ارزش تنوع زیستی ۲۰۰ برابر ارزش ظاهری چوب و علوفه تولیدی در کشور است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کنفرانس خبری رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صبح دیروز سه شنبه ۹۲/۱۲/۱۳ به مناسبت هفته منابع طبیعی در محل سازمان جنگل ها برگزار شد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست از برداشت سالانه ۸۰۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل های شمال خبر داد و افزود: در آینده ای نزدیک این میزان به نصف تقلیل می یابد.

خدا کرم جلالی گفت: برای کاهش فشار بر جنگل ها و تامین نیاز چوبی کشور ۵/۳ میلیون متر مکعب از طریق  زراعت چوب و ۵/۱ میلیون مترمکعب چوب از خارج وارد می شود.

وی افزود: از دو میلیون هکتار مساحت جنگل های شمال برای یک میلیون هکتار آن تاکنون طرح جنگل داری تهیه شده که بهره برداری ها در جاهایی که طرح وجود دارد به روش تک گزینی انجام می شود.

آقای جلالی یادآور شد بهره برداری از جنگل ها برای بهبود وضعیت جنگل صورت می گیرد و روش قطع یکسره کاملا منسوخ شده است.

ارزش تنوع زیستی ۲۰۰ برابر ارزش ظاهری چوب و علوفه تولیدی از مراتع کشور است

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ایران به خاطر داشتن اقلیم های متفاوت جزو ۵ کشور اول دنیا در زمینه تنوع گونه های گیاهی و جانوری  محسوب شده و ارزش تنوع زیستی، حفظ آب، خاک و ترسیب کربن ۲۰۰ برابر ارزش ظاهری چوب و علوفه تولیدی از مراتع کشور است.

مهندس جلالی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که ۷۰۰۰ نوع آن جزو گیاهان دارویی است که اگر بصورت علمی شناسایی و بهره برداری شود می تواند در زمینه اشتغال زایی و توانمند سازی جوامع محلی بسیار تاثیر گذار باشد.

جلالی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده است سازمان جنگل ها چه تدابیری برای جلوگیری از زمین خواری اندیشیده است، خاطر نشان کرد: زمین خواری ناشی از عوامل مختلف است، برخی از آن از روی آزمندی و حرص و طمعی است که افراد دارند و یکسری افراد هستند که زمین شان در کنار اراضی منابع طبیعی واقع شده است و دایم به فکر تصاحب بیشتر اراضی منابع طبیعی هستند که البته سازمان جنگل ها اعلام کرده زمین هایی که قبل از سال ۶۵ در دست مردم است و جزو منابع طبیعی محسوب می شود می توانند بر اساس ماده ۳۴ قانون حفاظت اعتراض کنند و بر اساس قانون به آن ها واگذار می شود اما در زمینه برخی زمین خواری های دیگر که بعضا سازمان های دولتی و برخی افراد هستند، پرونده در مراجع قضایی در دست پیگیری است.

رییس سازمان جنگل ها تصریح کرد: این سازمان با تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به برخورد با تخریب کنندگان و متصرفین منابع طبیعی داشته اند در برخورد با پدیده زمین خواری هیچ گونه کوتاهی نخواهد کرد و معتقدیم که باید برخورد قاطعانه صورت گیرد.

جلالی با بیان اینکه زمین خواری و تصرفات غیرقانونی به هیج وجه برای ما توجیه پذیر نیست خاطر نشان ساخت: منابع طبیعی هیچ راهی را بسوی  افراد نبسته است بلکه کسانی که می خواهند در منابع طبیعی برنامه اجرایی داشته باشند، طرح ارائه کنند و ما در قالب اجاره در خدمت شان هستیم.

ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها به صلاح نیست

خبرنگار دیگری از آقای جلالی درباره  ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل ها پرسید که وی گفت: این کار اصلا به صلاح نیست زیرا محیط زیست کار پایش، ارزیابی و نظارت زیست محیطی را در دست دارد و سازمان جنگل ها به بحث حفاظت، احیا و اقدامات توسعه ای و اجرایی می پردازد که این  ادغام هر دو سازمان را منحل خواهد کرد.

