وزیر آموزش و پرورش: محیط زیست در کتب درسی دانش آموزان پررنگ می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم امضا تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش اظهار داشت: داشتن آینده ای پاک و سالم حق مسلم همگان است که این امر با همکاری و همیاری دانش آموزان ایرانی در راستای حفظ محیط زیست و نجات طبیعت ایران میسر می شود.

وی اظهار داشت: امضای تفاهنمامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش زمینه حفظ محیط زیست و حضور فعال تر دانش آموزان در این عرصه را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه گام خوبی در این زمینه بر داشته شده است گفت: اکنون در کتاب های درسی تا حدودی به موضوعات محیط زیست اشاره شده است اما باید پررنگ تر و جدی تر به این مسئله نگاه شود، در دولت تدبیر و امید که رویکری زیست محیطی دارد امضای این تفاهم نامه نقطه عطفی برای توسعه در این بخش است.

 

وی به معادله برد – برد اشاره کرد و گفت: از یک سو گسترش فرهنگ زیست محیطی و حفاظت از طبیعت در مدارس، روحیه مسئولیت پذیری، همدلی و فعالیت های فوق برنامه، افزایش سطح علمی دانش آموزان، توجه به مسایل روز علمی و مرزهای دانش و آموختن از تجربیات گذشتگان در یک سوی این تفاهنامه است.

وی ادامه داد: سوی دیگر این معادله این است که دانش آموزان در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارند و تذکر آنها به بزرگترها و مسئولان می تواند در حفظ محیط زیست تاثیرگذار باشد.

ابتکار اظهار داشت: متاسفانه بزرگترها نسبت به اجرای شیوه های غلط زندگی عادت کرده اند. به عنوان مثال انباشتن زباله و یا الگوی غلط مصرف آب برخی از این عادات است که دانش آموزان با تذکر دادن آن به بزرگترها می توانند روش صحیح زندگی با حفظ محیط زیست را در پیش بگیرند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که دانش آموزان نگران آینده خود و کشورشان هستند، به حفظ محیط زیست اعتقاد دارند، از این رو با اجرای برنامه های مدون و علمی و می توان این روحیه را تقویت کرد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: متاسفانه امروزه به راحتی از منابع موجود استفاده می کنیم بدون اینکه توجه داشته باشیم که نسل های آینده هم به آنها نیاز دارند.

ابتکار به مفید بودن امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: می توان با این گونه اقدامات و همکاری ها، رویه نادرست گذشته را جبران کرد و مسیر صحیح توسعه پایدار را در پیش گرفت.

وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم امضا تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش گفت: اکنون به طور مختصر برخی مباحث محیط زیستی در کتب های درسی وجود دارد اما با برنامه های مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش محتویات زیست محیطی پررنگ تر می شود.

علی اصغر فانی با بیان اینکه حدود ۱۲۰ سال گذشته این سوال ایجاد شد که فلسفه ایجاد مدارس چیست که جواب آن آموختن برای دانستن بود، افزود: بعد از آن ۸۰ سال پیش این سوال دوباره مطرح شد که جواب آن آموختن برای به کار بستن بود که به این واسطه کارهای عملی در مدارس فعال شد.

فانی ادامه داد: ۴۰ سال پیش دوباره این سوال بین جامعه شناسان مطرح شد که جواب آن آموختن برای زیستن بود که در این راستا یک سمینار جهانی با موضوع آموختن برای زیست به دعوت یونسکو برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دوباره ۲۰ سال پیش این سوال مطرح شد و جواب آن آموختن برای با دیگران زیستن بود که این جواب به همزیستی مسالمت آمیز اشاره دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ جواب برای این سوال مطرح شده است، گفت: وقتی به مدارس امروزی نگاه می کنیم می بینیم خلاء زیادی دارد که امضا این تفاهمنامه در واقع حلقه مفقوده آموختن برای زیستن با دیگران را تکمیل می کند.

فانی تاکید کرد: محیط زیست و منابع طبیعی متعلق به همه است و زمانی می توان در جامعه به راحتی زندگی کرد که بتوان حقوق شهروندی را رعایت کرد.

