برگزاری نشست روز جهانی حیات وحش / بخش دوم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مقایسه وضعیت شکار و صید در ایران با کشورهای پیشرفته ، نقش میزان جرایم و نوع مجازات متخلفان در شکار و صید حیات وحش و بررسی ضرایب افزایش جرایم شکار و صید با استفاده از ابزارهای علمی ، فقهی، اقتصادی و اجتماعی، از موضوعاتی بود که در بخش دوم میزگرد روز جهانی حیات وحش در خبرگزاری مهر مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با روز جهانی حیات وحش سوم ماه مارس (۱۲اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس میزگردی در خبرگزاری مهر با حضور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست، استاد پیشکسوت جانورشناسی دانشگاه، مدیر کل حیات وحش سازمان محیط زیست، مدیر دیده بان حقوق حیوانات و مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران برگزار و پیرامون معضلات و چالش های این حوزه به ویژه شکار و صید بحث و تبادل نظر شد که در بخش دوم اهم مباحثی که توسط شهرام امیری شریفی مدیر دیدبان حقوق حیوانات و کیوان هوشمند مدیر دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران مطرح شد آمده است.

دوره شکار و شکاربانی در تمام دنیا سر آمده است

شهرام امیری شریفی در ادامه این میزگرد گفت: در حال حاضر در دوره ای زندگی می کنیم که دوره شکاربانی دیگر طی شده است و بیش از ۴۶سال است که ماجراهای مربوط به محیط زیست از شکار و شکاربانی به مسائل حفاظتی در تمام دنیا تبدیل شده است اما همواره در ایران افراد معدودی هستند در عین اینکه حیوانات را شکار می کنند خود را عاشق طبیعت و حیات وحش معرفی کرده و از کسانی که عمل آنها را نقد می کنند به عنوان افراد احساساتی یاد می کنند.

شکارچیان با گلوله به حیات وحش ابراز علاقه می کنند

وی با انتقاد از عشق شکارچیان به حیات وحش که با گلوله آن را ثابت می کنند اظهار داشت: مقوله شکار این روزها از سوی تمام متخصصان و صاحبنظران محیط زیست در تمام دنیا مسأله ای رد شده است اما همچنان در کشور ما تک افرادی با بیان تجارب و علایق شخصی سعی دارند در تصمیم گیری درخصوص حیات وحش نقش داشته باشند، این در حالی است که این افراد تخصص لازم را در این باره ندارند و حیات وحش کشور نیز امروز ظرفیت پذیرش چنین دیدگاه های غیر تخصصی را به هیچ عنوان ندارد.

امکان تشخیص ژنتیک گونه ها از پشت اسلحه ادعایی دروغ است

مدیر دیدبان حقوق حیوانات اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده که سازمان محیط زیست به صورت تخصصی به مقوله شکار و صید حیات وحش بپردازد چراکه دیگر این ادعای شکارچیان که تنها گونه های با ژن بد و ناجور را می کشند از سوی جامعه علمی پذیرفته نیست.

وی افزود: چگونه یک شکارچی از فاصله دور از پشت دوربین تفنگ ژن گونه ها را تشخیص دهد و تنها گونه  های ضعیف را از طبیعت حذف کند؟ به نظر می رسد که سازمان محیط زیست بیش از حد به باورهای دروغین شکارچیان اعتماد کرده است و حتی گاهی برای معرفی طبیعت در رسانه های جمعی به مردم از این افراد استفاده می شود.

امیری شریفی یادآور شد: ادعاهای مسئولان سازمان محیط زیست مبنی بر حمایت از حیات وحش، فرهنگ سازی و تلاش در جهت شناساندن حیات وحش به مردم بسیار جذاب است اما معلوم نیست چرا هنوز اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و به ویژه حیات وحش با این همه اقدامی که سازمان محیط زیست انجام داده انقدر ضعیف و سطحی است.

سازمان محیط زیست باید ارزش حیات وحش را برای مردم با ریال مشخص کند

وی در ادامه گفت: سازمان محیط زیست تنها با تبدیل ارزش گونه های جانوری به عدد و رقم می تواند اهمیت این گونه ها را برای زندگی مردم مشخص و آن ها را به آحاد جامعه معرفی کند که اگر این کار را می کردند همچنان شاهد نبودیم که جوامع محلی به صورت بی رحمانه حیواناتی مانند پلنگ و یوزپلنگ را می کشنتد و یا آتش می زدند، این افراد بر خلاف تصور عموم دشمنی خاصی با حیات وحش ندارند بلکه شناخت درستی از آن ندارند و چه بسیار افرادی که هنوز پس از کشتن یک گونه گوشتخوار بزرگ به تصور اینکه یک جن و یا دیو را از پای درآورده اند به خود افتخار می کنند.

برخی افراد با کشتن حیات وحش بزرگ جثه به تصور اینکه دیو را از بین برده اند به خود می بالند

وی با اشاره به کشتار تعداد زیادی گونه کفتار در سال در کشور خاطرنشان کرد: از آنجایی که کفتار مانند ببر راه راه است هنوز بسیاری از افرادی که این گونه را می کشند تصور می کنند که یک ببر شکار کرده اند در حالی که نزدیک به ۴۰سال است که گونه ببر در کشور ما منقرض شده است.

۳۰۰ مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست یعنی تبلیغ برای شکار

امیری شریفی یادآور شد: متخصصان و جوامع علمی هم مادامی که یک میلیون اسلحه شکاری غیر مجاز در دست مردم وجود دارد با صدور ۳۰۰مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست برای شکار مجاز مشکل ندارند اما در شرایطی که در کشور ما اینهمه شکار غیر مجاز رخ می دهد و با توجه به اینکه حیات وحش کشور به شدت شکننده است در حقیقت ۳۰۰شکارچی مجاز به ۳۰۰مبلغ شکار تفریحی تبدیل می شوند و کسانی هستند که از سوی جوامع محلی دیده می شوند و این افراد با خود می گویند چرا وقتی او می تواند بکشد ما نمی توانیم.

مدیر دیدبان حقوق حیوانات یاد آور شد: اینها همه در حالی است که در بسیاری از مناطق که شکار و صید غیر مجاز به وفور رخ می دهد سازمان محیط زیست هیچ سرمایه گذاری و اطلاع رسانی بین مردم و جوامع محلی انجام نداده و بنابراین کشتن حتی یک حیوان در چنین مناطقی به منزله آزاد کردن شکار از دید مردم برای تمام گونه ها است.

قوانین ما قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست که وضعیت شکارمان مثل آنها باشد

وی با انتقاد از افرادی که مدام وضعیت شکار و صید را در ایران با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنندگفت: این افراد باید بدانند که کشور ما از نظر قوانین مقررات و نیروهای حفاظتی محیط زیست از یک سو و فرهنگ مردم از سوی دیگر با این کشورها بسیار فرق دارد.

مردم آمریکا اگر به جنازه عقاب سر سفید دست بزنند ۲۰۰ هزار دلار جریمه می شوند

به گفته شریفی، در امریکا مردم حتی اگر به جنازه عقاب سر سفید(عقاب تاس) دست بزنند ۲۰۰دلار جریمه می شوند و یا دست زدن به پوست تخم پرنده مهاجر هامینگبرد بین ۱۵تا ۲۰۰هزار دلار جریمه دارد بنابراین برای اینکه ما از نظر فرهنگ و مقررات به این کشورها برسیم لازم است که گام های بزرگی برداریم در آن صورت می توانیم وضعیت شکار و صید را و همچنین برداشت پایدار از جمعیت حیات وحش را با این کشورها مقایسه کنیم.

شکار غیرمجاز عامل ۸۰ درصد نابودی حیات وحش کشور

در ادامه این میزگرد کیوان هوشمند مدیر دیده بان حیات وحش و محیط زیست ایران با بیان اینکه درست است که نبود فرهنگ زیست محیطی و عدم آشنایی مردم با حیات وحش از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در کشور است و توسعه در طول زمان آسیب های جدی به حیات وحش کشور وارد کرده است اما یکی از مهمترین عوامل نابودی جمعیت بسیاری از گونه های حیات وحش در حال حاضر در کشور ما شکار غیرمجاز است.

به گفته وی، البته در کنار شکار غیرمجاز همانطور که گفته شد توسعه ناپایدار فعالیت های انسانی و تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی ها نیز نقش عمده ای در آسیب به حیات وحش داشته است.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: آنچه مشخص است ما نمی توانیم نقش چندانی در جلوگیری از تغییرات آب و هوایی داشته باشیم و از آنجایی که توسعه ناپایدار نیز تحت تاثیر عوامل و دستگاه های مختلفی از جمله وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنایع و معادن، شهرداری ها و استانداری ها است جلوگیری از این فرآیند نیز به زمان زیاد و به همکاری تمام این بخش ها نیازمند است اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیشترین آسیب به حیات وحش از ناحیه شکار و صید غیر مجاز وارد می شود و شاید بتوان گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد علت نابودی حیات وحش همین موضوع است.

تخریب زیستگاه نقشی در کاهش جمعیت حیات وحش بیستون و شیراحمد ندارد

هوشمند با تأکید بر اینکه ما منکر این نیستیم که توسعه جاده، تخریب زیستگاه ها و جزیره ای شدن زیستگاه ها همه در کاهش جمعیت حیات وحش نقش دارد اما بعنوان مثال ۱۰ هزار کل و بزی که در بیستون وجود داشتند و یا ۱۷ هزار کل و بز و قوچ و میشی که در بختگان بودند و یا چند هزار آهوی پناهگاه حیات وحش شیر احمد که در حال حاضر به چند صد آهو تقلیل یافته به دلیل تخریب زیستگاه نبوده و همه بر اثر شکار و صید غیرمجاز از بین رفته اند.

وی افزود: همچنین پناهگاه حیات وحش حیدری که زمانی بهترین زیستگاه قوچ و میش اوریال در دنیا بود و حدود ۵ هزار راس از این گونه در آن وجود داشت در سرشماری امسال تعداد قوچ و میش اوریال شمارش شده در آن به ۶۰۰ فرد هم نرسید که اینها همه مستقیما به دلیل شکار غیرمجاز در این منطقه بوده است.

زمان زیادی برای آشتی دادن مردم با طبیعت نداریم

وی اظهار داشت: بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند قبل از اینکه بتوانیم از طریق فرهنگسازی، نگاه مردم و مسئولان را نسبت به محیط زیست و حیات وحش تغییر دهیم و پیش از آن که بتوان جوامع محلی را با طبیعت آشتی داد چیزی از حیات وحش باقی نمی ماند.

به اعتقاد هوشمند بنابراین ما زمان زیادی برای تغییر نگاه ها، فرهنگسازی و اصولاً برنامه های بلند مدت اگرچه ضروری هستند نداریم و در حال حاضر مهمترین ضرورتی که برای حیات وحش کشور وجود دارد یک برنامه کوتاه مدت است که اساسی ترین بخش آن افزایش جرایم شکار و صید است.

سازمان محیط زیست باید کاری کند که شکار برای متخلف صرفه اقتصادی نداشته باشد

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث می شود شکار غیرمجاز به وفور در کشور ما انجام شود این است که شکار کردن از دید شکارچی یک فرآیند اقتصادی و به صرفه است چرا که همانطور که تمام متخصصین می دانند در خوشبینانه ترین حالت در کشور ما یک شکارچی غیرمجاز دست کم پس از ۱۰ نوبت ارتکاب به شکار غیرمجاز شاید یک نوبت دستگیر شود که در این ۱۱ نوبت که یک نوبت آن منجر به دستگیری شده حداقل ۱۰ راس چهارپا را شکار کرده و حدوداً معادل ۱۰ میلیون تومان سود برده است. حال در یک نوبت دستگیری بایستی نزدیک به ۲ میلیون تومان جریمه و ضرر و زیان پرداخت کند.

این یعنی یک شکارچی متخلف از ۱۱ نوبت شکار غیرمجاز ۸ میلیون تومان سود اقتصادی عایدش شده است. بنابراین پس از هر بار دستگیر شدن باز هم این عمل خلاف را تکرار می کند و آنقدر تکرار می کند که آخرین فرد از آن گونه از حیات وحش کشور حذف شود.

هوشمند اظهار داشت: بنابراین مهمترین کاری که سازمان محیط زیست در کوتاه مدت برای مقابله با نابودی حیات وحش بر اثر شکار غیرمجاز باید انجام دهد این است که کاری کند که دیگر شکار غیر قانونی برای متخلف صرفه اقتصادی نداشته باشد. در این صورت مطمئن باشید تا ۹۰ درصد می توان جلوی کشتار حیات وحش را گرفت که البته این خود موجب پویایی و رشد جمعیت وحوش شده و در طول زمان نیز می توان با اقدامات فرهنگی نگاه و دیدگاه مردم و مسئولان را نسبت به حیات وحش تغییر داده و با توسعه ناپایدار مقابله کنیم.

ضرورت افزایش ۱۰ برابری جرایم شکار و صید

کیوان هوشمند تاکید کرد: البته افزایش جرایم شکار و صید باید در کوتاه ترین زمان ممکن و با ضریب ۱۰ برابر و بالاتر انجام شود.

ضرورت تشکیل دادگاه ویژه محیط زیست

در ادامه این میزگرد مهندس هوشنگ ضیائی استاد دانشگاه با بیان این که مهمترین ویژگی جرایم بازدارنده بودن آنها باید باشد اظهار داشت: تشکیل دادگاه ویژه محیط زیست یکی از مواردی است که از سوی سازمان محیط زیست بایستی با جدیت پیگیری شود چرا که در حال حاضر در دادگاه ها شکارچی ها خیلی زودتر از محیط بانان مرخص می شوند.

