عاملین کشتار بیرحمانه حیات وحش در لارستان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: صبح روز گذشته (چهارشنبه ۹۳/۴/۴) به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به مناطق آزاد لارستان نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم محدوده مذکور شده و به جستجوی منطقه پرداختند.

خدانظر انصاری سرپرست اداره محیط زیست لارستان در این باره گفت: پس از ساعت ها جستجو و دوربین کشی محیط بانان متوجه حضور دو فرد مسلح شده و در اقدامی ضربتی هر دو متخلف را غافلگیر و دستگیر نمودند.

خدانظر انصاری افزود: در جریان بازرسی از متخلفین لاشه ۱۶ قطعه کبک وحشی، یک قبضه اسلحه شکاری تک لول، یک قبضه اسلحه شکاری دولول، یک قطار فشنگ غیرمجاز چهارپاره، تعداد زیادی فشنگ ساچمه زنی، چاقو، دوربین و سایر ادوات صید و شکار کشف و ضبط گردید.

پس از انتقال متهمین به اداره محیط زیست، محیطبانان طی هماهنگی با مقام قضایی به بررسی گوشی تلفن همراه شکارچیان پرداخته و با تصاویر ناراحت کننده ای روبرو شدند.

……………….تصویر: لاشه ۱۶ قطعه کبک، سلاح، مهمات و ادوات کشف شده از شکارچیان غیرمجاز

مامورین در جریان این بازرسی تصاویر متعددی از کشتار گونه های متخلف جانوری ازجمله انواع پرندگان و پستانداران وحشی مواجه شدند.

شکارچیان متخلف در جریان بازجویی ها علاوه بر شکار غیرمجاز ۱۶ قطعه کبک به کشتار ۳ عدد تشی و تمامی پرندگان موجود در تصاویر اعتراف نموده و پس از تنظیم صورتجلسه تخلف جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

تصاویر زیر برخی از عکس های بدست آمده از گوشی تلفن همراه متهمین می باشد:

+23
-120
  

58 دیدگاه

  1. همیار محیط زیست می‌گوید:

    سپاس از محیط بانان فداکار لارستان
    نیروهای محیط زیست لارستان با وجود گستردگی مناطق، تعداد بی شمار اسلحه در دست مردم این منطقه و با وجود کمبود امکانات و نیرو انصافا خیلی عملکرد خوبی داشتند و علاوه بر منطقه حفاظت شده هرمود که تقریبا امنیت کامل رو اونجا برقرار کردند مناطق آزاد رو هم دارن کنترل می کنن
    همه می دونیم با این کمبود نیرو کنترل مناطق چهارگانه هم بسیار مشکل است و رسیدگی به مناطق آزاد تلاش بسیار زیادی رو طلب میکنه

    امیدوارم حکم سنگینی برای این دو انگل صادر بشه
    این انگل ها باید از جامعه دور نگه داشته بشن

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 5

    • مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

      انگل رو خوب اومدی
      عالی بود

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 8

    • پلنگ مراکان می‌گوید:

      ‏‎ ‎ننگ برشما باد واقعا اینها جنایتکار هستند….

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

      • فایزه می‌گوید:

        بچه ها یک خبر تا دو ماهی دیگه شکارکش های موته از زندان میان بیرون یادتون که هست صدتا اهو کل بز کشته بودند بعد قاضی تبرئه کردشون اگه.یادتون نمی اد برین عکساشا نگاه کنید. حالا دوباره میان خبر درست میکنند صدتا دیگرو می کشند وبعد بایک پارتی کلفت تبرئه میشند اینو گفتم که ظرفیت پذیرش وخواندن خبرای قتل عام درونتون افزایش پیدا کنه بره بالا

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

        • مهسا می‌گوید:

          گناه کسانی که روی جنایت این وحشی ها سر پوش گذاشتند بیشتر از این شکار کش ها نباشد ،کمتر نیست. حالا الان از دست ما اگر کار موثر و منطقی ساخته است دوستان بفرمایند.

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • Ali می‌گوید:

      حکم سنگین ……تو ایران…………..برای محیط زیست…………..فوقش چند ماه حبص تازیری ……………….جریمه ی نقدی …………..همین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟http://sedayetabiat.persianblog.ir/

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  2. دوست می‌گوید:

    ای لعنت..
    ننگ..
    واقعأ شرم اوره..

    خبر از لارستان زیاد میاد..
    سه علت داره..
    فرهنگ ضعیف..
    جاده های بی مورد که ضریب حفاظتی رو پایین میاره..
    سه محیطبانان زحمت کش و هوشیار..

