عاملین کشتار ۳ گوسفند وحشی در فیروزکوه به زندان و مصادره اسلحه محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رضا کرمی رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه گفت: ۳ نفر شکارچی غیرمجاز که دیماه ۱۳۹۲ از استان مازندران وارد ارتفاعات شهرستان فیروزکوه در استان تهران شده و اقدام به کشتار غیرمجاز ۲ میش وحشی و یک بره قوچ وحشی نموده بودند، با حکم قاطع قاضی پرونده به تحمل زندان و مصادره اسلحه به نفع دولت محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره از شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی دادگستری شهرستان فیروزکوه:

متهم ردیف اول به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم گردید. همچنین یک قبضه اسلحه گلوله زنی متعلق متهم ردیف اول به همراه مهمات مربوطه ضمن ابطال مجوز به نفع دولت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصادره گردید.

همچنین متهمین ردیف دوم و سوم به جرم مشارکت در شکار غیرمجاز هرکدام به تحمل چهارماه حبس تعزیری محکوم شدند.

 

ماجرا چه بود:

صبح روز سه شنبه ۹۲/۱۰/۲۴ به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود گروهی از شکارچیان غیرمجاز به ارتفاعات روستای بهان از توابع منطقه ارجمند فیروزکوه، اکیپی از نیروهای یگان محیط زیست عازم منطقه شده و به جستجوی ارتفاعات پرداختند.

با توجه به بارش سنگین برف در ارتفاعات فیروزکوه، پس از ساعتها جستجو محیط بانان هیچ ردی از شکارچیان پیدا نکرده و در آستانه تاریک شدن هوا ناچار به ترک ارتفاعات شدند.

محیط بانان که از صحت گزارش واصله اطمینان داشتند به پاسگاه محیط بانی بازگشته و بار دیگر با خودرو و لباس شخصی عازم روستای بهان شدند.

تصویر: ورود شبانه محیط بانان فیروزکوه به مخفیگاه شکارچیان غیرمجاز و کشف لاشه ۳ قوچ و میش وحشی

محیط بانان در پوشش رهگذرانی که خودروی آنها خراب شده و مشغول تعمیر آن هستند، مسیر ورودی و خروجی روستا را بصورت ناشناس زیر نظر گرفته و متوجه رفت و آمدهای مشکوک به یکی از خانه های روستا شدند.

پس از آن طی هماهنگی با دادستانی شهرستان فیروزکوه، حکم قضایی ورود به منزل مذکور صادر و نیروهای یگان محیط زیست به همراه مامورین نیروی انتظامی پاسگاه ارجمند شبانه و بصورت غافلگیرانه وارد خانه مربوطه شدند.

در جریان تفتیش و بازرسی از این منزل روستایی لاشه ۲ میش وحشی و یک بره قوچ وحشی از داخل آشپزخانه کشف گردید.

همچنین یک قبضه اسلحه گلوله زنی، یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه زنی، ۱۰ عدد فشنگ برنو، ۱۱ عدد فشنگ چهارپاره، ۷ عدد فشنگ ساچمه زنی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط و ۳ نفر متهم در این زمینه بازداشت و با دستور بازپرس پرونده روانه زندان شدند.

+521
-2
  

39 دیدگاه

  1. دوست می‌گوید:

    این شد یه حکم حسابی
    تازه این مال فصل شکاره

    کاش فصول زادآوری ازین سختگیرانه تر بشه…

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 6

    • امیر امینی می‌گوید:

      فصل شکار یعنی چی؟ به زمستان می گویید فصل شکار؟ لطفا من را آگاه کنید.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

      • وحید.ب می‌گوید:

        فصل شکار داستانی درباره یک خرس قهوه‌ای است که اهلی شده و برای یک محیط بان کار می‌کند او با یک گوزن به نام الیوت آشنا شده و همین گوزن زندگی متمدن او را به هم می ریزد طوری که محیط بان مجبور می‌شود هر دوی آنها را به جنگل بازگرداند و آنها در تلاشی هستند تا از این جنگل فرار کرده و به شهر بازگردند در این میان یک شکارچی به دنبال آنهاست اما آنها با نقشه و با کمک یکدیگر تمام شکارچیان فراری می‌دهند در نهایت آنها به جنگل عادت کرده و دیگر به شهر باز نمی‌گردند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