وزیر آموزش و پرورش از امضای تفاهم نامه حقوق شهروندی با معاونت حقوقی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: اینگونه تفاهم‌ها وظیفه آموزش حفظ حقوق شهروندی و زمینه سازی برای اینکه بتوانیم حقوق دیگران را در محیط زیست رعایت کنیم بر عهده دارد.

فانی توضیح داد: تغییر در دانش، نگرش و بینش، رفتار فردی و تغییر در رفتار گروهی این ۴ مرحله است که باید به کودکان آموزش داده شود.

وی گفت: پررنگ کردن موضوعات زیست محیطی در کتاب های درسی از تغییر دانش است که با این اقدام، آگاهی کودکان نسبت به محیط زیست افزایش می یابد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نگرش و بینش مرحله دوم است که تکمیل کننده دانش خواهد بود. رفتار فردی نیز به عنوان سومین گزینه به تنهایی مشکل گشا نخواهد بود که در این جا اهمیت تغییر رفتار گروهی مشخص می شود. از این رو احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر و زیستن برای همدیگر باید در جامعه نهادینه شود و تا زمانی که به این هدف نرسیم هیچ اتفاق مثبتی در این راستا در جامعه نخواهد افتاد.

فانی تاکید کرد: وظیفه آموزش و پرورش است که بین تغییر دانش، بینش، رفتار فردی و رفتار گروهی ارتباط و هماهنگی ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش با مثبت ارزیابی کردن نتایج امضای تفاهنمامه همکاری بین سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش گفت: مفاد این تفاهنمامه باید در تار و پود کشور جاری شود.

+9
0
  

20 دیدگاه

  1. مسعود شکیبا می‌گوید:

    جای خوشحالی و امیدواری داره

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

    • وحید نظری می‌گوید:

      سلام
      من به مدیریت خانم اعتقاد ندارم. هر روز بدتر از دیروز

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

      • وحید.ب می‌گوید:

        شما در چه قرنی زندگی میکنید؟

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

        • وحید نظری می‌گوید:

          واقیعت باید دید.هر روز کشت کشتاره حیوانات بی زبان.. بود نبود خانم ابتکار هیچ فرقی به حال محیط زیست نداره.

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

          • وحید.ب می‌گوید:

            گفتار شما بیشتر شبیه شوخی است
            نگرانی تان برای محیط زیست قابل تحسین است ولی انصافا” رییس سابق سازمان محیط زیست در دولت قبل را میشناختید؟ که بوده وچه کارهایی انجام داده؟
            توقع نداشته باشید خانم ابتکار شخصا” به اقصی نقاط فلات ایران رفته و معارضین به طبیعت وحیات وحش را بگیرد وخودش هم حکم صادر کند!

            پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

          • وحید نظری می‌گوید:

            داداش گلم .انتظار ما اینکه کارهای اجرایی بیشتر انجام بده.تا جلوگیری بکنه از کشتار .اگر لازم شد تا قطب شمال باید بره،

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  2. soudabe majidi می‌گوید:

    … و آموزش احترام به حقوق حیوانات لطفاً فراموش نشود. سپاس

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  3. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    نمیخوام بدبین باشم این اقدامات در دراز مدت خیلی خوب هستند و اینکه از سن پایین یاد بگیریم که حیوانات و محیط زیستمان را دوست بداریم و چگونه در طبیعت رفتار کنیم عالی است . ولی هم اکنون فکر میکنم با وضعیت بحرانی در محیط زیست و زنده ماندن حیوانات روبرو هستیم که باید اقدامات جدی و فوری انجام گیرد . برخوردهای جدی با مخربین محیط زیست و طبیعت و کسانی که در ان دست به کشتار میزنند موضوعی است که باید توسط قوای مجریه و مقننه و قضاییه با هم دیده شود و قوانین بازدارنده ایجاد گردد . سالهاست که در این کشور تفنگهایی با جواز باصطلاح شکار و از دید ما برای کشتن حیوانات فروخته میشود بدون انکه وضعیت این متقاضیان از نظر روانی را بدانند یا دلیل خرید تفنگ و اینکه چه اموزشهایی لازم دارند نادیده گرفته میشود . تازه افرادی که در سالهای گذشته تفنگهای بدون مجوز خریداری کرده اند را به دارندگان تفنگ با مجوز بیافزایید و انها را در طبیعت ببینید که تفنگ در دست در طبیعت میگردند و بسمت هر جنبنده ای برای تفریح شلیک میکنند واضح است که چه فاجعه ای در حال وقوع است . چطور نسل این حیوانات میتوانند با این تعداد کشتار خود را بازسازی کنند . سازمان محیط زیست نیز امکانات سرشماری و تهیه امار دقیق را ندارد . تعداد تفنگها در طبیعت معلوم نیست . فقط گزارشات کشتار نشان میدهد که چقدر حیوان در روز بقتل میرسند . نگرانی دوستداران طبیعت وحیوانات بی دلیل نیست وضعیت را داریم میبینیم . قصد هیچکس تخریب افراد یا مقابله نیست اما فکر میکنم در حال حاضر همه باید با یک دیدگاه یعنی حفظ حیوانات هم رای باشند حتی انها که علاقمند به کشتن حیوانات (شکار) هستند . نباید دوست داشتن حیوانات احساساتی بودن تلقی شود . این طبیعت و همه اندوخته های ان برای تمامی ایرانیان و ایندگان است چه کسی به این اجماع رسیده که انها که تفنگ ندارند سهمشان را به بقیه داده اند تا به کشتن حیوانات بپردازند . من شاهد بوده ام اکثر مردم حتی علاقه ندارند سر بریدن گوسفندی را ببینند . در هر حال چنین گزارشاتی و توافقاتی که با سازمانها و ارگانها و خصوصآ وزارتخانه ها انجام میگیرد گامی است که برای زنده ماندن یک حیوان انجام میشود و امیدواریم این گامها سریعتر و بتعداد زیادتر برداشته شود . تبلیغات در زمینهای ورزش که بینندگان بسیاری دارد بنظر من خیلی میتواند برای جلب نظر مردم به حمایت از حیوانات موثر باشد .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  4. مهسا می‌گوید:

    تصمیم درستی است اما مطالب ای که برای دانش آموزان ارائه میشود هم باید تاثیرگذار باشد طوری که در آنها روحیه حمایت و دوستی نسبت به محیط زیست و حیات وحش را به وجود آورد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. مسلما یکی از ماموریت های ذاتی آموزش و پرورش اصلاح ساختار زندگی دانش آموزان و آموزش راهکارهای بهتر زیستن به دانش آموزان بخصوص حفظ محیط زیست و عدم آلودگی آن می باشد
    و آشنایی با حیات وحش کشور با همکاری سازمان می باشد و بردن دانش آموزان به موزه های زیست محیطی و طبیعت دیدن آثار تهدیدی و تخریبی نقش بسزایی در آموزش آنها خواهد داشت

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. همیار پیر می‌گوید:

    خدارو شکر انشاالله که اتفاق بیفته، خیلی عالیه.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خبر خوبیه
    امیدوارم فقط رو کاغذ نباشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. علی می‌گوید:

    سلام
    میشه تحلیلی از مناظره چند روز پش که پخش شد را رو سایت بزاری عجیب بود خبری از این موضوع نزاشتی

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. زهره می‌گوید:

    امیدوارم این برنامه ها سبب ارتقاء فرهنگ رفتار نیک با حیوانات شهری در میان بزرگسالان هم بشود که بخشی از محیط زیست ما را حیات وحش شهری تشکیل می دهد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. ایان می‌گوید:

    چیزی درکتابها نوشته نشده که پررنگ شود وگرنه حیات وحش درحال انقراض نبود و جنگلها در معرض نابودی نبود و حالا که شروع میکنیم با برنامه ریزی و کامل و تاثیر گذار باشد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. أمیر أمینی می‌گوید:

    آفرین بر ابتکار. تعاملات سازمان با دیگر نهاد ها خیلی خوب شده.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  12. Bereta می‌گوید:

    بالاخره داره آرزوی اونایی که اینقدر سفارش باین کار داشتند برآورده میشه.
    امیدوارم این حرکت در تمام زمینه ها بنفع محیط زیست عملی بشه.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. آریان می‌گوید:

    مچکریم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. یگانه می‌گوید:

    مدیری که نمیتونه یک مدیر کل عوض کنه بهتره که بره تا یک نفر قوی تر بیاد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>