بازدارندگی مجازات زندان از جریمه نقدی بیشتر است

وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد مجازات زندان که برای متخلفان شکار و صید در نظر گرفته می شود معادل ریالی هم دارد که این معادل ریالی به اعتقاد کارشناسان نمی تواند اثر بازدارندگی زندان را داشته باشد بنابراین بایستی غیرقابل تبدیل بودن مجازات زندان به پول برای متخلفان شکار و صید از سوی سازمان محیط زیست اعمال شود.

افزایش جرایم شکار و صید از اختیارات شورای عالی محیط زیست است

هوشمند در واکنش به اظهارات این استاد دانشگاه اظهار داشت: تعیین مجازات کیفری و زندان برای شکارچی غیرمجاز نیازمند تصویب قانون است که این پروسه ای طولانی بوده و از اختیارات سازمان محیط زیست و شورای عالی محیط زیست خارج است اما افزایش ریالی جرایم ضرر و زیان ناشی از شکار و صید غیرمجاز از اختیارات شورای عالی محیط زیست است. یعنی سازمان محیط زیست می تواند با کارشناسی میزان جرایم شکار و صید جرایم جدید را به شواری عالی محیط زیست ارایه کند و این مورد برخلاف بقیه موارد زیست محیطی که در شورای عالی محیط زیست مطرح می شود و اعضای دیگر ماند وزیر نیرو، وزیر کشاورزی و وزیر صنعت ممکن است در مورد آن اظهار نظر و یا مخالفت کنند تنها موردی است که هیچ ارگان دیگری به غیر از سازمان محیط زیست در آن ورود پیدا نمی کند. بنابراین هر میزان جریمه نقدی که سازمان محیط زیست بابت ضرر و زیان ناشی از شکار و صید غیرمجاز به شورای عالی محیط زیست پیشنهاد دهد امکان تصویب شدن آن وجود دارد.

دستگیری ۳۰۰ متخلف تفنگ به دست تنها توسط یک محیط بان غیر ممکن است

مدیر دیده بان حقوق حیوانات در واکنش به اظهارات هوشمند گفت: البته اجرای این قانون بسیار سخت است چرا که وقتی ما تنها دو هزار و ۵۰۰ محیط بان داریم و یک میلیون اسلحه غیرمجاز در کشور وجود دارد یعنی هر محیط بان باید از ۳۰۰ تفنگ به دست که تمایل به شکار غیرمجاز دارند حفاظت کند بنابراین دستگیر کردن آنها و اعمال جرایم هرچند که میزان این جرایم بسیار بالا باشد چندان عملی نیست.

افزایش جرایم شکار تا جایی ممکن است که کرامت انسان زیر سوال نرود

شریفی یادآور شد: البته افزایش میزان جرایم شکار و صید هم از محدودیت هایی برخوردار است و نمی توان این جرایم را بیش از حد افزایش داد چون از یک سو باعث می شود که افراد توان پرداخت آن را نداشته باشند و در نتیجه بازدارندگی خود را از دست می دهند و از سوی دیگر افزایش جرایم شکار و صید تا جایی ممکن است که بیشتر از دیه قتل نفس انسان نباشد چرا که بایستی کرامت انسانی حفظ شود.

برای تعیین میزان جرایم شکار و صید باید همه جوانب را در نظر گرفت

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در ادامه در واکنش به اظهارات فعالان و دوستداران محیط زیست در این میزگرد یادآور شد: به هر حال در مقوله شکار و صید حیات وحش عوامل و متعددی نقش دارند که برای تعیین جرایم بایستی تمام جوانب از جمله فقر، سود و زیان اقتصادی، مسایل فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی در نظر گرفته شود.

وی افزود :سازمان محیط زیست منکر این نیست که افزایش جرایم شکار و صید بایستی انجام شود و به همین دلیل به دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان ماموریت داده ایم که جرایم را بررسی کرده و نظر جمعی از کارشناسان را در این خصوص اعمال کنند.

استفاده از ابزار فقهی و علمی برای تعیین میزان جرایم شکار و صید

به گفته وی،در کارگروهی که در دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست به این منظور تشکیل شده قرار است که حتی با حوزه علمیه و دانشگاه ها در خصوص میزان جرایم از نظر فقهی و علمی تبادل نظر شود تا این جرایم با استفاده از ابزارهای فقهی، علمی و فرهنگی به درستی تعیین شده و بازدارندگی کافی را داشته باشد. اما آن چه مهم است حفاظت از حیات وحش با یک نسخه درمان نمی شود.

برگزاری دومین جلسه کارگروه افزایش میزان جرایم شکار و صید در هفته جاری

دکتر مجید مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست نیز در ادامه این میزگرد گفت: سه شنبه این هفته دومین جلسه کارگروه بررسی ضرر و زیان ناشی از شکار حیات وحش برگزار می شود و به احتمال زیاد امسال همانند سال گذشته افزایش جرایم شکار و صید را خواهیم داشت اما اینکه گفته می شود این افزایش باید با ضریب ۱۰ باشد اگرچه کارشناسان سازمان محیط زیست در برخی موارد به این افزایش معتقدند اما باید به گونه ای باشد که شورای عالی محیط زیست آن را بپذیرد.

افزایش ۱۰ برابری جرایم شکار و صید امکان پذیر نیست

مقدم  افزود: ما هم می دانیم زمانی که قیمت گوشت قوچ سه برابر گوشت گوسفند است قیمت تمام شده یک راس قوچ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای شکارچی می شود و جریمه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تاثیری در جلوگیری در شکار این گونه نخواهد داشت و یا جریمه ۵ میلیون تومانی برای پلنگ در حالی که پوست آن در بازار ۲۰ میلیون تومان است هیچ فایده ای ندارد. همچنین به نظر کارشناسان محیط زیست مادامی که تنها یک درنا در کل کشور داریم جریمه شکار آن حتی اگر ۵۰۰ میلیون تومان هم باشد باز هم معادل ارزش اکولوژی این گونه نیست اما افزایش جرایم شکار و صید به این راحتی ها که دوستداران و فعالان محیط زیست تصور می کنند نیست.

نظر سنجی در مورد میزان جرایم در پورتال سازمان محیط زیست

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست اظهار داشت: به هر حال پس از تعیین جرایم شکار و صید توسط کارگروه دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست پیش از ارایه آن به شورای عالی محیط زیست این جرایم را یک هفته در پورتال سازمان برای عموم در معرض نمایش می گذاریم تا هر کس هر نظری کارشناسی که دارد ارایه دهد و در صورت مفید بودن بتوان آنها را اعمال کرد.

اسلحه های غیر مجاز مهمترین عامل نابودی حیات وحش

وی بزرگترین عامل شکار غیرمجاز را اسلحه های غیرمجازی دانست که در حال حاضر توسط قانونی که در سال ۹۰ تصویب شد در دست مردم است.

اعتبارات صندوق ملی محیط زیست به کمک حیات وحش می آید

در پایان این میزگرد معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به راه اندازی صندوق ملی محیط زیست در سال آینده اظهار امیدواری کرد که این صندوق اجازه تحول در بسیاری از فعالیت های سازمان را بیشتر کند و می توان با استفاده از اعتبارات این صندوق محیط بانان و تجهیزات خود را تقویت کنیم چرا که در سال های گذشته و سال ۹۲ از نظر بودجه و اعتبارات با مشکلات بسیار مواجه بودیم و سال ۹۲ اعتبار سازمان محیط زیست تنها ۱۴ صدم درصد از کل بودجه ۹۲ بود و از ۹ ردیف اعتباری معاونت طبیعی سازمان ۸ ردیف آن اعتباری معادل صفر داشتند و برای یک ردیف تنها ۵ درصد اعتبار تحقق یافته بنابراین با دست خالی نمی توان کاری از پیش برد اما تمام سعی خود را می کنیم با توجه به این که در حال حاضر علاقمندان بسیاری در حوزه محیط زیست شروع به فعالیت کرده اند بتوانیم از این پتانسیل و بستر نهایت استفاده را بکنیم و با کانالیزه کردن این فعالیت ها مشکلات محیط زیست و به ویژه حیات وحش را ساماندهی کنیم.

گزارش از: بهار سلاحورزی

+45
-25
  

86 دیدگاه

  1. Sniper می‌گوید:

    محمد علی اینانلو در پاسخ به این آقا پاسخی منطقی و دندان شکن داد توی تلوزیون .

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 19

    • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

      درود بی پایان بر جناب مهندس کیوان هوشمند که حرف دل ما را بر زبان جاری کردند حقیقتا اگر مجازاتها وجرایم ۱۰برابر یا بیشتر شوند ۱۰۰% بازدارندگی لازم را در پی خواهند داشت.

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 22

      • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

        عجبا ، عجبا !!! آقای شریفی این چه حرفیست؟ مگر قرار است سر کشتار حیات وحش کار و کاسبی براه بیندازید که جریمه شکار بایستی درحدی باشد که شکارچیان توان پرداخت آنرا داشته باشند؟؟؟؟؟!!!!
        اتفاقا کاملا برعکس باید جریمه ها به گونه ای باشد که آن جانی حیوان کشی که میخواهد دست به چنین جنایتی بزند از ترس گرفتار شدن و نداشتن توان پرداخت جریمه جرات کوچکترین تعرضی به حیات وحش را به خویشتن ندهد.
        حقیقتا برای حیات وحش ایران متاسفم که چنین اشخاصی خود را متولی و ناجی آن میدانند….

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 20

        • رضا شکاری می‌گوید:

          اگر کمی اطلاعات داشتی و احساساتی نمی شدی خوب متوجه می شدی که ۱۰ برابر شدن جریمه کشتن یوز یعنی تبدیل شدن مبلغ ۲۵ میلیون تمن به ۲۵۰ میلیون تومن و این یعنی سه برابر دیه یک انسان
          طرف برای فرار از این جریمه اگر دو محیط بان رو بکشه به نفعشه
          مفهوم این مساله رو درک می کنی؟!

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

          • میثم می‌گوید:

            ای کاش آقای شکاری از افراد متخصص و سرد گرم چشیده استفاده میشد از محیطبانن با تجربه و یک شکارچیان باتجربه نه افرادی که طبیعت رو فقط در اتاق های گرم و راحت میشناسن و براش تصمیم میگیرن ، دارن با جون محیط بان ها بازی میکنن ، بخدا قسم همین افراد در مرگ این محیطبانان عزیز سهیم هستند…
            بجای این کار که نیازش فقط چند برگ کاغذ و یک خودکار هست که تمام هزینه اش ۵۰۰۰ هزار تومن نمیشه و راحترین راه هست..
            نیروی بیشتر استخدام کنید ، امکانات بیشتر در اختیار محیط بانان قرار بدین ….
            از جون محیطبان ها و طبیعت ایران مایه نگذارید

            پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

    • شکاربان می‌گوید:

      جای ایشون واقعا خالی بود اونجا تا جوابهای در شان، به ایرادات دوستان که کف کفششون خاکی نشده میداندند! یک طرفه ارد دادن از آب خوردن هم آسون تر هست.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

    • حسام مؤدب می‌گوید:

      دوست عزیز مدیر دیدبان حیوانات
      ما مردم ایران با کمال میل حاضریم تمام قوانین مربوط به شکاری که در اروپا وضع میشود در ایران هم اجرا شود ولی ولی ولی سازمان حفاظت محیط زیست ما هم مثل آن کشورها شکارگاه های خصوصی
      تکثیر حیواناتی که پروانه شکار برای آن صادر میشود
      تعداد پروانه های شکار صادر شده در سال
      و هزینه صدور پروانه و جریمه ها نسبت به درآمد سالانه افراد

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  2. میثم می‌گوید:

    دوره شکار و شکاربانی سر آمده ست…

    خوشبختانه امروزه روز عصر ارتباطات و اطلاعات هست و تقریبن تمام دنیا از هم در زمینه های مختلف اطلاعات گاهن تخصصی هم دارن… چه برسه در زمینه شکار و و نقش اون در صنعت یا گردشگری و اشتغال زایی
    مشکلی نیست…. چرخ رو از اول اختراع کنید تجربه دیگران پشیزی نمی ارزد…
    آقای کوشا مهران خیلی دوست دارم نظر شما رو در این مورد بدونم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

    • امین منصوری می‌گوید:

      با ممنوعیت پنج ساله شکار موافقم به شرطی که به هیچ آقازاده و خارجی مجوز شکار ندهند.

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        جناب منصوری عزیز …
        بحث پروانه کلا کنار ، شکارچی های غیر مجاز چی میشه تکلیفشون ؟؟؟
        اونایی که از زدن میش و بز و بره پارساله و غیره هیچ واهمه ای ندارن ؟؟؟
        روستاییان ( جسارت نباشه منظورم شکارچی غیر مجاز هست ) بزرگواری که حیوونو می کشن و حدودا ١٠ دقیقه پیاده تا منزل یا باغشون راه نیست و میرن اسلحه و فشنگو میذارن خونه و بعد از اینکه مطمئن شدن منطقه امنه میرن سراغ حیوون چی ؟؟؟
        مورد آخر در شهر های شمالی کشور که جنگل انبوه داره به وفور دیده میشه …
        با این شکار دزدا که حتی محیط بانان عزیز نمیتونن ردشون رو هم بزنن چه کار میشه کرد؟؟؟
        کاش نگرانی فقط در مورد پروانه بود ، شکارچیانی که با پروانه و مجاز میرن شکار حتی ١ درصد شکارچیان غیر مجاز تهدید به حساب نمیان برای محیط زیست …

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

        • امین منصوری می‌گوید:

          امیر علی عزیز حق با شماست. شکارچیان مجاز ویرانگر نیستند. سازمان محیط زیست شده یک کلاف سر در گم.
          به این نتیجه رسیده ام که فرهنگسازی و افزایش جریمه و ممنوعیت شکار و …کار ساز نیست.
          چاره کار فقط واگذاری مناطق به بخش خصوصی و ایجاد شکارگاههای خصوصی به مانند آفریقا و اروپا و … میباشد.

          پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  3. سهراب می‌گوید:

    حرف های زیبا و قشنگی زده شده ,اما تا عملی شدن فاصله زیادی باید پیمود

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  4. رضا می‌گوید:

    “وی افزود: همچنین پناهگاه حیات وحش حیدری که زمانی بهترین زیستگاه قوچ و میش اوریال در دنیا بود و حدود ۵ هزار راس از این گونه در آن وجود داشت در سرشماری امسال تعداد قوچ و میش اوریال شمارش شده در آن به ۶۰۰ فرد هم نرسید که اینها همه مستقیما به دلیل شکار و صید غیرمجاز در این منطقه بوده است.”
    جناب هوشمند علت فروش شکار توسط ….به گوشت فروشان محلی و شهری بوده
    علت نبود مدیریت مدیران!!! سازمان و اداره کل و ادارات شهرستانها و روسای مناطق بوده
    علت کافی نبودن حقوق شکاربانها برای حداقل زنده ماندن بوده
    علت آمد و شد اطرافیان برخی محیط زیستیان و کندو داری و ….بداخل منطقه حیدری بوده
    علت سرخوردگی محیطبانان و بی تفاوتی آنها بدلیل بد رفتاریهای….با ایشان بوده



    خوشم آمد که تمام تریبونها را تصاحب کردید(سایتها،صدا سیما،روزنامه ها و….)و دیوار را خوب یکطرفه کاهگل میکنید و همه تقصیرها را به گردن شکارچی ها می اندازید و سپس براحتی نتیجه میگیرید که خب پس باید شکار را ممنوع کنیم تا طبیعت ایران بهشت برین شود!!!…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

    • شکاربان می‌گوید:

      غایب همیشه محکوم است
      جناب آقای هوشمند مدیر محترم این سایت! چرا یکی از جمعیت موافق شکار دعوت نشد؟!
      چرا حتی از محیط بانهای خود سازمان در این میزگرد دعوت نشد؟! چون حرفهایی ممکن بود بزنند که جوابی برایش نبود؟! چون ممکن بود مثل ما که برخی نوشته هامون که حتی کوچکترین توهینی نیست درش (برخلاف فحش و بدوبیراه دوستان) حذف میشه! چون برخلاف سیاستی هست که ظاهرا داره مهندسی میشه تا شکار رو عامل اصلی نابودی محیط زیست معرفی کنه!

      آقای شریفی چند بار تشریف بردن در دل طبیعت؟! کسی نبود اونجا ازشون این سوالو بپرسه تا بر اساس جواب ایشون ملتفتشون کنه که تشخیص ژنتیک حیوان از پشت اسلحه ضرورتی نداره! اینکه ما آمریکا نمیشیم! بله تا زمانی که امثال دوستان سرکار هستند ۱۰۰ سال هم نمیشیم! یک نقد به خودتون نگرفتید!!! تریبون مجانی و هرچه دلتون خواست گفتید بدون حضور طرف دوم! این رو دلیل ضعف دوستان در پاسخگویی به دلایل شکارچی جماعت که طبیعت رو با تمام وجودش حس کرده در مقابل کفش خاکی نشده دوستان میدونم!
      فقط امیدوارم روزی مجبور بشید در مقابل این سخنان و تصمیم های اشتباهتون با توجه به مسئولیتی که دارید پاسخگو باشید!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        شکاربان عزیز ممنونم ، بسیار دقیق و صحیح فرمودین …
        قراره شکارچی ( متاسفانه شکارچی مجاز هم شده بده ) بشه عامل از بین رفتن حیات وحش ، پس تا وقتی قرار بر این هست ما هر چقدر هم زور بزنیم گوشی شنوا نخواهد بود …
        خرید و فروش معدن باعث توصیه زیست بوم میشه ، همچنین جاده سازی و احداث سد و تجارت چوب …
        فقط شکار بده …
        همه دور گود نشستن می گن لنگش کن …

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  5. امین منصوری می‌گوید:

    از گفته های آقای شریفی پیداست که تخصصی در مبحث شکار ندارند
    صحبتهای جناب هوشمند منطقی به نظر میرسد و بدور از هر گونه جانبداری و حفظ حیات وحش و مد نظر گرفتن عقاید کاربران این سایت دیدگاهشان را بیان فرمودند
    ای کاش در اینگونه جلسات از تجارب چند محیطبان کارآزموده نیز بهره میبردند
    هیچ کسی مانند محیطبانها شرایط سخت بیابان آشنا نیستند و روحیات شکارچیها را نمیشناسد
    افزایش جریمه گونه های نادر و حیوانات حرام گوشت مانند پلنگ و یوزپلنگ و خرس و … اگر هزار برابر هم شود بازم کم است ولی خود من به عنوان یک مخالف شکار میگویم اگر جریمه حلال گوشتها غیر متعارف افزایش یابد یقینا به همان میزان خطر درگیری و کشته شدن محیطبان و شکارچی افزایش خواهد یافت
    جریمه ها هر چقدر هم سنگین شود شکارکش دست از کارش بر نخواهد داشت، مانند یک قاچاقچی که میداند اگر گیر بیفتد ممکن است حکم اعدام یا حبس ابد بهش بدهند ولی با این وجود تخلف میکند
    به نظر من هر کسی که پلنگ و یوزپلنگ و خرس سیاه و گورخر و گونه های کمیاب را بکشد باید به حبس ابد با مصادره تمام اموالش محکوم کنند تا ببینیم کسی دیگر جرات چپ نگاه کردن به این حیوانات را دارد
    بیشتر صدماتی که به حیات وحش وارد شده توسط شکارچیان غیرمجاز بوده و یک شکارچی مجاز قانونمند هیچگاه حاضر به نسل کشی نمیشود
    ممنوعیت پنج ساله شکار هم طرح خوبیه به شرط اینکه محیط زیست از همکاری شکارچیان مجاز در کنار محیطبانان در جهت مراقبت بیشتر از حیات وحش بهره بگیرد و بعد از پایان زمان ممنوعیت ، فقط به شکارچیانی که همیار محیط زیست بوده اند پروانه شکار واگذار کند

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

    • شکاربان می‌گوید:

      “صحبتهای جناب هوشمند منطقی به نظر میرسد و بدور از هر گونه جانبداری و حفظ حیات وحش و مد نظر گرفتن عقاید کاربران این سایت دیدگاهشان را بیان فرمودند”
      با شما موافق نیستم جناب منصوری!!!! بهتر بود مینوشتید مد نظر قرار دادن عقاید برخی کاربران سایت نه همه!

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

      • امین منصوری می‌گوید:

        با درود به شکاربان
        درست میفرمایید نظرات بعضی از کاربران این نبوده، اما در سخنان آقای هوشمند مخالفتی با شکار مجاز ندیدم و از ممنوعیت شکار مجاز هم سخنی به میان نیاوردند و مخالفتشان را با صید و شکار غیر مجاز بیان فرمودند که بعید میدانم کاربران این سایت موافق شکار غیر مجاز باشند!
        در بحث افزایش جریمه ها امیدوارم تمامی جوانب را در نظر بگیرند و با کارشناسی کامل این کار را انجام دهند، که عواقب بدی نداشته باشد.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • اسدی می‌گوید:

      جناب منصوری مقایسه شکار غیر مجاز با قاچاق مواد مخدر اشتباه هست
      کسی که ریسک اعدام رو به جان میخره و اقدام به قاچاق مواد مخدر میکنه به خاطر سود خیلی زیاد مادی که قاچاق براش داره و میتونه با یک بار قاچاق بار خودشو برای یه عمر ببنده پس ریسک اعدام رو به جون میخره
      اما کسی که یک پلنگ میکشه (به خاطر مثلا ۲۰ میلیون پول پوستش) یا کل و قوچ میکشه فقط چند کیلو گوشت شکار گیرش میاد در نتیجه اگر جریمه سنگینی برای شکار غیر مجاز تعیین بشه به خاطر سودمند نبودن تخلف برای متخلف، شکارچی ریسک جریمه سنگین رو به جون نمیخره

      داغ Thumb up 17 Thumb down 15

    • میثم می‌گوید:

      وی با اشاره به کشتار تعداد زیادی گونه کفتار در سال در کشور خاطرنشان کرد: از آنجایی که کفتار مانند ببر راه راه است هنوز بسیاری از افرادی که این گونه را می کشند تصور می کنند که یک ببر شکار کرده اند در حالی که نزدیک به ۴۰سال است که گونه ببر در کشور ما منقرض شده است…….

      یعنی ما تا سال۱۳۵۰ ببر داشتیم؟؟؟؟!!!!!! :-\ بعد به عنوان کارشناس اومدن نظر بدن..

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

      • امین منصوری می‌گوید:

        بارها گفته ام که متاسفانه کسانی در راس سازمان محیط زیست برای وضعیت شکار و حیات وحش تصمیم گیری میکنند که هیچگونه تخصصی در این حوزه ندارند و متاسفانه از نظرات سرمحیطبانان و کارشناسان بهره نمیگیرند.
        تصمیم گیریهای غیر اصولی و کارشناسی نشده و عجولانه و احساسی نتیجه عکس را در پی خواهد داشت.

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

      • حیات دوست می‌گوید:

        بیش از ۴۰ سال

        داغ Thumb up 4 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      وی افزود: چگونه یک شکارچی از فاصله دور از پشت دوربین تفنگ ژن گونه ها را تشخیص دهد و تنها گونه های ضعیف را از طبیعت حذف کند؟ به نظر می رسد که سازمان محیط زیست بیش از حد به باورهای دروغین شکارچیان اعتماد کرده است و حتی گاهی برای معرفی طبیعت در رسانه های جمعی به مردم از این افراد استفاده می شود.

      نیست شما به هیچ رسانه جمعی دست رسی ندارین… واقعن مظلوم واقع شدی.
      کدوم شکارچی تا الان اومده مدعی شده که این حیوان ژن معیوب داره ؟؟؟؟؟ لطف کنید اسم ببرید؟؟؟؟
      چرا همش دوست دارید با سیاه نمایی دیگران مشکلات رو حل کنید.؟؟؟

      تمام شکارچیان مجاز بر این عقیده هستن که در طبیعت در گونه های با جمعیت مناسب بهترین گزیه برای شکار حیوانات مسن تر هستند هم به دلیل اینکه داری شاخ و پوست خوب هستن و هم تونایی زاد اوری انها از جوانتر ها کمتر هست. نه اینکه ژنشون معیوب باشه!!!!!!

      امیری شریفی یادآور شد: ……چرا هنوز اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و به ویژه حیات وحش با این همه اقدامی که سازمان محیط زیست انجام داده انقدر ضعیف و سطحی است…..

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

      • میثم می‌گوید:

        امیری شریفی یادآور شد: ……چرا هنوز اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و به ویژه حیات وحش با این همه اقدامی که سازمان محیط زیست انجام داده انقدر ضعیف و سطحی است…..

        خیلی دوست دارم از( این همه اقدامات) نام ببرید و اطلاع رسانی کنید…
        اگه منظورتون در پردیسان هست که هزار ماشالله همه علامه دهر و دارای چندیدن مدرک در دانشگاه های معتبر و نا معتبر هستند
        یا شایدم منظورتون در مورد اطلاع رسانی به روستاییان ، عشایر، دامدارها، کشاورزان، چوب بر ها
        و زبونم لال …زبونم لال ..به دارندگان سرمایه های کلان در صنعت ،ساخت و ساز، کارخانه دارها…. هست ، که احتمالن یا شما در ایران زندگی نمیکن یا ما مردم نابینا و ناشنوا هستیم…
        چوپان لرستانی هنوز سازمان خسارتش رو نداده…
        ،(همین جا از مدیر عامل شرکت گلریز با تمام وجود تشکر میکنم)
        دریاچه ارومیه که داره هر روز بدتر وبدتر میشه…
        درختان تنومند بلوط جنگل های زاگرس دارن خشک میشن، بیشتر از ۳۰ سال هست که چرای بیرویه دام اجازه رشد هیچ نهالی رو نداده ..
        تعداد دام که در مراتع ایران چرا میکنن و گوشتشون به عراق قاچاق میشه بیشتر از ۳ برابر ظرفیت مراتع کشور هست..
        نزدیک به۳۰۰ شکارچی و ۱۱۶ محیطبان کشته داریم که نتیجه همین سیاست های اشتباه شما هست، تا کی میخواهید یک تنه و تنها بدون استفاده از تجارب دیگر متخصصین و کشور های پیش رو در زمینه شکار و حیات وحش مشکل رو حل کنید؟؟؟؟؟؟؟

        چندتا محیط بان جدید استخدام کردین، افزایش حقوق و مزایا چی؟؟؟؟
        چند تا هلی کوپتر خریداری کردین؟؟
        چقدر اموزش های محیطبانان رو ارتقا دادین؟؟
        چقدر برای شکارچی ها دوره اموزشی در مرد شکار و حیات وحش برگزار کردین؟؟؟؟

        کل مار خورد(گونه در حال انقراض درگذشته) در پاکستان به کتر از ۵۰۰ راس رسید ای مخالفت با شکار تونست جمعیتشون رو زیاد کنه؟؟؟؟؟؟ خیر. ایجاد شکارگاه خصوصی و تخصیص ۷۰% از دارمد صدور مجوز های شکار به مردم محلی و ۳۰% به دولت باعث شد جمعیتشون رو به چند هزارتا در سال ۲۰۰۷ برسونه..
        همون شکارکش ها و متخلفین تبدیل شدن به بهترین و مجرب ترین محیطبان ها ی که نقطه به نقطه شکارگاه رو بلد بودند….

