سخنان مدیرکل محیط زیست تهران در خطبه های نماز جمعه تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با سخنرانی در پیش خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت آغاز هفته هوای پاک گفت: علمای فقهی و حقوقی باید به مساله آلودگی هوا ورود پیدا کنند و اگر مرگ براثر آلودگی هوا را بر اساس عدله فقهی و حقوقی بتوانیم نوعی قتل به حساب بیاوریم کسانی که آلوده کننده هستند و به تکالیف دستگاهی خود عمل نمی‌کنند جرمشان معاونت در قتل محسوب می‌شود و لذا این مساله برخورد جدی حقوقی و فقهی را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی حیدرزاده، گفت: آلودگی هوا مهمترین عامل در سرطان است. گزارشی که وزارت بهداشت و آموزش درمان کشور ارائه داده است سالانه ۲۷۰۰ نفر در تهران جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند و تهران از نظر کودکان سرطانی جزو شهرهای اول دنیا محسوب می‌شود و این زیبنده ام القری جهان اسلام نیست.

وی با اشاره به این که امسال فقط سه روز هوای پاک در استان تهران داشته‌ایم، گفت: اولین بار مسئله آلودگی هوا در دهه ۵۰ مطرح شد اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه جامع و عدم تناسب میان جمعیت و ظرفیت استان تهران، اکثر روزها وضعیت هوا در استان تهران درحالت هشدار بوده است. از اوخر دهه ۷۰ به بعد برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در تهران مصوب شد که یکی از محورهای مهم آن استاندارد کردن خودروها بود و خوشبختانه امروزه خودروهای کاربراتوری تولید نمی شوند و صرفا خودروهای انژکتوری ساخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اخیرا خودروسازان نسبت به تعهد خود نسبت به ارتقای استانداردها عمل نکرده‌اند، گفت: در جلسه‌ای که دولت با خودروسازان داشته است خودروسازان متعهد و مکلف شدند تا خرداد ماه ۹۳ همه محصولات خود را به استاندارد یورو ۴ برسانند و تاکید ریاست سازمان محیط زیست خانم ابتکار نیز بر رصد کردن فرآیند استاندارد سازی است و هیچ تمدیدی برای مهلت استاندارد سازی خودروها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به بحث اصلاح سوخت نیز اظهار کرد: تا پایان امسال یک میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در تهران توزیع خواهد شد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یکی دیگر از مسائلی است که شهرداری باید در آن ورود جدی‌تری پیدا کند و نیز نسبت به معاینه فنی خودروها سخت‌گیری بیشتری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالغ بر۱۷ هزار صنعت آلوده کننده در سطح استان تهران وجود دارد، گفت: این صنایع یا باید از استان تهران خارج و یا اصلاح شوند چرا که آن‌ها نقش بسیار بزرگی در آلودگی هوا دارند و سازمان محیط زیست دیگر بر این مساله چشم پوشی نخواهد کرد و این صنایع از طریق تابلوهای روزشماری که نسب خواهد شد باید از تهران خارج شود.

وی با اشاره به دلایل آلودگی محیط زیست در کشور گفت: در کشور ما وضعیت محیط زیست مناسبت نیست و یکی از دلایل آن می‌تواند در حال توسعه بودن کشور باشد. همواره توسعه و حفظ محیط زیست در تعارض با هم بودند و مقوله توسعه پایدار از کنفرانس ریودوژانیرو در برزیل این هدف را دنبال می‌کرد تا تعارض و عدم انطباق بین مقوله توسعه و محیط زیست را به حداقل برسد اما در کشور ما مقوله توسعه باعث شده تا بسیاری از پارامترهای محیط زیست مورد آسیب قرار بگیرد و بر کیفیت زندگی مردم اثر نامطلوبی بگذارد.

حیدرزاده با شاره به عدم تناسب میان مساحت و جمعیت در استان تهران افزود: تهران با وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع یک درصد از وسعت ایران را تشکیل داده است اما این در حالی است که ۱۳ درصد جمعیت کشور در تهران ساکن هستند و این تناسب میان مساحت و جمعیت باعث تخریب محیط زیست در استان تهران شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ درصد مساحت استان تهران جز مناطق حفاظت شده هستند که این نشان از تنوع ژنتیکی بالا در این استان است اما به دلیل عدم تناسب میزان بارگذاری و مساحت حجم تخریب بسیار بالا رفته است.

