جلسه وزیران محیط زیست اکو به ریاست ایران تشکیل شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: جلسه وزیران محیط زیست اکو در نشست عالی رتبه مجمع محیط زیست ملل متحد در نایروبی پایتخت کنیا به ریاست معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ۱۶۰ کشور در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد در کنیا امروز و فردا (پنج شنبه و جمعه) جلسه خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد، وزیران محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) نمایندگان دولت ها و سازمان های بین المللی و منطقه ای در این اجلاس شرکت کرده اند.

تمرکز بر اهداف توسعه پایدار، دستور کار توسعه برای سال ۲۰۱۵ به بعد، مقابله با تجارت غیرقانونی حیات وحش، اقتصاد سبز و حاکمیت قوانین محیط زیست برنامه کاری این اجلاس را تشکیل داده و علاوه بر آن نشست های جانبی در مورد چالش های جهانی تغییرات آب و هوایی برگزار خواهد شد.

معصومه ابتکار پس از ورود به نایروبی در نشست مشورتی وزیران محیط زیست اکو به عنوان رییس نشست شرکت کرد، در این جلسه که به منظور بهره گیری از تجربیات جهانی در حل مسائل محیط زیستی برگزار شد، شرکت کنندگان به شناسایی راهکارهای اجرایی شدن برنامه عمل همکاری محیط زیستی و گرمایش جهانی میان کشورهای عضو اکو و یافتن مسیری برای استفاده از فرصت های منطقه ای و جهانی در بیشبرد اهداف منطقه ای پرداختند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در این نشست با بر شمردن مشکلات موجود در منطقه، کشورها را به گسترش همکاری ها و توجه به بعد فرامرزی چالش های محیط زیستی فراخواند.

وزرای محیط زیست کشورهای عضو اکو در پایان جلسه بر توجه به محیط زیست به عنوان یک اولویت میان بخشی در سازمان اکو، توجه به موضوع بلایای طبیعی منطقه از منظر اثرات محیط زیستی آن و لزوم مطالعه بر روی وضعیت محیط زیست منطقه با همکاری برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ)، بررسی امکان همکاری با کنوانسیون تغییرات آب و هوا و ایجاد و گسترش استراتژی منطقه ای در مبارزه با تغییرات آب و هوا، پیگیری ترویج اقتصاد سبز، یافتن رویکرد منطقه ای با همکاری بدنه های بین المللی و ضرورت مشارکت اکو و سازمان ملل در بهره مندی از منابع مالی برای مدیریت پایدار جنگل ها در منطقه اکو و نیز ادامه کمک رسانی از طریق افزایش مشارکت و همکاری با سازمان های بین المللی تاکید کردند.

سازمان همکاری های اقتصادی اکو دارای ۱۰ عضو منطقه ای شامل افغانستان، آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان است.

درحاشیه اولین مجمع محیط زیست ملل متحد، جلسه شام کاری به دعوت مشترک وزیران محیط زیست لهستان، پرو و فرانسه (روسای سه کنفرانس اخیر اعضای متعاهد به کنوانسیون تغییرات آب و هوا)، با حضور وزیران محیط زیست کشورهای جهان تشکیل شد.

در ابتدای این نشست آقای آخیم اشتاینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد بر اهمیت موضوع تغییرات آب و هوا و ضرورت پیشرفت مذاکرات تأکید کرد. سپس هریک از وزیران میزبان مراسم بر انتظارات، مسیر پیش رو و دشواری های موجود در رسیدن به توافق جهانی اشاره و تأکید کردند که کشورها با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و چاره ای برای بقا و دوام حیات بشر وجود ندارد مگر اینکه همه کشورها در عرصه کاهش گازهای گلخانه ای به سرعت گام بردارند.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه به عنوان مهمان ویژه شرکت و در سخنانی پیرامون چگونگی پیشرفت و لوازم تنظیم توافقنامه ای همه جانبه گفت: اعتماد سازی میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به منظور حصول اطمینان از پایبندی کشورهای توسعه یافته به تعهدات تاریخی و تعهدات جدید خود ضروری است.