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 1

    • امین منصوری می‌گوید:

      دوست عزیز گفتی سه علت داره، علت اصلیشو نگفتی، علت اصلیش گرسنگیه، گرسنگی

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 18

      • علی می‌گوید:

        یعنی آقا امین گرامی در لارستان هیچ غذایی گیر نمی آد ؟!
        یعنی مردم لارستان نمیتونن هیچ حیوانی رو پرورش بدن ؟!
        یعنی فاقد هر نوع کشاورزی و منبع درآمد هستند ؟!
        فکر نمیکنم این دو قولچماق البته ببخشید این عبارت رو بکار میبرم فقط از راه شکار زندگی کنن
        سالهاست که انسانها شکار رو به عنوان تنها منبع زندگی دیگه در نظر نمی گیرند

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 15

        • امین منصوری می‌گوید:

          برادر عزیز در هر کجا که بگویید غذا و گوشت وجود دارد ولی گوشت را که مفت یا با ماچ نمیدهند، به نظر شما اقشار کم درآمد جامعه توان خرید گوشت کیلویی ۴۰ هزار تومان را دارند؟ دیشب اخبار گفت رییس مرکز آمار کشور گفته، خانواده ای که ماهی ۲۷۰ هزار تومان درآمد دارد مستضعف نیست.!!!اگر شما نیز با ایشان هم عقیده اید ، حق با شماست

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 12

          • Azimi می‌گوید:

            جناب آقای منصوری
            همه ی ما به خوبی می دانیم که عاملین اصلی شکار غیر مجاز حیوانات افراد فقیر نیستند. بلکه بسیاری از آنها با خودروهایی گران قیمت، و نیز تجهیزات گران قیمت به شکار می روند.
            ضمناً در حال حاضر اکثریت مردم ایران در مضیقه اند، اما به هیچ وجه مانند وحشی ها به حیوانات هجوم نمی برند. و همچنین اینکه غالب غذای ما انسان ها گیاهان، میوه ها و یا موادی است که اساس آن از گیاه است(نان، برنج و…) و نیز اینکه بنده ی حقیر نیز توان مالی خرید گوشت را ندارم اما به هیچ وجه به خودم این اجازه را نمی دهم که به مخلوقات زیبای خدا را به چشم وعده غذایی بنگرم.
            جناب منصوری ما خودمان در کوه و طبیعت بزرگ شده ایم و به خوبی می دانیم چه کسانی شکار می کنند. آیا نیازی هست بگویم چه کسانی شکار غیر مجاز می کنند و سپس با پارتی بازی یا قلدربازی از دست قانون می گریزند.
            موفق باشید.

            داغ Thumb up 9 Thumb down 11

          • گنجشک ! می‌گوید:

            بی خود مغلطه نکن داداش ! این ادوات شکار که توی عکس ها می بینی ، فکر می کنی قیمتش چقدره ؟ آدم گرسنه و فقیر از کجا این همه پول داره که بره ادوات شکار بخره ؟
            جالبه هروقت چند تا شکارچی رو می گیرند عده ای در حمایت از این اراذل و اوباش زحمتکش ! بحث گرسنگی و فقر رو پیش می کشند !!! .

            داغ Thumb up 10 Thumb down 11

        • Ali می‌گوید:

          اقا مگه عصر حجر مردم برن شکار غذا بدست بیارن چرا جوک میگید اگه این جوری باشه مردم لارستان و بقیه جاها الان فقط باید شکار میکردند اون وقت ببین وضعیتمون چی میشد………..هههههههه……… شکار برای تفریح در ایران انجام میشه دوست من چه طور چند میلیون پول دارن اصلحه تیر چهارپاره و دوربین و ………بخرن پول یک کیلو گوشت ندارن بدنhttp://sedayetabiat.persianblog.ir/

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

      • حسام علی می‌گوید:

        دوست عزیز اصلا با صحبت شما موافق نیستم چون گرسنگی باعث نمیشه که این کشتار رو انجام بدن با پول همین فشنگ هایی که متخلف ها همراه دارن کافی هست که چند کیلو گوشت رو راحت برن سر مغازه و بخرن نه اینکه بیان به محیط زیست لطمه بزنن صرف اینکه گرسنه هستند.
        امیدوارم چند میلیونی جریمه بشن تا حداقل واسشون درس عبرتی باشه و این زیبایی های طبیعت ایران رو اینطور ساده بی جان نکنند.

