توضیحاتی در رابطه با مراحل تشخیص، معالجه و مرگ بدون درد پلنگ تنکابن

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر ایمان معماریان: انتشار اخبار و تصاویر مربوط به یوتنایز (مرگ بدون درد) البرز (پلنگ تنکابن) واکنش های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت. برداشت شخصی برخی از هموطنان و دوستداران محیط زیست به گونه ای بود که ظاهرا تلاش به جا و کافی برای درمان البرز انجام نشده است و چون مراحل تشخیص، درمان و نگهداری البرز هزینه بر یا زمانبر است تیم معالج تصمیم به انتخاب راه ساده تر یعنی مرگ بدون درد البرز گرفته است.

متاسفانه عده ای نیز دانش و تجربه ی تیم معالج را ناکافی دانسته و تصورشان بر این بود که در صورت مشاوره و یا ارسال البرز به خارج از ایران درمان خاصی بر روی البرز صورت می گیرد و یا حداقل با ساخت ویلچر و وسایل مشابه امکان زندگی طولانی تر برای آن فراهم خواهد شد.

نکته جالب اما اینجاست که حتی در کشورهای دیگر نیز برای یک گربه سان حیات وحش که از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب غیر قابل بازگشت شده است، همین تصمیم گرفته خواهد شد.

آخرین نمونه آن مربوط است به چند ماه پیش که یک پلنگ با نام Shanti، در باغ وحش ساکرامنتو (واقع در ایالات متحده) به علت جراحت وارد آمده به ستون فقرات و نتیجتا کاهش کیفیت زندگی و درد و رنج روزافزون بنا بر تصمیم دامپزشکان یوتنایز شد. گفتنی است یوتنایز این پلنگ که شرایطی به مراتب مساعدتر از البرز داشت به هیچ عنوان واکنشی مشابه آنچه در کشور ما رخ داد را در پی نداشت.

مراحل تشخیص، درمان و نگهداری البرز

البرز در ساعت ۹ صبح ۱۴ دیماه به بیمارستان تخصصی حیوانات کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شد. در معاینات بالینی علائم فلجی در اندام های حرکتی خلفی مشاهده گردید. به علاوه اندام حرکتی قدامی سمت چپ از ناحیه مچ دست دچار قطع شدگی قدیمی بود. (مشاهده مراحل زنده گیری و انتقال پلنگ تنکابن به تهران)

در رادیوگراف های تهیه شده توسط متخصصین رادیولوژی و تصویربرداری تشخیصی مشخص شد که علاوه بر تعداد بسیار زیاد گلوله های ساچمه ای که در قسمت های مختلف بدن البرز قرار داشت یک گلوله سربی با قطر حدود ۱۲ میلیمتر در داخل کانال نخاعی و در داخل مهره پنجم کمری قرار دارد. با این حال برای ارزیابی دقیق تر وضعیت ستون فقرات و تخمین میزان شدت آسیب وارد شده به نخاع بلافاصله سی تی اسکن نیز انجام شده و مشخص گردید که گلوله از سمت راست جانب مهره کمری پنجم وارد کانال نخاعی شده است و آسیب غیرقابل درمان به نخاع وارد گردیده است.

تیم تخصصی معالج البرز بر اساس دانش و تجارب روز دنیا تمامی گزینه های پیش رو را به دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط فیزیولوژیک، رفتاری و نوع عارضه به وجود آمده بهترین و تنها راه حل را یوتنایز اعلام کردند. گفتنی است که با توجه به نوع و شدت ضایعه هیچ شانسی در درمان جراحی البرز وجود نداشته و جراحی تنها دردی افزون بر دردهای دیگر به البرز تحمیل میکرد.

همچنین به کار بردن وسایلی مانند ویلچر و … در رابطه با یک گربه سان حیات وحش مانند پلنگ یا شیر نه تنها کمک کننده نبوده بلکه باعث آسیب بیشتر به خود حیوان و بروز آسیبها و مشکلات دیگر می گردید.

با این وجود بنا به درخواست بعضی از دوستداران محیط زیست مکاتباتی نیز با چندین نفر از اساتید بین المللی انجام شد که نظر آنها نیز تأیید کننده نظر تیم معالج بود. به علاوه موارد مشابه که گربه سانان حیات وحش دچار ضایعه نخاعی غیر قابل بازگشت شده بودند نیز مورد بررسی قرار گرفت که آن نیز تأیید کننده نظر آنها بود.

