تخریب محیط زیست بزرگترین تهدید کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معصومه ابتکار روز سه شنبه ۹۲/۱۱/۱ به مناسبت هفته هوای پاک در شورای شهر تهران حضور یافت و گزارشی در مورد وضعیت محیط زیست کشور و هوای آلوده در شهر تهران ارایه کرد.

محیط زیست در ایران تهدیدی بیشتر از دشمنان خارجی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت محیط زیست در کشور و وجود هوای آلوده در کلان شهرها گفت: ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ گزارشی از سوی آمریکا در مورد محیط زیست ایران منتشر شد که در آن آمده بود محیط زیست در ایران تهدیدی بیشتر از دشمنان خارجی است. این گزارش نشان می دهد که محیط زیست ایران بسیار آسیب دیده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر میزان مصرف منابع زیستی همچون آب، هوا، خاک و تاثیر آنها بر روی محیط زیست کشور سه برابر ظرفیت زیست محیطی کشور است.

ابتکار گفت: سقوط محیط زیست ایران در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه دارد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به سقوط ۶۱ پله ای محیط زیست ایران در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود این سقوط در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه داشته باشد.

وضعیت هوای تهران در شرایط نامطلوب

وی گفت: وضعیت هوای تهران در شرایط خوبی نیست و از ابتدای امسال تا ۲۴ آذرماه، ۱۰۰ روز ناسالم را پشت سر گذاشتیم. در حال حاضر شاخص آلاینده های منوکسید کربن، ازن و گوگرد در شرایط نسبتا خوبی است اما شاخص دی اکسید نیتروژن نیاز به کنترل و پایش بیشتری دارد. علاوه بر این وجود ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ۲/۵ میکرون و همچنین وجود بنزن و آزبست در هوا از مهمترین مشکلات آلودگی هوای تهران است.

ابتکار گفت : میزان بنزن در سال های ۸۷ و ۸۸ در شهر تهران بیشتر از حد استاندارد بود اما اکنون با اقداماتی که انجام شده تا حدودی کاهش یافته است.

وی در مورد آزبست نیز اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه ملی استاندارد همکاری خوبی در زمینه تعیین استاندارد آزبست در کشور با یکدیگر انجام داده اند که امیدوارم هر چه زودتر شاهد حذف کامل آزبست در شهر تهران باشیم.

ابتکارگفت: منشا اصلی آزبست، لنت های ترمز غیرمجاز است که در این زمینه گمرک با سازمان محیط زیست همکاری می کند و تاکنون محموله بزرگی از لنت های ترمز چینی کشف و از ورود آنها به بازار جلوگیری شده است.

وی افزود: کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران در چهار ماه گذشته، چهار جلسه تشکیل داده که منجر به تدوین برنامه های خوبی برای مقابله با آلودگی هوا شده است.

ابتکار گفت: جلسه آینده شورای عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رییس جمهوری برگزار می شود و موضوع آن بررسی آلودگی هوا در هشت کلان شهر کشور به ویژه تهران است.

به گفته وی منابع آب شهر تهران هم از وضعیت خوبی برخوردار نیست که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

تراکم جمعیت عامل تهدید کننده محیط زیست تهران

ابتکار یادآور شد: در حال حاضر میزان مصرف منابع زیستی در شهر تهران بسیار بیشتر از ظرفیت این کلان شهر است. همچنین تراکم جمعیت نیز به عنوان دیگر عامل تهدید کننده محیط زیست تهران مطرح است و در حال حاضر تراکم جمعیت در شهر تهران معادل ۱۱ هزار نفر در هر کیلومتر مربع است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تهران از جمله ۱۶ شهر پرتراکم جهان محسوب می شود ، متاسفانه ۳۰ درصد اقتصاد کشور در تهران متمرکز شده است که این مسئله موجب هجوم جمعیت به آن می شود و شورای شهر باید نسبت به عدم پذیرش جمعیت و تمرکز اقتصادی در این شهر برنامه ریزی کند.

ابتکار به وضعیت شبکه فاضلاب شهر تهران اشاره کرد و گفت: شبکه فاضلاب تهران نیز در شرایط مطلوبی نیست و شهر تهران جزو ۱۰ شهر آخر دنیا از لحاظ سیستم فاضلاب است.

