دستگیری شکارچیان غیرمجاز در ارتفاعات کوسالان پیش از کشتار دو تشی / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروآباد گفت: به همراه یکی از همکاران حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده کوسالان به یک خودروی سمند مشکی رنگ که در حاشیه جاده ای توقف کرده بود مشکوک شدیم.

مراد حمیدی افزود: از ردپاهای بجا مانده در کنار خودرو منوجه شدیم سرنشینان پس از ترک خودرو راهی ارتفاعات منطقه شده اند.

از شواهد مشخص بود که تعداد سرنشینان خودرو زیاد بوده است. بنابراین سایر محیط بانان را فراخوانده و پس از جمع شدن نیروها عازم ارتفاعات منطقه شدیم.

به دنبال ردپاهای به بجا مانده در برف در مسیر روستای دربند دزلی حرکت کردیم و پس از چند ساعت پیاده روی در محدوده ای به نام مرگاوا متوجه شش نفر شدیم که یک نفر از آنها مسلح بود و بقیه با بیل و کلنگ مشغول کندن سوراخی در صخره ها بودند.

…………………………….   .تصویر: لحظه دستگیری و ضبط اسلحه شکارچیان غیرمجاز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروآباد گفت: با توجه به تعداد نفرات متخلفین و امکان فرار یا درگیری، محدوده حضور متخلفین را محاصره و هر و شش نفر را بصورت غافلگیرانه دستگیر نمودیم.

در بررسی از نقطه ای که متخلفین مشغول کندن آن بودند متوجه شدیم که شکارچیان بوسیله کلنگ و بیل مشغول تخریب دهانه لانه تشی (خارپشت) بودند تا به آن دسترسی پیدا کنند.

……………………… تصویر: دو سر تشی در داخل لانه که متخلفین قصد شکار آنها را داشتند

مراد حمیدی ادامه داد: متخلفین از چندی قبل لانه تشی را نشان کرده و در روز دستگیری، جهت شکار آنها راهی ارتفاعات منطقه شده بودند.

در بررسی از داخل لانه متوجه شدیم که دو تشی که به احتمال فراوان نر و ماده بودند در داخل لانه قرار دارند که از ترس روی همدیگر افتاده و در گوشه ای از لانه کز کرده بودند.

…………………..تصویر: دهانه ورودی لانه تشی ها که توسط شکارچیان متخلف درحال تخریب بود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروآباد افزود: در صورتیکه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیرتر رسیده بودیم شکارچیان متخلف پس از دسترسی به داخل لانه، هر دو حیوان را کشته و شاید تا قبل از رسیدن نیروها، آنها را کباب کرده و خورده بودند.

مراد حمیدی گفت: از متخلفین یک قبضه اسلحه ته پر غیرمجاز، بیل، کلنگ، کوله پشتی و کیسه خواب کشف و ضبط و متهمین رسیدگی به جرم تحویل دادگاه شدند.

+452
0
  

64 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    بابا قوم الظالمین… دیگه خارپشتم خوردن داره آخه شما چه موجوداتی هستین! …
    به والله قسم از قوم … بدتریم

    پر طرفدار Thumb up 83 Thumb down 17

    • سامان می‌گوید:

      بیش از آن که بر محیط زیست مظلوم ایران باید متاسف بود از مردم ایران باید نالید زیرا در هوای سرد و منطقه ناهموار با شرایط جوی بد چند نفر پست فطرت میرن که با کشتن خارپشت حرام گوشت شکمهای حرام خودشونو پر کنن اصلا بحث مذهبی به کنار یک انسان عاقل با وجود در دسترس بودن این همه گوشتهای متنوع و لذیذ چرا باید در این فصل زمستان که حتی درختان هم می خوابند به دل ارتفاعات زده و اینچنین جنایت کند!
      جواب سوال بالا مثل روز روشن است. همه کارهای به اصطلاح خوب ما یا از سر اجبار و یا دکوریه و یا رد گم کنی جهت جنایتهای بیشتر ولاغیر و این کثافت کاریها روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد

      پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 21

      • امین منصوری می‌گوید:

        آقای سامان صدات از جای گرم در میاد سیری و از گرسنه خبر نداری.
        مگه همه میتونن مثل شما گوشتهای متنوع و لذیذ بخورن. یه کم راجع به حرفهات فکر کن.

        پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 30

    • سامان می‌گوید:

      نقل قول از عصر ایران و قابل توجه دوستانی که ادعا می کنن شکارچی قانونی هستند مثل منصوری وشکاری و …
      معنی ندارد که فردی که مثلاً پزشک ، تاجر ، مغازه دار ، روزنامه نگار ، مهندس و … است ، تفنگ شکاری داشته باشد و بعد هم پروانه ای بگیرد و در کوه و دشت و جنگل راه بیفتد و حیوانات را بکُشد ؛ کشتن حیوانات “تفریح” نیست، توحش است و یک تکه کاغذ که روی آن “پروانه شکار” نوشته شده باشد چیزی از زشتی و قباحت اش کم نمی کند.

