محیطبانان هرمزگان درجستجوی عامل کشتار بیرحمانه میش مادر و زنده گیری دو بره

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شکارچی متخلف و بیرحمی که پس از کشتار یک میش وحشی مادر در مقابل چشمان دو بره اش، بره ها را نیز زنده گیری کرده و به منزل خود منتقل نموده بود با تلاش محیط بانان بندرعباس شناسایی شده و بزودی دستگیر خواهد شد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره گفت: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محلی مبنی بر انتشار صدای شلیک گلوله در منطقه آزاد سلوبلم از توابع شهرستان بندرعباس، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عازم منطقه مذکور شده و جستجو پرداختند.

ریاضی فر افزود: محیط بانان حین جستجو بقایای لاشه یک شکار را بر روی زمین مشاهده نموده و همیاران محلی نیز اعلام کردند که شکارچی غیرمجاز را دیده اند که پس از کشتار یک میش وحشی در مقابل بره هایش، دو بره تازه متولد شده آنرا زنده گیری کرده و از منطقه خارج شده است.

……………..تصویر: بره میش و بره قوچ کشف شده از منزل شکارچی غیرمجاز در مناطق آزاد بندر عباس

ریاضی فر گفت: مامورین با همکاری مخبرین محلی هویت شکارچی مربوطه را شناسایی نموده و طی هماهنگی با دادستان نسبت به دریافت حکم ورود به منزل فرد متخلف اقدام نمودند.

 

محیط بانان پس از اخذ نیابت قضایی وارد منزل متخلف شده و در بازرسی از این مکان یک بره میش و یک بره قوچ وحشی متعلق به میش شکار شده را کشف نمودند.

شکارچی غیرمجاز دقایقی پیش از حضور محیط بانان از موضوع مطلع شده و به همراه برخی آلات و ادوات جرم منزل را ترک کرده و متواری شده بود.

هم اکنون حکم جلب متهم از طرف قاضی پرونده صادر شده و تلاش برای شناسایی مخفیگاه و دستگیری مجرم فراری ادامه دارد.

+22
-86
  

26 دیدگاه

  1. کاوه کرجی می‌گوید:

    چطور با دیدین بره به مادرش رحم نکردی؟!
    چه دلی دارن اینا. چقدر بی رحمین آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 0

    • مسعود شکیبایی می‌گوید:

      واقعا اگه اون بی شرف درک و فهم و اطلاع داشته باشه تو فصل زاد و ولد نمیره شکار
      شلیک گلوله تو فصل زاد و ولد یعنی حماقت یعنی فراری دادن گله ها از مناطق امنتر به مناطق حاشیه ای که اکثرا به شدت ناامن و خطرناک هستن
      چطوریه خیلی اوقات قبل از ورود به منزل متخلف، متخلف متوجه میشه و فرار میکنه؟؟

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه و از کوچکترین گناهتون هم نگذره.
    امیدوارم طبیعت آنچنان انتقامی از شما بگیره که فکرش رو هم نمیکردین. مثل اون قاتلی که با ضربه شکار نیمه جون، به دره پرت شد و به درک واصل شد
    تایید کن حرفمو دیده بان که از ته دل گفتم

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    اطلاع رسانی سایت گرامی دیده بان می تواند نقش بسزایی در عمق بزهکاری خرید و فروش بره داشته باشد.
    تا حال در رسانه های جمعی به این امر اشاره نشده و تاکید و پیگیری آن می تواند در کنار برخورد با متخلفان باعث کاهش تمایل خریداری نمودن این قبیل جانوران گردد.

    ایکاش به اینگونه تخلفات در سمنان، شاهرود، شیراز و اصفهان نیز اشاره شود.

    نکته مهم شیوه نگهداری این بره هاست که در کنار مراقبت حتما باید توجه داشت تا زیرگونه های گوسفندان وحشی ایران با یکدیگر هیبرید نشوند. این دو بره متعلق به گوسفند وحشی لار؛ کوچکترین نژاد گوسفند وحشی جهان، بوده و پس از بلوغ از ارزش والایی برخوردار می باشند.