        داغ Thumb up 14 Thumb down 13

        • امین منصوری می‌گوید:

          نکنه فکر میکنید هر روستایی که یه تفنگ تک لول و ده تا فشنگ پران داشت، میلیاردره؟ نه این خبرها نیست، صداتون از جای گرم در میاد. یه سر به روستاهای دور افتاده سفر کنید ببینید چه خبره…

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

      • فایزه می‌گوید:

        آهان چه راه حل خوبی هرکی که یکم درآمدش کمتره بره آهو پرنده شکار کنه خوب خدارو شکر مشکل فقر با پیشنهاد شما حل شد
        آقای محترم اگه همه مثل شما فکر می کردند که دیگه هیچ موجود زنده ای رو زمین نبود.

        داغ Thumb up 12 Thumb down 10

        • میثم می‌گوید:

          دوستان..
          یک دلول اترک غیر مجاز به قیمت ۶۰۰هزارتومام خریدم. در یک طرح عجیب غریب اعلام مجوز بدون هیچ اموزشی به سلاح مجوز دادن. فشنگ ساچمه دونه ای ۱۳۵۰ تومان البته با افزایش قیمت در امسال و دونهای ۶۰۰تومان در سال های گذشته.. حفاظت از زیستگاه ها هم پایین هست. فشنگ چهارپاره هم دونه ای ۶-۷هزار تومان در گرانترین حالات که البته به صورت قاچاق وارد میشه
          اموزش و فرهنگی هم در کار نبوده.
          خوب بخونید….
          گوشت مرغ اشغال کیلوی ۵-۶هزار تومان و گوشت قرمز کیلویی۳۰-۴۰هزارتومان بسته به منطقه…
          تفنگ م که به قیمت مفت غیر مجاز خریدم. و حالا مجوز داره بر میدارم میزنم به کوه . میرم سر چشمه یه کومه درست میکنم. صبح زود. منتظر میمونم کبک های تشنه میان که اب بخورن خوب صبر میکنم که جمع بشن از تفنگ کش کونه تفنگ در میارم و…. با یک شلیک میشه حتی تا ۱۰-۱۲کبک رو کشت. هر کبک ۵۰۰گرم در نظر بگیریم میشه ۵-۶ کیلو گوشت به نراتب بهتر از گوشت مرغ. بله دوستان فقط با ۱۳۵۰تومان میشه اینقدر گوشت کبک خرید.

          یه روز دیگه میدونم که کجا قوچها و کل ها تواین فصل کجا هستن . این دفعه دولو ل ترکم که غیر مجاز به قیمت مفت هریدم و الان مجوز داره بر میدارم میرم سراغشون. هدفم گوشت هست پوست شاخ میخوام چکار. بز کل قوچ میش بره بزغاله فرقی نداره گوششششششت فقط گوشت…
          چهرپاره میزارم تو تفنگ میگردم میگردم… قوچ کل بزرگ خیلی زرنگ هستن و لی خوب میدونم کجا پیداشون کنم. یکی دورز گشت یه کل بزرگ تو سختون دیدم. باد میگیرم و دور میزنم از بالای سرش در نیا از فاصله نزدیک و ….. با۶-۷هزارتومان دست کم ۴۰-۵۰کیلو گوشت میخرم…
          منطقه ما هم کار نیست درامد کمه خرید گوشت اینجوری به صرفه تر هست.
          یکم سخت هست خرید گوشت به این شکل ولی خوب منم که بیکار کاری ندارم یه تفریح کردم واسه خودم. پولم کجا بود برم وشت کیلوی ۴۰تومن بخرم..گ

          این داستان امروز خیلی ازمناطق ایران زمین هست متاسفانه….

          شاد پیروز باشید
          .

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • کوشان مهران می‌گوید:

            حقیقت را به شیوا ترین شکل بیان نمودید.

            همین حکایت در آمریکای ۱۱۰ سال پیش نیز بویژه ایالت های غربی بود. قانون اساسی مالکیت سلاح را مجاز دانسته و وضع اقتصادی نیز در طبقات پایین مناسب نبود و گوشت در آن روزگاران برای بسیاری در حکم غذای لوکس بود(یکی از مهم ترین موارد تشویقی برای سربازگیری در آن روزگاران در کنار پرداخت اندکی حقوق تضمین راهم نمودن سه وعده غذا بوده است).

            شکار گوزن و اردک در کنار تامین معاش خانواده های پرجمعیت می توانست با فروش مقداری درآمدزایی ایجاد نماید.

            تکرار مکررات خسته کننده است ولی خلاف باور عموم در اواخر قرن هژدهم نسل شوکا و گوزن سرخ در سرتاسر انگلستان و ویلز و جنوب فرانسه به دلیل شکار و تخریب زیستگاه نابود شده و در آمریکای اوایل قرن بیستم عملا گوزن دم سپید چندانی در ایالات شرقی برجای نمانده و نسل الک و موس به کلی نابود شده بود.

