جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به یک خبر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال درج مطلبی در این پایگاه خبری مبنی بر ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفاتی در پارک ملی دز، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اقدام به انتشار جوابیه نموده است.

متن کامل جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بشرح زیر می باشد:

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری دیده بان محیط زیست

موضوع: پاسخ به اخبار انتشار یافته در خصوص پارک ملی دز

با سلام
احتراماً بازگشت به درج خبری با عنوان «ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفات گسترده در پارک ملی دز» در راستای شفاف سازی و بیان حقیقت مطالب بیان شده در خبر و جلوگیری از مکدر شدن اذهان علاقمندان محیط زیست و عموم هموطنان شریف، موارد به شرح زیر پاسخ داده می شود:

۱- خلع سلاح مامور مسلح محیط زیست:

در مورخه ۲۷/۱۱/۹۲ و همزمان با برنامه های درختکاری و در اجرای دستور صریح مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان خوزستان، مبنی بر احیاء مناطق تحت مدیریت و کاشت نهال از گونه های بومی وسازگار با اکوسیستم منطقه، تعداد ۳ نفر از محیط بانان پارک ملی دز به منطقه اعزام تا بخشی از اراضی که قبلاً با پیگیرهای قضایی رفع معارض شده بود را با کاشت نهال احیاء کنند که این اقدام با هجوم برخی از اهالی روستا روبروشده و با شدت گرفتن درگیری و حمله زنان و کودکان، و رعایت شئونات قبیله ای منطقه توسط ماموران محیط زیست و پرهیز از مواجهه با نوامیس اهالی، یک قبضه سلاح سازمانی از احدی از محیط بانان ربوده و با پیگیری های صورت گرفته، کمتر از ۳۰ دقیقه سلاح سازمانی توسط  اهالی به پاسگاه محیط بانی مجاور روستا تسلیم می گردد. که با پیگیری های قضایی، پرونده تشکیل  و موضوع یا جدیت کامل در محافل قضایی در حال پیگیری بوده واطاله دادرسی صورت گرفته صرفاً بخاطر اخذ نظریه پزشکی قانونی محیط بان مضروب(که از ناحیه انگشت دست دچار شکستگی شده گردیده است) و به رغم اظهارات مندرج در خبر اولیه و به رغم حضور مردم روستا و اظهار ندامت خاطیان، با اعتقاد راسخ به قانون گرائی مجموعه و به منظور حفظ جایگاه محیط بان مراتب تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

۲- حصارکشی و تصرف اراضی پارک ملی دز:

ضمن رد صحت موضوع، به استحضار می رساند به محض ورود عشایر استانهای همجوار در منطقه با حضور به موقع مامورین پارک ملی دز و ارائه گزارش و پیگیری های قضایی صورت گرفته ، ضمن طرح دعوی و اخذ رای خروج سریع معارضین از منطقه، با رای قاضی محترم پرونده، عشایر مذکور محکوم به پرداخت ۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال ضرر وزیان در حق دولت جمهوری اسلامی ایران شده وتمام این رخدادها قبل از تدوین اولیه خبر بوده و پرونده مختومه شده است.

۳- احداث غیرقانونی حوضچه پرورش ماهی:

باید خاطر نشان ساخت که قدمت هیچ یک از حوضچه های ساخته شده در محدوده پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز مربوط به سال های اخیر نبوده و همه موارد قبلی با طرح دعوی وتقدیم شکوائیه به مقامات قضایی، پیگیری شده که برخی از آنهاکه قدمتی چند ده ساله دارند به دلیل خلا قانونی، رای برائت از سوی مقامات قضایی دریافت نموده اما ما بقی در حال پیگیری قضایی است، ضمن اینکه به منظور رفع معارض از این عرصه ها، مستندات وادله کافی جهت طرح و پیگیری موضوع در جلسه کمیته حفظ بیت المال و انفال عمومی در حال جمع آوری است وانشاءالله با همکاری اعضاء محترم کمیته مذکور مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد و تاکید می گردد متخلفین و معارضین همگی مشخص شده وهرکدام دارای پرونده های قضایی بوده و نسبت دادن تعارضات و تصرفات عدوانی سه دهه گذشته به محیط بانان متعهد و پاک دامن فعلی پارک ملی دز بسیار غیر منصفانه و امری ناپسند در نزد خداوند متعال است. و جالب اینکه در پارگراف آخر این خبر نگارنده اعلام می دارد که « محیط بانان کمترین تعرض دامداران و روستائیان را با برخورد قانونی جواب می دهند»  و در خبر قبل از آن «اتهام همکاری با دامداران» را عنوان می کند.که غرض ورزی گزارش دهنده و عدول از چارچوب حرفه ای خبرنگاری در این مطالب برای هر خواننده ای  مشهود است. ضمن اینکه دستگیری یکی از شکارچیان منطقه در اواخر بهمن ماه، که با « گزارش دهنده» نسبت نزدیکی دارد از دیگر عوامل تهیه این اخبار غیر واقعی بوده است.

