کشف ۱۰۹ قزل آلای خال قرمز در پارک ملی لار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز گذشته محیط بانان پارک ملی لار حین گشت و کنترل دو گروه صیاد غیرمجاز را دستگیر نمودند.

سرپرست پارک ملی لار گفت: از صیادان دستگیر شده تعداد ۱۰۹ عدد ماهی قزل آلای خال قرمز، یک رشته تور و ۳ عدد چوب ماهیگیری کشف و ضبط گردید.

نقی میرزاکریمی افزود: متخلفین پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع  قضایی معرفی شدند.

وی گفت: امسال هیچگونه پروانه ای برای صید ماهی قزل آلای خال قرمز در رودخانه و دریاچه سد لار صادر نخواهد شد.

ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض (EN) قرار دارد.

پارک ملی لار به عنوان یکی از زیستگاه های اصلی این گونه ارزشمند به شمار می رود و این حیث از اهمیت زیادی برخوردار است.

ماهی قزل‌آلای خال قرمز، ۲ فرم ساکن و مهاجر دارد که فرم مهاجر این ماهی پیش از این به جای دریاچه لار به دریای خزر مهاجرت می‌کرده است اما در حال حاضر با توجه به ایجاد سد، به دریاچه لار می‌رود.

برخی از بچه ماهی‌های به دنیا آمده ساکن رودخانه می‌شوند و برخی دیگر مهاجرت می‌کنند. دو عامل درونی و بیرونی در این زمینه موثر است که عامل درونی مربوط به خصوصیات متابولیسم و عامل بیرونی مرتبط با شرایط محیطی رودخانه است.

این منطقه از سال ۱۳۵۵ به عنوان پارک ملی حفاظت می‌شود و شامل رودخانه‌های الرم،‌ آب سفید، خشک رود و رودخانه اصلی لار می‌شود که مکان مناسبی برای تخم‌ریزی قزل‌آلای خال قرمز است.

از خصوصیات قزل‌آلا‌های خال قرمز در پارک ملی لار، وجود جمعیت ساکن در رودخانه و جمعیت مهاجر از دریا به رودخانه است.

از دیگر ویژگی‌های این گونه عدم هرگونه تکثیر مصنوعی در رودخانه ها و دریاچه سد لار می باشد. یکی از مشکلات بزرگ قزل‌آلاهای خال قرمز در دنیا، تکثیر مصنوعی این ماهی و رها کردن آن در رودخانه‌های مختلف است. این کار باعث کاهش تنوع ژنتیک قزل‌آلای خال قرمز می‌شود و خوشبختانه در لار تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

بر اساس مصوبه هیات دولت جریمه قابل پرداخت بابت صید غیرمجاز هر قطعه ماهی قزل آلای خال قرمز معادل دویست هزار ریال می باشد.

+45
-201
  

18 دیدگاه

  1. دوست می‌گوید:

    با تشکر از جناب میرزاکریمی که بسیار زحمتکش هستند
    هزار بار و هزار بار زمانی که ماهیگیری در لار با اخذ مجوز با تک قلاب آزاد بود توسط ماهیگیران تخلف صیادی با تور و سم و غیره که عشایر موجود در منطقه گزارش شده و بسیاری از تخلفات مسکوت مانده. البته در زمان ریاست جناب میرزا کریمی تخلفات بسیار کم شده. اما هنوز هم خیلی زیاد تخلف انجام میشه.
    حال در نمونه ماهیگیری این ماهیگیر است که به کمک محیطبان امده و از بستر سخاوتمند رود محافظت میکند. و از تاراج بیرحمانه عده ای که بدون درنظر گرفتن قانون و ضوابط زیست محیطی قزل خال قرمز منطقه رو نابود میکنن.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  2. کوشان مهران می‌گوید:

    لار از دیرباز به عنوان چراگاه گوسفندان و ایلخی اسبان سواره نظام مطرح بوده و تا هنگامی که این چهارپای باهوش در نیروهای مسلح بکارگرفته می شد در زمستان ایلخی دولتی در ورامین بسر برده و با گرم شدن هوا به مراتع غنی لار می آمدند. با پایتخت شدن تهران در کنار سفرهای تفریحی دربار با شیوع بیماری وبا اهل دربخانه و اندرون برای پرهیز از بیماری به لار پناهنده می شدند. دکتر پولاک اتریشی در خاطرات خود به اردوهای همایونی ناصرالدین شاهی در لار اشاره می نماید که به دلیل دفع غیر اصولی فضولات انسانی و چهارپایان و بویژه ریزش بقایای کشتار گوسفند پس از چند روز آنگونه محیط زیبای اطراف آلوده می گردید که ماهیان قزل آلا قادر به تحمل شرایط آب آلوده نبوده و آن ناحیه را ترک می گفتند.