      داغ Thumb up 31 Thumb down 34

      • امین منصوری می‌گوید:

        هدف شکارچی مجاز شکار تروفه و ازدیاد زاد و ولد و افزایش جمعیت وحوش میباشد.برای شما که اطلاعاتی در مورد شکار ندارید و حتی شکارچیان مجاز را متهم میکنید میگویم که در فصل جفتگیری چهار پایان مثل کل و بز و قوچ و میش ، نرها برای بدست آوردن ماده و جفتگیری با هم میجنگند پیروز این جنگها حیوان مسن تر وقویتر که شاخ بلندتری دارد میباشد این حیوان پیر برای خود حرمسرا درست میکند و ماده های گله را متعلق به خود میداند و اجازه جفتگیری و تولید مثل را به نرهای جوانتر را نمیدهد و خود نر پیر نیز قدرت باروری ماده ها را ندارد و خودخواهی و زور او باعث میشود که اکثر ماده ها که دوقلو زا و ندرتا سه قلوزا هستند آبستن نشوند و جمعیتشان کم شود.حالا اون شکارچی که میاد نر مسن رو میکشه و باعث جفتگیری نرهای جوان با ماده ها میشه به نظر شما باعث افزایش جمعیت شکار میشه یا کاهش جمعیت؟ این فلسفه شکاره.شکارچی مجاز هیچ وقت به شکار جوان و ماده و بره تیراندازی نمیکنه.درفصل ممنوعه شکار نمیکنه.فقط با مجوز از محیط زیست و با حفظ ضوابط شکار میکنه.محیطبانان عزیز هم به این موضوع واقفند و دوستدار شکارچیان مجاز هستند.من که خود شکارچی هستم تا بحال به هر شهر واستانی که برای شکار رفته ام با محیطبانان و محیط زیستی ها دوست شده ام و بعد از سالیان هنوز هم رابطه و دوستی ما ادامه دارد.شکارچی مجاز و محیطبانان هدفی جز افزایش جمعیت حیات وحش ندارند. خود من تا حالا تروفه های زیادی را شکار کرده ام که طول شاخ و سن آنها باعث خوشحالی محیطبانان و پرسنل محیط زیست آن منطقه شده است. بارها به شکار رفته ام ولی چون شکار پیر و تروفه ای نیافته ام از شکار اجتناب ورزیده ام و دست خالی برگشته ام. منطقه ای که شکار نر پیرتر با شاخ بلندتر دارد نشان از حفاظت بهتر محیطبانان آن منطقه دارد.حالا دوستانی که میگویید شکارچی مجاز و غیر مجاز فرقی با هم ندارند توجیه شدید.

        پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 15

        • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

          جناب امین منصوری سلام:
          مطلب شما را درمورد شکار تروفه خواندم و استفاده نمودم، فقط در مورد قسمت آخر کامنت شما برای بنده سوالی پیش آمده که اگر جواب بدهید سپاسگزار میشوم.
          فرموده اید: منطقه ای که شکار نر پیرتر با شاخ بلندتر دارد نشان از حفاظت بهتر محیط بانان آن منطقه دارد.
          از طرفی اشاره نموده اید، شکارچیان مجاز باید تروفه ها را شکار کنند.
          نتیجتا” اگر تروفه ها شکار شوند منطقه عاری از وجود نرهای پیر با شاخ بلند میشود و این از نظر جنابعالی یعنی حفاظت بد محیط بانان، لطفا”در صورت امکان این تناقض گوئی را روشن کنید.
          پایدار باشید.

          داغ Thumb up 17 Thumb down 15

          • امین منصوری می‌گوید:

            با درود به مهدی عزیز حامی حیات وحش
            ببین مهدی جان وقتی که یک منطقه به درستی مورد حفاظت قرار میگیرد و کسی شکارهای جوان و ماده و بره را نمیکشد در نتیجه باعث افزایش جمعیت و سن شکار آن منطقه میگردد. آن وقت محیط زیست با توجه به آمار و سرشماری حیات وحش سالی یک بار در فصل وردا ( جفتگیری ) جهت شکار نرهای پیر بسته به ظرفیت مناطق اقدام به صدور پروانه شکار عادی یا ویژه در مناطق تحت مدیریت برای ایرانیان و خارجیها می نماید و به هنگام شکار محیطبان نیز حضور دارد و باید انتخاب شکار را تایید نماید.
            وقتی که نرهای پیر کشته شدند نرهای جوان فرصت جفتگیری را پیدا میکنند و به این طریق همه ماده ها آبستن میشوند و جمعیت آنان افزایش میابد. طبق نظریه کارشناسان کشته شدن هر تروفه باعث افزایش حداقل پنجاه بره در فصل زایمان میشود.
            یکی از خاطرات چند سال پیشمو برات میگم امیدوارم خوشت بیاد و دیگه قانع بشی. مهدی جان حدود ده سال پیش یه مجوز برا شکار قوچ ارمنی منطقه حفاظت شده مراکان واقع در آذربایجان غربی گرفتم . شب قبل از شکار برف سنگینی باریده بود و موجب پایین آمدن قوچ و میشها از ارتفاعات به دامنه ها و جمع شدن چند گله بزرگ چیزی حدود دو هزار راس قوچ و میش در آن ناحیه شده بود. همراهان من دو محیطبان خوب و زحمتکش به نام آقایان یکانی و موسوی محیطبانان پاسگاه قوچ علی کندی بودند که برایشان آرزوی موفقیت دارم. پس از دوربین کشی و بررسی قوچها بزرگترین قوچ گله را که اجازه نزدیک شدن قوچهای جوان را به ماده ها نمیداد و به آنها حمله میکرد را شناسایی کردم و محیط بانان هم تایید کردند.
            منتهی با این همه ازدهام شکار تیراندازی را مشکل مینمود و ممکن بود گلوله بعد از عبور از قوچ پیر به شکارها اصابت میکرد. در یک لحظه که اطمینان یافتم موقعیت تیراندازی فراهم شده از فاصله سیصد و پنجاه متری شلیک کردم و قوچ پیر نقش بر زمین شد. نکته جالبی که میخوام برات بگم اینجاست که با صدای گلوله به جای اینکه بقیه حیوانات فرار کنن، فرار نکردند و نظاره گر مرگ قوچ پیر شده بودند، لحظه ای نگذشته بود که غوغایی در گله قوچ و میشها شد. قوچ و میشها بدون اعتنا به حضور شکارچی و صدای گلوله آنقدر تشنه جفتگیری بودند که فورا شروع به جفتگیری کردن، عجب منظره ای شده بود. با دیدن این همه زیبایی با محیطبانان شکر خدا را به جا آورده و به رسم یادگاری چند تایی عکس با این قوچ پیر انداختیم و با لندور محیطبانی به پاسگاه برگشتیم.

            پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 7

          • امین منصوری می‌گوید:

            آقا مهدی منظورم از خط آخر این بود که محیطبانان نگذاشته اند که شکار کشها شکار های جوان را بکشند و سنشان بالا رفته است، شکارچیان مجاز سالی یک بار در موقع جفتگیری به شکار میروند و شکارهای پیر آن سال را میکشند.
            به عنوان مثال کل دوازده سال که مرگ طبیعی اش نزدیک است و دیگر دندان در دهان ندارد را شکار میکنند. محیط زیست پنج سال یکبار به متقضیان مجوز شکار تروفه میدهد آن هم با ثبت نام و قرعه کشی. سال بعد که شکارچی مجاز میاید باید دوباره تروفه شکار کنه یعنی شکار جوانتر سال قبل که امسال پیر شده و حکمفرمایی میکند و همین طوری این چرخه ادامه دارد.

            پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 8

          • امین منصوری می‌گوید:

            ساده تر بگویم یعنی جایی که خوب حفاظت نمیشود اصلا عمرشکارش به تروفه شدن نمیرسد و شکارچیان غیر مجاز قبلا آنها را در برگی و جوانی کشته اند و مناطق ضعیف جمعیت کمی شکار جوان دارند.

            پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

        • احمد می‌گوید:

          آقای منصوری: چه راحت فتوا صادر میفرمایید؛ مگر طبیعت کار خودش را بلد نیست که شما به کمکمش شتافتید؟
          نظام هستی میلیونها سال است که چرخه خود را دارد چرا فکر میکنید بیشتر از عالم آفرینش می دانید؟
          اگر بپذیریم که درست میکویید؛ ازدیاد نا متعارف این گونه ها توسط جنابعالی و هم کیشانتان چه بر سر سایر گونه ها می آورد؟
          ساده انگاری در امور اکوسیستم ها همیشه فاجعه بار بوده است.

          داغ Thumb up 16 Thumb down 32

          • امین منصوری می‌گوید:

            با درود به احمد
            احمد جان من فتوی ندادم این فلسفه شکار که در تمام دنیا کارشناسان محیط زیست از آن پیروی میکنند و به اثبات رسیده است.حالا نظر شما هم محترمه و کلا با شکار مخالفید.
            خیلی ها در دنیا با شما هم عقیده هستند و من به نظر همه احترام میگذارم. من این کامنت رو در جواب دوستی که فلسفه شکار مجاز رو پرسیده بودند گذاشتم.
            شاید هم شکار تروفه نادرست باشه ولی اطمینان دارم که باعث افزایش نا متعارف جمعیت نمیشه چون شکاکش نامرد زیاد داریم که نسل زنی میکنند.
            هیچ کس هم بیشتر از خالق هستی نمیداند، این شکارکشها هستند که نظم آفرینش را به هم می زنند نه شکارچیان مجاز.

            پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 6

          • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

            جناب منصوری از پاسخ شما سپاسگزارم.
            اما بنده شخصا”با شکار حیوانات مخالفم ، دست خودم هم نیست دوست دارم حیوانات هم از حق حیاتی که خالق آنها به آنها داده بهره مند باشند و کسی به خاطر تفریح، خوشگذرانی، شکم چرانی…یا هر دلیل دیگری به خود اجازه گرفتن جان شیرین آنها را ندهد.
            چه خوش گفت فردوسی پاکزاد / که رحمت بر آن تربت پاک باد
            میازار موری که دانه کش است / که جان دارد و جان شیرین خوش است
            در پناه خدای ایران زمین باشید.

            پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

        • نیما می‌گوید:

          صحبت هات تا حدودی منطقی بود اما :
          بنظرت چندتا شکارچی مثل شما فکر میکنه؟؟؟
          بنظرت این تروفه و گوشت نصیب وحوش گوشتخوار بشه بهتره یا شکار آدمی زاد؟؟؟
          مگه همه جای ایران مثل گلستان،نوار شمالی،ضلع غربی و شمال غربی زاگرس خوش آب و هواست واز زادآوری بالا یا از سطح حفاظتی خوبی مثل این مناطق برخورداره؟؟؟ که تنها مشکل، مشکل شکار و شکارچی باشه؟؟؟؟در سایر نقاط کشور آخرین نگرانی وحوش شکارچیه
          اونا نه قلمرویی براشون باقی مونده نه آبی نه غذایی … مناطق ذکر شده در سه خط بالاتر بدلیل کوهستانی بودن از شرایط مطلوب برخوردار هستند…حتی این مناطق هم سختیهای خودشونو دارن
          اگر قرار باشه کنترول جمعیت حیات وحش دست شما شکارچیا باشه پس نظام هستی و این همه حساب کتابی که جهان خلقت رو میگردونه کشک؟؟؟پس هرم غذایی حیات وحش بوقه؟؟؟
          شکار کردن و شکارچی خیلی پرمعنا و پر مفهوم تر از بحث ماست … قدیم با پرتاب نیزه و تیرو کمان بود حالا با تفنگ و شاید ۵۰ سال آینده با سلاح اتمی
          آخه این کجاش لذت داره که تو با چکاندن ماشه جان حیوان بی دفاع رو میگی؟؟؟اونم در این شرایط “بحرانی” محیط زیست
          این حرفارو باید ۱۰ الی ۱۵ سال دیگه بیای بزنی
          شکارچی های قدیم دل شیر داشتن و میرفتن فاصله ۱۰ متری شکار و با نیزه شکارش میکردن امروزه فقط یک عمل بزدلانه و ناجوان مردانست…

          پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 10

          • امین منصوری می‌گوید:

            با درود به نیما و مهدی عزیز
            نظر شما عزیزان در مورد مخالفت کلی با شکار بسیار قابل احترامه و از اینکه با دلسوزان و بزرگوارانی چون شما هموطن هستم به خود میبالم.
            منظور من از بیان مطالب بالا فقط بیان تفاوتهای بین شکارچی مجاز و شکارکش بود که در کشور ما در اذعان عمومی به این صورت شکل گرفته که متاسفانه همه به شکارچیها به چشم قاتل و ویرانگر طبیعت مینگرند، درصورتی که شکارچی دل رحم و دوستدار طبیعت نیز وجود دارد. خانواده خود من کلا با شکار مخالفند.
            خدمت نیمای عزیز بگم که گوشت شکار پیر اصلا قابل خوردن نیست و اکثر شکارچیان تروفه گوشت آن را نمیبرند فقط پوست و شاخ را برای تاکسیدرمی می برند.
            من خود با بیجان کردن هر موجود زنده ای مخالفم مگر اینکه برای طبیعت مضر باشد.
            در پناه پروردگار هستی

            پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

    • بهرام می‌گوید:

      باور کنید یکی از تفریح خیلیا شکار تشی و خوردن گوشتش هست.
      توی … از هر ۵ نفر حداقل ۱ نفر گوشتو خورده. من خودم چند روز پیش یکی از آشنایان یک لاشه گوشت تشی تعارفی بهم داد.
      شکارچیا هرچی راه بره میخورن, من خودم افرادی را میشناسم که مار میخورن!!!!
      البته من خودم صددرصد مخالف شکارم, حال میخواد هرچی باشه، چه موش که آفت مزارع است چه تشی که خیلی خوش مزست.

      داغ Thumb up 13 Thumb down 23

      • امین منصوری می‌گوید:

        پس تشی خوردی که میگی خیلی خوشمزهست!

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 7

        • بهرام می‌گوید:

          آره خوردم…….
          ولی وقتی که یه حیوونی شکار شده و کار از کار گذشته و کاری از دست من بر نمی آد من چیکار کنم!

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

          • اوهام می‌گوید:

            بهرام عزیز شما باید با نخوردن گوشت این حیوان از کار آن شکارچیان غیر مجاز اعلام انزجار میکردی وگرنه که این همه محیطبان عزیز که بعد از شکار قوچ میش کل بز قرقاول و… میرسن باید بشینن با شکارچی ها همچین یه کبابی بزنن دیگه چون کار از کار گذشته دیگه!!
            ته این برخورد اشتباه است دلسوز طبیعت!

            داغ Thumb up 15 Thumb down 13

          • امین منصوری می‌گوید:

            نوش جونت

            پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

          • امین منصوری می‌گوید:

            نکنه فکر کردی محیطبانها گوشت شکار کشف شده رو به شکارچی میدن؟ نه جونم پول شکارو و جریمه رو میگیرن گوشت شکار رو هم خودشون و زن بچه هاشون میخورند.

            پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

          • بهرام می‌گوید:

            اوهام جان من که گوشت شکارو نخریدم تا از شکارچیا حمایت کنم.اگه نمیخوردم باید میریختم سطل آشغال.
            در ضمن من خودم به دوستام تذکر میدم و کارشون رو نکوهش میکنم,ولی نمیتونم بدمشون دست پلیس.

            پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

    • اوهام می‌گوید:

      با سلام به همه ی دوستان عزیز:
      و پوزش که خارج از نوبت خیلی ها در این بالا کامنتم را گذاشتم فقط میخواستم بهتون بگم که خارپشت ها از خانواده ی (Erinaceidae) با رژیم غذائی همه چیزخواری که شامل: میوه ها، حشره ها، بی مهرگان و حتی گاهی مارها و مارمولک ها می شود که از این حیوان چهار خویشاوند در ایران وجود دارد که شامل: خارپشت ایرانی، خارپشت اروپائی، خارپشت بیابانی و خارپشت گوش بلند است اما تشی ها از خانواده ی (Hystricidae) هستند و که رژیم غدائی شان شامل همه ی قسمت های گیاهان میشود وگاهی نیز از استخوان و شاخ حیوانات تغذیه میکنند.
      فقط میخواستم آگاه سازی کرده باشم چون اکثر مردم این حیوان (تشی) را با خارپشت اشتباه میگیرند و خیلی از دوستان هم در زیر به اشتباه این حیوان را خارپشت خطاب کرده اند.