مراحل انجام مرگ بدون درد البرز

صبح روز دوشنبه ۹۲/۱۰/۲۳ و پس از گذشت نزدیک به ده روز از نظر گروه درمانی، البرز مجددا به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد تا ابتدا تحت بیهوشی کامل نمونه خون، مغز استخوان، نمونه چربی و اسپرم گرفته شده و سپس با داروی مخصوص به طریقه انسانی به روش مرگ بدون درد برای همیشه از رنج و اندوه خلاص شود.

در بررسی های کالبدگشایی نیز شدت آسیب وارده به ستون فقرات و نخاع به وضوح مشهود بود. (مشاهده تصاویر یوتانایز پلنگ تنکابن)

+130
-27
  

42 دیدگاه

  1. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    خیلی از حادثه البرز ناراحت شدم.
    واقعا تو سال ۹۲ بدترین روزام روزایی بود که پیگیر اخبار البرز بودم.
    بارها عکساشو دیدم و گریه کردم برای مظلومیتش و برای غروری که داشت و توسط ناجوانمردای انسان نمایی در هم شکست

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

    • مجتبی می‌گوید:

      ایشالا به زودی خبر فلج شدن کسی ک بهش شلیک کرد رو بشنویم .

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

      • آریان می‌گوید:

        آمین.

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

      • گرگعلی می‌گوید:

        دیده بان عزیز از دیدگاه اغلب کاربران فرهیخته این سایت موضوع مرگ بدون درد البرز یک مورد حل شده است مسئله غیر قابل حل در ذهن من و خیلی از دوستان نحوه برخورد دستگاه قضایی و امنیتی با شکارچیان البرز، شکارچیان چنارانی و … است که دستگیر شده اند ولی هیچ اخبار تکمیلی در مورد نحوه برخورد با این افراد وجود ندارد لطفا این موارد را پیگیری کنید
        تا شاید التیامی باشد بر دل زخم خورده ما دلسوختگان طبیعت ایران زمین

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

      • mohsen می‌گوید:

        آره انشاالله برای مسببش همین اتفاق بیفته. چون به آدم شدن اینجور افراد امیدی نیست

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • مرتضی می‌گوید:

        ایشالا که این شکارچی بی رحم متنبه شده و عذاب وجدانش باعث شود که تا آخر عمر به محیط زیست و جمعیت پستاندارن ایران خدمت کند. وگرنه اگر طرز فکرش تغییر نکند حتی روی صندلی چرخدار هم می‌تواند با تعریف خاطرات جوانان بیشتری را به شکار کردن ترغیب کند.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      جناب دکتر معماریان عزیز
      شما کارتو بنحو احسن انجام دادی ، نگران حرفهای بیمورد اشخاصی که بقول معروف : دور گود نشستند و میگن لنگش کن هم نباشید اجرتان با خدای البرز…

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  2. داریوش می‌گوید:

    اون سه تا پلنگ رو نکشن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  3. amir ali می‌گوید:

    دکتر من کمی تخصص دارم حق با شماست خسته نباشی

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  4. رضا می‌گوید:

    تا کی این موج احساسات بدون پشتوانه منطقی و علمی و….و عمل قراره برای ابقاء حیات وحش ایران در فضای مجازی و از پشت انواع تریبونهای زیبا و عامه پسند تصمیم بگیرند ؟؟!!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 12

    • مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

      من متوجه نشدم فرمایش شما چه ربطی به موضوع داشت؟
      این خبر چه ربطی به تصمیم گیری برای محیط زیست و حواشی اون داشت؟؟؟؟
      یه پلنگ تو مملکت ما به طرز فجیعی به قتل رسید و احساسات اونایی که هیچ ربطی هم به محیط زیست نداشتن جریحه دار کرد.
      این اولین بار نبود و آخرین هم نیست متاسفانه
      داستان خرسای ثمیرم و مادر و توله یوزهای بافق رو هنوز فراموش نکردیم

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      تا هنگامی که بجای نقد پیام و نظر شما کامنت های منفی باعث پوشانیدن دیدگاه شما گردد نمی توان به جریان های احساساتی و ویت کنگ های کافه نشین مجازی دل بست.

