حمله خرس قهوه ای در فارس دو نفر را مجروح و روانه بیمارستان کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز گذشته (جمعه ۱۳۹۳/۱/۲۹) ساعت ۱۰ صبح حمله خرس به یک خانواده از اهالی مرودشت که به منظور تفریح به منطقه تنگه خرسی واقع در پاسارگاد رفته بودند منجر به مجروح شدن دو تن از اعضا این خانواده شد.

خرس ها به احتمال فراوان یک مادر و توله هایش بوده اند و خرس مادر به منظور حمایت از توله ها به این خانواده حمله ور شده است.

مجروحان این حادثه با حضور به موقع نیروهای هلال احمر شهرستان پاسارگاد به بیمارستان امام جعفر صادق (ع) پاسارگاد منتقل شدند.

آقای مهدی روشنگر شخصی در اثر آسیب خرس مجروح شده است در بیمارستان به خبرنگار طنین پاسارگاد گفت: به منظور تفریح به تنگه خرسی رفته بودیم که ناگهان متوجه حضور چهار خرس در کنارمان شدیم.

به محض مشاهده خرس ها به همراه خواهرم قصد فرار داشتیم که یکی از خرس ها به من حمله کرد و پس از زخمی نمودن من به سمت خواهرم نیز حمله کرد ولی پس از آن خرس ها متواری شدند و ماهم توانستیم از این مهلکه جان سالم به در ببریم.

پزشک معالج آقای روشنگر اظهار داشت: در جریان حمله خرس بیمار از ناحیه سینه و دست دچار آسیب دیدگی شده و بازوی دست چپ وی دچار شکستگی شده است. خواهر وی نیز دچار کوفتگی و جراحت هایی سطحی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن تایید این خبر گفت: حال عمومی مجروحین مناسب گزارش شده است البته قرار است یکی از آنها به بیمارستانی در شیراز منتقل شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: خرس از جمله حیواناتی است که به طور معمول به انسان حمله نمی کند مگر اینکه خود یا توله هایش را در خطر ببیند یا از ناحیه انسان مورد مخاطره قرار گیرد.

وی گفت: خانواده ها نیز باید مراقبت کرده و قبل از حضور در طبیعت اطلاعات کاملی از منطقه های مورد نظر خود داشته باشند و در صورت وجود حیوانات وحشی از حضور در آن مناطق پرهیز کنند.

+172
-206
  

33 دیدگاه

  1. پروین می‌گوید:

    در ایجور مناطق تابلوهای هشدار دهنده باید نصب بشه.حیوانات گناهی ندارند سهل انگاری از خودمان است.

    پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 5

  2. شمشاد کشتکار می‌گوید:

    بایست به مردم و طبیعت گردان شیوه های درست مواجه با حیوانات وحشی آموزش داده و اطلاع رسانی شود تا کمتر شاهد اینچنین حوادثی باشیم (نقش صدا و سیمای فارس حائز اهمیت است کاشکی اینچنین بود!!!)

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خداروشکر که به خیر گذشت

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  4. ناشناس می‌گوید:

    توی سوئد ما را بردند جنگل برای اردو
    اونجا پره خرسه توی جنگلهاش
    استادمون گفت خرس دیدید فقط سر و صدا درست بکنید سریع فرار میکنند.
    سر و صدا گویا یکی از بهترین راه های دفع خرس هست.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  5. کوشان مهران می‌گوید:

    … اکثر مردمان درباره خرس ها که در زمره محبوب ترین جانوران نمایشی باغ وحش هستند، قضاوتی اشتباه دارند. این ها سرهایی بزرگ و گرد دارند، گاهی روی پاهای عقب می ایستند، و با پنجه های جلو، لقمه خوشمزه را می ربایند. ایجاد خرس عروسکی توسط انسان، ستایشی از جذابیت خرس هاست.
    خرس های واقعی ، شباهت کمی به تندیسی که از آنها طرح شده نشان می دهند: کج خلق هستند و قیافه ای گرفته و خشک دارند. بدین سبب پیش از آن که با سرعتی غافلگیر کننده به حمله بپردازند، اعلام خطر نمی کنند. خرس ها خطرناک ترین جانورانی هستند که در باغ وحش ها نگهداری می شوند ولی بیشتر مردمان این امر را باور ندارند.
    واکنش غریزی نسبت به خرس بسیار قوی است.
    (دکتر زدنک وسلوسکی رفتار شناس و مدیر باغ وحش پراگ، کتاب جهان جانوران، آیا جانوران متفاوتند؟)

    در آمریکا نیز با وجود بالا بودن سطح دانش عمومی مردم درباره طبیعت (نسبت به ایران) و علایم هشدار دهنده هر سال مواردی از زخمی و یا حتی کشته و خورده شدن توسط خرس های سیاه و گریزلی ثبت می گردد.

