تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد سازمان‌ جنگل‌ها با ۱۳۸ رای موافق تصویب شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز با ۱۳۸ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع با انجام ، مراتع و آبخیزداری موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار تسنیم، این تقاضای تحقیق و تفحص پیش از این در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به تصویب رسیده بود و امروز در صحن علنی مجلس با رای مثبت نمایندگان مجلس مواجه شد.

- علل مدیریتی کاهش میزان جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع

- میزان واگذاری‌ها، اهداف، عملکرد، انطباق با قوانین

- تعامل با وزارتخانه‌های صنعتی، تولیدی، ورزشی وفق قوانین

- میزان واردات چوب به لحاظ حفظ جنگل ها

- آثار از بین رفتن جنگل‌ها در تخریب (به جهت سیل) مزارع و از بین رفتن خاک غنی و افزایش رانش‌ها

- نحوه حفاظت از جنگل‌ها به لحاظ پایش انسانی، صنعتی و الکترونیکی

از محورهای این تحقیق و تفحص است.

محمود شکری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی در جریان این تحقیق و تفحص به عنوان یکی از نمایندگان تقاضا کننده این تحقیق و تفحص اظهار داشت: مقام معظم رهبری همه ساله در روز درختکاری دغدغه‌های خود در مورد جنگل و حفظ درختان را مطرح می‌کنند، اما متاسفانه روز به روز ما شاهد تخریب جنگل‌ها هستیم.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه اکنون عزمی برای حفاظت از منابع ملی و جنگل‌ها وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی به نوعی ناتوانی خود از حفظ این حقوق مردم را اعلام کرده است و این وزارتخانه دلایل و مشکلات خود در این زمینه را در ۹ بند به نمایندگان تحقیق و تفحص ارائه داد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: در گزارش‌های دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع اشاره شده که متاسفانه زمین‌ها و مراتع را برخی افراد برای ایجاد اشتغال تملک می‌کنند اما پس از مدتی آنها را تغییر کاربری داده و با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند و تا امروز هم هیچ نظارتی بر این قضیه وجود نداشته است.

شکری افزود: بیش از ۳ میلیون هکتار از منابع ملی ما واگذار شده است، اما هیچ نظارتی در نحوه واگذاری و استفاده از این زمین‌ها وجود نداشته است. همچنین بر اساس گزارش دیوان محاسبات بیش از ۵۰ درصد از اینها تخلف کرده‌اند و زمین را برای غیر از آنچه که تملک کرده بودند، مورد استفاده قرار دادند و با تغییر کاربری تخلفاتی انجام دادند که پرونده‌های آن موجود است.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر به خاطر برداشت های بی‌رویه از جنگل‌ها، سیلاب‌هایی در شمال کشور به وقوع پیوسته و خسارت‌ها و خرابی‌های زیادی را برای مردم شمال کشور بوجود آورده. با مشاهده این تخلفات مشخص می‌شود که مافیای جنگل شکل گرفته و ثروت مردم را به تاراج می‌برد.

نماینده مردم تالش در مجلس همچنین تصریح کرد: در جهان برای هر ۱۰ هزار هکتار جنگل یک نفر جنگلبان وجود دارد، اما در ایران به ازای هر ۶۸ هزار هکتار یک جنگلبان است که این رقم در کشور ما ۶ برابر استانداردهای جهانی است. لذا با توجه به این موضوع مشخص است که نظارت کافی بر جنگل‌ها وجود ندارد و تخلفاتی صورت می‌گیرد. بنابراین از نمایندگان مجلس می خواهم با توجه به تخلفات صورت گرفته به این تقاضای تحقیق و تفحص رای مثبت دهند.

+83
0
  

8 دیدگاه

  1. امیرحسین می‌گوید:

    موندم اونایی که به این طرح رای منفی دادند کیا بودن؟
    واقعا اینا نماینده مردم هستند؟ کسایی که دارن نابودی جنگلو میبینن و رای منفی می دهند؟
    خدارو شکر حرکات خوبی بعد از ۸ سال ظلم و ستم به جنگل و حیات وحش داره انجام میشه
    خداروشکر

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  2. soudabe majidi می‌گوید:

    صحبت از منابع طبیعی یک کشور است و چه راحت از قانون سر پیچی‌ شده است!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. soudabe majidi می‌گوید:

    نمایندگان محترم،

    ما دوست داران محیط زیست و حفظ گونه‌های حیات با دقت در حال دنبال کردن گفتگو‌ها در مجلس هستیم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. صادق می‌گوید:

    اینا که خودشون میدونن وزارت جهادکشاورزی در حفظ منابع طبیعی و جنگلها ناتوانی خودش رو اعلام کرده، چه جوری میخوان با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در سازمان جنگلها، حفاظت محیط زیست رو هم به جهاد کشاورزی بسپرن؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. مسعود شکیبا می‌گوید:

    نمایندگان مجلس بهتره به جای تحقیق و تفحص از سازمان جنگلها جلوی اون دو طرح کذایی و مخرب در همون مجلس رو بگیرید تحقیق و تفحص از همکاران خودتون رو کلید بزنید
    از یه طرف میگید جهاد کشاورزی قادر به حفظ جنگلها و مراتع نیست از اون طرف طرح میدین سازمان محیط زیست بره زیر نظر جهاد حالتون خوبه؟
    از یه طرف میگین جنگلها و مراتع به شدت تخریب شده بعد طرح میدین که منابع طبیعی و خاک کشور که متعلق به ما و ایندگان هست رو به طلبکاران سرمایه گزاران و پیمانکاران تقدیم کنید و عملا پای اربابان ثروت رو باز میکنید!
    میشه گفت سیاست تجارت پیوندتان مبارک
    ظاهرا فکر کردین مردم ابله هستند
    تحقیق و تفحص از سازمان جنگلها جهت فشار بر اونها به دلایلی که همه خوب میدونیم
    بهتره یه تلنگری به خودتون بزنید
    تعداد جنگلبان کمه باید بودجه سازمان جنگلها و مراتع رو افزایش بدین نه اینکه جنگلها و مراتع رو به جای بدهی به دیگران تقدیم کنید
    حرف زیاد دارم اما میدونم همین چیزی رو که هم گفتم سانسور میشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. مهدی عاشق حیات وحش می‌گوید:

    یکم همت و غیرت میخاد که بعضی از مسئولین ندارن . فقط میرن مجلس که وقتشون پر بشه من بالای صد جارو بلدم که فقط تو نقاط بکر یا تو کوه ها راه بیخودی درست کردن یه کوهرو تراشیدن راه درست کردن بخاطر یه ویلا بالای کوه هر جارو که نگاه میکنم یه لودر داره یه کوهرو میتراشه هیچکسم نیست بگه چیکار دارید میکنید انگار ارث پدریشونه جنگلهام که از بین میره جاش زمین کشاورزیو ویلا سبز میشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>