۱۵ امضا از طرح ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها پس گرفته شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در سازمان جنگل‌ها به عنوان یکی از معاونت های وزارت جهاد کشاورزی طرحی است که در صورت تصویب، با تنزل جایگاه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست از معاونت رئیس جمهور به معاون وزیر، متاسفانه باید فاتحه محیط زیست کشور را خواند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در حال طی کردن روال عادی خود در مجلس شورای اسلامی است اما تاکنون ۱۵ نفر از ۶۳ نماینده ای که این طرح را امضا کرده بودند، امضای خود را پس گرفتند.

سیدمحمد مجابی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: موضوع ادغام سازمان حفاظت محیط زیست توسط یکی از نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری شد و ۶۳ نفر آن را امضا کردند.

وی درعین حال گفت: اگر شمار امضاها به ۱۵ مورد کاهش یابد، این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود.

وی ادامه داد: در این طرح که با عنوان ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، اشاره شده که بعد از آن سازمان محیط زیست زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت خواهد کرد و از تاریخ تصویب، سازمان حفاظت محیط زیست در سازمان جنگل ها ادغام شده است و زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد.

مجابی افزود: همچنین در این طرح آمده که از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تمام وظایف، اختیارات، اماکن و نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار سازمان جنگل ها قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اختیار قانونی دارند و می توانند طرحی را پیشنهاد دهند و پیش روند اظهار داشت: تاکنون ادغام سازمان حفاظت محیط زیست درهیچ نهادی سابقه نداشته است، البته یک بار در برنامه سوم پیشنهاد تشکیل وزارت منابع طبیعی آب و محیط زیست مطرح شده بود که در آن دوره به تصویب نرسید.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است و اجازه بهره برداری ندارد گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی باید امور مربوطه را پیگری کند بنابراین در این ادغام پیشنهادی تغییر مسوولیت ها را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست آماده پاسخگویی به نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستیم و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست با نظر ملی به مسایل زیست محیطی نگریسته شود.

مجابی اظهارداشت: طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در حال طی کردن روال عادی خود در مجلس شورای اسلامی است، البته نمایندگان درخواست فوریت کردند اما هنوز در صحن علنی نوبت رسیدگی به آن نرسیده است.

+39
-60
  

23 دیدگاه

  1. وحید.ب می‌گوید:

    ادغام بی اساس دو اداره سازمان یا وزارت خانه مورد قبول هیچکس نیست ولی دوستان انصافا” قبول دارید که بحث امروز سر انحلال و ادغام نباید باشد بلکه یک چیز مهمتری پشت پرده است و آن توانایی حفظ محیط زیست و قبل از “خواستار شدن” آن توانایی توسط مسولین مربوطه است این دو جمله را نقد کنید:
    ۱-محیط زیست وزارت خانه بشود ولی وضع و اوضاع محیط زیست ما همین باشد
    ۲-محیط زیست در چند تا سازمان و وزارتخانه ادغام شود ولی واقعا” بتواند کاری برای حفظ محیط زیست انجام دهد

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

    • مسعود شکیبا می‌گوید:

      امیدوارم سال ۹۳ از سوی رهبری به عنوان سال حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار نام گذاری بشه قطعا این نامگذاری جلوی این طرحهای کذایی رو خواهد گرفت

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  2. محمود کلنگری می‌گوید:

    تشکلهای زیست محیطی و مردم آگاه در حوزه نمایندگی آقایان طرفدار این طرح باید از نمایندگان خود حساب کشی کنند.
    نمایندگان دلبسته به رای مردم هستند و اگر حساسیت عمومی را ببینند ماست ها را کیسه میکنند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  3. رضا می‌گوید:

    اگه این طرح تصویب بشه فاتحه مع الصلوات…..همه حیات وحش به تاراج میره و دیگه دعوای بین شکارچی و طبیعت دوستا هم تموم میشه چون دیگه چیزی نمیمونه که بخواد سرش دعوا کنیم!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  4. زمانی می‌گوید:

    سلام
    باور بفرمائید اگر نمایندگان مجلس تنها کار مفید فایده ای که برای محیط زیست کشور می توانستند انجام بدهند پیشنهاد این موضوع و انشاء اله تحقق آن یعنی قاطی کردن این سازمان به سازمانهای دیگر منجمله سازمان جنگلداری ست.معاون محترم توسعه مدیریت و حقوقی و… سازمان محیط زیست که در سالهای گذشته نیز تصدی این پست را داشته وبه زعم خود خدمات ارزنده ای را هم برای محیط زیست کشور داشته (وضعیت معلوم است) در خیالات خود فکر میکند – دارد کار میکند – ایشان یا باید هفته ای ۵ روز در کلاس های دکترای خود باشند یا به فکر محیطبان گرسنه ای در پاسگاه محیطبانی آن گوشه جنوب شرق کشور.
    محتمل و یقینا” ایشان در غم و غصه از دست دادن جایگاه و پست خود و ناامید کردن سفارشی های استخدام و منتظرین انتقال به صندلی های پست سازمان مرکزی محیط زیست. مطمئن باشید در صورت ادغام، سازمان محیط زیست صاحب و ولی پیدا خواهد کرد لاأقل شاید وزیر مربوطه مؤظف به پاسخگوئی به عملکرد خود باشد نه اینکه مثل الان هر رئیس و معاون و مدیری بیاید و چند صباح دیگر مرخص و بعد برود به ریش مانده ها بخندد و برود از خود تعریف کند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