            پس چرا اکنون جمعیت گوزن دم سپید تا بدین اندازه زیاد است و بدون دخالت انسان گوزن موس پس از حدود دو قرن خود به ایالت نیویورک بازگشته است؟

            لابد کاری صورت گرفته؟
            چه شیوه مدیریت بکار بسته و چه راهکارهای جدیدی استفاده نموده اند؟

            پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  3. مهدی حدادی می‌گوید:

    درود بر محیط بانان زحمت کش لارستان.خسته نباشید.
    تا کی باید شاهد این قتل عام باشیم ؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  4. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    این بی شرفا براشون فرقی نمیکرده چی بزنن حالا تشی یا باکلان یا کبوتر و اردک هر چی جلوی چشمشون میامده با اون اسلحه بی صاحب موندشون میزدن!!
    قطعا این تصاویر بخشی از جنایات این جانیان هست اما امیدوارم قاضی به تمامی تصاویر و اعترافها استناد کرده و حکمی قاطع بده

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      به خاطر اینه که هر فشنگ سههپمیه مهام دونه ای ۱۳۵۰ تومان هست به همین مفتی.
      تفنگم که فراوان. با این اعلام مجوز که حتی کارت پایان خدمتم نخواستن تفنگ ریخته همه جا.
      جنگ افزار سازیم که تکلول نخجیر سهمیه ای میدن ۸۰۰ هزار تومن. تو فروشگاه های شکار به تعداد زیاد توزیع میشه

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

      • رضا می‌گوید:

        من می خوام داداش آدرس بده ۸۰۰ تومان من برم بگیرم . یا اطلاعاتتون بروز نیست یا کلا همه حرفاتون مثل قیمتا که دادی ………..
        اگه زیر ۳ تومان اسلحه اسلحه فروشی بهت نرخ داد بگو من می خوام شیرینیتم میدم

        داغ Thumb up 4 Thumb down 7

        • میثم می‌گوید:

          دوست عزیز خودم از جای که اسم بردم و متاسفانه دیده بان حذفش کرد تکلول نخجیر به قیمت ۸۶۰هزار تومان برای دوستمون ثبت نام کردیم و بعد از چند ماه تحویل گرفت. شما یه جرخی بزن تو بعضی نهاد های خودجوش مردمی پیدا میکنی.
          البته نخجیر ۳با کالیبر۵۷*۸و۲۷۰ هم به قیمت ۳۷۰۰هزار تومان سهمیه میدادان که من هر کاری کردم موفق نشدم ثبت نام کنم. البته نه اینکه نبود . بود ولی مال از ما بهترون بود

          داغ Thumb up 4 Thumb down 2

        • میثم می‌گوید:

          تو شهرستان نخجیر یک ازاد به قیمت دوتومن به راحتی گیرت میاد

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  5. فریبا می‌گوید:

    درود بر آقای انصاری این مرد خستگی ناپذیر طبیعت.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  6. طبیعت دوست می‌گوید:

    خدا قوت محیطبانان عزیز لارستان که با وجود این هوای به شدت گرم جنوب دست از تلاش نکشیده و همچنان از طبیعت ایران محافظت میکنید.
    هر جای دنیا بود بخاطر این خدمت از شما تقدیر ویژه به عمل می آمد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  7. ندا می‌گوید:

    من خودم چند باری از لارستان عبور کردم باور کنید حتی توی پاییز هم هوا خیلی گرم بود چه برسه به الان که توی تابستون هستیم. به نظر من باید از آقای انصاری و این همکار خوشتیپ و با غیرتشون تقدیر و تشکر بشه.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  8. هرمز می‌گوید:

    و باز هم لار و باز هم شکارچی غیر مجاز و باز هم محیطبانان شجاع و با غیرت.
    اطمینان دارم این خبر آخرین خبری نباشه که از لارستان شاهد اون هستیم.
    این منطقه واقعا وسعت زیاد و آدمهای شکارچی زیادی داره و البته محیطبانانی که چون کوه در مقابل شکارچیان ایستادن

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  9. نگین می‌گوید:

    باید در لارستان که یکی از مناطق مهم ایران به عنوان زیست گاه گونه های متعدد جانوری از جمله قوچ مینیاتور لارستان در منطقه حفاظت شده هرمد هستش ، تدبیر جدیدی بکار گرفته بشه.
    آخه این محیطبانان زحمت کش چقدر امکانات و نیرو دارن که هم از منطقه حفاظت شده هرمود حفاظت کنند و هم به مناطق آزاد سرکشی کنند!
    هممون میدونیم که محیطبانان از حداقل امکانات برخوردار هستند.
    به نظر من اینهمه که نبود امکانات و نیرو داره به محیط زیست آسیب میرسونه شکارچیا آسیب نمیرسونن.
    چند سال پیش قوچ لارستان به مرز انقراض کامل رسید ولی الان خدا رو شکر با تلاش محیطبانان و با یاری خدا آمار این گونه به حد قابل قبولی رسیده ولی اگه خدایی نکرده این گونه به انقراض میرسید واقعا جواب دنیا رو میخاستیم چی بدیم؟
    از خانوم ابتکار خواهش مندیم که فکری برای اینگونه مناطق بکنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  10. امیر می‌گوید:

    این از خدا بی خبران که به هر جنبنده ای شلیک کردند!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • گنجشک ! می‌گوید:

      برای این افراد حرام یا حلال گوشت بودن شکار هیچ اهمیتی ندارد . فقط از کشتن لذت می برند و این مسئله ای روانیست ! .

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  11. مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

    ضمن عرض خسته نباشید خدمت این محیط بانان زحمتکش
    و تقدیر و تشکر از تمامی زحماتی که بطور شبانه روز برای حفاظت
    از محیط زیست و حیات وحش این مرزوبوم متقبل میشوند…
    سازمان بطور جد وظیفه دارد مناطق خاصی مانند لارستان که
    وجود گونه های خاصی منحصرا در آن نواحی زیست می نمایند
    را بطور ویژه پشتیبانی و ساپورت نماید گونه ای مانند قوچ لارستان
    که همانگونه که همگان استحضار دارند درکره زمین تنها در این
    منطقه یافت میشود سزاوار کم توجهی و کمبود نیروی انسانی
    نمیباشد و حتما باید مورد عنایت بیشتر قرار گیرد…
    در مورد این دو غارتگر وحشی هم امیداست حکمی قاطع که در
    خور جنایات بیشمارشان است برایشان صادر شود…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  12. پورشمسی می‌گوید:

    ماباید به رسول آقا افتخار کنیم که به وظیفه خود عمل کرده و عاملین شکار کوههای لارستان از جمله کوه بهاش دست گیرکرده
    ما اهالی روستای زینل آباد کمال تشکر می کنیم و افرادی هستند که از سمت که در اختیار دارند به سادگی سو استفاده می کنند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای پورشمسی گرامی؛
      آیا امکان دارد درباره پوشش گیاهی، منابع آبی، وضعیت دام اهلی و سگ گله و حیات وحش منطقه همچون جبیر، پازن و گوسپند کوهی لارستان و پرندگانی همچون کبک و هوبره و گوشتخواران توضیحی مبسوط بفرمایید؟
      آیا در منطقه شما شاه روباه نیز وجود دارد؟

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • پورشمسی زینل ابادی می‌گوید:

        در منطقه ماوکوه بهاش که قسمتی از رشته کوههای زاگرس جنوبی می باشد همه نوع حیوانات و پرندگان وجود دارد ولی شکارچیان آسایش را از این کوه گرفته اند و تا حد نابودی رسانده اند و بیشتر شکارچیان از شهرههای اطراف و راهنمایی چند سنگدل روستای زینل آباد راه به کوه باز کرده اند و به قول خودشان تفریح با تفنگ می پردازند
        انشاءالله با همبستگی اهالی و بسیج مردمی شکارچیان را از این منطقه دور کنیم

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

      • حیات وحش ایران می‌گوید:

        جناب کوشان مهران عزیز
        اگر بخوام بطور مختصر از پوشش گیاهی و جانوری لارستان و منطقه حفاظت شده هرمد لار اطلاعاتی بدم باید بگم که همچون سایر کوه های رشته کوه زاگرس کوه های این منطقه نیز دارای گیاهان دارویی متعددی میباشد که مهم ترین اونها میتونم به گیاه آنغوزه و آویشن کوهی اشاره کنم. از نظر گونه های جانوری هم که گونه خاص قوچ لارستان ، کل و بز ، جبیر ، پلنگ ، کاراکال ، شاه روباه و گونه های دیگر به تعداد مطلوبی دارا میباشد. پرندگان بومی شاخص این منطقه هم کبک ، تیهو ، دراج ، باقرقره ، فلامینگو (در تالاب هیرم لار) و انواع کبوتر سانان و سایر گنجشکسان و پرندگان شکاری میباشد. در فصل زمستان نیز گونه های بسیار زیادی از پرندگان مهاجر به این سرزمین برای گذراندن فصل سرما مهاجرت میکنند که برای نمونه میتوان به درنا ، هوبره ، پلیکان خاکستری ، لکلک سیاه، انواع مرغابی و غازها و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی اشاره کرد. اینها فقط نمونه هایی از آمار جانوران این منطقه میباشد. باید به این موضوع هم اشاره کنم که لارستان وسعت بسیار بسیار زیادی دارد که محافظت از تمامی این مرز با وجود تعداد نفرات و امکانات کم نیروهای محیط زیست و با وجود منطقه حفاظت شده هرمد کاری بسیار سخت و طاقت فرسایی میباشد و اگر جناب پورشمسی زینل آبادی از حفاظت کم محل زندگی شان و کوه بهاش گله مند هستند باید بگم که چون محل زندگی ایشان فاصله زیادی از لار دارد و جزء مناطق مرزی محسوب میشود ایشان و همشهریان عزیزشان میتوانند با گزارش دادن حضور شکارچیان به محیط بانان و همکاری با اداره محیط زیست ، به حفظ حیات وحش آنجا کمک کنند