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

      • امین می‌گوید:

        بحث ژن معیوب رو بارها من از شکارچیان و شکار دوستان شنیدم حتی از کسی که خود را بسیار با سواد و متخصص در این زمینه می داند بنابراین اینکه گفتند چطور از پشت دوربین ژن گونه ها را تشخیص می دهند حرفی بجاست.
        اینکه حیوانات مسن تر دارای شاخ های بلند هستند و برای تروفه مناسبند درست اما بر چه اساسی شکارچیان و شکاردوستان مدعی هستند که این حیوانات قدرت زادآوری کمتری دارند و به جوانها هم اجازه جفت گیری نمی دهند واقعیت اینه که این استدلالها دیگه خیلی قدیمی شده اگه قبول ندارید فقط یک مقاله علمی و معتبر در این زمینه معرفی کنید که این مطلب رو تأیید کنه من مقالات متعددی در دست دارم که از نظر وجود حیوانات پیر و مسن تر و نقش آنها در سلامت و افزایش جمعیت گله به دو دسته تقسیم می شوند گروه اول که تعداد بیشتری رو شامل می شوند به تأثیر مثبت و ضروری بودن وجود حیوانات مسن تر در گله صحه می گذارد و دلایل مختلفی هم دارد که در اینجا مجال بحث درباره آنها نیست دسته دوم که فقط یک مقاله از مقالاتی که من پیدا کردم را شامل می شه تأکید می کنه به نظر می رسد که وجود یا حذف حیوانات مسن از جمعیت تأثیری در سلامت و افزایش جمعیت آن ندارد و در هر دو حال وضعیت یکسان باشد. اما حتی یک مقاله و یا سند معتبر و علمی درباره ادعای تأثیر مثبت حذف حیوانات مسن و … پیدا نکرده ام.
        این نکته هم بر تمامی کسانی که خود را دارای معلومات و تخصص در این زمینه می دانند قطعاً مشخص است که حیوانات ماده گرایش به جفت گیری با حیوانات مسن تر دارند و در صورت وجود حیوانات جوان و مسن در گله حیواناتی که سن بالاتری دارند را ترجیح می دهند و با توجه به اینکه حیوانات بطور غریزی در جهت بهبودی و افزایش تعداد و همچنین سالم تر بودن فرزندان خود عمل می کنند و این نکته هم که بر همه کسانی که در زمینه جانور شناسی مطالعه دارند اظهر من الشمس است بنابراین وجود حیوانات مسن تر نه تنها به ضرر جمعیت نیست که به نفع آن نیز هست از طرف دیگر حیوانات نر عموماً بر سر تصاحب ماده ها با هم درگیر می شوند و نر پیروز با ماده یا ماده هایی که در اختیار می گیرد جفت گیری می کند و این نیز واضح است که داشتن شاخ هر چه بلندتر تنها ملاک پیروزی در نبرد نیست بلکه داشتن قدرت جسمانی و نیروی بدنی کافی شرط اصلی و اساسی است و حیواناتی که انقدر پیر هستند که ژن ضعیف منتقل می کنند یا قدرت زادآوریشان کم است مشخص است که شانسی در این نبردها برای از میدان بدر کردن حیوانات قویتر نخواهند داشت.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 10

        • شکاربان می‌گوید:

          “اینکه حیوانات مسن تر دارای شاخ های بلند هستند و برای تروفه مناسبند درست اما بر چه اساسی شکارچیان و شکاردوستان مدعی هستند که این حیوانات قدرت زادآوری کمتری دارند و به جوانها هم اجازه جفت گیری نمی دهند واقعیت اینه که این استدلالها دیگه خیلی قدیمی شده اگه قبول ندارید فقط یک مقاله علمی و معتبر در این زمینه معرفی کنید که این مطلب رو تأیید کنه”
          دوست عزیز مشکل شما و امثال اینه که فقط تو کاغذها دنبال حیوانات هستید! اگر شما بجای خوندن مقالات علمی دوبار در دوسال متوالی در فصل جفت گیری( اواخر آذر و اوایل دی) که البته تو اون موقع با برف و سرما براتون سخت هم میشه! تشریف میبردین و رفتارهای جنسی این حیوانات رو زیر نظر میگرفتین میفهمیدین که این مقالات علمی که شما میگی بدرد نمره پایان نامه میخوره نه نسخه پیچی برای حفاظت و کنترل جمعیت اونها!

          داغ Thumb up 9 Thumb down 7

          • میثم می‌گوید:

            شما شکاربان هستی؟؟؟؟!!!!!!!!

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

          • امین می‌گوید:

            “دوست عزیز مشکل شما و امثال اینه که فقط تو کاغذها دنبال حیوانات هستید! اگر شما بجای خوندن مقالات علمی دوبار در دوسال متوالی در فصل جفت گیری( اواخر آذر و اوایل دی) که البته تو اون موقع با برف و سرما براتون سخت هم میشه! تشریف میبردین و رفتارهای جنسی این حیوانات رو زیر نظر میگرفتین میفهمیدین که این مقالات علمی که شما میگی بدرد نمره پایان نامه میخوره نه نسخه پیچی برای حفاظت و کنترل جمعیت اونها!”
            جناب شکاربان استناد به تحقیقات علمی رو که توسط دانشمندان بزرگ دنیا و در سطح بین المللی انجام شده مشکل من و امثال من خوندی این دیگه واقعاً از اون حرفهاست که تو دکان هیچ عطاری پیدا نمی شه از جماعت شکار دوست و طرفدار شکار همه جور استدلال جالبی شنیده بودیم اما این یکی دیگه … دوست عزیز من بارها در فصل جفت گیری این حیوانات رفتم و رفتارشون رو دیدم اولاً بهتره بدونید فصل جفت گیری در مناطق مختلف و در بین گونه های مختلف فرق می کنه اواخر پائیز فقط فصل جفت گیری کل و بز و قوچ و میش و آهو و جبیر در مناطق سردسیر هستش و در مناطق گرمسیر اوایل این فصل است نه تنها این که فصل جفت گیری مرال و گوزن زرد و رفتارشون رو هم که از اواسط شهریورماه شروع میشه را هم رفتم و دیدم و بیشتر از ۱۷ سال است که در این کار هستم ضمناً بهتره بدونید اونچه که در مقالات و کتابهای معتبر علمی نوشته شده نتیجه دهها سال تحقیقات و مشاهدات و بیابان گردی دانشمدان بزرگی هست که خیلی بهتر از دیگرانی که کلی هم ادعاشون میشه طبیعت و اجزاء آن رو می شناسند اما مشکل شما و امثال شما هم اینه که فکر می کنید هیچکس به اندازه شما طبیعت رو نمی شناسه و البته هر کسی که افکارش با افکار شما مغایرتی داشته باشه به اندازه مخالفتی که با عقاید شما داره بیسواد و نادان و طبیعت نشناس هستش اما کسی که عقاید شما رو خصوصاً در مورد شکار تأیید کنه لایک می زنید و تشویقش می کنید و براش هورا می کشید …!

            داغ Thumb up 6 Thumb down 8

          • امین منصوری می‌گوید:

            شکاربان درود.

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

          • شکاربان می‌گوید:

            بله آقا میثم خودمم!
            آقا امین من نگفتم مشکل شما استناد به مقالات روز دنیاست مشکل شما این جمله شماست ” بحث ژن معیوب رو بارها من از شکارچیان و شکار دوستان شنیدم حتی از کسی که خود را بسیار با سواد و متخصص در این زمینه می داند بنابراین اینکه گفتند چطور از پشت دوربین ژن گونه ها را تشخیص می دهند حرفی بجاست.
            اینکه حیوانات مسن تر دارای شاخ های بلند هستند و برای تروفه مناسبند درست اما بر چه اساسی شکارچیان و شکاردوستان مدعی هستند که این حیوانات قدرت زادآوری کمتری دارند و به جوانها هم اجازه جفت گیری نمی دهند واقعیت اینه که این استدلالها دیگه خیلی قدیمی شده”
            من راست و حسینی مقالات روز دنیا رو نخوندم ولی چیزی که شما منکرش میشی رو بارها دیدم! اگر در مقاله ها اینی که شما نوشتی نوشتن، اونها هم از پشت میزشون نوشتن واگر شما برای محکوم کردن استفاده ابزاری میکنی ازش اون بحث دیگریه! بله فصل جفت گیری با توجه به گونه و محل متفاوته بحثی نیست، منم کلی نگفتم ولی اینکه میایی رو یک قسمت دست میزارین و میخوایین نقطه ضعف بگیرین محکم وایسادم، مطلب شمارو که در بالا گفتی رو اصلا قبول ندارم! من همه حرفهای جماعت شکار دوست رو قبول ندارم ولی حرف حساب رو قبول دارم حالا هرکی میخواد بزنه، این مشکل شماهاست که حرفی که باب دلتون نباشه رو منفی میدید ولی من و امثال من اگر حرف حساب میزنید روی چشم ولی اگر میخواهید با توهین و تمسخر حرفتونو ثابت کنید جواب من همونیه که نوشتم، شکار مسئله ایه که در تمام دنیا وجود داره و خوشبختانه اهل مطالعه هستید، اینترنت هم که هست برید جستجو کنید و بخونید در موردش و شرایطش و اینکه کشورهای دیگه چیکار کردند که با این همه اسلحه یک مورد از وقایع دلخراشی که در کشور ما اتفاق می افته اونجا نیست و صنعت شکار در اونجا بعنوان یکی از جاذبه های گردشگریشون درآمد سالانه بالا و اشتغال برای خیلیها ایجاد کرده ضمن اینکه هیچ گونشون در معرض خطر انقراض نیست! اما متاسفانه شما در باب مخالفت از شکار مقالات ۱۰۰سال اخیر رو خوندید ولی حاضر نیستید یک جستجو کوچک و کسب اطلاع راجع به شکار و شکارچی بکنید و فقط منطق شما شکارچی قاتل است، انتظار نداشته باشید با این منطق شما که در دکان هیچ عطاری پیدا نمی شود حرف شما رو قبول کنم….

            داغ Thumb up 7 Thumb down 6

          • امین می‌گوید:

            جناب شکاربان
            نمی دونم چرا در کامنت جدیدتون گزینه پاسخ دادن نبود برای همین ناچاراً در مقابل کامنت قبلی جوابتون رو می دم در اینجا مسائل مختلفی رو مطرح کردید که فعلاً با هیچ کدوم کاری ندارم اما اینکه نوشتید حرف حساب رو قبول می کنم یعنی منظورتون این بوده که آدم منطقی هستید خوب این خیلی خوبه اما این را که هر کسی می تونه بگه و در واقع همه می گند که حرف حساب رو قبول دارند و اهل منطق هستند اما این موضوع در عمل و در وقت گفتگو مشخص می شه که به نظر من با توجه به صحبتهایی که کردید و حرفهایی که زدید حد اقل تا الان با این حرفتون موافق نیستم اما قبول اگر بخواین با دلیل و منطق جواب تمام حرفهایی را که مطرح کردید بدم و متقابلاً شما هم با دلیل و منطق جواب حرفهای من رو بدین مشروط بر اینکه همانطور که گفتم با دلیل و منطق و استدلال نه با طعنه زدن و تمسخر حرفهای متقابل یکدیگر که مطرح کردی و برای این حرفتون هم جوابی منطقی دارم اگر آماده ای و قبول داری که یا علی و اگر نه که دیگه جای صحبتی نمی مونه و من که شخصاً وقتی ندارم تا برای گفتگوهای بیهوده و بی نتیجه صرف کنم و فکر نمی کنم شما هم وقت اضافی برای بحثهای بی نتیجه داشته باشی.

            داغ Thumb up 5 Thumb down 4

        • میثم می‌گوید:

          [جناب امین
          ، دوست عزیز گیرم تمام گفته های شما مخالف شکار درست، باشه من هم قبول کردم، تمام گفته های IUCN که اقای دکتر مجید نواییان در مناظره گوشزد کردن هم اشتباه(فراموش نکنید که اینشون متخصص در این زمینه هستند)...
          اقا کلن تمام حرف های موافقین شکار هم اشتباه..
          اینجا من یه سوال دارم یه وضعیت داریم که داریم همه غصه اش رو میخوریم و ناراحت حیات وحش هستیم، اینو که دیگه قبول دارین؟؟
          خوب چندین سال هست که سازمان محیط زیست سیاست های رو در پیش گرفته که نتیجه اش شده کاهش جمعیت حیات وحش و تخریب زیستگاه ها و همچنین کشته شدن ۱۱۶ محیطبان و نزدیک به۳۰۰ شکارچی ... و نه نتونستن جلوی شکار بگیرن ، یعنی در تمام دنیا کسی نمیتونه جلوی شکار رو بگیره ، ولی میشه به نحو احسن مدیریتش کرد.