      درود بر وجدان پاک شما

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

      • مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

        آقا مهران منم با شما در زمینه مخفی شدن نظرها همنظرم. به نظرم باید کمرنگتر بشه ولی همچنان قابل خوندن باشه
        نکته دیگری که هست اینه که کسایی که میان اینجا و نظر مینویسن خیلی هم مجازی مجازی نیستن که شما تصور کردین. بالاخره کم و زیاد یه دستی بر آتش دارن و تو بدترین حالت عاشق و دوستدار این مرزو بوم و حیات وحشش هستن
        ولی واقعا اگر میشه سوالی که من بالا کردم رو اگر میتونین جواب بدین تا من روشن شم
        اون پلنگ به دست بی وجدانه بی اصل و نسبی هدف قرار گرفت و مجروح شد و تیم پزشکی هم با تمام تلاشش نتونست واسش کاری کنه. این باعث شد خیلیا از این موضوع ناراحت شن و غصه بخورن از اینکه چه بلایی داره سر خودشون و به طبع اون محیط زیستشون میاد
        این کجاش اشکال داره و جز اینکه افکار عمومیو متوجه این موضوع کنه چه نکته منفی داره؟

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • رضا می‌گوید:

        منظور من این قسمتها بود دوستان گرامی:

        “دکتر ایمان معماریان: انتشار اخبار و تصاویر مربوط به یوتنایز (مرگ بدون درد) البرز (پلنگ تنکابن) واکنش های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت. برداشت شخصی برخی از هموطنان و دوستداران محیط زیست به گونه ای بود که ظاهرا تلاش به جا و کافی برای درمان البرز انجام نشده است و چون مراحل تشخیص، درمان و نگهداری البرز هزینه بر یا زمانبر است تیم معالج تصمیم به انتخاب راه ساده تر یعنی مرگ بدون درد البرز گرفته است.

        متاسفانه عده ای نیز دانش و تجربه ی تیم معالج را ناکافی دانسته و تصورشان بر این بود که در صورت مشاوره و یا ارسال البرز به خارج از ایران درمان خاصی بر روی البرز صورت می گیرد و یا حداقل با ساخت ویلچر و وسایل مشابه امکان زندگی طولانی تر برای آن فراهم خواهد شد.”

        یعنی اینکه یه اتفاقی افتاده که جالب هم نبوده و بیشتر و بدتر از ایناش هم همه روزه داره اتفاق میفته که این یه نمونه بوده(من خودم فیلمی دارم که محرمانه برام از سمت دیگه ایران فرستادن که “شکارکشها” میش رو زدن و بعد از چند ساعت که مونده بودن با بره های چند روزش چه بکنن در کمال ناباوری بره ها رو سر بریدن….الی آخر…)
        تیم پزشکی هم که تمام تلاششونو کردن و الحق من خودم فکر نمیکردم اینقدر همه عوامل برای این پلنگ این همه تلاش کنن تا نجاتش بدن….پس دیگه واقعا کاری از دست کسی بر نمیامده و کسی از کمکی دریغ نکرده….دیگه واکنش و متهم کردن و…دلیلی نداره خیلیها رو هم میشناسم که توی فضای مجازی فقط زمین و آسمونو بهم میدوزن بخاطر مطرح شدن(البته این مشمول حال همه نیست قاعدتا و طبیعتا) ولی همینکه ازشون کمکی در عمل میخوای پا پس میکشن و این دست اوندست میکنن….

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. مهرداد می‌گوید:

    من به علم و دانش و علاقه جناب دکتر معماریان ایمان داشته و مطمئن هستم ایشان بهترین انتخاب را انجام داده اند
    متاسفانه ما در هر زمینه اى حتى در مواردى که علم کافى نداریم به خود اجازه اظهار نظر و تخریب میدهیم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  6. امین منصوری می‌گوید:

    دکتر ایمان معماریان خداوند بهتون سلامتی بده
    شما نهایت سعی و تلاشت را برای بهبودی پلنگ انجام دادی ولی متاسفانه نشد
    یقینا درسترین کار را انجام دادید

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  7. bavand می‌گوید:

    بسیار کار درستی بود. معجزه که نمیشد کرد، حیون راحت شد
    خارج از ایران هم خیلی خبری نیست، فقط همه چیز منظم است

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  8. وحید می‌گوید:

    از سر نوشت اون شکارچی نامردی که به البرز شلیک کرد و میگن دستگیر شده چه خبر؟
    کسی خبری داره؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  9. مهدی‎ ‎حدادی می‌گوید:

    متاسفم برای البرز. . .
    از دکتر معمارینان و همکاران ایشون و همه کسانی که برای نجات البرز زحمت کشیدن سپاسگذارم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  10. پروین می‌گوید:

    دکتر معماریان شما با صبر و حوصله و دلسوزی و مهارت و کاردانی تمام سعی تان را انجام دادید و در نهایت این کار را انجام دادید که چاره ای دیگر برایش وجود نداشت
    خداوند پشت و پناهتان باشد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  11. کوشان مهران می‌گوید:

    می گویند روزی در دربار ناصرالدین شاه بحث برسر پزشکی و کمبود دارو در ایران بود، یکی از درباریان گفت ما در ایران اتفاقا حکیم و طبیب زیاد داریم ولی مریضی که دل به دستور نسخه بدهد نداریم. شاه به تمسخر به او گفت: باز هم وارد معقولات شدی!
    روز بعد آن درباری با دستمالی بسته بر صورت به نزد شاه آمد و گله از دندان درد کرد، شاه سری تکان داد و گفت فلانی فلان جوشانده را قرقره کردی؟ درباری فورا دستمال را از سر و صورت بازکرد و گفت این هشتمی!
    شاه با تعجب پرسید این هشتمی یعنی چه؟
    ندیم گفت:
    قربان امروز برای امتحان در اندرون به عنوان دندان درد صورتم را بستم. اول زنم یک نسخه داد، کلفت من یک نسخه دیگر داد، قاپوچی خانه من(دربان خانه) یک پیشنهاد دیگر داد، در راه دو نفر آشنا مرا دیدند و دو نسخه دیگر دادند، قراول درب ارگ یک پیشنهاد داد و تا به پابوس شما رسیدم چند نفر دیگر چند نسخه متضاد به من پیشنهاد داند و حالا هم شما لطف فرموده و دستور قرقره یک جوشانده به من دادید!!!!

    پیام های مرتبط با خوابانیدن آن پلنگ همشهری من یک پیام امیدبخش درخود داشت. در این دوران تورم و گرانی و هزار و یک مشکل هنوز دوستداران محیط زیست پیدا می شوند که دلنگران جانوری باشند.

    ولی نگاهی به پیام ها نشان می دهد که بسیاری با وجود دلسوزی به دلیل نا آشنایی با ذات این مشکل قدم در وادی احساسات و جو زدگی می گذارند که مقصدی جز ناکجا آباد ندارد.

    بجای رگ گردن کلفت کردن و اشک ریختن باید حقیقت را پذیرفت و درباره آن اندیشید. پلنگی که گویا چندین بار هدف تفنگ های ساچمه زنی قرار گرفته و یک پنجه او هم در تله قطع شده در وضعیت قطع نخاع دیگر شانسی برای بقا ندارد و زنده نگاه داشتن او بیشتر ظلم در حق وی می باشد.

    در کوران جنگ کریمه پزشکان فرانسوی سه اصل را دربرخورد با مجروحان جدید جنگی بکار می بردند:

    ۱٫ مجروح بدان گونه جراحت دیده که دیگر امیدی به او نیست و رسیدن به وضعیت او باعث نادیده گرفتن دیگر زخمی ها می گردد.
    ۲٫ مجروح بدون توجه پزشکی و پرستاری ویژه هم شانس زیستن دارد
    ۳٫ مجروح با توجه تیم پزشکی و پرستاری در اسرع وقت نجات می یابد.

    انسانی ترین کار خوابانیدن این پلتگ بود

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  12. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    دیده بان محترم چرا در مورد دستگیری قاتل پلنگ تنکابن و گوزن محیط زیست تهران گزارشی نمینویسید ؟
    گفته شد که دستگیر شده اند اما کسی پیگیر مراحل مجازات آنها نیست؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  13. زهره می‌گوید:

    در بعضی کشورهای دنیا مثل هلند و سوئیس و بلژیک و بعضی ایالتهای آمریکا سازمانهای قضایی پزشکان را در صورت رضایت بیمارانی که بیماریشان لاعلاج بوده و در وضعیت بسیار بسیار سخت و زجرآوری زندگی می کنند مجاز به مرگ مصنوعی نموده است.
    هرچند مطابق تمام ادیان الهی این کار حرام است ولی با در نظر گرفتن این که البرز زبان بسته حیوان بوده و وضعیت بسیار نامطلوب و آینده مبهمی در انتظارش بوده دکتر معماریان عزیز هم مناسب ترین راه را انتخاب نمودند.
    بدون شک این حیوان زبان بسته با آن همه درد و رنج غیر قابل توصیف از سلسله مراتب تکامل خلقت برخوردار خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      بدون شک این حیوان زبان بسته با آن همه درد و رنج غیر قابل توصیف از سلسله مراتب تکامل خلقت برخوردار خواهد شد.

      اگر امکان دارد ارتباط آن پلنگ را با سلسله مراتب تکامل خلقت بیان بفرمایید

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • زهره می‌گوید:

        آقای کوشان جهان بسیار هدفمند است و علم کیهان شناسی به تنهایی اثبات کننده نظام پیچیده حاکم بر جهان هستی است. ژرژ لمتر پدر تئوری بیگ بنگ اختر فیزیکدان بزرگ می گوید علم هرگز پایه های ایمان مرا سست نکرد و دین هرگز نتایج حاصل از دستاوردهای علمی ام را زیر سوال نبرد.
        مطالعه عقاید و یافته های علمی کسانی که عمری را در به اثبات رساندن حقایقی چون روح و مراتب تکاملی آن صرف نمودند نه تنها اعتقادات ما را سست تر نمی کند که گاه محکمتر هم می کند. واقعیت این است که خواندن کتاب های دکتر بهرام الهی و پس از آن کتاب سفر روح دکتر مایکل نیوتن روانشناس برجسته آمریکایی که حاصل ۳۰ سال تجربه روی بیماران ایشان بوده ، بیمارانی که تمام متخصصان از درمانشان عاجز بودند و ایشان با شیوه ای منحصربفرد و شگفت انگیز آنان را درمان می کرد و دکتر نیوتن در مراحل درمان بیماران شاهد سفر آنان به برزخ نیز می باشد. در واقع مشاهدات علمی و تجربی دکتر نیوتن حقیقت روح را به اثبات می رساند. اما در کتابهای دکتر الهی به سیر تکامل تمام موجودات زنده مفصلا اشاره می شود. خواندن کتاب های دکتر الهی ایمان و اعتقاداتم به قرآن کریم را تقویت نمود اگرچه مبحث مربوط به زندگی های متوالی اش در مورد انسان پذیرفتنی نیست ولی آنچه در مورد جمادات و گیاهان و حیوانات مطرح می شود هدفمند بودن خلقت و سیر تکاملی تمام موجودات را به زیباترین شکل روشن می سازد.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

        • کوشان مهران می‌گوید:

          فرمایشات شما بسیار متین است و من نوعی اصلا بنا بر دلایلی که آشکار می باشد اصلا بخود اجازه نقد و تفسیر آن را نمی دهم(بنابر دلایلی که می دانید) ولی ایکاش آن افرادی که آن دو محیط بان گلستانی را قیمه قیمه و کاردآجین نموده اند نیز به این نکات گوش جان می سپردند.

          سرکار بانو

          با حرف نمی شود محیط زیست را اداره نمود هرچقدر هم که شیرین باشد.

          می گویند عابدی گرگی را به نصیحت گرفت که این خون خواری تو عاقبتی بس تلخ دارد(گویا زاهد به الفبای زیست شناسی گرگ و رژیم گوشتخواری او آشنا نبود) گرگ نیز که همچون بنده نگارنده جرات نقد و گفتمان را نداشت مرتب بله قربان بله قربان می گفت.
          ناگهان گوش گرگ تیز شد و یال های پشت گردنش براویختند و به زاهد گفت:

          فرمایش شما تمام درست و صحیح و متین، ولی الان صدای عبور گله را از فتاصله ای دور حس کردم، رخصت فرمایید یک سری به گله زدخ و آنگاه پای صحبت پند آموز شما خواهم نشست.

          جنگل های مخروبه، مراتع ویران، منابع آب زیرزمینی به شدت رو به قهقراف بحران آب، ورود ریزگرد، این ها با مدیریت وافع بینانه و عمل گرا قابل حل شدن می باشد و تا حدودی می توان پس از تحت کنترل گرفتن عوامل تخریب دست به احیای زیستگاه های آسیب دیده زد.

