مجلس به دنبال محاکمه عاملان تولید و توزیع بنزین سرطانزا در سال های گذشته

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری مهر، کمال الدین پیرموذن عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید: هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست از ابتدای مجلس نهم با توجه به گزارشات موثق مبنی بر اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگی هوا در کلانشهرها ناشی از سوخت و خودروها است، به سازمان های متولی تذکر داده بود اما همواره وزارت نفت با توجیهات و بهانه های مختلف زیر بار نمی رفت و غیر استاندارد بودن سوخت را قبول نمی کرد.

پیرموذن اظهار داشت: افتتاح پالایشگاه تندگویان و چند پالایشگاه دیگر در سطح کشور همواره از توجیهاتی بود که وزارت نفت برای سوخت غیراستاندارد خود ارائه می داد. این در حالی است که سال گذشته سازمان استاندارد اعلام کرد که چهار پنجم سوخت تولیدی در کشور غیراستاندارد است، یعنی تنها ۱۷ میلیون لیتر سوخت از ۷۰ میلیون لیتر سوخت مورد نیاز روزانه کشور استاندارد بود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: خوشبختانه دولت یازدهم از ابتدا با توجه به شعارهایی که برای حفظ محیط زیست داده بود در پی استاندارد کردن سوخت مصرفی در کشور اقدام کرد. امسال از حدود ۴۰ روز پیش پس از ۴ سال در تمام شهرهای کشور سوخت استاندارد توزیع می شود که همین موضوع باعث بهبود هوای کشور به ویژه در کلانشهرها شده است.

درخواست مجلس از قوه قضاییه برای مواخذه مقصران تولید سوخت سرطانزا

به گفته وی، مجلس شورای اسلامی تا حصول نتیجه نهایی پیگیر این موضوع است و با کسانی که در سالیان گذشته علیرغم تذکرات و هشدارهای مسئولان مربوطه با جان هموطنان بازی کرده و سوختی که به گفته همگان سرطان زا بوده است، تولید و توزیع کرده اند برخورد می کند.

پیرموذن از قوه قضائیه درخواست کرد که گزارش های تحقیق و تفحص مجلس در خصوص سرطان زا بودن سوخت پتروشیمی و توزیع آن در سال های گذشته در کشور را پیگیری کند و دستگاه ها و مسئولان متولی را که موجب مرگ سالیانه ۴ هزار نفر در کشور بر اثر سوخت غیراستاندارد شده اند مواخذه کند.

امکان احقاق حق آسیب دیدگان ناشی از توزیع بنزین های غیر استاندارد وجود ندارد

اما نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوارض توزیع بنزین غیر استاندارد در سال های گذشته گفت: متأسفانه قانون مدونی برای احقاق حق آسیب­ دیدگان از معضلات عمومی بهداشت وجود ندارد.

مراد هاشم­زهی در گفت­ وگو با خانه ملت گفت: مردم ما در موارد متعددی بر اثر مشکلات عمومی و غیرملموس آسیب دیده­ اند و هیچ­گاه نتوانسته ­ایم آسیب دیدن این افراد را بر اثر معضلات ناشی از بهداشت عمومی طوری اثبات کنیم که منجر به احقاق حق واقعی آنان شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد مشکلات ناشی از آلودگی هوا و مبحث بنزین­ های تولید شده در مجتمع های پتروشیمی هم بحث به همین منوال است.٬ با وجود اینکه بسیاری از شهروندان تهرانی و چند شهر دیگر که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می­ کردند دچار آسیب دیدگی­ های زیادی شده اند، امکان احقاق حق این افراد و مسئول دانستن متصدیان این مشکلات وجود نداشت.

وی ضمن انتقاد از مسولان وقت در اطلاع رسانی نادرست پیرامون بنزین های تهیه شده از مجتمع های پتروشیمی گفت: متاسفانه آنها به صورت نمادین بنزین یورو ۴ را در برخی پمپ های بنزین توزیع می کردند و براساس آن مدعی می شدند که محصولات مجتمع های پتروشیمی دارای کیفیت مناسب است.

هاشمزهی افزود: خوشبختانه در دولت جدید توزیع بنزین­ی که به سلامت مردم آسیب وارد می­ کرد قطع شده است و باید درکنار این اعمال محدودیت­ ها امکان تحقیق و کمک به تولید بنزین استاندارد نیز فراهم شود.

