کشف ۵۰ حلقه مار سمی و غیر سمی در شهرستان بروجرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر زنده گیری مارهای سمی و غیر سمی، در تاریخ ۱۳۹۳/۲/۴ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بروجرد پس از اخذ نیابت قضایی از دادستان وارد منزل فرد متخلف شدند.

ریس اداره محیط زیست بروجرد در این باره گفت: در جریان بازرسی از این منزل تعداد ۵۰ حلقه مار سمی و غیر سمی به همراه ادوات زنده گیری مار کشف و ضبط گردید.

امیر ساکت افزود: مارهای کشف شده اند از انواع کبری، مار آتشی، شتر مار شیرازی، مار چلیپر و مار خالدار می باشند.

ریس اداره محیط زیست بروجرد گفت: در این رابطه یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل دادسرای شهرستان بروجرد گردید.

متهم می بایست مبلغ یکصد میلیون ریال به عنوان ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از صید غیرمجاز ۵۰ حلقه مار (دو میلیون ریال بابت هر یک عدد مار) را پرداخت نموده و از جنبه عمومی جرم نیز محاکمه و به جزای نقدی یا حبس محکوم خواهد شد.

مارها نقش بسیار مهمی در برقراری تعادل اکولوژیک از طریق کنترل جمعیت جوندگان داشته و جذف مارها از عرصه های طبیعی می تواند منجر به طیغان جمعیت جوندگان و بروز آفات و امراض گوناگون شود.

……………………………تصاویر: مارهای کشف شده از منزل یک متختلف در شهرستان بروجرد

معمولا مارهای سمی جهت فروش به شرکت های سرم سازی و مارهای غیر سمی جهت ارائه به آکواریم ها و مراکز غیرقانونی خرید و فروش حیوانات از طبیعت زنده گیری می شوند.

سم گیری و صید غیرمجاز مارها  باعث کاهش جمعیت مارهای سمی ایران شده و ادامه این روند منجر حذف آنها از چرخه طبیعت در آینده خواهد شد.

توافقنامه ای در سال ۱۳۸۶ مابین سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه سرم سازی رازی به امضاء رسید که بر اساس آن به جهت جلوگیری از حمل و نقل و افزایش مرگ و میر مارها، سم گیری در زیستگاه اصلی خود حیوانات صورت گیرد و پس از هر بار سم گیری، مارها در زیستگاه خود رهاسازی شوند.

اما ظاهرا موسسات سرم سازی همچنان مارهایی که بصورت غیرقانونی از طبیعت صید می شوند را از صیادان غیرمجاز خریداری نموده و از آنها در انجام تحقیقات و تولید انواع دارو و واکسن استفاده می کنند.

+212
-5
  

11 دیدگاه

  1. بابک می‌گوید:

    خداروشکر که مارهارو نجات دادن
    انشاالله هرچی زودتر تو محل زندگیشون رها بشن

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 1

  2. س می‌گوید:

    موسسات سرم سازی بیخود این مارها رو می خرند.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  3. نیما می‌گوید:

    باید از سرم سازی شکایت به عمل بیاد تا دست به این اعمال غیر مجاز نزنه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  4. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    آیا این اقدام موسسه سرم سازی فراقانونی و به نوعی دور زدن قانون و کمک به قاچاق و دزدی نیست؟؟؟
    پس چرا باهاش برخورد نمیشه!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  5. سولماز می‌گوید:

    بابا دست از سر اینها هم بر نمی دارن !!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. شهاب می‌گوید:

    اگه خریدار نباشه هیچ کس به فکر زنده گیری و شکار حیوانات نمی افته، بنابراین باید جرم خریدار سنگین تر باشه.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  7. BERETTA می‌گوید:

    واقعا سودجویان دارن به همه چیز دست درازی میکنن…..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  8. مهدی شهباز می‌گوید:

    دیگه تو کشور چیزی نیست که خرید و فروش نشه
    الان مار معامله میشه. فردا ریگهای تو بیابون
    البته منبع درامد خوبی برا محیط زیست شده
    با این همه جریمه ای هم که میکنن پس چرا تجهیزات خوب ندارن
    الان آقایون مسوول بفرمایید سلاح بیهوشی برا زنده گیری محیط زیست کدوم استان داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  9. siavash می‌گوید:

    خداوکیلی بعضی ها عجب مردم بی فرهنگی هستند…..
    روباه میبینند بهش شلیک می کنند برای اینکه دمش و ببرند-لاک پشت میبینند وارونه می کنند تا بمیره و لاکش و بردارند-بزهای کوهی و پلنگ بدبخت هم که یک لحظه آرامش ندارند …..
    حالا هم مارها……..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • آذرگون می‌گوید:

      بعضی ها واقعاً بی فرهنگ ترند که نیومدند در مناطقی که این همه شکار میشه پارک ملی یا اقلاً مناطق حفاظت شده ایجاد کنند تا این ذخبره ارزشمند گیاهی و جانوری از بین نره!!!
      و بی فرهنگ تر از اون بی فرهنگ تر ها!! کسانی هستند که بسیاری از مناطق محروم کشور رو به حال خودشون رها کردند و خیلی از مردم اون مناطق برای اینکه از گرسنگی نمیرن ، از سر ناچاری دست به چه کارهایی می زنند،مار گرفتن کار ساده و بی خطری نیست و اون بنده خدا اگر راه بهتری برای امرارمعاش داشت وراه ساده تری بود…. مطمئنا دنبال مارگیری نمی رفت، یادمون باشه شجاعت مارگیری از دزدی خیلی بیشتره

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  10. kooshan می‌گوید:

    گرچه خزندگان از جمله مار بدلیل ترس انسان از آنها و نیز زیست شناختی خاص آنها کمتر مورد توجه عموم هستند اما خطر برای آنها هم کم نیست علاوه بر موارد ذکر شده در خبر می توان به از بین بردن از روی ترس توسط انسان و باورهای رایج در مورد شگون و خوش یمنی داشتن مهره مار و خواص روغن مار در درمان امراض نیز اشاره کرد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>