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • کوشان مهران می‌گوید:

          جنابان پورشمسی و حیات وحش ایران
          بسیار سپاسگذارم از پاسخ شما

          لارستان در تاریخ ایران یکی از مهم ترین دروازه های ورود و خروج کالا و تجارت دریایی، بویژه با هند و سپس کشورهای عربی بوده است. برای نمونه در دوران صفوی یکی از مهم ترین صادرات از این ناحیه خرما و مو و کرک بز بوده که در اروپا برای ساخت نمد و پارچه بکار می رفته است.

          آیا لهجه لاری با گویش رایج در شیراز تفاوت ساختاری دارد؟
          آیا در شهر لار یک بازار قدیمی بنام بازار قیصریه وجود دارد؟
          گویا در استان ارس و بویژه لارستان سلاح مجاز و غیر مجاز فراوانی وجود دارد، وضعیت امنیتی بویژه در روستاها و نزاع های میان طایفه ای چگونه است؟

          در این وبسایت با مرکز ملی پژوهش های حیات وحش عربستان آشنا می شوید که منابع جالبی همچون نگاره و نوشتار را ارایه می نماید:
          nwrc.gov.sa/NWRC_ENG/Welcome.html
          جز گونه اوریکس عربی، اکنون گورخر ایرانی و شترمرغ گردن سرخ سومالی جایگزین گورخر سوری و شترمرغ سوری در طبیعت عربستان شده که به دلیل شکار تا اواسط قرن بیستم از میان رفتند.
          نکته جالب توجه بکارگیری پژوهشگران اروپایی و در بیشتر موارد بریتانیایی و هندی و پاکستانی در این گونه مراکز می باشد که نشان دهنده این حقیقت است که با وجود سرمایه گذاری هنگفت هنوز نسلی بومی از کارشناسان حیات وحش و محیط زیست آنگونه که باید تربیت نشده و ما به دلیل پایه گذاری کانون شکار در سال ۱۳۳۶ و بعدها سازمان حفاظت از محیط زیست در پاره ای موارد از این کشورها پیشرو تر می باشیم.

          جناب آقای پورشمسی؛
          شما می توانید نقش بسیار تاثیر گذاری در آموزش و پیشگیری از بزه هایی همچون شکار دزدی و تخریب منابع طبیعی با اشراف به منطقه و آشنایی با مردم بردارید.

          برای نمونه با توجه به سفرهای بسیار هم میهنان لارستانی به کشورهای عربی خرید چندین دوربین تله ای (Camera Trap) برای شناسایی و مستند نمودن حضور گونه های جانوری و بویژه گوشتخواران از عهده شما ساخته است.

          در زیستگاه های خشک آبشخورها و چشمه ها نقش بسزایی در عدم پراکنش گونه های جانوری دارند که با احیای منابع آبی موجود و ایجاد آبشخورهای مصنوعی می توانید شاهد افزایش گونه های موجود گردید. خرید علوفه و پخش آن در مواقع بحرانی همچون خشکسالی مانع از بروز تلفات و پراکنده شدن گیاه خواران می گردد.

          از وضعیت پوشش گیاهی لارستان اطلاعی ندارم ولی با کاهش نهال درختان بومی و گردآوری بذر گیاهانی که به دلیل چرای مفرط از تعداد و تراکم آنها کاسته شده و پخش آن در مناطقی که صلاح می دانید بجای جشن بی حاصل درخت کاری با سوزنی برگان می توانید بخشی از پوشش گیاهی بومی را احیا نمایید و حتی در زمین های کشاورزی و باغ می توانید بخشی را به کاشت گیاهان و درختان بومی اختصاص دهید و برای نمونه در مسجد و مدرسه و امامزاده از درختان بومی به عنوان فضای سبز استفاده نمایید.

