معصومه ابتکار: آقای رییس جمهور پرچمدار محیط زیست کشور شده اند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست با نمایندگان تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست، اساتید دانشگاه و مدیران فنی HSE صنایع استان آذربایجان شرقی گفت: الان آقای رییس جمهور پرچمدار محیط زیست کشور شده اند و اظهارات ایشان بعنوان خط مشی و راهبرد استراتژیک محسوب می شود که با ایجاد راهبرد ملی، اداره جدی برای رفع مشکلات محیط زیست کشور بوجود آمده ولی اگر مردم مشارکت نداشته باشد این استراتژیک و راهبرد بر روی کاغذ خواهد ماند.

انتقاد به من هیچ منعی ندارد

وی افزود: خلق حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری، امید را در مردم زنده کرده است. ما معتقدیم آزادی بیان باید تفاوتهایی در دیدگاه ها بوجود آورد. انتقاد به من هیچ منعی ندارد و نبایستی کسی به خاطر نقد، مورد تعقیب و آزار قرار گیرد.

ابتکار گفت: شرایط زیست محیطی کشور در حوزه های آب، خاک، هوا، تالاب ها، دریاها و … در وضعیت خوبی به سر نمی برد و رتبه جهانی ایران نسبت به سال های قبل کاهش محسوس داشته است.

معاون رییس جمهور با اظهار خوشحالی از تشکیل اتاق فکر ۳ جانبه تشکل های مردمی، اساتید دانشگاه و مدیران صنایع افزود، این نشست را بعنوان یک ایده جدید مطرح کرده ایم تا با حمایت استاندار و مدیرکل استانی سازمان، بتوانیم در مسایل محیط زیست هم افزایی و جریان سازی کنیم.

دولت قبلی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده نکرد

وی خاطر نشان ساخت: در خصوص تسهیل در صدور مجوز فعالیت تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست با آقای وزیر کشور جلساتی داشته ایم که بسیار امید بخش بوده است. متاسفانه دولت قبلی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده نکرد، چراکه اعتقاد داریم اگر از ظرفیت های سازمان مردم نهاد خوب استفاده می کردیم با مشکلات کنونی مواجه نمی شدیم.

مردم سالاری دینی به عزت مردم ارتباط دارد و بایستی جایگاه سازمان های مردم نهاد در سطح کلان کشور تثبیت شود تا ارایه دیدگاه ها و فعالیت های داوطلبانه بتواند بسیاری از معضلات زیست محیطی را کاهش دهد.

جای نماینده تشکل های مردم نهاد در کمیته ملی رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه خالی است

وی شکل گیری شبکه های استانی و ملی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی را در دوره جدید، نیاز اصلی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: وظیفه سازمان تسهیل گری در تاسیس این شبکه ها است تا تشکل ها با انتخاب نمایندگان خود بتوانند در مجامع و شوراهای دولتی حضور پیدا کرده و با ارایه پیشنهادات و دیدگاه های خود در تصمیم گیری ها، مشارکت کنند که بعنوان مثال جای نماینده تشکل ها در کمیته ملی رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه خالی است.

دعوت از کشاورزان منطقه دریاچه ارومیه برای بستن داوطلبانه چاه های آب

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با دعوت از کشاورزان منطقه دریاچه ارومیه برای بستن چاه های آب خود، خاطر نشان ساخت: فضای مدیریتی استان آذربایجان شرقی را با حضور استاندار توانمند و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوشفکر و علمی، بسیار مناسب دیدم که حمایت از طرح های تشکل های مردمی برای تغییر الگوی کشت کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه، می تواند تاثیر بالایی در توقف افزایش بحران این دریاچه داشته باشد.

وی همچنین افزود: ما برنامه های جدی برای همکاری با دانشگاه ها در دست اجرا داریم ولی طرح هایی را حمایت می کنیم که با نگاه کاربردی و مبتنی بر دانایی باشد وگرنه طرح علمی که توانایی اجراء نداشته باشد به درد دولت و مردم نمی خورد.

صاحبان صنایع در راه سبز پیشقدم شوند

دکتر معصومه ابتکار در پایان با اعلام این موضوع که عدم توجه به مسایل اقتصادی و اجتماعی طرح های زیست محیطی، نمی تواند به اقتصاد و اشتغال کمک کند افزود: سیاست و نگاه جدید مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به صنایع تولیدی کشور، طراحی سبز، تولید سبز و کالای سبز بوده که امیدواریم صاحبان صنایع در این راه سبز پیشقدم شوند.

+12
-1
  

11 دیدگاه

  1. محیط بان می‌گوید:

    سرکار خانم دکتر ابتکار سلام و درود بر شما
    با آمدن شما ما محیط بانان بسیار امیدوار شدیم و با تغییراتی که در سطح مدیران سازمانی دادید و با آمدن بزرگانی همچون آقای مجابی بسیار امیدوارتر شدیم اما در خصوص بخشی که بیشترین ارتباط را با ما دارد هیچ تغییری ندیدیم !!!
    نکند ما محیط بانان را در این دوره مدیریتتان فراموش کردید!!!
    منتظریم فردی مقتدر، محیط زیستی، با روحیه عملیاتی و… در راس امورمان قرار گیرد انشالله….

