عاملین کشتار یک بز وحشی در تنگستان بوشهر دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به ارتفاعات کوه مند (شرق روستای هدکان) نیروهای یگان محیط زیست شهرستان تنگستان بوشهر به ارتفاعات مذکور اعزام و به بررسی منطقه پرداختند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تنگستان در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی جستجو و دوربین کشی دو فرد مسلح را مشاهده نمودند اما مظنونین که متوجه حضور محیط بانان شده بودند اقدام به فرار نمودند.

علیرضا نعمتی افزود: محیط بانان پس از مدتی تعقیب و گریز و گم کردن رد شکارچیان در کوه، در دو محل که احتمال عبور متخلفین می رفت اقدام به کمین نمودند.

نهایتا پس از ۸ ساعت انتظار، شکارچیان به قصد خروج از منطقه به کمین محیط بانان نزدیک شده و بلافاصله محاصره و بازداشت شدند.

در جریان بازرسی از شکارچیان متخلف لاشه یک بز وحشی یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو، ۳۳ عدد فشنگ گلوله زنی، یک قبضه اسلحه ساچمه زنی، ۲۲ عدد فشنگ ساچمه زنی، دو دستگاه دوربین چشمی و یک تیغه چاقو کشف و ضبط گردید.

علیرضا نعمتی گفت: متهمین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند.

+241
-41
  

26 دیدگاه

  1. سولماز می‌گوید:

    چرا ؟ چی تو فکر این آدمهاست ؟
    واقعا کشتن چه احساسی به آدم میده که هر روز اخبارشو تو این سایت می شنوی ؟
    کلی هم احتمالا کشف نمیشه
    بابا به خدا جز بی فرهنگی و بیماری روانی هیچ چیز باعث نمیشه تو یه موجود جاندارو بکشی

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

    • افشین می‌گوید:

      ادعای مردونگی میکنند.بین دوستاشون میگن رفتیم شکار و کلی پز میدن و پوست و سر شکارشون رو به یاد مردونگیشون تو خونشون آویزون میکنند،دست آخر هم شکم صاحب مردشون رو پر میکنند.اینها کافی نیست برای کسی که برای کشتن له له بزنه.البته همش از جهل سرچشمه میگیره.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  2. زهره می‌گوید:

    ای کاش سازمان محیط زیست در راستای کارهای فرهنگی برای متخلفینن و متجاوزین عرصه طبیعت برنامه هایی را تدارک ببیند که به موجب آن به آنها یادآوری شود که برای جبران معنوی تخلفات گذشته خود از ابزار خود استفاده های دیگری کنند این دوربین های دوچشمی قطعا می تواند برای رصد آسمان هم بکار رود. آنان را ترغیب به یادگیری و تعمق در نقشه آسمان در ایام مختلف سال و همچنین پیگیری رویدادهای جذاب نجومی در نقاط خاصی از زمان نماید. هیچگاه ستاره های دنباله دار هیل باپ و هیاکوتاکه را که در سالهای ۷۵ و ۷۶ تا چندین روز در سراسر آسمان کشور و جهان قابل رویت بود از یاد نخواهم برد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  3. محسن می‌گوید:

    خدایا این حیوانات بی دفاع رو از دست مردم محلی و … نجات بده
    به بزغاله لاغر و نحیف هم رحم نمیکنند فکر نکنم این حیوان کلا چهار پنج کیلو گوشت داشته بخاطر نبود آرامش از دست صیادان و آب و علف کافی ، ولی با این حال زدن کشتنش !!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  4. یوز پلنگ درز می‌گوید:

    یارو انگار داره عکس یادگاری میگیره و اینه خیالشم نیست دستگیر شده !
    این همه شکارچی غیر مجاز دارند دستگیر میشن واسه بقیه شکارچیای غیرمجاز هیچ ترس و درس عبرتی نیست و این نشانه ضعف قانون کشور هستش

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • رضا مجذوبی می‌گوید:

      نه این میتونه نشانه بی توجهی مسوولان مربوطه به نیاز یه قشر از جامعه باشه که کلا صورت مسأله سالهاست که پاک شده توسط مسوولان مربوطه وگرنه چرا در اروپا و آمریکا و کانادا و….ازین خبرا نیست

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. آرش می‌گوید:

    شما یک محلی رو پیدا کنید که وقتی یک بز کوهی را می بیند به فکر آبگوشت و کباب و ……… نیفتد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  6. مرد هزار چهره می‌گوید:

    فقط افسوس…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. رضایی می‌گوید:

    شنیدم در سواحل خلیج فارس حتی بچه ها هم پرندگان مهاجر را با ابزارهای ابتدایی شبیه به تیروکمان شکار می کنند و همون جور زنده سر زبون بسته را با دست جدا می کنند
    فردی که شاهد عینی بود می گفت به اون بچه گفتم این حیوون حرام گوشته و می گفت پوزخندی بهم زد کله حیوون رو پرت کرد تو آب و رفت… تازه اونجا که ماهی و میگو به وفور هست و مردم از نظر تغذیه حتی طبقات پایین تغذیه بدی ندارند…
    موضوع اینه که مردم اصلا متوجه اهمیت این ماجرا نیستند… همون که قبلا هم گفتم تهران چهل سال پیش لک لک داشته و حالا ندارد طوطی وحشی و آزاد داشته و حالا ندارد… احتمالا شمال و جنوب ایران هم چهل سال دیگر بسیاری از پرندگان مهاجر را ندارند… دشتها و کوهستانها هم دیگر انواعی از بز و کل و قوچ و آهوها را ندارند…
    مردم فکر می کنند اجدادشون هزاران سال شکارچی بودند و این حیوانات همیشه بوده اند اما در نظر نمی گیرند جمعیت ایران نسبت به چهل سال پیش، چهار برابر شده و به همین نسبت زیستگاهها تخریب، آب کم، علوفه کم و خشکسالی فراگیر شده…
    مردم این هشدارها را حس نمی کنند یا می خواهند بی تفاوت از کنار اینها بگذرند… فقط به امروز فکر می کنند و تصوری از فردا نمی خواهند داشته باشند…
    نمی دونم ولی حتی قدیم هم مردم اینهمه ولع گوشتخواری نداشته اند که حالا…
    این وضع به نظر من بیشتر به یک آموزش جهادی همگانی نیاز داره و احتمالا بهترین راهش همون ادارات محیط زیست مناطق هستند که با توزیع بروشور می توانند گزارشی از وضعیت رو به وخامت هر منطقه به مردم بدهند… خود مردم باید به وضعیت محیط زیست حساسیت و تعصب نشان دهند و انقدر ناجونمردانه و بی غیرت از کنار این آسیبها نگذرند…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • زهره می‌گوید:

      دوست گرامی رضایی عزیز رشد جمعیت انسانی و نابودی زیستگاههای حیوانات تاثیر وحشتناکی بر جمعیت حیات وحش کشور گذاشته است. اوائل انقلاب تعداد قمری ها و گنجشکان شاید صد برابر تعداد امروزشان بود. با آنکه تعداد گربه های خیابانی از امروز بیشتر بود. حتی وقتی به پنج سال قبل فکر می کنم می بینم که جمعیت گنجشک ها، بلبل ها، قمری ها و دم جنبانک ها هم خیلی بیشتر بود. چون از سحر تا طلوع آفتاب همین طور می خواندند به طوری که از شدت صدای آنان نمی توانستی بخوابی! هر سال اواخر فروردین تا اوائل خردادماه جمعیت سارها جلب توجه می کرد و دسته های چند تایی و پرواز دسته جمعی شان تماشایی بود. اما سه سال است که حتی یک سار نمی بینم! چرا؟ شاید اثر گلخانه ای ناشی از افزایش تعداد خودروهای روان در شهر و آلاینده های ناشی از سوخت های بی کیفیت و آلودگی های صوتی حاصل از آنها مسبب اصلی این ماجراست. بوستانها و پارکها و میادین سبز و خلاصه پوشش های گیاهی شهر هم قادر به حفظ جمعیت این حیوانات نیست.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

      • Azimi می‌گوید:

        سرکار خانم زهره:
        من نمیدانم شما در کدام شهر و یا چه منطقه ای از ایران زندگی می کنید، اما فکر نمی کنم تا به این حد اوضاع بد باشد (یا حداقل در شهر های اطراف ما) حتی روزهایی که بنده فرصت رفتن به دل طبیعت را ندارم، در داخل شهر هم پرندگان بسیاری برای مشاهده هستند. حتی درخت انجیر خانه ما گاهی پذیرای پرندگانی همچون قمری، سسک، زنبورخوار، سهره خاکی، کلاغ زاغی و … است (و البته گنجشک ها که مهمان همیشگی حیاط ما هستند) و پارک های شهر نیز مملو از دم جنبانک ابلق، چرخ ریسک بزرگ، چرخ ریسک سرسیاه، کلاغ ابلق و … است و با کمی پیاده روی و دور شدن از شهر می توان تیهو، جغد کوچک، چکچک کوهی، چکاوک کاکلی، سهره معمولی، و گاهاً سارگپه و شاهین را نیز دید.
        البته باید بپذیریم که در برخی شهرها سرعت تخریب بیشتر و در برخی شهرها سرعت این روند بسیار ملایم تر است.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