+112
-1
  

21 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    خیلی پزش رو هم میداد که بنزین تولید میکنه و خودکفا شده !
    تو تولید بنزین میدونید چند نفر رو کشت؟
    بابد همشون اعدام بشن

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

    • مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

      دیده بان عزیز:
      مگه بنده چی گفتم که کامنت بنده را سانسور کردی؟
      در کشوری که… اونوقت ما توقع داریم به وضعیت حیواناتش رسیدگی کنند، واقعا که بنده چقدر خام اندیش هستم، برای خودم وکسانی که مثل بنده فکر میکنند متاسفم…

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  2. بهنام می‌گوید:

    سلام
    واقعا جای تعجب داره در جایی که یک میش شکار میشه فریاد وانفسا سر میدیم که محیط زیست چها که نشد اما دارن صراحتا اعلام میکنن در این مورد انسانهای زیادی دچار مرگ شده اند حال بماند که از منظر قانون میشود یا نمیشود کاملا اثبات کرد ولی هر عقل سلیمی میداند این هوای آلوده چه زیان و اثرات نخربی دارد اما دریغ از یک اظهار تاسف و شکوه از مسببین
    محیط زیست خلاصه به چند عدد حیوان نمیشود که یخه درانی کنیم و باران ناسزا را حواله نکرده عملی کنیم
    لذا امیدوارم در دولت حاضر بک مسئول مسبب یا مسببین این قصورها را معرفی نماید تا در پیشگاه مردم صبور عذرخواهی نماید کاری که باید در بین مسئولین نهادینه شود و بپذیرند آنچه به حال و روز این مردم میاورند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  3. امین منصوری منتقد محیط زیست می‌گوید:

    واقعا که…مردم را چی فرض کرده اند؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  4. گنجشک ! می‌گوید:

    حالا که دولت عوض شده نمایندگان محترم متوجه استاندارد سوخت شده اند ؟

    در مورد واردات برنج های آلوده به فلزات سنگین ، کی و کجا قراره واکنش نشان داده شود ؟

    خیلی جالبه در سال ۸۸ استاندارد ایران و وزیر کشاورزی هند آلودگی برنج های هندی به فلزات سنگین ( و در نتیجه سرطان زا بودن این محصول ) رو تائید می کردند و وزارت بهداشت تکذیب !

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  5. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    امیدوارم این افراد و کسانی که کننده واقعی (و البته مخفی) کار بودن دستگیر و محاکمه بشن.
    البته ریشه یابی موضوع تا سرمنشا بعید به نظر میرسه و فکر نمیکنم اسمی از کسانی که تصمیم گیرنده کار بودن گفته بشه، اما همین که صحبت از این موضوع هست خوشحال کننده اس.
    هیچوقت هوای بعضی از روزهای تهران در سال گذشته رو یادم نمیره…
    واقعا وحشتناک بود…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

    • میعاد می‌گوید:

      احسنت
      اصل مطلب رو شما فرمودید.وگرنه این پرونده احتیاجی به گشتن دنبال مقصر نداره
      مقصرش بارها ادعای خودکفایی کرد و خبرهای عجیب و غریب داد
      نمیدونم خاطر مبارک دوستان هست یا خیر،اما از اولین شیرین کاری ها و…..این بود که درمان قطعی فلجی رو پیدا کردیم بعدش هم إیدز و…….در کل ایرانی در دنیا مسخره عالم و آدم قرار گرفت.
      رئیس کل تویوتا برای کشته شدن یک خانواده در جای دیگه دنیا جلوی دوربین معذرت خواهی کرد و…..اما در ایران ما
      همه چی آروم بود
      ماهم که طبیعتا خوشحال خوشحال
      افعال معکوس برره

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. رضا می‌گوید:

    این عکس العملهای فوق سریع در کشور آدمو یاد کوهی از ضرب المثلهای قدیمی میندازه…..نوشدارو پس از مرگ سهرابها….بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد….و..و……

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  7. زهره می‌گوید:

    خوشبختانه ریاست محترم محیط زیست هم خود متخصص ایمونولوژی هستند و بنابراین سلامت مردم برایشان در اولویت است. به همین دلیل ملت شریف ایران انتظار دارند در مورد تاثیر ارسال امواج پارازیت بر ابعاد مختلف سلامت جسم و روان هم نتایج تیم تحقیقاتی وزارت بهداشت به طور کامل در دسترس مردم قرار بگیرد و چنانچه آثار تخریبی آن بر سلامت مردم به اثبات رسید جدا در مورد آن چاره اندیشی شود.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • امین منصوری منتقد محیط زیست می‌گوید:

      درود بر زهره خانم.واقعا فکر میکنید امواج پارازیت ماهواره ای را قطع میکنند؟

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • زهره می‌گوید:

        سلام و درود جناب منصوری واقعیت این است که اواخر سال گذشته دولتیان با استناد به اظهارات سازمان بهداشت جهانی امواج پارازیت را غیر سرطان زا اعلام نمودند و حتی برخی پا را از این هم فراتر گذاشته امواج پارازیت را برای سلامت مردم سودمند خواندند. اما وقتی پای صحبت پزشکان متخصص مختلف می نشینید با قاطعیت از عوارض سوء آن سخن می گویند. و سند آنها افزایش نرخ برخی بیماری ها و همچنین شیوع بیماری های جدیدی است که از درک علت آن عاجزند. در حقیقت هزینه ای که صرف ارسال پارازیت ها بر ماهواره ها می شود چند برابرش هم مستقیما و غیر مستقیم صرف درمان بیماری های ناشی از این امواج قطعا مضر برای سلامتی مردم می شود. امیدواریم ارسال این امواج پس از تثبیت مضر بودنشان متوقف شود. چون سیاست های دولت جدید و مجلس همانطور که در این خبر می بینیم بر رضایتمندی مردم استوار است. این هم باید در نظر گرفته شود که بسیاری از برنامه های سالم هم که مورد توجه مردم است مثل انواع مستندهای به زبان اصلی و برنامه های هنری مثل پخش آثار بزرگان موسیقی کلاسیک جهان و … هم با پارازیت ها قطع می شود و این با توجه به کمبود سرگرمی ها و نبود امکانات تفریحی کافی درست نیست.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • امین منصوری منتقد محیط زیست می‌گوید:

          از توضیحات خوب شما بی نهایت سپاسگذارم، امیدوارم که دولت امید چاره ای برای این مشکل و برنجهای هندی حاوی ارسنیک بیندیشد و بنزین با کیفیت توزیع نماید.

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. مهدی شهباز می‌گوید:

    یه ذره زود اقدام کردن برا جلوگیری از تولید بنزین سرطان زا !
    یه خورده دیگه مردم بی نوا رو میکشتید بعد اعلام میکردید. تازه الانم اعلام شد مگه چی میشه کی جوابگو ؟معلومه هیچ کس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!پس وای به حال خودمووووووووووووووووون

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  9. یک زمین برای همه می‌گوید:

    باز هم فریب دادن افکار عمومی شروع شد. از تیتر خبر گرفته تا انتها…
    از کی تا به حال بار محاکمه را مجلس بر عهده گرفته؟ عزیزان نماینده زمانی که باید صحبت کرده و از حقوق مردم دفاع کنند سکوت اختیار می نمایند وقتی کار از کار گذشت می گویند ما گفتیم و کسی اعتنا نکرد… مگر می شود؟؟ من که باور نمی کنم.
    خب پس مشکل سوخت را که مرتفع کردید چاره ای هم برای آبها و خاک های آلوده اندیشه نمایید. تا احیانا در چند سال آینده فرد دیگری در جایگاه کنونی شما نگوید که گذشتگان چشم خود را بر این قاتلان نامرئی بستند…
    ببینیم و تعریف کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  10. فربد می‌گوید:

    ملت فهیم ایران خود کرده را تدبیر نیست!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. kooshan می‌گوید:

    اصل بررسی موضوع گرچه با تأخیر انجام شده و مجلس خود نیز در این مورد مسئولیت دارد اقدامی مثبت است ولی این بررسی و تحقیق باید محدود نباشد و دیگر منابع احتمالی سرطانزا مثل امواج آنتنهای مخابراتی و دکلهای امواج خاص را هم در بر بگیرد

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. وحید.ب می‌گوید:

    حکایت جالب و آموزنده ای است .همین ! مجلس محترم خرداد سال ۹۱ تشکیل شد و تا مرداد ۹۲ که دولت عوض شد حدود ۱۴ ماه وقت داشت ولی چه کرد؟
    آیا آن زمان که برخی از آلاینده بودن بنزین مینالیدند صاحب تریبون شدند؟!
    هدف این نیست که بگوییم نقد کردن، نکوهش کردن است
    ولی وقتی میشود کار کجی را انجام نداد چرا انجام میدهیم و بعد با صرف کلی هزینه -البته چند سال بعد- جلویش را میگیریم
    و با توجه به اینکه انسان های به کل فراموشکاری هستیم از کسی که جلویش را گرفته تعریف و تمجید میکنیم…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>