    • mohsen می‌گوید:

      البته این رای دادگاه بدویه امیدوارم درصورت تجدیدنظر خواهی دادگاه تجدید نظر استان تخفیفی برای متخلفین قائل نشه.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  2. احسنت به محیط بانان و احسنت به قاضی منطقه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  3. Azimi می‌گوید:

    اقدام محیط بانان و دستگاه قضایی قابل تقدیر است.
    با آرزوی روزهایی بهتر برای طبیعت و حیات وحش کشور…

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  4. مهدی حدادی می‌گوید:

    درود بر محیط بانان فیروزکوه.
    از قاضی این پرونده سپاس گذارم.
    اینا وحشین نه این زبون بسته ها.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  5. زهره می‌گوید:

    فصل سرما و برف و بوران عرصه زندگی برای حیوانات بسیار تنگ می شود. همیشه به گربه هایی فکر می کردم که با وجود بارش سنگین برف در استانهایی مثل اردبیل چگونه زنده می مانند و آیا مردم سرپناه نسبتا گرمی برای حیوانات شهری در گوشه ای از خانه هایشان در چنین مواقعی درست می کنند یا نه؟
    اما اکنون کمتر به گربه ها فکر می کنم چون آنها به دلیل حرام بودن گوشتشان باز هم از کل ها و میش ها و آهوها و … خوشبخت ترند. این حیوانات مظلوم در اوج سرما و درارتفاعات پوشیده از برف هم آرامش ندارند و موجوداتی خبیث و بی عاطفه چشم طمع بر گوشت تن رنجورشان دوخته اند تا که در فرصتی آن جان شیرین شان را که ودیعه خدایشان است از آنان سلب کنند.
    نمی دانم چند در صد از این حیوانات معصوم در این مملکت به مرگ طبیعی می میرند (حوادث طبیعی و شکار توسط گوشتخواران و …) به نظرم با وجود این خبرها ۹۰ در صدشان توسط سارقین بیرحم و از خدا بیخبر محلی کشته می شوند.
    هوش و درایت محیط بانان عزیز در شیوه های بازداشت مجرمان وحشی طبیعت تحسین برانگیز است و استفاده از شم پلیسی نظیر مورد فوق تا حد زیادی می تواند از رسیدن آسیب های غیر قابل پیش بینی ولو جزئئ به محیط بانان عزیز جلوگیری کند. چون برخی از این افراد از انجام هیچ خطایی ابا ندارند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  6. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    ای قاضی پروندهای متخلفین محیط زیست یاد بگیرید به این میگن حکم
    دست این قاضی رو میبوسم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  7. گنجشک ! می‌گوید:

    خداییش حماقت تا کجا !
    وسط برف و بوران بلند بشی بری کوه دنبال شکار میش !
    گوشت شکار چند باری خوردم . اصلا مزه ای نداره مگر مزه مفتی بودن ! این زبون بسته ها که مثل حیوانات اهلی تغذیه نمیشن ، مراقبت های بهداشتی هم ندارند . نتیجه اش گوشتی سفت و بی چربیه که احتمال آلودگی هم داره . گوشت میش اهلی رو نمیشه خورد چه برسه به میش وحشی .
    اینه که میگم حماقت … اون پولی رو که می خوای جریمه بدی میتونی ۱۰۰ برابرش رو بهترین گوشت گوسفندی کوفت کنی !
    تازه زندان رفتن هم نداره ، فکر کنید ۲ سال خودش و خانوادش در عذاب باشن که یارو می خواسته ۲۰ کیلو گوشت مفتی ( اونم با چه مزه و رنج عذابی ! ) به دست بیاره ! تازه اگه در این راه بلایی سرش نیاد ! ( مثل اون شکارچی بزمان )
    خداییش آخر حماقته !

