لایروبی چشمه ها و احداث آبشخور جهت حفاظت از وحوش عباس آباد درمقابل کم آبی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عدم دسترسی حیات وحش به منابع آبی به خصوص با آغاز گرمای هوا در فصل تابستان و در مناطق کویری مرکز ایران طی سال های اخیر به یکی از بزرگترین معضلات مدیریت حیات وحش در کشور و یکی از مهمترین دلایل نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت وحوش به شمار می رود.

این معضل به دلایلی همچون خشک شدن کامل یا کاهش دبی چشمه های طبیعی بر اثر خشکسالی و استفاده بی رویه از آبهای زیر زمینی، اشغال اندک چشمه های طبیعی باقیمانده توسط دام های اهلی، خشک شده رودخانه های فصلی در تابستان و کاهش شدید روان آبهای سطحی در این مناطق بوجود آمده است.

همچنین قطع ارتباط و جزیره ای شدن زیستگاه ها بر اثر گسترش مراکز انسانی و توسعه بی ضابطه جاده ها مانع مهاجرت و جابجایی های حیات وحش برای دسترسی به منابع آبی شده است.

در این شرایط حیوانات تشنه برای دسترسی به آب به ناچار از زیستگاه امن خود خارج و به جوامع انسانی مانند روستاها، مزارع و یا آبشخور دام های اهلی نزدیک شده و توسط افراد سودجو یا سگ های گله و یا بر اثر برخورد با خودروهای عبوری کشته می شوند.

فراهم نمودن امکان دسترسی وحوش به منابع آبی در نقاط امن زیستگاه ها یکی از مهمترین برنامه های مدیریت حیات وحش در مناطق بیابانی کشور به شمار می رود.

…….تصویر: نوشیدن آب توسط یک قوچ وحشی از آبشخور احداث شده در پناهگاه حیات وحش  عباس آباد

در این راستا طرح مرمت و لایروبی چشمه ها و آبشخورها، احداث و آماده سازی منابع آبی و تقویت حفاظت در نواحی حساس بویژه کریدورهای حیات وحش در سطح عرصه های تحت مدیریت شهرستان نایین از ابتدای سال جاری آغاز شده و بطور مستمر ادامه دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین در این باره گفت: هدف از اجرای این طرح که سطح پهناور و ۴۰۰ هزار هکتاری پناهگاه حیات وحش  عباس آباد و زیست بوم های حساس مجاور از جمله منطقه شکار ممنوع کوه بزرگی و اکوسیستم هیزم چاه را دربر می گیرد، تامین، نگهداری و اطمینان از پایداری منابع آبی بعنوان اساسی ترین و حیاتی ترین نیاز زیستی حیات وحش در اقلیم های بیابانی بوده است تا در شرایط خشکسالی و گرمای سوزان و طولانی مدت تابستان در حوزه کویر مشکلی برای حیات وحش متنوع و ارزشمند این عرصه ها ایجاد نشود.

حسین اکبری افزود: در این طرح، لایروبی و بهداشتی نگه داشتن مستمر ۸۵ دهنه از چشمه های اصلی، آبرسانی سیار به ۷ آب انبار ایجاد شده در نقاط حساس، مرمت اساسی ۳۵ دهنه از چشمه ها و لوله گذاری های لازم انجام شده و در حال اجرا، احداث و راه اندازی ۳ آب انبار بزرگ و زیر سطحی جدید و ایجاد ۱۱ آبشخور از دیگر برنامه ها می باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین اظهاد داشت: همچنین در سال های اخیر در جهت مدیریت منابع زیستی بانک اطلاعاتی بیش از ۱۲۵ دهنه از چشمه ساران مهم این مناطق تهیه گردیده و جهت استفاده بهینه از آب، ۵۶ آبشخور سیمانی ایجاد و ۷ آب انبار بزرگ در سطح مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت شهرستان نایین ساخته شده است و تلاش بر این بوده تا تامین منابع آبی بصورت پایدار و توزیع آن در سطح زیستگاه و برای انواع حیات وح ، حتی المقدور یکنواخت باشد و در این راستا کریدورهای اصلی، نقاط حساس و کم آب و حضور گونه های کمیاب از معیارهای مهم جهت اولویت دهی اقدامات می باشد تا انواع گونه های جانوری دسترسی کافی به منابع آبی داشته باشند.