    در مجتمع پرورش گونه های نایاب الوبرای قطر در کنار گونه های در معرض خطر خاورمیانه و شاخ آفریقا از گوسفندان وحشی لارستان نیز نگهداری می شود.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. شهاب می‌گوید:

    آخه به اینها هم میگن انسان!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  5. mohitban می‌گوید:

    آموزش در صدا و سیما نداریم…..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  6. یوسف می‌گوید:

    با سلام
    یکی از مشکلات اصلی کوچک بودن مناطق ۴ گانه حفاظتی هست بطوریکه وحوش که معمولا تحرک زیادی دارن از محیطهای کوچک تحت حفاظت خارج میشوند. در این مورد هم شکار در منطقه آزاد صورت گرفته . نتیجتا محیط زیست باید در مورد وسعت پناهگاهها یا پارکها و همچنین منطق تحت حفاظت تجدید نظر کرده و زیستگاههای بزرگتری در نظر بگیرد. مناطق کمتر از ۷۰هزار هکتار معمولا جای مناسبی برای وحوش نیستند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. فصل بهار بزرگترین معضل در کل ایران زنده گیری وحوش از جمله زنده گیری بره میش ، بره آهو و بزغاله
    من نمیدانم برای چی و چرا …!!!!!!!!۱از یک طرف شکار قوچ و میش و آهو و .. از طرفی زنده گیری بره و بزغاله آنها آخه چرا نمی گذارید وحوش زندگی شان را بکنند و نفسی بکشند و همش به فکر صدمه زدن به آنها هستید
    مگه تو طبیعت هرچی باشه باید مال خود کنید !!!!۱
    کمی وجدان داشته باشید با کی و چه کسانی لج کرده اید که بر سر وحوش بی زبان خالی می کنید.
    تا کی بایستی شاهد خیانت به سرزمین ایران باید باشیم؟ آری این وحوش شناسنامه وطن ما هستند و جزیی از این آب و خاک

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

    • محمد می‌گوید:

      جناب عزت پور عزیز ؛ دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید و دست روی اصلی ترین موضوع گذاشتید.
      ” با کی و چه کسانی لج کرده اید که بر سر وحوش بی زبان خالی می کنید.”
      این دقیقا علت اصلی این جنایت های بی شرمانه است ، من خودم و آبا و اجدادم و کل خانواده ام شکارچی هستیم ولی هیچگاه هیچگاه هیچگاه دست به چنین کارهای منفور ، زشت و بی شرمانه ای نزده ایم و نمیزنیم.
      به والله قسم آدم خجالت میکشه وقتی این خبرها رو میخونه ، نمیدونم چی باید بگم ، چه نفرینی بکنم که دلم خنک بشه.
      جناب عزت پور ، اگه بعضی از همکاران شما دست از برخی کارهاشون بردارن و شکارچی های غیرمجاز رو جری تر نکنن دیگه این موش و گربه بازی ها و لج و لجبازی ها تموم میشه.
      شما خودت بهتر از هرکسی میدونی که منظورم چیه ، و متاسفانه بعضی از نیروهای سازمان با برخی کارهاشون آبرو برای سازمان نذاشتن بمونه.
      ان شاء الله که دیگه هیچ وقت شاهد این ماجراهای تلخ و بی شعورانه نباشیم.
      موفق و منصور باشید.
      یاعلی

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  8. mohsen می‌گوید:

    این لعنتی در واقع سه تا حیوون رو کشته

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  9. زهره می‌گوید:

    کراهت و زشتی کشتن مادر دارای فرزند تا حدی است که ما در طبیعت نیز شاهد صحنه های پشیمانی حیوانات شکارچی بسیار بوده ایم. از جمله خبری که مدتی پیش در سایت دیده بان در مورد شیری داشتیم که پس از فراغت از شکار متوجه نوزاد آن بابون شد و دیدیم که چگونه عواطف خالصانه یک مادر واقعی را نثار آن بچه بابون نمود. البته بعضی از دوستان گفتند که این کار غریزی است و حیوان سیر بلاخره آن نوزاد را می کشد. اگر هم چنین باشد به هر حال دیدن لحظه ای و تصادفی این وقایع توسط انسان هم شگفت آور است و باید بر انسان تاثیرگزار باشد و او را متوجه غیر قابل بخشش بودن این عمل نماید. گاهی روایات و یا نصایحی از بزرگان می خوانیم که خطاب به ما انسانهاست. مثل این روایت پیامبر اسلام که آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند. ولی من که شخصا این جمله را در مورد حیوانات نیز بکار می بندم. اگر این افراد هم در چنین مواقعی خودشان را جای این حیوانات نگون بخت بگذارند از ارتکاب به جنایت بازداشته می شوند. اصولا ارزش قائل شدن برای حیوانات سبب تعالی روح انسان می شود. چند روز پیش خبری و تصویری از وزیر امور خارجه آمریکا دیدیم که او با قلاده سگش به محل کنفرانس خبری رفت و در حالی که قلاده سگش را در دست داشت سخنرانی کرد. اگر چه این حرکت شاید نوعی ژست سیاسی است. ولی برای ما ایرانیان مسلمان کاری مسخره است. نظر هر کس برای خودش محترم است ولی برای منی که به شدت نسبت به کشتار سگهای بی گناه در ایران غصه ها و خون دلها خورده ام این کار ایشان قلب مرا بسیار شاد کرد و این کار ایشان را به حساب ارزش قائل شدن برای حیوانات گذاشتم. حالا اگر من این نظر را در برخی از سایتهای خبری بگذارم در جوابم می گویند چرا برای مسلمانان بی گناهی که توسط آمریکایی ها در افغانستان و جاهای دیگر کشته می شوند ناراحت نمی شوی؟ من فقط این را می توانم بگویم که ما باید مثبتهای مردم دنیا را جذب کنیم. یکی از اساتید فیزیولوژی ما که خانمی بسیار متدین و محجبه هم بود و اکنون هم عضو هیات علمی دانشگاه تهران است می گفت ای کاش ارتباطات علمی ما با تمام دنیا همواره برقرار بود…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  10. مهدی حدادی می‌گوید:

    معلوم چطوری فرار کرده. . . .همونطور که مامورین جاشو پیدا کردن اونم بهش گفتن که بره .
    نمیدونم چطوری که تو منطقه ازاد شکارو کشته. . .؟ ؟ ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  11. بابک می‌گوید:

    خدا لعنتت کنه جنایتکار بی شرف و بی غیرت
    لعنت به تو. باید دستاش قطع بشه
    این عادلانه ترین حکم میتونه باشه که شکارکشه حسرت به آغوش گرفتن بچه هاش تا آخر عمرش عذابش بده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. مهسا می‌گوید:

    چقدر بی رحم و وحشی بوده این شکار کش

    امیدوارم قبل از دستگیری و جریمه نا چیز دست طبیعت به سختی انتقام مادر و توله های بی گناه را بگیرد. آمین..

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. امید می‌گوید:

    شکارچی یعنی همین. توقع دیگه ایی نداشته باشین. همه این افراد ایرانی هستند و احتمالا ۲۵۰۰ سال فرهنگ و تمدن دارند.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  14. امید می‌گوید:

    این کارها از نتایج فرهنگ و تمدن ۲۵۰۰ ساله ایران هست.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  15. kooshan می‌گوید:

    برخی دوستان گرامی ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی را که در حال ضر کم هم نیست بحساب فرهنگ و تمدن گذشته کشورمان می گذارند
    بگواه تاریخ نگاران غنی بودن میراث علمی و فرهنگی ایران قابل انکار نیست تاریخ هیج ملتی خالی از اشتباه نیست سعدی حکیمانه توصیه کرده ( آسایش دو کیتی تفسیر این دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا ) اکر حاکم شهر مرزی اترار _ اگر اشتباه نکنم _ با فرستادگان مغول رفتاری شایسته داشت شاید هجوم این قوم به ایران در تاریخ ثبت نمی شد و مثالهای دیگر اما اینها قاعده نیست ما شخصیتهای علمی و فرهنگی که در دنیا شاخص هستند کم نداریم از ابوعلی سینا و ابوریحان و غزالی و رازی و بیهقی کرفته تا شعرای ما که بی نیاز از ذکر نام هستند فرهنگ گذشته ما آکنده از حکمت و عقل است ایراد در اینجاست که در حال حاضر از آداب نیاکان خود فاصله گرفته و یا بدان عمل نمی کنیم آیا در فرهنگ ما از مدارا بخشش مهربانی رعایت حال دیگران درستکاری امانتداری و دیگر سجایای اخلاقی و دوری از ظلم و نادرستی و ناراستی و کج اندیشی و رذائل اخلاقی کم گفته شده آیا با عمل به اینها که قسمتی از فرهنگ ۲۵۰۰ مورد اشاره دوستان عزیز است معضلات فعلی کشور بوجود آمده ؟
    جای دوری نرویم مگر بزرگان دین توصیه به رفتار مناسب و منصفانه حتی با نباتات و حیوانات نکرده اند و مگر سفارش نکرده اند “شکم خود را قبرستان چهارپایان نکنید” مگر عمل می شود ؟ می توان نمونه های زیادتری از این دست برشمرد بنظرم باید به گذشته و فرهنگ کشور خود احترام بگذاریم جنبه های ارزشمند و مثبت آن را حفظ و بیرایه های احتمالی آن را بزدائیم تا جچراغی باشد فراروی آینده ما