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

    • micell می‌گوید:

      هم خوردن داره هم خواص بسیار زادی اما حرام حرام فقط واسه کسایی که بیماری خاص رو دارند

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  2. مجید می‌گوید:

    خدا رو شکر که نجات پیدا کردن…
    خیلی خوشحال شدم
    واقعا تو مملکت ما فکر نمیکنم حیوونی باشه که از دست آدم نماها در امان باشه
    به هرچی دستمون برسه دست اندازی میکنیم

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 3

  3. پروین می‌گوید:

    باز هم هوشیاری این عزیزان زندگی بخشید…

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

  4. احمدرضا می‌گوید:

    خدا قوت محیط بان
    طبیعت روزی زحماتتون رو جبران خواهد کرد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

  5. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    خسته نباشید، دست مریزاد…
    انشاءا…با هوشیاری عزیزان محیط بان هرکس که به حیات وحش تعرض کند قبل از ارتکاب جرم دستگیرشود.
    این اتفاق خوب را بفال نیک میگیریم.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  6. گرگعلی می‌گوید:

    خوشحال کننده ترین خبر دیده بان امسال بود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 12

  7. م.ق. می‌گوید:

    دست‌تون درد نکنه، اما لازم نیست برای دستگیری این انسان‌نماها تا پرت‌ترین و دورافتاده‌ترین ارتفاعات ایران دنبال ردپاهای توی برف باشید. نمونه‌های بسیار دم دست‌تری هم هست، اگه واقعاً عزم و ارادۀ جدی‌ای برای نجات حیوانات زبان‎بسته و مظلوم و بیگناه این سرزمین وجود داشته باشه. بفرمایید:
    همون‌طوری که می‌بینید نام این تاپیک این انجمن «تصاویر شکار و تیراندازی اعضا سایت» هست که فقط یکی از نمی‌دونم چندده تاپیک دیگۀ اونه. خود همین تاپیک مذکور تا این لحظه (!) “۲۲۶″ برگه داره که تو هرکدومش شاهد تصاویر کشتار وحشیانه و بی‌رحمانۀ انواع و اقسام جانداران توسط یه مشت بی‌سر و پای روانی هستیم؛ از کبک و تیهو و مرغابی و آنقوت و حتی کلاغ و زاغ تا تشی و روباه و سمور (تو همین صفحه‌ای که به‌عنوان نمونه اینجا گذاشتم) و خرگوش و هزار و یک جاندار بینوای دیگه.
    من تا اونجایی که اعصاب و توانم اجازه داد این برگ‌های زرین و افتخارآمیز رو ورق زدم، ولی خیلی زود دچار حالت استفراغ شدم و این سایت متعفن رو با کاربران متعفن‌ترش ترک کردم.
    تنها چیزی که به ذهنم رسید اطلاع‌رسانی به سایت شما بود. این‌روزها پلیس سایبری فتا اشراف خوبی روی فعل و انفعالات رخ‌داده روی پهنای وب داره و اگه یه تعامل کوچولو با محیط زیست صورت بگیره فکر نمی‌کنم ردگیری آی‌پی و متعاقباً تحت پیگرد قرار دادن کاربران متخلف این سایت کار چندان دشواری باشه.
    فقط امیدوارم اگه قراره برخوردی صورت بگیره، تنها و تنها صورت مسأله پاک نشه و این اتفاق فقط با بسته شدن انجمن مورد نظر رخ نده.

    شرح این هجران و این خون جگر
    این زمان بگذار تا وقت دگر…

    داغ Thumb up 14 Thumb down 25

  8. متاسفم برای کسانی که تشی و روباه و خرس و … را می خورند
    در کوهستانهای ایران ما کمتر تشی ها را به چشم می بینیم . تعدادشان آنقدر زیاد نیست. آخه یکی نیست بگه بابا حرام گوشت است حرام م م م م م

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 10

    • امین منصوری می‌گوید:

      با درود به جناب عزت پور
      خدمتتون بگم که تشی در استان کردستان و اهل تسنن از لحاظ شرعی حرام نیست و شکار تشی در کردستان سابقه دیرینه ای دارد.
      همانطور که در ارامنه و اقلیتها گراز و خرگوش حرام نیست.

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 11

      • آشنا می‌گوید:

        ۲ نکته آقای منصوری:
        ۱- طبیعت انتخاب خودش رو انجام میده و حیوانی که از نظر ژنتیکی بهترین باشه اجازه جفت گیری پیدا می کنه. شما تصور می کنید اینکه به قول شما حیوان نر غالب بقیه رو می رونه بدون منطقه؟ نه برادر من. اتفاقا مهمترین عاملی که خداوند در غریزه حیوان بمنظور بر هم نخوردن تعادل ژنتیکی گله و جمعیت قرار داده همین انحصار طلبی است. بموقع خودش وقتی زمانش فرا برسه حیوان غالب بوسیله حیوانات درنده از میان برداشته می شن یا نر غالب مسن از یه نر جوون پرشکوه قدرتمند شکست می خوره. شما که شکارچی هستید حتما این نکته رو هم میدونید که در فصل جفت گیری نرها با هم نزاع می کنند و قویترین آنها هست که پیروز و اجازه جفت گیری پیدا می کنه. پس اگه یه نر پیر اینقدر قدرت داره که برای چند سال برتریشو نشون بده بدلیل اینه از لحاظ خزانه ژنتیکی برترین حیوان گله هست و از اون بهتر وجود نداره و شما با از بین بردن این باصطلاح مزاحم جفت گیری جوون ترها خزانه ژنتیکی کل گله رو دچار افت می کنید.
        نکته دوم: شما می فرمایید نرهای پیر کارایی تولیدمثلی رو پایین میارن. می تونم ازتون بپرسم چقدر علم آمار دارید و چند سال به بررسی آماری زادآوری یک نر در گله از لحاظ پارامترهای مختلف تولیدمثلی پرداختید که اینقدر راحت برای خودتون توجیه میارید؟ اگه چشمی و حس ششمی می خواید اینو بگید اصلا قابل قبول نیست چون چشم بیشتر از اونی که فکرشو بکنید خطا داره.
        شما اگه از شکار لذت می برید خیلی هم خوب از شکار مجازتون لذت ببرید ولی تمنا می کنم این توجیهاتونو تبلیغ نکنید. خیلیها سر در نمیارن و سرلوحه کارشون قرار می دن.
        در ضمن یک توصیه هم براتون دارم: از نظر کسی که تخصصش این هست بجای شکار پدر قدرتمند و برتر گله بگردید اونایی که ضعیف یا ناقصن شکار کنید تا گله اصلاح بشه.
        پرچونگی کردم ولی لازم بود. ارادت

