گلوله شکارچیان غیرمجاز پای یک ماده آهوی زیبا را قطع کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محیط بانان منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی حین گشت و کنترل در دشت رباط قربیل و در ساعات نزدیک به افطار متوجه صدای شلیک گلوله شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مانه و سملقان در این باره گفت: مامورین بلافاصله به جستجوی منطقه پرداخته و پس از مدتی گروهی از شکارچیان غیرمجاز را مشاهده نموده و به تعقیب آنها پرداختند.

موسی ولیزاده افزود: شکارچیان نیز که متوجه حضور محیط بانان شده بودند اقدام به فرار نموده و با استفاده از تاریکی هوا متواری شدند.

مامورین با گمان احتمال بازگشت متخلفین، شب را در منطقه سپری کرده و صبح فردا پس از روشن هوا مجددا به جستجو پرداختند اما با صحنه ناراحت کننده ای مواجه شدند. محیط بانان یک آهوی ماده را مشاهده نمودند که از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفته و پای حیوان در حال قطع شدن بود.

مامورین بلافاصله را آهوی زخمی را از منطقه خارج نموده و به کلینیک دامپزشکی منتقل نمودند. تلاش محیط بانان و دامپزشکان برای نجات جان آهوی مجروح موفقیت آمیز بود اما به دلیل اصابت گلوله چهارپاره و آسیب دیدگی شدید، دامپزشکان مجبور به قطع کردن پای راست ماده آهو از ناجیه ران شدند.

پس از انجام عمل جراحی در حال حاضر وضعیت جسمی ماده آهو رو به بهبود است اما به دلیل قطع شدن پا توان ایستادن ندارد.

+6
-423
  

158 دیدگاه

  1. مهران می‌گوید:

    واقعا میشه گفت شدت وحشیت بعضی ها از شدت وحشیت حیات وحش گذشته
    واقعا در برابر این مخربان نباید سکوت جمعی بشود هرچند برخورد ها ضعیف است

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 2

    • سهراب قرائی می‌گوید:

      درسته اینا حیوانی رو شکار کردن که فعلا ممنوعه ولی منی که شکار مجاز و با جواز میکنم و برای اسلحم میلیونی پول دادم و سالی یک بار به شکار میرم و همین طور دوستان عزیز شکارچی مجاز دیگه که در سایت هم حضور دارند چرا باید توهین های امثال شما رو بشنیویم؟؟؟؟
      دیگه یک حدی داره شکارچی ها هم نباید ساکت بشینن طبیعت هم مال شما نیست حق کسی است که برای پروانه شکارش و فشنگ دونه ای ۵۰۰۰ تومانش خرج کرده باشه البته مجاز

      داغ Thumb up 16 Thumb down 25

    • ایزدی می‌گوید:

      ,وحشیت نه وحشی کری

      داغ Thumb up 4 Thumb down 5

  2. مهسا می‌گوید:

    عکس آخر خیلی ناراحت کنندست
    حالا این حیوونی تا روزی که زندست باید این طوری باشه؟
    ای کاش پای مصنوعی برایش بسازند..نمیدونم …..

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 0

    • blue fox می‌گوید:

      علم مهندسی پزشکی اونقدر پیش رفت کرده که بتونه زندگی رو برای این آهو آسون کنه.البته اگه بهش رسیدگی بشه.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

    • سهراب قرائی می‌گوید:

      خداییش ببینید چطوری شلوغ میکنین قول میدم اگر پای من ۴ پاره میخورد و قطع میشد هیچکسی نظر هم نمی داد حالا یک آهو !! درسته کار اشتباهیه شکار این حیوان کمیاب ولی یک حدی داره شکارچی مجاز و خوب هم وجود داره الان محیط بانانی رو میشناسم که بخاطر حوادثی که براشون پیش اومده پاشون رو از دست دادن و اونوقت بخاطر این آهو کل دنیا رو بهم بریزیم! آخه درسته؟

      داغ Thumb up 14 Thumb down 16

    • صدان می‌گوید:

      ما در ایرانیم ها! نه در قلب یک کشور توسعه یافته!!!!

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

    • سهراب قرائی می‌گوید:

      شمایی که انقدر از زجر کشیدن این آهو ناراحتید و به همه توهین میکنین اینو بدونین که انسان هایی که الان در منطقه های محروم زندگی میکنند دارن واقعا زجر میکشن نه این آهو اگر این آهو در طبیعت این طور میشد همه میگفتن طبیعیه و وقتی یک پلنگ گردنشو خورد کرد و شروع به خوردنش میکنه هیچ مشکلی نداره ،،، کشتن این آهو چه فرقی داره با هزاران مرغی که برای شکم پرستی انسان ها روزانه کشته میشوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا به این فکر نمیکنید؟؟ به نظر من برای اینکه این آهو زجر نکشه یک چهارپاره دیگه هم نسیبش کنن و گوشتشو بدن به نیازمندان توی همون روستا یا شهر یا …

      داغ Thumb up 13 Thumb down 11

  3. معین می‌گوید:

    شرم آوره!
    تمام کسانی که به نحوی از شکار حمایت می کنید و این عمل قبیح رو توجیه می کنید همه شما در این جنایات سهیم هستید
    الان بعضی ها میان میگن اینها “شکارچی واقعی” نیستن
    پس حتما اینها “شکارچی غیرواقعی” هستن!

    ای کاش همه سعی کنیم “انسان واقعی” باشیم

    پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 14

    • سعید می‌گوید:

      اسلحه به دست در طبیعت نابود کننده طبیعت و حیات وحش است مجاز و غیرمجازشو یه تیکه کاغذ با پرداخت مقداری پول تعیین میکنه
      ذات کار فرقی نمیکنه حذف یک حیوان از طبیعت برای پر کردن فریزر خونه!
      ننگ بر شما باد

      پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 21

      • میلاد می‌گوید:

        درست فرمودین معین و سعید جان
        اگر شکارچی واقعا دوستدار طبیعت باشه دست از شکار حتی مجاز هم برمیداشت اما غیر از حمایت از شکار و حمایت از به اصطلاح شکارکشان کار دیگه ای ندارن
        سعید جان در وبلاگی که معرفی کردی به کرات به شکار غیر مجاز اشاره شده بود تصاویری از کشتار به تعداد زیاد از این سد به اون سد رفتن و کشتن هر تعداد اردک که میشد از توجیه کشتن روباه تا کومه نشینی و هر … که بر ضد طبیعت بود با این حال ادعای طبیعت دوستی هم داشتن و بدتر اینکه این شکار دزدی ها مورد حمایت دوستانی بود که همینجا ادعای مجاز بودن خود را هوار میزنند اما همچنان قدم به قدم دزدان طبیعت حرکت میکنند

        پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 10

    • رفیق می‌گوید:

      ناراحت کنندست
      شرم آوره…
      اوناییکه مدافعین شکار هستین الان پاسخ گو باشین چرا هر وقت همچین خبری هست همه تون غیب میشید؟
      بیاین از قطع شدن پای حیوانات در اوگاندا و گوام بنویسید که هیچکی ککش هم نگزیده!
      بیاید قربون صدقه هم برید ولی قصه حیات وحشو با فرجام بدی مواجه کردین ای شکارچی های مجاز و غیر مجاز که همه یکی هستین.

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 7

      • امین منصوری می‌گوید:

        رفیق شفیق ما هم از اینگونه خبرها ناراحت میشیم و شکارکشها را محکوم میکنیم.استفاده از فشنگ چهارپاره که سبب اینگونه حوادث میگردد، کلا جهت شکار چهارپا ممنوع میباشد.حیوانی که با شلیک یک تیر به نقاط حساس بدنش و در یک لحظه ، توسط شکارچی مجاز کشته میشود اصلا نمیفهمد که چطور جان میدهد و درد نمیکشد .گوسفند یا مرغی را که برای طبخ غذای شما دوستان سر میبرند ، خیلی بدتر و سختتر از شکار جان میدهند.

        پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 43

        • سعید می‌گوید:

          جناب آقای منصوری این جملات شما جای تامل فراوان دارد:
          فرموده اید: حیوانی که با شلیک یک تیر به نقاط حساس بدنش و در یک لحظه ، توسط شکارچی مجاز کشته میشود اصلا نمیفهمد که چطور جان میدهد و درد نمیکشد .
          بارها در خاطرات شکار دوستان شکارچی ( توجه کنید شکارچی و نه شکار کش) خوانده ام که با هدف قرار دادن حیوان نگون بخت، حیوان با بدنی آش و لاش شده مسافتی زیادی دویده تا آنکه بر زمین افتاده یا آنکه شکارچی بالای سر او رفته و او را سلاخی کرده.
          آیا هدف گرفتن حیوان در حال استراحت در میان ستیغ کوه و فرار او در حالی که پوزه اش به دو نیم شده و خون از آن فوران میکند (از خاطرات آقای شکارچی از بیرجند) و بارها بر زمین افتادن و غلتیدنش در خاک و خون مرگ راحتی است؟
          البته از دید دوستان شکارچی ، لذتی که در لحظه هدف قرار دادن شکار چه پرنده و چه رمنده است با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست، حال درد و رنج حیوان بدبخت به درک اسفل السافلین.
          فرموده اید:
          گوسفند یا مرغی را که برای طبخ غذای شما دوستان سر میبرند ، خیلی بدتر و سختتر از شکار جان میدهند.
          ۱- آیا این گوسفند و مرغ را برای شما سر نمی برند؟ آیا تا به حال شما از مرغ و گوسفند سر بریده تغذیه ننموده اید که اینگونه خود را بری میدانید؟ ما اگر گوسفند و مرغی را هم میخوریم به همان قانعیم دیگر به طبیعت دستبرد نمی زنیم تا در زنجیره غذایی حیوانات خللی وارد شود. شما چه؟ آیا به همان قانعید یا نه بیشتر میخواهید؟

          پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 30

          • سعید می‌گوید:

            چند نمونه از مرگ راحت و بی درد شکارها به قول آقای منصوری نقل شده از استاد شکار آقایان:

            ۱- خود را به شیله ای که قوچ داخلش افتاده بود رساندیم و از کشاله باقی مانده بر زمین محل قوچ را بسرعت پیدا کردیم. گلوله کمر قوچ را شکسته یود اما قوچ زنده و سر حال بود و فقط پاهایش فلج شده بود اما همچنان از تقلا کردن با دستهایش فروگزار نبود. قوچ را ذبح کردیم و پس از پوست کندن و غیره …راه افتادیم

            ۲- قوچ را دیدم که از دهنش خون می پاشد . اما می دوید . منهم تفنگ و توبره را زمین انداختم و بدنبال قوچ … قوچ چون مرا دید که بدنبالش می دوم به جفت زدن افتاد اما از آنجایی که سرازیری بود و قوچ هم زخمی . کله شد و بعد توی شیله غلتید و منهم بسرعت بدنبالش … همانطور درحال سر خوردن از شیب شیله به قوچ رسیدم و پایش را گرفتم … با هم به ته شیله و توی درخت گز رفتیم . شلوارو قسمتی از پالتویم جر خورده بود. قبل از اینکه قوچ مجال جولان دادن بکند شاخش را گرفته و سرش را بزمین فشار دادم . گلوله بمانند ساطوری پوزه اش رو شقه کرده بود و فقط قسمتی از فک زیرین پابرجا بود . چاقوی قصابی ام توی توبره بود اما یک کارد توی جیب پالتویم داشتم. روی قوچ در بین شاخه های درخت نشستم و چاقو را از جیبم در آوردم و …

            ۳- به قوچ شلیک کردم. آنهم چه شلیک کردنی! لهش کردم! قوچ افتاد. هوای مرده ای که از لحظه ملاقات غیر منتظره با قوچ تا لحظه شلیک در ریه هایم محبوس کرده بودم را بیرون دادم. انگار یک ساعت برایم گذشته بود. به سراغ قوچ رفتم. نفس نداشت. چهارپاره ها یک سوراخ در جلوی سینه اش به اندازه قطر سر لول تفنگ ایجاد کرده بودند و از آن سو بیرون رفته بودند… چاقو رو از جیبم در آوردم که سرش را ببرم.

            کافیه آقای منصوری یا بازم میخوای بقیه با فرهنگ ناب شکارچی جماعت آشنا بشن؟

            پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 29

          • امین منصوری می‌گوید:

            سعید جان از پاسخ محترمانه شما سپاسگذارم.
            من خودم که هر چه چهارپا زده ام با شلیک یک تیر به نقاط مرگزا و مرگ آنی بوده است، بدون اینکه حیوان درد و رنجی بکشد. بله دوست عزیز ما نیز مرغ و گوسفند میخوریم، نمیدانم تا به حال شاهد سر بریدن گوسفند بوده اید که چگونه لحظاتی دست و پا میزند وجان میکند یا خیر؟ در صورتی که در شکار اینگونه نیست و حیوان در همان لحظه اصابت گلوله جانش را از دست میدهد. اون کسانی هم که گفتید شکار را زخمی کرده اند و باعث درد و رنج حیوان شده اند شکارچی واقعی نبوده اند. یک شکارچی واقعی اگر ذره ای به دقت تفنگ و دوربین تفنگ شک داشته باشد به سوی حیوان تیراندازی نمیکند.

            پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 34

          • میثم می‌گوید:

            جناب سعید ….
            شما با این مخالفت های با دلیل بی دلیل چی رو میخواین ثابت. کنید؟! میخوای جلوی شکار رو به طور کامل بگیری؟؟!!!
            مرد نیستم اگه این اتفاق افتاد تفنگ هام رو با اره قطعه قطعه نکنم و فیلمش رو تو یو تیب اپارات اپ نکنم. لینکشم تو سایت های شکار اشتراک میزارم.
            تو رویا سیر میکنید . چشماتون رو باز کنید. خسته نشدین ااز این همه حرف بی نتیجه حدا اقل دوتا راهکار بدین. دوتا پیشنهاد سازنده و منطقی بدین.
            فکر میکنی شکارچی مجاز با زجر کشیدن حیونش خوشش میاد!!!! خیلی از ماجرا پرت هستین.
            وقتی هنوز تفاوت سر گلوله های شکار و جنگی رو نمیدونی وقتی هنوز عملکرد این دوتا گلوله رو از هم تشخیص نمیدین چرا دیگران متهم میکنید… امکان زخمی شدن شکار هست. ولی بد ترین کابوش برا شکارچی زخمی شدن شکارش و فرار کردنش هست. و با تمام وجودش سعی میکنه که این اتفاق نیوفته…
            دورود بر دشمن اگاه دورود.

            پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 21

        • علی می‌گوید:

          آقای امین منصوری من اهل زاگروسم اجداد منهم شکارچی بودن اما به این ایمان دارم که شکار رو برای تفریح انجام ندادن آن موقع برای زندگیشون شکار لازم بوده دوست گرامی اگر شکارحیوانات آزاد در طبیعت کار زشتی نبود و کار دوست داشتنی بود انسانها هیچوقت به پرورش حیوانات رو نمی آوردند
          لطف کنید معقوله حیوانات پرورشی رو با حیوانات آزاد در کوه دشتها قاطی نکنید
          شما هم اگر دوست دارید گوشت کبک و بلدرچین بخورید مثل من از نوع پرورشی اون استفاده کنید که هم به اقتصاد جامعه کمک کرده باشید و هم به ادامه حیات حیواناتی که در طبیعت زندگی میکن کمک کنید
          اگر هم میخواهید تیراندازی کنید میتوانید در یک باشگاه تیراندازی ثبت نام کنید و به جای هدف دادن حیوانات آزاد کوه و دشتها که صددرصد شما مالک آنها نیستید به سیبلهای تیراندازی شلیک کنید یا حق

          پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 28

          • وحید.ب می‌گوید:

            جناب علی درود بر شما
            چند مورد از بیانات شما برای من و شاید دوستان جای ابهام باقی بگذارد:

            برایم باورش سخت است که نیاکان اینجانب و همقطارانشان که دامدار بوده اند و ماههایی از سال را در کوه ودشت زندگی میکرده اند به سبب زشت بودن شکار به امر پرورش گاو و گوسفند و بز روی آورده بودند

            در باب آن که شما با میل نمودن کبک و… پرورشی به اقتصاد جامعه هم کمک میکنید شکی نیست ولی تجربه کشورهای در حال توسعه دیگر و همچنین توسعه یافته در امر مدیریت شکار و سرمایه ای که ناشی از فروش پروانه شکار وارد منطقه میشود و خود جذب توریست و… را در پی دارد ، هم میتواند به امر اقتصاد کمک شایانی کند

            در ضمن هیچ شکارچی مجازی ادعای مالکیت بر پرنده و چرنده و… را ندارد
            که حتی بانیان سازمان محیط زیست در ایران و ارگان های مشابه در برخی کشورها جملگی از شکارچی ها بوده اند ….

            و صد البته جامعه ای شکوفا خواهد شد که در ان نظرات موافق و مخالف گفته و شنیده شوند بدون هجمه و دلخوری

            پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 20

        • اوستا آرین می‌گوید:

          جناب منصوری هزاران درود بر شما

          پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 25

          • عمو قدرت می‌گوید:

            دوست عزیزم هیچگاه به شکارچی درود نفرست که لایق هیچ درودی نیست .
            من ۴۳ سال دارم . از وقتی که خودم را شناختم تا ۲۶ سالگی دنبال شکار پرنده و چهار پا بودم و حیوانات زیادی را سلاخی کردم . سال ۷۶ با تولد دخترم آهو ، توبه کردم و تفنگم را فروختم . نمی گویم شکستم چون به پولش نیاز داشتم . هیچ زمانی و در هیچ کتابی و در هیچ سرزمینی و ملتی شکارچی انسان شریفی به حساب نمی آمده و نمی آید .
            روراست باشیم ،همه شکارچیان هم این موضوع را می دانند که کارشان فقط به سنگدل شدن روح و روانشان می انجامد .
            دوستان استدلال های زیادی برای کارشان دارند و من فقط به گفته های مورخ بزرگ ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن استناد می کنم ، خودتان بخوانید و قضاوت کنید :

            ” بشر با غرایزی زاده شده است که برای صحنه شکار مناسبند ، اما در جامعه متمدن احتیاج به کنترل مدام دارند . غرایز ما در طی صدها هزار سال که زندگی را در ناامنی و تعقیب شکار گذرانده ایم شکل گرفته اند ؛ این غرایز ما را مناسب آن می سازند که شکارگری چابک و بی پروا یا زنباره ای حریص و سیری ناپذیر باشیم ، نه شارمندی آرام و متین . نیرو و شدت این غرایز که زمانی برای انسان ضروری بود اکنون از حد احتیاج جامعه در می گذرد و باید خودآگاه یا ناخودآگاه ، روزی هزار بار ، جلوی طغیان و سرکشی آنها گرفته شود تا جامعه و تمدن و انسانیت معنی و مفهوم پیدا کنند “

            داغ Thumb up 30 Thumb down 28

          • نیما می‌گوید:

            کسی که این کار رو با این آهو کرده یه شکارچی بوده..همین و بس.شکارچی ها فرقی با هم ندارند

            داغ Thumb up 25 Thumb down 23

        • blue fox می‌گوید:

          تا اندازه ای با آقای امین موافق هستم.اگر “عمیقا ” از کشته شدن حیوانات ازرده میشیم باید گیاه خواری پیشه کنیم.واقعا برا هر روز غذا خوردن ما حیوانات زیادی کشته میشن و گاهی با عذاب.در حالی که ما پروتیین مورد نیاز بدنمان را از منابعی سرشار تر از گوشت میتونیم در یافت کنیم.اما شکار برای قرن بیست و یکم اصلا قابل قبول نیست.

          پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

        • شهاب می‌گوید:

          آقای منصوری
          چقدر راحت از بی جان شدن حیوانات صحبت میکنید ، این از اثرات شکار بی حد و حسابه که شما و امثال شما رو به قصاوت قلب رسونده ، اگه ذره ای احساس داشتید برای سرگرمی بی جان کردن حیوانات رو انتخاب نمی کردید.

          پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 20

        • سعیدی می‌گوید:

          بین شکارچی هاهیچ فرقی نیست. هرجفتشون حیوون رو میکشن.
          فرق بین مرغ و گوسفند پرورشی با آهو و کل و بز و پلنگ خیلی زیاد هست
          بین شکارچی ها فرقی نیست. در شکار و کشتن هیچ لذتی وجود نداره و شکارچی ها هم نمیتونن کار خودشون رو پشت عناوینی مثل شکارکش یا بدون مجوز پنهان کنن
          همه این جماعت خطرناک شکارچی هستند و فرقی با هم ندارن
          اونی که با این آهو این کار رو کرده یه شکارچی بوده
          شکارچی ها بزرگترین خطر برای طبیعت هستند

          پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 23

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب رفیق

        جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام فاقد هرگونه پستاندار بجز خفاش و پستانداران دریایی می باشد و در دهه ۱۷۷۰ بنا بر دستور فرماندار اسپانیایی جزیره چند سر گوزن سمبر فیلیپینی برای زیبایی و شکار به جزیره انتقال یافته و در دهه های بعد با اضافه شدن بوفالوهای آبی فراری مدیران اسپانیایی و از سال ۱۸۹۶ تا کنون آمریکایی برای پیشگیری از تخریب پوشش گیاهی به دلیل چرای افزون بر برد زیستگاه مجوز شکار این دو گونه در کنار خوک های اهلی فراری را صادر می نمایند.

        در گوام هم در صورت تیراندازی که منجر به قطع پای گوزن سمبر شود با گلوله بعدی جانور را می کشند تا در کنار پیشگیری از زجرکش شدن بتوان از گوشت گوزن استفاده نمود.

        در اوگاندا نیز در کنار شکار مجار تروفی، با مشاهده گونه های در معرض خطر مجروحی مانند کرگدن سیاه تا حد امکان سعی در زنده گیری و مداوای آن داشته اند.

        پیشنهاد می نمایم پیش از فشردن دکمه های کیبورد اندکی درباره وضعیت گوام پرس و جو بفرمایید.

        با سپاس

        پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 10

        • رفیق می‌گوید:

          شما فکر کردی چه فرقی میکنه ؟
          شما و دوستان شکارچی تان که معمولا یکی درمیان قربون صدقه هم هم میروید فقط بلدید توجیه کنید که کشتار کار خوبیه و حاضر نیستین یه قدم عقب برگردین و با طبیعت آشتی کنین
          تعدا شما بسیار کم و تعداد ما خیلی زیاده
          این رو از رای های مثبت و منفی میتونید نتیجه بگیری آقای عزیز

          پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 26

          • کوشان مهران می‌گوید:

            تعدا شما بسیار کم و تعداد ما خیلی زیاده

            سیاهی لشکر نیاید بکار
            یکی مرد جنگی به از صد هزار

            گویا خبر ندارید که در پشت همایش های پر از شور و احساس مرگ بر کشتار گر بیشتر دوستان در پی لابی کردن با جریان های شکار البته به شیوه ای دیگر می باشند.

            قوچ صد هزار دلاری!
            samkhf.blogfa.com/post/358
            و
            samkhf.blogfa.com/post/360
            و
            samkhf.blogfa.com/post/359

            دوستان به عمد در حال عقب زدن رقبایی همچون بخش واقعا خصوصی برای مدیریت نخجیرگاه ها می باشند.

            آیا تا حال دقت کرده اید که چرا جریان مرگ بر کشتارگر و تفنگ شکن هیچگاه به حکایت قوچ لارستان اشاره ای ننموده اند؟ چرا شکار این زیرگونه که البته در سال های پیش هم در رده شکار های تروفی بود هیچگاه مد نظر و مخالفت این گروه سخت مخالف شکار نبوده است؟

            جز مدیریت زیستگاه و نخجیرداری نمی توان بقای این گونه و سایر زنجیره های زیستبوم را بویژه در نواحی لارستان بخوبی حفط نمود.

            ما به مدیریت پایدار و اجرای قانون و در مرحله بعد سرمایه گذاری بخش واقعا خصوصی( و نه آقای زاده های ریش بر چانه روییده) و جوامع محلی نیاز داریم. همین شکار دزدان می توانند به بهترین و چالاک ترین محیطبانان و مدیران آینده تبدیل شوند.

            در بسیاری از کشورها گروه های مخالف شکار وجود دارد ولی مدیریت نخجیرداری هیچگاه متوقف نشده و برای نمونه ممنوعیت شکار روباه با فاکس هوند و اسب بیشتر جنبه سیاسی دارد تا دلسوزی و از دهه های پیشین با آمدن دولت ها ممنوع و سپس آزاد می شده است.

            اکنون در انگلستان شکار روباه با فاکس هوند و اسب ممنوع ولی مورد هدف قرار دادن آن به عنوان جانور زیانکار برای کشاورزان آزاد است. جمعیت سیصد هزاری گوزن سرخ (جز شوکا و سیکا و گوزن زرد و در دهه های اخیر مونت جاک و گوزن آبی چینی و گراز) آنگونه بر پوشش جنگلی انگلستان فشار وارد نموده که جز برنامه های در دست بررسی معرفی مجدد سیاهگوش، شکار تنها راهکار ایجاد ثبات در زیستگاه است و فراموش نباید نمود که در همین انگلستان روزگاری نسل شوکا و گراز نابود و گوزن زرد و سرخ منحصر به شکارگاه ها و جنگل های شاهی و پارک ها بوده است.

            چه جنگل های جنوب انگلستان و چه لارستان جز واقع بینی و مدیریت پایدار نخجیرداری راهکار دیگری ندارد.

            پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

      • سعیدی می‌گوید:

        آقای رفیق
        هیچ فرقی بین شکارچی ها نیست و همه علاقه مندان و دلسوزان محیط زیست این موضوع رو میدونن
        هر روز هم کارهای این جماعت خطرناک بیشتر نمایان میشه همشون شکارچی هستند و میزنن و میکشن برای خودنمایی برای تفریح
        بین شکارچی ها کوچکترین فرقی وجود نداره و همه این موضوع رو میدونن
        کسی که این کار رو با این آهو کرده و ین بلا رو به سرش آورده یه شکارچی بوده
        لطفا تایید کنید

        پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 23

        • رضاشکاری می‌گوید:

          شکارچیان قانونمند در تمامی دنیا بنیانگذاران سایت های پرورش و تکثیر وحوش هستند. جمعیت کنونی بوقلمون وحشی کانادا که با وجود ۴ بار اختصاص پروانه شکار در سال هنوز باغچه های مردم را می خورد. مرهون همین تشکل های شکارچیان است.

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

    • شاهین می‌گوید:

      آفرین معین

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

      • سعید می‌گوید:

        ۱- من پاسخ نامحترمانه تا به حال به کسی نداده ام که شما بابت پاسخ محترمانه بنده تشکر میکنید. رسم بحث رعایت ادب و احترام برای رسیدن به یک نتیجه است.
        ۲- آقای منصوری خاطرات شکار مربوط به آقایان هست همین آقایان به اسم ایشان قسم میخورند شما میفرمائید شکارچی درست حسابی نبوده؟
        ۳- به جز بحث زجر کشیدن یا نکشیدن حیوان سئوال بنده همچنان بی پاسخ است: آیا اکنون که حیوانات پرورشی مانند مرغ و کبک و بلدرچین و گاو و گوسفند و شترمزغ و شتر به وفور در دسترس ما هست آیا حذف یک حیوان از چرخه طبیعت به طبیعت ضرر نمی رساند؟ در قبال از دست رفتن یک حلقه از این زنجیره این زنجیر را چگونه مجددا به هم وصل میکنید؟ آیا حذف گیاهخوار منجر به ضعف وضعیت گوشتخوار نخواهد شد؟ در قبال حذف این حلقه چه اقداماتی را جهت ترمیم آسیب وارد شده انجام داده اید؟
        متشکرم

        پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 22

        • سعید می‌گوید:

          آقای وحید.ب،
          فرموده اید: در ضمن هیچ شکارچی مجازی ادعای مالکیت بر پرنده و چرنده و… را ندارد
          یک سئوال: بنده برای مشاهده و عکاسی حیات وحش به دامن طبیعت میروم ، یک روز در طبیعت وقت صرف میکنم به قصد دیدن یک کبک، یک قوچ، یک کل، یک تشی یا هر چیز دیگر، اگر خوش شانس باشم موجودی را مشاهده میکنم از آن عکس میگیرم و لذت میبرم ، به خانه باز میگردم در حالیکه آن موجود نیز در دامن طبیعت به زندگی خود ادامه میدهد.
          در حالت دوم شخص شکارچی مجاز یا غیر مجاز به طبیعت می رود، حیوانی را مشاهده نموده آن را شکار میکند در همان محل کباب نموده میل میکند و یا به منزل میبرد و در فریز خانه منجمد میکند.
          در این دو حالت چه کسی ادعای مالکیت بر پرنده و چرنده را نه در حرف که در عمل ابراز می کند؟
          فکر میکنم پاسخ سئوال به شدت واضح و روشن است.

          پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 20

          • وحید.ب می‌گوید:

            جناب سعید
            برای پاسخ به سوال شما باید توجه نمود که یک شکارچی مجاز طبق پروانه ودر روزهای معینی(که این امر برای پرندگان در سال گذشته دو روز در هفته) بوده است و تعداد پرنده شکار شده و نوع آن و موارد پرندگان حمایت شده هم در پشت پروانه یادآوری شده…

            در باب شکار چهارپا پروانه اش با قرعه و رد شدن از هفت خوان به نام فردی اگر بیفتد ظرف مدت چند روز با مامور محیط بانی آن منطقه اقدام به شکار مینماید ای بسا عکس های بسیار زیبا هم ممکن است از طبیعت و حیات وحش بگیرند و این طور نیست که اولین جنبنده برابر با اولین شکار باشد یا مثلا” چند راس دام شکار بشود و…

            مطمئنا” با استعلام از پاسگاه محیط بانی منطقه ای که برای عکاسی رفته اید
            میتوانید مطمئن شوید که آیا روز شکار است یا خیر؟

            از آن جا که قانون شکنی و قانون گریزی متاسفانه در جامعه بسیار فراوان است نمیتوان منکر تخلفات شد ولی صحبت بر سر قانون است که در باب شکار وجود دارد، و شکارچی که با پروانه اقدام به شکار میکند را متمایز از افرادی دانسته که کمر به نابودی حیات وحش -حتی تفریحی- بسته اند.

            پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

          • رضاشکاری می‌گوید:

            درود جناب سعید
            اگر عدالتی باشد شما برای عکاسی از حیات وحش نیز بایستی مبلغی پرداخت نمایید. مثل همان مبلغی که شکارچی برای پروانه هزینه می کند.
            شکارچی هم مثل عکاس با طبیعت آرام میگیرد همه شکارچیان آگاه پس از کشتن ناراحت می شوند ولو این کشتن با زخمی شدن و فرار توام باشد.
            تنها راه پرورش و تکثیر وحوش و رها سازی است که به جد بایستی صورت گیرد ورنه برمی آید که ما نه ظرفیت و نه توان ایجاد قرق های خصوصی را نداریم. و یا دستهایی مانع این کارند.
            همیشه مثال گوشت پرورشی را می آورید . هیچ شکارچیی حتی آن شکارچیی که برای گوشت شکار می کند راضی به استفاده گوشت هورمونی و شیمیایی بجای نعمت طبیعی خداوندی نمی باشد.
            بگمانم هرکس در پرورش و تکثیر وحوش بکوشد بسیار بیشتر از این بحث ها مثمر الثمر خواهد بود.

            پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

          • عرفان می‌گوید:

            دوست گرامی که فرمودین تعداد ما زیاد و تعداد اینها کمه، با شما کاملا موافقم چرا که اگه اینا زیاد بودن نسل حیات وحش ایران رو میکندن.
            الحمدلله تعدادشون معدوده و به خاطر همین هم اینقدر میترسن و دائم نشستن با این حرفای بی اساس با ما جر و بحث میکنن
            یه مدت مردم شریف ایران فشار بیارن به امید خدا کلا شکار تو کشور ممنوع میشه و بعد میشه بالاترین مجازات ها رو برای متجاوزین به طبیعت در نظر گرفت.

            داغ Thumb up 8 Thumb down 13

          • وحید.ب می‌گوید:

            یه مدت مردم شریف ایران فشار بیارن؟
            به کجا؟

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

        • blue fox می‌گوید:

          ای کاش کسی برای من مشخص کنه که عمل قبیح اینجاعمل کشتنه یا حذف یه گونه ی خاص؟

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. مهدی لهردی محیطبان پارک ملی کویر می‌گوید:

    تاسف و دیگر هیچ…..

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  5. محمد نظری می‌گوید:

    حیوانات دوستانِ من هستند، من دوستانم را نمی خورم ! جورج برنارد شاو

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 2

  6. سعید هاشمی می‌گوید:

    یا ضامن آهو خودت انتقام این آهو رو بگیر

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  7. حسین می‌گوید:

    حیوونی گوشاشو انداخته . چقد ناراحت هست .

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  8. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    خدایا که اون بالایی و به همه چیز آگاهی، خشمت رو به دشمن آفریده زیبایت نشون بده ..

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  9. زهره می‌گوید:

    خداوندا چرا اجازه میدهی یک موجود بی آزار فدای خودخواهی انسانهای بی وجدان شود؟
    چرا حیوانی که تا چند روز پیش می دوید باید فدای شکم شکم پرستان شود؟
    آیا می خواهی وجدان نداشته شان را بیازمایی؟ و ببینی آیا دل سنگ آنها با دیدن و شنیدن چنین جنایاتی که در حق این حیوانات معصوم کرده اند نرم میشود یا خیر؟
    به خدا قسم شنیدن چنین خبر غم انگیزی به تنهایی کافی است تا اگر فقط کورسوئی وجدان هنوز در وجودشان باقی است دست از این جنایاتشان بردارند.
    هر کسی که خدای ناکرده تابحال پایش شکسته باشد میداند و درک می کند که برای همیشه از نعمت راه رفتن محروم شدن یعنی چه؟
    پیامبر جمله ای عمیق دارند که می فرماید آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگری هم نپسند.
    من همیشه این جمله را در مورد حیوانات هم در نظر می گیرم. چون به این ترتیب از ارتکاب بسیاری از اعمال ناپسند بازداشته می شویم.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  10. مریم می‌گوید:

    بیشترین خبری که می تونه خوشحالمون کنه اینه که چند وقت دیگه اینجا بیبینم که نوشته واسه این طفلکی پای مصنوعی گذاشتن
    کاری که تو دنیا انجام میشه البته تو ایران …………واقعا افسوس
    همین کارو باید با خودشون کرد چشم در برابر چشم البته من اعتقاد دارم طبیعت انتقام خودشو خواهد گرفت

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  11. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    تاسفبار اینجاست که عده ای از این صحنه ها با عنوان سند افتخار یاد میکنند (سند نامردی)

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  12. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    چه غم انگیز
    امیدوارم حداقل برخی افراد با دیدن چنین صحنه هایی درس بگیرند!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  13. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدایا ضامن آهو کجاست!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  14. سولماز می‌گوید:

    خدای من
    این دیگه ته وحشی گری!
    به چشمهای این آهو نگاه کنید
    به خدا تقاصشو سخت میدن . خیلی سخت

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  15. محسن می‌گوید:

    خانم ابتکار و مسئولان …
    اینا رو میبینید یا خودتونو میزنید به اون راه؟
    فقط باید شاهد تخریب محیط زیست باشیم و کشتار. هر روز چندتا گزارش جدید.
    مسئولان ما هم که به بی مسئولیتی عادت کردن
    خدایا خودت کمک کن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  16. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    جناب شکارچی خیلی بی مرام و پستی

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  17. جرجانی می‌گوید:

    بسیار غم انگیز بود… لعنت بر شکارچی بی وجدان که این بلا رو سر این آهوی زیبا آوردن…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  18. سعید می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه همین…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

  19. زهره می‌گوید:

    آن گردن کشیده که باید بر اندام زیبایش برافراشته باشد اکنون بر زمین نهاده شده است. شرم باد بر کسانی که ترا اینچنین زمینگیر کردند.
    خداوند انتقام ترا خواهد گرفت.
    مسوولین اداره محیط زیست خراسان شمالی از شما خواهش می کنم از روابط عمومی صدا و سیمای شبکه استانی تان بخواهید این خبر را در رئوس اخبار استان پخش کنند تا جنایتکار خدانشناس ببیند چه جنایتی کرده است!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  20. amir ali می‌گوید:

    نمیشه که هم فروش تفنگ داشته باشیم هم بگیم شکار نکن و چنین قوانین ضعیفی داشته باشیم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  21. مهدی حدادی می‌گوید:

    واقعا متاسفم.
    متاسفم برای این بی تدبیری برای این بی وجدانی
    برای این بی قانونی. . .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  22. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    انشاءا…خدا خودش سزای این عمل ننگین بده که قطعا هم خواهد داد

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  23. شکارچی = تروریست!
    تروریست حیا کن طبیعتو رها کن!

    داغ Thumb up 18 Thumb down 22

    • افشین می‌گوید:

      متعصب یعنی چی!!!؟؟
      جناب ردپا الان دیگه با توهین و نفرین کاری انجام نمیشه لطف کنید و راهکار ارائه دهید که محیط زیست و حیات وحش حفظ شود
      دوست عزیز همه از شنیدن خبر متاثر شدند پس شما هم خودتو کنترل کن و توهین نکن
      نمی‌دانم یا معنی تروریست را نمی‌دانی یا شکارچی واقعی را نمی‌شناسی!!
      همیشه ام این توهین را انجام میدهید.
      خواهشا بجای توهین راهکار ارائه دهید که از این منجلاب در بیاییم

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

      • توهین کیلو چنده؟
        نکنه باید فرش قرمز برای شکارچی ها بندازیم؟!
        نوبره این حرفتون

        پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 17

        • رضاشکاری می‌گوید:

          شما اگر واقعا دلسوز این حیات وحش باشید و مصمم به تغییر وضع موجود لااقل آدرس و نام حقیقی از خود بر جای می گذارید.
          ورنه هیزم بر آتش ریختن کار یکرنگان نبود…

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

        • افشین می‌گوید:

          اگه توهین کیلوییه دلسوزی شما کیلویی چنده!!!؟
          خواهشا اول فکر کن بعدش بنویس
          راه حل ارائه بده لطفا
          از منبر بیا پایین اینقد تروریست تروریست نکن اینجا راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن نیست اینجا همه هموطن هستیم و برای آینده کشور عزیزمان نگران!!!

          پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  24. علبرضا از سمنان می‌گوید:

    با این وضعیت مدیران بسیار بسیار بسیار دلسوز و مسئولیت پذیر محیط زیست باید به فکر افتتاح بخش معلولین حیوانات در کشور باشند!
    شاید چند مدت دیگه مدیری از مدیران پیشنهاد بده بفرستن پاراالمپیک!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  25. علی می‌گوید:

    توحش این شکارکش ها از حیوانات درنده هم بیشتره
    مظلومیت این آهو خیلی غم انگیزه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  26. جمشید ازخوی می‌گوید:

    برای جلو گیری از درد بیشتر باید به روش اتانوزی حیوان را آرام کرد.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

    • زهره می‌گوید:

      جناب جمشید از خوی فرمایش شما از جهتی جهت عذاب نکشیدن حیوان (شاید افسردگی مافوق تصوری داشته باشد) شاید درست باشد. ولی به چند دلیل نباید این کار انجام شود:
      ۱- این حیوان معصوم به عنوان سمبلی از مظلومیت باید باشد تا بلکه دل سنگ بعضی از دشمنان حیات وحش نرم شود.
      ۲- حیوان جوان و ماده است و قابلیت زادآوری دارد.
      ۳- شاید همین اتفاق و رسیدن محیطبانان قبل از اتلاف او و موفقیت آمیز بودن تلاش دامپزشکان در نجات جانش خود حکمت دیگری داشته باشد و از طرفی شاید این حیوان معصوم هم مثل انسان از نظر روانی بتواند به وضعیتی که به او تحمیل شده عادت کند.
      از طرف دیگر پارسال در خبری خواندم در انگلیس مردی برای گربه اش که دو پای عقبش از بالای ران در اثر برخورد با خودرو قطع شده بود با کمک جراحان و متخصصان اندام مصنوعی دو پای فلزی ساخته بود که آن گربه سیاهرنگ با کمک آن دو پا حرکت می کرد. این حیوان می تواند سبب تشویق متخصصان عرصه اندامهای مصنوعی و محکی برای خلاقیت آنها در این عرصه شود.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • افشین می‌گوید:

        دوستان دانشجو مهندسی پزشکی یا بیو مکانیک اگه کسی هست:
        امروز به کمک شما نیاز داریم پس تمام تلاشتون رو انجام بدین که اجرش بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید!!
        یادتون باشه که ” می‌خوام پس می‌تونم”
        اگه بخوایین پس میتونین، خودتون رو دست کم نگیرید!!

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • زهره می‌گوید:

          آفرین آقا افشین! چقدر زیباست که این اتفاقات ناگوار در عین حال پیامدهای مثبتی هم داشته باشد و چنین تکنولوژی هایی را در کشور گسترش دهد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  27. دهشیرک می‌گوید:

    اینها شکارکش هستن نه شکارچی
    کسی که به سمت این حیوون زبون بسته اونهم توی این فصل شلیک کنه خیلی خیلی نامرده

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  28. بابک می‌گوید:

    امیدوارم کسی ک اینکارو کرده بزودی فلج بشه و هیچوقت دیگه نتونه رو پاش وایسته

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  29. کوشان مهران می‌گوید:

    گویا در منطقه جاجرود نیز قوچ و میش های مجروح و فاقد دست و پا که یادگار جهالت و طمعکاری شکاردزدان می باشند قابل رویت هستند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  30. فرزند ایران می‌گوید:

    دی خواجه با چراغ همی گشت گرد شهر / کز دیو دد ملولم انسانم آرزوست
    بازم میگم انسان و انسانیت داره منقرض میشه
    ایکاش برای احیای جمعیت انسان میشد کاری کرد که اگر انسانیت احیا میشد خیلی از مشکلات حل میشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  31. امیر می‌گوید:

    عکس آخری خیلی ناراحتم کرد :’(

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  32. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    سلام
    در زمان شاه مجوز حمل سلاح شکاری مختص افراد خاصی از جامعه از جمله اشراف، خوانین، ارتشیان، کارمندان دولت و یک سری آدم های موجه و با سابقه خانودگی شکار بود اما متاسفانه در سالهای اخیر به هر آدم بیسواد و بی فرهنگی مجوز حمل سلاح داده شده و بخصوص عفو عمومی سال ۹۰ که تقریبا همه رو تفنگ دار کرده و همین دسته آدم های اخیر که نام بردم به جان حیات وحش ایران افتاده اند و با بی فرهنگی هرچه تمامتر کمر به نابودی آن بسته اند.
    مقتضی است در کلیه مجوزهای حمل سلاح داده شده بازنگری شود و سلاحهای داده شده با عفو سال ۹۰ ، با تصویب قانونی جمع آوری شود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

    • محمد می‌گوید:

      کاملا موافقم
      ۱۰۰۰ تا لایک

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      چیزی که من به چشم خودم دیدم؛ در یکی از شهرهای زاگرس مردم به دلیل سبک زندگی و موقعیت جغرافیایی که در آن ساکن هستند دارای مجوز حمل سلاح شکاری هستند. مثلا گله داران.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • عفو سال ۹۰ چیه جریانش؟

      داغ Thumb up 3 Thumb down 3

      • افشین می‌گوید:

        یجورایی به تمام اسلحه های بدون مجاز که تحویل داده شد جواز صادر شد!!
        این طرح بد بود چون کسانی صاحب اسلحه شدند که واقعیت جنبه نداشتن و صلاحیت دیدن طبیعت هم نداشتند چه برسه داشتن اسلحه!!!(البته منظورم به همه نبود)
        خوب بود از این جهت که آمار اسلحه‌های غیر مجاز پایین آمد و یجورایی اتمام حجت بود برای صاحبان اسلحه‌های غیر مجاز

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  33. کوشان مهران می‌گوید:

    خدا رحم کند!

    امروز در تنکابن شاهد تجویز روغن فک برای سوختگی به دلیل سوزش ناشی از آبجوش بودم که این روغن بوسیله یکی از ماهیگیران بدست آمد!!!

    تلفات شدید فک خزر به دلیل کاهش طعمه، واگیر نوعی بیماری، صید تجاری در شمال خزر توسط روس ها و کوبیده شدن سر بوسیله تخماق ماهیگیران به هنگام گرفتار شدن در تور کم بود که این مصیبت نیز اضافه شد.

    بارها در تابستان فک های بالغ و تنهایی را به هنگام شنا در نزدیکی ساحل دیده بوده و بنا بر گفته فردی فکی دو سال پیش در شب برای استراحت به ساحل آمده که با فرو کردن میله گرد به درون شکم کشته شد!