          شما بهتر از هر کسی می توانید با شکار دزدان و گوشت فروشان برخورد نموده و نسل جدید شکارچیان را با فرهنگ شکار، برداشت پایدار بجای بهره کشی کوتاه مدت، آشنا نمایید و صد البته که نباید نقش انکار نشدنی آموزش کودکان و نوجوانان را از یاد برد.

          آیا در منطقه شما زنده گیری و قاچاق هوبره و پرندگان شکاری(قوش) شیوع دارد؟ با شناسایی و تخریب کومه ها و برخورد به شیوه ای که صلاح می دانید با باندهای قاچاق بهتر از هر سازمان دولتی می توانید عمل نمایید.

          خواستن توانستن است

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

          • حیات وحش ایران می‌گوید:

            جناب کوشان مهران عزیز
            از اطلاعاتی که در مورد لارستان بیان نمودید متشکرم. در جواب به سوال شما باید یرض کنم که زبان لاری یک زبان کاملا مستقل محسوب می شود که در بخش های مختلف آن لهجه های متفاوتی وجود دارد . برای اطلاعات بیشتر در مورد زبان مردم لارستان میتونید به لینک زیر مراجعه کنید
            fa.m.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C

            در مورد سلاح و نزاع مردم باید اشاره کنم که با وجود اینکه در لارستان سلاح به فراوانی پیدا میشه ولی بخاطر آرامش و همدلی مردم این منطقه ، آمار نزاع و درگیری بسیار بسیار اندک هستش. بخاطر همین حتی شکارچیان هم در این منطقه هیچ وقت بصورت جدی با محیط بانان عزیز درگیر نشده و نمی شوند.

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  13. مهسا می‌گوید:

    ممنون از محیط بانان، باید بدون اغماز و گذشت با این وحشی ها بر خورد شود. لعنت بر بی رحمی و سنگدلی شان

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  14. حسام علی می‌گوید:

    با تشکر از جناب آقای انصاری عزیز و محیط بانان سخت کوش منطقه جنوب و سایت دیده بان :
    خواستم این نکته رو یاد آور بشم که در عکس اول از لاشه تشی گویا همان تفنگی هست که دست محیط بان عزیزمون از متخلف گرفته شده اما در عکس آخر از لاشه دو تشی اگر دقت کنید یک دست و پای تشی نابود شده که این نوع شکار توسط سگ های شکاری انجام میشه که خوشبختانه پوزه همان حیوان اموزش دیده هم مقداری در عکس پیداست .
    در صورت امکان این مطلب رو پیگیری نمایید و شخص دارنده این سگهای شکاری رو از طریق همین متخلف دستگیر شده شناسایی کنید.
    با تشکر
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  15. یلدا می‌گوید:

    برای این جانی حرفه ای شدیدترین مجازات هم خفیف است.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  16. زهره می‌گوید:

    رحم بر این قاتلان سابقه دار که اسناد جنایتشان خود به تنهایی گواهی است بر خوی درنده و روح شیطانی شان جائز نیست.
    بالاترین میزان حبس و بیشترین میزان جریمه نقدی برای اینها کم است.
    مسوولین محترم قضایی این پرونده، شواهد متقن موجود، لزوم اجرای اشد مجازات را در مورد این قاتلان بیرحم مطرح می نماید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  17. kooshan می‌گوید:

    صرف وجود اسلحه در دست فرد تمایل به قدرت نمایی را افزایش می دهد در یک ماه اخیر طبق خبر روزنامه ها دو نفر با اسلحه شکاری به قتل رسیده اند کسی که اسلحه گرم یا سرد ، شکاری یا جنگی در تملک دارد هر آن امکان دارد به کاربرد آن متمایل شود
    یکی از علل اصلی جنگهای خانمانسوز تاریخ همین تمایل به قدرت نمایی و کاربرد زور در بشر است تا زمانی که آدمی میل به داشتن سلاح و کاربرد زورمدارانه آن داشته باشد جنگ انسان علیه انسان و کشتار حیوانات ادامه دارد گرچه در کشور ما عامل اقتصادی و مالی نقش مهمی در کشتار حیوانات دارد اما شلیک به جانورانی که منفعت خاصی در کشتن آنها نیست نشان دهنده این میل سرکوبگرانه و کنترل نشده در وجود آدمی است

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  18. فایزه می‌گوید:

    توروخدا ببین چی جوری دوتا انگل دیوونه آینده ایرانو نابود می کنند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  19. پورشمسى می‌گوید:

    سلام و خسته نباشىد به محیط بان فداکار
    سزاى هر شکارچى این است که به سزاى اعمالش برسد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  20. شایسته می‌گوید:

    این تصاویر نشان دهنده روحی خشن و غیر انسانی است و هیچکس مگر یک فرد روانی (اسکیزوفرن یا شیزوفرن) می تواند باشد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  21. قلی می‌گوید:

    باید مسئولین یک فکری برای این همه اسلحه دست مردم بکنند نه این که فروششو قطع کنن که واسه یک عده ای نون داشته باشه باید همه رو سوق بدن به سویه ورزش های تیر اندازی مثل تراپ و….

