امضا تفاهم نامه همکاری مابین سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش صبح امروز یکشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و علی اضغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه هاجر امضا شد.

این تفاهم نامه در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی و با استناد به مفاد ماده ۶ آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۱۸۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و ایجاد فرهنگ زیست محیطی در مدارس امضا شده است.

این تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش در ۶ ماده و با اعتبار ۵ سال امضا شده است.

دانش افزایی برای ترویج فرهنگ، اخلاق و سواد محیط زیستی در بین جامعه دانش آموزی به عنوان یک اصل از اصول حقوق شهروندی و یکی از موضوعات مهارت زندگی و افزایش سطح مشارکت اجتماعی جامعه دانش آموزی کشور در انجام طرح ها و برنامه های محیط زیستی از دیگر اهداف امضای این تفاهم نامه است.

تهیه ضوابط و دستور العمل مورد نیاز برای اجرای طرح ها و پروژه های زیست محیطی، بهره مندی وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت های آموزشی و فرهنگی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین دستور العمل و شیوه نامه اجرایی در زمینه کسب جایزه مدارس محیط زیستی، ارایه محتوای آموزشی در زمینه محیط زیست به منظور درج در نشریات وزارت آموزش و پرورش از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

حمایت فنی و کارشناسی از پروژه های بین المللی و آموزش محیط زیستی وزارت آموزش و پرورش و فراهم کردن زمینه مناسب برای استفاده کارشناسان و معلمان وزارت آموزش و پرورش در بخش برنامه های منطقه ای، ملی و بین المللی محیط زیست، برخی از تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست در این تفاهم نامه است.

ایجاد پست کارشناس مسئول و کارشناس محیط زیست در دفتر سلامت معاونت تربیت بدنی، ارتقای کیفیت و کمیت مطالب آموزشی محیط زیست در کتاب های درسی، تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی محیط زیستی معلمان، ظرفیت سازی برای رشد کمی و توسعه کیفی تشکل های دانش آموزی در زمینه محیط زیست، ارزیابی و سنجش اثر بخشی برنامه های آموزشی فرهنگی اجرا شده در زمنیه محیط زیست، استفاده از ظرفیت مدارس هوشمند و بهره گیری از پتانسیل نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه آموزش محیط زیستی و ترویج فرهنگ محیط زیست و توسعه پایدار برخی از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در این تفاهم نامه است.

وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از امضای این تفاهم نامه، درختی در حیاط مدرسه هاجر غرس کردند.

+50
0
  

11 دیدگاه

  1. محمود کلنگری می‌گوید:

    این مسیر یعنی فرهنگ سازی و بسیار ارزشمنده

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. محیط بان ایران اسلامی می‌گوید:

    درود بر سرکار خانم دکتر ابتکار
    بسیار عالی است
    آنچه ما از متخلفین شکار و صید و مخربین محیط زیست می دیدیم نداشتن فرهنگ زیست محیطی و آگاهی بود و مدرسه اولین و بهترین مکان برای ترمیم این آسیب است.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  3. مسعود شکیبا می‌گوید:

    چندی قبل وزیر آموزش و پرورش طی اظهاراتی اعلام کردن مدارس سال آینده در روزهای پنجشنبه باز و البته بدون کیف و کتاب
    باید سازمان از روزهای پنجشنبه به بهترین نحو برای آموزشها و فرهنگسازی زیست محیطی استفاده کنه چه خوبه در این روزها کارشناسان محیط زیست، محیط بانان و فعالین حوزه محیط زیست به مدارس برن
    امیدوارم طرح همیار محیط بان در مدارس و طرح مدارس سبز پیگیری و ادامه داشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. afagh می‌گوید:

    آموزش آموزش آموزش. بهترین راه برای جلوگیری از تخریب محیط زیست آموزش است نه فقط مدارس بلکه باید همه جانبه باشد جوامع شهری روستائی و …. .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. پروین می‌گوید:

    یک اقدام زیربنایی خیلی مفید .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. شکاربان می‌گوید:

    تعجب خانم دکتر یک کار زیربنایی کردن! کار خوبیه بشرطی که مطالب درست و حسابی بصورت یک درس و یا در کنار دروس در یک دوره زمانی طولانی مثلا کل دوره ابتدایی به دانش آموزان تعلیم داده بشه و علاقه مندشون کنه، مطالب اون درس هم باید توسط چنتا کارشناس اینکاره و با توجه به شرایط سنی اون دوره طراحی بشه که جذاب باشه و در ذهن بچه بشینه، به امید اینکه نسلهای بعد مثل ما درگیر مواردی که الان شاهدش هستیم نباشند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>