    در شمال به فک سگ آبی می گویند و از دیرباز ماهیگیران به عنوان رقیب به آن می نگریستند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

    • سعید می‌گوید:

      الان من مثبت بدم به این اطلاعاتی که لطف کردید در اختیار ما گذاشتید یا منفی بدم به این وضعیت بغرنج؟
      به خاطر طبع منطقی و مستدلانه !!! شما مثبت دادم اما مثبت تلخ من از گریه غم انگیز تر است.

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 16

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      بله. تازه خاصیت دیگری هم برای آن ذکر شده است. خدا رحمت کند استاد هرمز اسدی را که به سهم خود تلاش های بسیاری برای فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از فک خزری انجام دادند ای کاش راهشان ادامه دار بود.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • رضاشکاری می‌گوید:

      درود جناب مهران در کهکیلویه باوری اشتباه وجود دارد که از روغن خرس برای ماساژ استفاده می شود!
      شخصی را سراغ دارم برای یک پیاله روغن ۵۰۰ هزار تومان پرداخت نمود!!!

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  34. شاهین می‌گوید:

    لعنت به شکارکشهای کثیف ، لعنت به عمل حیوانی شکار کردن امیدوارم پای اون انسان وحشی که عامل قطع پای این زبون بسته شده به همین سرنوشت دچار بشه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  35. امیر یوشیج می‌گوید:

    امیدوارم همین بلا سر خودت در بیاد…….بی…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  36. زهره می‌گوید:

    از آنجا که کمابیش در سراسر مناطق کشور متاسفانه شاهد هجوم وحشیانه شکارچیان غیر مجاز به حیات وحش هستیم آیا چاپ و نصب بنر متصور شده به تصاویر ترحم آمیز این آهوی مظلوم در میدان اصلی تمام روستاهای مشرف به مناطق زندگی این حیوانات بی پناه هزینه زیادی دارد؟
    اگر چنین اقدامی صورت بگیرد درصدی از شکارچیان غیر مجاز توبه خواهند کرد و خدا را چه دیدی شاید برخی از آنها همیار محیط زیست هم شدند. فکر می کنم هزینه چنین کاری به مراتب کمتر از بهای سنگینی است که کشور به دلیل نابودی تتمه حیات وحش در حال حاضر می پردازد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      دوست عزیز درست می فرمایید اما همیشه که پای مردم محلی در میان نیست متاسفانه به تازگی گونه هایی جدید به نام انسان نماهای نوکیسه ظهور یافته اند که تمام کارهای زندگی اشان را به سرانجام رسانده اند و فقط آرزوی شکار دارند.
      آن هم برای اینکه فقط خودی نشان دهند”اعم از زن و مرد” بعد هم عکسی از جنایات خود گرفته و به رخ اطرافیان بکشند.
      چنین افرادی از سنگ خارا هم سخت تر اند و مصداق نرود میخ آهنین در سنگ هستند.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • Blue Fox می‌گوید:

      مسئله اینه که خیلی ها اصلا نمی دونن که حذف شدن حتی یک حشره از چرخه ی طبیعت چه ضررها و تغییراتی در پی داره.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  37. شهروحش می‌گوید:

    این حیوان به اینصورت به چه کاری می آید . ای کاش به همان صورت در طبیعت رها میشد تا طعمه حیواناتی مانند گرگ و کفتار میشد .

    داغ Thumb up 8 Thumb down 11

  38. محمد می‌گوید:

    بنده در سرخه حصار در چندین مرحله قوچ و میش و بره ٣ پا دیدم که یک دست یا پاشون به علت اصابت گلوله قطع شده بود اما نکته قابل توجه این بود که این حیوونا هم وزن بقیه افراد گله بودن و همپاى اونا میدویدن و از گله عقب نمیموندن!!! متاسفانه دیگه شکاچی واقعى نداریم بلکه افراد تفنگ بدست گوشتخوار از خانواده کفتارها داریم!!!!؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  39. یک زمین برای همه می‌گوید:

    نفرین بر تو … امیدوارم پاداش این کارتو از ضامن آهو بگیری.
    شعور و فرهنگ باید در ذات انسان باشه بی فرهنگ بی فرهنگه حالا هرچه ما فریاد بزنیم فرهنگ سازی فرهنگ سازی ربطی هم به مقام و درجه اجتماعی ندارد خواه بی سواد خواه تحصیل کرده خواه فقیر و خواه ثروتند.
    نمی دونم سرانجام حیات وحش کشور چی میشه مسئولان هم آسوده بخوابید باکتان نباشد . نهایتش برنامه ای می دید چون دریاچه ارومیه درست است؟ به همین سادگی…. سال ها در خواب غفلت سپری شد تا دریاچه ارومیه به این روز افتاد سپس عزیزان به فکر چاره افتادند نوش داروی پس از مرگ سهراب. احتمالا یک دهه بعد هم به فکر احیای جمعیت های حیات وحش می افتند و با هدف گذاری های آرمانی سعی می کنند جمعیت هایی را که از نظر اکولوژیک منقرض شده محسوب می شوند احیا کنند….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  40. ایرانی می‌گوید:

    در فرهنگ لغات مرحوم دهخدا، استاد معین و عمید لغتی بنام “شکارکش” وجود ندارد و این اصطلاح من‌درآوردی شکارچیانی است که سعی در تطهیر عمل خود و نسبت دادن زشتی عمل شکار به آن دسته از همکارنشان را دارند که فاقد مجوز هستند.یعنی تنها تفاوت این دو دسته داشتن یا نداشتن یک برگه کاغذیست ولی کار هردو کشتار، کشتن و گرفتن جان یک موجود جاندار است.
    دوستان مدافع کشتن قانونی حیوانات وحشی چنان لفظ شکارکش را بکار میبرند که گوئی خود با رفتن به شکار به طبیعت و موجودات درحال انقراضش جانی دوباره میبخشند.
    توضیح آخر این که شکارچی متشکل از شکار فارسی + «چی »، پسوند نسبت ترکی میباشد. مانند: گاریچی، تدارکاتچی، سورچی و….

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

    • در فرهنگ لغات مرحوم دهخدا، استاد معین و عمید لغتی بنام “شکارکش” وجود ندارد و این اصطلاح من‌درآوردی شکارچیانی است که سعی در تطهیر عمل خود و نسبت دادن زشتی عمل شکار به آن دسته از همکارنشان را دارند که فاقد مجوز هستند.یعنی تنها تفاوت این دو دسته داشتن یا نداشتن یک برگه کاغذیست ولی کار هردو کشتار، کشتن و گرفتن جان یک موجود جاندار است.

      یعنی باید این حرفتونو الماس گرفت.
      همه جا نوشت.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

      • وحید.ب می‌گوید:

        دوستان گرامی
        هرچه به عقب تر برگردیم قوانین ممکن است ساده تر باشند

        به گمان شما زمان مرحوم دهخدا و معین و…
        واژگانی چون حمله سایبری ،هکر ، یارانه و…
        وجود داشت ؟

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

        • گنجشک ! می‌گوید:

          حرف حساب جواب نداره !
          تعجب می کنم از شما که در هر شرایطی باید جوابی بنویسید .

          پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 14

        • ایرانی می‌گوید:

          جناب وحید.ب

          گویا شما فراموش کردید که این لغتنامه ها هر روز، ماه و سال درحال تصحیح،به روز رسانی و گسترش از سوی موسسات غیرانتفاعی خودشان هستند.

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

          • میثم می‌گوید:

            آقا جان بگیم شکارچی غیر مجاز مشکل شما حل میشه؟!
            شکارچی غیر مجاز…. صلوات بفرست حل شد.
            بقیه مشکلاتم حل شد فقط مشکل این یک کلمه بود

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • گنجشک ! می‌گوید:

      ایرانی عزیز :
      وقتی مجوزی برای شکار صادر نمی شود یعنی این دوستان ! همان برگه کذایی را هم در دست ندارند و من متعجبم که این مرز بندی را چگونه بین خودشان ایجاد می کنند ؟!!!

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 14

      • ایرانی می‌گوید:

        گنجشک جان

        در فرهنگ غنی فارسی مثلی داریم بنام کلاه شرعی و این حرف این دوستان دقیقا مصداق همان کلاه شرعی است.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

        • وحید.ب می‌گوید:

          جناب ایرانی
          دهخدا کلاه شرعی را «حیله در احکام، چنانکه ربا را بنام مال الاجاره حلال شمردن. حیله شرعی برای ابطال حقی یا احقاق باطلی» و «نامشروعی را به حیل صورت شرعی دادن» تعریف کرده‌است.

          با اینکه اصلا” با این تیپ بحث نمودن موافق نیستم ولی احادیث و روایات و مستنداتی از حرام بودن شکار در شرع مقدس اسلام وجود ندارد.

          پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

        • وحید.ب می‌گوید:

          جناب ایرانی
          دهخدا کلاه شرعی را «حیله در احکام، چنانکه ربا را بنام مال الاجاره حلال شمردن. حیله شرعی برای ابطال حقی یا احقاق باطلی» و «نامشروعی را به حیل صورت شرعی دادن» تعریف کرده‌است.

          با اینکه اصلا” با این تیپ بحث نمودن موافق نیستم ولی احادیث و روایات و مستنداتی از حرام بودن شکار در شرع مقدس اسلام وجود ندارد.

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

      • وحید.ب می‌گوید:

        آقای گنجشک

        علیرغم اینکه بارها تاکید کرده ام که من وکیل بلاعزل هیچ دوست شکارچی نیستم
        و با اینکه سالهاست به شکار نرفته ام ولی دیدگاه شما و نگرش شما به مسئله شکار مشتبه ساختن علایق و سلایق تان با آنچه به واقع وجود دارد است.
        بنده منکر این نیستم که تخلف در سایزهای مختلف توسط افراد مختلف صورت میگیرد
        فرمودید که این مرز بندی را چگونه بین خودشان ایجاد می کنند ؟!!!….

        فکر میکنم وقتی میگویید
        وقتی مجوزی برای شکار صادر نمی شود یعنی این دوستان ! همان برگه کذایی را هم در دست ندارند و من متعجبم …..

        یا از حقیقت موضوع اطلاع ندارید و یا اینکه هرکه سلاح شکاری دارد را لایق حرف های زیبایتان میبینید
        اینطور نیست؟
        بنده برای هرچیزی پاسخی نخواهم داشت ولی وقتی صحبت از دهخدا و… میکنید باید بدانید که با قوانین دوره آن مرحومان با قضیه برخورد نمایید وگرنه مطمئننا” نخست وزیر بودن در دوره قاجار و قبل آن بامعیارهای امروزی فراست چندانی نمیخواهد چه رسد به ….
        و در آخر اینکه بنده تمرین پایبندی به قانون میکنم را که نمیتوانم بر روی پیشانی خودم بنویسم یا بصورت لوگو حک کنم و بگویم که من قانون مند هستم
        رفتار و منش من باید نشان دهد که قانون در اولویت چندم برایم قرار دارد

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

        • گنجشک ! می‌گوید:

          خیلی جالبه !!!
          می نویسیم شکار بد و زشته ، دوستان می نویسند که یوشیج و سپهری و … ۳۰ سال ، ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال قبل شکارچی بوده اند .
          می نویسیم در فرهنگ نامه ها ” شکارکش” نداریم و همه شکارچی ها شکارشان را می کشند ! ، دوستان می نویسند که چرا به گذشته رجوع می کنید ! .

          قضاوت با خوانندگان …

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 16

          • وحید.ب می‌گوید:

            بنظر می آید که پاسخ حقیر را نخوانده اید جناب گنجشک !

            دوستان می نویسند که چرا به گذشته رجوع می کنید ! …

            ازکجای حرف های من این را استنباط فرمودید؟
            از آنجایی که هر نوشته ای را دلیلی بر دفاع از شکار میدانید
            به شما پیشنهاد میکنم که ضابطه مند شدن و قانونی شدن برخی مسائل نظیر تصرف زمین تصرف اراضی ملی استحصال درخت از جنگل و شکار و چرایی لزوم شکل گیری نهادهایی چون سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی و تدوین قوانین مربوطه را یک بار مرور بفرمائید

            پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

      • امین منصوری می‌گوید:

        جناب گنجشک خواهیم دید که امسال چه تعداد مجوز شکار صادر خواهد شد.
        لطفا با نام واقعی خودتان کامنت بگذارید و پشت اسامی حیوانات پنهان نشوید.

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

        • گنجشک ! می‌گوید:

          اکثر دوستانی که اینجا کامنت گذارند از نام واقعی استفاده نمی کنند . دلیلی هم برای این کار وجود ندارد چون اکثر ما افرادی عادی در اجتماع هستیم و در تصمیم گیری های مربوطه نقشی نداریم . پس اسم واقعی ما با اسامی مستعار چندان تفاوتی ندارد .
          وقتی کسی ما را نمی شناسد چه تفاوتی بین اسم واقعی یا به قول شما اسم حیوانات وجود دارد ؟
          اتفاقا از همین نوشته شما میشه به غیظ پنهان شما نسبت به حیوانات پی برد ! .
          بنده از اسم شیر و ببر و پلنگ و سایر جانداران زیبا ، پر هیبت و نشانه های شجاعت نام نبردم ؛ گنجشک پرنده ای معمولی است که در تمامی شهرها می بینیم و بیشتر نماد پر حرفی است ! تا هر چیز دیگری … .

          داغ Thumb up 10 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      با تشکر از شما دوست گرامی _ ایرانی _ که همت کرده و به بررسی موضوع پرداخته اید باید دقت کرد که واژه های ” شکارکش ” و ” شکار دزد ” گذشته از اینکه آیا رسا و صحیح و معنی دار هستند یا خیر ؟ که می تواند مورد بحث قرار گیرند اصطلاحاتی است که در کشور ما توسط شکارچیان مطرح و استفاده شده و می شود و بکار بردن آنها عمومیت نداشته و درست نیست اینجا صحبت از موافقت یا مخالفت با شکار نیست مسئله این است که اگر هدف گفتگو و بحث در مورد موضوعی مد نظر است بایستی از واژگان و کلمات و لغات صحیح استفاده کرد

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  41. علی م می‌گوید:

    شکار کردن حییون به این زیبایی زشته و زیبایی خلقت رو از بین میبره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  42. پشیمان می‌گوید:

    وای از اون روز ک قیامت بشه.این زبون بستها یه تفنگ میگیرن و ……..
    چند روزه با این سایت آشنا شدم خیلی روی من تاثیر گذاشته
    از این لحظه به همه دوستداران طبیعت قول میدم ک دیگه دست به تفنگم نبرم. اصلا میفروشمش
    آخرین دفعه که رفتم شکار توی جنگل یدونه شوکا دیدم اونم منو دید وقتی ۲۰ متری من زانو زد از خودم بدم اومد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

    • زهره می‌گوید:

      احساس زیبای شما پایدارتر از احساس حتی من نوعی است که از ابتدا شکار نمی کردم. قلبا به وجود شما غبطه می خورم.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • بجای تفنگ دست گرفتن و کشتن جانداران، دوربین عکاسی دست بگیرید و زیبایی های طبیعت را با دوربین خود شکار کنید و به اشتراک بگذارید.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

    • ایرانی می‌گوید:

      درود به وجدان بیدار شما
      باور کنید اگر هر انسانی بتواند وجدانی بیدار مانند شما داشته باشد قطعا دیگر دست به اسلحه برای گرفتن جان یک موجود زنده دیگر نخواهد برد.
      امیدوارم تمامی حامیان شکار و کشتن این نظر شما را بخوانند و پند گیرند.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

    • Blue Fox می‌گوید:

      وجود کسانی مانند شما باعث امیدواری ما میشه.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  43. داریوش می‌گوید:

    چه فرقی میکنه اونی کی این جانوران زیبا رو میکشه اسمش چیه غیر مجاز و یا اصطلاح مجاز؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

  44. داریوش می‌گوید:

    میشه پای مصنوعی براش گذاشت

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  45. داریوش می‌گوید:

    باید این آهو رو فرستاد آلمان اونجا میتونن براش پای مصنوعی بذارن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

    • بسکه ثروتمندان ما بی ذوق هستند،
      بسکه انجمن های حمایت از حیوانات ما بنیه مالی درست درمون ندارند،
      بسکه امثال من که ذوق این کارها را دارند بی پولند!

