مباحث مطرح شده در جلسه دیشب فرکسیون محیط زیست مجلس و معصومه ابتکار / رتبه ۱۱۴ ایران در بین ۱۳۲ کشور جهان در حفاظت از محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کمال‌الدین پیرموذن عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با یادآوری جلسه شب گذشته (۱۶دی) این فراکسیون با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: بر اساس موافقت‌های اولیه بین مجلس و دولت، بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی متوقف خواهد شد و کارگروه‌های ملی ریزگردها، تالاب‌ها و جنگل‌ها نیز هرچه سریع‌تر شکل گیرد.

پیرموذن در گفت و گو با خانه ملت با یادآوری صحبت‌های ابتکار در مورد وضعیت محیط زیستی کشور، ادامه داد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که در دنیای کنونی، توسعه پایدار ممالک با سبک زندگی رابطه مستقیم دارد، براین اساس برابر گزارش و رتبه بندی دانشگاه ایل آمریکا، ایران از نظر جلوگیری از تخریب و حفاظت از محیط زیست در بین ۱۳۲ کشور جهان، رتبه ۱۱۴ را به خود اختصاص داده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: رئیس سازمان محیط زیست معتقد بود که اکنون کشورمان با بمباران فضای معضلات، مشکلات و بحران‌های محیط زیستی مواجه است به گونه‌ای که امروزه ایرانیان به سونامی سرطان ناشی از آلودگی هوا، آب، موادغذایی و گردوغبار دچار شده‌اند.

اقدامات محیط زیستی از سال ۸۴ تعطیل شد

پیرموذن با بیان اینکه ابتکار در گزارش خود درباره وضعیت محیط زیست اعلام کرد که شرایط محیط زیست کشور نشانگر افول منحنی‌های بهبود مباحث محیط زیست است، تصریح کرد: متاسفانه فرصت‌هایی که از سال ۷۹ فراهم و در سال ۸۴ با خارج شدن تولیدات سواری پیکان به اوج خود رسید، با تعطیلی غیرقابل تصور آنها، آثار زیانبار زیادی در عرصه‌های زیست محیطی برای کشور به دنبال داشت.

سازمان محیط زیست باید از نقطه زیر صفر آغاز کند

وی یادآور شد: وضعیت تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مدیریت منابع آب کشور نیز جزو نگرانی ابتکار به شمار می‌رفت زیرا وی اعلام کرد که این وضعیت بسیار پرشتاب و فاجعه‌آفرین استمرار یافته به گونه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست را با صدها بحران زیست محیطی مواجه کرده است. در این شرایط این سازمان باید از نقطه زیر صفر، امورات و مباحث زیست محیطی را شروع کند و با سامان بخشی و برنامه‌ریزی‌های اولیه و آماده سازی زیر ساخت‌ها و تغییر نگاه‌ها، مجدانه مدیریت راهبردی را در حالت بحران انجام دهد.

ابتکار همواره بر این موضوع تاکید داشت که طرح آمایش سرزمین باید با نگاه محیط زیست تدوین شده و رشد اقتصادی با تعاریف محیط زیستی سازگار باشد همچنین با تلاش مجدانه ارزیابی زیست محیطی نیز نهادینه شود.

بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی متوقف خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معاون درمجلس نهم درباره تصمیمات و موافقت‌های اولیه بین مجلس و دولت به ویژه در سطح رئیس جمهور و رئیس مجلس، گفت: بر این اساس بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی متوقف خواهد شد و کارگروه‌های ملی ریزگردها و تالاب‌ها تشکیل، همچنین کارگروه ویژه برای جنگل‌ها نیز شکل خواهد گرفت.

تاکید دولت و مجلس بر حمایت مادی و معنوی از محیط بانان

پیرموذن یادآور شد:  بنا بر تصمیمات اتخاذ شده بهینه کردن شدت مصرف انرژی و مدیریت منابع آب باید در اسرع وقت اصلاح شود، همچنین دولت نیز از مجلس درخواست کرد با عنایت به اینکه محیط بانان سازمان حمایت محیط زیست، از حداقل دریافت کارمندان سایر دستگاه‌ها محرومند بنابراین آنان نیز باید به طور جدی مورد حمایت مادی و معنوی نمایندگان قرار گیرند.

در کشوری همچون لهستان با وجود ۲۷۰ درصد رشد اقتصادی و توجه به رشد صنعتی پرشتاب به جهت تشکیل صندوق ملی محیط زیست و بها دادن به تعاریف و ارزیابی‌های زیست محیطی حتی ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی را شاهد بودند.

ضرورت نامگذاری سال آتی به نام مبحث محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بر شمردن موضوعاتی که مورد توافق مجلس و دولت در جلسه شب گذشته قرار گرفت، افزود: ضرورت نامگذاری سال آتی به نام مبحث محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری با ارائه موضوع از سوی صاحب منصبان به معظم له، ضرورت تهیه طرح جامع هوای پاک به جهت نو بودن پدیده ریزگردها و عمق فاجعه آلودگی هوا، استانداردسازی خودروها و واحدهای آلاینده صنعتی و سوخت، مدیریت منابع ‌آب و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و همچنین ضرورت همکاری دولت و مجلس در حسن اجرای اجلاس بین‌المللی سال آتی محیط زیست و توسعه پایدار با حضور نمایندگان کشورهای قاره آسیا و اقیانوسیه از جمله این موارد است.