……….تصویر: نوشیدن آب توسط کل و بز وحشی از آبشخور احداث شده در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

حسین اکبری افزود: طرح های محافظت، ایجاد و نگهداری منابع آبی در سطح زیستگاه ها تاثیر حیاتی در نگهداری و حفاظت از انواع حیات وحش و ذخایر ژنتیکی داشته که با حمایت ارزشمند مسئولین بویژه شورای مدیریت بحران و مردم شریف، اجرا و استمرار یافته و از طرفی ماهیت پروژه ها بصورتی است که باید هر ساله بصورت بی وقفه انجام شود و با وجود شرایط سخت کاری، جغرافیایی و اقلیمی و عدم دسترسی وسایل نقلیه به بسیاری از نواحی، محیط بانان سخت کوش با جان و دل در اعماق زیستگاه ها و مناطق دورافتاده بطور بی وقفه به آن اهتمام می ورزند که البته استمرار شایسته این طرح ها، نیازمند افزایش حمایت ها و اختصاص اعتبارات ویژه می باشد.

اکوسیستم عباس آباد به لحاظ تنوع زیستی بسیار غنی بوده و دارای ذخایر ژنتیکی ارزشمند و ظرفیت های کم نظیری می باشد.

تاکنون ۴۳ گونه پستاندار، ۴۴ گونه خزنده و ۱۵۵ گونه انواع پرندگان بومی و مهاجر در این منطقه شناسایی شده است.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از غنی ترین و ارزشمندترین زیستگاه های گربه سانان و سگ سانان کشور به شمار می رود بطوریکه از ۸ گربه سان فعلی کشور حضور ۶ گونه (پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال، گربه پالاس) و از ۶ گونه سگ سان کشور ۵ گونه (گرگ، شغال، شاه روباه، روباه شنی، و روباه معمولی) در این منطقه اثبات شده است.

+666
0
  

43 دیدگاه

  1. پروین می‌گوید:

    خدایا هیچ لبی را تشنه نگذار. صرفه جویی در مصرف آب با هر چه توان داریم رعایت کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 1

    • mohsen می‌گوید:

      سرکار خانم پروین مشکل منابع آبی کشور با صرف جویی مردم در شهرها حل نمیشه بخش اعظم مصارف آبی کشور (بیشتر از نود درصد) صرف مصارف کشاورزی میشه ، کشاورزی بوسیله کشت غرقابی که مربوط به دوران باستان و روزگار تمدن های اولیه بشر است (در روش آبیاری غرقابی آب رو در سطح خاک جاری می کنند بطوری که تمامی سطح زمین با لایه ای از آب پوشیده شود در این روش کرتهائی نسبتاً تراز به شکل مربع یا مربع مستطیل آماده ساخته و آب را از جوی مجاور وارد کرت می کنند که پس از پر شدن کرت، آب را قطع می کنند )
      با شیوه های جدید آبیاری به طور بسیار بسیار بسیار چشمگیری در مصرف آب صرفه جویی میشه اما کشاورز های ما عموما فقیر و تنگدست اند وتوانایی مالی برای سرمایه گذاری در روش های جدید آّبیاری ندارن دولت ونهاد های عمومی باید کاری انجام بدن در اینصورت میشه جلو بسیاری از چاه های عمیق رو گرفت چون دیگه نیاز نداریم و ایضا خیلی از موتور های آبی که روی رود خونه ها میزارن
      بخش دیگه ای از آب هم صرف مصارف صنعتی میشه ، صرف جویی مردم در شهرها فوق العاده خوبه ولی چاره کار کشاورزی مدرنه

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 1

      • گلستان می‌گوید:

        آفرین
        متاسفانه کاری انجام نمیشه در این زمینه از طرف مسئولین
        البته من شنیدم که مقداری به کشورهایی مثل ترکمنستان صادر میشه که اگه درست باشه جای تاسف داره

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

      • ali reza می‌گوید:

        سلام آقا محسن یعنی شما میگی ما در مصزف آب صرفه جویی نکنیم مگه میشه آخه؟؟؟؟ …..