  5. Aylin می‌گوید:

    محیط نیست ما همنیطری در حال نابودی است
    یک مقدار دیگه صبر بفرمایید ، دیگر چیزی باقی‌ نخواهد ماند که سر آن وقت صرف کنید و احتیاج به ادغام و غیره و ذلک هم نخواهید داشت
    زمان خیلی از “مسائل” را خودش حل می‌کند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  6. خوب بود اسامی این بزرگواران نیز اعلام میشد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  7. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    از اول هم معلوم بود که این طرح هیچ توجیه منطقی و غقلانی نداره
    خدارو شکر که طرح لغو میشه
    همینجوری هم اوضاع محیط زیست خراب هست وای به اینکه یه همچین بلایی هم سرش بیارن

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

    • شکاربان می‌گوید:

      جناب مجید، کلیتش درسته، چرا؟ چون محل زندگی وحوش جنگل، کوه و مراتع هست که وظیفه پایش و مواظبت ازش بر عهده سازمان جنگلها هست ولی خود وحوش حفاظتش بر عهده سازمان محیط زیست؟ انصافا بحث کیفیت خودرو و میزان آلایندگیش چه ربطی به وحوش و شکار و این حرفا داره؟! این یک نقیصه بزرگ هست باید یک معاونت جدا برای حفاظت زیستگاه و خود وحوش تو یه وزارت خونه ایجاد بشه نه یه معاونت ریاست جمهوری که هیچ نظارتی بهش نیست! چرا برای ورزش و جوانان وزارت درست شد؟ اینم باید وزارت بشه که بشه ازش سوال پرسید نه اینکه هر کاری خواستند بکنن دوره رئیس جمهور بعدی رئیس بعدی شاهکار آقایون و یا خانومها رو تحویل بگیره ولی باید کارشناسی کرد، چرا کشورهای دیگه وزیر محیط زیست دارند؟! برای ما باید سازمان باشه؟! کلیتش درسته بنظر من ولی با فکر باید حمایت از وحوش و محل زندگیشون دست یک ارگان باشه که بدونه چیکارست وگرنه هرکی مشکلی که پیش اومد پاس میده به اون یکی!
      به امید اصلاح

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  8. soudabe majidi می‌گوید:

    خوش حالم که دوستداران محیط زیست گوش به زنگ هستند و در مورد هر تصمیمی قضاوت خواهند کرد.
    با وجود اینترنت هیچ خدمت و خیانتی پوشیده نمیماند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  9. شاهین می‌گوید:

    بازم جای امیدواری هست بقیه هم امضاشون رو پس بگیرن
    طرح کاملاً غیر عقلانی و معلوم نیست بر اساس چه موضوعی مطرح شده است!
    همه جای دنیا وزارت محیط زیست دارن بعد اینا می خوان محیط زیست مفلوک و بی رمق کشور رو با این طرح سوال برانگیز کاملاً نابود کنند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. شاهروددددددددد !!! می‌گوید:

    همه می دونن نماینده علی آباد کتول بخاطر چی و برای چی این پیشنهاد رو داده !
    بخاطر جلوگیری جنگل ابر که محیط زیست مخالف زدن جاده در جنگل هیرکانی هست .
    در مسیر جاده جنگل ابر که میراث طبیعی جهانی هست ، روستاهایی وجود داره که از سالیان گذشته زمینهای این روستاها رو خریدن و قواره ای کردن و همین الان هم با ساختن ویلاهای آنچنانی به سودهای سرشار دست پیدا کنند.
    در ضمن مردم گلستان در این نکته مانده اند که چرا تمام راههای استان گلستان باید به شاهرود ختم بشه !؟ این درحالی هست که چهارراه دسترسی به شاهرود هست که همین الان استفاده می شه ، عده ای سودجو و خودپرست بخاطر طی مسیری حدود ۳۰ کیلومتر حاضرند که کل اکتوریسم و طبیعت و محیط زیست منطقه رو بهم بزنن برای نیم ساعت نزدیکتر شدن !
    جالبه که برای دسترسی به شاهرود علیرغم چند جاده دسترسی ، برای جاده دسترسی شمال به شمال شرق یعنی خراسان و … یک راه آنهم جاده آسیاسی جنگل گلستان هست که دوبار سیل ویرانگر اومده که همه در جریان هستند و حال اگه دوباره خدای نکرده اتفاقی بیافته – عملا جاده دسترسی به شمال شرق و شرق کشور قطع می شه …
    خوب برید همین رو درست کنین نه اینکه بعد از ده دوازده سال هنوز نتونستین یه جاده معمولی رو که تخریب محیط زیست و ازبین رفتن حیات وحش رو شاهدیم آنهم با ازدواج فامیلی و درون گروهی در حیات وحش پارک ملی گلستان !!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