ضرورت حمایت مجلس در راه اندازی صندوق ملی محیط زیست

عضو کمیسیون صنایع و معاون در مجلس نهم، تصریح کرد: ضرورت افزایش اعتبارات بخش محیط زیست، ضرورت تهیه و ارائه آمار به روز در خصوص مباحث آب، خاک، هوا و جنگل، ضرورت حفاظت از حیات وحش در عرصه‌های طبیعی، ضرورت حمایت از صندوق ملی محیط زیست و صدور مجوز راه‌اندازی این صندوق توسط مجلس به دولت، افزایش انگیزه نیروی انسانی بخش محیط زیست شامل محیط بانان، جنگل بانان، یگان شیلات و کارشناسان تخصصی با تخصیص اعتبارات و اعطای مشوق‌های مالی و برخورداری از سیاستهای حمایتی‌ مالی و معنوی نیز جزو توافقات حاصل شده در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس با ابتکار به شمار می‌رود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعضای این فراکسیون از رئیس جمهور به دلیل حمایت از محیط زیست و همچنین از مدیریت این سازمان تشکر کردند، گفت: در نهایت مباحث مذکور جمع‌بندی و قرار شد که توجه به اقتصاد سبز و تغییر نگاه کلان محیط زیستی رویکرد جدید برای حفاظت از محیط زیست توسط عموم صاحب منصبان باشد.

پیرموذن ادامه داد: در نهایت مقرر شد که با تلاش روز افزون، تعامل با کشورهای پیرامونی در خصوص مقابله با پدیده ریزگردها و احیای دریاچه ارومیه و هامون، تعامل بیشتر فراکسیون محیط زیست با سازمان محیط زیست و هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به منظور توجه بیش از پیش به مباحث محیط زیستی، افزایش توجه به مسائل محیط زیستی در دستور کار قرار گیرد.

+18
0
  

10 دیدگاه

  1. فرهاد_ فعال محیط زیست می‌گوید:

    باید برای محیط زیست ایران خون گریه کرد …

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

    • سامان می‌گوید:

      به جرات عرض میکنم اهل منفی بافی هم نیستم بلکه واقعگرا هستم تمام این حرفها در حد حرفه و انقدر مملکت سمن داره که یاسمن توش گمه

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  2. پروین می‌گوید:

    محیط زیست سالهاست تو خواب خرگوشی فرو رفته بود حالا بیدار شده و ویرانیها رو میبینه
    لطفا مسئولانی را سر کار بزارید که خوابشون نبره و بیدار و هوشیار باشند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. شیرین می‌گوید:

    تا این حرفا بخواد طرح شه ابلاغ شه دیگه پلنگی نمونده همه خرسا سوزونده شدن …

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    حرف خیلی قشنگ میزنند..
    ولی عمل؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  5. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    چیزی در مورد وضع قوانینی که از حیوانات حمایت کند و بازدارنده باشد بنوعی که این اسلحه بدستان جرات کشتار نداشته باشند گفته نشده
    همانطور که قبلآ هم مخفیانه جنگلها از بین میرفت ادامه خواهد داشت
    باید وزارتخانه ها یا سازمانهایی که مجوز احداث در چنین مناطقی میدهند پاسخگو باشند اگرنه ما در کجای قانون این کشور اجازه قطع درختان یا ساخت و ساز و غیره در مناطق حفاظت شده یا مراتع و غیره داریم؟
    هر کجا چنین اقدامی صورت گرفته حتی اگر مجوز هم دارند این مجوزها از سازمانهای ذیربط نبوده و خودسرانه اقدام به تخریب کرده اند و باید پیگیریهای قضایی صورت گیرد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. سلام
    امیدوارم نمایندگان محترم توسعه پایدار را فدای منافع کوتاه مدت و زودگذر حوزه انتخابی شان ننمایند
    بعضی از افراد همیشه ذنبال حداقل ها با فدای حداکثر منافع هستند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. مسعود ش می‌گوید:

    ۸ تا ۹ سال قبل رتبه ایران در حفاظت از محیط زیست ۶۸ در جهان بود و حالا ۱۱۴
    یعنی عملا دولت قبل کمر به نابودی محیط زیست بسته بود
    سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت قبل عملا سازمان تخریب محیط زیست بود و با طرحهای مزحکی مثل ببر سیبری باغ وحشی شیر ایرانی و اگه اشتباه نکنم غزال عربی قصد در گمراه کردن حامیان محیط زیست داشت تا بتونه راحت تر به کارهای تخریبیش بپردازه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. مهسا می‌گوید:

    درود بر آقای پیرموذن
    لااقل حقایق را رسما بیان کردند اما امیدواریم و منتظریم اقدام عملی جدی درین باره ببینیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  9. شاهین می‌گوید:

    عمل کنید عمل حرف بسه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>