          کل بحث شکارچیان قانونمند این هست که چرا با ایجاد شکارگاه خصوصی و تکثیر رها سازی مخالفت میکنن ، شما که نمیتونی جلوی شکار رو بگیری ، حداقل اینجوری هر کی خواست شکار کنه میره پولش رو میده و در این شکارگاه خصوصی شکار میزنه، کلی از همین متخلفین محلی هم میشه بادادن اموزش به عنوان شکاربان و محیطبان استخدام کرد، و کسی دیگه سراغ مناطق چهار گانه حفاظت شده نمیره و در انجا تهدید شکارچی به قول شما از سر حیات وحش از بین میره ، فقط میمونه تخریب زیستگاه که ماشالله کم هم نیست
          اگه باز هم دوست داری مخالفت کنید مختار هستین ولی باز نتیجه اش میشه همین که تا الان هست و هروز بدتر از دیروز میشه...

          به نظر من اگه کسی بتونه هنر رو از زندگی بشر حذف کنه میتونه بگه میشه شکار رو هم حذف کرد...

          داغ Thumb up 3 Thumb down 3

          • امین می‌گوید:

            جناب میثم
            دوست گرامی من همیشه بر این عقیده ام که هیچکس در همه موارد درست نمی گوید و بر عکس هیچکس هم تمام حرفهاش نمی تونه نادرست باشه این رو هم تأکید کردم که با منطق و با دلیل و مستند باید صحبت کرد نه صرف نظر شخصی دادن. حتماً در نوشته های قبلی من هم دیدین که حرفی که زدم رو گفتم براش دلیل هم دارم و اگه بخواهید ارائه می دم و طبیعی است که متقابلاً هر حرف مستند و با دلیل و منطق رو می پذیرم چون نمیشه که خودم انتظار قبول حرف مستندم را داشته باشم اما حرف مستند دیگران را قبول نکنم اما در جواب من دوستانی می ان و می گن شما بهتره بری تو طبیعت و طبیعت رو از نزدیک ببینی یا از پشت میز داری حرف می زنی و کسانی هم که اون مقالات رو نوشتند هم از پشت میز این حرفها رو زدند و معنی اش هم اینکه همه حرفهات غلط و نادرست حتی اگر با دلیل باشه اما حالا نمی دونم چطور شما به این نتیجه رسیدی که من می خوام همه حرفهام رو به دیگران بقبولانم و یا همه حرفهای خودم را درست می دونم و همه حرفهای مخالف عقیده ام را غلط؟
            راه درست و منطقی اینه که بجای مخالفت معاندانه و لجاجت آمیز با همدیگر به حرفهای همدیگر گوش بدیم اگر دلیلی برای هر حرفی مان داریم ارائه بدیم و متقابلاً دلایل طرف مقابل رو هم ببینیم و بشنویم.
            ضمناً در کدوم قسمت از حرفهام اسمی از دکتر نواییان و یا IUCN بردم و یا اشاره ای کردم که در ابتدای کامنتتان نوشتید قبولشون ندارم؟
            من فارغ التحصیل همان دانشگاهی هستم که دکتر نواییان استادش است البته سالها پیش که ایشون هنوز اونجا نبود اما استادان برجسته و بزرگی مثل مهندس هوشنگ ضیائی و دکتر اسماعیل کهرم و مرحوم دکتر اسدی و … استادان ما بودند که من براشون احترام زیادی قائلم و همچنین کسانی که بعد از من اومدند و ندیدمشون و IUCN هم بزرگترین مرجع برای حفاظت از طربیعت و منابع طبیعی در دنیاست که بزرگترین متخصصین و دانشمندان با آن همکاری دارند و اتفاقاً مقالاتی را هم که من قبلاً اشاره کردم و برخی دوستان آن را فاقد ارزش و بی اعتبار خواندند و گفتند که کسانی که اینها رو نوشتند از پشت میز نوشتند و اصلاً طبیعت رو ندیدند و نمی شناسند از متخصصین و دانشمندان همین IUCN هستند.

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • حیات دوست می‌گوید:

      دوست عزیز….آقای شریفی یکی از بهترین های حقوق حیوانات در ایران هستند …به نظر می رسه اینطوری یک طرفه به قاضی رفتن دوستان می باشد…. آقای منصوری بهتره بیشتر وقت بذارید بیرون بروید و از پشت کامپیوتر صحبت نکنین…شاد باشین.

      داغ Thumb up 6 Thumb down 19

      • امین منصوری می‌گوید:

        حیات دوست گرامی من پشت کامپیوتر نیستم و اکثر کامنتها را از دل طبیعت با تبلت میگذارم
        به اندازه سن جناب شریفی هم در کوهها بوده ام. از سوابق ایشان هم اطلاعاتی ندارم و ایشان را نمیشناسم. در مورد حرفهای ایشان نظرمو دادم و هر کسی متوجه میشه که حرفهای ایشان از روی احساساته و تخصصی در این زمینه ندارند …
        سربلند باشید

        پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

        • حیات دوست می‌گوید:

          شما هم که به مانند شکارچی های عزیز صحبت می کنیم …سن را از روی تصویر تشخیص می دهید؟ متاسفانه احساسات بیشتر روی حرف های شماست.
          پویا باشید.

          داغ Thumb up 6 Thumb down 19

          • میثم می‌گوید:

            جناب حیات دوست..
            به نظر شما تصویر یک پازن ۳ ساله با تصویر یک پازن ۷-۸ ساله یکی هست و نمیشه تفاوتشون رو تشخیص داد!!!!

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

      • شکاربان می‌گوید:

        از صحبتها و نظراتشون کاملا مشخص هست!

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  6. پروین می‌گوید:

    بودن این همه اسلحه در دست مردم یکی از عاملان نابودی حیات وحش میباشد که باید در دستور کار قرار بگیرد تا آقایان شکارچی علاقمند به خوردن گوشت شکار با گلوله به حیات وحش ابراز عشق و علاقه به این اندک جانوران در حال انقراض حیات وحش نکنند

    داغ Thumb up 6 Thumb down 11

  7. مسعود شکیبا می‌گوید:

    صحبت از این شد که شکار به نوعی مدیریت بشه (مقابله و جلوگیری از شکار غیر مجاز) به صورتی که جوامع محلی بیشترین سود رو از حفاظت از محیط زیست و شکار ببرن نه اینکه پولش بره تو جیب شرکتها و سرمایه دارها امیدوارم این برنامه و طرح عملی بشه تا انرژی و پتانسیل بالقوه شکارچیان جهت حفاظت از محیط زیست بالفعل بشه
    اقای هوشمند تشکر ویژه دارم بابت اظهار نظر صریح و صحیح شما در مورد افزایش جریمه ها ممنون برادر
    اما افزایش جریمه ها باعث لکه دار شدن کرامت انسانی نمیشه
    آقای شریفی مگر خودروهای چند صد میلیونی و چند میلیاردی کرامت انسانی رو لکه دار کرده؟
    مگه ما چند الماس ارزشمند مثل یوزپلنگ، کفتار، پلنگ یا گوزن زرد و شوکا در ایران داریم که افزایش جریمه های کشتار اونها کرامت انسانی رو لکه دار میکنه؟
    ارزش واقعی یک گونه در طبیعت با توجه به شرایط خاص اکولوژی و تعدد گونه میتونه خیلی خیلی زیاد باشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • مسعود شکیبا می‌گوید:

      لزوم توجه و نگاه ویژه مسئولان سازمان به حیات وحش یک امر اساسی و مهم هست چرا؟
      از ارزشهای خاص یک گونه در زیست بوم که نبود اون میتونه یک زیست بوم رو با خطرهای جدی روبرو کنه بگذریم…
      مسئولین عزیز دقت کنید:
      خیلی از کسانی که امروز، روز به عنوان حافظان، فعالان و دوستداران محیط زیست در هر جا و لباسی در حال فعالیت هستند به خاطر علاقه ای که به حیات وحش و حیوانات داشتن به این مسیر کشیده شدن قطعا بی توجهی مسئولان به حیات وحش این افراد رو نا امید و این نا امیدی تبعات خوبی نخواهد داشت
      با این اوضاع محیط زیست لزوم توجه سازمان به حیات وحش یک الزام برای تقویت، امید و فعالیت بیشتر این افراد و گروه ها خواهد بود
      از این پتانسیل که صرفا به خاطر علاقه به حیات وحش به این مسیر یعنی حفاظت از محیط زیست کشیده شدن باید به بهترین نحو ممکن استفاده کرد
      بگذریم شنیدم رتبه ایران در قاچاق حیات وحش در دنیا سوم هست این ۱ فاجعه وحشتناک و ابرو بر هست برای مقابله با این پدیده شوم نیازمند عزم ملی هستیم
      باز هم میگم همه مردم ما تاکید میکنم همه مردم به طبیعت علاقه دارن و ظیفه ما اینه که حس طبیعت دوستی در مردم رو به حس حفاظت تبدیل کنیم
      حس حفاظت

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • حیات دوست می‌گوید:

      آقای شکیبای عزیز، از شما بعید بود که متن گفتار آقای شریفی را به دقت نخواندید چرا که اینجا منظور از کرامت انسانی چیز دیگریست امیدوارم با این مقوله احساسی برخورد نکنیم.
      شاد باشین

      داغ Thumb up 3 Thumb down 11

    • رضا شکاری می‌گوید:

      یعنی به نظرت منطقیه که روزی جریمه کشتن گورخر از جریمه کشتن آدم بیشتر بشه؟!
      فکر می کنی این روش قابل اجراست؟
      از شرایط کشور شناخت کافی داری؟

      داغ Thumb up 10 Thumb down 13

      • همیار محیط زیست می‌گوید:

        آقای رضا شکاری
        دیه جریمه کشتن انسان نیست!
        جریمه قتل عمد یک انسان اعدام است
        دیه در شرایط کشته شدن یک انسان بصورت غیر عمد به خانواده فرد فوت شده پرداخت می شود ولی در صورت کشتن عمدی یک انسان، جریمه فرد قاتل اعدام است و دیه نمی پردازد

        شما یا کم اطلاع هستی یا بقیه را کم اطلاع فرض کردی

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

        • رضا شکاری می‌گوید:

          سلام من رضا شکاری واقعی هستم
          حق با جناب همیار محیط زیست است.
          شکارچیان مجاز از افزایش جریمه ها استقبال می کنند.

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

        • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

          دوست گرامی ، در مواردی هم با اعلام گذشت از طرف اولیای دم ، همون اعدامی که به نظر شما تنها حکم قتل عمد هست تبدیل به دیه میشه …
          شما هم خیلی با اطلاع نیستی

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  8. زمانی می‌گوید:

    معاون محیط طیبعی سازمان محیط زیست که وقت و بی وقت هم هی متصدی آن تغییر می کند و از هر صنفی و رشته ای میتواند این معاونت را تصدی کند فرمایشاتی کرده اند که تصور میکنند اینجا آمریکا یا اروپاست
    عزیز من دیگر، وقت، وقت این حرفهای آرمان گرایانه و ژیگول میگول نیست.
    محیطبان تو گرسنه است سازمانی که شما داری توش نامه هاشو امضا میکنی و برای محیط زیست کشور برنامه ریزی میکنی بسته بشود آبرومندتر است
    معلوم است که باز متوجه نشدید محیط زیست کشور چه وضعیتی دارد. عادی است !!!
    بیچاره محیطبانی که از صبح تا شب توی این کوه و کمر، ویلان هست اما، خوب که چه؟ تا کی باید وعده تحمل کند؟
    با ۲۶ سال سابقه کار، حقوقش به ۴۰۰ هزار تومان هم نمیرسد. محیطبان های جوانتر حتی شاید حداکثر ۴۰۰ هزار تومان حقوق بگیرند
    هیچ گونه امکانات رفاهی مثل مسکن یا تعاونی و ….ندارد. کدام قشر از کارمندان دولت و مأموران دولت اینقدر محروم هستند ؟
    چرا سالهاست کسی برای اینها کاری نمیکند؟ حال بحث دستمزدها و مزایا به کنار ، این بیشتر دلشان را می سوزاند که می بینند گاه تلاش آنها عملا” چندان تأثیری در حفظ طبیعت کشورشان ندارد زیرا از مثلا” ده عاملی که طبیعت را تخریب میکند کنترل یکی از آنها به عهده آنهاست و کنترل آن نه تای دیگر در اختیارشان نیست.
    حتی برای پرداخت همین چندر غاز حقوقشان هم چندان جدی نیستند مثلا” محیطبان های مناطقی هستند که سه چهار ماه حقوق نمی گیرند …. چرا سالهاست در این سازمان سطح کارشناسی تصمیم بگیران روز به روز بیشتر تنزل میکند؟
    کجا هستند آن کارشناسانی که میگفتی پلنگ ، چشم بسته محل اقامت آن شب همه پلنگ های ایران را یکی یکی بر می شمردند؟
    کجا هستند آن مردانی که میدانستند در هر منطقه حفاظت شده ایران چند پرنده هست، چند خزنده، چند جونده؟
    کجا هستند مردانی که تحقیقاتشان حتی توی نشنال جئوگرافیک چاپ میشد؟
    کیست که بداند برای ایران چند یوزپلنگ مانده است ، چند آهو ، چند هم ا، چند عقاب طلائی ؟
    اصلا” کیست که بداند چند منطقه حفاظت شده در ایران واقعا” منطقه حفاظت شده هستند ؟ کیست که بداند؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  9. siavash می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من چند نکته را درمورد این صحبتها بیان میکنم که امیدوارم تاثیری در پیشبرد برنامه ها داشته باشد:
    ۱- افزایش قیمت جریمه ها باید صورت گیرد چون تا حدی از شکار غیر قانونی جلوگیری کند و مبالغ کنونی بسیار کم و تاسف برانگیز است.
    ۲- با دستگیری هر شکارچی غیر مجاز اسلحه آن برای همیشه مصادره گردد.
    ۳- با هماهنگی سازمان محیط زیست و اسلحه مهمات از دادن سهمیه فشنگ و….(حتی فروش اسلحه) برای چندین سال (حداقل ۱۰ سال) انجام گردد.
    ۴- فرهنگ سازی برای کلیه مردم و آموزش دادن به آنها برای حفظ محیط طبیعی و کلیه وحوش آن . که اینکار را میتوان حتی بعنوان درس از دبستان شروع کرد.
    ۵- استفاده از شکارچیان متخلف دستگیر شده برای احیا طبیعت مانند استفاده از آنها در طرح های بیابان زدائی و …..
    با تشکر از کلیه دوستداران طبیعت و درود فراوان برای محیط بانان زحمت کش

