بررسی اثرات زیست محیطی پارازیت ها در سازمان حفاظت محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئول اصلی پیگیری موضوع پارازیت ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی است و محیط زیست هم به طور جد پیگیر این موضوع از دستگاه های مرتبط است.

معصومه ابتکار در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کمیته ای برای بررسی موضوع پارازیت ها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است که دستگاه های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست عضو این کمیته هستند.

وی افزود: دستگاه های عضو این کمیته ملاحظات جدی خود در ارتباط با بحث امواجی که اختلال ایجاد می کند را بیان کرده و به بحث و بررسی در مورد آن می پردازند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه امیدواریم این جلسه در سطح عالی تشکیل تا تصمیمات جدی تری گرفته شود اظهار کرد: دولت بسیار پیگیر این مساله است.

وی تاکید کرد: این یک مساله مشترک بین وزارت ارتباطات فناوری و اطلاعات، وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

چندی پیش نیز سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود در مورد آلودگی هوا که پارازیت ها هم یکی از آنهاست، عمل می کند. از مجلس ششم تاکنون، مجلس شورای اسلامی در مورد پارازیت ها اقداماتی را دنبال می کند و در کمیسیون های مختلف آنرا مطرح کرده است اما هنوز به یک جمع بندی نرسیده اند و زمانی که این جمع بندی حاصل شود قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تمام تکالیف قانونی خود در حوزه پارازیت ها عمل می کند و پیگر موضوع است گفت: این سازمان در این زمینه با مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی دارد و موضوع پارازیت ها را مانند دیگر وظایف خود در مجلس پیگیری می کند و هرگاه دراین زمینه مجلس شورای اسلامی نیاز به اظهار نظر داشته باشد سازمان محیط زیست در مجلس حاضر خواهد شد.

پارازیت عارضه پیشرفت و تمدن است و قدمت آن به ۱۰۰ سال هم نمی رسد. داشتن ارتباط با دنیای بیرون و به اصطلاح دهکده جهانی نیازمند ابزاری برای برقراری ارتباط است که ماهواره یکی از اصلی ترین این ابزار است. استفاده از ماهواره به دکل های متعدد نیاز دارد تا امواج را جابجا کند که به اعتقاد برخی کارشناسان و پزشکان به مرور زمان این جابجایی عوارضی برای سلامت انسان ها به وجود آورده است، حتی برخی از کارشناسان معتقدند پارازیت ها بر حیوانات و رشد گیاهان هم تاثیر مخرب دارد.

پس از تشکیل دولت یازدهم، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر نهادهای مرتبط بررسی اثرات زیست محیطی پارازیت ها را در دستور کار پیگیری قرار داده است.

+373
0
  

17 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    مطمئنم هیچ نتیجه ای نداره

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

    • جواد می‌گوید:

      حالا گیرم معضل پارازیت هم حل شد و ارسال پارازیت ممنوع شد. اصل امواج ماهواره و آنتن های موبایل BTS را چه می کنید؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  2. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    البته در گذشته برخی مسئولان عوارض پارازیتها رو نادیده گرفته فرافکنی کرده و دیگران رو مسئول میدونستن که امیدوارم مسئولیت پذیر بشن
    به هر حال پیشرفت و فناوری همراه با عوارضی خواهد بود اما باید شرایطی مهیا بشه که عوارض اون کمتر بشه
    متاسفانه آسایش بیشتر برای انسان عوارضی هم به دنبال خواهد داشت عوارضی که این پارازیتها دارن و با توجه به بروز شدن فناوریها حتی ناشناخته موندن از سقط جنین در زنان تا ناباروری در مردان تا بیماریهای عصبی برخی از عوارض این پارازیتهاست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  3. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    دیده بان عزیز خسته نباشید مناظره منابع طبیعی رو پوشش میدین هر چند طولانی و نزدیک به دو ساعت بود

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. وحید.ب می‌گوید:

    آیا پارازیت هایی که روی امواج رادیویی متوسط و کوتاه هم فرستاده میشود جز پارازیت های مورد بحث است؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • امید حسینی می‌گوید:

      امکان ارسال پارازیت یا امواج مزاحم بر روی هر موجی امکان پذیر است البته با توجه به ماهیت هر موج سختی و هزینه های خاص خودش رو میطلبه . بهترین نوع ارسال پازازیت روی امواج UHF ماهواره ای و گرانترین نوع پارازیت روی امواج FM رادیویی هست . البته اگه فرستنده پر قدرست داشته باشید روی FM هم میتونید پارازیتی بندازید که شبکه رو به کل مختل کنه . البته فرستنده های FM نهایت بردشان ۱۰۰ کیلومتر میباشد و فرستنده های محلی به راحتی قابل شناسایی هستند .

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. پروین می‌گوید:

    در این چند سال اخیر شاهد بسیاری بیماریهای نوظهور بوده ایم و همچنین تولدهای زودرس و تولد کودکان نارس هم شاهد بوده ایم که بسباری بر این باورند که از تاثیر اینگونه امواج میباشد.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  6. زهره می‌گوید:

    نقش وزارت بهداشت قاعدتا پر رنگ تر می نماید. مثلا متخصصین علوم اعصاب و روان علت سیر صعودی ابتلا به بیماری ام اس در ایران را بررسی نمایند. آیا ممکن است پارازیت ها در این امر دخیل باشند به خصوص که مثلا میزان ابتلا در شهرها بیشتر از روستاهاست. مگر می شود یک عامل خارجی غیر طبیعی تاثیری بر سلامت انسان نداشته باشد. یک راه برای تشخیص اثرگذاری پارازیت ها بر جنبه های مختلف سلامت، استفاده از آمار ابتلای مردم به بیماری های مختلف از جمله سرطان در مناطقی است که شدت ارسال پارازیت ها در آنها بیشتر است و مناطقی که اصلا پارازیت ارسال نمی شود و مقایسه آنها با یکدیگر، و منظور نمودن تعداد سالهایی که پارازیت ها ارسال می شده اند و نسبت افزایش درصد بیماری به نسبت جمعیت مناطق مختلف.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • امین منصوری می‌گوید:

      درود بر بانو زهره. ای کاش دولت تدبیر و امید چاره ای برای معضل پارازیت می اندیشید. فرمایش شما کاملا درسته، در برخی از مناطق تهران امواج پارازیت ماهواره ای وجود ندارد، دولتمردان و رجال سیاسی ساکن این مناطق هستند.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

      • زهره می‌گوید:

        جناب منصوری در محل سکونت بنده شدت پارازیت ها از هر جایی بیشتر است. مدتهاست که حتی شبکه نشنال جئوگرافی را هم ندارم. فقط شبکه های ایران را دارم و از تمام شبکه های مستند محروم شده ام.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

        • کاکتوس می‌گوید:

          ماهواره!!!!!!!!؟ شبکه نشنال جئوگرافی!!!!؟ مگه ماهواره به جز معضلات اخلاقی برنامه علمی هم دارد!!!!؟ اصلا کاربرد علمی هم دارد!!!!؟‌ این طور نفرمائید سرکار خانم زهره و امین منصوری عزیز که عده ای را بر می انگیزد و آشفته پریشان حال میشوند…
          (و سرکار خانم زهره درباره شبکه نشنال جئوگرافی فارسی هم باید بگویم متاسفانه این شبکه کارتی شده یعنی به عبارتی باید با پرداخت پول آن را ببینید و استثنائا تنها پارازیت در این جا دخیل نیست. البته امیدوارم این پست و جملات داخل پرانتز که خالی از بار علمیست و پر از معضلات اخلاقی توسط ادمین گرامی سانسور نشود!!!!)