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  2. جمشید ازخوی می‌گوید:

    برای حفاظت از خود، باید محیط زیست را حفظ کرد. نسلها یکی پس از دیگری می آیند و میروند و تنها چیزیکه بایستی حفظ شود محیط زیست است.
    جهانی بیاندیشیم، منطقه ای عمل کنیم.!!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  3. نیما می‌گوید:

    خدا قوت

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  4. برازجان می‌گوید:

    امیدوارم همیشه این پناهگاه سرحال و باطراوت باقی بمونه و از شر بلایای انسانی حفظ بشه
    به امید روزهای بهتر

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  5. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام
    فقط میتونم بگم مسئولین محیط زیست عباس آباد خسته نباشید
    دعای خیر هزاران نفر پشت شماست سلامتی شما آرزوی ماست
    محیط زیست و حیات وحش ایران را اول به خدا بعد به شما میسپاریم
    در کارتان محکم و سختگیر باشید

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  6. دوست می‌گوید:

    ما هم در نزدیکی محل زندگی خودمان چند آبشخور ساختیم اما متأسفانه چندیست با احداث جاده بر روی کوه آبشخور ها هم از بین رفتن.
    در یکی از موارد که کاملا چشمه را با خاک پوشاندن.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  7. ایان می‌گوید:

    خسته نباشید
    امیدوارم این کار تداوم داشته باشد

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  8. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    متاسفانه خشکسالیهای پیاپی و کاهش آب سفره های زیرزمینی از مشگلاتی هست که طبیعت رو به شدت در خطر انداخته هرچند در حال حاضر طبیعت بیشتر از انسان با این مشگل دست به گریبان هست اما عدم مدیریت صحیح در مصرف آب قطعا ایران رو با قحطی مواجه خواهد کرد.
    لایروبی چشمه ها احداث آبشخورها و حمل آب در فصول خاص به نقاط حساس از جمله اقداماتی هست که میشه اونرو به طبیعت دوستان سپرد این کار با یه برنامه ریزیه صحیح و قبول مسئولیت از سوی طبیعت دوستان بخشی از کمبود نیروی سازمان رو جبران خواهد کرد این فعالیتها میتونه به صورت کمکهای مالی و البته حضور در زیستگاه ها و اقدامات عملی باشه
    میشه فقط کافیه بخواهیم و کمر همت ببندیم آهوان و یوزها تشنه ما هم زیر باد کولر!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  9. زهره می‌گوید:

    این حیوانات هم حقی از آب زادگاهشان دارند و خشک کردن سفره های زیرزمینی و چشمه ها که بخشی از آن متعلق به آنها بوده ظلمی آشکار حق آنها بوده است.
    چه بسیار حیواناتی که در اثر خودخواهی ما در اثر تشنگی هلاک نشده اند.
    کشتار و قتل عام وحشیانه آنها توسط شکارچیان غیر مجاز به کنار! اقداماتی که توسط مسوولین وظیفه شناس مربوطه در تامین آب مورد نیاز این حیوانات معصوم صورت گرفته بایستی در نقاط کم آب دیگر نیز صورت بگیرد.
    چرا نمی خواهیم قبول کنیم که بسیاری از گرفتاریها و مشکلاتی که سالهاست با آنها دست به گریبانیم نتیجه ظلمی است که در حق هموطنان غیر همنوعمان روا داشته ایم؟
    در سیراب شدن این حیوانات تشنه آنچنان لذتی است که در رفع تشنگی خودمان نیست.
    آنها فقط آنقدر می نوشند که عطششان رفع شود، در حدی که نیاز بدنشان تامین شود، اما ما چه؟!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  10. RAPSON می‌گوید:

    فدای لب تشنه ات یا حسین //// تمام زحمت کشان و محیط بانان و کسانی که در این کار شرکت کردند را به سیدالشهداء میسپارم

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 15

  11. این که هدف آسان برای شکارچی هاست که؟!
    این خدمت نیست به نظرم باید خیلی حساب شده تر عمل کرد تا شکارچی ها نتوانند آزاری برسانند!
    درست میگم یا نه بنظرتون؟!

    داغ Thumb up 17 Thumb down 23

    • میثم می‌گوید:

      دوست عزیز شما اول شناختتو از یک شکارچی بیشتر کن و بعد در موردشون نظرتون رو بگید.
      شکار حیوان تشنه اونم وقت آب خوردن کجاش شکار هست؟؟؟؟!!!!