    نباید در برخورد با خرس در کنار پیشگیری و احتیاط احساساتی عمل نمود و بقول برخی خوانندگان: .. الهی، چقدر نازه، میخام بقلش کنم…. رفتار نمود.

    با وجود تجاوز انسان به زیستبوم خرس بازهم هردو از حق حیات برخوردارند و هیچگاه نباید از روی احساسات خام رویکردی را اتخاذ نمود.

    ظل السلطان در اوایل قرن بیستم از جنگل های کرانه رودخانه قره آقاج یاد می نماید که زیستگاه خرس و گراز بوده البته اشاره می نماید که در آن دوران پانزده الی بیست سال بود که نسل شیر از اطراف شیراز قطع شده و یا فرار کرده بودند چون شیر در مقابل تفنگ مارتینی شکار می تواند بکند.

    در کوه های اطراف شیراز (کودیان) ظل السلطان جوان به هنگام فرمانفرمایی فارس بارها موفق به شکار خرس شده است.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  6. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    همیشه برخورد بین انسان و حیات وحش اتفاق افتاده و خواهد افتاد
    اکثر مواقع اشتباه از طرف انسان بوده اما به هر حال حیوانات هم بر اساس ذات و غریزه و یا برای دفاع از خود به انسان حمله میکنن
    به هر حال اکثر حیوانات از بشر ۲ پا فراری هستن
    امیدوارم حال این دو هموطن عزیز هر چه زودتر بهبود پیدا کنه
    خرسها هم اگه به یکباره با انسان روبرو بشن رفتاری غیر قابل پیش بینی از خود نشان میدن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  7. کوشان مهران می‌گوید:

    این دو نوشتار نیز امیددارم نکاتی برای خوانندگان در برداشته باشد:

    درسی که از یک سانحه تلخ می‌توان گرفت!
    tabiatbakhtiari.com/archives/1687
    و
    برخورد سخت یا اقدامات فرهنگی؛ اولویت برون رفت از بحران شکار و شکارچی در کشور؟
    tabiatbakhtiari.com/archives/1679

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • دستان علوی می‌گوید:

      با سلام و درود
      در روزهای اخیر چقدر گزارش خرس در از این منطقه به گوش میرسد !
      کاش یک نفر محل دقیق حضور این خرس ها را گزارش میداد. برای من محل زیست آنها ابهام برانگیز است. فاصله ی این مناطق هم با تنگ بستانگ و مارگون زیاد است و هیچ منطقه ی حفاظت شده ای هم در این محدوده نیست.
      همانطور که جناب مهران می فرمایند هیچ گاه نباید یک طرفه به قاضی رفت. مطمئنا دوستان اگر یکبار مورد حمله ی یک جانور وحشی یا حتی اهلی قرار بگیرند خواهند فهمید در آن لحظات به تنها چیزی که فکر نمی کنند زیستگاه خرس و ورود غیرمجاز و این حرف های شیک است. تنها در آن لحظه حاضرند با هر وسیله ای آن جانور از آنها دور شود.
      حالا که به عقیده ی بسیاری از دوستان وضعیت حیات وحش ما فوق العاده بد است و دیگر موجودی باقی نمانده، این حملات همچنان رخ می دهد.
      پس اگر جمعیت وحوش افزایش یابد مطمئنا حمله ی آنها به انسان و دام هایش افزایش خواهد یافت.
      همانطور که فرمودند حمله ی خرس در ایالات متحده ، کانادا و آلاسکا امری طبیعی است و هیچ کسی نمی گوید تقصیر انسانها بوده است که به زیستگاه جانوران رفته اند. البته آنها خرس را هم گناهکار نمی دانند …
      با سپاس
      حامی گرگ های ایران

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  8. نیما می‌گوید:

    نفرمایید حمله خرس. بفرمایید حمله انسانها!
    خوبه اسم اونجا روشه. تنگه خرسی!
    آدم واسه تفریح که پا نمیشه هرجا دلش خواست بره.
    هر موجودی قلمرو خودشو داره. باید یاد بگیریم که همه چیز متعلق به ما نیست.!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  9. RAPSON می‌گوید:

    آفرین نیما جان همیشه ما انسانها به حقوق جانداران تجاوز میکنیم و فکر میکنیم همه دنیا مال ماست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  10. امید می‌گوید:

    اونجا محل زندگی خرسها بوده دلیلی نداره برن توی محل خرسها تفریح کنن
    مگه انسانها اجازه میدن کسی بیاد توی محل زندگیشون تفریح کنه..

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  11. مهدی حدادی می‌گوید:

    خوبه که بخیر گذشته.
    هجوم گله دارا به مناطق حفاظت شده کم بود حالا برای تفریحم میرن تو دل منطقه حفاظت شده.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  12. داریوش می‌گوید:

    اشتباه کردن که فرار کردن پیشنهاد میکنم مستدهای نشنال جئوگرافیک رو درباره خرسها ببینید اینجور موقه ها باید بدون جنبیدن یک جا بایستید و تو چشم خرس هم نگاه نکنید این خرسها اگه میخواستن بکشن یه ضربه آرومشون کافی بود برای کشتن
    یه بار در منطقه دنا یک خرس قهو ه ای با کف دستش میزنه تو پیشونی یک گاو نر بزرگ که توی باغهای سیب ارتفاعات دنا چرا میکرده و جفت چشمهای گاو از کاسه چشماش در میاد میفته بیرون و در جا میمیره
    تازه این خرس قهوه ای دویست سیصد کیلویی هست دیگه خودتون حساب کنید خرسهای کودیاک و گریزلی و قطبی ۷۰۰ ۸۰۰ کیلوگرمی رو بکنید دیگه چه نیروی وحشتناکی دارن
    خوشبختانه توی این چند دهه در ایران هر چی درگیری خرس با انسان بوده کسی کشته نشده و چیزی هم در این باره نشنیدیم اما تا دلتون بخواد خرس بدست انسان نماهای دوپا کشته شده
    خوشحال شدیم که هنوز در این مناطق هم خرس هست
    این منطقه حفاظت شدس؟ اگه نیست باید یه فکری براش بکنن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • پروین می‌گوید:

      آقای داریوش یک بار که همراه پدرم به بیابانی رفته بودم یک گله پانزده تایی از سگهای وحشی به ما حمله کرد پدرم گفت با تمام قدرت داد و فریاد کنید ما هم اینکار را کردیم و سگها فرار کردند حالا از شما سئوالی دارم وقتی با درنده ای روبرو میشویم در چه جاهایی باید سرو صدا کنیم و در چه جاهایی باید بی حرکت باشیم و به چشمان حیوان نگاه نکنیم ؟؟ ممنون میشوم اگر پاسخم را جوابگو باشید.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • داریوش می‌گوید:

        اتفاقا من یه بار ۱۰ ۲۰ تا سگ دنبالم کردن و به جای فرار من دویدم بسمت سگها همشون فرار کردن
        بستگی به حالت و رفتاری که جانور هنگام رودررویی با انسان از خودش نشون میده انسان هم باید با شناخت این رفتارها بهترین رفتار متقابل رو انجام بده اما به ندرت نیاز به فرار کردن پیش میاد شما اگه مستندهای حیات وحش رو نگاه کنید میتونید با این رفتارها بیشتر آشنا بشید و بهتره اگه آگاهی ندارید به حیات وحش نرید

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  13. داریوش می‌گوید:

    جاهایی که خرس رو شکار نمیکنن انسانها خرسها هم با انسانها مهربانند و کمتر با کسی درگیر میشن اگه میخواید جانوران کاری به کارتون نداشته باشن به حقوقشون تجاوز نکنید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای داریوش

      از قضا سرکنگبین صفرا فزود

      روغن بادام خشکی می‌نمود

      از هلیله قبض شد اطلاق رفت

      آب آتش را مدد شد همچو نفت

      از قضا در پاره ای جاها که بیش از اندازه با خرس ها مهربانی می شود حکایت”دوستی خاله خرسه” به بهای جان آدمیان و خرس به حقیقت می پیوندد.