وی با اشاره به اینکه لازم است کشورهای صنعتی در مسیر دسترسی به توافقنامه جایگزین پروتکل کیوتو تلاش کنند، خاطر نشان کرد که رعایت توازن، انصاف و عدالت در سند و در تنظیم تعهدات بایستی مدنظر باشد و همه بدانند که اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت باید از محوری ترین ملزومات توافق نامه قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد پذیرش تعهدات از سوی کشورهای درحال توسعه از سال ۲۰۲۰ به بعد به پذیرش و اجرای تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، انتقال فناوری، ظرفیت سازی و تأمین منابع مالی توسط کشورهای توسعه یافته برای کشورهای درحال توسعه بستگی دارد و این موارد بایستی در دوره زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تحقق یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افکار عمومی اکنون درباره تغییرات آب و هوا به آگاهی رسیده و اثرات آن را در همه جای جهان تجربه می کند. در منطقه ما خشکسالی و کاهش بارش از یک سو و سیل و تخریب اراضی کشاورزی از سوی دیگر امنیت غذایی را به مخاطره انداخته که اینها اثرات ملموس گرمایش جهانی است.

ابتکار با اشاره به اینکه ایران در منطقه ای قرار گرفته که میانگین ۱ تا ۱٫۵ درجه سیلسیوس افزایش دما را تجربه کرده، بر ضرورت توجه به آسیب پذیری و شکنندگی محیط زیست این منطقه تأکید کرد.

+25
0
  

10 دیدگاه

  1. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    سخنرانی خوبی داشتن خانم ابتکار؛ ایشون به خوبی و محکم به نوعی به انتقاد از کشورهای توسعه یافته پرداختند
    کشورهای توسعه یافته از سویی به کشورهای در حال توسعه برای کاهش گازهای گلخانه ای فشار می اورند و از سوی دیگر یا فناوریهای نوین را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار نمیدهند و یا اینکه کشورهای در حال توسعه را در رسیدن به فناوریهای نوین با چالش روبرو میکنند و این میسر نمیشود مگر با همکاری متقابل و بین المللی و به دور از نگاه سیاسی و اقتصادی منفعت طلبانه قدرتهای جهانی
    چه خوب خواهد شد حالا که ایران ریاست اکو را به عهده دارد خانم ابتکار از مسئولین محیط زیست ترکیه نسبت به رها سازی بخش بیشتری از آبهای ذخیره شده پشت سدهایی که در ترکیه بر روی دجله و فرات بسته شده درخواست کند تا شاید کمی از این ریزگردهایی که بلای جان ایرانی و طبیعت ایران شده کاسته شود
    ممنون دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

      امید است این جلسات و نشست ها پا را ازحد حرف فراتر
      گذاشته و عملا وارد گود شده و کاری برای محیط زیست و
      حیات وحش رو بنابودی و شکننده کشور انجام دهند….

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. RAPSON می‌گوید:

    (از قول تمام درختان و جانداران و طبیعت)//خواهش میکنیم برای ما کاری کنید

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. محیط بان جنوب می‌گوید:

    خانوم دکتر از سران کشورهای شرکت کننده بایستی از وضعیت محیط بانانشان می پرسیدید و شرایط کار آنها را با محیط بانان ایران مقایسه می کردید و خداییش می پرسیدید که دستمزد آنها چند دلار است و وضعیت محیط بانان ایران رو بهشون توضیح بدهید گریه شان در می آید و حالا هی برو سخنرانی کنید و بعضی جاها جایزه بگیرید
    چی به محیط بانان ایران می رسد که چند ماه است نه ماموریت نه اضافه کار وو نه …و پول بنزین را باید بنزین ۱۰۰۰ تومانی بزنند و متاسفم برای خودم و همه محیط بانان که تاکنون هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت معیشتی شان صورت نگرفته و کارشناسان که برای بازدید به شرکت ها می روند وضع مالیشان باز بهتر از ماست یک سر به کل استانها بزن ازون کارشناسی که حقوق محیط زیست می گیره بپرس چطور تونستی خانه و ماشین آنچنانی داشته باشی؟ این درحالی است که کارشناسان هم ردیف اون هیچ چیز ندارند .
    آیا به نظر شما بهتر نیست محیط زیست سالم سازی بشود و ارگانی باشد مقتدر نه با وجود برخی کارمندان ؛ محیط زیست زیر سوال برود
    بایستی اول حقوق پرسنل را افزایش بدهید و بعد نهادهای بازرسی و حراست سازمان را تقویت کنید و افراد سالمی را بگمارید تا خود محیط زیست را از شر وجود افراد متخلف درونی پاکسازی کنند
    مامورین را هم پاکسازی کنید چون اگر افراد پاک نداشته باشید به خود سیستم آسیب می رسانند. پاک منظورم جسمی و روحی است

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. جمشید ازخوی می‌گوید:

    دیده بان محترم محیط زیست و حیات وحش بسیار بجا خواهد بود که از کشورهای عضو مجمع ذیربط که درسطح وزارت ، وزیر محیط زیست دارند، گزارش تحقیقی را برای آگاهی کاربران به اشتراک بگذارند. کشور هائی نظیر فرانسه و لهستان کارنامه خوبی در امر حفاظت از گونه های در خطر انقراض دارند. محیط زیست در کشور سابقا دوست و برادر ترکیه در سطح وزارت تعریف شده و جهت آگاهی کاربران باید خاطر نشان کرد که این کشور در امر تلفیق محیط زیست با توسعه پایدار بسیار هوشمندانه عمل کرده است. این کشور دارای سومین رده جنگلهای دست کاشت در جهان است.!!!!!! (مقایسه کنید با ایران !) و بنظر نگارنده اگر شمال غرب فلات ایران اندکی سبز و بارانی است از برکت کشور دوست است.! و اما درمورد احداث سد، بنده از سال ۱۳۶۹خورشیدی!!!! طی گزارشی تلویزیونی در شهر مرزی ماکو در جریان پروژه های عظیم سد سازی بر روی سر شاخه های رود تمدن ساز فرات قرار گرفته و از سطح و حجم پیشرفت صنایع این کشور در حیرت ماندم.!!! به تحقیق حدود ۳۰سد بر روی سر شاخه های این رود بسته شده که به نظر نگارنده رفتار بیرحمانه ای بشمار میرود و گزیده خواهد بود، دیده بان محترم جهت تنویر افکار کاربران گزارش مبسوطی در این خصوص ارائه کند. داستان ریزگردها قصه پر غصه ایست که ربط دادن آن با سد سازی ترکیه بر روی فرات تنها ساده سازی و پاک کردن صورت مسئله است هموطن.!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      شهرداری ترکیه هم در سر و سامان دادن به وضعیت سگها و گربه ها بسیار متمدنانه و منطبق با تعالیم الهی عمل کرده است. بطوری که اکنون توانسته اند جمعیت این حیوانات را تحت کنترل درآورند بدون آنکه آنان را از حق حیات محروم کنند. شهرداری ترکیه از کشتار سگها توسط شهرداری ها در ایران بسیار شگفت زده شده است و آن را با تعالیم اسلامی مغایر دانسته است.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • زهره می‌گوید:

        دوست عزیزی که منفی می دهی بنده در تایید کامنت بالا که استفاده از تجربیات زیست محیطی ترکیه را مطرح نموده اند به موضوعی اشاره کردم که حقیقت است. محیط زیست شامل شهر هم می شود و شما که منفی داده اید مطلب زیر را بخوانید.
        ecnn.ir/mobile/shownewsmobile.aspx?id=5206

