کیفیت پایین بنزین تولیدی عامل اصلی آلودگی هوا / چاره‌ای جز واردات بنزین نیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از کیفیت پایین بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها که عامل اصلی آلودگی هوا در حال حاضر به شمار می‌رود، گفت: هر چند واردات بنزین به صلاح کشور نیست اما در شرایط کنونی بهترین راه برای مقابله با آلودگی هوا واردات بنزین است.

سیدسعید حیدری‌طیب در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از آلودگی کنونی هوا مربوط به استاندارد نبودن خوردوها و بنزین تولیدی در کشور است، گفت: تا زمانی که مسئولان با غیراستاندارد بودن بنزین و خودروهای موجود در کشور مدارا کنند امیدی به بهبود وضعیت هوا نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تنها ۱۰ درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ است، افزود: متاسفانه تولید بنزین بی‌کیفیت و خودروهای غیراستاندارد معضلی است که امروزه بسیاری از کلانشهرهای کشور را درگیر آلودگی هوا کرده است.

چاره‌ای جز واردات بنزین با کیفیت وجود ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در شرایط کنونی واردات بنزین به هیچ وجه به صلاح کشور نیست، تاکید کرد: اما از آنجا که تولید بنزین داخل هم‌اکنون متناسب با استاندارهای جهانی نیست چاره‌ای جز واردات بنزین با کیفیت نیست.

وی با یادآوری اظهارات رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر مکلف شدن وزارت نفت و خودروسازی‌ها برای تولید بنزین و خودرو استاندارد، تصریح کرد: مکلف شدن دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا به رعایت موازین استاندارد اگر چه لازم و ضروری اما زمان بر است.

خودکفایی نباید به قیمت تهدید سلامت مردم باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم، با ضروری خواندن تولید بنزین باکیفیت و دارای استاندارد یورو ۴ برای کمک به بهبود وضعیت هوا، گفت: اگرچه خودکفایی بنزین باید مدنظر باشد اما نباید این خودکفایی به هر قیمتی سلامت افراد را تهدید کند.

حیدری‌طیب با بیان اینکه در صورت ضرورت باید واردات بنزین با کیفیت مدنظر وزارت نفت قرار گیرد، افزود: استفاده از هوای پاک حق تمام مردم بوده و نباید با اهمال در تولید بنزین بی کیفیت این حق را از آنان سلب کرد.

تضمینی برای تولید بنزین و خودرو استاندارد در کشور وجود ندارد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه در حال حاضر تضمینی برای تولید بنزین و خودرو استاندارد در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: مسئولان باید به تدریج و با عزمی راسخ سعی در ارتقا کیفیت محصولات تولیدی در این زمینه داشته باشد.

وی با مثبت ارزیابی کردن سخنان رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر عزم جدی دولت بر تولید باکیفیت خودرو و بنزین، گفت: مسئولان باید با واقع‌گرایی نسبت به وضعیت تولیدات و توان کشور زمان لازم را برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی در نظر بگیرند.

+7
0
  

11 دیدگاه

  1. احسان می‌گوید:

    این همه جنس وارد می کنیم، بنزین هم روی آنها، فقط خدا کند که واردات بنزین به عنوان راه حل موقتی باشد و خودمان به فکر تولید بنزین با کیفیت، با اکتان بالا باشیم. به امید روزی که مافیای خودروی ایران از انحصار چند کمپانی بی کیفیت داخلی خارج شود که جلوی تصویب هر قانون زیست محیطی در مورد هوای پاک را می گیرد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      ضربه ای که دولت قبل در هشت سال به پیکره کشور و محیط زیست وارد کرد حالا حالاها درست نمیشود.
      با احداث این همه سدهای مخزنی و از بین بردن آبهای سطحی و انتقال آبهای دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی دریاچه را خشکاند.
      با تولید بنزین بی کیفیت و پر گوگرد هر چه گاز سمی بود به خوردمان داد و وضعیت اقتصادی کشور را به گند کشید.
      تازه میخواست دنیا رو این طوری مدیریت کنه. خدا خودش به دکتر روحانی کمک کنه راه سختی در پیش داره.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    سرطان خون داره بیداد میکنه. باید یه کمیته بررسی کنه ببینه این بنزین پتروشیمی چه تاثیری تو این موضوع داشته

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  3. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم بنزین با کیفیت وارد کنند نه این که واردات بهانه ای باشد برای بعضیییییییییییییی مسائل

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. ایان می‌گوید:

    پس این همه تعریف و تمجید در مورد بنزین تولید داخل چه شد؟
    مگر جان مردم بازیچه است!
    حتما بنزین بی کیفیت وارداتی از چین است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. شکارچی سابق۰دوستدارحیات وحش الان می‌گوید:

    راست میگن که تو ایران اول خراب میکنن بعد اگه بخوان و اگه بشه که درستش کنن تازه میرن سمت اصلاح!
    واقعا جالبه نوش دارو بعد مرگ سهراب همینه دیگه
    مثل جاده کوه بافق. مثل سد برروی تالاب حله و…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. حسین می‌گوید:

    به نظرم واردات نعل اسب و چوب بستنی و قاشق و بشقاب و میز و صندلی و تخت و وسایل خانه و … رو قطع کنیم بهتره.

    تو ایران کلی جوون سر این چیزا بیکار شدن. همه کسایی هم که جنس خارجی میخرن میگن دولت کار ایجاد نمیکنه!!

    عوضش موادی مثل بنزین و خودروهای باکیفیت رو تا خودکفایی تو اون بخشها وارد کنیم.

    در ضمن به نظرم مازوت رو هم بهتره جمع کنیم. هوای تبریزو که خیلی خراب کرده.
    تصور کنید ۲۰ سال بعد با ۲۰ نیروگاه اتمی (خدا کنه) برای صنعت و کلی سلول خورشیدی (برای مصارف خانگی) آینده بهتری داریم یا با نیروگاه های قدیمی و آلوده کننده هوا؟
    الحمدلله با همین سوخت ۵% هم میتونیم نیروگاه بزنیم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. پروین می‌گوید:

    آقای حسین فعلا ایران شده بازار بنجل های چینی که به راحتی در ایران تولید میشه و تو جزایر جنوبی و شمال شاهد فروشندگان چینی هم هستیم
    وقتی وارد یکی از مغازه های چینی شدم فروشنده چینی از خانمها کیف هایشان را میگرفت و داخل یک کیسه میگذاشت و پلمپ میکرد و این کارش توهینی به من ایرانی در کشور خودم بود که یک خارجی در مملکتم انجام داد و بسیار متاسف شدم و یاد جوانان هموطنم که آن فروشنده بی ادب چینی جایش را گرفته بود افتادم.
    در شهرها و روستاها آنقدر هنرمند داریم که نیازی به هنرهای بنجل چینی نداریم .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      زمستان سال گذشته در کلینیکی که کار می کردم شاهد چندین مورد شوک شدید آنافیلاکسی (حساسیت دارویی) به پنیسیلین بودم. با وجود امکانات درمانگاهی جهت عملیات احیای بیماران و پزشک مجرب اورژانس مرگ چنین بیمارانی دور از انتظار نیست. این پنیسیلین ها چینی بودند.
      چندی پیش در اخبار ۲۰:۳۰ شنیدم لاک پشتهای فراتی (گونه در معرض انقراض تالاب هورالعظیم) توسط کارگران چینی حوزه های نفتی شکار و خورده می شد. واقعا ملت ما از رابطه با چین طی این سالها فقط متضرر شده است. کشوری که روباه های زیبا را در قفس هایی پرورش داده و آنها را زنده زنده پوست می کنند و از محل درآمد تجارت کثیف پوست این حیوانات زبان بسته ثروت اندوزی کنند. یا گربه ها و سگها را هنوز ذبح نکرده پوست می کنند. نزدیک بود در دولت قبل شهرداری گربه های معصوم ما را به چین صادر کند که خوشبختانه مراجع تقلید مانع این کار شدند.
      امیدوارم دولت تدبیر و امید به نشانه اعتراض به جنایتهای این اقوام نامتمدن علیه حیوانات روایط دیپلماتیک مان را با چین کاهش دهد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. حسین می‌گوید:

    بله پروین خانم نظرتون بسیار درسته.کیفیت اجناس ایرانی اونقدر بالاست که به بنجلهای چینی و ترک و … احتیاج نداریم.
    من الان چند وقته کلا کالای ایرانی میخرم. نمونه:شلوار جین ایرانی۶۵تومن، جین ترکیه ۱۵۰-۲۰۰ تومن. در حالی که کیفیت کار ایرانی رو نداره ولی بازم مردم برا چشم و همچشمی میرن سراغ جنس خارجی.
    همسایه ما بالغ بر ۲۰ میلیون هزینه کرد تا مبلمان ترک بخره برا خونه جدیدش! در حالیکه چند کیلومتر دورتر، ده ها کارگاه ایرانی داشتن با قیمت ارزونتر، جنس بهتری میساختن!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>