۴- برداشت غیرقانونی شن و ماسه از اراضی

این خبر مصداق عینی از حضور سریع و اقدام موثر همکاران محیط زیست ومحیط بانان پرتلاش است که در لحظات اول (کمتر از دو ساعت) در منطقه حاضر شده و ضمن توقیف قانونی لودر و دستگیری راننده آن در کمترین  زمان ممکن راه را بر هر اقدام مخربی  مسدود نموده و با ارجاع پرونده به مقام محترم قضایی، ضمن اعمال قانون، با رای قاضی محترم  پرونده، متهم مکلف به پرداخت ۰۰۰/۰۰۰/۴۲ ریال به عنوان ضرر وزیان در حق دولت جمهوری اسلامی محکوم  گردید. که تاریخ تشکیل پرونده ها و اقدامات انجام شده همگی مستند و قابل ارائه و قبل از درج خبر ناصحیح بوده است.
در پایان ضمن ارج نهادن به زحمات همه کسانی که دغدغه حفظ محیط زیست کشور عزیز و پهناور         جمهوری اسلامی ایران را دارند، خاطر نشان می سازد؛ اتخاذ رویه روشن، شفاف و پرهیز از غرض ورزی  و پیروی از دستورات ناظر الهی می تواند ما را تا رسیدن به سر منزل مقصود راهنما باشد. و لازم است کلیه دوستداران محیط زیست بدانند که محیط بانان زحمت کش مناطق تحت حمایت در استان خوزستان، حفاظت از انفال، با پوست و خونشان عجین گشته و همواره مناطق را برای متخلفین شکار و صید و… ناامن نموده و اشاعه اخبار دروغ بر عزم آنان خللی ایجاد نخواهد کرد.
بنابراین بر اساس قوانین مدیریت پایگاه های خبری و اطلاع رسانی لازم است به منظور تنویر افکار عمومی، جوابیه این اداره کل در صفحه اول پایگاه خبری تحت تصدی و با تیتری روشن و صریح، درج گردد.

شهریار عسکری
رییس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان

+414
-1444
  

14 دیدگاه

  1. وحید.ب می‌گوید:

    تخلف؟ کی؟ کجا؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

    • گرگعلی می‌گوید:

      عجب!!!
      خوب جناب آقای عسگری بهتر نیست که شما هم مانند همکاران محترمتون در شهرستان خواف همیشه اخبار زیست محیطی مربوط به خوزستان رو جهت جلوگیری از مکدر شدن اذهان علاقمندان محیط زیست و عموم هموطنان شریف در اختیار سایت دیده بان محیط زیست قرار دهید که اخبار کذب از استانتون نرسه!
      در ضمن ما در تهران این روزها شاهد قاچاق گسترده سمندر لرستانی که اتفاقا ساکن شمال خوزستان است در این مورد هم اگه میشه نظارت رو بیشتر کنید تا اذهان علاقمندان محیط زیست دوباره مکدر نشه!!

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  2. وحید نظری می‌گوید:

    از زن کتک خوردی!‏

    داغ Thumb up 8 Thumb down 23

  3. زهره می‌گوید:

    بر همگان مسلم است که دولت جدید و کابینه اش و خلاصه سازمانها و نهادهای دولتی با نیتی خیرخواهانه و بدور از منفعت طلبی و عوام فریبی فعالیت های خود را شروع نموده و با عزمی جدی در صدد رفع مشکلات و معضلاتی هستند که بنابه دلایل مختلف کشور را از جایگاه و منزلت واقعی اش دور ساخته بود.

    آزادی رسانه ها در افشای رخدادها و وقایع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی و … راه را برای سوء استفاده ها و اهمال کاریها و قانون شکنی های افراد خاطی مسدود می کند و سبب افزایش حساسیت واحدهای نظارتی حاکم بر فعالیت نهادهای دولتی توسط مقامات بلندپایه آن سازمانها و در نتیجه ارتقاء عملکرد آن سازمان خواهد شد.