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

    • علی می‌گوید:

      گنجشک جان در مورد کار این افراد که کاملا محکوم میکنم بسیار زیاد
      اما گوشت شکار خیلی پر خاصیته ها و بدون هیچ انگل و بیماری هست بندرت /قوچی که روزی ۲۰ کیلومتر راه بره سالمه اینه که اگه از طریق مجاز شکار بشه و اشپزش هم اشپز کوه باشه یه گوشتی در میاره که خدا وکیلی عمرا دیده باشی
      بسیار لذیذ مطبوع و اگه همونجا هم میل کنید که فبها
      البته شکار قانونی و هر گونه غیر قانونی شدیدا محکوم میشه نعمت خداست قوانین مملکت هم اگه اجازه بده بزن و بخور نوش جونت

      داغ Thumb up 8 Thumb down 14

      • گنجشک ! می‌گوید:

        از جملاتی که به کار بردی معلوم شد گوشت شکار نخوردی !
        آخه داداش ! قوچ یک ساله گوشتش به سفتی گوشت خره ! اونوقت شما این طوری از گوشت مجاز قوچ ۸ ساله حرف می زنی ! قبول دارم مزه خوبی داره اما فقط مزه مفتی بودنش خوبه !
        کلا در دنیا شکار مجاز یک تفریح به حساب میاد نه روشی برای بدست آوردن غذای خوشمزه !
        هر کی هر چی گفت باور نکن دلبندم !
        قرمزی فوق العاده گوشت شکار بیشتر تهوع آوره تا محرک اشتها !

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

      • گنجشک ! می‌گوید:

        یک جای دیگه هم توی این سایت نوشتم ؛ اواسط دهه شصت ، توی فردوس ( خراسان جنوبی ) همسایه ای داشتیم که شکارچی بود . اون وقت ها مجاز و غیر مجاز بی معنی بود و در فرهنگ مردم شکارچی آدم متهور و شجاعی به حساب می آمد . اون یارو با چند تا از دوستاش با چند تا موتور و یک جیپ آهو ، نسل آهو رو توی اون خطه منقرض کرد .
        من هشت یا نه ساله بودم و با بچه هاش هم بازی ، به خاطر دارم روزی رو که توی حیاط خونش ده تا یا دوازده تا آهو رو زنده آورده بود ، یعنی شب قبلش با کمین در یک آبشخور کوچیک در دل کویر با کمند و نور پروژکتور آهو ها رو گرفته بودند . مثل یک گله کوچیک ، حالا چند تا نصیب دوستاش شده بود خدا می دونه .
        آهو ها از ترس خودشون رو به دیوار های حیاط می کوبیدند . به خاطر دارم به هیچکدام رحم نکرد . همه رو سر برید . بینشون یک آهوی آبستن بود که می گفت تو دلیشو برای ته دیگ و ته چین خیلی دوست داره ! چون گوشت لطیفی داره . تهوع آور بود … .
        توی همون حیات دیگ های بزرگی رو دیدم که توش استخوان های گورخر می جوشید تا روغنش در بیاد . چون اون موقع شایع بود روغن قلم گورخر علاج درد مفاصل و استخوان شکسته است .
        بنده آدم رقیق القلبی نیستم ، بارها شده که گوسفند یا مرغ سر بریدم و خیلی ناراحت نشدم اما تفاوت حیوان وحشی با حیوان اهلی از زمین تا آسمان است . حیوان اهلی رو ما پرورش دادیم تا از گوشتش استفاده کنیم اما حیوان وحشی بابت هیچ چیزی به انسان مدیون نیست .
        اون شکارچی آخرین بار موقع تعقیب آهوها با موتورش از روی یک سنگ پرش کرد و به طرز دلخراشی مرد . پسر بزرگش چند سال بعد موقع کمین برای گوسفند و بز وحشی از کوه پرت شد و الان سال هاست که عصا زیر بغل داره ! بقیه بچه هاش هم چندان خیری از زندگی ندیدند .

        شکار شکاره ، مجاز و غیر مجاز نداره ، کلا کار کریه و زشتیه . عقوبتش تنها شامل قانون و جریمه و زندان نیست بلکه در پیشگاه خدا برای کشتن بی دلیل موجودی که زنده بودنش رو مدیون ما نیست ، مدیونیم .