      داغ Thumb up 7 Thumb down 6

      • سهراب قرائی می‌گوید:

        بعضی از انجمن های حمایت از حیوانات فقط میخوان شلوغ کنند چون من دیدم اکثرا کسایی خودشونو محافظ محیط زیست یا دوستدار حقوق حیوانات میدونن که یا گربه ی شهری پررو و آفت رو از دست طبیعت نجات دادن!! یا یک سوسک رو از کشته شدن یا همین چیزا وگرنه حفاظت از محیط زیست به همین راحتی ها نیست کم از ماموران عزیز و گرامی حفاظت در این راه جانشان را از دست دادن؟ حالا شما راه بیفت و برو طبیعتو نجات بده! به همین راحتی که نیست دوست عزیز

        داغ Thumb up 5 Thumb down 6

        • زهره می‌گوید:

          شکارچی محترم جناب قرائی
          با عرض سلام
          آیا نسبت دادن واژه آفت و پررو به گربه که با اراده و حکمت خداوند حکیم همشهری ما انسانها شده است درست است؟!
          آیا فراموش کرده اید که ازدیاد میلیونی جمعیت موشها در شهرها بواسطه کاهش شدید جمعیت گربه ها و عدم توجه ما انسانها به آنهاست؟!
          آیا به پتانسیل های درمانی بالای گربه های شهری که سمبلی از گربه سانان بزرگ حیات وحش اند ایمان ندارید؟!
          امروزه در کشورهای متمدن و پیشرفته مثل کانادا – ژاپن – فرانسه و … احداث کافه های گربه رو به گسترش است.
          بواسطه مطالعات روانشناسی متعدد صورت گرفته صدای خرخر گربه و اصولا رفتارهای خاص او نقش درمانی بر انسانهای افسرده و سالمندان و طیف های گسترده امراض روانی از جمله اوتیسم دارند.
          یک محقق و دانشمند بزرگ فرانسوی را می شناسم که سرپرستی ۱۵ گربه خیابانی را بر عهده گرفته است.
          در پاریس قبرستانی اختصاصا به گربه ها تعلق دارد.
          نگرش شما به حیوانات شهری نگرشی غیر منصفانه است.
          حتی از دیدگاه مذهبی هم روایات زیادی منسوب به پیامبر اسلام در باب محبت به این حیوانات مظلوم و زیبا داریم.
          بی مهری با این حیوانات، این هدیه های الهی با فرهنگ اصیل ایرانی سنخیت ندارد

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

    • امین منصوری می‌گوید:

      جانبازهای شیمیایی را برای مداوا آلمان نمی فرستند اون وقت آهو را میفرستند؟

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  46. داریوش می‌گوید:

    اگه باور نمیکنید عبارت artificial legs for animals رو در جستجوی عکس گوگل سرچ کنید

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  47. بابک می‌گوید:

    چه صحنه دردناک و ناراحت کننده ای ………

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  48. مهناز می‌گوید:

    خیلی دلم سوخت برای آهوی زیبا و مظلوم
    کاش قانون قصاص آدما برای حیوانات هم در برخی موارد کارایی داشت و در ازای قطع عضور موجودات زنده ، یک قصاص درنظر گرفته میشد
    اگر حالا برای شکارچی اتفاقی میفتاد کل محیط بانهای منطقه و رئیس و خلاصه ….تا رئیس سازمان محیط زیست درگیر میشدن ولی برای این آهو چه کسی باید تقاص پس بده که تا آخر عمر باید با این وضعش تو طبیعت باشه و من فکر میکنم اصلا نتوانه زندگی کنه و حالا قانون برای ازبین بردن حق زندگی و حق حیات موجودات زنده چه تصمیمی خواهد گرفت ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  49. سعید می‌گوید:

    آقای میثم
    اما جواب:
    ۱- پس قبول داری بعضی از مخالفت های ما با شکار با دلیل هست ولی چرا شما ادامه میدی ما متوجه نمیشیم.
    ۲- حتما باید اتفاقی بیافته که شما تفنگتو بشکنی و فیلمشو آپ کنی؟ همین حالا پیش قدم شو و مرد بودنتو ثابت کن.
    ۳- تو رویا سیر میکنیم؟ خیر ، ما داریم واقعیت های مصیبتی رو که به سر حیات وحش و طبیعت این مملکت میاد میبینیم. اگر تو رویا هستیم پس این همه عکس و فیلم که پخش میشه ، بیداری ما رو ثابت نمیکنه؟ دو تا پیشنهاد سازنده بدیم؟ شکار رو بذارید کنار و مردانگیتون رو ثابت کنید.
    ۴- شکارچی از زجر کشیدن حیوان خوشش نمیاد؟ خیر شکارچی از کشتن و نابود کردن حیوان لذت میبره زجر کشیدنش به کنار، میتونید جملات مشمئز کننده دوستانتون رو در توصیف لحظه به خاک انداختن پرنده در حال پرواز یا قِل دادن کل و قوچ و میش از بالای کوه بخونید، هر چند که خودتون استادید و ما داریم زیره به کرمان میبریم.
    ۵- ما تفاوت سرگلوله های جنگی و شکاری رو نمیدونیم؟ میدونی بهتر از شما کی این تفاوت ها رو میدونه؟ داعش و القاعده اونا استادن تو شناخت انواع مهمات و باروت و خرج و انواع سر گلوله ها. ما نیازی نداریم یاد بگیریم چون از ریختن خون یک جاندار رها در طبیعت بیزاریم.
    شما چی میدونی از تفاوت لنز تله و سوپرتله و دیاف و دوربین؟
    شما چی میدونی از لذت دیدن یک حیوان زنده؟
    شما همه چیز رو از مگسک تفنگت میبینی و خونی که بیرون میپاشه و حیوانی که به خاک میافته و کبابی که به تن میزنید.
    از این جملت خوشم اومد که زجر ش نمیکنی. این دفعه نشونه گرفتی بزن تو قلبش، تو ریه هاش، اصلا بزن تو سرش هدشاتش کن که عکسای یادگاریت قشنگ تر بشه برای نسل بعد بتونی با افتخار نشون بدی.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 15

    • رضاشکاری می‌گوید:

      نازنین کدام احمق! تفنگ ۲۰ میلیونی خود را میشکند؟ نکند شما هم تحت تاثیر اخبار قرار گرفته اید. این تفنگهایی که بایستی شکسه شود تفنگ های ارزان قیمت قاچاق مطعلق به شکارکشان است. مگر تفنگ فقط برای شکار است؟؟؟ امروزه تیراندازی از با نشاط ترین ورزش های دنیاست . مگر سفارش پیغمبر اهمیت تیراندازی را گوشزد نمی کند.
      آیا با اهانت و تشویش عموم و خطاب قرار دادن خوب و بد مشکل را می توان حل نمود؟؟؟
      یا با کار علمی و فرهنگ سازی؟؟؟
      متعجبم از دوستانی که بدون آگاهی خام سخنان تحریک آمیز می شوند. بنده شکارچی هستم. ۵ سال است شکار نمی کنم. تا بحال صدها کومه را ویران ساخته و بارها با شکارچیان غیر مجاز درگیری داشته ام.در هر محفلی در بین شکارچیان با زبان نرم و عمیق سعی در آگاهی رسانی دارم.در حد وسعم سعی در فهماندن مراتب حیات به کودکان دارم.عکاسی می کنم.در خیالم ساخت مستند حیات وحش و کمک به منطقه می چرخد.حاضر به برگزاری کلاس توجیهی مجانی قبل از صدور مجوز شکار برای شکارچیان هستم.کبک ، تیهو ، کبوتر و … به تعداد اندک تیمار و رها سازی می کنم.مرتب سازمان استانی را نقد می کنم برای عملکرد بهتر.
      آیا فرقی بین بنده شکارچی با قاتل شکارکش نباید باشد؟؟؟
      چه سودی می برید از کتمان حقیقت؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

    • رضاشکاری می‌گوید:

      جناب سعید
      مطمئن باشید شکارچیی که اینجا می آید اهل تعمق و مطالعه است. آنکس که بایستی سخن شما را بشنود و مصبب این جنایت هاست اصلا با مطالعه و تعمق سر و کاری ندارد. و اینجا نمی آید.
      آن شخص را بایتی با زبان نرم به تعمق وارداشت او را باید دعوت نمود در جمع شکارچیان باتجربه و دوستداران طبیعت تا تعمق کند.
      ما در آداب و منش شکارچی گری حتی آداب درست عکس گرفتن داریم.هیچ شکارچی با وجدانی با پیکر خون آلود با غرور عکس نمی گیرد.و یا به نمایش نمی گذارد.
      شکار ورزشی تنها کشتن نیست.مجموعه ای از ورزش ،هیجان ،آمادگی رزم،تربیت اخلاقی،شناسایی گونه های گیاهی و جانوری ، تیراندازی،لمس زیبایی های طبیعت ، و … است.
      اگر شکارچی جوان ما در این فضا آموزش ببیند. خود اسلحه را کنار خواهد گذاشت و چنان متحیر می شود م صلاحیتش بالا می رود که می تواند بهترین حافظ طبیعت باشد.
      بازهم عرض می کنم شکارچیان ارزشی خود محافظ طبیعتند و اغلب به هدف زنی اکتفا می کنند.این نیروهای آموزش دیده و کاربلد هم در زندگی موفق خواهند بود و هم می توانند فرهنگ را به نوجوانان و تازه کارها آموزش دهند.
      مشکل عمده ما آموزش است برای تغییر باورها بایستی کار عملی کرد.

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      جناب سعید در رویا سیر میکنید چون فکر میکنی میتونی جلوی شکار رو بگیری.
      به هیچ عنوان نمیتونید تاکید نیکنم.نمیتونید .اگر یک محیطبان کار کشته یا شکارچیان مجاز و اموزش دیده در این زمینه حرف میزدند باز یه چیزی.
      شکار مجاز رو میشه متوقف کرد . که کاملن اشتباه هست. ولی شکار غیر مجاز رو نمیشه چون شکارچی غیر مجاز یک فردی مثل شما هست که برای قانون صید وشکار احترامی قایل نمیباشد.
      نیازی به گفتن قدمت شکار نیست… تا همین دویست- سیصد سال پیش حیات وحش به بهترین شکل وجود داشت بشر شکارچی هم چند صد هزار سال قبلش وجود داشته و شکارش رو میزده….پس مطمعن باش این بشر شهر نشین هست داره کره خاکی رو از بین میبره…

      من مخالف شکار غیر مجاز هستم مخالف هرگونه تخریب در زیستگاه ها هستم. و با تمام وجودم مدافع شکارگاه خصوصی و تکثیر هستم . هم جمعیت حیات وحش افزایش پیدا میکنه و هم زیستگاه ها در امان میمونن از دست همین بشر شهر نشین ….
      شما از شکار هیچی نمیدونی هیچی. تنها تصورت از شکار این هست که وای … کشتش با تیر زدش خون اومد…شما روحت لطیف هست مشکل خودته ….
      هرچند بنده هم ۹۰%شکار رو تا زمان برخورد گلوله به شکار دوست دارم و لذت میبرم بعد از اون دیگه کثیف کاریش شروع میشه. همچین از خون خونریزی خوشم نمیاد ولی جز جدا نشدنی شکار هست نمیشه کاریش کرد.
      درست اینا اتفاقات در شکار میوفته شکی نیست. ولی قبل از چلو گوشتی خوشنزه یا جوجه کباب خوش طعم هم همین اتفاقات میوفته و شما در حین خوردنش با هیچکی هم شوخی نداری….
      میدونم اینا پرورشی هست فرق داره….
      خوب سوال من این هست کجای این کار ایراد داره….
      شما یه حیون اصلاح شده رو در یک محیط بی روح که با بتون اهن چدن درست شده کلی هرمون اشغال به خوردش میدی . و هنوز بالغ نشده میدیش دست قصاب بیخ تا بیخ وقتی داره دست پا میزنه سرش رو با چاقو میبره … هر چی کوچیکتر گوشتش نرم تر خوش خوراکتر

      حالا ما میخواهیم یک منطقه رو که شاید وسعتش به بیست هزار هکتار هم نرسه اونم در مناطقی که حیونی توش نیست و خیلی واسه زمینا و منابعش کیسه دوختن تبدیل کنین به شکارگاه سایت تکثیر پرنده و پستاندار ایحاد کنیم . ارزش زیست محیطی رو به منطقه برگردونیم. دیگه بشر شهر نشین نمیتونه از زمین ها و معادنش بهربرداری کنه و اونجا رو هم نابود کنه..
      کل پازن اهو … در سنین پیری که یک عمر رو در کوه دشت طبیعت زندگی کرده با یک مرگ سریع با گلوله شکاری که شما فرقش رو نمیدونی جان میده.

      در مورد داعش هم ترجیح میدم اسم این موجودات منفور رو به هیچ انسانی نسبت ندم بر خلاف شما.
      مطمعن باش افرادی که سالیان سال با هزینه های زیاد رو سر گلوله های شکاری و تاثیرش رو بدن شکار تحقیق کردن و ساختن که یک مرگ سریع رو ایجاد کنه . مطمعنن از دوست نداره که شکارش زجر بکشه. البته از شما انتظاری ندارم چون هر گردی رو گردو میپندارید.

      در مورد دوربین…
      بنده یک دوربین عکاسی ۶۰dکنون ساخت ژاپن با لنز۲۸-۳۰۰سیگما با دهنه۶۲ که اونم ساخت ژاپن هست دارم و از عکاسی باهاش لذت میبرم. یکی از زیباترین عکس های که گرفتم طلوع خورشید در یک دریاچه بود که برای شکار مرغابی رفته بودم. چندین عکس زیبا هم از تیهو گراز .کبک…و مناظر بسیار زیبای طبیعد در فصول مختلف دارم.