        داغ Thumb up 10 Thumb down 10

        • امین منصوری می‌گوید:

          با درود به آشنا و با تشکر از توجه شما
          جناب آشنا موضوعی رو که در مورد ناباروری نرهای پیر خدمتتون عرض کردم از خودم نگفتم و در علم زیست شناسی به اثبات رسیده است.
          شما درست میفرمایید قویترین نر رهبر گله میشود ولی اون نر فقط از لحاظ جسمی و جنگیدن به لحاظ سن بالاتر و قطر و طول شاخ و تجربه پیروز میدان میشود و هیچ وقت از لحاظ تولید مثل در حد یک نر تازه بالغ ظاهر نمیگردد، مثلا آیا به نظر شما یک جوان هجده ساله با یه پیر مرد هشتاد ساله از لحاظ میل جنسی و باور کردن در یک حد قرار دارند.
          یک قوچ یا کل جوان در فصل جفتگیری روزانه حدود سیصد مرتبه نزدیکی میکنه و در پانزده روز فصل جفتگیری نیمی از وزن خود را از دست میدهد در صورتی که نر پیر حداکثر روزی بیست بار جفتگیری میکند.
          امیدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشید
          موفق باشید در پناه حق

          پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

          • آشنا می‌گوید:

            خدمت حناب آقای منصوری
            یک نکته: ما هیچ گاه در علوم زیستی صحبت از قطعیت نمی کنیم. توضیح جنابعالی اگر حتی در کوتاه مدت پاسخگو باشه ولی قطعا در یک بازه زمانی بلند مثلا ۱۰۰ خسارت سنگین به بار میاره.
            نکته بعد: در تمام اعصار باید به این ترتیب به گله کمک می شده تا جمعیت گله کم نشه یا طبیعت خودش راه منطقی داره؟
            در مورد اون اثبات در علم زیست شناسی می شه لطف کنید رفرنس بدید ما هم مطالعه کنیم؟
            ممنون میشم

            داغ Thumb up 2 Thumb down 7

      • امین منصوری می‌گوید:

        به همه دوستان طبیعت دوست توصیه میکنم اگه فرصت کردید حتما به منطقه کوسالان و اورامانات و کو دالانی سفر کنید.
        طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای بی نظیری دارد.
        از روی کوه دالانی شهرهای کرد نشین عراق قابل مشاهده هستند.
        بهترین فصل برای سفر خرداد تا اواسط شهریور میباشد.

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  9. داریوش می‌گوید:

    حالا بازم میگن شکارچیها خودشون از همه بیشتر دلشون برای طبیعت میسوزه رو که رو نیست آخه این بدبخت خارپشت مظلوم رو چکار دارید وحوش؟ گوسفنداتون رو میخوره یا گاوهاتونو؟

    داغ Thumb up 18 Thumb down 24

    • میلاد می‌گوید:

      چرا همه تقصرها رو میندازین سر روستایی ها نود درصد شکارچی شهری و شهرنشین هستن
      مسخره کردید خودتونو گوسفنداتون رو میخوره یا گاوهاتونو؟

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  10. گارد کوهستان می‌گوید:

    سلام ودرود فراوان به این مرزبانان حیات وحش ایران
    در خصوص شکار تشی در لرستان هم اخبار های دلخراشی به گوش می رسد که من به عنوان یک تکنیسین اکولوژی وظیفه خود می دانم که به گوش همگان برسانم .
    در لرستان چند سالیست که فرهنگ کشتار تشی را از دیگر استانها تقلید می کنند وتبلیغات زیادی در باره طعم ومزه گوشت این حیوانات زبان بسته به گوش می رسد واین فرهنگ به غلط جا افتاده تشی از خانواده جوندگان است که وزن آن تا ۳۰ کیلوگرم می رسد و عمرش ۱۵ سال است. این حیوان گیاهخوار بوده و دوره آبستنی آن ۱۱۲ روز می باشد که موقع زایمان بچه ها با مو و چشمانی باز متولد می شوند و تا ۲ ماهگی شیر می خورند. البته به گفته بعضی از شکارچیان جنبه دارویی دارد که با ید مورد بحث وبرسی قرار گیرد میتوان تشی را پرورش داد و کار پرورش این حیوان به سهولت امکان پذیر است ونیاز به سوله ندارد که باید مجوز پرورش حیوانات خواص را از ادارات مربوطه گرفت وبسیار به صرفه می باشد این حیوان می تواند طعمه خوبی برای پلنگ باشد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  11. علی می‌گوید:

    بیل و کلنگ …….خاک بر سرتون

    داغ Thumb up 13 Thumb down 17

  12. احمد می‌گوید:

    دیوانه شدن اینا به خدا. خارپشت!!!

