کشف یک بره آهوی زنده در خواف

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر زنده گیری یک بره آهو از دشت کلاته علی واقع در منطقه شکار ممنوع سه کوهک، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خواف پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی وارد محل احتمالی نگهداری بره آهو در روستای چاه مسیله شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: در ابتدای ورود مامورین، اهالی خانه منکر هرگونه زنده گیری و شکار آهو شدند اما پس از مدتی بازجویی اعلام نمودند که بره آهو را زنده گیری کرده اند اما پس از چند روز نگهداری مجددا به دشت کلاته علی منتقل و رها نموده اند.

با توجه به اظهارات ضد و نقیض اهالی خانه، محیط بانان به جستجو ادامه داده و در ادامه بررسی ها متوجه آغل مشکوکی در نزدیکی منزل مذکور شدند.

عباس طاهریان افزود: در جریان بازرسی از این آغل یک بره آهوی زنده کشف و یک نفر متهم نیز در این رابطه بازداشت گردید. متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردید.

متخلفین پس از زنده گیری قصد خارج نمودن بره آهو از شهرستان و فروش آنرا داشتند که توسط محیط بانان دستگیر شدند.

بر اساس بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران، قانونگذار برای کسانی که اقدام به شکار غیر مجاز جانوران وحشی حمایت شده نمایند علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست از ۹۱ روز تا ۳ سال حبس و یا جریمه نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار تا بیست میلیون ریال و در صورت تکرار جرم هر دو مجازات را تعیین نموده است.

در حال حاضر جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از صید و شکار غیرمجاز یک راس آهو معادل بیست میلیون ریال تعیین شده است.

….تصویر: بره آهوی کشف شده از متخلفین پس از انتقال به سایت تکثیر و پرورش سلامی در شهرستان خواف

بره آهوی کشف شده در سلامت کامل بسر می برد ولی متاسفانه به دلیل تغذیه دستی کاملا با انسان انس گرفته و امکان رهاسازی آن در طبیعت وجود ندارد. بر همین اساس این بره آهو به سایت تکثیر و پرورش سلامی منتقل گردید.

+33
-67
  

14 دیدگاه

  1. مهسا می‌گوید:

    قانون شکار و جریمه ها ناکارآمد است و اصلا بازدارنده نیست
    امسال متاسفانه خبرهای زیادی مبنی بر زنده گیری داشتیم و نشان میدهد متخلفین هیچ ترسی از قانون ندارند و ترجیح میدهند به خلاف خود ادامه بدهند…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  2. شکارچی از خطه کویر می‌گوید:

    درود به مردم غیور اهل سنت خواف که بنا به اعتقدات دینی و رسوم خواص از شریف ترین مردم خراسان جنوبی اند لازم به ذکر هست استان خراسانی جنوبی با مرکزیت بیرجند در طی چند سال پیاپی رتبه اول و گاه دوم از نظر امنیت و کمی جرم در کشور را داشته و دارد لذا از مردم شریف این خطه کمال سپاس و تقدیر در همکاری با تمام نهادها و ارگان ها را دارم.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

    • کوشان مهران می‌گوید:

      نخجیرگر دشت و دمن

      اگر ممکن است درباره اعتقادات و سنن هم میهنان خوافی بیشتر توضیح بفرمایید.

      یک نکته جالب.

      پس از سپری شدن دوران شاه طهماسب اولیای امور به این نتیجه رسیدند که تا حد امکان نباید در باور مردم و بویژه ایالات و شهرهای مرزی مداخله نمود.
      در کتاب خواندنی عالم آرای عباسی نگاشته اسکندر بیک ترکمان نامه ای از شاه عباس بزرگ به سلطان عثمانی نقل شده که پادشاه صفوی به این امر اشاره می نماید که در امر کشورداری هیچ تبعیضی میان فرقه های اسلامی جایز نیست.

      و اگر دقت کرده باشید در آن دوران دیگر جنگ مذهبی میان بلوچ و کرد و ترکمن با دولت مرکزی به شکل گذشته مطرح نبوده و بیشتر جنگ ها و خونریزی ها و طغیان ها، همچون دیگر ایالات به دلیل فشار دولت برای گردآوری مالیات و یا خودسری خوانین و میل به چپاول شهرها و زدن کاروان ها و پاک روبیدن روستاها بوده که اصلا دین و آیین مطرح نبوده و حضرات قطاع الطریق برادروار همه فرق را یکسان غارت می کردند.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • خواف شهری است در جنوب خراسان رضوی

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  3. علی م می‌گوید:

    خب این تکرار مکررات است زنده گیری و خارج شدن از چرخه طبیعی
    باید یه فکر مناسب بشه. من علمش رو ندارم نظر بدم
    خواهشن یه تحقیق و بررسی همین کاربران داشته باشن شاید بشه این بره های زنده گیری به چرخه طبیعی برگردن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. زهره می‌گوید:

    احتمالا با معضل بیکاری هم مواجه اند و وضع معیشتی مناسبی هم ندارند
    دولت باید به اقشار ضعیف جامعه رسیدگی کند تا مرتکب چنین کارهایی نشوند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      تقریبن نمام افرادی که از سلاح های ارزان قیمت و غیر مجاز برای شکار غیرمجاز استفاده میکنن افراد فقیر و تهی دست هستند که متاسفانه دست رسی راحتی به این سلاح های غیر مجاز دارند و اقدام به گوشت فروشی میکنن
      فقر زمینه ساز بسیاری از نا هنجاری هاست.
      فقر در ایران اون هم سرزمینی که ثروتش مثال زدنی هست نه فقط نفت وگاز….