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 3

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      بابا تورو خدا یه کار عملی بکنید یه قدمی بردارید این که نشد کار هی نشست و جلسه و کنفرانس….
      همش حرف و تعارف و نوشابه واسه هم بازکردن…
      خداوکیل خودتون خسته نشدید از این همه وعده و وعید ، مردم به وعده های دولت تدبیر و امید خیلی دل بسته و چشم انتظار کارهای عملی هستند…
      پس تا فرصت باقی هست کاری کنید کارستان…

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 13

  2. امیرحسین می‌گوید:

    فعلا پرچمی رویت نشده است زمانی دیده می شود که حقوق محیط بانان افزایش پیدا کنه موقعی دیده میشود که جنگل قطع نشود و حیوانات بخاطر تفریح کشته نشوند
    موفق باشید

    داغ Thumb up 14 Thumb down 20

    • مالباخته می‌گوید:

      مواردی که شما اشاره کردید نه با بلند شدن پرچم، بلکه با فتح کامل بدست میاد که آن هم به صبر و پشتکار احتیاج داره
      پرچم بلند شده و آثارش هم معلومه:

      - قرار گرفتن وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار اولین جلسه هیئت دولت
      - تشکیل یک کارگروه ویژه برای دریاچه
      - لغو مصوبه فروش پارک پردیسان
      - مطرح شدن موضوع محیط زیست به عنوان یک موضوع اصلی در شعارهای انتخاباتی و مصاحبه‌های رئیس جمهور
      - وارد شدن رئیس و نمایندگان مجلس به موضوع محیط زیست
      - قرار گرفتن نقش یوز ایران روی لباس بازیکنان تیم ملی در جام جهانی
      - بیمه شدن یوزها و محیط‌بانانی که در زیستگاههای آنها خدمت میکنند
      - تلاش برای جلوگیری از ساخت جاده مرزی توسط نیروی انتظامی در مرزهای ترکمنستان که از زیستگاههای مهم وحوش هست
      - ممنوعیت برداشت از سرچشمه‌های کارون به جز برای شرب و…..

      همه ی اینها در ظرف ۶ ماه
      کارنامه ۶ ماه گذشته را با ۸ سال قبل از آن مقایسه کنید تا بدانید پرچمی بلند شده یا نه……

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 15

  3. omid می‌گوید:

    ((حرف…حرف…حرف )) دیگه گوشمون از حرف به خدا پر شده پس کو عمل!!

    داغ Thumb up 11 Thumb down 22

  4. وحید.ب می‌گوید:

    به علت مشکلات اقتصادی و مشکلات فرهنگی در برخی مناطق
    هجوم افراد و معارضان به طبیعت که تعدادشان انصافا” تناسبی با نیروهای حفاظت از محیط زیست ندارد به مراتب زیاد است با توجه به وظایف این سازمان و ادارات تابعه آن باید نیروی انسانی آموزش دیده بیشتری جذب این سازمان شوند در کنار فرهنگ سازی و گنجاندن درسی با موضوع محیط زیست از پایه های ابتدایی در دبستان و در ادامه دبیرستان
    به اعتقاد من دانش آموز ایرانی باید بداند که در کشورش چه گونه های گیاهی و یا چه گونه های جانوری بومی ومهاجر وجود دارد و کدامشان در معرض خطر نابودی قرار دارد!
    حتی تدریس و آموزش درس مذکور به صورت کارشناسی شده- ونه ضرب العجلی- میتواند بعنوان “طرح” دانشجویان رشته های مرتبط با محیط زیست باشد
    دانش آموز ایرانی باید از موضوعاتی مثل گرم شدن کره خاکی تا بحران آب که در دهه های آینده گریبانگیر قسمت عمده فلات ایران را خواهد گرفت تا آلودگی کلانشهر ها و از بین رفتن گونه های ارزشمند جانوری اطلاع کافی و درست وعلمی داشته باشد.
    مطمئن باشید که اگر از این دست کارها در سطح ملی انجام شود آیندگان میراث عظیمی از ما به یادگار خواهند داشت…

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 4

  5. پروین می‌گوید:

    این نوع نشستها و نگرشها برای محیط زیستی که سالها در انزوا بوده و هر ارگانی هر کاری دلش میخواست انجام میداد بدون توجه به محیط زیست از نکات بارز و مثبت ریاست سازمان میباشد .که امیدواریم در اینده ای نزدیک شاهد نتایج مثبت ان باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  6. شاهین می‌گوید:

    البته ما به خرد آقای دکتر روحانی اعتقاد داریم و ایشون از بدو ورود به پاستور نشون دادند که علاقه مند رفع مشکلات زیست محیطی هستند. این مساله جای دلگرمی و امیدواری داره فقط امیدوارم این حرفهای و اندیشه های خوب عملی بشه ودر حد حرف باقی نمونه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  7. ایان می‌گوید:

    خانم ابتکار کشتار حیوانات را متوقف کنید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. بصیر می‌گوید:

    سر کار خانم ابتکار
    سلام
    پیشنهاد میکنم جنابعالی بعنوان بالاترین مقام حفاظت محیط زیست دستور دهید حد اقل بمدت ۴ سال مصوب شود در تمام کشور اسلامی شکار هرگونه جاندار ممنوع است بی شک این کار مورد رضای خداست. هرچند آنهای که با پولهای باد آورده و استفاده از ارتباطات ناسالمشان که امروز مالکین اسلحه های چندین ملیونی هستند و از اینکه حیوانی را بیجان کرده لذت می برند مثل (دکتر … مدیر عامل بیمارستان … تهران) به سازمان محیط زیست فشار وارد خواهند نمود اما با توکل بخدا این کار را به انجام رسانید.
    بصیر

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>