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

      • سولماز می‌گوید:

        اولا که شکارچی فی النفسه خوی وحشی گری داره حالا مجاز یا غیر مجاز و توجهی به حیوان تشنه یا گرسنه نداره . همون طور که بارها دیدیم که به بزرگی و کوچکی حیوان یا به جنسیت اصلا توجه نکردن
        ثانیا فکر کنم منظور این دوست ما اینه که حیوانات در کنار این آبشخورها هدف خوبی برای این وحشی ها هستند . ای کاش یه نگهبان یا حداقل یه دوربین اطراف این آبشخورها می گذاشتن

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 15

        • میثم می‌گوید:

          بارها گفتم باز هم میگم . اولین نشانه … افراد نادان توهین کردن هست
          متاسفانه ما کیلومترها فاصله رو هم گاهن تشخیص نمیدیم چه برسه تشخیص تار موی

          داغ Thumb up 10 Thumb down 8

          • سولماز می‌گوید:

            منظور شما از کیلومترها فاصله بین شکارچی مجاز و غیرمجازه ؟ ببخشید یادم رفته بود که شکارچی مجاز سر حیوون رو نمیبره، پوستشو نمی کنه فقط نازش می کنه و بدون درد و باخنده و شوخی حیوون رو می فرسته تو شکم یه عده

            داغ Thumb up 9 Thumb down 8

          • میثم می‌گوید:

            گفتم که نمیتونید تفاوت ها رو تشخیص بدین…

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

          • کوشان مهران می‌گوید:

            سرکار بانو سولماز(البته اگر واقعا همین نام را دارا باشید)

            خوب است با استفاده از گزارش های یک ساله کار شده در دیده بان گرامی مقایسه ای میان تخلف های صورت گرفته و نحوه این بزه ها و تعداد شکارچیان مجاز متخلف و گوشت فروشان و شکار دزدان محلی انجام دهید( و البته به بحث تخریب زیستگاه به دلیل جاده کشی و معدنکاوی غیر اصولی و فشار چرای دام نمی پردازیم)

            کتابی درباره بازگشت حیات وحش به اروپا در همین خبر گذاشته بودم:
            static.zsl.org/files/wildlife-comeback-in-europe-the-recovery-of-selected-mammal-and-bird-species-2576.pdf

            بخوانید و دریابید که حتی در کشور سوئیس در اوایل قرن بیستم نه تنها گوزن سرخ و آیبیکس آلپ بلکه حتی نسل گراز خوش راد و ولد نیز به دلیل فشار شکار بیش از اندازه و تخریب زیستگاه از بین رفته بود ولی با مدیریت اکنون آنگونه جمعیت گیاهخواران سوئیس ده ها سال است که به میزان برد زیستگاه رسیده که در کنار شکار مجاز گوشتخوارانی همچون گرگ و خرس و سیاهگوش بدون دخالت مستقیم انسان به سوئیس باز گشته اند.

            جناب آقای میثم

            اندکی دقت در لحن و شیوه نگارش پیام هایی با نویسندگانی با نام های مختلف شباهت قابل توجهی را نشان می دهد.
            عجیب است که هرگاه صحبت از مدیریت زیستگاه و برداشت پایدار و بکارگیری از تجربه موفق دیگر کشورها و دوری جستن از زیان های وارد شده به طبیعت دیگران به میان می آید پیام هایی نه تنها برای نقد بلکه به طعن مشاهده می شود.

            ولی

            ماه پشت ابر همواره پنهان نمی ماند

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

        • رضاشکاری می‌گوید:

          سلام سولماز نازنین
          خوی وحشی گری که شما مد نظرتان است در تمامی انسانها وجود دارد. انسان حیوان ناطق است.یعنی انسان بایستی به گوشت به عنوان یک وسیله تزیینی بنگرد و نازش کند!؟
          بنده سالهاست در طبیعت حضور دارم. یقینا عرض می کنم چنین فردی هیچ گونه آموزش ندیده و صلاحیتی ندارد.بایستی او را آموزش داد و صلاحیتش را بالا برد.
          تا بحال اندیشیده اید این همه همایش و هدر رفت بودجه می تواند صرف آموزش شود؟

          پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

        • علی می‌گوید:

          دیدگاه شما درست نیست که همه رو از یک چشم نگاه میکنین.
          شکارچی های قانونمند به محیط زیست احترام میزارند و تعداد پرنده یا چهارپایی که برای اون مجوز داده شده رو شکار میکنند و با اینکه بهد از شکار باز هم همون نوع حیوون را میبینند طمع نمیکنندکه اون حیوون هم شکار کنند ولی شکارکش ها هیچوقت نشده که به قانون احترام بزارند و تو بعد از اتمام فصل شکار به حیوانات آسیب نزند و همیشه دنبال پیدا کردن و از بین بردن حیوانات اند. اونوقت شما این همه تفاوت رو در نظر نمیگیرید