وی گفت: ۴۰ درصد صنایع شهر تهران فاقد سیستم فاضلاب و پساب هستند .

ابتکار افزود: همچنین ظرفیت حمل و نقل عمومی در تهران مطلوب نیست که امیدوارم دولت در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشد زیرا حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین ابزار کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران است.

آمادگی سازمان محیط زیست برای همکاری با شهرداری تهران

وی در مورد وضعیت پسماند در شهر تهران گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت پسماندها به ویژه پسماندهای بیمارستانی برنامه مدونی دارد که باید با همکاری سازمان ذیربط آن را دنبال کند.

ابتکار گفت: شهرک های اقماری اطراف تهران، استانداردهای لازم در مورد پسماندها را رعایت نمی کنند که این امر موجب آلودگی شهر تهران می شود.

به گفته وی سازمان محیط زیست آمادگی دارد در مورد پسماندهای عمرانی و نخاله های ساختمانی با شهرداری تهران همکاری کند.

رییس سازمان حفاظ محیط زیست اظهار داشت: متاسفانه در سطح شهر تهران شاهد مراکز غیرمجاز خرید و فروش حیات وحش هستیم که نه تنها استاندارد لازم در آنها رعایت نمی شود بلکه به خرید و فروش برخی از گونه های در معرض خطر انقراض و تهدید نیز اقدام می شود که این مسئله نیازمند نظارت بیشتر شهرداری است.

+16
-3
  

10 دیدگاه

  1. بهرام می‌گوید:

    بازم حرف……………..

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  2. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    شما که لالائی بلدید پس چرا خوابتون نمیبره؟
    وقتی میدونید درسال ۲۰۱۳درجهان ۶۱ پله عقب رفتیم و این سقوط بازهم ادامه داره..
    وقتی میدونید از ابتدای امسال تا ۲۴ آذرماه ۱۰۰ روز هوای ناسالم داشتیم و این روند باشدت بیشتری همچنان ادامه داره..
    وقتی میدونید دی اکسید نیتروژن ، بنزن و سایر شاخص آلاینده های هوا در وضعیت خطر آفرین قرار داره..
    وقتی میدونید…..
    وقتی میدونید………
    آیا با توجه به پست و مسئولیتی که دارید چگونه شب سر ببالین میگذارید؟؟؟!!!
    چگونه از این نشست به آن نشست از این کنفرانس به آن کنفرانس… میروید و فقط حرف میزنید؟؟؟
    اگر واقعا میتوانید کاری انجام دهید خوب بسم ا… این گوی و این میدان..
    اگرنه در کمال شجاعت استعفا دهید و کار را بکاردان بسپارید..
    بخدا سوگند در برابر هر ثانیه تعلل در پیشگاه خدا و ملت ایران مسئولید و باید پاسخگو باشید…
    کاری کنید که خدا و مردم از شما راضی باشند و آیندگان از شما به نیکی یاد کنند…
    خدایا مگر تو به ایران و ایرانی رحم کنی و کماکان کنی که همین امروز از خواب غفلت بیدار شویم شاید که فردا دیر باشد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  3. Majid می‌گوید:

    برنامه ریزی میخواد…
    اینا اطلاع رسانیه!خودمونم میدونیم چقدر بدبختیم !
    اگه بشه ١راه کار عملی و فوری پیشنهاد بدین خوشحال میشیم !
    باور کنید با چند تا مشاور و بودجه کافی میشه از این وضعیت نجات پیدا کرد،فقط جدیت لازمه.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. حسین دوستار یوز می‌گوید:

    هر وقت مراسم یا مناسبت باشه این خانم حرف می زنه فقط حرف عملی در کار نیست !!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  5. ساسان + می‌گوید:

    خدایا ما جماعت ایران زمین رو از حرافی و بالا منبری نجات بده!
    حالا که قرار اینه که شما فقط گفتنی ها رو بگید و بقیه بهمراه شما تماشا کنند و سر از تاسف تکان بدند و آخرشم مثل اون آقای معاون اول بگند که پس این مسئولین چرا رسیدگی نمیکنند….
    شما که آمار رتبه فاضلاب این مملکتم داری …
    شما که خبر از روند سقوط رتبه محیط زیست این مملکت داری و میدونی که با Skydiving داره خودشو به انتهای خط میروسونه…
    شما که با چشاتون این اسکلت های مرگ رنگاورنگ رو تو هوای شهر تهران و اهواز و . . . میبینی
    شما که پسماند میدونی چیه!
    اثرات اقتصاد متمرکز رو میشناسی!
    شما سیتیم حمل و نقل میدونی!
    شماهــــــــــــا که همتون تنها گزارش بخونید و برآوردتون از این مملکت منجمله وضعیت محیط زیستش تنهــــــــــــــــــــــــــــــا بر پایه گزارش بیگانگان است و هیچ برآورد داخلی بدین منظورها نداشته اید!