      وقی میگم با دلیل ….بله نمنش هم یک فرد نادان اموزش ندیده مثل این افراد هستن که من هم مثل شما مخالفشون هستم. ولی مخالفت خالی و احیانن برون تراویدن یه سر فحش لعن نفرین کاری از پیش نمیبره باید ریشه ای مشکل رو حل کرد. باید دید چرا یک فرد اموزش ندید به این راحتی به سلاح دست پیدا میکنه. چرا مسولین ما به سلاح های غیر مجاز با کیفیت پایین هر چند سال یک بار مجوز میدن…چرا در برخورد با متخلفین قاطع نیستند.

      راهکار بدین. نه فحش و ناشزا و توهین…البته اگه میتونید.
      چرا به عشایر مهمات جنگی میدن. مگه عشایر نمیگن تیر هوای شلیک میکنیم حیوانات درنده فرار کنن خوب بیشتر ز مهماتشون رو فشنگ مشقی بدن .تازه ارزونتر هم هست. چنتا هم فشنگ کامل بدن برای مواقع ضروری که شاید پیش بیاد مثل دزد..
      چرا مجوز رو به تفنگ میدن .؟؟؟چرا مجوز رو بعد از گذراندن دوره های اموزشی به فرد نمیدن مثل گواهینامه ماشین.

      درنهایت حرف واسه گفتن زیاد هست کو گوش شنوا . حمایت از محیط زیستمونم مثل خیلی از کارای دیگه ای که انجام میدیم عجیب غریب هست. فکر میکنیم حفاظت از محیط زیست یعنی مخالفت باشکار به هر روشی… در صورتی که دریاچه هامون در آن خشک میشن با وجود دریاچه های با آب زیاد در چند صد کیلومتری در کشور های همسایه… جاده هامون که نیازی به گفتن نیست… عشایرمون که ماشاله ….
      شما از شکار خوشت نمیاد نظر شخصی خودتون هست محترم. ولی نمیتونید به دیگران تحمیلش کنید.
      ادم خوبه به الگو های موفق در این زمینه نگاه کنه
      به امید روزی که حیات وحش ایران چون گذشته بهشت شکارچیان در جهان لقب بگیره
      شاد پیروز باشید

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

      • معین می‌گوید:

        سلام جناب میثم
        از تمام متن سراسر بی محتوا و بی منطق شما فقط می خوام به جمله آخرتون پاسخ بدم:

        “به امید روزی در آینده که ایران جهنم شکارچیان باشد”

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

        • کوشان مهران می‌گوید:

          باش تا صبح دولتت بدمد، کین همه از نتایج سحر است.

          هنوز مخالفان سرسخت شکار به این پرسش ها پاسخ نداده اند:

          گویا خبر ندارید که در پشت همایش های پر از شور و احساس مرگ بر کشتار گر بیشتر دوستان در پی لابی کردن با جریان های شکار البته به شیوه ای دیگر می باشند.

          قوچ صد هزار دلاری!
          samkhf.blogfa.com/post/358
          و
          samkhf.blogfa.com/post/360
          و
          samkhf.blogfa.com/post/359

          دوستان به عمد در حال عقب زدن رقبایی همچون بخش واقعا خصوصی برای مدیریت نخجیرگاه ها می باشند.

          آیا تا حال دقت کرده اید که چرا جریان مرگ بر کشتارگر و تفنگ شکن هیچگاه به حکایت قوچ لارستان اشاره ای ننموده اند؟ چرا شکار این زیرگونه که البته در سال های پیش هم در رده شکار های تروفی بود هیچگاه مد نظر و مخالفت این گروه سخت مخالف شکار نبوده است؟

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • سعید می‌گوید:

        عزیز دل یک کم به املای صحیح کلمات و جمله بندی هات دقت کن، دوباره بنویس شاید بتونیم بفهمیم چی گفتی. دهنه لنزتم گفتی ۶۲ هست؟ ممنون که مشخصات “دهنه لنزت ” رو هم گفتی.
        خوشحال شدم از آشنایی شما و منطقتون و طرز فکرتون. ولی اون جمله آخرت رو با این جمله عوض می کنم که ” به امید روزی که هیچ شکارچی جرات نکنه پا تو محیط حیات وحش پر رونق ایران بذاره”

        داغ Thumb up 11 Thumb down 9

        • میثم می‌گوید:

          جناب سعید و معین…..
          قبل از هر چیز اگر در نوشته های من غلط املایی میبینید . ببخشید. متاسفانه تنها راه دسترسی من با وب فقط یک گوشی کوچیک لمسی هست وبا این صفحه کلید کوچیکش بهتر از این نمیتونم بنویسم.
          ببخشید . البته به قول شما ما بیسوادیم و فرق میان لنزهای دوربین رو نمیتونیم بفهمیم…
          دست برقضا این حقیر مدت ۱۲ سال هست که عکاس حرفه ای آتلیه و پرتره هستم. بصورت تفریحی از طبیعت و حیات وحش هم به صورت آماتور عکاسی میکنم……

          به هر روی، دوستان خیلی خوشحال میشم به جای نوشتن یکی دوبند و میدان رو خالی کردن بند به بند گفته های من رو نقد کنید و من نا آکاه رو از خواب بیدار کنید…
          در یک جمله در نوشته قبل گفتم به جای ناسزا و دهن کجی های کودکانه راه کار و پیشنهاد بدید البته اگه میتونید. که مشخص شد نمیتونید

          منطق…..
          بستگی داره کی منطق رو تعریف کنه…
          آقای سعید این بی فرهنگی و کج دهنی های شما من رو یاد چند سال تاریک گذشته این سرزمین میندازه .. شما متعلق به گذشته هستید.

          در نهایت….یک جمله برای شما و امثال شما دارم.
          ادب مرد به ز دولت اوست…
          ادب…..
          فدای اون چوپان و عشایر بشم که وقتی دو کلام حرف حساب باهشون میزنیم و میگیم پدر جان برادر این کارت اشتباه به این دلیل و میتونه چه صدمات جبران ناپذیری رو به طبیعت بزنه .. میگه درسته حق با شماست ولی من گله ام . زن بچم برام مهمتر هستند
          صادقانه جواب خودش رو میگه با صداقت تمام..

          ولی بعضی ها به اسم حامیان محیط زیست یخه دارنی میکنن مانع از ایجاد شکارگاه و تکثیر حیات وحش میشن از اون طرف دنبال صدور فلان مجوز بهره برداری هستند…
          مخالف شکار هستند … ولی از اون ور سخت دارن تو این شرایط مجوز شکار ویژه در مارک های ملی میگیرن و به قیمت گزاف به توریست شکارچی خارجی میفروشن. بدون اینکه ریالی به مردم محلی پرداخت کنند یا در تکثیر حیات وحش سرمایه گذاری کنند.

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  50. مهدی می‌گوید:

    سلام

    مشکل با شکستن تفنگ چندتا شکارچی حل نمیشه .حتی با ممنوع کردن شکار هم حل نمیشه .چرا چون اولا سیل عظیم تفنگهای غیر مجاز بدردنخور ترکیه که از ۳سال پیش روانه بازار شد وهنوزم با همون شدت ادامه داره از یکسو از اینطرف بعلت ارزان بودن قیمتش حتی کمتر از تفنگ بادی المانی همه کس مخصوصا نسل جوان برای خریدش وسوسه میشه .انواع فشنگهای خارجی بخصوص ترک هم که ماشاالله توی بازار مثل ریگ ریخته و در دسترس همگان قرار داره .حتم دارم کسیکه این جنایت رو انجام داده کمترین اطلاعاتی از فلسفه شکار داشته .جوانی که با داشتن مبلغی حدود یک میلیون و پانصد میتونه تفنگ غیرمجاز و فشنگ تهیه کنه و یک کم زمینه رفتن به کوه و کمر هم داشته باشه به احتمال زیاد اگر اراده کنه میتونه همچین کار ناپسندی انجام بده.عزیزان مشکل ما در درجه اول نداشتن فرهنگ شکاره و حداقل کاری که الان میشه کرد اینه که جلو قاچاق اسلحه گرفته بشه.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  51. رضاشکاری می‌گوید:

    چرا دوستان افراطی مرتب سعی در معرفی شکار بعنوان یک عمل تروریستی دارند؟؟؟
    و قضاوت را اینجا قرار می دهند که ما :: تروریست خوب و بد”" نداریم و تروریست تروریست است!!!
    گرفتن جان یک انسان را با گرفتن جان یک حیوان مقایسه می کنید؟؟؟ بله حتی حیوانات هم ارزش حیاتی دارند و سزاوار بقا …
    این دلیل نمی شود که ما بی محابا جان هر موجودی را بگیریم. عقل و علم اینجا بدرد می خورد. آیا انسانی که بر بلندای علوم مهندسی و ینتیک ایستاده نمی تواند راه حل علمی برای این مسئله بیابد؟؟ پس کشورهای دیگر چه کرده اند؟؟؟ چرا ما نمی کنیم و ننها به حرف و اهانت بسنده کرده ایم؟؟؟
    من شکارچی و شما دوستدار طبیعت و عکاسی هر دو می توانیم به وفور و آسایش وحوش کمک کنیم. آنهم با کار علمی و فرهنگ سازی.
    شما بودجه بیاور من ریگ به ریگ و چشمه به چشمه منطقه را نشانت می دهم. شما دانشش را بیاور من تجربه اش را. من شکارچیان را جمع می کنم شما آموزش بده. من جوامع محلی را آموزش می دهم شما مطالعه کن در مورد جمعیت گوشتخواران. شما مستند فاخر بساز من ۲ کیلومتر سینه خیز می روم!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

    • گنجشک ! می‌گوید:

      دوست عزیز
      در شرایط فعلی تقسیم شکارچیان به دو گروه مجاز و غیر مجاز به آشفته شدن بیشتر عرصه های طبیعی منجر می شود . چون با این دسته بندی همه دوستان ! خودشان رو مجاز و دارای فرهنگ و دانش بالا نسبت به محیط زیست و حیوانات جا می زنند .
      اگر شما و دوستان انگشت شماری در هر منطقه شناخت و وجدان نسبت به طبیعت دارند ، ارتباطی به سایرین ندارد . منصف باشید و بفرمایید چند درصد شکارچیان تفکری چون شما دارند ؟
      من می گویم کمتر از ۵ درصد !
      شما و تفکراتتان در جامعه شکارچیان در اقلیت محض قرار دارید و نمی توانید عشق و احساس و وجدانی را که به طبیعت دارید به خیل عظیم جانیان ، شکارچیان و اراذل و اوباش نسبت دهید .
      پشتیبانی شما از شکار و شکارچی ، فرصتی برای این اشخاص ایجاد می کند که خود را مثل شما جا بزنند .
      بنده مطمئنم که با ایجاد شکارگاه های خصوصی هم مشکلی حل نخواهد شد چون اکثر این اشخاص شکار را تفریحی رایگان می دانند و حاضر نیستند پولی بیشتر از تفنگ و ادوات شکار ، بابت خود شکار هم پرداخت کنند .
      چه بسا دزد همان شکارگاه های خصوصی هم بشوند !.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

      • رضاشکاری می‌گوید:

        درود بر شما
        بقولی می خواهید ابرو را درست کنید. بگمانم چشم را هم هدف قرار داده اید!
        اگر به فرهنگ هموطنان خود ایمان دارید بایستی این نکته را هم بپذیرید که بیش از حد مهم جلوه دادن این قضایا باعث کشتار بیشتر می شود. نه اینکه ای مقوله مهمی نیست – که بسیار مهمتر از بسیاری از مسائل روز است – کما اینکه در این مدت نتیجه اش را دیده ایم.
        آمار شکار غیر مجاز در فصل بهار چندین برابر شده. آیا نیروهای حفاظت بیشتر شده اند؟ حساسیت ها بالا رفته؟ اسلحه ها زیاد شده اند؟ جان بر کفی و مسئولیت پذیری ماموران بیشتر شده؟ انعکاس خبر بیشتر شده؟ …بله همه اینها هست. اما دلیل اصلیش مد روز شدن این قضیه است.
        متاسفانه فرهنگ ما همین است. جو کاذب وقتی سرایت کرد همه چیز را می بلعد.

        ما بجای راندن و ترد کردن شکارچیان بااخلاق بایستی اکنون از آنها دعوت بکار و کمک کنیم. تنها شکارچیان کهنه کار زبان این جماعت نوجوان و ناآگاه را می فهمند و حرفشان در آنها تاثیر دارد.
        وقتش رسیده آموزش قبل از فرا رسیدن فصل شکار مجدانه آغاز گردد. صدا و سیما و رسانه ها برای فرهنگ سازی – نه محکومیت – تلاش کنند.
        فکری برای کنترل قاچاق سلاح بشود. باشگاههای تیراندازی رونق بگیرد. کارخانه وطنی کمتر اسلحه دست قشر نابلد بدهد. قوانین اصلاح و سخت گیرانه تر و مسئولیت پذیرانه تر گردند.
        فکر اساسی برای خلع سلاح و خروج و محدودیت عشایر گله دار صورت گیرد.

        در مورد قرق های خصوصی لااقل می تواند مراتع را از گزند و ویرانی گله های دام و دست اندازی ها مصون دارد. لااقل موجب امنیت برای جانداران غیر قابل شکار گردد.