وی افزود: استان تهران در بین استان‌های کشور از لحاظ میزان بدهی اکولوژیک که همان میزان تخریب محیط زیست است در رده سی ویکم قرار دارد.

حیدرزاده اولین دلیل آلودگی در استان تهران را عدم انتخاب درست تهران به عنوان پایتخت دانست و افزود: شاید آن زمان که استان تهران را به عنوان پایتخت انتخاب می‌کردند توجهی به پارامترهای یک شهر توسعه‌گرا نداشتند و تهران به دلیل احاطه کوه‌ها اساس خودپالایی طبیعت در آن به خوبی انجام نمی‌شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تهران تا چند سال گذشته فاقد برنامه جامع در خصوص محیط زیست بود، افزود: گسترش ناموزون تهران در سال‌های اخیر نشان دهنده عدم برنامه جامع برای توسعه استان تهران بوده است.

وی یکی دیگر از عوامل آلودگی محیط زیست در استان تهران را ظرفیت استان تهران از لحاظ جمعیتی دانست و افزود: براساس برخی مطالعات تهران ظرفیت زندگی با کیفیت بین ۵ / ۳ تا ۴ میلیون نفر را دارد این در حالی است که بین ۹ تا ۱۱ میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و این باعث شده تا ساکنین تهران زندگی باکیفیتی نداشته باشند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه شوفاژها و موتورخانه‌های منازل جزو آلایندگی محسوب می‌شود، تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود در معاینه فنی شوفاژخانه‌ها و خودروها مشارکت جدی داشته باشند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و گسترش فضای سبز نیز افزود: ایشان در دیداری که با اعضای شورای شهر و شهرداری داشتند تاکید بسیاری بر مقوله گسترش فضای سبز داشتند چرا که نقش بسیار بالایی در خود پالایی هوا دارند و سازمان محیط زیست نیز با معارضین به مناطق طبیعی و تخریب کنندگان این مناطق برخورد جدی خواهد داشت.

وی در پایان اعلام کرد: هفته آینده شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و قوانین مناسب و سختگیرانه‌ای در خصوص حفظ محیط زیست مصوب خواهد شد و قانون هوای پاک نیز در مجلس ارائه خواهد شد. همچنین معتقدیم هماهنگی بین بخش‌ها و مشارکت های مردمی کلید کاهش آلودگی هواست اما ابتدا دستگاه‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و سپس مردم با مشارکت خود به کاهش آلودگی هوا کمک خواهند کرد.

+6
0
  

18 دیدگاه

  1. میلاد می‌گوید:

    دوستان به نظر شما حفظ یک گونه جانوری از چه نظر دارای اهمیت وضرورت است؟ یعنی اگر یک گونه از بین برود چه اتفاقی می افتد؟
    (جدای از بحث اخلاقی و عاطفی)

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      دوست عزیز در طبیعت همه چیز مثل دانه های زنجیر به همدیگه وصله نتیجتا” نابودی و حذف یک گونه باعث به هم ریختن نظم طبیعت و ازبین رفتن سایر گونه ها خواهد شد…

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

    • گرگعلی می‌گوید:

      میلاد جان جهان هستی مثل یک کتابخانه بزرگ است و من و تو همه موجودات آن کتاب های نفیس این کتابخانه بزرگ است
      حالا من یه سوال از شما می کنم شما اگه مدیر این کتابخانه باشی راضی میشی یک یا چند کتاب نفیس از کتابخانه ات را بسوزانند؟

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • مجید می‌گوید:

      زنجیره حیات و هرم اون از بین خواهد رفت

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      علم اکولوژی: جامعه بوم شناختی مجموعه ای از گونه های همکُنش است که در یک مکان زندگی می کنند و اعمال مشترک آنها تداوم حیات بر روی زمین را میسر می سازد.
      یکی از راه های همکُنشی افراد یک جامعه بوم شناختی تغذیه از یکدیگر است . بنابراین انرژی ، عناصر شیمیایی و برخی ترکیبات در مسیر زنجیره غذایی جا به جا می شوند.این زنجیره ها در موارد پیچیده تر شبکه های غذایی نامیده می شوند.
      بوم شناسان موجودات زنده یک شبکه غذایی را در سطوح غذایی مختلف دسته بندی می کنند.
      ۱)منبع اصلی انرژی در بیشتر اکوسیستم ها خورشید است .
      ۲)گیاهان سبز در فرایند فتوسنتز با استفاده از کربن دی اکسید و انرژی خورشید قند تولید می کنند.بنابراین گیاهان اولین سطح زنجیره های غذایی هستند.
      ۳)گیاهخواران یعنی موجوداتی که از گیاهان تغذیه می کنند اعضای دومین سطح غذایی را تشکیل می دهند.
      ۴) گوشتخوارانی که مستقیم از گیاهخواران تغذیه می کنند سومین سطح غذایی هستند
      ۵)گوشتخوارانی که از گوشتخواران سطح سوم تغذیه می کنند سطح غذایی چهارم هستند و الی آخر.
      انسان نیز با توجه به نوع تغذیه می تواند در سطوح مختلف این زنجیره های غذایی و در مقیاس وسیع تر شبکه های غذایی(ترکیب چند زنجیره غذایی مرتبط با هم) قرار گیرد. بنابراین بقای تمام موجودات با هم در ارتباط است.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • میلاد می‌گوید:

      باتشکر از دوستان گرامی،فقط جای سوال باقی میماند برای من که رای منفی دادن کاربران بابت چیست لطفا” به من بگویند تا بدانم.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • محمود کل نگری می‌گوید:

      میلاد جان
      علاوه بر نکات ارزشمند دوستان
      باید اضافه کنم. “اهمیت” را لاجرم در “ارزش داشتن برای انسان” معنی خواهیم کرد
      درحالیکه با این روش استدلالی، از بین رفتن درنای سیبری (که الان فقط یک عدد ازش در ایران مانده) تغییر محسوسی در زنجیره های اکولوژیک و در نهایت زندگی ما نداره!
      اما باید این گونه و گونه های دیگر را با فراموشی به آتش انقراض بسپاریم
      نخیر!
      ارزش اینها ذاتی است. ارزشی فراتر از “سود داشتن” و یا حتی “سرگرم کردن ما”

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. قوچعلی می‌گوید:

    مگه یک میلیون لیتر بنزین یورو۴ مصرف چند روز تهرانه؟

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

  3. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    ایکاش از این فرصت بدست آمده بیشتر استفاده میکردند و از این تریبون اثرگذار اشاره ای هم به حیات وحش و کشتار بیرحمانه اخیر علی الخصوص کشتار پلنگ و در معرض انقراض بودن یوزپلنگ مینمودند…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  4. Fardad می‌گوید:

    آیا نیم نگاهی به وضعیت زیست جانوری کشور ارزش صحبت ندارد؟
    آیا ارتقا زیست محیطی جوامع انسانی بدون حمایتهای لازم از پوشش جانوری و گیاهی کشور ممکن است؟

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  5. پروین می‌گوید:

    با این مرگ و میرها و بیماریهایی که در کلانشهرها راه افتاده باید راهکارهایشان را سریعتر انجام بدهند.جان میلیونها انسان در خطر است.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  6. امید می‌گوید:

    فقط راجع به آلودگی حرف زده… شکار حیوانات خیلی مهم تر از آلودگی هوا… آلودگی فقط توی پاییز و زمستون زیاد میشه اما شکار و تخریب جنگلها همیشه هست

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    نه بابا حیات وحش که مهم نیست براشون وقتی که حیات انسان هم در خطره کاری انجام نمیشه حیات وحش دیگه ………….به نظر شما باعث این همه مریضی مرگ ومیر. سرطان. .الودگی .کیه ؟ علتش چی میتونه باشه ؟
    حرص طمع . بی مسئولیتی . منفعت طلبیه یه عده معدود بی برنامگی یه عده دیگه . ناکار امدیه یه سری دیگه همش باعثش خود ما انسانها هستیم و روزیهم فرا میرسه که انسان باعث نابودی وانقراض خودش میشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  8. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    راه حل الودگی هوای شهرها در دست خود مردم است و مسولین چکار میتوانند بکنند خودروهایشان را برای هر کار کوچکی بیرون نیاورند . کاش در مورد کشتار حیوانات هم در فرصت مناسبی که داشتند سخن میگفتند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  9. محیط بان ل می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
    کمی دقت بفرمایید که این سخنرانی بمناسبت ٢٩ دی روز هوای پاک صورت گرفته و به این خاطر مطالب عنوان شده به آلودگی هوا اختصاص یافته است…
    موفق و پیروز باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>