    داغ Thumb up 14 Thumb down 13

  10. روزبه می‌گوید:

    با سلام و احترام به تمامی عقاید مطرحه شده
    این همه راجع به مسایلی مثل گرونی خودرو و سبد کالا و بنزین و… توی تلویزیون بحث میشه نباید یه بار موضوعات مهمی مثل شکار و حیات وحش رو یه جای فراگیرتر از سایتهای خبری ببینیم
    شبکه محیط زیست یا شکار که نداریم. همدیگه رو هم که بدون مناظره مستقیم میکوبیم. قانون میزاریم بعد از ۵ سال میگیم مدیران قبلی اشتباه کردن اگه این که من میگم میشد الان کبک و هوبره و… منقرض نمیشد
    وقتی واقع بینانه تصمیم نگیریم و بخواهیم بهش عمل کنیم کلی زمان و هزینه رو هدر دادیم
    بعضی وقتا مثل ۸ سال گذشته هم که اصلا تصمیم گیری نمیکنیم…تو رو بخدا یه بار هم که شده این موضوع رو منطقی بررسی کنیم…
    با تشکر……شکارچی (و نه شکارکش) دوستدار طبیعت و حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  11. میثم می‌گوید:

    این متن زیر درمورد بخشی از شکار در کانادا هست.. در ایالت انتاریو نزدیک به ۱میلیون و سیصد هزار قبضه سلاح های با محدودیت و بدن محدودیت وجود داره…. ما در ایران ۷۵ میلیون نفری تقریبن ۱ میلیون سلاح مجاز داریم، فرض بر این هم۵۰۰ هزار سلاح غیر مجاز وجود داشده باشه… خودتون این اعداد رو مقایشه کنید……
    مسکل کم کاری سازمان های مسول در این زمینه هست که هیچ گونه آموزش و ساماندهی رو در بحث شکار و شکارچیان انجام نمیدن، ….
    هنوز تعریف درستی از کلنه شکارچی وجود نداره، ایا هرکسی که تفنگ دستش بود رفت تو طبیعت شکارچی هست؟؟؟!!!!! خیر

    بع میان میگن که ببر ایران در ۴۰ سال پیش منقرض شده!!!، شایدم تا سال ۱۳۵۰ ببر داشتیم….

    نگاهی کوتاه به قوانین شکار درکانادا…(منبع: اینترنت)
    اخذ مجوز و انتخاب ناحیه شکار

    در استان انتاریو، فرد متقاضی پیش از هرگونه درخواست جواز شکار، باید ابتدا دوره های زیر را گذارنیده و امتحان مربوط به هریک را قبول شده باشد:
    دوره کانادایی ایمنی در بکارگیری سلاح های گرم – Canadian Firearms Safety Course – که تحت نظارت پلیس سواره سلطنتی کانادا – Royal Canadian Mounted Police – RCMP- می باشد. در مورد این دوره قبلا صحبت کرده ایم
    دوره آموزشی شکارچی انتاریو – Ontario Hunter Education Program – OHEP – که تحت نظارت فدراسیون تله گذران و شکارچیان انتاریو – Ontario Federation of Anglers and Hunters- می باشد
    که برای شرکت در آن باید قبلا دوره ایمنی را گذرانیده باشید – و به تبع آن آماده اقدام برای مجوز سلاح های بدون محدودیت یا مجوز سلاح های با محدودیت – باشید. برای پیدا کردن مراکز آموزشی نزدیک به محل زندگی می توانید اینجا کلیک کرده و به وب سایت دولتی مربوط به این دوره مراجعه کنید. در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر این دوره را گذرانیده اند.
    دوره استاندارد آموزشی این امتحان شامل مواد زیر است:

    اکوسیستم و مدیریت حیات وحش
    قوانین و مقررات شکار
    مسئولیت های یک شکارچی
    شناسایی، زیست شناسی، مدیریت روش های شکار نخجیر های بزرگ، کوچک و آب نشین ها.
    تجهیزات شکار و بقاء در طبیعت
    نقش یک شکارچی در اجتماع

    که البته بعضی موسسات آموزشی به سلیقه خود موارد بیشتری به آن می افزایند و بیشتر به موضوع زنده ماندن در طبیعت –خصوصا در سرما – و نیز نکات مربوط به تعقیب و استتار می پردازند. بعد از قبولی در امتحان نوبت می رسد به گرفتن کارت فعالیت های فضای باز و مجوز های مرتبط با آن.

    …….

    نوع شکاری کارت آوتدورز نشان دهنده این است که شخص می تواند اقدام به خرید مجوز شکار و برچسب های مربوطه نماید. از دید دولت استان انتاریو، دو نوع شکارچی مقیم وجود دارد: شکارچی با سلاح گرم و شکارچی بدون سلاح گرم (تیرکمان، تله گزاری، قوش بازی).

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  12. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    در این مجمع آیا نمایندگانی از مجلس حضور داشتند ؟ میخواهم بگویم دوستان محترم آنان که میدانند حیوانات در کشور در خطر نابودی و حیف شد هستند تعدادشان کم است و وقتی کنار هم بنشینند صحبتهایشان تبدیل به درد دل میشود
    سازمان محیط زیست و سایر کارشناسان همه میدانند که چه عواملی موجب نابودی حیوانات میشود اما دانستن و دلسوزی چه فایده ای دارد؟
    وقتی اینهمه تفنگ قانونی و غیر قانونی در دست عده ای وجود دارد که بنظر من هیچ علاقه ای به طبیعت ندارند و لذتشان فقط در لحظه کشتن کامل میشود
    کاش مجلس محترم و در قوه قضاییه افرادی بودند که در حمایت از حیوانات جدی برخورد میکردند و در این جلسات حضور میداشتند تا راهکارهایی که ارایه میشود بتواند عملی گردد و قانونی
    وقتی دیدگاه چنین است که وقتی دولت میخواهد صرفه جویی کند اول سراغ سازمان میروند و بعد آموزش و پرورش و… چه میتوان گفت
    حتی صدا و سیما و وزارت ورزش حاضر نیستند کوچکترین کمکی در تبلیغات برای حفظ حیوانات ارزشمند این کشور کنند
    آنها در برزیل میخواهند تبلیغ کنند . پلنگ در ایران شاید هر هفته کشته میشود و ما در برزیل برای یوز تبلیغ میکنیم . جلوی پیراهن ورزشکاران در لیگهای متفاوت میتواند تبلیغ کوچکی برای گونه های ارزشمند کشور باشد
    در شروغ بایها پلاکارتهای تبلیغاتی از سوی سازمانهای مختلف حمایت از حیوانات چقدر میتواند کمک کند ایا تاکنون چیزی دیده ایم ؟
    مسولین عالیرتبه کشور باید با دیدگاه حمایت از حیوانات همسو باشند
    در اینصورت دست تفنگ بدستها از تهیه مهمات کوتاه میشود .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید: ….
      وقتی اینهمه تفنگ قانونی و غیر قانونی در دست عده ای وجود دارد که بنظر من هیچ علاقه ای به طبیعت ندارند و لذتشان فقط در لحظه کشتن کامل میشود…..

      دوست عزیز شما مدام از زیاد بودن تفنگ صحبت میکنید ، ایا تا حالا یک بار هم فکر کردین چرا در جوامع دیگه که به مراتب تعداد تفنگ هاشون از ما بیشتر هست این مشکل وجود نداره؟؟؟؟ حود تفنگ مشکلی ایجاد نمیکنه به هیچ عنوان تفنگ نه بد هست نه خوب این نحوه به کار گیری اون هست که باعث میشه در موردش قضاوت کنیم، همون نحوه به کار گیری که توسط هیچ کدوم از سازمان ها مسول بویژه سازمان محیط زیست به هیچ فردی آموزش داده نشده…
      بله دوست عزیز مشکل رو کم کاری سازما نهای مسول ایجاد میکنه، وگرنه بدون آموزش تفنگ در دست مرزبان هم اضافی و خطرناک هست…
      زنده یاد شریعتی به درست گفتن که قبل از در اختیار گذاشتن هر ابزار، وسیله یا امکانتی در جامعه باید اول فرهنگ صحیح استفاده از اون رو به مردم یاد بدیم…
      چرا به وضعیت شکار با این همه متقاضی به چشم فرصت نگاه نکنیم به جای یک تهدید…
      هنوز این جمله رو در بچگی شنیدم یادم هست که بزرگی میگفت ایران بهشت شکارچیان هست(از نظر غنی بودن گونه های جانوری و اقلیم های کاملن متنوع )
      ما در ایران نزدیک به یک میلیون سلاح مجاز و شایدم ۵۰۰-۶۰۰ هزار قبضه سلاح غیر مجاز داشته بایم.، به این امار نگاه کنید و خودتون مقایسه کنید

      طبق آمار موجود در سال ۲۰۰۶ تعداد سلاح های موجود در استان انتاریو عبارت بوده اند از

      ۱۸۳۹۱۵۵ – یک میلیون و هشتصد و سی و نه هزار و یکصد و پنجاه و پنج – قبضه تفنگ در گروه بدون محدودیت، شامل گلوله زنی و ساچمه زنی و خفیف.

      ۷۵۳۴۸ – هفتاد و پنج هزار و سیصد و چهل و هشت – قبضه سلاح در گروه غیرمجاز که کلکسیونر ها با اخذ مجوز برای موجودی قبلی خود اجازه نگهداری آنرا داشته اند. شامل سلاح های تمام خودکار، لوله بریده یا کوتاه تر از حد مجاز.

      ۱۴۰۰۲۴ – یکصد و چهل هزار و بیست چهار – قبضه سلاح کمری.

      با توجه به اینکه استان انتاریو در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۳ میلیون نفر ساکن داشته است، رقم قابل ملاحظه ای است. تعداد افراد دارای مجوز در مناطق شهری کمتر از مناطق خارج از مرکز می باشد.
      طبعا این تعداد در سه سال گذشته رشد داشته و امروزه در کانادا نزدیک به ده درصد جمعیت دارای سلاح گرم هستند.

      سهولت خرید سلاح در انتاریو – خصوصا در گروه بدون محدودیت (که قبلا در موردش صحبت کرده ایم)- و سرعت پروسه انتقال سند که توسط مغازه دار از طریق اینترنت و ظرف چند دقیقه انجام می شود و مشتری را قادر می کند بلافاصله اسلحه را با خود ببرد، در کنار ارزانی نسبی سلاح گرم، از عوامل اصلی رشد این بازار در انتاریو و کانادا بشمار می روند.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  13. رضا شکاری می‌گوید:

    باسلام
    ابتدا عرض کنم رضا شکاری که بالا نظر دادند بنده نیستم.

    “”کیخا اظهار داشت: بررسی نمودار آماری مرگ و میر گوشتخواران عظیم الجثه از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ نشان می دهد که ۴۱ درصد از ۱۲۱۸ مورد مرگ گونه های جانوری کشور مربوط به گوشتخواران است که ۷۰% آن بر اثر تصادفات جاده ای است.”"
    سلام
    دور از ذهن نیست!
    تنها جایی که گوشتخواران می توانند به مرداری روی آورده و زنده بمانند کنار جاده هاست.کمبود طعمه در اغلب مناطق عامل اصلیست. هرچند عبور جاده ها نیز از قلب مناطق بحث برانگیز است.
    چرا کسی سخن از سیل محصولات وطنی نخجیر نمی کند که اغلب به قشری داده شد که هیچگونه اطلاعاتی از آداب شکار ندارند.همین هفته گذشته سهمیه نخجیر استانها به تعداد مکفی توزیع شد. در مدل های مختلف.
    قاچاق فشنگ نیز مثل نقل و نبات شده و انواع چارپاره های ترک را می توان خرید و ناآگاهان بر پیکر گوشتخواران می زنند.
    بنده زاگرس را عرض می کنم.یکی از مشکلات عمده حضور پر شمار عشایر و گوسفندان حتی در صعب العبور ترین مناطق است. با تغییر اقلیم و بروز خشک سالی های اخیر ، اندک چشمه های باقیمانده که جرعه آبی دارند قرق گله ها می شوند و جانداری رامجال رسیدن به چشمه نیست.فقط این نیست ! میوه های رسیده بلوط ، زالزالک ، گلابی وحشی و … که روزی جاندارانی نظیر ( سنجاب ، تشی ، خرس ،گراز ، انواع پرندگان و …)است ، بکام گله ها و سودجویان می شود و یا به بهایی اندک در بازار های محلی به فروش می رسد.
    نتیجه می شود اینکه اگر یک جفت کبک با تجربه ۱۵ عدد جوجه بزرگ کردند امسال ۴ عدد هم نمی توانند بزرگ کنند.
    “”"هوشنگ ضیایی : من تا پیش از اینکه وارد این سازمان شوم به شکار به عنوان یک تکه گوشت زنده نگاه می کردم و همانطور که قصاب در عین سلاخی هیچ احساسی نسبت به گوشت ندارد منهم به حیات وحش در حین شکار هیچ احساس خاصی نداشتم.”"”
    جناب ضیایی نازنین زمانی که شما شکارچی بودید بله چنین بود شکار برای گوشت بود اما اکنون اینگونه نیست. شکار بهانه ای برای برون رفت از مشکلات شهری و فشارهای عصبیست.هزینه فشنگ و بنزین و … بسیار بیشتر از آن است که کسی به گوشت فکر کند.