سالانه ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشور طعمه حریق می شود

خبرنگاری از رییس سازمان جنگل ها در باره آتش سوزی جنگل ها و مراتع پرسید که مهندس جلالی گفت: به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشور طعمه حریق می شود که خوشبختانه عمده آتش سوزی ها در کشور ما سطحی است تا عمیق.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات پیشرفته اطفای حریق نارسایی زیادی وجود دارد و بیشتر آتش سوزی ها به کمک مردم و نیروهای منابع طبیعی و دستی خاموش می شود و آتش سوزی هایی که درعرصه های منابع طبیعی رخ می دهد ۲۰ درصد آن در جنگل و ۸۰ درصد در مراتع اتفاق می افتد.

تاکنون ۷۸ هزار درخت بلوط آلوده قطع شده است

خشکیدگی بلوط های زاگرس و اقدامات سازمان در این زمینه یکی دیگر از سوالات خبرنگاران بود که جلالی پاسخ داد: در این زمینه نشست های مختلفی با اساتید دانشگاه و موسسات تحقیقاتی برگزار شد و در زمینه اجرایی تاکنون ۷۸ هزار درخت آلوده  قطع شد که در این میان ۱۸ هزار درخت کاملاً خشک شده بود و ۶۰ هزار درخت نیز کف بر شده و علایمی از زندگی در آن وجود داشته که در آینده با جست زنی که در این نوع درختان وجود دارد امیدواریم مجدداً حیات خود را پیدا کنند.

شایان ذکر است کنفرانس خبری رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صبح امروز سه شنبه ۱۳/۱۲/۹۲ به مناسبت هفته منابع طبیعی در محل سازمان جنگل ها برگزار شد و بیش از ۸۰ خبرنگار از صدا، سیما، روزنامه ها،  هفته نامه ها، مجلات تخصصی و خبرگزاری ها در آن  شرکت داشتند.

+93
0
  

4 دیدگاه

  1. saman می‌گوید:

    اینو برید به برخی مدیران بگید که تو بوق و کرنا کردن که هدف ما در مناطق محیط زیست تولید علوفه رایگان برای دامدارانه
    آقای مدیر حفظ مناطق با حفظ تنوع زیستی آن در درجه اولاتره

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • asghar می‌گوید:

      مدیر محیط زیست خراسان شمالی هم تو تمام جلسات اداری خود در سطح استان همیشه لپ کلامش اینه ما هدفمون از حفظ مناطق تولید سالانه فلان قدر علوفه هستش؟؟!!!

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. زهره می‌گوید:

    دیروز همه ما از همراه اول پیغامی داشتیم که ما را به ورود به سایت mci.ir دعوت می کرد. با ورود به سایت مزبور و کلیک بر موضوع مطرح شده این جملات خودنمایی می کند:
    آیا می دانید با حذف ارسال قبوض پستی ۱۷ میلیون مشترک سیم کارت دائمی همراه اول سالانه ۳۴۶۸ درخت قطع نمی شوند.
    برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت را قطع کنیم که هر درخت بطور متوسط قادر است سالانه ۶ کیلوگرم گازکربنیک را به اکسیژن تبدیل کند.
    واقعا معلوم نیست چند درصد ما دریافت کنندگان این پیغام به این خواسته همراه اول عمل نمودیم. خواسته ای که عمل به آن از طرف حتی نیمی از ما چقدر می تواند به حفظ محیط زیستمان کمک کند.
    راستی دیده بان گرامی، سازمان محیط زیست می تواند از پتانسیل و ظرفیت همراه اول برای ارتقاء اهداف کوتاه و بلند مدت زیست محیطی نظیر همین مورد بهره ببرد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. kooshan می‌گوید:

    در دوره ریاست جمهوری قبل دولت و مجلس هماهنگ بودند دولت قصد داشت منابع طبیعی و ملی را تبدیل به نقدینگی کرده و طبیعت و محیط زیست کشور کنار گذاشته شده بود
    الان هم همان مجلس قصد دارد کارهای اشتباه دولت قبل را ادامه داده و تکمیل کند و طرح ادغام در همین راستاست
    رئیس جمهور محترم و سازمان حفاظت محیط زیست باید زیر بار این طرح که طبق نظر کارشناسان مخرب است بروند و باید قانونا مانع تصویب آن شوند
    والا عواقب ویرانگر این طرح مجلس بدوش دولت خواهد افتاد اگرچه دولت و سازمان حفاظت خود این طرح را قبول نداشته باشند مردم و بخصوص دوستداران طبیعت و محیط زیست هم باید از آنها حمایت کنند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>