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  5. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    سدهایی که در ترکیه از گذشته های دور ساخته شده از علل افزایش ریزگردها از همان گذشته ها بوده اند البته سدسازی در ترکیه علاوه بر مصارف آبی یا تولید برق به نوعی فشارهای سیاسی و اقتصادی بر کشورهای سوریه و عراق است
    البته اگر دوستان دقت میداشتند بحث ریزگردها به این چند سال ختم نمیشود!! در زمان صدام هم مشگل ریزگردها وجود داشت اما حکومت وقت عراق با مواد نفتی تا حد زیادی ریزگردها را کنترل میکرد!!!
    سد سازی در تکیه استفاده بی رویه از آبهای سطحی و زیرزمینی را افزایش داده که در گذر زمان تشدید بیابانزایی و تشدید ریزگردها را به دنبال داشته است اینکه فکر کنیم ریزگردها در این چند سال وقوع داشته و اینکه فکر کنیم سدسازی در گذر زمان در ترکیه در تشدید ریزگردها هیچ اثری نداشته ساده سازی و پاک کردن بخشی از صورت مسئله و البته کم کردن مسئولیت مسئولان است!!…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  6. بالابان می‌گوید:

    سرکار خانوم ابتکار ضمن ارزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای شما که این خود البته ارزوی نجات و سرزنده بودن طبیعت ومحیط زیست میهن عزیزمان میباشد !
    صد البته شما مطلع هستید بر مسندی قرار گرفته اید که چشم امید میلیونها طبیعت دوست ایرانی بر ان معطوف است مسندی که با خون دل خوردن های اسکندر فیروزها و عرق جبین امیر اهنین ها و هزاران ماموراز جان گذشته دیگر که درنهایت فقر و عدم امکانات حاضر به فروش منطقه و شکارشان نبوده اند !!!!
    سرکار خانوم ابتکار عزیز به داد حیات وحش ایران بشتابید فرصت زیادی نداریم برای جبران خسارتهای وارد شده مخصوصا” در این چندسال اخیر !!!
    بیایید نظارت بر حیات وحش را با استفاده از اشخاص متخصص در این کار به صورت سازمانی قوی و مسلط بر کار مناطق گسترش دهید مطمعنا” این کار امکانپذیر نخواهد بود مگر با مطالعه و به روز شدن اطلاعات مناطق و استفاده از افراد متخصص و دلسوز

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. جمشید ازخوی می‌گوید:

    خشک کردن نی زار های هور العظیم در مرز ایران با عراق برای ادامه جنگ ویرانگر ،که پیامدی جز نابودی دنباله تمدن فلات ایران زمین و غارت آثار و ابنیه تاریخ اجداد تمدن ساز ایرانیان پیشین در عراق کنونی نداشت! همچنین گرمایش جهانی عارض بر رعایت نکردن کنوانسیون کیوتو و ریو! حداقل ،توسط کشورهای متعاهد در خاورمیانه، گسترش و توسعه عظیم صنعت باغبانی ترکیه ، خشک شدن نگین آبی آذربایجان علیرغم هشدارهای کارشناسان ذیربط داخلی و بین المللی، نظیر آلمان ، هلند، ایالات متحده و بنای پلی به غایت زشت بر روی زیباترین در یاچه ایران،!!! توسعه بیرویه سطح کشت گندم و جو در قالب طرح خود کفائی گندم در کشور، توسعه سطح باغات سیب زرد و قرمز در شمالغرب کشور، ساخت بی رویه سد بر روی رودخانه های غرب کشور، آنهم در شرایطی که بعلت گرمای هوادر اکثر ماه های سال تبخیر شدید آب پشت سد ها رخ میدهد و رسوبی بودن بستر سدهای بنا شده و درنتیجه فرار آب ،از عوامل دخیل در تشدید وضعیت موجود بشمار میاید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>