انتقاد مجلس از سونامی کشتار حیات وحش و تاکید بر لزوم وضع قوانین بازدارنده

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی٬ از افزایش سونامی کشتار گونه‌های کمیاب جانوری کشور و انتشار تصاویر آن در صفحات اجتماعی که با سکوت مسئولان همراه است انتقاد کرد و گفت: ما در قبال حفاظت از محیط زیست و گونه‌های نادر جانوری به جد نیازمند قوانین بازدارنده هستیم.

موید حسینی‌صدر در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت٬‌ از افزایش شکار گونه‌های جانوری کمیاب و نادر در کشور انتقاد کرد و گفت: دستگاه قضا باید با ورود و اجرای قانون اجازه جولان شکارچیان در حریم حفاظت شده حیوانات را ندهد.

اشد مجازات برای شکارچیان غیرمجاز از کشتار حیوانات در حال انقراض جلوگیری می‌کند

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه وجود برخی خلا‌های قانونی دست شکارچیان را برای ادامه روند کشتار گونه‌های جانوری باز گذاشته است٬‌ افزود: متاسفانه غفلت مسئولان نسبت به محیط زیست این روزها به حدی است که شکارچیان با جسارت کامل و افتخار از شکار خود فیلم گرفته و در دنیای مجازی منتشر می‌کنند.

حسینی‌صدر با تاکید بر اینکه باید قوانینی برای جلوگیری از کشتار بی رحمانه گونه‌های نادر جانوری وضع و اجرا شود٬ تصریح کرد: تعیین اشد مجازات برای شکارچیان غیرمجاز یکی از راه‌هایی است که از قلع و قمع حیوانات در حال انقراض جلوگیری می‌کند.

شکار حیوانات کمیاب محلی برای زور آزمایی و افتخار آفرینی و کسب درآمد شکارچیان شده است

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه در حال حاضر قانون برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز با برخی ایرادات و ضعف‌ها وجود دارد٬ افزود: با فرهنگ سازی و رسانه‌ای کردن اثرات مرگ و میر و شکار گونه‌های نادر جانوری می‌توان تا حدوی جلوی سونامی مرگ حیوانات بی‌پناه را گرفت.

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی به مردم در جهت حمایت از محیط زیست و حیات وحش صورت بگیرد٬ گفت: متاسفانه در حال حاضر شکار حیوانات کمیاب و نادر علاوه بر کسب درآمد بالا٬ محلی برای زور آزمایی و افتخار آفرینی شکارچیان شده است.

انعکاس اخبار مربوط به حیات وحش از سکوت جامعه در برابر بدرفتاری با حیوانات می‌کاهد

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه انعکاس اخبار مربوط به حیات وحش از سکوت جامعه در برابر بدرفتاری با حیوانات می‌کاهد٬ افزود: تا زمانی که شکارچیان حاشیه امنی برای خود در شکار حیوانات نادر احساس کنند هیچ امیدی به حفاظت از گونه‌های نادر جانوری نیست.

+425
-1
  

25 دیدگاه

  1. سجاذ می‌گوید:

    درود بر شما نماینده آگاه
    انشاله با پیگیری شما نمایندگان مردم و انتشار این گونه پیشنهادات در رسانه ملی که بیشترین مخاطب را دارد حیات وحش و محیط زیست ما سر و سامانی بگیرد
    به امید پروردگار بزرگ

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

    • اکبر می‌گوید:

      نمایندگان محترم به فکر ادغام محیط زیست با سازمان دیگر باشید چرا که محیط زیست از درون پوسیده است. حق و حقوق محیط بان که مثل روز برهمه روشن هست …
      یک کارمند معمولی در طول یک ماه ۱۸۰ ساعت کار میکند یک محیط بان ۴۳۲ ساعت میکند انهم در چه شرایطی. این یک نمونه کوچک از بی قانونی است بعد دم از عدالت سر میدهیم