          داغ Thumb up 5 Thumb down 3

          • زهره می‌گوید:

            دوست گرامی بدون این که در سر نیت سیاسی کردن موضوع را داشته باشم فقط به استحضار شما می رسانم که وزیر محترم ارشاد ( جناب آقای جنتی) بسیار واقع نگرایانه و حقیقت بینانه چند روز پیش به مساله پارازیت ها پرداختند که امیدواریم صرف نظر از اثرات زیانبار احتمالی امواج بر سلامتی انسان و سایر موجودات، دیدگاههای منطقی ایشان نیز مورد توجه مسوولین محترم ذیربط قرار بگیرد. امروزه مرزهای جغرافیایی تنها یک حائل فیزیکی بین انسانهاست. همه انسانها از یک روح واحدند و بنابراین همه انسانها در سراسر جهان دارای خصلتهای متعالی مشترک هستند. من و شما و سایر دوستان قطعا در بسیاری از شبکه های ماهواره شاهد برنامه های بسیار سودمندی بوده ایم که بسیاری از آنها علاوه بر افزایش سطح دانش و اندوخته های علمی ما دربردارنده مفاهیم اخلاقی والایی نیز می باشند که پارازیت ها پخش آنها را نیز مختل می سازد. اصلا بنده در شبکه های متفرقه شاهد برنامه های زیست محیطی هم بوده ام که می توانست برای مردم بسیار مفید باشد. درست است شبکه های داخلی هم مستند زیاد پخش می شود ولی بسیاری از مستندها تکراری است و شاید عده ای بخواهند آنها را به زبان اصلی ببینند.

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

          • کاکتوس می‌گوید:

            که سانسور شد!!!!!!!!!

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          بانو؛
          شما و علمک های شیطان؟
          معاذلله!!!!

          استغفرالله

          حتما منزل همسایه ای ناخواسته نگاه کرده اید.

          نفرمایید بانو، نفرمایید
          این حرف ها گناه است بانو

          توبه، توبه

          داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  7. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم با مردم صادق باشند و شهامت گفتن واقعیت را داشته باشند و مهمتر از همه به فکر سلامت مردم باشند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. داریوش می‌گوید:

    جمله آخر رو متوجه نشدم درباره پارازیت بود یا ماهواره بالاخره

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  9. kooshan می‌گوید:

    اگر منصفانه به فناوریهای ارتباطی امروزین نگاه کنیم نه همه یکسره نیک و ارزشمندند و نه محدودیتهای موجود وضع شده و روش و ابزار بکار گرفته شده تمامأ درست و بجاست
    واقعیت این است که طبق اخبار روزنامه های داخلی درصدی از جمعیت کشور که کم هم نیستند از ماهواره استفاده کرده و هدف بیشتر آنها هم صرفأ سرگرمی و گذران اوقات فراغت است مثلا اگر صدا و سیما بتواند در کانالهای موجود خود فیلمها و برنامه های سرگرم کننده و مناسب ماهواره ای را بگنجاند امکان روی آوری بینندگان به برنامه های نامناسب کاهش یافته و در نتیجه ضرورت محدودیت با روشهای فعلی که ضمن هزینه بر بودن احتمالا تأثیرات منفی و ناشناخته و پیش بینی نشده بر سلامت هموطنان دارد منتفی خواهد شد
    شاید محدودیتهای فعلی بلحاظ تأثیر بدیری بیشتر جوانان و نوجوانان کشور موجه جلوه کند اما والدین و خانواده های ایرانی هم به آسایش و سعادت خانواده خود و فرزندانشان می اندیشند با اعتماد به آنها و آموزشهای لازم با تأکید بر مؤلفه های فرهنگ غنی کشور باید با بررسیهای کارشناسانه و تخصصی از جنبه های مختلف اجتماعی اقتصادی فرهنگی آموزشی تربیتی حقوقی و غیره بدور از افراط و تفریط و با تدبیر و رعایت اعتدال که بدرستی مسیر حرکت دولت محترم هم هست راه حل درست و منطقی در این مورد را برگزید می توان امیدوار بود که با تعامل و هماهنگی مثبت و سازنده نهادهای رسمی و ذیصلاح به توافق و راهکاری مفید دست یافت

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>