    “”شهرام امیری شریفی: چگونه یک شکارچی از فاصله دور از پشت دوربین تفنگ ژن گونه ها را تشخیص دهد و تنها گونه های ضعیف را از طبیعت حذف کند؟ به نظر می رسد که سازمان محیط زیست بیش از حد به باورهای دروغین شکارچیان اعتماد کرده است و حتی گاهی برای معرفی طبیعت در رسانه های جمعی به مردم از این افراد استفاده می شود.”"
    درود جناب شریفی
    کسانی که این جنایات اخیر را انجام می دهند به جرات عرض می کنم که گونه های جانوری را هم نمیشناسند و در مواجهه با هر حیوانی چنان حول می شوند و ماشه می چکانند که نتیجه اش می شود کشتن بزی با بچه در شکم.
    نازنین آن قشری که شما دروغگو نام بردید بسیار اندک هستند و براحتی گونه های نر درشت را تشخیص می دهند. بنده در لحظه پرواز کبک براحتی تشخیص می دهم که نر است یا ماده!
    با افزایش جرائم بسیار موافقم اما بمقدار تصاعدی که واقعا بازدارنده باشد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  14. soudabe majidi می‌گوید:

    بودجه محیط زیست ۱۴.% یعنی‌ از هزار تومان درآمد کشور یک ریال.

    با این بودجه توقع داریم وضعیت حیات وحش بهتر شود؟

    بنظر می‌رسد تفکر عموم هم در همین حد است. کمتر از یک دهم در صد دلسوز محیط زیست!

    ِ

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. امیر امینی می‌گوید:

    چه گل گفتی آقای مهندس هوشمند.٠

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  16. امین گچساران می‌گوید:

    احساس می کنم مسولین خیلی ناشی هستن. خدایی وقتی اداره محیط زیست گچساران ۷ پرسنل داره چطوری می خواین شکارچی رو شناسایی و جریمه کنین.
    گچساران خیلی وسعت داره که ۷۰ نفر هم نمی تونن کنترلش کنه. خدایی آقای دیانتی رییس محیط زیست گچساران خیلی فعاله و با همین ۷ نفر خیلی خیلی فعالیت دارن و کنترل می کنن.
    باید دستشونو بوس کرد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  17. حیات دوست می‌گوید:

    احساسات بیشتر اینجا سخن می گوید تا منطق.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  18. kooshan می‌گوید:

    با تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در میزگرد
    بحث و تبادل نظر خوب و مفیدی بود و باید ادامه پیدا کند
    الان دو موضوع مورد توافق است یکی وضعیت بد حیات وحش و کشتار بیرویه آنها و دیگری بودجه اندک سازمان حفاظت و عدم کارایی آن در گذشته
    فعلا این دو معضل فوری است و باید برای رفع آنها تلاش کرد در مورد مسائل دیگر زمینه بحث و گفتگو باز است

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  19. امین می‌گوید:

    عجیبه که همه کسانی که خود را دوستدار طبیعت و حیات وحش معرفی می کنند و خود را شکارچی و نه شکارکش می دانند و معتقد به بهره برداری پایدار و برداشت اضافه جمعیت وحوش هستند حتی در شرایط کنونی هم شکار را لازم و بدون هیچ مغایرتی با طبیعت ایران می دانند در حالی که چنین بحثهایی در شرایط کنونی کاملاً بی معنی و غیر منطقی است
    بطور مثال جمعیت ۱۵۰۰۰ رأس وحوش پارک ملی گلستان در دهه پنجاه با جمعیت ۱۵۰۰ رأسی چند سال پیش قابل مقایسه است؟
    جمیعت ۱۳۰۰۰ رأسی خوش ییلاق کجا و جمعیت ۲۰۰۰ رأسی کنونی کجا؟
    جمعیت بیش از ۱۰۰۰۰ رأس کل و بز منطقه بیستون کرمانشاه چه شد؟
    از ۸۰۰۰ رأس کل و بز منطقه بختگان چه مانده؟
    این ها گوشه هایی از مقایسه وضعیت حیات وحش ایران در گذشته و حال است تازه این وضعیت مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی ماست مناطق آزاد که دیگه قابل ذکر نیست در چنین شرایط اسف بار که چه عرض کنم شرایط فاجعه آمیز صحبت از شکار و برداشت اضافه جمعیت و … این قبیل صحبتها چقدر می تونه درست و منطقی باشه؟

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

    • میثم می‌گوید:

      چند تا از شکار های گلستان با مجوز زده شدند که شما شکار مجاز رو باعث این کاهش جمعیت شدی؟؟؟؟؟؟
      قطع درختان بماند….
      فکر میکنید بخشی از درامدهای سازمان از کجا تامین میشه؟؟؟؟
      منطقه رو خالی کنید شکارچی مجاز همیشه با محیط بان و در منطقه برای شکار میره، ایرادی نداره محیط بان تعداد گشت های خودش کافی هست، فقط اینجا یک شکارچی مجاز و قانونمند اضافی هست که باید جاش رو بدیم به یک متخلف ……
      کسی با استراحت دادن به طبیعت مخالف نیست مشکل اینجاست که طبیعت رو این شکارچیان مجاز با تعداد حدود ۳۵۰ مجوز شکار در سال خسته نکرده دوست عزیز که با مخالفت و منعش بتونی طبیعت رو احیا کنید
      قبول کردیم و تابع قانونیم ، تفنگ های شکارچیان مجاز غلاف میکنیم….
      پس باید منتظر رشد چشمگیری از حیات وحش باشیم، ۵ سال مدت زمان بسیار دوری نیست، همینطور که ۸ سال خیلی زود گذشت ولی آثار مخربش همچنان باقی هست و خواهد بود….

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

      • امین می‌گوید:

        البته من به دلایل متعددی مخالف شکار هستم اما کجای حرفهام عنوان کردم که شکار مجاز و ۳۵۰ مجوز در سال حیات وحش رو به این روز انداخته که اکنون شاهدیم؟ یا گفتم خود سازمان این تعداد مجوز صادر کرده؟
        حرف من اینه که در شرایط کنونی که جمعیت حیات وحش کشور بسیار لطمه خورده (تأکید می کنم در شرایط کنونی) دیگه جایی برای برداشت و بحثهایی نظیر بهره برداری پایدار و … باقی نمی مونه قطعاً و کاملاً مشخصه که بخش اعظم این لطمات به خاطر تخلفات و کارهای غیر مجاز (چه شکار و چه قطع درختان و تخریب زیستگاه و …) اتفاق افتاده اما به هر دلیلی این اتفاق افتاده الان دیگه طبیعت و حیات وحش ظرفیت و تحمل فشار بیشتر از این رو نداره از مبحثها و اصول مهم در حفاظت امروز بحث ژنتیک جمعیت است اگر جمعیت ها که از یک حداقل در مورد حیوانات مختلف این تعداد حداقل متفاوته کمتر باشه لطمات جبران ناپذیری بر جمیعت وارد می شه که حتی اگر برداشت هم به کلی متوقف بشه این اثرات ژنتیکی که باعث ضعیف شدن و کاهش شایستگی افراد و نتیجتاً آن جمعیت می شه نسل به نسل ادامه پیدا می کنه واقعیت اینکه که جمعیت حیات وحش ایران امروز بسیار پائین و در مواردی کمتر از حد لازم و در مواردی هم نزدیک به آن رسیده در این شرایط هر برداشتی از یک جمعیت آن را کم می کند حالا چه با مجوز سازمان و چه بدون مجوز و با تخلف و اثراتش رو بر جمعیت می گذاره.
        این مملکت و سرمایه هایش متعلق به همه مردم است و همه باید دلسوزانه و متعهدانه در قبال آن عمل کنند اگر نسل هر حیوانی منقرض بشه همه ایرانیان آن گونه را از دست دادند و افسوس و حسرتش مال همه طبیعت دوستان است.
        نکته آخر اینکه برای احیاء طبیعت باید بهش فرصت داد بدون هیچ شک و شبهه ای (نه فقط با ممنوعیت شکار بلکه با تشدید و بهسازی قوانین و احیاء و حفظ زیستگاه ها و افزایش نیروی حفاظتی) و فکر نمی کنم کسی که دوستدار طبیعته با این امر مخالفتی داشته باشه اگر در کشورهای خارجی شکارچیان واقعی دوستدار طبعیت هستند و از آن حفاظت می کنند در قببال آن مسئول هستند و دلسوز یعنی اگر جمعیت کم شود نه تنها خود شکار نمی کنند بلکه برای مقابله با هر گونه تخلفی نیز در مقابل شکارچیان غیر مجاز قرار می گیرند تا جمعیت مجدداً احیاء شود و فرصت دوباره برای حیات پیدا کند چون دوستدار طبعیت هستند اما در کمال تأسف و حسرت من در این سایت کامنتهایی دیدم که کسانی که خود را دوستدار طبیعت و شکارچی مجاز و عاشق محیط زیست خوانده اند مطالبی عنوان کرده اند از قبیل اینکه اگر پروانه شکار در شرایط کنونی لغو بشه ما هم لج می کنیم و غیر مجاز می ریم شکار و تبدیل به متخلف می شیم و بعدش هم لابد قصد دارند کوه و جنگل و … را عاشقانه از حیات وحش پاکسازی کنند اینجاست که هر آدم بیطرفی صرفنظر از طرفدار یا مخالف شکار بودنش شکی براش نمی مونه که عشق طبیعت و دوستدار حیات وحش بودن و … از طرف کسانی که این بحثها رو مطرح می کنند ادعایی پوچ و توخالی بیش نیست و فقط بهانه ای است برای موجه جلوه دادن خودشون ….

        داغ Thumb up 4 Thumb down 8

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        میثم عزیزم ، کسی که پشت میز نشینه نمیفهمه من و شما چی می گیم …
        فقط چیزیو باور می کنن که جلوی روشون باشه …
        با این طرح قشنگ ممنوعیت شکار اگه تا ٢-٣ سال دیگه جنبنده ای توی ایران باقی موند که خدارو شکر ، ولی اگه هیچی نموند امیدوارم انقدر چشم بسته نظر الکی ندن و هر سنگیو به سینه نزنن …
        مطمئن باشین من و امثال من نمیریم شکار ، ولی اونایی که غیر مجاز میرفتن از این به بعد با اقوامشون خواهند رفت …
        بعد ببینم باز هم مخالفین شکار چه سناریویی میچینن …

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  20. محسن می‌گوید:

    بازی کردن با احساسات مردم راحته
    وقتی تو مناظره شبکه ۱ یدونه شکارچی نیست که از خودش دفاع کنه و همین آقای شریفی با اون خنده هاش شکار رو با فحشا مقایسه میکنه و کلی از رفیقاش براش دست میزنند چه انتظاری میشه داشت.
    فردا حکمم به قتل شکارچی بدهند تعجب نکنید. تنها طرفدار شکار هم (آقای شفیع زاده) صحبت از دلار کرد.
    صحبت از خونو و فشنگ و قتل و دوربین وینچستر چیرو ثابت کرد. وقتی صحبت از تخریب محیط زیست شد گفتن تو این برنامه نمیگنجه.
    همین آقای شریفی سند تخریب محیط زیستو امضا کرد. من شخصی بودم که به مقررات شکار احترام می گزاشتم و به حقوق شکاری که میزدم واقف بودم ولی از این به بعد فقط فکر فرار از محیط بانم
    با ممنوع شدن شکار به شکار ادامه میدهم و حتی بیشتر از پروانه سابق شکار میزنم و اگه جریمشو هم زیاد کنند اصلا شکارو خاک میکنم که جریمه هم ندهم
    حالا به ما بگید دیونه ولی یادتون باشه ما قانونمند بودیم این شدیم وای به حال اونهایی که از اول غیر قانونی کار می کردند. یا حق

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

    • امین منصوری می‌گوید:

      بعید میدانم که شکار در ایران ممنوع شود.چون اقای کیخا این موضوع را میداند که ممنوعیت شکار نتیجه و عواقب بسیار بدی را در پی خواهد داشت.جناب کیخا در مناظره گفت که ممنوعیت شکار در حد یک پیشنهاد بوده و قطعی نیست و نیاز به کار کارشناسی گسترده دارد.سرهنگ خیلدار هم به شدت با افزایش جرایم مخالفت کرده اند.در نظر سنجی هم ممنوعیت شکار و افزایش جرایم رای نیاورد.بدون هیچگونه جانبداری از موافق و مخالف شکار میگویم:که صحبتهای آقای شهرام امیری شریفی کاملا دور از منطق و دلیل علمی و کاملا احساسی بود . چهار شرکت کننده دیگر در مناظره نظراتشان را با دلیل و منطق و بدور از احساسات بیان فرمودند.آقای امیری بحث درآمدزایی توریسم شکار را با فحشا مقایسه کردند!!! ایشان گفت یک دست لباس غیر خاکی رنگ ندارند !!! آقای امیری دستبند پلاستیکی بچه گانه نارنجی قشنگی دارید برازنده تونه.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

      • میثم می‌گوید:

        اقای امیری وقتی به تفنگ حسن موسی میگه حسن کوسا، و تفنگ برنو ۷۰-۸۰ ساله رو که در هیچ جای دنیا دیگه تولید نمیشه پیشرفته میخونه، از رمینگتون که یک شرکت تولید کننده تفنگ هست نه یک مدل یا نوع تفنگ ….. وقتی هم که در مورد طبیعت حرف میزنه میگه شیر ایران تا نزدیک ۴۰ سال پیش زندگی کرده… آخه آقای امیری وقتی دانش شما در این حد هست و بیشتر از احساس بهره میگیر تا منطق چرا به چند صد هزار آدم توهین میکنی و آنها رو فاحشه میخونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        دوستان در تاریخی که تا چند وقت دیگه روز و زمانش دقیق معلوم میشه شکارچیان تحسنی رو در جلوی پردیسان برای گفتن نگفتته های بسیار انجام میدن .. لطفن در صورت امکان حتمن شرکت کنید ،
        این مسله باید با حضور محیطبان و شکارچیان حل شود نه افرادی احساسی مثل آقای امیری شریفی….