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      اینکه در شهنامه‌هاآورده‌اند

      رستم و رویینه‌تن اسفندیار

      تا بدانند این خداوندان ملک

      کز بسی خلقست دنیا یادگار

      اینهمه رفتند و مای شوخ چشم

      هیچ نگرفتیم از ایشان اعتبار

      اگر نگارنده به تجربیات گذشتگان و بویژه دیگر کشورها در عرصه مدیریت زیستگاه ها و حیات وحش و خطاهای صورت گرفته ای که به دلیل نابودی زیستگاه و گونه ها دیگر جبران پذیر نیست برای همین است که با اطلاع رسانی مانع اینگونه تاویل و تفسیر ازفرهنگ و تاریخ ایرانیان گردم.

      برخی خوانندگان گرامی همواره مدیریت حیات وحش آفریقا و گله های انبوه سرنگتی و ماسایی مارا را به عنوان نمونه ای از فرهنگ بالای طبیعت دوستی آن بخش از کره زمین مثال می زنند ولی در آفریقای غربی که از دیدگاه گردشگری و طبیعت گردی در مقایسه با آفریقای شرقی و جنوبی پیشرفت چندانی ننموده( در کل مستعمرات فرانسوی قابل مقایسه با مستعمرات بریتانیایی از دیدگاه مدیریت نمی باشند) جمعیت گونه هایی چون کرگدن سیاه نابود، گیاهخواران بزرگ بسیار اندک و جمعیت های فیل و شیر سنگال محدود به لکه هایی شده اند.

      در حوزه کنگو و آفریقای مرکزی از دیرباز گوشت میمون ها و بویژه شمپانزه و گوریل یکی از مهم ترین منابع تامین کننده پروتئین(در کنار حشرات و موش غول پیکر گامبیا) بوده(هرچند مصرف گوشت نخستینیان گویا یکی از عوامل واگیر بیماری ابولا بوده است) و به هیچ روی آن دیدگاه مثبت انسان اروپایی نسبت به میمون در این ناحیه مصداق ندارد.

      در ضمن باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که پیشینه ساکنان فلات ایران کهن تر از ۲۵۰۰ سال می باشد و پیش از مادها و حتی پیش از ورود اقوام کوچروی آریایی تمدن های شکوهمندی همچون کنار صنول جیرفت، شهر سوخته سیستان، مانایی ها، کاسی ها، لولوبیان ها و ایلام و شوش وجود داشته و بستر فرهنگی مناسبی برای اتحاد و اسکان و شهرنشینی آریایی ها ایجاد نموده اند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  16. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    فقط با این افراد باید برخورد قاطع و شدید بشه
    اونی که سالهای سال بره فروخته از یکی دو میلیون جریمه ترسی نداره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  17. سولماز می‌گوید:

    دلم می خواد جلوی روش بگم خدا لعنتت کنه . این آدم بچه نداره ؟
    چطور مردم ما اینقدر سنگدل شدن ؟
    داریم به کجا سقوط می کنیم ؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  18. دوستدار طبیعت بکر رودان و بشاگرد می‌گوید:

    خانم مهسا ، یه کمی فارسی رو پاس بدار ، توله نه ، بره ، فارسی را بهم نریز.
    من همه مث همه شما متاثر شدم ، امیدوارم کسی برای کاهش جریمه اون وساطت نکنه ، چون می دونم ، عامل کاهش مجازات شکارچی کردستانی وساطت های بی مورد بود که بعضی از آنها محیط زیستی هم بودن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  19. محسن می‌گوید:

    سلوبلم از توابع شهر تخت بندرعباسه, من خودم بچه تختم, این تنها گوشه ای از اون فجایع اییه که داره اونجا اتفاق میفته, هرساله فصل تخم گذاری کبک, جیرفتی, دراج, تیهو و خیلی دیگه از پرنده ها که میشه شکار و زنده گیریشون بشدت افزایش پیدا میکنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  20. محسن می‌گوید:

    قبلا با چند ساعت گشتن تو مراتع,دشت و جنگل میتونستی براحتی جیرفتی, دراج, هدهد, دارکوب, جغد, عقاب, شاهین و همچنین روباه, گراز, گرگ, شغال, خرگوش, آهو و… رو دید اما الان!؟!؟!؟!؟!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>