    گزارشات منتشر شده از سوی پایگاههای خبری صرفا به منظور افزایش حساسیت ارگانهای دولت نسبت به مسوولیت هایشان صورت می گیرد و به طور کلی هدف کمک به آنهاست نه خدای ناکرده اتهام به فرد خاصی.
    از آقای عسگری به خاطر شفاف سازی این قضیه سپاسگزاریم که این نشان از حس مسوولیت پذیری بالای ایشان است و برایی ایشان آرزوی موفقیت و سلامی داریم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  4. همیار محیط زیست خوزستان می‌گوید:

    اگر ریگی به کفش نبوده، چرا وقتی محیطبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا حدی که یک طبق نظر پزشکی قانونی یک انگشتش شکسته و سلاح سازمانی ازش گرفته شده! موضوع به مقامات مافوق در اداره کل خوزستان گزارش نشده و مدیران استان تا زمان انتشار این مطلب از وقوع این موضوع بی خبر بودن؟؟

    درضمن شما که توی جوابیتون صحت بروز همه تخلفات رو قبول کردین و خودتون دارید اعلام می کنید این تخلفات اتفاق افتاده!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  5. مسعود شکیبا می‌گوید:

    آقای عسگری به فرض که گفته های شما درست ولی با این نامه صحت گفته های شما ثابت نخواهد شد
    بهتره برای اثبات گفته های شما گزارشی تصویری توسط گروهی قابل اعتماد از تخلفاتی که در اون گزارش ذکر شد تهیه و در اختیار رسانه ها قرار بگیره
    در غیر اینصورت عدم صحت گفته های شما و صحت گزارش تهیه شده ثابت خواهد شد
    ما منتظر روشنگری به شکلی ملموس نه در غالب یک نامه هستیم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  6. محیط بان مشهدی می‌گوید:

    با عرض سلام خدمت آقای شهریار عسگری ریاست محترم روابط عمومی اداره کل استان خوزستان
    ما خودمون سیاه کاریم و از مشکلات مناطق به دلیل نبود بودجه کافی و مدیر دلسوز و لایق مطلع هستیم فقط امیدوارم محیط بان مضروب هرچه سریعتر بهبود یابد و به آغوش گرم خانواده اش برگردد در ضمن شما نیز مرقوم فرموده اید تخلفات در پارک ملی پارک ملی پارک ملی دز (سه بار تکرار جهت یادآوری تعریف پارک ملی) اتفاق افتاده و سپس همکاران جلوی تخلف را گرفته اند (نوش دارو بعد از مرگ سهراب )
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  7. دزفولی می‌گوید:

    سلام
    آقا چرا دروغ میگید
    حوضچه پرورش ماهی ماله آقای … هست که محیط بان پارک ملی دزه
    ضمنا چرا این مسایل تو دوران قبل از اداره شدن پارک ملی دز اتفاق نیفتاده؟
    آقای لاهیجان زاده چرا یه فرد بی تجربه که تو کرخه سابقش مشخصه رو گذاشتین رییس پارک ملی دز؟
    چرا تو فکر تغییر و تحول تو معاونت محیط طبیعی استان نیستید؟
    چرا بعد از ۲۰ روز از اتفاق باید شما جواب خبره سایت رو بدید تازه اگه سایت دیده بان خبرو نزده بود گه کسی خبردار نمیشد؟
    اما در مورده دامداری باید بگم که این دامداری دقیقا روبرویه پاسگاه و بعد از استقلال از اداره دزفول این کپر رو زدن چرا میخاین این تخلفات رو به مدیریت اداره دزفول ارجاع بدید؟
    آقای لاهیجان زاده شاید به شما اطلاع ندادن که از شن و ماسه منطقه برداشت میکنن ولی حالا بدونید که به بهونه برداشت شن و ماسه جهت پروژه های شهرداری میانرود آقای پیمانکار شن و ماسه رو تو بازار آزاد فروخته یعنی از بیت المال مجانی برداشت کرده و همش سود بوده
    میخاستم دیگه حرف نزنم ولی زورم میاد منی که اطلاع دارم هیچی نگم
    جوابیتون در مورده حوضچه ماهی تو کتم نمیره چون تو حریم پارکه چون محیط بان … که اتفاقا خلع سلاح از پسر عموش انجام شده داماده شیخ روستای جنب پارک ملی دزه و شما خیلی بهش دور دادین تا جاییکه بدون مجوز تو حریم پارک حوضچه پرورش ماهی بزنه من افرادی رو میشناسم که درخواستهای تاسیس حوضچه پرورش ماهیشون رو شما و همکارانتون تو اداره کل به تصویب در کارگروه رودخانه کارون موکول کردین و الان منتظرن که بهشون جواب بدین اونوقت ماموره خودتون بی مجوز اونم تو حریم پارک ماهی پرورش میده
    راستی چرا از گزارش دهنده ناراحت شدید؟ بد کرده گزارش داده که محیط بانتون رو زدن؟
    چرا غرض ورزی میکنین؟ اصلا برای چی گشتین دنبال گزارش دهنده؟ مگه کاره بدی کرده؟
    حالا هم بعد از اینکه تو هفته گذشته رییس اداره پارک ملی دز رو احضار کردید و باهاش هماهنگ شدید جوابیه نوشتید بازم ممنون که جواب دادید
    جناب لاهیجان زاده کاشکی همون روز که خبر رو سایت بالا اومد و شما آقای به اصطلاح معاون طبیعی اداره کل خوزستان و همکارش و رییس یگان حفاظت رو به دفترتون احضار کردید که ببینید چه خبر شده جوابیه میدادید نه بعد از دو هفته!
    امیدوارم که خداوند متعال به شما کمک کنه تا از بتونید از طبیعت خوزستان دفاع کنید
    یا علی

