سد شفارود در قلب رویشگاه‌های هیرکانی، بخشی از بکرترین جنگل‌های کشور نابود شود.

+2
-97
  

21 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    اصلا ما آدم ها چی هستیم که هر چیزی که زنده هست رو نابود میکنیم
    حیوانها قربانی جاده میشن جنگلها قربانی سد سازی و جاده سازی
    سازمان حفاظت محیط زیست اگر نمیتونه جلوی بی قانونی رو بگیره پس چرا اسم سازمان رو … نمیکنید

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  2. مسعود ش می‌گوید:

    سدها از عوامل تولید گازهای گلخانه ای هستند که باعث گرمایش زمین میشه
    شاید باورتون نشه اما سد سازی باعث تغییر در مدار گردشی زمین شده یعنی جلوگیری از حرکت آب در رودها و ساکن شدن آب پشت سدها باعث تغییر در مدار گردشی زمین شده قربون این نظم طبیعت برم که بینظیره
    خیلی از گونه های آبزی به خاطر سدسازی نابود و یا در حال انقراض هستند
    تو همین کشور خودمون تالابها و دریاچه ها به خاطر سد سازی خشک و نابود شدن
    تمام دنیا فهمیدن سدسازی چقدر مخربه اما ما نمیخوایم یاد بگیریم
    بدتر از اینها تازه بهترین جنگلها و مراتع رو به بهانه سد سازی نابود میکنیم!!
    تازه چند سال پیش جشن خودکفایی در صنعت سد سازی گرفتیم!!
    تا زمانی که سازمان جنگلها و مراتع زیر نظر جهاد کشاورزی باشه همین آش…
    تا وقتی سازمان محیط زیست نتونه جلوی سد سازی حداقل تو مناطق ۴گانه رو بگیره همین آش…
    باید این دو سازمان با هم ادغام و تبدیل به ۱وزارتخانه قدرتمند بشه
    و ما باز هم سد میسازیم و گورمونو به دست خودمون میکنیم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

    • مسعود ش می‌گوید:

      شفارود یعنی رودی که شفا میده زندگی و حیات میبخشه
      و سدی که شروع به ساختش قربانی میگیره و قربانی خواهد کرد
      ای دل غافل….

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

    • امیر (3) می‌گوید:

      آقای مسعود،
      همانگونه که گفتید این خودزنی است؛ قطعاً با این اقدامات مخرب و مداوم، بشر ناسپاس و نالایق باید منتظر لگد محکم طبیعت نظیر اتفاقات فوکوشیمای ژاپن باشد.
      این قانون طبیعت است.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. علی.ا.ع می‌گوید:

    منطقی به نظر نمیرسه!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. پروین می‌گوید:

    این صاحبنظران باید تمام تلاششان را بکنند و پیامد های ناگوار را بگویند با هر چه در توان دارند
    اینها مثل اینکه عادت کرده اند به نوشداروها بعد از مرگ سهراب

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. علی می‌گوید:

    نمیشه سودی که شرکت های سد سازی میخواهند بکنند از بودجه دولتی پرداخت بشه بیخیال سد ساختن بشن؟
    اگر مردید برید حق آبه ایران از کوههای مشترک ایران و افغانستان رو بگیرید…!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  6. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    اولش که آثار باستانیمونو به بهونه سد سازی زیر آب میکنن حالا هم که درختارو زیر آب میکنن بعدشم که حرف بزنیم سر مارو زیر آب میکنن!
    هر کاری که از دستتون بر میاد برای نابودی انجام بدید کسی نمیتونه جلوتونو بگیره مسئولین محیط زیست با یک کلمه حلش میکنن: متاسفیم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  7. اهورا می‌گوید:

    وقتی گفتم در چند سال آینده یک بیابان بزرگ به نام ایران داریم دروغ نگفتم
    سد سازی بی رویه و جاده سازی کمر ایران را شکست!
    ای وای بر ما…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  8. اوهام می‌گوید:

    آقای امین منصوری کجایی که خدا قوت بگی به این شیر زن!!!!
    دیدین گفتیم رفته سیستان و بلوچستان فقط پز بده هامون را احیا میکنیم و بعد بر سدسازی های بی منطق تاکیید میکند!!
    بیا آقای امین منصوری هنوز هم دیر نشده این بار من این بنر را برایتان مینویسم که ((خانم سرت را از زیر برف بیرون بیاور و مثل دیگر مسئولین نباش)) و شما زحمت بکش ببر دم سازمان حفاظت محیط زیست گیلان و من هم همراهیت میکنم فقط شما هم سرت را از زیر برف بیرون بیاور!!!
    دیروزها حرف از تخریب جنگل ناهارخوران بود باری موزه ی دفاع مقدس (که هر آدم عاقلی میداند که قضییه به نام شهدا به کام آن دیگران بود) و امروز خبرها از این سدسازی هاست و فرداها حرف ها از تخریب ها و کشتارهای دیگر!!! فقط سوال این است که آیندگان از ما چه خواهند گفت!!!!!؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  9. امیر (3) می‌گوید:

    ” گرفتاری این دنیا از این است که نادان از کار خود اطمینان دارد و دانا از کار خود مطمئن نیست.”
    برتراند راسل
    طرحهای عمرانی مخرب محیط زیست همچنان ادامه دارد، فارغ از نتایج فاجعه باری که بدنبال دارند، از نابودی سرمایه های ملی کم نظیر و با ارزش گرفته تا فرسایش خاک و سیل یا خشکسالی و تغییر اکوسیستمها و مشقتها و صدماتی که برای مردم ایجاد می کنند؛ در این میان ما چه می کنیم:
    آنهایی که نمی فهمند : یا خود مجری این طرحها هستند و به اقدامات جاهلانه و مخرب خود افتخار می کنند و یا ناظری هستند که این مسائل برایشان اهمیتی ندارد.
    آنهایی که به ارزش این سرمایه های خدادادی آگاهند : خشمگین می شوند ولی فقط به ابراز تأسف اکتفا می کنند و با وجود اطلاع از عمق فاجعه عملاً تسلیم گروه اول شده اند.
    واقعا چه پاسخی در برابر نسل گذشته که میراثی ارزشمند را به ما سپرده اند و نسلهای بعدی که انتظار دارند این میراث با ارزش را حفظ و به آنان تحویل دهیم خواهیم داشت؟؟؟
    آیا وقت آن نرسیده است که آگاهان و صاحبنظران حوزه محیط زیست کشور و دوستداران این حوزه دست به دست هم دهند و سدی عظیم در برابر سدهای جهل و نادانی ایجاد کنند و راه را بر جاده های ناآگاهی و بی مسئولیتی بسته و بسوی حفظ منابع ارزشمندی که بیشتر آنها در نوع خود کم نظیر است مسیری نو بگشایند؟؟؟
    بیایید به این درخواست صمیمانه پاسخی شایسته بدهیم.
    دیده بان عزیز، لطفاً همراهی نمایید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  10. سعید علیزاده می‌گوید:

    یه روز میان میگم چند برابر ظرفیت رودخونه ها سد ساختیم تو ایران
    الانم خبر سد سازی اونم تو گیلان که هر روز باران میباره؟؟؟؟
    عجب!!!!!
    حتما نیاز به قطع و فروش درختان این منطقه بوده که با این بهانه می خوان انجامش بدهند.
    وزیر و نمایندگان چکار میکنند؟؟؟؟؟؟
    لطفا این سایت رو به اونا هم معرفی کنید تا ببینند عکس و العمل مردم راجب این گونه مطالب چیه؟
    مگر اونا نمایندگان ما تو مجلس نیستند؟؟؟
    ما حرف مون رو به کی بگیم؟؟ چه جوری بگیم تا حرف ما رو بشنوند؟؟؟؟؟؟
    تو رو خدا این و دیگه نگذارین عملی بشه.
    مگه نه اینکه قطع جنگلها و سد سازی ها و جاده سازی ها یکی از عوامل اصلی انقراض گونه های با ارزش هستش!!؟؟؟؟
    دستور سد سازی تو این منطقه با ارزش با کشتار اون پلنگ ها و پرندگانی که اخیرا کشته شدند هیچ فرقی نداره جز اینکه این کار از همه اون ها هم بیشتر جان خواهد گرفت.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    احسنت. با دیدگاه شما کاملا موافقم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  12. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    قابل توجه خانم ابتکار:
    کار هرکس نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  13. فرشته می‌گوید:

    به نظر من با چند تا پست و نظر چیزی عوض نمیشه مگه چند نفر میان اینجا !
    باید ۱ کار درست و حسابی انجام داد…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  14. امین منصوری می‌گوید:

    با درود به دیده بان عزیز سنگ صبور طبیعت دوستان
    با درود به مسعود ش خیلی خوب نوشتی. با درود به اوهام. دوست عزیز من مثل کبک سرمو زیر برف نکرده ام و همه چی رو میبینم. خوب میدانم که ریاست سازمان محیط زیست توان تقابل با مقامات اجرایی کشور (وزرا) را ندارد.
    به نظر شما آیا خانم ابتکار میتواند در مقابل وزیر نیرو در جهت جلوگیری از ساختن سد قد علم کند؟
    میتواند با وزارت راه مقابله کند و جلوی جاده سازیهای غیر اصولی را بگیرد؟
    میتواند جلوی ساخت و ساز و تجاوز به حریم مناطق چهارگانه را بگیرد؟
    میتواند مقابل وزیر صنایع و معادن قرار گیرد و مانع ساخت معادن و جلوگیری از تخریب طبیعت شود؟
    میتواند با زمین خواران و کسانی که قسمتهایی از پارک ملی کویر در نزدیکی ورامین را تصاحب نموده اند مقابله نماید؟ و هزاران سوال دیگر…
    متاسفانه همه ما میدانیم که ضابطه ها جای خود را به رابطه ها داده است. متاسفانه اکثر وزارتخانه ها اجرای طرحهای سودآور را به حفاظت محیط زیست ترجیح داده و باعث تخریب زیستگاه ها میشوند و زورشان هم به راحتی به سازمان محیط زیست میچربد.
    اگر شما هم رییس سازمان بودید اجازه عرض اندام به شما هم نمیدادنند، چون این سازمان سودآور نیست.
    پیشنهاد من به خانم ابتکار این است که به رییس جمهور بگوید که با این شرایط و ظلمی که به محیط زیست میشود دیگر حاضر به سکانداری محیط زیست نبوده و استعفا دهد تا ببینیم با آمدن شخص دیگری وضعیت بهتر میشود یا از اینهم خرابتر میشود.
    الان قانع شدید که سازمان محیط زیست توان اجرایی پایینی دارد و بیش از حد از ریاست سازمان انتظار دارید.
    البته قبول دارم خانم ابتکار در مدیریت خود ایراداتی داشته و خود ایشان باید جوابگو باشد.
    ای کاش ریاست این سازمان به یک محیطبان آگاه که سابقه خوبی در حفاظت از حیات وحش داشت سپرده میشد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • اوهام می‌گوید:

      سلام و درود فراوان به شما آقای امین منصوری:
      آفرین بر شما شاید اگر من هم بودم نمیتوانستم جلوی این سازمان ها و وزارتخانه ها قد علم کنم اما چون دلسوز مردمم و حیات وحش کشورم هستم قطعا سرم را بالا میگرفتم و به این وزرا که پا را از گلیم خود دراز تر کرده به تندی میتاختم و تا جایی که توان داشتم جو را بر علیه ان ها متشنج میکردم و دسته آخر هیچگاه استعفا نمیدادم تا از این کار من را بیرون کنند تا بر خیلی ها آشکار شود که متجاوزین به طبیعت در درجه ی اول خود دولت است با وزارت خانه های معروفش!!!
      و من هیچگاه به خود اجازه ی توهین به شخص دیگری را نمیدهم فقط وقتی دیگر یقین میکنم که شخص بر جهل خود محکم ایستاده بر آن تند میگیرم تا از خواب ناز برخیزد. همان طور که در پست های قبل هم گفتم خانم ابتکار حداقل در مورد فاجعه ی پلنگ ها در ۱ ماه گذشته حتی کوچکترین اظهار نظری هم نکردن ولی اگر این کار در دولتی دیگر اتفاق می افتاد قطعا ایشان سکوت نمیکردند و من از شخص شما از این جهت ناراحت شدم که بدون در نظر گرفتن این کشتار و سکوت این خانم به ایشان لقب شیر زن میدهید!! آقای امین منصوری من جوانی ۱۸ ۱۹ ساله ام ولی در آنقدر عاقل هستم که از یک مرد ۷۵ ساله تا یک همسن ام را به چالش بکشم وشما که از سن تان خبری ندارم! آقای امین منصوری، خانم ابتکار اولین زنی است که بعد انقلاب ۵۷ وارد هیئت دولت شده است، درست است که در زمانی که ایشان رئیس سازمان محیط زیست در دولت آقای خاتمی بودند سازمان ها و نهادهایی در رابطه با محیط زیست پرکار شدند اما این نهادها چه دستاورد بزرگی کسب کردند به جز هیچ!! خانم ابتکار به راستی مسئولی است که در این زمینه پر سر و صدا بوده ولی فقط پر سر و صدا بوده و در کارهای عملی عملکرد خوبی نداشته!
      و اما شما میتوانی به این مرد بگویی شیر مرد(قاسم سلیمانی دشتکی) و نه خانم ابتکار!

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  15. امین منصوری می‌گوید:

    ببین جوان من هم از لحنت فهمیدم که سنت پایینه و کم تجربه هستی.من بیشتر از دو برابر سن تو چهل ساله که طبیعت گردی میکنم ، انواع حیوانات از جمله گونه های نادر مثل پلنگ و یوز پلنگ وخرس سیاه وگورخر را بارها از نزدیک در طبیعت دیده ام.شبهای بسیاری در سرمای منهای سی و پنج درجه در کوه شب را به صبح رسانده ام، سرد و گرم چشیده روزگارم.ولی این را میگویم از حرف تا عمل فاصله فریاد است.خانم ابتکار هم جنگجو نیست که بخواهد با همه بجنگد و هیچ نتیجه ای نگیرد.پیشنهاد من هم به خانم ابتکار : اگه واقعا دوستدار محیط زیست هستند فقط استعفا دهید با بیان دلایل.شما داری در مورد سال پنجاه و هفت نظر میدی هفده سال قبل از به دنیا اومدنت واقعا جالبه ! اگه شما این چیزها رو شنیده اید ما دیده ایم .یه ضرب المثل میگه شنیدن کی بود مانند دیدن.ضمنا شما اصرار نورزید چون کسی نیست از خواب به قول خودتان ناز بیدارتان کند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  16. پیراسته فر می‌گوید:

    به روی هم “تیغ”نکشید!
    مگرحکومت جزیزه ای عمل می شود که یکی بگوید :فلانکاررا انجام میدیم،دیگری بگوید:من نمیذارم!
    این چه “محیطی” است که حیوان درنده کشته می شود،محاکمه بایدبشوند ،ولی همون حیوان اگربه انسان حمله کند وفردمضروب ازخوددفاع نکند”قهرمان “ودوستدارطبیعت معرفی می شود!وجایزه می گیرد!
    راه”جاده” رامیخواهند برای رفاه حال مردم بسازند،عده ای به دفاع ازدرختان جنگل ویا آبزیان مرداب برمی خیزند،سدمیخواهندبزنند،عنوان می شود،طبیعت آسیب می بیند،شکاربانان به شکارمی روند،کمپینگ دفاع ازحیوانان قدعلم میکنند!
    بنظرمی رسد درآینده برای اینکه نسل حیوانات منقرض نشود،باید اجازه بدهیم که حیوانات درنده ازگوشت انسانهاتغذیه کنند،درصورتیکه خداوندهمه موجودات را آفریده که درخدمت آنسان باشند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>