    داغ Thumb up 13 Thumb down 22

  13. توحید می‌گوید:

    اینها روانی بیش نیستن به خدا

    داغ Thumb up 9 Thumb down 22

  14. حسن می‌گوید:

    متسفانه در فرهنگ بعضی از استانها میگین گوشت این حیون برای درد مفاصل خوب . البته این موضوع بررسی نشده. من دیدم حیون رو وقتی شکار میکنن. دلم خیلی سوخت . دست جلوی حیون مثل دست بچه میمونه . نمی دونم چقدر سنگ دل هستن که این موجود بدبخت رو میخورن. بیشتر یه نوع جنون محسوب میشه. فکر میکنن کشتن یه حیون بدبخت هنر محسوب میشه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  15. بی نام می‌گوید:

    بابا اینها حروم و حلال سرشون نمی شه هر چی گیر بیارند می خورند
    حیوانات مظلوم بیچاره که گیر این موجود وحشی دوپا افتادند

    داغ Thumb up 8 Thumb down 20

  16. مصطفی می‌گوید:

    واقعا نمیدونم چه بگم. انسان های عصر حجر هم همچنین کاری نمیکنند.
    این مطلبو که خوندم حیرت زده شدم! شش هفت انسان که واقعا آوردن این لفظ برای اینها کمال بی انصافی است به دنبال چه میگردن این چه تفریحی هست!
    آیا تا به حال به این فکر کرده اند که این جانداران زبان بسته حق حیات دارند …؟
    فقط میتونم بگم فرهنگ در ایران واژه ای غریب و فراموش شده است

    داغ Thumb up 10 Thumb down 16

  17. سامان می‌گوید:

    چرا خبر… رو حذف میکنی ؟؟؟؟
    این جا هم لابی و پارتی بازیه حق دارند میگن ما لابی میکنیم میریم شکار سایت حمایت که اینه اداره شما چیه حذف کن از فیس بوک انتشارش میدم

    داغ Thumb up 9 Thumb down 22

  18. سعید علیزاده می‌گوید:

    واقعا دستشون درد نکنه که به موقع رسیدن.

    دست این محیط بانان را باید بوسید و باید بهشون تشویقی داد ولی میدونم که آخرش تشویقی هم بدن میدن به ریس سازمان اینها.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  19. سیندرلا می‌گوید:

    معلوم نیست با حیونا چی کار دارن

    داغ Thumb up 4 Thumb down 16

  20. سیندرلا می‌گوید:

    اخه مگه چی کارشون کردن که ادما این شکلی میکنن

    داغ Thumb up 6 Thumb down 15

  21. مسعود ش می‌گوید:

    برای دوستانی که شکار تروفه رو متاسفانه مفید میدونن
    اول اینکه بدونیم در مبارزات حیوانات این حیوانات قویتر و قدرتمندتر هستن که پیروز میشن و میدونیم حیوانات نیرومندتر حامل ژنهای بهتری هستند که اون ژن رو به نسل بعدی انتقال میدن
    دوم شکار تروفه حیوانات پیر رو از طبیعت حذف میکنه اما میدونیم که علفخواران پیر غذای شکارچیان پیر، جوان و کم تجربه و شکارچیان آبستن هست پس با حذف علفخواران پیر تعدادی از شکارچیان رو از غذاشون محروم کردیم
    گاهی گفته میشه بخشی یا تمام گوشت شکار تروفه در طبیعت رها میشه حالا چند مسئله مهم:
    قطعا کسی که اقدام به شکار تروفه میکنه برای خوردن اون گوشت شکار نمیکنه چون اون حیوان به قدری پیر هست که گوشتش قابل تغذیه نیست پس کشتن ۱ حیوان به چه دلیل؟
    متاسفانه شکارچیان تروفه صرفا برای نمایش قدرت ورزش و تفریح و یا رکوردزنی اقدام به شکار تروفه میکنن که این کار اولا در هیچ مکتب دینی و الهی قابل پذیرش نیست و قطعا خالق هستی از اینکه یک مخلوق برای تفریح و سرگرمی کشته بشه خرسند نیست و حتی از نظر اخلاقی و انسانی این نوع شکار کاملا غیر اخلاقی و غیر انسانی هست
    البته رها کردن این گوشت در طبیعت مشگلات بعدی رو بوجود میاره که توضیح میدم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

    • مسعود ش می‌گوید:

      اولا در خصوص گوشتخوارانی مثل پلنگ و به خصوص یوزپلنگ لاشه خواری به ندرت اتفاق میافته چون این دو حیوان عملا شکارچی هستن
      ما چیکار کردیم که پلنگ لاشه خوار شده، وقتی پلنگ عادت به لاشه خواری کرد راحت طلب میشه و علاقمند به شکارهای آسان یعنی حمله به گله چوپان حمله آغل ها و تغذیه از لاشه های رها شده در کنار مناطق مسکونی که خود منجر به مشگلات بعدی و مرگ حیوان رو به دنبال خواهد داشت. پس رها کردن گوشت شکار تروفه مشگلات بعدی رو بوجود میاره
      گاها پلنگ، گرگ، کفتار و سیاه گوش به نزدیکی شهرها و روستاها میان اقدام به کشتن حیوانات اهلی و سگهای پیر و ولگرد میکنن اگر این حیوانات غذای مناسب یعنی همون حیوانات پیر و آسان شکار شو رو در طبیعت داشته باشن به شهر و روستاها کاری ندارن چون ثابت شده که حیوانات وحشی علاقه ای به نزدیکی به انسان و سکونتگاههای انسانی ندارن
      واقعا فکر میکنیم پلنگ و گرگ علاقه به گوشت سگ دارن که قطعا اینطور نیست
      چرا انسان همیشه به اسم کمک به محیط زیست به بهانه های واهی اقدام به دخالت در طبیعت میکنه و طبیعت رو با مشگلات بعدی مواجه میکنه؟
      قطعا راهی رو که طبیعت از میلیونها سال پیش پیموده ما نمیتونیم با دخالت مدیریت کنیم. هر دخالت در طبیعت چالشهای بزرگی رو بوجود آورده
      طبیعت خیلی از ما هوشمندتر و پیشرفته تر هست و به زودی ما رو با چالشی بسیار بزرگ روبرو خواهد کرد که بازگشت به قبل رو عملا غیر ممکن میکنه
      انقدر بگم که فقط تغییرات ژنتیکی در یک گونه ذرت به بهانه برداشت بهتر و بیشتر امنیت غذایی رو در آینده نه چندان دور با خطر جدی روبرو خواهد کرد. چیزی که تصورش هم از ذهن ما دوره
      پس قبول کنیم که کوچکترین دخالت در طبیعت مشگلات بزرگی رو بوجود میاره که شکار تروفه هم یکی از این نوع دخالتها محسوب میشه

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

      • مسعود ش می‌گوید:

        دوستان اگه جوابی در خور توجه دارن لطفا کاملا منطقی بدور از توهین و بدون جانبداری از علاقه مندیهای شخصیتون باشه
        منطق

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

        • امین منصوری می‌گوید:

          با درود فراوان به مسعود عزیز
          مسعود جان صد در صد با شکار مخالفی، نظرت بسیار محترمه، شاید ما اشتباه میکنیم که اگه اینطوریه خدا ما را ببخشد.
          من به شدت انتقاد پذیرم و از راهنمایی های دوستان درس میگیرم.
          در پناه حق

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

          • مسعود ش می‌گوید:

            درود بر برادر منصوری عزیز
            البته من هم زمانی شکار میکردم در کنار پدر و پدربزرگم شکار میکردم هر چند مدت زمان کوتاهی شکارچی بود اما واقعا هیچوقت از شکار لذت نبردم و تنها هیجان لحظات شکار تیر اندازی کمین و تعقیب بود که برام خوشایند بود اما بعد از شکار لذتی نبردم و هیجانات زودگذر به پایان میرسید الان هم مدتهاست شکار و صید نمیکنم چون نه از دسته های بزرگ کبک که میدیم کمتر کبکی باقی مونده تیهو و قرقاول رو به ندرت میبینم پدرم از گله های اهو کل و بز و قوچ و میشی میگه که دیگه وجود ندارن شاید به ندرت بشه کل و بزها رو در اون مناطق دید که من با همه تلاشم نتونستم اثری ازشون پیدا کنم پلنگ که مدتهاست در اون مناطق نابود شده من هم جز حسرت کشیدن کاری از دستم برنمیاد البته تو این مدت هر کاری که در توان داشتم انجام دادم اما از گذشته جز حسرت چیزی باقی نمونده
            بدرود برادر عزیز

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • آشنا می‌گوید:

      از صحبت های معقولتون سپاس.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  22. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    شانس آوردیم قحطی نیومده، فکر کنم اگه بیاد اینا آدمم میخورن!
    خدایا به ماهم رحم کن…

    داغ Thumb up 6 Thumb down 16

  23. Ali 1372 می‌گوید:

    خدا رو شکر که پیش از مرگ این دوتشی عزیز این شکارجیان ظالم دستگیر شدن, خدایا شکرت

    داغ Thumb up 6 Thumb down 12

  24. soudabeh majidi می‌گوید:

    من هم جایی‌ خواندم که شکار ترفه بطور مرتب باعث میشود نسل این حیوانات طولانی‌ مدت کوچکتر شود. چون درشترین قبل از انتقال ژن خود از دور خارج میشود.

    یک مشکل دیگر که شکار ایجاد می‌کند ترس حیوانات از انسان است. در پارک کروگر در افریقای جنوبی گله‌های ایمپالا و گورخر را می‌بینید که بی‌ اعتنا خیلی‌ نزدیک به توریست‌ها مشغول چرا هستند. حتی شب تا صبح در اطراف کمپ‌ها میخوابند چون احساس امنیت بیشرتر میکنند.

    در میاندشت از دور چند آهو دیدیم. فاصله آنقدر زیاد بود که با دوربین به زحمت میتوانستیم آنها را ببینیم. تا متوجه ما شدند پا گذاشتند به فرار. از نظر حیوانات ما دیوهای خونخواری هستیم که فقط قصد کشتن آنها را داریم. در صورتیکه میتواند اینطور نباشد و در پارک‌های ملی‌ سعادت آنرا داشته باشیم که آنها را از نزدیک ببینیم.

    یک نکته دیگر: گوشت تشی و هیچ عضوی از هیچ حیوانی معالجه هیچ دردی نیست. این مزخرفات را کنار بگذریم. مفاصلتان درد می‌کند؟ مسکن بخورید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  25. میلاد عاقله می‌گوید:

    اقای منصوری عزیز سلام میخواستم بدونم چجوری میشه عضو داوطلبانه محیط زیست شد من خیلی به این کار علاقه دارم اگه اطلاعاتی دارید واسم بگویید.متشکرم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>