    • soudabe majidi می‌گوید:

      نماینده علی‌ آباد کتول؟

      این صدمات به طبیعت زده میشود چون من و من نوعی ساکت هستیم و دست روی دست گذاشته ایم.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. محیط بان ایران اسلامی می‌گوید:

    سلام
    انشاالله که این طرح ارتباطی با جاده ابر نداشته باشد و از سر دلسوزی است !!!!
    نمایندگان مجلس ما در برابر خون شهدای انقلاب ، ٨ سال دفاع مقدس ، شهدای محیط بان و… مسئولیم و نباید به خاطر یک سری مسائل که خدا کند صحت نداشته باشد آینده کشور و فرزندانمان را به خطر بیندازیم …
    یادمان باشد دنیا دارد به رفتار ما می نگرد و اخیرا با زیر ذره بین بردن اینگونه رفتارهای ما تبلیغات و بزرگنمایی می کند تا ما را به آن سمتی که دوست دارند ببرند…
    بیایید با رای منفی دادن به این طرح ثابت کنیم که ما منافع ملی مان را فدای بچه بازی نمی کنیم …
    پروردگار ناظر اعمال ماست…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  12. kawil می‌گوید:

    دست نمایندگان عزیز دردر نکنه
    امیدوارم از این طرح پشتیبانی بشه
    مخالفین اگه خیلی مردن بیان یک بار با متخلفین روبرو بشند بعد سنگ محیط زیست را به سینه بزنند
    حداقل دستاوردهای این طرح افزایش نیروی کار و ایجاد دلگرمی برای محیط بانان و افزایش ضریب امنیتی برای آنان است

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 3

  13. محمود علیرضایی- محیط زیست سیرجان می‌گوید:

    شاید بی کفایتی و عملکرد ضعیف مدیران محیط زیست کل کشور است که به یک نماینده مجلس چنین اجازه ای میده …
    و اما با همت دیگر نمایندگان دانا و به خواست خدا چنین نخواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  14. ساربان می‌گوید:

    این کار باید خیلی وقت پیش انجام می شد چون سازمان محیطزیست خیلی وقته ازبین رفته است در این سازمان روابط بشدت حاکم است وحیاط خلوتی است برای پارتی بازی های مدیرا ن وانتصابات ناشایست وبی توجهی به سوابق ولیاقت مدیران وصرفا” بله قربان گویی .باور کنید آمارهای این سازمان همه اش دروغ است وفقط برای حفظ میز است .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. مهران می‌گوید:

    به امید خدا هرچه زودتر این طرح اجرا می شود وما شاهد ادغام ای سازمان ناکارآمد که محیط زیست زیبای ایران را به لجن کشانده خواهیم بود . نمی دانم انتصاب مدیران آیا چیز آنقدر بی ارزشی است که همه آنرا فراموش کرده اند . دراین سازمان کارهای بزرگ را به انسانهای کوچک می دهند چون مطیعان خوبی هستند من از مسئولین سازمان می خواهم برای یک بار هم شده اطلاعات شغلی مدیرا ن سازمان خود را ازاستانها بگیرند و سوابق سایر کارکنان رانیز بررسی کنند آنوقت است که به عمق فاجعه پی خواهید برد از خواب بیدار شوید مسئولین سازمان

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  16. محمد می‌گوید:

    امیدوارم تشکیلاتی منسجم وبسیار کار آمد وواقف برهمه امورات زیست محیطی تشکیل گردد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  17. محمد می‌گوید:

    امیدوارم وزارت محیط زیست تشکیل گردد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  18. فرهاد می‌گوید:

    ادغام سازمان ها در مواردی انجام می شود که دو سازمان کارهای مشابهی را به صورت موازی انجام می دهند و یا برای انجام خدمتی دچار کاغذبازی های زیاد و زمانگیری بین همدیگر هستند، و تا این روال اداری طی بشه دیگه اجرای اون طرح مورد نظر به درد نخوره.
    بعضی وقتا هم شاید تقسیم و جداسازی سازمان ها بهتر باشه، وقتی در یک سازمان دو بخش دارند کاملا مستقل عمل می کنند و تعاملات کمی با هم دارند چه لزومی دارد که کنار هم قرار بگیرند. تازه در برخی موارد جدا بودن اینها کمک می کنه بتونن بهتر و تخصصی تر کارشون رو انجام بدن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>