نشست مشترک وزیر صنعت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک با نعمت زاده وزیر و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کردند محیط زیست و صنعت دو مقوله جدا از یکدیگر نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران در این نشست دکتر معصومه ابتکار معاون رییس‌ جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: رشد اقتصادی ملازم با ملاحظات زیست محیطی است و این رشد می‌بایست بدون آلودگی محیط زیست، تخریب منابع طبیعی، آلودگی هوا و اتمام سفره های آب زیرزمینی صورت گیرد.

معاون رییس جمهور افزود: امروزه ما نیازمند انقلابی در بخش مدیریت مصرف آب و انرژی در کشور هستیم وگرنه نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز نسل آینده فرزندانمان باشیم.

دولت پیگیر موضوع اقتصاد سبز با رعایت جدی ملاحظات زیست محیطی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دولت پیگیر موضوع اقتصاد سبز با رعایت جدی ملاحظات زیست محیطی مطرح است و هرگونه تولید و کارآفرینی می‌بایست با این رویکرد صورت گیرد.

دکتر ابتکار با بیان اینکه محیط زیست و صنایع و معادن کشور جملگی بر یک کشتی سوار هستیم، گفت: دغدغه همه ما رسیدن به رشد بالای اقتصادی، رفع بیکاری و بهبود وضع معیشت مردم است اما باید رعایت ملاحظات زیست محیطی، رعایت الگوی مصرف آب و پرهیز از بهره‌کشی گسترده از طبیعت همانند کشورهای پیشرفته دنیا به رشد اقتصادی قابل قبول نایل آییم.

وی در ادامه یادآور شد: فعالیت‌های صنعتی و معدنی می‌بایست خود را با اقتصاد کم آب معطوف نموده و قبل از ایجاد شهرک صنعتی ابتدا مسایل زیست محیطی و ممیزی آب و انرژی دنبال شده و سپس اقدام به احداث واحد صنعتی و ادامه تولید نماییم.

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه بررسی موضوعات مشترک سازمان محیط زیست با بخش صنعت گفت: یک درصد تولید ناخالص ملی ناشی از فعالیت‌های معدنی است و با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف می‌توانیم آن را به ۵ درصد برسانیم.

باید با رعایت اصولی زیست محیطی سهم فعالیت‌های معدنی در تولید ناخالص ملی را بالا ببریم

به گفته نعمت‌زاده البته برای کشوری که ادعای فراوانی ذخایر معدنی را داشته این میزان بسیار کم بوده و می‌بایست با رعایت اصولی فنی و زیست محیطی سهم فعالیت‌های معدنی در تولید ناخالص ملی را بالا ببریم.

وی در ادامه یادآور شد: حدود یک و هشت دهم درصد منابع آب کشور در بخش صنعت و ۹۲ درصد در حوزه کشاورزی و چیزی حدود ۷ درصد مابقی در مصارف خانگی کشور مصرف می‌شود.

مهندس نعمت‌زاده در ادامه اعلام داشت: ارتباطات و تعاملات بسیار مناسبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تحت پوشش با سازمان محیط زیست وجود داشته و می‌بایست ادامه یابد بطوری که امروز می‌توان به جرأت اذهان داشت که در هر واحد و سازمان تحت پوشش این وزارتخانه ۳ الی ۵ نفر کارشناس HSE فعالیت می‌نمایند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: مدیریت پسماندها و مدیریت منابع انسانی در حوزه محیط زیست در واحدهای صنعتی و معدنی امری الزامی است.

+37
0
  

6 دیدگاه

  1. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    ارتباط و تعامل سازمان با دیگر نهادها و وزارتخانه ها میتونه مفید باشه و امیدوارم در عمل هم شاهد همکاری در جهت توسعه پایدار باشیم
    اما در کنار این تعاملات نیاز به قوانینی دقیق و روشن! داریم قوانینی که ملاحظات و ارزیابیهای زیست محیطی در صدر نگاه ها و الزامات قرار گرفته بشه
    اگه قوانین دقیق و روشن باشن جلوی خیلی از تخلفات و لابی گریها گرفته میشه و مثلا فلان دولت در کمال وقاحت اجازه معدنکاوی در مناطق حفاظت شده رو نمیده…
    امیدوارم مسئولان نگاه بلند مدت به منابع داشته باشند
    بگذریم، مسئولان سازمان تونستن جلوی معدنکاری در بحر آسمان رو بگیرن؟؟؟
    به گفته آقای یاسر سمندری قرار بود تجمع و اعتراضی اونجا انجام بشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  2. احمد نصری می‌گوید:

    درود وسپاس از زحماتتون
    با توجه به اهمیت محیط زیست و بحران حال حاضر فعالیتهای حمایتی خیلی کمرنگه
    بنظرم میتونین از سایتای خبری از جمله عصر ایران کمک بگیری و سایت رو معرفی کنین
    لطفا یه پیج هم توی اینستاگرام فعال کنین
    محیط مساعدیه واسه فعالیت و فرهنگ سازی
    پیروز باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  3. قلی می‌گوید:

    حالا خانم وزیر خودش این خبرها رو میخونه میبینه هر روز چقدر شکار غیر مجاز میشه …

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. ایان می‌گوید:

    خانم ابتکار به جای این همه جلسه های بی نتیجه یک کار درست انجام دهید و به درد و رنج لورا پایان دهید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  5. همیار می‌گوید:

    با سلام، میخواستم بپرسم چرا با وجود برگزاری چنین جلسات مهمی که سازمان محیط زیست برگزار میکند،‌اصلا در تلویزیون یا اخبار پخش نمی شود،خانم دکتر ابتکار لطفا در اطلاع رسانی و خبرهای محیط زیست بیشتر دقت فرمائید تا حداقل در اخبار یا تلویزیون اسمی از محیط زیست هم باشه-
    با تشکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. حنیف رضا گلزار می‌گوید:

    امیدوارم این تعامل دوسویه در رابطه با اعلام جنگل ابر به عنوان “منطقه حفاظت شده” کارگشا باشه. ۱۱ تیرماه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که وزارت صنایع در رابطه با این موضوع با سازمان همکاری نمی کنه. علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری و وزارت صنعت معدن و تجارت هم باید برای ارتقای سطح حفاظتی یک منطقه خاص نظر موافق داشته باشند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>