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

    • بنگشت می‌گوید:

      دزفولی محترم اول بگید از تو بازارا دزفول مخصوصاً بازار قدیمش اون مغازه ها و گاریهایی رو که دارن پرنده هایه زنده و مرده که اکثراً صیدشون غیره مجازه مثل دراج و بلبل خرما و غیره رو چرا جمع اوری نمیکنن ؟؟؟؟؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

      • اهورا می‌گوید:

        اقای دزفولی شما که میگید این جوابیه دروغه و شما که خودتو انسانه راستگو و دوستدار محیط زیست میدونی چرا به اداره کل استان نمیرد و حرفاتونو اونجا نمیزند و یامثل اقای عسکری که این مسئله رو شفاف سازی کردن شما هم خودتو معرفی نمیکنی و با مستندهایی که داری حرفاتو ثابت نمیکنی اقای به اصلاح دوستدار محیط زیست ، یا فقط هدفت چیز دیگه ای هست یا شاید هم به اهدافی که قبلاً داشتی نرسیدی که اینجور داری پرسنل وشاید هم همکاراتو مخوای زیر سوال ببری …!؟
        شاید هم قبلاً دستت رو شده و خیلی شاید ها و بایدهای دیگه …

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  8. همیار پیر می‌گوید:

    به نام خدا
    با سلام و خسته نباشید
    از اینکه آقای عسکری حسن نیت به خرج داده و آبروداری مینمایند بسیار سپاسگذاریم.
    اما تا به کی باید حقایق را فدای مصلحت نماییم!
    اگر این مشکلات انعکاس داده نشوند چگونه میخواهیم با آنها مقابله کنیم؟
    تا کی باید بگیم به به و چهچه که موقعیت ها و میزها رو حفظ کنیم؟
    اداره کلی که با مدیریت از پشت در بسته مدیریت شود و با القاء نظرات و غرض ورزی های شخصی معاونینش جهت پیدا کنه و دنبال باند و باند بازی باشه فاتحه اش را باید خواند.
    معاونین محترم هم که یکی اسلحه میفروشه ، اون یکی عوامل فاکتور سازیاش رو میذاره رئیس اداره و حمایت میکنه،
    آنهم از احقاق حقوق و پرداختی حقوق و مزایای پرسنل! سئوال اینه؟ چگونه باید رضایت جمعی حاصل شود؟
    چگونه انتظار دارین که این مجموعه در راستای یک هدف مشترک حرکت کنه؟
    واقعا این خانه از پای بست مشکل دارد.
    فقط یک حرکت انقلابی و یک تحول جهاد گونه به خصوص در حوزه ستادی اداره کل محیط زیست خوزستانه که میتونه محیط زیست و عرصه های طبیعی خوزستان رو نجات بده، ماهم فقط میتونیم دعا کنیم که این اتفاق خوب بیفته!
    آمین یا رب العالمین!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  9. جعفر علی پور می‌گوید:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دیده بان عزیز
    اگر در درج خبرهایتان کمی تامل نمایید چه بسا راحتتر به نتیجه برسیم
    در بعضی مواقع به دلایل امنیتی و قضایی ایجاب می نماید که خبر بعد از مدتی انتشار پیدا کند.
    همچنان که پلیس برای دستگیری متخلفین سریعا خبرها را رسانه ای نمی کند چون ممکن است که متخلف کوچکترین و شاید تنهاترین آثار جرم را از بین ببرد و هیچ وقت دستگیر نشود
    البته صیادان آبهای گل آلود منتظر چنین فرصتهایی هستند

    داغ Thumb up 3 Thumb down 6

  10. سعید می‌گوید:

    دست شما درد نکنه برای پاسخگویی. ولی در نگارش خوب نیست هر چیزی که روشن میشه گفت با عربی جایگزین کنیم: ” سلاح سازمانی از احدی از محیط بانان ربوده”

    فارسی جای خودش، عربی هم جای خودش

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>