مخالفت رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با ادغام سازمان جنگلها و محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ با غیرکارشناسی خواندن طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در سازمان جنگل‌ها٬ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی فرابخشی است که با ادغام در سازمان جنگل‌ها نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد.

عباس رجائی در گفت وگو با خانه ملت٬ با بیان اینکه در حال حاضر ادغام سازمان محیط زیست در سازمان جنگل‌ها به مصلحت کشور نیست٬ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی فرابخشی بوده که حقوق مختلفی را در زمینه‌های گوناگون دارد.

نماینده مردم اراک٬ کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی٬ گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر به عنوان ۲ رای در دولت پیرامون بحث‌های محیط طبیعی و موضوعاتی که به نوعی به هم مرتبط است می‌توانند اظهارنظر کنند. در صورت ادغام دو سازمان مذکور دو رای آن‌ها در دولت به یک رای تنزل خواهد کرد که این به نفع این سازمان‌ها نیست.

وی تاکید کرد:  هم اکنون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معاون رئیس‌جمهور است که می‌تواند تاثیر گذاری بیشتری در رابطه با ارتقای این سازمان و رسیدن به اهدافش داشته باشد. اگر سازمان حفاظت از محیط زیست در سازمان جنگل‌ها ادغام شود سطح تصمیم‌گیری به معاون وزیر کاهش می‌یابد که این به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

رجائی با بیان اینکه کار سازمان حفاظت محیط زیست نظارتی و فرابخشی بوده و کار سازمان جنگل ها اجراست٬ افزود: نمی‌توان بدون در نظر گرفتن وظیفه این دو سازمان دست به ادغام آن‌ها زد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با غیرکارشناسی خواندن طرح ایجاد وزارت‌خانه منابع طبیعی برای جلوگیری از موازی کاری در سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها٬ تاکید کرد: زمانی می‌توان به ایجاد وزارت‌خانه‌ای مجزا اقدام کرد که در آینده ساختار کلی دولت دچار تغییرات اساسی شود.

وی ادامه داد: پیشنهادی مبنی بر ایجاد وزارت منابع طبیعی با ادغام بخش آب وزارت نیرو٬ اقیانوس‌شناسی وزارت علوم٬ هواشناسی وزارت راه و شهرسازی٬ سازمان‌ جنگل‌های وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در مجلس هشتم مطرح شد و مطالعاتی نیز در این زمینه صورت گرفت که در مجموع ایجاد آن با انجام مطالعات گسترده به صلاح تشخیص داده نشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس ٬ گفت: با توجه به شرایط کنونی و محدودیتی که قانون برنامه پنجم توسعه ایجاد کرده، ایجاد وزارتخانه منابع طبیعی به صلاح کشور نیست. زمانی می‌توان به ایجاد وزارت‌خانه‌ای مجزا فکر کرد که در آینده ساختار دولت درگیر تغییراتی در شکل وزارت‌خانه‌ها شود به طور مثال وزارت‌خانه‌ای تحت عنوان انرژی ایجاد شود.

+174
0
  

13 دیدگاه

  1. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    جناب اقای رجائی عزیز دست شما را میبوسم و بر فهم و شعور بالای شما درود میفرستم…
    وجود اشخاص فرهیخته و وطن پرست ، امثال جنابعالی نور امید را در دل ما روشن نگاهداشته و عزم ما طرفداران طبیعت و حیات وحش را در پاسداری از آرمانهایمان جزم تر میکند
    انشاءا… فکری هم به حال معیشت محیط بانان عزیز و ایجاد اختیارات بیشتر به این سختکوشان بی مدعا در حراست از گنجینه ها و ذخایر طبیعی کشورمان بنمائید..
    دست حق نگهدارتان و راهتان پر رهرو باد…

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  2. مجید می‌گوید:

    منتظر بلند شدن صداهایی از این دست تا قبل از تصویبش هستیم.این طرح کاملا غیر منطقیه و خدا میدونه طراحاش چی تو فکرشونه و قصد اصلیشون چیه!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  3. soudabe majidi می‌گوید:

    دوستان کار جنگلبانی اجراست و کار محیط زیست نظارت یعنی‌ چه؟

    این به این معنیست که جنگلها را قطع میکنند و وزارت راه هم که اجرایی است از میان آنها راه میسازد و محیط زیست فقط باید نظاره کند؟!

    لطفاً امثال من را روشن کنید.