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. زهره می‌گوید:

    این بار هم فریاد دادخواهی از جانب یک انسان شریف از خطه آذربایجان غربی، از خوی، مردم مهربان و بافرهنگی که پیشتاز رعایت حقوق حیوانات در ایران هستند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 6

  3. جواد می‌گوید:

    ایشان میتوانند و بایست در مجلس این صحبت ها را ایراد کنند چراکه توجه و حفاظت محیط زیست یک عزم ملی و جدی و نیز فرهنگ سازی ملی را می طلبد. باتشکر

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  4. مینا می‌گوید:

    باید جریمه هارو افزایش بدن حق تیر به شکاربان بدن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  5. بهنام میثاقی می‌گوید:

    جناب موید : در مصاحبه پارسال تان در دفاع از حفاظت محیط زیست این سرزمین مقدس اینطور بر می آمد که درک مشترکی با حامیان محیط زیست دارید و ورود شما را به جمع دوستداران طبیعت خوش آمد گفتم و اکنون خوشحالم که رفته رفته به یک مدافع شش دانگ در عرصه تنوع زیستی مبدل گشته اید ،حضور شما به عنوان فردی که عضو مرجعیتی قانونگذار و تاثیر گذار هستید قابل تقدیر و نقطه اتکالی برای کمک به نجات از بحران زیست محیطی می توان تلقی نمود ، در جهان امروز محور اقتصاد است حال آنکه محور حفظ محیط زیست باید در نظر گرفته شود ،امید وارم برای شما دسترسی به آمار وحشتناک نابودی محیط زیست و تنوع زیستی میسر باشد که این مهم خود واضح خواهد نمود که وقت بسیار تنگ است و باید بصورت اجرایی تحت حمایت قوانین قدرتمند به حمایت از محیط زیست پرداخت ، ما طبیعت دوستان مشتاقیم شما و دوستانتان را در عرصه عملی واجرایی مطالبی که فرموده اید مفتخر به خدماتی ماندگار مشاهده نمایم. جانتان خوش

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  6. سعید s می‌گوید:

    عده کمی از شکارچیان غیر مجاز برای تفریح شکار میکنند ولی به علت فقر و و گرانی گوشت این عمل توسط افراد مستضعف که از چهره های افراد دستگیر شده کاملا مشخص است انجام میگیرد.
    تا زمانی که فقر و بی فرهنگی ناشی از فقر و عدم پرورش فکری در جامعه حاکم باشد وضع همین خواهد بود.
    آیا با افزایش و تشدید قانونهای بازدارنده دزدی و جنایت در ایران کاهش پیدا کرده است؟!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 13

    • چغوک می‌گوید:

      بی جهت موضوع شکار را به فقر و گرانی گوشت گره نزنید ! .
      چهره های افراد دستگیر شده ، چهره غالب اراذل و اوباشی است که در موضوعات و جرایم متفاوتی هم دستگیر می شوند . این اشخاص چندان هم فقیر نیستند چون توانایی خرید ادوات شکار و تفنگ و خودرو و سگ شکاری را دارند .
      کدام فقیری می تواند برای یک تفنگ چند میلیون تومان هزینه کند ؟!!!
      اگر به اخبار مربوط به دستگیری دزدان ، قاچاقچیان و زورگیران خیابانی هم توجه کنید ، با چنین چهره هایی به قول شما ” مستضعف ! ” مواجه خواهید شد . فقر این افراد مشخص است اما فقر فرهنگی و ذهنی و روحی ! .