    حالا که میدونید بزرگترین دشمن و تهدید ایران چیه و کیه و اینو به جمعی از آقایون انتقال دادید:
    آیا
    میدونید که شما در خط مقدم این جنگ هستید و سربازانتون از بی پناهترین و مظلوم ترین سربازان دنیا هستند؟؟
    میدونید که تنها عشق این سربازان رو تو سنگرها نگه داشته و با چنگ و دندون و گذشت از دنیا و خونواده و بدون پشتیبان در حال دفاع هستند؟؟

    میدونید که در خوشبینانه ترین حالت ۹۰% مردم این مملکت معنی مفاهیمی چون پارک ملی ، اثر طبیعی ملی , پناهگاه حیات وحش ؛منطقه حفاظت شده , شکار ممنوع و . . . و در کل محیط زیست رو نمیدونند و از نظرشون اینها همشون یعنی کشکککک؟؟؟؟؟؟؟ و همه اینها رو مدیون اطلاع رسانی , آموزش و فرهنگ سازی شما و دوستانتون هستیم؟؟؟

    اینم میدونید که یکسری از هموطنای ما به جنون و مالیخولی گرفتارند و تا حدی که بیخ گوش شما هم میاند و یک حیون زبون بسته رو تو قفس ترور میکنن؟؟میدونید اینها نیاز جدی به کنترل و درمان دارند و شناسایی این آدما با شماست ؟

    میدونید که از جنگل های پر ابهت هیرکانی ، جز پیکری لاجون و ناتوان چیز دیگه ای نمونده؟؟؟

    میدونید همین الان که پشت میز نشسته ها نشسته اند ، میلیون میلیون هکتار از جنگل های بلوط زاگرس با مرگی خاموش در انتظار تیغه اره ها نشسته اند؟

    میدونید که تو مناطق بکر این مملکت مثل الموت و . . . دارند جاده های مرگ میسازند؟که هیچ دستاوردی جز نفرین طبیعت و زمین خواری نداره؟؟؟؟

    میدونید که ملت پول بنزین ندارند که بخواهند جایی برند اونوقت ما واسه ۲۰ دقیقه زودتر رسیدن اونها به ناکجا آباد اجازه ساخت جاده هایی مثل گزوئیه رو میدیم که قلب و شاهرگ حیاتی محیط زیست این مملکتو نشانه میروند؟؟؟؟

    میدونید واسه یه تعطیلات آخر هفته و رفتن به شمال و کته کباب و قلیون و هتل پیاده رو و این حرفها حاضر شدیم جواز مرگ یه جاهایی مثل آشوراده و میانکاله را صادر کنیم اونهم با مدیریتی یکپارچه و با طمع شرکت لبنیاتی؟؟؟؟؟؟

    میدونید همین “البرز”ها که چند روز پیش دله هممون بردند و سکوت خیلیا رو شکست بجز شما , همون که تو همین جنگ یک دستش و داده بود و سر آخر جونشو؛ بهترین زیستگاهشو با زباله های همین مسافرای محترم بعلاوه مردم فهیم محلی سهیم شده بود و خودشو سینه کشان ؛ از میان زباله ها و گند بشری به دره ی مرگی میکشوند که از خیال خودش بهترین جای دنیا بود؟؟؟!!!!!