          با کمال احترام و تا حدود زیادی ترس و دلهره باید به خدمت شما عرض نمایم که اکنون دیگر زمانی برای این گونه فرمایش ها برجای نمانده است.

          اگر عمری باقی ماند و ارومیه و هامون احیا گشتند آنگاه با کمال میل گوش جان می سپارم به فرمایش معقول شما

          ولی اکنون

          حاشاو کلا

          اصلا و ابدا

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

          • زهره می‌گوید:

            دقت نظر شما به همه کامنتها واقعا ستودنی است
            گاه سوالات و گاه توضیحات شما دری را برویم گشود که مجهولاتی را برایم معلوم ساخت ولی بنا به فرموده شما همین جماعتی که به روی همنوع خود و حتی حیوانات بی گناه اسلحه می کشند اگر چنین کتابهایی می خواندند متحول می شدند.
            ولی بسیار خوشحال می شوم وقتی می بینم افراد با درایت و مطلع نقدهایی بر نوشته ها می گذارند که این سبب ارتقاء آگاهی می شود که ما را به رویکردهای صحیح تر در رد و تایید تراوشات ذهنی مان (که گاه غلط اند و گاه درست) رهنمون می شود.

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          خطاب به خواننده ای که امتیاز منفی داده است!

          بهتر است دیدگاه خویش را برای نظر سرکار بانو زهره مرقوم بفرمایید. اگر مخالفید چرا و به چه علت.

          سخنی با مدیریت گرامی سایت

          هنگامی که کمعاهده آخال میان ایران دوران ناصرالدین شاه و روسیه عهد تزار الکساندر دوم به تصویب رسید هر دو دولت هیات هایی را برای تایین خطوط مرزی به شمال خراسان فرستادند.
          به ژنرال روسی با هزار منت همایل سبز از سوی ناصرالدین شاه به نشانه مرحمت اعطا گردید ولی در مراسم شام رسمی که در قوچان برگذار گردید ژنرال روسی ناباورانه دید که حتی پیشخدمت های شاهی نیز همایل سبز را به خود آویخته اند و این باعث خشم او گردید که چرا یک دولت باید تا این اندازه نشان ها و امتیازات خویش را خوار و خیف نماید.

          البته این تنها یک مثال تاریخی بود و امیدوارم از من دلگیر نشده باشید ولی بهتر است برای نمونه تنها هنگامی که یک کامنت (پیام) ده امتیاز مثبت می گیرد تغییر رنگ داده و زرد رنگ گردد وگرنه اکنون تقریبا تمامی پیام ها به رنگ زرد درآمده اند.

          این هم پیشنهادی است قابل تعمل

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • زهره می‌گوید:

            جناب کوشان دوستانی هستند که به اکثر کامتها منفی می دهند بی هیچ دلیلی اما دوستان عزیزی که منفی می دهند اگر علتش را بنویسند قطعا به نفع طرفین است. چون ممکن است دلیلشان قانع کننده باشد و من خطاکار را متوجه اشتباهم سازند. البته دوستانی هم می خوانند ولی نه مثبت و نه منفی می دهند. احتمالا دلیلی برای تایید یا نفی آن نمی بینند. در هر صورت آنچه جذابیت و شور ورود به چنین سایت هایی را زیاد می کند همین گفتگوهای دوطرفه و احیانا چندطرفه است که مسیری رو به جلو برای مخاطبین فراهم می کند که انتهایش به جایی ختم می شود که همه ما را گرد هم آورده اینکه برای محیط زیست رنجور خود چاره اندیشی کنیم.

            یکی مثل شما با اطلاعات تاریخی و تخصصی اش ، یکی با تجربیات عملی اش و خلاصه مجموعه ای از نظرات و ایده ها آنگاه که با استدلالهای طرفین انسجام می یابند گاه بسیار کارساز و موثر واقع خواهند شد.
            وقتی خیل عظیم مردم بی تفاوت و احیانا بی اطلاع از وقایع ناگوار زیست محیطی را در اطرافم می بینم بسیار غمگین می شوم ولی با ورود به این پایگاه خبری (که تا همین لحظه بسیار در هدفش موفق بوده است) با دیدن کامنت های دوستان به سرنوشت آتی زیست محیطی کشور خوشبین می شوم. چون معتقدم گاه یک نفر بنا به اراده الهی می تواند به اندازه چندین مسوول بلند مرتبه کشوری از همین مجموعه کاربران این سایت در پیشبرد اهداف زیست محیطی سودمند باشند.