    شاه کج کلاه به ماهی قزل آلای لار ارادتی ویژه داشته و ماهیگیران محلی همواره به امید انعام پس از صید، ماهیان را به آبدارخانه مبارکه تحویل می دادند و جز شخص ملوکانه دیپلمات های خارجی نیز از تابستان های خنک و چمنزارهای زیبا و لذت ماهیگیری ورزشی و شکار بلدرچین بهره مند می شدند.

    در کتابچه”نظری به قانون و مقررات شکار و صید در ایران، سال ۱۳۵۷″ مساحت پارک ملی لار”۷۳۵۰۰″ هکتار عنوان شده ولی در اوایل دهه ۱۳۶۰ با کاهش شدید منطقه زیرپوشش و حذف عنوان پارک ملی فشار چرای دام بیش از برد چراگاه و فرسایش خاک از کاهش شدید و از میان رفتن گونه های خوش خوراک مرتعی و شکاردزدی و دست اندازی های صورت گرفته از سوی مردم محلی و در دهه اخیر گردشگری غیر اصولی”فله ای” و ورود افراد بی فرهنگ سوار بر خودروهای گرانبها در کنار صید غیرمجاز ماهی قزل آلا از سوی مردم محلی و فروش آن به رستوران های لوکس و سوپرگوشت هایی که برای ازمابهتران خدمات ویژه ارایه می نمایند این زیستبوم بی مانند و یکی از مهم ترین پشتوانه های تامین کننده آب کلانشهر تهران را به شدت در معرض تهدید قرار داده است.

    برای نگارنده غیر قابل درک می باشد که چگونه کم آبی کلان شهری چون تهران که دشواری های فرهنگی و اقتصادی و امنیتی زیادی را به همراه خواهد آورد و وابسته کامل به پاسداشت و مدیریت کاربردی و به دور از فانتزی و فرمول قفل شکسته زیستبوم لار دارد را به راحتی فدای عده ای چوبدار می نمایند؟

    آیا در صورت کاهش کمیت و کیفیت منابع تامین کننده آب تهران بهانه هایی همچون”مردم خوب و نجیب و دوست داشتنی و صدای دل انگیز بع بع گوسفند و عصاره محبت و مهر و صفا” جوابگوی دشواری های پیش رو خواهد بود و یا باید با طرح های دکتر استرنج لاوی و به بهای خشکانیدن دیگر زیستگاه های کشور و به نان رسیدن شرکت های ارزیاب و مشاور بطور موقت آب را از آبخیزی دیگر به کام تشنه تهران کشانید؟

    (نکته تاسف بار اینکه بسیاری از افرادی که به بهانه چشم پوشی بر چپاول و یغمای سرمایه های منابع طبیعی سنگ جوامع محلی را به سینه می زنند به هیچ روی مایل به زندگی بدان شیوه نمی باشند و به اصطلاح”مرگ را تنها برای همسایه خواهانند!”)

    حرف و حدیث درباره ممنوعیت صید ورزشی ماهی قزل آلا در لار بسیار است و بنابر باور عده ای از طبیعت دوستان با ممانعت از ورود ماهیگیران قانونمند(هرچند در میان این افراد نیز متخلف و آسیب رسان به محیط زیست مشاهده می شود) کار زمین خواران محلی، چوبداران، شکاردزدان و ماهیگیران حرفه ای محلی شناخته شده آسان تر می گردد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  3. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    نمیدونم تا چقدر این جریمه میتونه بازدارنده باشه اما به غیر از صید غیر مجاز قزل آلای خال قرمز یا رنگین کمانی آلودگی رودخانه ها به فاضلابها شهری و صنعتی و الخصوص کم آب شدن برخی رودها هم باعث مرگ مستقیم شده و هم از مهاجرتها جلوگیری میکنه یا باعث عدم باروری تخمها میشه
    البته صید غیر مجاز به خصوص در فصل تخم ریزی و مهاجرت به شدت این گونه ها رو تهدید میکنه
    از رود هیرمند هم خبر رسیده هزاران هزار ماهی و بچه ماهی مردن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. دوستدار لار می‌گوید:

    چنانچه آقای میرزا کریمی یا روسای محترم سازمان حفاظت محیط زیست این پیام را می خوانند و همینطور دوستانی که می خواهند بدانند چه بلایی سر قزل آلای خال قرمز لار می آید ، به لینکی که در زیر آمده سر بزنید . صید خال قرمز رودخانه لار توسط عشایر مستقر در منطقه بصورت آزادانه و قرار دادن عکسهای پر افتخارش در وبلاگ مربوطه …..
    در کجای دنیا کسی به این شکل تخلف میکند و مدرکش را هم در اینترنت منتشر کرده و کسی هم به آن کاری ندارد؟
    تا کی باید دوستداران واقعی لار از نعمت های این منطقه بی بهره باشند اما عده ای سودجو هر کاری که می خواهند در لار انجام بدهند؟
    با خلافکارنی که در پوشش عشایر و سایر عناوین در لار هستند باید برخورد شود
    ضمنا بر اساس شناختی که از ماهیان لار دارم ، باید عرض کنم بیشتر خال قرمزهایی که دوستان محیط بان از ماهیگیران غیر مجاز کشف کرده اند از نوع دریاچه ای هستند اما خال قرمزهای گرفته شده توسط عشایر در لینک زیر همگی از نوع رودخانه ای هستند (خال قرمز دریاچه ای لار خال های مشکی زیاد و خال های قرمز کمتری دارد)
    kamardasht.blogfa.com/post/41
    kamardasht.blogfa.com/post/39

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  5. محمد می‌گوید:

    جناب آقاى کوشان مهران!
    سخن گفتن بدون دانستن و داشتن اطللاعات کافى درست نیست!! ایل کلهر تهران که بخش اعظمى از لار از جمله خرسنگ و … رو مالک هست جزو بهترین و دلسوزترین و خدمتگزارترین مردمان ایران هستند طوریکه ۵٣ شهید تقدیم ایران و اسلام کرده اند و حدود ١٠ نفر از این شهداى عزیز در زمان کوچ در همین دشت لار متولد شدند. اون زمانیکه هنوز شکاربانى وجود نداشت و از زمان شاه عباس صفوى کبیر بخشى از لار به این ایل واگذار شده و خوبه بدونید افراد ایل کلهر سند منگوله دار شاهنشاهى از لار دارند و تو سنداشون قید شده تمامى مزارع، مراتع، معادن و مستقلات شرعیه و عرفیه سه مرتع خرسنگ و کهریزک دره، اسمکلک، ملک چشمه متعلق به صاحب سند میباشد. حالا اگه یکى بیاد و بخاد شمارو از خونتون بیرون کنه خوشتون میاد!!!؟؟؟ پس همه ما اینو یاد بگیریم بدون اطلاع حرف نزنیم و مردمى خدوم و زحمت کش و صاحب حق رو تو ملک آبا اجدادیشون یه مشت چوبدار ننامیم….

    داغ Thumb up 6 Thumb down 11

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای محمد گرامی

      اگر توجه فرموده باشید در بخش نخست من به پیشینه دامداری در دشت لار اشاره داشتم. تا پیش از اصلاحات ارضی تمامی عشایر و دامداران با توجه به مدیریت نانوشته و بر اساس تجربه نسل های گذشته بگونه ای میزان چرا در هر بخش از مرتع، زمان ورود و خروج دام و میزان نسبی دام وارد شده به علفچر را تنظیم می نمودند که کمترین تخریب را به سکونتگاه و مکان زیست و درآمدزایی خانوارهای خود وارد آورند ولی پس از اصلاحات ارضی این نظم و نسق پیشین آسیب دید و الگوی بهتری جایگزین آن نگردید(به احتمال زیاد حکومت وقت برای تضعیف ساختار حکومت های عشایری و بزرگ مالکان مایل به اجرای این طرح بود).

      در بسیاری از زیستگاه های حفاظت شده که پروانه چرا به تعداد و زمان مجاز صادر می گردد شاهد چرای مازاد بر ضرفیت قید شده و تخریب مرتع و از میان رفتن گونه های خوش خوراک و جایگزین شدن با گونه های سمی چون جغجغه و اسپند می باشیم و نگارنده خود شاهد بوده در مرتعی که با ایجاد سیم خاردار ممنوع التعلیف اعلان گردیده بود دامداران گوسپندان را از روی سیم به درون مرتع محصور منتقل می نمودند.