    میدونید که تقریبا هیچ تالاب و دریاچه مهمی تو این مملکت سالم نمونده؟

    میدونید که توی یکی از حساسترین نقاط همین خلیج فارس پروژه “بندرگاه نخل ناخدا” داره اجرا میشه اثرات مخرب اون مثل یه سونامی کل پهنه آبی و ساحلی ایران رو نابود میکنه؟؟؟

    میدونید یه سری آژانس ها طبیعت گردی تو این مملکت تور به بکرترین نقاط طبیعی این مملکت میبرند در حالی که فهیم تری و مطلع ترین اکوتوریسم های دنیا را داریم و کاملا فرق طبیعت گردی و پیک نیک رو میفهمیم؟؟؟

    میدونید که ما نکشتن یه پلنگ توسط یه چوپون جشن میگیریم (از بس ناامید شدیم) ولی از حضور دامهای بیشمار و به تعداد غیر مجاز در زیستگاهای بکر و درجه ۱ این مملکت به سوگ نمیشینم و نمیترسیم؟؟؟؟

    و هزاران مورد دیگه که همشونو نمیشه اینجا نوشت!!!
    و لازم بیدار بشیم و ببینم که این بزرگترین دشمن ؛ تنها تهدید نیست و در حال حاضر با تمام قوا در حال فتح سنگرهامونه و ما تنها نظاره گریم!!!
    تا پیروزی اون و شکست ما راهی نمونده!!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  6. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    خانم ابتکار برای حل مشگل الودگی تهران هیچکس نمیتواند راهکاری ارایه دهد مردم تهران باید خودشان نسبت به استفاده از وسایل نقلیه خود بیشتر منطق بخرج دهند .
    بنظر من برای حفظ محیط زیست در درجه اول تغییر در قوانین قضایی و احکام بازدارنده سنگین برای مجرمین در اولویت است و باید نمایندگان محترم و قوه قضاییه و مجریه یکدل شوند .
    دوم فراخوان برای جمع اوری سلاحها میباشد .
    سوم رسانه ها خصوصآ صدا و سیما پیوسته باید با پیامهایی در زمانهای مناسب پخش مردم را نسبت به حیوانات ارزشمند کشور و اینکه چقدر با اهمیت هستند اگاهی دهند .
    چهارم اموزش و پرورش در کتابهای درسی کودکان را با حیوانات اشنا کرده و فرهنگ دوست داشتن حیوانات در ایرانیان نهادینه شود
    فراموش نکنیم انسانهایی که موجودات خلق شده خداوند را دوست دارند نسبت به یکدیگر نیز برخورد مهربانتری دارند و این فرهنگی است که واقعآ به ان نیاز داریم .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  7. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    عمل کردن به حرفهایی که گفته میشه خیلی مشکله همه ما میدونیم مشکلات چیه چونکه سمتی نداریم نمیتونی کاری انجام بدیم در توانمون نیست شماها که پست ومقامی دارید باید کاری کنید فقط وقتتون رو با حرف و شعار و فرار از مشکلات هدر میدید و وضعیت روز به روز و سال به سال بدتر میشه چونکه برنامه ای برای سال بعد ندارید به امید باد و بارون نشستید خدارو شکر طبیعت گند کاری ما انسانهارو درست میکنه وگرنه معلوم نبود چه مرضایی میگرفتیم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. omid می‌گوید:

    اینارو که ماهم می دونستیم…….!
    باید فقط عمل کرد اگر می خوایم گامی برای محیط زیست برداشت واگرنه منم دارم اینجا حرف می زنم………..فقط باید انجام داد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. احمد و سارا می‌گوید:

    از دیدبان محترم تقاضا داریم اگر امکان داره با برنامه عمو پورنگ ارتباط برقرار کنید و یک عکس از پلنگ و یوز ایران در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید درباره زندگی آنها و تغذیه و علت مرگهای این چند هفته توضیح دهد چون مخاطبان این برنامه تمام بچه های ایران زمین می باشند و می توانند همیار بسیار خوبی برای حیات وحش ایران باشند .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. ایان می‌گوید:

    خانم ابتکار شبکه استانی کرمانشاه گرگی را نشان می داد که دستش شکسته بود. روستایی که گرگ را پیدا کرده بود گفته با محیط زیست کرمانشاه تماس گرفته به گرگ کمک کنند که در کمال ناباوری بهش گفتند محیط زیست بودجه ای برای این کارها ندارد و این هموطن با هزنیه خود به گرگ کمک کرده و تا بهبودی ازش نگهداری می کند.
    دورود به روستایی محترم. خانم ابتکار برای شما و سازمانتان متاسفم حتی وظیفتان راا نجام نمی دهید و همیشه کارهایتان در حد طرح و غیر قابل اجرا

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>