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  14. اوهام می‌گوید:

    دیده بان جان قضیه عده ای رجاله که در پارک چیتگر برای خود جولان میدهند و برای تفریح شکار میکنند را عنوان کن تا قضیه رسانه ای شود .
    این موضوع را قبلا هم بعضی از دوستان گوش زد کردند….نکند که این ها هم آغا زاده اند!!!!!؟
    این عده با شکار کردن سنجاب، کبوتر و… بعد از شکار با وقاحت تمام با آن ها عکس یادگاری میگیرند!!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  15. مسعود شکیبا می‌گوید:

    ممنون دکتر معماریان از همه تلاشتون امیدوارم دیگه شاهد چنین اتفاقات بدی نباشیم و امیدوارم لورا بهبود پیدا کنه
    و عذرخواهی.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  16. ایان می‌گوید:

    جنایتکاران آن چنان ظلمی در حق البرز کرده بودند که هیچ کاری نمی توان برایش انجام دادو پایان دادن به درد و رنج مظهر مقاومت حیات وحش ایران در برابر ظلم آدمی پایانی پرافتخار و بدون درد برای البرز و ننگ ابدی برای اشرف مخلوقات و به امید روزهای بهتر برای پلنگ زیبای خرم آباد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  17. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    دیده بان عزیز… ای کاش اسامی بقیه اعضای تیم معالح رو هم مینوشتی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  18. دامپزشک می‌گوید:

    متاسفانه بعضی از دوستداران حیات وحش با نیت خیر ولی به علت عدم آگاهی میگفتند که چرا دکتر معماریان و همکاراشون اقدام به ساختن ویلچر نمیکنند و ما فلان سگ رو دیدیم که اندی سال هست داره با ویلچر زندگی میکنه و یا اینکه ما حاضریم به نوبت کشیک بذاریم که از البرز مراقبت کنیم – که البته هنوز کامنتهاشون در همین سایت هم موجود هست
    حتی بعضی از دوستان که البته حتما هیچ اطلاعی از پروسه ی درمان البرز نداشتند در کمال کم لطفی میگفتند که در خارج از ایران میشه برای البرز راه نجات پیدا کرد و اینطور یک خستگی مضاعفی رو بر دوش تیم معالج گذاشتند.
    ای کاش این دوستان حالا و با خوندن این گزارش بیان و بگن که اون حرفها فقط از روی نیت خیر و عدم علم کافی بوده تا اون خستگی مضاعف رو شاید از تن دکتر معماریان عزیز و همکاراشون در بیارن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      به نوبت کشیک بذاریم که از البرز مراقبت کنیم

      این افراد به هیچ وجه از خلق و خوی پلنگ آگاهی نداشته اند.

      این افراد به هیچ وجه تفاوتی بین سگ دست آموز خانگی و پلنگی با خلق و خوی جانوری رام ناشدنی را نمی دانستند.

      پلنگ گربه ای غیر اجتمایی و تک رو می باشد و خلاف یوزپلنگ از قابلیت رام و دستی شدن برخوردار نمی باشد.

      ای کاش این دوستان حالا و با خوندن این گزارش بیان و بگن که اون حرفها فقط از روی نیت خیر و عدم علم کافی بوده تا اون خستگی مضاعف رو شاید از تن دکتر معماریان عزیز و همکاراشون در بیارن

      چرا خستگی مضاعف!
      گروه دکتر معماریان به وظیفه کاری و وجدانی خود عمل کرده و نباید تحت تاثیر جوسازی و صحبت های آقامردکی و خاله زنکی قرار بگیرند.

      این مورد، هرچند تجربه تلخی بود، اما می تواند برای همه درس هایی در بر داشته باشد.