      به گمان شما چرا بسیاری از مراتع ایران همچون لار تخریب شده اند؟ چرا از سویی جنگل و مرتع ما افزون بر میزان علوفه تولید شده در سال پزیرای دام می باشد و از سوی دیگر نیازمند واردات گوشت قرمز با کیفیتی پایین همچون بوفالو از برزیل می باشیم؟ دام هایی که بصورت غیر مجاز و افزون بر پروانه چرا در مناطق حفاظت شده و حتی پارک های ملی تعلیف می نمایند به کجا می روند که کشور با این میزان مرتع تخریب شده و فرسایش خاک و انباشته شدن سدها از رسوبات ناشی از فرسایش هنوز محتاج واردات گوشت قرمز می باشد؟

      جناب آقای محمد

      نگارنده ساکن تنکابن(شهسوار سابق) می باشم. در شمال روزگاری عده ای به شدت در برابر چرای دام(بویژه گاو) در جنگل موضع منفی گرفته و به شدت ب این باور بودند که جنگل نشینان دامدار و گاوها سببساز نابودی جنگل و از میان رفتن نهال ها می باشند. در پاره ای نواحی شمال حقوق دیرینه گاوداران جنگل نشین خریداری شد تا در بیرون از جنگل گاوداری صنعتی تشکیل دهند ولی به دلایل گوناگون این طرح موفق نبود و مردمانی که برای هزاران سال در ارتباط مستقیم با زیستبوم جنگل هیرکانی بوده و نقش تولید کننده در جامعه را داشته ناگزیر به رانندگی وانت و تاکسبی پرداختند و شغل خدماتی جایگزین شغل تولیدی گردید.

      به گمان شما دلایل به قهقرا رفتن مراتع لار در چند دهه گذشته چیست و چه راهکاری را پیشنهاد می نمایید؟

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  6. محمد می‌گوید:

    جناب آقای کوشان مهران
    سازمان جنگلها آخرین باری که لار را ممیزی کرده و پروانه چرا صادر کرده سال ۱۳۶۳ بوده!!! چرا دولت نمیاد و ممیزی جدید انجام بده!!؟؟ عشایری که از جونشون برا حفظ و حراست از آب و خاک و دین و شرفشون گذشتن بنظر شما تابع قانون نیستن؟ مشکل اصلی در همه مراتع ضعف مدیریت دولت هست و بس! سازمان جنگلها باید نحوه مدیریت و نظارتشو بر مراتع اصلاح و به روز کنه و از همه چیز مهمتر متولی عرصه های طبیعی باید یکی بشه و از حالت مدیریت چندگانه خارج بشه. در همین لار محیط زیست یه ساز میزنه، منابع طبیعی ساز خودشو میزنه، وزارت نیرو و امور آبم ساز خودشو میزنه و جهاد کشاورزی هم ساز خودشو!!! تنها راه حل مشکلات زیست محیطی کشور جدا شدن بخشهایی از چند وزارتخانه و ادغام با سازمان محیط زیست و تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست هست

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  7. soheil ghahari می‌گوید:

    با سلام
    واقعا باید با این متخلفین برخورد جدی بکنن.
    آخه با این جریمه کم که دوباره به این سمتی کشیده میشن…
    در آخر یکی هم پیدا بشه به من بگه با این همه ماهی اونم خال قرمز چیکار میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟… واقعاً خوشمزست.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  8. مهدی گلی می‌گوید:

    ۱۰۹ قطعه از یک گونه در خطر انقراض
    این یک فاجعس

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  9. همیار می‌گوید:

    با سلام
    هر کجا مدیریت تدبیر میرزا کریمی باشد حتما با تمامی متخلفین مبارزه میکند چه حاج عباس چه نقی چه اکبر انشالله اکبر به جایگاه خود برگشته تا با شکارکش ها ومحلی های گریز از قانون و تصاحب گران زمین های منابع ملی بجنگد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  10. پاسدار افتخاری اداره کل می‌گوید:

    با سلام و خسته نباشی به آقا نقی عزیز.خدا قوت.
    انشاالاه که روزی برسه که با توانایی ها و تدبیر شما کل تخلفات لار برچیده بشود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  11. یامین می‌گوید:

    مادامی که سازمان محیط زیست با شکارچی و ماهیگیر قانونی سر ستیز دارد ، باید شاهد همچین تخلفات فاجعه باری باشیم .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  12. مجید می‌گوید:

    من واسم جای سواله
    اینا چی میشن؟ کلا گوشتای شکار که کشف می شند چی میشن؟
    خاک میکنند یا میخورندشون!
    اگه بخورند که یه جور تشویق محسوب میشه و اگه بریزند دور که اسراف میشه و گناهه؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. سیروان می‌گوید:

    آخه جریمه بیست هزار تومان برای ماهی به این ارزشمندی چیه ؟
    با یه حساب سرانگشتی میشه دو میلیون و دویست هزار تومان
    برای کسیکه ماشین کم کم ۶۰ میلیونی داره چیه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  14. سعید می‌گوید:

    دیروز لار بودم. خیلی متاسف شدم بخاطر اینکه تو این کشور زندگی می کنم و می بینم مردم چقدر در مورد طبیعت کم اطلاع هستند و به چه سادگی میشه به طبیعت آسیب زد بدون اینکه هیچ گونه کنترل و نظارت درستی وجود داشته باشه. سرتاسر این منطقه زیبای طبیعی پر بود از بطری نوشابه و آب معدنی و دوغ و پلاستیک و هزار جور مواد آلاینده دیگه. هیچ کنترلی بر ورود و خروج نبود و خیلی ها به راحتی و تحت پوشش تفریح کنار رودخانه مستقر شده و با هر وسیله ای از تور،‌ قلاب ماهیگری و حتی دست برای گرفتن یکی از نادرترین ماهی های جهان در تلاش بودند! و به راحتی می تونستند ماهی های صید شده رو از منطقه خارج کنند. وقتی با مردم صحبت کردم دیدم خیلی نگرانی از کنترل ندارند و حق هم داشتند چون هیچ کنترلی نبود! به نظر من باید از هر گونه ورود و خروج مردم به این منطقه تا حد امکان جلوگیری بشه یا اینکه کلیه ماشین ها هنگام خروج به صورت کامل بازدید بشند. در غیر اینصورت بزودی این منطقه به گند کشیده خواهد شد و افتخاری دیگر برای این نظام در تاریخ ثبت می شود!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  15. حسن می‌گوید:

    روستای ما سمت یوش هستش و رود خونه ای که از این مسیر میگذره یکی از جاهاییه که توش ماهی قزل الای خال قرمز پیدا میشه ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه وآگاهی اهالی منطقه وعدم نظارت کافی اونقدر از این ماهی شکار کردن که دیگه حتی ماهی هایی که به رشد کامل رسیده باشن پیدانمیشن ویواش یواش اگه اینجوری پیش بره دیگه فکر کنم تا چند سال دیگه فقط خاطره وعکسی از این ماهی باقی میمونه ونسلهای بعدی از لذت دیدن این ماهی زیبا محروم میشن متاسفانه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. نوید می‌گوید:

    با ۲۰ هزارتومن بیشتر تشویق میشن برن صید کنن برای همچین گونه ارزشمنی باید جریمه های ملیونی و حبس در نظر گرفت تا ازشون حفاظت بشه. ممنون بابت مطلب اموزندتون

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  17. ابی از پلور می‌گوید:

    من از اهالی پلور هستم روستایی نزدیک لار و کاملا آشنا به منطقه و شرایط آن ، به نظر بنده باید صید ماهی در رودخانه هراز را البته با صدور جواز امکان پذیر کرد و از طرفی از ورود عشایر به منطقه لار و هرگونه صید در لار جلوگیری نمود تا بتوان از انقراض این گونه ممانعت نمود. بارها در این مناطق شاهد این بودم که ماهیگیرانی که امکان صید قانونی به آنها داده نشد بعد از مدتی تور به دست گرفته و شبها به صید غیر قانونی و بی رویه ماهی ها مبادرت نمودند و یا عشایر که در مناطق بکر لار چادر زده و شبها با تور و دام و … به جان ماهیهای خال قرمز می افتند و مطمئن از اینکه مامور ها اون وقت شب یا اصلا گشت شبانه ندارند یا اگر داشته باشند تو ی اون تاریکی اونا را نمی توانند ببینند تا دستگیر کنند. متاسفانه بعضا خبرهایی ناراحت کننده تر از اینها نیز به گوش اهالی می رسد و اون اینکه برخی از انسانهای پست تر از هر حیوان با ریختن مواد شوینده بسیار قوی مثل وایتکس به داخل رودخانه و یا با وصل نمودن سیم برق از موتور برق به داخل آب اقدام به حرکت غیرانسانی نموده و ماهیها را قتل عام نموده و به روانه بازار می کنند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>