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  12. مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

    نوش جان و گوارای وجودتان….
    خدائی اونا دارن اب میخورن ولی جگر ما حال میاد…
    خسته نباشید ودستتان بی بلا…
    الهی به لب تشنه شهیدان کربلا هیچ لبی تشنه نمونه….امین

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  13. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا دمتون گرم
    خسته نباشید

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  14. مهسا می‌گوید:

    ممنون از بابت تصمیم به جایی که گرفته شد.
    واقعا به نظر شکارچی ها این کار زیباست یا کشتن حیوانات؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  15. میثم می‌گوید:

    بسیار از این خبر لذت بردم. دورود پروردگار بر شما

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  16. میثم می‌گوید:

    این مشکل فقط به مناطق کویری ختم نمیشه بسیاری از مناطق ایران عزیز با این مشکل مواجه هست.
    تقریبن چشمه آبی رو پیدا نمیکنید که دامدارها با سگ تفنگ دام اونو تسخیر نکرده باشن. البته نیازی به گفتن این نیست که بخش زیادی از ایران طبیعت گرم و نیمه خشک داره
    این مشکل بی آبی در زاگرس یکی از اصلیترین دلایل کاهش جمعیت حیات وحش هست.
    در گزارش به خوبی در مورد پیامد خشک شدن چشمه ها توضیح داده شده

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  17. هادی می‌گوید:

    خسته نباشید
    به امید مدیریت بهینه آب در تمام کشور چون واقعا آب الفبای زندگیه
    چقدر زیبا دارند آب میخورند
    پ.ن: دوستان! شکارچی می توانند برای نابود کردن این جزایر اقدام کنند و در کنار چشمه های جدید کباب خورده و چایی میل کنند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  18. کوشان مهران می‌گوید:

    نوشتار”فیل ها و شتر ها، درسی برای ما” نشان دهنده اهمیت ویژه پاسداشت و بهسازی آبشخورها در سلامت زیستبوم های خشک و بیابانی می باشد:
    shekarban.com/viewtopic.php?f=20&t=2583&p=29059&hilit=%DA%A9%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86#p29059

    این گوسپند کوهی با این فرم شاخ رو به جلو و مقطع مثلثی شکل بیشتر به گوسپندان کوهی اوریال ، و بویژه گروهی بنام اوریال صحرایی، شباهت دارد تا گوسپند کوهی اصفهان.

    طبیعت گردان و شکارگران گرامی آیا می توانند درباره اوریال های صحرایی شرحی را عنوان نمایند؟ به حق که گونه گونی گوسپندان کوهی ایران شاید در جهان بی مانند باشد.

    کتاب “بازگشت حیات وحش اروپا” نشان دهنده احیای تدریجی و گام به گام گونه های از دست رفته و یا به شد کاهش یافته قاره سبز می باشد:
    static.zsl.org/files/wildlife-comeback-in-europe-the-recovery-of-selected-mammal-and-bird-species-2576.pdf

    شاید باور این که روزگاری حتی نسل گوزن سرخ و گوزن زرد و گراز در اروپا و بویژه اروپای غربی در حال نابودی بوده برای بسیاری باورنکردنی باشد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  19. سولماز می‌گوید:

    خدا به این حیوانات مظلوم رحم کنه . به نظرم هر شکارچی که به این بیچاره ها شلیک کنه رو باید بی آب و غذا ۲ یا ۳ روز تو همون بیابان نگاه داشت تا آدم بشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  20. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    انسان خودش رو مالک تمام آب ها میدونه و سعی میکنه بی رحمانه همه رو مالک بشه، در حالی که حق طبیعت قطعا بسیار بیش از اینهاست…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  21. حجت آذریار محیط بان ، مسئول روابط عمومی و امورحقوقی اداره حفاظت محیط زیست خوی می‌گوید:

    با عرض سلام
    واقعا خسته نباشید به امید پیشرفت روز افزون محیط زیست میهن اسلامیمان ایران عزیز.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  22. reza می‌گوید:

    خسته نباشید
    لااقل کمی ارتفاع رو زیاد می کردین اینطوری زانو نزنه بنده خدا

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

    • فرهاد می‌گوید:

      می خواهید براشون قاشق چنگال و لیوان هم می گذاشتند؟!!
      برادر! همت بلند و غیرت و عشق میخواد که برای یک هدف عام المنفعه و انسانی بروی وسط بیابون کار بنایی برای مخلوقات خداوند بکنی.
      بهتر آن است که شما هم از پای رایانه پاشی، برنامه بریزی، چهار نفر رو همراه خودت بکنی، مصالح بخری، وسایل و ابزار آماده کنی، سه روز مرخصی بگیری، راه بیفتی جند صد کیلومتر برانی تا برسی به یک محل اینطوری و اون طرحی رو که تو فکرت هست پیاده کنی، عکس یگیری، بگذاری در این سایت و ما هم از شما تشکر خواهیم کرد و به شما آفرین خواهیم گفت.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  23. کوشان مهران می‌گوید:

    آیا محیطبانان، طبیعت گردان و شکارگران گرامی می توانند نحوه مکان یابی و ایجاد و بهسازی آبشخورها را بیان بفرمایند؟ آیا منبع و ماخذی برای آشنایی با این مورد وجود دارد تا در اختیار همگان قرار گیرد و یا بر مبنای تجربه نانوشته کار می شود؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • رضاشکاری می‌گوید:

      درود بر جناب مهران
      شکارچیان غیر مجاز کومه نشین با بستن کومه بر سرچشمه جنایت می کنند نه شکار . آنها سرچشمه را بغیر از یک نقطه در تیررس با گیاهان می پوشانند.تا میدان تیر راحتی داشته باشند.
      بارها این گیاهان را جمع آوری نموده و کومه را ویران ساخته ام.قوچ و میش نسبت به کل و بز نیاز بیشتری به آب دارد و هر روز به آب می آید.زین رو بسیار آسیب پذیر است.
      برای لایروبی آبشخورهای سیمانی از یک کلاف پیچیده شده از گیاهان زبر می توان استفاده کرد. و یا یک کهنه گونی که البته آن را در محل رها نکرده و همراه آورد.
      برای آبشخور های خاکی اگر آب بقدر کافی باشد و نوع خاک باعث هدر رفت آب نشود.کندن چاله و سنگ چین دور آن کفایت می کند.اما اگر آب کم باشد می توان پس از کندن چاله از یک لایه پلاستیک استفاده کرده و سپس دور آن سنگ چین گذاشت.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • میثم می‌گوید:

        چشمه های آب باید قبل از هر چیز برای نوشیدن آب توسط حیات وحش امن باشه
        سالم بودن آب هم خیلی مهم هست. که میشه این برای این کار آب رو قبل از وارد شدن به آبشخور وارد یک منبع شده و به یک شیوه مناسب کلر زده بشه و بعد وارد آبشخور بشه.
        البته میشه املاح دیگری رو نیز برای رشد و سلامت حیوانات به آب اضافه کرد مثل عنصر نیتروژن که مفید هست.
        البته این کار توسط اهل فن و متخصصین باید بررسی شده و انجام شود
        در مناطقی هم که چشمه نیست و میشه از چاه های آب که بوسیله باد کار میکنن استفاده کرد.
        در آفریقا این چاه ها وجود داره

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  24. محمد فراهانی می‌گوید:

    من دیدم که بعضی از شکارچی ها این کارو میکنن.
    بابا ما شکارچی خوبم داریم

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  25. kooshan می‌گوید:

    این اقدام بسیار ارزنده و حیاتی است و تلاش مسئولین اداره محیط زیست نائین و دیگر ادارات مناطق کویری و بیابانی کشور و نیز محیط بانان گرامی که نیروهای عملیاتی چنین کار دشواری هستند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و نشانگر این موضوع است که عرصه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور میدان کار و تلاش جدی و دلسوزانه نیروهای سخت کوش و لایقی است که علیرغم مشکلات طبیعی و کاری و کمبود امکانات در سکوت فعالیت دارند بدیهی است کمترین انتظار از مسئولین و مردم ارج نهادن بر این تلاشها و در اختیار گذاشتن بودجه و امکانات لازم برای تداوم آن است امید است با بهبود شرایط اقتصادی کشور و خروج از تنگناهای موجود دست دولت برای حمایت لازم و مناسب از این تلاشگران باز شود
    ضمنا دوستان گرامی طبق خبری در “سایت انجمن یوزپلنگ ایرانی” جهت رفع مشکل آبرسانی به یوزها در زیستکاههایشان نیاز به ساخت آبشخورهای مخصوص و طبعا منابع مالی لازم است ، علاقمندان می توانند ضمن بازدید از سایت و اطلاع از جزییات خبر اگر امکان و تمایل دارند در این مورد کمک کنند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>