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

        • شیر علی می‌گوید:

          گنجشک خان گوشت بره شکار یک ساله به سفتی گوشت خره؟! از کجا میدانید گوشت خر سفته مگه خوردید؟ حیوانات اهلی چون بهشون آب و دان دادیم مدیون ما هستند و جانشون بی ارزشه؟!

          داغ Thumb up 5 Thumb down 7

          • گنجشک ! می‌گوید:

            دلبندم ! این یک اصطلاحه ! بهانه گیر نباش ، هر وقت گوشت بد و سفتی رو می خوریم میگیم مثل گوشت خر ! و معنیش این نیست که حتما گوشت خر خوردیم !
            ضمنا حیوان یک ساله دیگه بره نیست ، تا شش ماهگی میگن بره !

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

          • وحید.ب می‌گوید:

            بحث شکار را به مذهب ربط ندهید
            حمزه سید الشهدا سر خیابانشان قصابی نداشت….
            این جمله دیگه چه نوع فتوایی هستش؟
            چرا به جای بحث منطقی سعی در تحریف تاریخ دارید دوستان؟
            اگر گیاهخوار نباشید چه فرقی بین گوشت ها وجود داره؟
            اون مرغ و گوسفند پرورشی چه فرقی با قوچ وحشی و… دارن؟
            البته فرق دارن من فرقش را میدانم شما هم فرقش را بیان کنید این
            چه ربطی به شکارچی بودن یا نبودن فلان شخصیت مذهبی داره؟حالا برنامه حفاظتی وجود نداره و هرکی با یک یاعلی میره هرکاری دلش خواست میکنه بماند.

            داغ Thumb up 3 Thumb down 5

        • Azimi می‌گوید:

          با عرض سلام خدمت جناب گنجشک
          بنده کاملاً با عرایض شما موافقم. من هم از کودکی اکثر اطرافیانم شکارچی بوده اند، اما هیچگاه به گوشت شکار لب نزده ام و دلایل موجهی هم داشته ام.
          همیشه طرز فکر متفاوتی داشته ام و هنگامی که با شکارچیان به طبیعت رفته ام در حالی که شکارچیان جانور را به عنوان چند کیلو گوشت می دیدند، من شیفته ی زیبایی های جانور می شدم و فقط یکبار در کل زندگیم اسلحه به دست گرفتم که همون یکبار فهمیدم من نمی تونم شکارچی باشم و به سمت آیات خدا تیراندازی کنم.
          شاید از منظر اسلام و سایر ادیان شکار حرام نباشه، اما باید توجه کرد که پیامبر(ص) و بزرگان هیچگاه شکار نکردند و در عوض پیامبر بسیار مردم را به مهربانی با حیوانات تشویق می کردند.
          نقل می کنند که چند تن از یاران پیامبر(ص) با او سفر می کردند. در راه گنجشکی را دیدند که دو جوجه داشت. شخصی جوجه ها را گرفت و گنجشک نزدیک آمد و با سر و صدا بچه هایش را خواست. همین که پیامبر گنجشک را دید فرمود: چه کسی آن را به خاطر جوجه هایش دردمند کرده است؟ فوراً جوجه هایش را باز گردانید. و مثال های بسیار زیاد از این قبیل…
          در مجموع نباید کشتارچیان فکر کنند که چیزی که حرام نشده باشه لابد خوردنش ثواب دارد! مثلاً در بیابان و در حالت گرسنگی می توان از گوشت مردار استفاده کرد و اینگونه مسائل به خاطر این است که دین بر مردم سخت نشود.

          پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

          • دوست می‌گوید:

            حمزه سیدالشهدا عموی پیغمبر شکارچی بود..