      امیدوارم نگارنده در تعطیلات پیش روی نوروز شاهد این امر نباشم که همین کامنت گذارانی که برای کشیک شب این پلنگ صف مجازی کشیده اند هنگام سفر به دو هزار و سه هزار کیسه ذباله خود را از ماشین به بیرون پرت ننموده، در جنگل آتش روشن نکرده و شاخه ها را نشکسته و با تفنگ بادی به هر موجود زنده شلیک ننمایند و مهم تر از همه مانع زمین خواری اطرافیان خویش به شکل خرید ویلاهای جنگلی گردند.

      این گوی و این میدان!

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  19. مهدی جعفری می‌گوید:

    البرز نماد شکوه و در عین حال مظلومیت طبیعت و حیات وحش ایران بود.
    ما باید به دانش دامپزشکان کشورمان ایمان داشته باشیم.
    هموطنان عزیزی که اینگونه فکر نمی کنند بدانند اگر جناب دکتر معماریان از دانش و تجربه کافی در زمینه معالجه حیوانات برخوردار نبود اینچنین و با این شرح حال دقیق کلیه اطلاعات تخصصی معالجع البرز را در اختیار عموم مردم و رسانه ها قرار نمی دادند و سعی در اخفا حقیقت داشته و بصورت سربسته علت مرگ آنرا بیان می کردند.
    دوستان عزیز و عاشقان حیات وحش ایران! شاید اکثریت ما علاقه مندان اطلاعات دامپزشکی کافی در این مورد نداشته و از اصطلاحات موجود در این باره دچار سردرگمی و ناشناختی کلمات شویم اما مطمئناً تعدادی از ما با این اصطلاحات بصورت حرفه ای آشنا بوده و مطمئناً دکتر معماریان عزیز به کار خود ایمان داشته اند که در رسانه مراحل دقیق و ریز معالجات البرز را بنمایش گذاشته اند.
    خواهش میکنم بدعت ناپسند دخالت در اموری را که تخصص دقیق نداریم از دیدگاه های خود حذف کرده و سپاسگزار کارشناسان و پزشکان حیات وحش خود باشیم تا انگیزه خدمت صادقانه در این وانفسا نبود امکانات و وفور قاتلین حیات وحش به کار خود ادامه دهند نه آنکه از ترس پاسخ گویی به عموم دست به هیچ کاری نزنند.
    یادمان باشد دکتر معماریان معالج لورا نیز هست برای موفقیتش دعا کنیم و از ایشان سپاسگزار باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  20. بی نام می‌گوید:

    هنوز حالت نگاه کردن و چشمهای این حیوون مظلوم از یادم نرفته
    گه حساب و کتابی باشه که حتما هست خدا خودش تاوان این کار رو از اون وحشیها میگیره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  21. سعید هاشمی می‌گوید:

    دوستان میدونم چی کشیدید …
    متاسفانه تا اونجایی که علم به ما میگه ترمیم نخاع هنوز برای انسان هم قطعی نیست
    داشتن یک زندگی در بند و بدون حرکت برای یک پلنگ قطعا بهتر از مرگ نیست
    امیدوارم لااقل مردم ایران و همونایی که فقط بلدن ایراد بگیرن و ادعای روشن فکری کنند یه روز بفهمند که این البرز
    رو اونها کشتن و جان صدها البرز دیگه در خطر هست و اگر فکری به حالشون نشه معلوم نیست دیگه البرزی داشته باشیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. سارا می‌گوید:

    جناب آقای دکتر معماریان عزیز شما هر آن چه در توان بود رو انجام دادید و قطعا بهترین کار ممکن رو واسه البرز انجام دادید ما همگی از شما سپاسگذاریم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  23. Kooshan می‌گوید:

    دوستان گرامی
    بنظرم بهتر است در این قبیل موارد قضاوت را به اهل فن واگذار کرد تا اگر ابهامی وجود دارد با موشکافی و نقد سازنده تجربه ای برای آینده شود
    همیشه ممکن است نکته ای دیده نشده یا محاسبه نشده باشد اما واقعیت این است که در مواردی مثل وضعیت البرز فقط تعداد معدودی مثل جناب دکتر معماریان داریم که خود نیز علاقمند به طبیعت و حیات وحش بوده و شهامت حضور در عرصه عمل را داشته باشند باید بنا را بر اعتماد گذاشت مهمتر اینکه باید تلاش کرد این اتفاقات تأسف بار رخ ندهد وگرنه حیوانات مجروح حتی اگر جان بدر ببرند باید با مشقت و رنج زندگی کنند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>