        به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل / که گر مراد نیابم به قدر وسع کوشم.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

      • میثم می‌گوید:

        جناب گنجشک…
        اون دیگه مشکل میر شکارگاه هست که چطور با شکاربان های خودش با این متخلفین روبه رو بشه.. و سازمان به مناطق تحت حمایت خودش رسیدگی میکنه در امر حفاظت
        چه ایرادی داره یه تعداد از اون متخلفین که به قول شما حاضر نیستن دست از تخلف بردارند با شکاربان ها درگیر بشن و به سمت شکارگاه های خصوصی برن تا پارک های ملی که ذخایر حیات و حش این سرزمین هستند

        داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  52. سعید می‌گوید:

    آقای شکاری،
    جایی در جواب بنده گفته اید: همه شکارچیان آگاه پس از کشتن ناراحت می شوند .
    به جرات میتونم بگم تا به حال حرف غیر منطقی از شما نشنیدم و جزو معدود طرفداران شکار هستید که هیچگاه توهین و تهدید نکردید و میتونم با خیال راحت با شما بحث کنم. اما قبول کنید این جمله شما خیلی عجیبه.
    مگه شکارچیا سادیسم یا مازوخیسم دارن که با این که میدونن یه کاری ناراحتشون میکنه انجامش بدن.
    ضمنا شما میفرمائید پرورش و هورمونی و غیره و غیره و شکار رو به خاطر استفاده از نعمات خدادادی مجاز میدونید. میتونم سئوال کنم سهم حیوان گوشتخوار که از همین سفره تغذیه میکنه چیه؟ در قبال حذف تشی و گراز و کل و میش و قوچ و آهو چه جوابی برای پلنگ و یوزپلنگ و گرگ و غیر ه و غیره دارید؟

    داغ Thumb up 11 Thumb down 9

    • رضاشکاری می‌گوید:

      درود جناب سعید
      شما ۲ مسئله را دراین باب بایستی واکاوی نمایید.
      یکی اینکه شکار از ذات انسان می آید.و گاهی برایش دلیل عقلی نمی توان آورد . این غریزه انسان است که بر او حکم فرماست. دوم اینکه اجین بودن با شکار ، اسلحه و بوی باروت اعتیاد آور است. این حس برای یک شکارچی بندرت فراموش می شود. اما می توان آنرا به شکل دیگری بروز داد. مثلا ما با ایجاد فضای گروهی و باشگاههای شکار و تیراندازی به اهداف بی جان این فضا را ایجاد می کنیم. تا از شکلی به شکل دیگر تغییر کند.
      در پیامی عرض کردم گویا منتشر نشده! که شکار فقط برای شکارچی کشتن نیست. عطش کشتن و به هدف و مراد رسیدن زیاد دوامی ندارد. و هر که در این فضا قرار گیرد خود بخود عطشش کمتر می شود.اما شکار مجموعه ای از طبیعت گردی، کسب تجربه ، آمادگی رزم ، ورزش، حس طبیعت ، هیجان ،تربیت ، بالابردن اراده و … است.
      گرچه اینها همگی هدفی کاذب دارند. اما آنجاست که آن شکارچی اهل تعمق و روشن بین دیگر هدفش را تغییر می دهد. او که وابسته و دلبسته شکار بوده حالا دلبسته کوهستان و شرشر آب و وحوش می گردد. از وفور وحوش لذت می برد اما هرگز زیاده روی نمی کند.نگاهی به گذشته و تجربه خود می اندازد و هر گامی که برمی دارد با غرور همراه است و البته با پشیمانی از کشتن.
      بنده سالیانه فرضا ۱۰۰ عدد فشنگ شلیک می کنم. اما به هدف بی جان . این تاحدی مرا آرام می کند.
      برخی شکارچیان کهنه کار که این راه ها را طی نموده و تجربه بالایی دارند وقتی با تعصب تند شما مواجه می شوند. بهم می ریزند و با اصطلاح روی دنده لج می روند! اما اینان عاشقند و با تجربه و معتقد به مرام و مسلک قدیمیشان.
      متاسفانه این جنایات هیچ کدام بدست چنین افرادی صورت نمی گیرد بلکه همه اش توسط جوانان تازه تفنگ بدست ، ناآگاهان و بی تجربگان صورت می گیرد. کشتن چوله و گراز و … علاوه بر ضدیت با مرام از لحاظ شرعی نیز صحیح نمی باشد. زین رو شکارچی آگاه این کار را نمی کند. بنده مورد حمله مستقیم گراز قرار گرفته ام و تمام سعیم را کردم که از مهلکه بگریزم و ابدا بسمتش شلیک نکنم.که جانوری که در چرخه سهم گوشتخواران است و موجب بقا و حاصلخیزی مراتع از بین نرود.

      یکی روبهی دید بی دست و پای…
      روزی تمامی جانداران دست اوست.این انسان است که به روزی خود هرگز قانع نبوده وهمیشه حق جانداران را ضایع می کند.این حقیقتی تلخ است که زندگی انسان بر پایه مرگ جانداران شکل می گیرد. حتی نفس کشیدن و جاده ساخت و ساختمان ما هم بر تنگ کردن عرصه بر وحوش تاثیر دارد. و شکار نیز بصورت حی و مستقیم.
      این تناقض را نمی توان کاری کرد . بخشی از آن ثمره صنعتی شدن و رشد جمعیت است و برخی حس و غریزه انسانی.
      پس چه می توان کرد جز کار علمی و کاهش کاستی ها … کار علمی یعنی پرورش و تکثیر ، کار علمی یعنی بالابردن صلاحیت اسلحه داران ، یعنی احداث باشگاههای زیاد و فضای گفتگو . کار علمی یعنی لحاظ کردن شاخص های زیست محیطی در جزئیی ترین کارها چون ساختمان سازی و صنایع.
      شکارچیان جوان تنها حرف یک شکارچی پیر را می فهمند. در واقع مثل یک سوپر استار و یک قهرمان او را باور دارند. و اگر آن شکارچی کهنه کار راه بلد باشد می تواند این فضای دوستی را ایجاد نموده و راه درست را بنمایاند.

      کنترل جمعیت و تغییر ذائقه گوشتخواران از مباحث مهم زیست محیطی در سطح دنیا تلقی می شود. و ما از دنیا بسیار عقب هستیم. تازمانی که پلنگی در لرستان در جاده و با چارپاره یک ناآگاه کشته نشد ما نمیدانستیم که اصلا این منطقه پلنگ دارد!

      دوباره و دوباره عرض می کنم و خواهش می کنم که با ناسزا و پرخاش کاری درست نمی شود. روزی نیست که ما شاهد خبر تاسف باری نباشیم و این همت جمعی می طلبد. همگی بترسیم که راه را کج نرویم و به تکلیفمان بعنوان یک دوستدار حیات وحش که همانا شناساندن مراتب و ارزش زیست محیطی به مردم است عمل کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

      • سعید می‌گوید:

        تیتر مطلب جدیدتون رو در پاسخ به تایپ خستگی ناپذیر این متن طولانی مینویسم:
        کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم .
        ایام به کام و دَوَران جهان بر وفق مراد باد اما من متوجه نشدم :

        ۱- “شکار از ذات انسان می آید و گاهی برایش دلیل عقلی نمی توان آورد” از جمعیت چند میلیاردی کره زمین چند نفر شکارچی هستند، آیا شکار در ذات همه هست؟ پس چرا در طایفه و روستای ما چنین نیست، چرا شغال و گرگ و روباه و تشی و قوچ و میش و کل در حومه روستای ما به راحتی رفت و آمد می کنند و کسی مزاحم آنها نمی شود؟ بر خلاف میلم جمله شما را به این گونه اصلاح میکنم:
        ” میل به کشتن، میل به گرفتن جان موجود زنده، میل به دیدن خون و میل به انداختن پرنده از آسمان و به زیر آوردن رمنده از ستیغ کوه که در گذشته دور به قصد تهیه خوراک انجام می شد و اکنون هیچ توجیهی ندارد فقط و فقط ریشه در بحران های عاطفی دوران کودکی شخص دارد.
        به نظر شما کسی که در خیابان به گربه ای بی پناه لگد و یا سنگ میزند، از عقل سلیمی برخوردار است یا دارای ذات خراب و مشکلات روحی روانی است؟”

        ۲- اجین ( عجین ) بودن با شکار ، اسلحه و بوی باروت اعتیاد آور است.
        کاملا صحیح است، نمونه های آن را امروز در تصاویر زندگی روزمره داعش و القاعده و طالبان میبینیم ، آنها هم به بوی باروت و گریس و روغن اسلحه معتادند اما دیگر شکار حیوان ارضا کننده نیست، شکار انسان در مرحله اول است. چنانکه دوستان شکارچی حضرتعالی هم به صورت ضمنی به آن اشاره نموده اند: آقای .. می فرمایند: خدا کند این آتش به جان اسلحه دار در طبیعت و افراد عادی نیفتد که تاوانش با جان پرداخت خواهد شد.
        مشخص است که بوی باروت و حس کشتن بسیار اعتیاد آور و البته پیش رونده است.

        ۳- ارائه راهکار شما در زمینه تغییر رویه از شلیک به موجود زنده به شلیک به اهداف بی جان ستودنی و کاملا قابل قبول است ولی آیا نگران نیستید که بعد از مدتی اهدف بی جان هم مانند گوشت پرورشی طعم هورمون و دارو بدهد و مزه ای نداشته باشد و همان شکار موجود زنده رها در طبیعت سرگرم کننده تر و دلنوازانه تر باشد؟ راستی از این دوستانی که در باشگاههای تیراندازی تیراندازی میکنند چند در صد شکارچی بوده اند که تغییر رویه داده اند؟

        ۴- فرمودید: ” شکار فقط برای شکارچی کشتن نیست. عطش کشتن و به هدف و مراد رسیدن زیاد دوامی ندارد و هر که در این فضا قرار گیرد خود بخود عطشش کمتر می شود.” و قبل تر فرمودید ” شکار از ذات انسان می آید ” و “اجین ( عجین ) بودن با شکار ، اسلحه و بوی باروت اعتیاد آور است. این حس برای یک شکارچی بندرت فراموش می شود.” آقای شکاری عزیز این تناقضات در گفتار رو کجای دلمون بذاریم؟ مگر امری که مربوط به ذات انسان باشه و از طرفی اعتیاد آور باشه و به ندرت فراموش بشه ممکنه دوام نداشته باشه و عطشش فروکش کنه؟

        ۵- فرموده اید “شکارچیان جوان تنها حرف یک شکارچی پیر را می فهمند. در واقع مثل یک سوپر استار و یک قهرمان او را باور دارند.” خوب چرا نمیفهمن؟ شما که امثال اینانلو رو استاد خود می دانید پس چرا ایشان توان هدایت این طایفه به قول شما جوانان تازه تفنگ بدست ، ناآگاهان و بی تجربگان را ندارد؟ چرا آقای اسکندر فیروز نتوانسته این جماعت را هدایت کند؟ میدانید چرا؟ چون اینجا ایران است ، اسلحه به دست بگیر و بزن به طبیعت اگر گیر افتادی که اسمت شکارکش است اگر گیر نیافتادی اسمت شکارچی است. در همان سایت شکاربان که حضرتعالی عضو هستید چه مقدار دوستانی را که بدون مجوز شکار کرده اند نصیحت کرده اید؟ هیچ تنها توانسته اید راه خود را از آنها جدا کنید به جای گذاشتن عکس جسد حیوانات ، عکس از گل و گیاه و طبیعت بگذارید اما به نظر شما این کافی است؟ شما که دوستان خود را میشناسید و قدرت بیان دارید بهتر نیست آنها را توجیه کنید ؟

        باز هم ممنون از پاسختان و عذرخواهی از خوانندگان سایت به دلیل ایجاد مزاحمت.
        چنانچه کسی قصد بحث داشت این هم ایمیل و آیدی مسنجر بنده تا تهمت ناشناس بودن و غیره و غیره را به بنده نزنند.
        saeid.dehghan@ymail.com

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

        • وحید.ب می‌گوید:

          جناب سعید
          فرمودید خطاب به دوست عزیز رضا شکاری که :شما که امثال اینانلو رو استاد خود می دانید پس چرا ایشان توان هدایت این طایفه به قول شما جوانان تازه تفنگ بدست ، ناآگاهان و بی تجربگان را ندارد؟
          اتفاقا” پاسخ این سوال در خودش نهفته است
          آیا میدانید
          چه کسی در وهله اول مسئول آموزش آداب سلاح به دست گرفتن به متقاضی دریافت اسلحه است؟
          بنظر شما تفاوت کسانیکه اینانلو را استاد خود میدانند
          با آن که تفنگ به دست نا آگاه نامیده شده در چیست ؟
          فکر نمیکنید که تخلفات زیست محیطی که در کشور ما انجام میشود آن روی دیگر سکه ای است که در آن قانون گریزی و فرار های مالیاتی و رانت خواری و عواقب آن که دامنگیر همه شده،
          حک شده اند ؟

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

      • میثم می‌گوید:

        جناب شکاری عزیز …
        جز تاسف و تاسف …. چیزی به زبونم نمیاد … چه کسانی مدافع محیط زیست شدن … افسوس..
        وقتی نوشته های خانم زهره رو میخونم لذت میبرم از ادب ایشون از عفت کلام و شخصیت ایشون هر چند گاهی نظراتمون مخالف هست….

        ولی نمیدونم چرا بعضی ها فقط فحاشی .توهین . و ناسزا گفتن رو یاد گرفتن.در هیچ کدوم از مراکز اموزشی این سرزمین همچین ادابی اموزش داده نشده، از کجا یاد گرفتن خدا داند….

        کسی که به قانون احترام قایل نباشه .هیچ فرقی بینشون نیست چه یک شکارچی غیر مجاز نا اگاه چه یک به ظاهر مدافع یخه دریده محیط زیست . فرقی بیتشون نیست. هر دو قانون گریز هستن

        ای کاش این دو قشر در طبیعت با هم رو به رو کرد تا حسابی از خجالت هم در بیان .و در نهایت شاید بفهمن که با این شیوه جز ایجاد مشکلات بیشتر راه به جایی نمیررن

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

        • رضاشکاری می‌گوید:

          ابتدا عذر خواهی می کنم که گفتگوی دوستانه طول کشید. این تاپیک و این خبر در مورد جنایت یک نا آگاه است که در فصل غیر مجاز ، شکار غیر مجاز کرده و ماده آهو را هدف قرار داده و ابدا رفتار یک شکارچی واقعی نیست.

          پاسخ ۱
          ابتدا بنظر می رسد شناخت درستی از “شکارچی واقعی ” ندارید. شما مرتب سعی دارید تنها به جنبه کشتن شکار بپردازید.وهر چه در گفتگو عرض شد که شکار تنها کشتن نیست.امروزه شکارچی آگاه در طبیعت حضور می یابد و با عشق و افسوس به همه جا می نگرد. این شکار یک فعالیت ورزشی ، یک چای آتشی ، و یک تنفس کوهستان است. اگر شکار به قدر کافی باشد هم چند تیری در می کند.
          جمعیت چند میلیادی کره زمین همه شکارچی هستند! انسان ذاتا شکارچی است.دندان نیش دارد.گوشتخوار است. و این جزو آفرینش اوست.
          مگر کسی که با آگاهی و یا بجهت شرایط جغرافیایی خاص رژیم گیاهخواری بگیرد:
          چرا مرتب سعی دارید شکارچی را یک انسان غیر نرمال معرفی نمایید؟ خدا را شکر از سلامت کامل روحی و روانی برخوردار بوده و در زندگی تا بحال آدم موفقی بوده ام. دکتر امید جهرمی نخبه الکترونیک کالیفرنیا از دوستان بنده و شکارچی هستند، عمویم مهندس شکاری فارق التحصیل میشیگان طراح بین المللی معماری شکارچی هستند. و …
          حال که بنده را واکاوی نموده و پی به بحران های روحی دوران کودکی برده اید! عرض کنم که کسانی هم که در کودکی بحران داشته اند تنفر بیش از حد از تفنگ و باروت پیدا می کنند! اسلحه بعنوان همراه ترین وسیله انسان در تکامل وجود داشته. اولین ساخت دست بشر اسلحه بود.در سنگ نگاره ها انسان با نیزه و کمان نشان داده می شود. امروزه اسلحه بعنوان وسیله دفاع در برابر بیگانه و حفظ امنیت یک جامعه مطرح است. و قطعا شکارچی با مهارت بالا بهترین استفاده کننده در زمان جنگ می باشد. از دوستان شکارچی کهنه کار سوال کنید چند نفرشان در تیراندازی خدمت سربازی نمره ممتاز کسب نموده اند؟ و چه کسانی با صدای تیر لرزه بر اندامشان افتاده؟

          دوست عزیز لگد زدن به گربه در خیابان؟؟؟؟ این کار یک بیمار روانی است. چگونه فکر می کنید؟؟؟ این چه ربطی به شکار دارد؟؟؟
          بحث را کوتاه می کنم. شکار برای تفریح صحیح نیست. درست است. این در دین ما هم عنوان شده. امروزه شکارچی ایرانی…شکار را به عنوان راه چاره…برای فرار از مشکلات وسختی های زندگی…بر میگزیند. گوشت شکارش را مصرف می کند. و حتی پر و پوست و سنگدانش را.
          و اما امروزه انسان متمدن و اهل علم چگونه باید رفتار کند؟ شکارچیان دور هم جمع می شوند. در مناطق آزاد سرمایه گذاری نموده و حیات را احیا می کنند. جمعیت که به نقطه قابل قبولی رسید.شکار می کنند.در واقع ما بجای اینکه یک مرغ را در دامداری اسیر کنیم و مرتب هورمون به خوردش بدهیم و بعد هم با یک دستگاه تیغ گردنش را بزنیم و سپس منجمد کنیم. در فضای باز فرصت زندگی و حیات بدو می دهیم و هم جامعه شکارچیان را کنترل می کنیم و هم جمعیت وحوش را و هم پول در می آوریم.
          چگونه از شخصی مثل شکارکش ایرانی می توان…توقع رعایت فرهنگ صحیح داشت!!!…چه آموزشهایی دیده است؟.چه امکاناتی دارد؟

          پاسخ ۲
          دوست نازنین “شکارچی واقعی” عاشق و معتاد کشتن نمی شود. او معتاد کوهستان ، زیبایی ،چشمه ، هوای پاک ،صدای پرندگان ، بوی باروت ، فعالیت بدنی و … می شود. بجرات عرض می کنم شکارچی پس از کشتن احساس خوبی ندارد.چند بار که این اتفاق بیفتد .