            داغ Thumb up 7 Thumb down 9

          • گنجشک ! می‌گوید:

            حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید :هر حیوانى پرنده یا غیر پرنده که به ناحق کشته شود، روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد.
            در سیره تمام امامان و بزرگان دین و صحابه رسول هم می خوانیم که چقدر به حرمت و حقوق حیوانات اهمیت می دادند .
            لقب ولی نعمت ایرانیان ، حضرت رضا (ع) ضامن آهوست !
            اما امان از جهل مردم ! گورخر روغن قلمش خاصیت داره ! قوچ وحشی گوشت سالمی داره ! کله گرگ دوای چشم زخمه ! …… کفتار باعث سعادت و خوشبختیه ! گوشت گنجشک دوای ناتوانی …… است ! و و و و و
            واقعا نسل های آینده درمورد ما و دنیای ما چه قضاوتی خواهند داشت ؟

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

          • Behnaz می‌گوید:

            حمزه سیدالشهدا سر خیابونشونوقصابی نداشت وگر نه می رفت قصابی گوشت می خرید.زمان پیامبر مرغداری و گاوداری نبود .اگر پیامبر الان زنده بود و ظلم شما را در حق حیات وحش میدید ،عمل شما را حرام اعلام میکرد. تمام مملکت رو آدما تصرف کردن و از بین بردن ،این ۴ تا دونه حیوون دیگه سهم ما نیستن

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  8. مهدی می‌گوید:

    اینگونه افراد رو باید درست ادبشون کرد. لینک زیر رو ببینید، واقعا بعضی ها نمیفهمن
    divar.ir/v/24tiP-C0

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  9. وحید.ب می‌گوید:

    دوستان یک سوال دارم
    بنظر شما دورنمای وضعیت حیات وحش ایران چگونه است؟
    آیا اگر یک شکارچی غیر مجاز را به حبس ابد هم محکوم کنیم ولی تدبیری برای حفاظت از بقیه جانداران نداشته باشیم و به راحتی یک شعار و با رقص انگشتان و یک امضای ناقابل سرمایه های این کشور را در اختیار خواص قرار دهیم
    دیوان سالاری قجری را نتوانیم فراموش کنیم و…
    آیا انقراض گونه های جانوری و جنگل ها محتمل نیست؟ ما هیچ وقت به فکر چند سال بعد نبوده و نیستیم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • وحید.ب می‌گوید:

      rmansouri.ir/userfiles/file/Articles/iran%20dar%20gharn%2021-version%200-22.pdf
      دوستان کتاب دکتر رضا منصوری
      که البته خود کتاب هم قابل تهیه است
      مطالعه این کتاب نمی تواند خالی از لطف باشد.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. RAPSON می‌گوید:

    آفرین بر محیط بانهای زحمت کش و ممنون از قاضی که قاطعانه جلوی این اوباش ایستادند
    اگر چندتا از این احکام صادر بشه متخلفین شکار و صید حساب دستشان میاد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  11. RAPSON می‌گوید:

    بعضی از دوستان از اسم دیگران برای کامنتها استفاده میکنند در خبر قبلی کامنتی که به اسم اینجانب گذاشته شده که اجازه تیراندازی ندارن مال من نیست متاسف هستم براشون

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  12. مهسا می‌گوید:

    لاشه بره قوچ؟ خیلی وحشی هستند که به بره هم رحم نکردند و داخل آشپزخانه هم بردند..
    کارد به شکمتان بخورد..
    متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  13. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    دستگاه قضا باید به داشتن چنین قضات راسخ و بادل و جراتی افتخار کند
    از قاضی پرونده و محیط بانان پرتلاش سپاسگزارم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. یک قاضی بازنشسته می‌گوید:

    از همکار عزیزم به خاطر این رای منطقی و جامع تشکر می کنم انشالله همه همکارانم در صدور آرای خود کمال دقت را داشته و با قانون مداری جلوی قانون شکنان را بگیرند
    خداقوت محیط بانان خدا قوت به قاضی عبدی

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  15. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    شکارچی حیف نون .. زندان خوش بگذره امیدوارم دراین زمان زندان آب خنک خورده ، حداقل یک مقدار ادب بشی، چون میدونی بی وجدان تر از این حرفایی ، اگه نبودی که بره نمیزدی
    مرسی محیطبان، مرسی قاضی

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. شاهین می‌گوید:

    خبر خوبی بود حکم نسبتاً خوبی هم بود. ممنون از دادگاه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  17. مجید می‌گوید:

    ترو خدا جواب بدید زمستون که نباید بریم تابستونم که نمیشه پس خواهشا فصل شکار رو مشخص کنید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>