توجه ویژه رئیس جمهور به معضلات محیط زیستی استان خوزستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر حسن روحانی رییس جمهور در جریان سفر به استان خوزستان، بر حل چهار معضل مهم زیست محیطی خوزستان، ازجمله سد گتوند، آلودگی هوا و ریزگردها، بحث انتقال آب از سرشاخه های رود کارون و ورود فاضلاب به کارون تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، روحانی درجمع نخبگان و فرهیختگان اهواز که در سالن شهید هاشمی اهواز برگزار شد، گفت: من در اینجا اعلام می کنم که دولت مسئله سد گتوند را به دقت مورد بررسی قراردهد.

وی افزود: این دریاچه (سد گتوند) بجایی اینکه مایه امید باشد مایه نگرانی شده است، چرا؟!

رییس جمهور افزود: چرا این کار صورت گرفته است؟! در ابتدای نشست دولت این مسئله را پیگیری کردم و به من گفتند که نگران نباشید حل می شود اما بعدا متوجه شدم که حل نشده است.

روحانی ادامه داد: باید با بررسی آنچه که رخ داده است راه حل پیدا کنیم و مردم را از نگرانی برهانیم. مردم باید بدانند که صاحب این کشورند و دولت به عنوان کارگزار مردم است.

دکتر روحانی به خواسته دوم مردم خوزستان و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم انتقال آب سرشاخه های رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب کشور انتقال آب سرشاخه های کارون فقط برای شرب و آشامیدن استان های دیگر است ولاغیر. این مصوبه نگرانی مردم و مسوولان خوزستان از کارون را رفع می کند.

دکتر روحانی به مسئله آلایندگی زیست محیطی به ویژه ورود فاضلاب ها به رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: استاندار خوزستان نیازهای لازم دراین زمینه را گفتند. ما منابع ریالی و ارزی مورد نیاز در سال ۹۳ برای اتمام طرح فاضلاب و تصفیه خانه اهواز را تامین می کنیم و استاندار خوزستان قول دادند که در این سال مسئله فاضلاب اهواز را حل کنند.

رییس جمهور درعین حال تاکید کرد که به فکر حل مشکل فاضلاب سایر شهرستان های خوزستان نیز هستیم.

دکتر روحانی به مساله ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها یک بحث مهم زیست محیطی است. دولت برنامه دارد که شورای عالی محیط زیست را مجددا و بزودی تشکیل دهد.

با مقامات عراقی در این زمینه صحبت مفصل شده است باید با همکاری سایر کشورها این معضل را حل کنیم. این مساله را که برای خوزستان و بسیاری از استان های دیگر حایز اهمیت است، دنبال خواهیم کرد.

رییس جمهور در عین حال به یکی دیگر از مطالبات مردم خرمشهر آبادان برای برخورداری از منطقه آزاد و مزایای آن اشاره کرد و گفت: از نظر ما کل آبادان و کل خرمشهر منطقه آزاد خواهد بود و این مسئله را در دولت بررسی خواهیم کرد.

دکتر روحانی همچنین بر لایروبی و پاکسازی اروندرود تاکید کرد و گفت: با توافقی که با عراق صورت گرفته این کار را دنبال خواهیم کرد. اگر اروند احیا شود تاثیرش برای کل استان و ایران خواهد بود.

+22
0
  

6 دیدگاه

  1. Javad maz(حامی سازمان حفاظت محیط زیست-استان گلستان) می‌گوید:

    درود بر آقای دکتر روحانی که به این مسائل توجه داشتید ولی امید است که هر چه سریعتر پیگیری های لازم را انجام دهدید و فقط در عمل و انجام آنها باید از همیشه کوشا, کوشاتر باشند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • گرگعلی می‌گوید:

      بدترین خصوصیت ما ایرانی ها جوگیر شدنه
      دوستان عزیز لطفا جو گیر نشوید
      جوجه را باید آخر پاییز شمرد

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  2. محسن می‌گوید:

    همین که اهمیت محیط زیست، ضرورت حفاظت از آن، آسیب‌ها و خطراتی که متوجه محیط زیست است کم‌کم وارد گفتار رسمی و ادبیات رایج دولتمردان و بخصوص در سطوح بالا شده جای شکر دارد که دیگر با محیط زیست به عنوان یک موضوع تفننی، حاشیه‌ای و درجه ۲ برخورد نمی‌شود.
    یکی از گلایه‌های ثابت علاقمندان محیط زیست همیشه این بوده که چرا رسانه‌ها و بخصوص صدا و سیما به این مقوله اهمیت نمی‌دهند اما وقتی رئیس جمهور در اولین سخنرانی استانی‌‌اش این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد رسانه‌ها هم ناگزیر خواهند بود آن را پوشش دهند.
    خواست عمومی و تکرار مطالبات زیست‌محیطی، مسئولین را هم خود به خود وارد گود می‌کند. شکل‌گیری یک فرهنگ و گفتمان به زمان، صبر و مداومت احتیاج دارد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    امیدواریم محیط زیست وحیات وحش مظلوم ایران عزیز هر دو باهم از این غربت و بی توجهی مسئولین خارج شوند.
    چون این دو باهم مفهوم پیدا میکنند و هیچکدام از هم سوا نیستند.
    ای که دستت میرسد کاری بکن…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. میترا می‌گوید:

    امیدوارم موضوع واقعا پیگیری شه….
    و به رسانه های عمومی هم انتقال پیدا کنه، چه در سطح خبر دهی و چه آموزشی…….

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  5. ایان می‌گوید:

    آقای روحانی حرف جواب نمیدهد لطفا کاری کنید تا بیشتر از این دیر نشده

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>