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

    حقیقتا که این غارتگران وقاحت و بیشرمی را به حد اعلا رسوندن
    مردک خلاف کرده تا آخرین لحظه هم با توسل بدروغ و کلک میخواد از چنگ قانون فرار کنه، غافل از اینکه این موجودات بظاهر مظلوم و بی پناه ، پشتیبان و ملجا محکمی دارند که دست این از خدا بیخبرها را رو کرده و اونهارو رسوای خاص و عام میکنه….
    بنظر حقیر امثال این دزدان دغلباز غیر از حکم قانونی که خود این حکم خیلی جای بحث دارد، باید یک جریمه هم بخاطر پنهانکاری و فریب مامور قانون در موردشان اعمال شود…

    آقایان قانونگذار باز هم میگوئیم تا دیر نشده این احکام کهنه و قدیمی را بازنگری و بروز کنید. شاید فردا خیلی دیر باشد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  6. محسن می‌گوید:

    ایشالا زن و بچه تو طالبان به کنیزی ببره مرتیکه بی سر و پا

    داغ Thumb up 13 Thumb down 18

    • حمید می‌گوید:

      دعای شما جایز نیست
      طالبان یک گروه افراطی مذهبی هستند که به هیچکس و هیچ چیز بغیر از عقاید خودشان پایبند نیستند
      زن و بچه ی این مردک چه گناهی کردند

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      بیشتر از آنکه برای دیدگاه شما دلنگران باشم، افسوس می خورم به حال محیط زیستی که افرادی غافل بنابر مد سنگ آن را بر سینه می زنند.

      روزگاری عده ای شاملو خوان و سهراب پرست شده بودند، روزگاری ریش بلند گذاشته و جاجیمی به عنوان کیف آویزان می کردند، روزی تب عکاسی از طبیعت همه را دیوانه کرده بود

      … و حالا عده ای چشم و گوش بسته سنگ طالبان را بر سینه می زنند.

      خلق را تقلیدشان بر باد داد
      ای دو صد لعنت بر این تقلید باد

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • Azimi می‌گوید:

        جناب کوشان مهران
        اگر از جمله «روزی تب عکاسی از طبیعت همه را دیوانه کرده بود» بنده است، باید عرض کنم که من بقیه را نمی دانم اما من هزینه سنگین عکاس طبیعت بودن را پرداخت کرده ام. از زخمی شدن تا گاز گرفته شدن توسط حیوانات وحشی و ابتلا به بیمارهای عفونی و گاهی هم حوادث پیش بینی نشده…و تا به حال دو دوربین بنده نیز شکسته است.
        من گاهی در طبیعت عکاسی می کنم ،گاهی هم مشاهداتم از رفتارهای حیوانات را یادداشت می کنم و در کل عاشق طبیعتم و همانطور که گفتم، هزینه ی آن را پرداخت کرده ام. (در ضمن از در خانه ی ما با یک ساعت پیاده روی، به دل طبیعت می رسید)

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          هرگز، هرگز جناب اقای بهزاد عظیمی هم میهن ساکن در غرب کشور منظور من شما و افرادی همچون شما نیستید.

          منظور من افرادی هستند که هر چیزی و رفتاری را تنها از دیدگاه مد می بینند. برای نمونه پس از پخش سریالی از آقای مدیری که خزندگانی همچون پیتون نشان داده شد به یکبار تب خرید و فروش و بازار قاچاق این خزندگان بالا گرفت.

          همین امر درباره عکاسی در طبیعت مصداق دارند که ناگاه عده ای با ظاهر سانتی مانتال پا به میدان گذاشته و پس از مدتی به همان سرعتی که آمده بودند رفتند.

          رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

          رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

          یادداشت رفتار جانوران امری است که در جهان بخوبی کار شده ولی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته و نگارنده از صمیم قلب مشتاق خواندن نوشتار شما می باشم و بسیار خوشحال می گردم که در صورت صلاح دید مواردی را برای من ارسال فرمایید.

          یک پرسش:
          آیا تا کنون با کبک چیل برخورد داشته اید؟

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

          • Azimi می‌گوید:

            با سلام خدمت جناب کوشان مهران
            عذر خواهی می کنم از اینکه منظور شما را به درستی متوجه نشدم.
            اگر یک آدرس ایمیل به بنده بدهید، نمونه ای از این نوشته ها را تقدیم خواهم نمود. در ضمن سالهاست که در منطقه ما کسی کبک چیل و همچنین میش مرغ (باسترد) ندیده است. پاییز پارسال بود که مردم محلی خبر دادند که در منطقه ای میش مرغ را رؤیت کرده اند، اما ما سانتیمتر به سانتیمتر آنجا را گشتیم و چیزی پیدا نکردیم
            آدرس ایمیل بنده:
            behzadazimi12@gmail.com

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>