          پاسخ ۳
          امروزه رشته های متنوعی از اهداف پروازی مثل “اسپرت کلی” وجود دارند که شکار را کاملا شبیه سازی می کند. حضور در باشگاهها صرفا خالی کردن شور شکارچی نیست . او در این فضا ها فرصت گفتگو و آموزش می یابد و صلاحیتش بالا می رود. من از شما یک سوال دارم؟ چند شهر و روستای ما امکانات باشگاه تیراندازی دارد؟ منی که برای هر بار باشگاه رفتن بایستی کلی هزینه کنم پس همان کوه و بیابان برایم ارازان تر و مهیج تر خواهد بود؟ آیا می دانید شهر رم ایتالیا چند باشگاه تیراندازی دارد؟

          پاسخ ۴
          پاسخ شما بسیار ساده است.
          چرا بجهت عدم شناخت کافی تناقض در گفتار شما بیشتر بچشم می آید. بنده خیلی سعی می کنم که سخنانم جنبه تبلیغی شکار نداشته باشد. چرا که معتقد هستم هنوز جامعه اسلحه داران ما به بلوغ فکری نرسیده اند. زین رو سعی در ریختن آب سرد بر شعله های ویرانگر بعد حیوانی شکار دارم. بعد حیوانی شکار همان کشتن و خون ریزی است.
          شکارچی بودن جزو “ذات” انسان است. همانقدر که “مهربانی و لطافت” جزو ذات انسان است. وجود انسان مجموعه ای از تناقضات است. و تنها راه علم و منطق و بعضا توکل است که او را براه صحیح می برد.

          پاسخ ۵
          جواب سوال آخرتان بسیار ساده است. جناب اینانلو و جناب اسکندر فیروز چه جایگاهی در مدیریت شکار و محیط زیست ما دارند؟ چرا هیچ کدام از امثال اینان در چرخه مدیریت و تصمیم گیری وجود ندارند؟ آیا کسی که خود بلد کار است درد را بهتر نمی فهمد؟ آیا برای ترک یک معتاد یک رهجو و یک پاک شده بهتر نیست؟؟؟!!!
          دوست عزیز در سایت شکاربان هیچ گونه عکس شکار غیر مجازی گذاشته نمی شود اگر هم بگذارند بحث مفصلی انجام می گیرد. و خود مدیر سایت برخورد می کنند. بنده با تشر و بگیر و ببند مخالف هستم چرا که در کله جوان امروز ما نصیحت هم اثر ندارد. برای شنیدن نظری هم بایستی عقل را بکار انداخت. جوانی که سرشار از احساس و حس کشتن است با عقل چه کار؟ با بزرگی می شود بزرگی کرد. اگر شکارچی جوان رفتار یک شکارچی کهنه کار را ببیند برایش الگو می شود و سعی در مثل او بودن دارد.

          پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  53. افشین می‌گوید:

    فقط میتونم بگم خدا لعنتت کنه که بخاطر شکم کارد خوردت این حیوون زیبا رو از بزرگترین نعمتی که خدا به یه حیوان وحشی داده ازش گرفتی
    بابا کفرم دراومده دیگه روزی نیست که خبرهای ناراحت کننده در مورد شکار و کشتار حیوونا نشنویم.
    حالا دوست عزیزمون از فرهنگ شکارکش حرف میزنه.
    عزیز من خودم شکار میکردم.۷-۸ سال گذاشتم کنار .شکار کردن بینهایت کار کثیفیه چه قانونی چه غیرقانونی.
    مهم نفس کاره که قتل یه موجود زنده است. مهم زجریه که حیوون موقع تیر خوردن میکشه.
    جون گرفتن مگه قانونی و غیر قانونی داره؟
    مشکل ما اینه که با فرهنگ پایینمون فکر میکنم حق هر جور استفاده ای از طبیعت داریم و خدا فقط این حیوونارو آفریده که بکنیم تو شکم صاحب مردمون.
    کاش بتونن یه پای مصنوعی و پروتزی براش بسازند تا بتونه حداقل رو پاش بایسته…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

    • افشین می‌گوید:

      شاید شما کثیف شکار میکردی و همه مثل شما نباشند دوست عزیز!!
      مطمئنم که کثیف شکار میکردی فرهنگ شکار را قبول ندارید!!!
      این حرف شماست:
      “مهم نفس کاره که قتل یه موجود زنده است. مهم زجریه که حیوون موقع تیر خوردن میکشه”!!!
      موقع خوردن کباب این فکر به ذهنت نمیاد که زجر کشیدن با گلوله کمتر یا با کاردی که روی گلوی حیوان بیچاره میذارید!؟
      عذر که بد حرف زدم آخه دیگه بریدم بس که هر روز یکی میاد میگه من فلان بودم چنان شکارچی بودم و …. ولی الان پشیمونم
      دوست عزیز نمی توان شکارچی را منع کرد چون خیلی ایده آله پس عملی نیست پس راهکار ارائه دهید!!!

      داغ Thumb up 8 Thumb down 9

      • داریوش می‌گوید:

        هنوز فرق گوسفند با جانوران رو به انقراض وحشی رو نمیفهمی

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

        • افشین می‌گوید:

          شما آفای داریوش
          اینجا بحث انقراض نبود بحث زجر کشیدن بودددددددد!
          بحث سر این حرف بود!!!
          مهم نفس کاره که قتل یه موجود زنده است. مهم زجریه که حیوون موقع تیر خوردن میکشه”!!!

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

        • blue Fox می‌گوید:

          پس در حال انقراض ها اگر شمارشون افزایش پیدا کنه کشتن مجازه درسته؟
          پس در هند آدم کشی مجاز باید باشه بله؟
          پس نفس کشتن مشکلی نداره؟

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

      • افشین می‌گوید:

        من نگفتم فلان شکارچی بودم یا الان پشیمونم.از همون موقع هم با چند تا زبون نفهم دوست بودم که هیچ چی براشون فرقی نداشت و احساسی نداشتن.
        کسایی بودن که نه خوب میخوندن نه خوب فکر میکردن ونه خوب میتونستن استدلال کنن.
        هنوزم به ارزش ۳۰ میلیون تفنگ دارم ولی دوست دارم داشته باشم نه دیگه برا شکار چون خوشم میاد.
        همون موقع هم شاید شلیک کردم ولی هیچ وقت تا جون حیوون در نیومد نتونستم نزدیکش بشم.
        از دلهره تنم میلرزید. دیدم کار من نیست اشتباه رفتم. فکر کردم فکر همون چیزی که خیلیا نمیتونن انجام بدن پس نمیفهمن و اصلاح هم نمیشن.
        شما خودت گوشت نمیخوری؟ همه میخورند هر کی بگه من وگانم و گوشت نمیخورم باور نکن ولی بقول دوست عزیزمون داریوش گوسفند با جانور رو به انقراض وحشی تفاوت داره.
        همه جای دنیا حیوون پرورش میدن برا نیازاشون ولی محیط زیست رو هم حفظ میکنن.
        همون حیوون وحشی هم روزی غذای شیر و پلنگ میشه با زجر بیشتری از یه تیر کشته میشه.
        راهکار میخواید راهکار فرهنگ مردمه راهکار اینه که به عاقبت کاری که میکنیم حرفی که میزنیم حتی فکری که میکنیم ، بیاندیشیم و همیشه دنبال چرایی اعمال و رفتار و افکارمون باشیم تا نتونیم فکر کنیم اصلاح نمیشیم.

        داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  54. kooshan می‌گوید:

    اسلحه ابزاری مرگ آفرین است و نتیجه کار آن هم طبیعتا جز اینگونه اثرات مهلک روی حیوان نیست
    این صحنه ممکن است برای مردم دلخراش باشد ولی در روند شکار امری عادی است اینکه حیوان پای خود را از دست داده و وضعیت دلخراشی بیدا کرده ناشی از سر رسیدن محیط بانان و ناتمام ماندن شکار غیر مجاز بوده والا هدف متخلفین هم نهایتا شکار بوده نه مجروح کردن حیوان
    اگر مباحث صورت گرفته توسط آقایان سعید و میثم بعنوان مخالف و موافق شکار را در نظر بگیریم تصورم این است که روال شکار در ایران ابتدا شلیک به حیوان و زخمی کردن و در دسترس قرار گرفتن آن بوده تا شکارچی بتواند آن را ذبح کند و در نمونه هایی که از شکارچیان توسط آقای سعید نقل شده این مسئله مشخص است و اینکه فکر کنیم طبق گفته آقای میثم این امر ناشی از خطای تیراندازی است صحیح نباشد نکته مهم دیگر این ست که نظر دادن دوستان در مورد خبرها و مطالب دیده بان در واقع نوعی گفتگوست که اصولا در آن هدف اثبات موضوعی نیست بلکه هر کس با عرضه نظر و دیدگاههای خود وارد تعامل با دیگران شده و کسی که نظرات را می خواند بسته به سلیقه و فکر خود به نظری مثبت یا منفی داده یا آن را با ایده های خود نزدیکتر یافته و با آن همصدا می شود مهم رعایت الزامات یک گفتگوی مستدل و منطقی است

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  55. کوشان مهران می‌گوید:

    از هر دو طرف خواهشمندم به مناسبت مسابقه نهایی فوتبال میان آلمان و آرژانتین مدتی آتش بس را رعایت نمایند.

    پیروزی جانانه تیم آلمان بر برزیل نشاندهنده پیروزی پشتکار و اراده و تاکتیک بر احساسات صرف می باشد و یکی از پیروزی های بزرگ فردریک کبیر پادشاه شهیر پروس بر آرتش متحد اتریش و فرانسه را طی جنگ های هفت ساله نمایان می سازد که با وجود برتری نیروهای دشمن و تعداد بیشتر آتشبار توپخانه، پادشاه روشنفکر پروس بگونه ای نیروهای خویش را در نبرد مدیریت نمود که تا پایان نبرد و متلاشی نمودن قوای دشمن، پاره ای از گردان های پروسی هنوز بصورت آماده باش بوده و وارد معرکه نبرد نشده بودند.

    عقل و واقع بینی و تدبیر بود که فردریک را بر اتریش و روسیه و فرانسه در پایان نبردهای هفت ساله پیروز ساخت و نه اشک و آه و ناله و نفرین.

    کتاب”حفاظت از گوشتخواران بزرگ آفریقا” پیشکش من است به هر دو سوی این مباحثه؛ هم کسانی که واقعا و از صمیم دل و نه از روی مد و جاه طلبی و فرصت طلبی مخالف شکار می باشند و آنانی که با فکر و منطق موافق مدیریت زیستگاه و نخجیرداری و بهره برداری پایدار با توجه به شرایط کشور می باشند:

    programs.wcs.org/Portals/42/Publications/WCS_WorkingPaper_24_web.pdf

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  56. حسین ع می‌گوید:

    سلام بنده یک محیط بان هستم ولدی قبل از محیطبانی شکارچی بودم و اکثر دوستانم شکارچی هستد درسته که شکارچیها هم حق دارند ولی انصافا اوضاع حیان وحش و محیط زیست خرابتر از اونه که شکار برین ماده هم بزنیم بچه هامون هم حق دارند شکار ببینند
    از همه شکارچی های واقعی میخوام حسابشونو از شکارکشهای بیوجدان جدا کنند
    مدیریت غلط سازمان نباید به قیمت نابودی حیات وحش تموم بشه
    از همکارام هم میخوام با مردم جوری رفتار کنند که مردم بخاطر برخوردهای نادرست ما با طبیعت دشمنی نکنند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  57. خ می‌گوید:

    بایدقصاص شوند برای عبرت دیگران .

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  58. رامین می‌گوید:

    طبیعت متعلق به همه است هم طبیعت دوستان و هم شکارچیان و هم آیندگان و کسی چه با دفاع از طبیعت و چه به اسم بهره برداری و تفریح حق مالکیت در آن ندارد .
    از طرفی هم شکارچیان نیز با الفاظ زیبای امثال آقا سعید ! ؟ و دشنامهای بی ادبانه دیگران از این گردونه خارج نمیشوند بلکه راسخ تر نیز شده اند و گواه آن کشتار روز افزون گونه های جانوری است که هر ساله بیشتر و بیشتر شده و برخوردهای فیزیکی محیط بانان و حرفها و نظرات داغ به اصطلاح محیط دوستان جز اشاعه این حرکت توام با لجبازی نتیجه ای نداشته است .
    انچه مهم است اشاعه اطلاعات دقیق توام با روشنفکری در جامعه بخصوص در بین این قشر خاص است که باید توسط سازمانهای زیربط از طریق کتاب , بروشور , همایش , حتی جلسات در مناطق کوهستانی بویژه برای افراد محلی , گزینشی کردن و محدود نمودن فروش و تهیه سلاح و ….. انجام شود , لذا تا اجرائی شدن این امور توسط سازمانهای دولتی و مسئول شاید تحملی طولانی نیاز باشد که کفاف عمر و دوران ما را در این عرصه ننماید لذا از تمام شکارچیان استدعا دارم برای حداقل یک بازه زمانی کوتاه چند ساله هم شده و بخاطر رضای حق و آیندگان که سهمی از دیدار این وحوش زیبا دارند از شکار خودداری نموده و با شلیک گلوله های خویش به اشیا پروازی یا سیبل های ثابت لذت جدیدی را در تیراندازی تجربه نمائید . مطمئنم قانع خواهید شد و این طرفداران بی منطقی را که به دنبال عده و تعداد هستند را در خماری خواهید گذاشت .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  59. mohsen می‌گوید:

    عنوان خبر خیلی جالب بود.
    سوال
    اگه شکارچی مجاز بود دیگه مشکل حل بود؟
    واقعا متاسفم برای کسی که تو این مملکت مجوز شکار میده

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>