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

        • امین منصوری می‌گوید:

          والله به خدا ما که نفهمیدیم آقای شهرام امیری در مناظره چه گفت!
          نمیدانیم خودش فهمید چه گفت یا نه!
          از یه طرف شکارچیها را به قاتل بودن محکوم کرد، از یه طرف گفت شکارچیان با لندکروزر ۴۰۰ میلیونی به محیطبانان کمک میکنند و پاژن قراضه محیط زیست را بکسل میکنند!!!
          چرا همه فک و فامیلهاشو آورده بود برای دست زدن؟
          واقعا حرفهای چهار شرکت کننده دیگر در مناظره جای تشویق داشت یا حرفهای بی سر و ته آقای امیری شریفی؟ قضاوت با شما

          پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

        • قوچعلی می‌گوید:

          آقا میثم زمان تحسن رو اعلام کنید ما با دوستان می آییم.

          پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

      • حیات دوست می‌گوید:

        واقعا متاسفم برای شما امین خان منصوری دوستی می گفت هر وقت از شما و امثال شما که … ماشه دارید کم میارید به اشخاص بی احترامی می کنید. خوبه که آدم نظر مخالفشم بپذیره نه مثل این دوستمون بشین غلط املایی و گفتاری از گفته ها و نوشته ها بگیره .
        پویا باشید.

        داغ Thumb up 2 Thumb down 9

  21. شاه محمدی می‌گوید:

    باسلام
    اول تعریف درست ازشکارچی داشته باشیم (شکارچی شخصی است که به طورمجازاسلحه مجاز با صرف هزینه زیاد خریده و به صورت قانونی با کسب مجوز اقدام به شکار با تحمل هزینه زیاد می شود و شکار را از جنبه مادی نمی نگرد چون اصلا برای وی مقرون به صرفه اقتصادی نیست. اینان انسانهای شریف – مهربان و طبیعت دوست بوده و بیشترین هزینه حفاظت از حیات وحش را می پردازند و در تمام کشورهای دنیا دارای حق و حقوق قانونی هستند) بنابراین با افرادی که بایستی از آنها به نام شکاردزد باید یادکرد فرق دارندلطفادربکاربردن الفاظی که مربوط به اتهام است ازلفظ شکاردزداستفاده نمایید.به نظربنده عامل اصلی شکارغیرمجازشکاردزدان هستندوتمام راهکاری که آقایان دادندبرای محدودکردن شکارچیان است وهیچ تاثیرمثبتی برای کنترل شکاردزدان ندارد،پس آقایان بادرنظرگرفتن مواردفوق پیشنهاددهندوکمی تخصصی تراندیشه کنند.زمانی که قانون حمایت ازقاچاقچیان سلاح وخریداران سلاح قاچاق اجراشدآقایون درحال خوردن استکیک گاونکون بخت که از همه حقوقی که طرفداران حمایت از حقوقش دم می زنند بودند. من برای خرید اسلحه دوسال حقوقم را دادم و سالی یک سوم حقوم را صرف شکاری که حتی بفروشم ۱۰۰۰۰۰ تومان درنمی آورد می کنم! کجا شکارچی ۱۰بارشکارمی رودوهردفعه یک قوچ می زندو۲میلیون می فروشد! چرااینقدربایستی بااطلاعات اندک اظهارنظرکنید.انشاا…طی مقاله مفصل وکاملامنطقی وعلمی جواب شماراخواهم داد.البته باارائه راهکارعملی باتوجه به شرایط فعلی-ما هم بسیاربیشترازشمانگران حیاط وحش وطبیعت هستیم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  22. شاه محمدی می‌گوید:

    مشکل اصلی نه شکار است و نه سازمان بلکه متاسفانه ما ایرانیان عادت کردیم اول اقدام کنیم بعد فکری برای اقدام اغلب نابخردانه خود – چرا همیشه در مدیریت، کوچکترین مسائل هم مشکل داریم چه چیزی از کشورهای اروپایی و آمریکایی کم داریم.
    چرا در سوئیس استرالیا و…افزایش شکار و ازدیاد حیات وحش مشکل است و در کشور ما برعکس!
    این را می دانم که مقصر من شکارچی نیستم. من تالابها را خشک نکردم و تیشه به ریشه حیات وحش نزدم – من جنگلها را نابود نکردم – من سواحل زیبابی شمال را آشغال دانی نکردم، من مردم را تهی از فرهنگ زیست محیطی نکردم.
    من مدیر نیستم و نقشی در گماشتن آنها نداشته ام کمی بخود آییم و بدانیم که هیچ کم کسری از کشورهای توسعه یافته نداریم.
    فقط کافی است تخصصی اندیشه کنیم و به تخصص اهمیت دهیم. قانون گرایی را سرلوحه هر اقدامی قرار دهیم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  23. Nima می‌گوید:

    نظرات أین آقایون بسیار قرض ورزانه است به نظرم ایشان إز جایی تغذیه میشن و برنامه ریز دارن هرچند که در آخر خواهند باخت ولی خیلی دوست دارم بدونم إز کجا آب میخوره قضایا

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  24. محمد می‌گوید:

    اگر شکارچی جانی واوباش بود،باوجود ۱۰۰۰۰۰۰اسلحه گرم وسالی ۱۵۰۰۰۰۰۰۰فشنگ!!روزی چند تا قتل باید تو کشور اتفاق میوفتاد،دوستان مخالف شکار!!!!یک بار با جماعت شکارچی تو کوه همسفر شید،قطعا نظرتون تغییر میکنه.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 7

  25. aylin_colin می‌گوید:

    شکار چی‌ یا شکار کش ، کدام؟

    ۱) شکار چی‌ (شکار چی‌ قانونی‌ و مجاز) طعمه پلنگ را میکشد و پلنگ از زور گرسنگی به دامهای چوپان و یا روستا نزدیک می‌شود و به قتل می‌رسد

    ۲) شکار کش (شکار چی‌ غیر قانونی و غیر مجاز) ، جنایتکاری که هر چه ببیند و بتواند میکشد ، تله میگذارد و آهوی حامله را شکم میدرد و فرزندانش را از شکم او بیرون میکشد

    پیشنهاد:

    پ۱) کمیسیونی متشکل از محیط زیست ، محیطبانان ، و شکار چیان تشکیل شود و زمان محدودی را تعیین کنند برای سم پاشی و انگل زدایی محیط زیست برای دفع انگلها و حشرات موذی به نام شکار کش، در زمان عملیات پاکسازی، شکار به هر نوع مطلقاً ممنوع میشود، این زمان میتواند کوتاهتر شود اگر گروها مشارکت جدی تری داشته باشند

    پ۲) بعد از پاکسازی به حرمت همکاری شکار چیان برای پاکسازی ، مناطقی را به تعاونی‌های ( و نه‌ به افراد خصوصی، زیرا آن فرد بعدها شکارچیان را بیرون کرده و حیوانات را در قفس کرده و به تجارت میپردازد) شکار چیان و یا سازمان شکار تحویل داده ، تا آنها به تکثیر و پرورش بپردازند و اگر توانستند از توریست داخلی‌ و خارجی‌ برای درامد زائی استفاده کرده و سهم محیط زیست را نیز بدهند…

    پ۳ ) در باقی‌ مناطق پاکسازی شده ، شکار اکیدا و مطلقاً ممنوع، و آزاد برای توریستهای سیاحتی داخلی‌ و خارجی‌ که قصد دیدن را دارند و از زیبایهای این سرزمین میخواهند استفاده کرده و بهره ببرند

    این سه‌ مورد اگر دقیق به اجرا گذاشته شود میتواند کمک بزرگی‌ به محیط زیست بدبخت و در حال مرگمان باشد

    فوائد آن:

    ف‌‌‌۱) بهره‌برداری از توریست سیاحتی و شکار

    ف‌‌‌۲ ) به رسمیت شناختن حقوق حیات وحش و جاندارن آن

    ف‌‌‌۲) کمک و یاری محیطبانان توسط مسئولیت دادن به شکارچیان

    ف‌‌‌۳) حفظ میراث هزاران ساله این سرزمین و تحویل آن به نسلهای بعد

    ف‌‌‌۴) آشنا کردن ملّت با طبیعت و فرهنگ سازی

    ……

    به امید سربلندی و عزت این سرزمین

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  26. aylin_colin می‌گوید:

    حضور محترم شما شکار چی‌ با شرف و قانونمدار
    امروز صبح جمله یی از یک شکارچی حرفه‌ای خارجی‌ خواندم که مرا در فکر برد و گفتم با شما “قانونمداران” چند کلامی‌ راست و حسینی‌ صحبت کنم

    در اینکه ما هر دو وطنمان را از ته قلب دوست داریم، شکی نیست، نقطهٔ اختلاف ما بحث شکار است.
    بسیار خوب ، محیط زیست ما اکنون هر دو موافقیم که سخت “مریض” است و احتیاج به درمان دارد ، حیات وحش ما در حال نابودی، حیات وحش در چندین جبهه‌ میجنگد و توانش به اتمام رسیده و نفسهای آخر را میزند

    خطراتی که همان “شکار” شما را تهدید می‌کند

    ۱) خطرات طبیعی مثل خشکسالی برف و بی‌ غذای ای

    ۲) خطرات حیوانات گوشتخوار

    ۳) خطرات محیطی‌ مثل جاده و تصادف و غیره

    ۴) خطرات شکارچی‌های خارجی‌ که اکنون در سطح جهانی‌ دنبال بازار یابی‌ آن هستند

    ۵) خطرات شکارچیهای قانونی

    ۶) خطرات شکار کشها و غیر قانونیها

    شما راست و حسینی فکر می‌کنید این شکار چه مقدار شانس بقا دارد

    huntinginiran.com/global/comment.htm
    تجربه من میگه که ایران یکی‌ از “آخرین” و “ناشناخته ترین” مکان‌های مناسب برای (شکار) است.

    بحث من سر “آخرین” است ، این را یک شکار چی‌ “حرفه‌ای” که دوبار در ایران شکار کرده و قصد دارد بار سوم هم بیاید و دیگران را نیز تشویق می‌کند.

    تصور کنید در پنجاه تا صد سال دیگر که ما دیگر نفت نداریم اگر این حیات وحشمان را حفظ کنیم ، میتوانیم چه درامد بالایی را برای فرزندانمان و فرزاندن فرزندانمان باقی‌ بگذاریم

    تصورّ کنید ما تنها کشوری خواهیم بود که دارای مخلوقاتی است که در هیچ کجای دنیا اینها دیگر وجود ندارند

    و ما چه مبالغی را میتوانیم مطالبه کنیم تا “غریبه ها” فقط و فقط برای دیدن آنها حاضرند بپردازند

    تصور کنید دانشمندان ما روی این حیوانات “عتیقه‌‌” تحقیقات میکنند و تحقیقات را به بهای میلیونی میفروشند

    تصور کنید میراث هزاران ساله را و این امانت خدا دادی را به نسلهای آینده تحویل دادیم

    ….

    من از شما شکار چی‌ باشرف و “قانونمند” استدعا می‌کنم به فریاد مظلومان ما برسید حیات وحش ما برای مدتی‌ باید سخت و با کمک شما فرد با شرف ممنوع شود تا حداقل از دست دو گروه حرفه‌ای خارجی‌ و شکار کشها در امان بماند، محیط زیست ما به تنهایی قادر نیست به جنگ آنها برود از شما عاجزانه تقاضا می‌کنم کمک کنید

    huntinginiran.com/global/comment.htm

    huntinginiran.com

    huntinginiran.com/global/comment.htm

    huntinginiran.com

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  27. امید می‌گوید:

    امین عزیز اداره محیط زیست گچساران ۵نفر پرسنل دارد وبا نظر شما موافقم امید است مسئولین در فکر محیط زیست گچساران که دارای سه منطقه حفاظت شده هست وبا کمبود شدید نیرو ی انسانی باشند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>