      در پارک ملی یلوستون از دهه ۱۹۲۰ تغذیه خرس های گریزلی و سیاه توسط بازدیدکنندگان رایج گردید و با ایجاد کمپ های گردشگری، خرس ها جذب سطل های زباله مملو از خوراکی های خوشمزه شدند.

      به تدریج با از میان رفتن ترس هم در میان بازدیدکنندگان و هم خرس ها آن فاصله احتیاطی از بین رفت و خرس ها به هوای خوراکی بیش از اندازه به آدمیانی که در سرزمین آنها وارد شده بودند نزدیک شده و چند مورد حمله و حتی خوردن بازدیدکنندگان پیش آمد.

      با گردآوری سطل های ذباله و محکم نمودن آنها، خرس هایی که برای چند نسل به غذای سهل و آسان عادت نموده پراکنده و از مرزهای پارک خارج و به مجرد مشاهده در مزارع و کشتزارها توسط دامداران و کشاورزان به بهانه دفاع از خود کشته می شدند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • زهره می‌گوید:

      قانون عمل و عکس العمل نیوتن در بسیاری از جاها صدق می کند.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  14. صادق می‌گوید:

    امیدوارم این بنده های خودا رو آگاه کنن که نخوان دست به حرکت احمقانه ای دست بزنن و بخوان انتقام بگیرن!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. سولماز می‌گوید:

    خوبه اسمش هم تنگه خرسی بوده !
    اینها فکر کردن همشهریاشون قبلا دخل تمام خرسهای منطقه رو آوردن و فقط اسم اون منطقه باقی مونده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • Mohammad می‌گوید:

      فکر می‌کنم این خرسه به اسم این منطقه “تنگه خرسی” تعصب داشته و خواسته این شهرت برقرار بمونه
      برای من جالبه که این آقا، فک و فامیل رو هم برداشته و به چنین منطقه‌ای، اون هم در فصل بهار که خرسها با توله‌های تازه متولد شده در منطقه پخش هستند، برده
      فکر کرده پارک قیطریه است
      پیشنهاد می‌کنم اسم این منطقه به “تنگه تغذیه ‌خرس با گوشت گردشگران” تغییر پیدا بکنه، شاید این جماعت حالیشون بشه

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. کوروش می‌گوید:

    درود بر شما

    من دامپزشک منطقه ای که نام برده شده میباشم. این گرگ را بعد از بیهوش کردن از داخل استخر بیرون آوردیم و آزادش کردیم.

    مورد های بسیاری بوده که متاسفانه در شرایطی بوده که فیلم نگرفتم. در یکی از مناطق استان فارس که همه اظهار میدارن که خرس وجود نداره بنده رد خرس و جای پاش رو دیدم و عکس گرفتم. بهر حال این لینک را برای دوستداران حیات وحش میذارم.

    s5.picofile.com/file/8120723668/ghaderabad_gorg.3gp.html

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  17. مهسا می‌گوید:

    انسان ها نباید به محیط زندگی این حیوانات نزدیک شوند و به نظر من حیوانات تقصیری ندارند
    امیدوارم این خرس و توله هایش سالم و سرحال و از خطر دور باشند
    برای این هم وطن هم ارزوی سلامتی دارم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  18. پویا می‌گوید:

    حدود یک سال پیش بود که من رفته بودم مارمیشو که نزدیکیه مرز ترکیه که منطقه زیبایی هستش کنار اب داشتم راه می رفتم که ردپایه خرس دیدن خیلی متعجب شدم وقتی به اطرافم با دقت نگاه کردم حدود ۷۰ تا ۸۰ متر من بود که منو زیر نظر داشت باخونسری کامل برگشتم و از انجایی که امده بودم برگشتم .۲ تا نکته از دایی بابام یاد گرفته بودم میگفت وقتی خرس دیدی اصلا فرار نکن یا بی حرکت وایستا یا هم قدم زنان به طور عادی از جایی که امدی برگرد و اگه دیدی خرس می خواد بهت حمله کنه خودتو به مردن بزن .(اگه می خوایین برای گردش به بیرون از شهر برین اصلا تنها نرین )

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  19. داریوش می‌گوید:

    بهترین کار همراه داشتن اسپری فلفل برای احتیاط بیشتر هست

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>