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    حبس و جریمه سنگین حق مسلم این قاتلان حیات وحش است اونارو به حقشون برسون ،جناب قاضی محترم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  23. سولماز می‌گوید:

    نمی دونستم تو لارستان اینقدر حیوون و اینقدر شکارچی وحشی داره .

    داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  24. دوستان باید انجمن های دوستار محیط زیست و حیواناتو با جدیت در همه شهرها راه اندازی کرد،
    بعدش این شکارچیان دستگیر شده باید مجازات بگیرند توی این انجمنها خدمت وظیفه اجباری بکنند تا در اثر هم نشینی با دوستداران طبیعت یکمی خوی وحشی گریشون پایین بیاد.
    ننگ بر شکارچیان که چنین صحنه هایی خلق می کنند!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  25. محیط بان می‌گوید:

    خوشبختانه دستگیر شدن و به واسطه همین دستگیری ممکن هست که دیگران درس عبرتی بگیرن.
    ضمن اینکه نبایستی به واسطه دستگیری توقع کمتر شدن تخلفات رو داشته باشیم بلکه بایستی فرهنگ سازی شود…
    از جمله عواملی که در فرهنگ سازی موثر هستند رسانه بیشترین نقش را دارد که در حال حاضر رسانه های مطبوعاتی از قبیل دوماهنامه شکار و طبیعت و فصلنامه حفاظت شکار طبیعت را می توان نام برد. shekarotabiatmag.ir

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  26. پورشمسی زینل ابادی می‌گوید:

    من در کنار کوه بهاش زندگی می کنم این کوه به مراقبت نیاز دارد تا شکارچیان ازاین قسمت رانده شوند ولی درمسیر این کوه راههای فرعی زیادیی وجوددارد که باعث نابودیی حیوانات وپرندگان شده است ازمحیط بان گرامی که روز چهارشنبه شکارچی بی شرم دستگیرکرده تشکر می کنم ازقاضی محترم می خواهم که این شکارچی سابقه دار رابه سزای عمال پلیدش برساند وسلام

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  27. محیط بان خستگی ناپذیر می‌گوید:

    با سلام
    من خودم شاهد این هستم که این محیط بان شجاع و با غیرت تا این مدت که در اداره محیط زیست مشغول به کار هستند به نحوء احسن و شایسته کار خود را انجام داده و با دل و جان از محیط زیست منطقه حفاظت کرده اند . ایشان با سابقه ی زیاد خود باعث شدند که هر شکارچی غیر مجاز به محض شنیدن اسم این محیط بان لرزه به تن بدون اراده می دهند . من از طرف خودم و از طرف تمامی مردم ایران از ایشان تشکر لازم را میکنم و امیدوارم که دولت هم تشکر ویژه ای از ایشان و تمام محیط بانان کشور عزیزمان انجام دهند . به امید روزی که هیچ شکارچی غیر مجازی نداشته باشیم .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  28. ارژنگ می‌گوید:

    آیا می دونید این محیط بان های زحمت کش هرکدام با سابقه بالای ده سال قرار دادی هستند و با حقوق چندرغاز دارند امورات می گذرانند و از خیلی چیزها محرومند
    با ضعف سازمان محیط زیست در تغییر وضعیت آنها متاسفانه هیچ اقدامی صورت نمی پذیرد ……..به امید رسمی شدن کلیه محیط بانهای قراردادی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  29. محمد می‌گوید:

    حیف این حیات وحش که مال ایرانه باید مال یه کشور اروپایی بود و ایرانی ها فقط عکس و فیلم اونا رو تماشا میکردن یا باید کلی هزینه می کردن برن اونا رو ببینن. نگران هم نیستیم بزودی همین جور هم میشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  30. حسام می‌گوید:

    محیط بانان اگر تعداد گشت زنی های بیشتری درمحدوده شهرستان خنج بیشتر میکردند طی یکی جندین سال اینده شاهد دوران حدود ۳۶سال قبل که برقله ای شاهد تعداد بز وکل ویا میش وقوچ وبرهر تپه ای شاهد تعداد متعددی از کبگ وتبهو میتونستیم باشیم ‘ انشاالله به امید ان روز

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>