      داغ Thumb up 16 Thumb down 18

      • سعید s می‌گوید:

        آقای چغوک عزیز فقر مادی عامل اصلی فقر فرهنگی است منظور بنده این نیست که انسانهای مستضعف دست به خلاف میزنند.
        شما اگر تحقیق کنید متوجه خواهید شد که سر منشاء خلاف فقر میباشد.
        بیشتر خلاف های انجام شده در منطقه های محروم اتفاق میافتد حتی در کشورهای پیشرفته خلاف در منطقه های محروم بیشتر است.
        اگر شما درآمد خوبی دارید و در مدینه فاضله زندگی میکنید نمیدانم ولی واقعیت فقر میباشد چرا که در زمانهای نه چندان دور این تجاوز به محیط زیست و کشتار حیوانات تا این اندازه نبوده است.
        در ضمن خرید یک اسلحه حتی چند میلیونی دلیل ثروتمند بودن صاحب آن نیست البته در گذشته چنین بود چون داشتن اسلحه بیشتر در اختیار افراد متمول بود.

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

    • افشین می‌گوید:

      کاملا مخالفم. فقر پولی میتواند تاثیر داشته باشد برای کسانی که بندبال بهره کشی از طبیعت هستند ولی اگه فقر فرهنگی معالجه شود کسی که حتی نیاز مالی هم دارد به حیات وحش دست درازی نخواهد کرد.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 9

  7. نیما می‌گوید:

    این نشون دهنده ، کارهای رسانه ای مانند همین سایت دیدبان محیط زیست می باشد که نهایتا می تونه به بهتر شدن فضا برای محیط زیست و حیات وحش کمک کنه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  8. امیر می‌گوید:

    جناب آقای حسینی‌صدر
    مجلس عالیترین نهاد قانونگذاری کشور است و اختیارات گسترده ای دارد. اگر نمایندگان محترم تشخیص داده اند که غفلتی از مسئولین اجرایی کشور صورت گرفته است، شایسته است بجای انتقاد، مسئول مربوطه را مورد سؤال یا استیضاح قرار دهند.
    همچنین اگر قوانین موجود را ناکارآمد می دانند می بایست بجای تأکید شفاهی، اقدام عملی جهت تصویب قوانین جامع و بازدارنده در اسرع وقت انجام دهند.
    توجه نمایید که یکی از علل وضعیت بحرانی محیط زیست کشور اینستکه همه (بخصوص مسئولین) فقط به اظهار نظر، انتقاد و ابراز تأسف اکتفا می کنند و هیچکس حاضر نیست جهت اصلاح وضع موجود قدمی برد یا جلوی اجرای طرحهای مخرب محیط زیست مانند سد سازی، جاده سازی، معدنکاری و ویلاسازی و عبور خط لوله نفت و گاز در عرصه های ارزشمند جنگلی و مناطق حفاظت شده را بگیرد.
    حتی در موارد جزئی، بعنوان نمونه یک مورد از تغییر غیر قانونی کاربری اراضی توسط یکی از نمایندگان استانهای شمالی کشور که در جلسه مجلس مطرح شد، ریاست محترم مجلس بجای پیگیری و رسیدگی و تنبیه نماینده یاد شده(در صورت اثبات موضوع)، آنرا بی ربط و مختومه اعلام نمودند.
    بهر حال اگر قرار است اقدام مؤثری انجام شود باید جامع دیده شود و با قاطعیت و فوریت انجام شود، مجلس و دولت باید هریک به وطیفه خود عمل نمایند و نظر کارشناسان و دوستداران محبط زیست مورد توجه قرارگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  9. محیط بان می‌گوید:

    سازمان محیط زیست بدنبال باند بازی و کی به فکر حیات وحش ایران

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • اکبر می‌گوید:

      تا زمانی که باند و باند بازی باشد و پارتی بازی رونق داشته باشد وبر اینگونه بی قانونی ها با افتخار از ان دفاع کنیم وضع بهتر از این نخواهد شد مشکل محیط زیست نود درصد در خود سازمان است نباید دنبال مقصر گشت

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. کامبیز می‌گوید:

    یک ده هزارم چیزی که تبلیغ تو تلوزیون میکنند ، واسه محیط زیست تبلیغ کنند ، خیلی ها دست از شکار غیرمجاز بر میدارند .
    بیشتر شکارچیان غیرمجاز که دست به کشتار میزنند آدمهایی با تحصیلات کم و بیسوادند . تبلیغ تلوزیون روی اینها تاثیر میگذارد .
    چون بیشتر مخاطب تلوزیون هستند تا رسانه های دیگر .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • جرجانی می‌گوید:

      منم با شما کاملا موافقم، صداو سیما می تونه خیلی تاثیر گذار باشه ولی تا الان که به مقوله بسیار مهم محیط زیست بهایی چندانی نداده…

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  11. محیط بان می‌گوید:

    وقتی مجلس و دولت برای محیط بانان هیچ ارزشی قائل نمی شوند نتیجه اش می شود این …………………………

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  12. احساس می‌گوید:

    ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا شکرت

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. رضا مجذوبی می‌گوید:

    سلام
    “انتقاد کرد و گفت: ما در قبال حفاظت از محیط زیست و گونه‌های نادر جانوری به جد نیازمند قوانین بازدارنده هستیم.”
    ولی به جد نیازمند فرهنگسازی نیستیم
    ولی به جد نیازمند تامین نیازهای جامعه شکارچیان نیستیم
    ولی به جد نیازمند طرحهای تکثیر مصنوعی وحوش قابل شکار نیستیم
    ولی به جد نیازمند تامین نیازهای حداقلی مالی شکاربانان سازمان نیستیم
    ولی به جد نیازمند تامین حداقل نیازهای معنوی که باعث دلگرمی شکاربانان سازمان میگردد نیستیم
    ولی به جد نیازمند محیا کردن زمینه های راه اندازی قرقها و شکارگاههای خصوصی که فرهنگ و اشتغال و درامد و احیا وحوش و…را در پی دارد نیستیم
    ولی به جد نیازمند مدیریت صحیح حیات وحش کشور نیستیم
    ولی به جد نیازمند عمل به خیلی از واقعیتها نیستیم و نخواهیم بود….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  14. م- شاکری می‌گوید:

    چه عجب بلاخره صدای نمایندگان هم در آمد ؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  15. جمشید ازخوی می‌گوید:

    هر چند خیلی دیر!ولی قابل تقدیر.! من درجدید ترین شماره ماه نامه خوی نگار (یک ماه نامه فرهنگی ،اجتماعی ،مدنی)مقا له ای درخصوص ضرورت حفاظت از گونه گربه سان منطقه حفاظت شده مراکان (پلنگ مراکان )نوشته ام .از یاد داشت زهره خانم متشکرم.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      جناب جمشید از خوی با درود، بنده واقعیت را گفتم یک نمونه از حرکات انسانی مردم خوی، اقدام شهردار محترم خوی است که به جای کشتن سگهای سرگردان مانند تمام نقاط ایران به طریقی دیگر عمل می کند:
      khoynews.ir/social/cat-21/post-2018.php

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  16. ساسان می‌گوید:

    سلام بر همه خوانندگان عزیز و درود بی پایان بر نماینده شریف مردم غیور خوی
    من از استان خراسان دست این نماینده فهیم را میبوسم که اینچنین به فکر توسعه پایدار کشور است.
    چراکه تنوع زیستی بخشی از سرمایه های ملی هر مملکت است و قرار به بهره برداری و شکار است باید برنامه ریزی شده و از گونه های قابل شکار استفاده شود اما شکار غیر مجاز بسیار ناپسند و مذموم بلکه شایسته اشد مجازات است.
    انشاءاله مسولین محیط زیست هم هرچه زودتر جایگزینی های باندی خود را تمام و به فکر حفظ محیط زیست و توسعه ذخایر زیستی کشور باشند .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  17. مهدی می‌گوید:

    کاش میشد مثل همیار پلیس که چند وقت پیش در مدارس راه افتاد چیزی به اسم همیار محیط زیست هم باشه تا بچه ها از همین سن آشنا بشن تا دیگه به محیط زیست آسیب نرسه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>