    کسی‌ در مجلس صحبت از اضافه کردن بودجه محیط زیست که رابطه مستقیم با سلامت مردم دارد نمی‌کند؟

    من با نظر دوستان کاملا موافقم. زمان این رسیده که نمایندگان بدانند که مردم تمام تصمیمات آنها را زیر نظر دارند و هر تصمیم برای نفع شخصی‌ و نه برای صلاح مردم را از نظر دور نمیدارند. با این وضعیت بحرانی‌، منافع کوتاه مدت در اعضای پایداری و سلامت محیط زیست دیگر قابل قبول نیست.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  4. اوهام می‌گوید:

    من تا اینجا پیرامون این بحث هر نظری که دادم از سوی دیدبان سانسور شده و کلا نمایش داده نشده امیدوارم این یکی سانسور نشه!!
    آقای رجائی دم شما گرم نگذارید عده ای برای دست درازی شخصی این طرح را تصویب کنند و ما از اینجا از شما واقعا سپاس گذاریم و میخواهیم به این مخالفت ها ادامه دهید تا این طرح رد شود!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  5. دالوند می‌گوید:

    دمت گرم

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  6. قاسم از یاسوج می‌گوید:

    مشکل محیط زیست اینکه کسی اونو باور نداره

    مسئولان ارشد کشوری باید در این زمینه بیشتر حساسیت به خرج دهند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. شاهین می‌گوید:

    ممنون آقای رجائی

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    اینایی که طرحهارو میدن چه میدونن محیط زیست چیه. حیات وحش چیه
    بابا یکی بهشون بفهمونه جایی که دارید توش زندگی میکنید هوایی که تنفس میکنید غذایی که میخورید و لذت میبرید به خاطر لطف طبیعت به شماس اگه اونم نابود کنید خودتونو نابود میکنید
    کی میخان این چیزارو درک کنن!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. امیر می‌گوید:

    ضمن تقدیر از ایشان،
    جای بسی شگفتی است که درحالیکه رئیس کمیسیون کشاورزی متوجه عواقب وخیم این طرح شده است، فراکسیون محیط زیست سکوت مطلق اتخاذ نموده و مسئولیت خود را بکلی فراموش کرده اند. آقای تابش، آقای لاهوتی سخنانی که در خصوص حمایت از محیط زیست و رفع مشکلات آن بیان می کردید بهمین زودی فراموش شد؟؟؟!!!
    باز هم تأکید می کنیم که این طرح محیط زیست کشور را در پرتگاه نابودی فرو خواهد برد و باید فوراً و برای همیشه از دستور کار خارج شود.
    سؤالی که مطرح می شود اینست که طرحی که در دوره قبلی مجلس و با انجام مطالعات گسترده به صلاح تشخیص داده نشده است چرا و چگونه دوباره در دستورکار مجلس قرار گرفته است؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. امین می‌گوید:

    با سلام
    با تشکر از دیدگاه رییس کمیسیون کشاورزی . ادغام شدن محیط زیست یعنی فنا شدن محیط زیست . محیط زیستی که سرمایه ملی کلیه ایرانیان است آیا اینگونه حفظ میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو را بخدا نگذارید این کار بشود

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. محمودی می‌گوید:

    وقتی این طرح توسط ریس کمیسیون کشاورزی مجلس مردود است چطور نمایندگان چنین تصمیمی را می گیرند!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. سعید دفتری می‌گوید:

    با سلام و احترام
    شخصا سازمان حفاطت محیط زیست را شهروند درجه ۳ دولت و کالبد خالی از اراده لازم میدانم لیکن این بدان معنا نیست که صورت مسئله را پاک کنیم کمی افزایش اعتقاد و اراده به اضافه اعتماد و ایجاد شخصیت و احترام به کسانی که در این زمینه سالها صادقانه فعالیت داشته اند و نگاهی غیر سیاسی به انضمام وجود تعاملی سازنده بین دستگاهی الخصوص با قوه محترم قضایی بسیاری از مشکلات امروز سازمان را حل خواهد نمود در کنار وجود محیط بانان مخلص و عاشق که مواقعا زندگیشان را بر عهدو پیمانی نانوشته بر حفظ و حراست از مواهب خدادادی گذاشته اند می توان از این گذر گاه تاریخی که بسرعت در حال نابودی داشته های زیست محیطی است ممانعت نمود. عدم وجود طرحی جامع و نگاهی بر مبنایی مدیریت استراتژیک همه جانبه محور بنظر از ضعف های عمده این چند ده ساله است. ایجاد وفاق در بین ضابطین و ngoها و همکاری تنگاتنگ همراه با اعتماد سازی لازم با یافتن راهکارهای قانونی (نه فقط شکلی مثل بر گذاری همایشهای بی محتوا و پر هزینه)می تواند شاکله اقداماتی اصولی در نظام حفاظت و حراست از محیط زیست را بهمراه داشته باشد. به امید آن روز
    ارادتمند : همیار محیط زیست سعید دفتری

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>