        • زهره می‌گوید:

          دوست گرامی شاید حق با شما باشد چون عدد ۱۰۰ برابر را اشتباها به جای ۱۰ برابر تایپ کردم. ولی در پنج شش سال اخیر واقعا تعداد پرندگان نامبرده خیلی کمتر شده است به ویژه همانطور که عرض کردم سه سال است که سار نمی بینم حال آنکه ۶-۹ سال پیش حتی پشت پنجره خانه ام مرغ مینا و پرندگانی که نامشان را هم نمی دانستم می دیدم. بنده ساکن جاده لشگرک (ارتش) تهران هستم که طی ۳۰ سال اخیر شاهد ساخت و ساز بسیار بسیار بسیار واحدهای مسکونی و برج های بیشمار هستم به طوری که ساختمانها تا بلندای بخشی از ارتفاعات البرز را هم اشغال کرده اند و به همین دلیل مطمئنم افزایش ساخت و ساز و افزایش خودروهای شخصی طی این سالها بر زندگی و زیستگاه و نتیجتا جمعیت حیات وحش منطقه بسیار تاثیر منفی داشته است. هر چند فضاهایی مثل دانشگاه پیام نور هنوز گه گاه شبها شاهد تردد چند شغال هستم. ایامتان را در کنار طبیعت زیبای محل سکونتان و حیات وحش جذاب و فرح بخشش قدر بدانید و با تمام وجود این لحظات خوش زندگی تان را به خاطر بسپارید.

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

          • مرد هزار چهره می‌گوید:

            حق با شماست، تا چند سال پیش در محدوده بلوار ارتش از انتهای اقدسیه و دارآباد تا مینی سیتی و سوهانک در اکثر مواقع شاهد زندگی کبک و خرگوش و روباه و …بودیم، ولی متاسفانه به دلیل ساز و ساختها و تجاوز به حریم طبیعت، چند سالی است که دیگر در این محدوده ها چنین حیواناتی را نمی بینیم. البته خوشبختانه هنوز در پارکهای شمال تهران پرندگانی نظیر بلبل خرما و مرغ مینا و طوطی و …مشاهده میگردد.

            پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

        • مرد هزار چهره می‌گوید:

          ببخشید جناب عظیمی شما ساکن کدام شهر هستید؟

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

          • Azimi می‌گوید:

            جناب مرد هزار چهره گرامی…
            منطقه اورامانات در استان کرمانشاه…

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • مرد هزار چهره می‌گوید:

            به به جناب عظیمی عجب جایی هستید خوش به حالتون. اورامانات یا هورامان مهد فرهنگ زرتشت و ایران زمین است و مردمان بسیار درستکار و نیکی دارد، ( کردهای اصیل ).من چند بار سعادت شرکت در مراسم پیر شالیار را داشته ام و از دالانی و کوسالان دیدن کرده ام، به راستی که آنجا یک سرزمین رویایی است

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. جمشید ازخوی می‌گوید:

    بهتر است سازمان محیط زیست بفکر احداث یک موزه بزرگ از ادوات و سلاح های شکاری گلوله زن و ساچمه زن مجاز و غیر مجاز و با پروانه و بدون پروانه برای … شهروندان باشد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • زهره می‌گوید:

      جناب جمشید از خوی هرگز باور نمی کنم در هیچ کجای دنیا به جز آمریکا ملت تا این حد مجهز به انواع و اقسام سلاحهای شکاری و غیر شکاری باشند! با این تفاوت که آمریکایی ها اکثرا مجوز حمل سلاح را دارند ولی ایرانی ها اکثرا ندارند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  9. یاشار از تبریز می‌گوید:

    شکارچی تو خیلی بدی. بد ..بد….بد….. قربونت برم. فدات بشم نکن این کار رو…..

    ((نمونه ای از مبارزه فرهنگی و سالمت آمیز با شکارچی جماعت. لازم به ذکر است که این نوع از مبارزه توسط برخی از دوستان بازدید کننده این سایت که به شدت مخالف خوشنت هستند ابداع شده است.))
    دوستان متمدن فرهنگی جامعه سوئیس و سوئن و …. را با جامعه ایران اشتباه گرفته اند. متاسفانه به تجربه ثابت شده که هیچ قانونی در اینجا اعمال نمی شود مگر به زور یا جریمه سنگین.
    خواهشاً ، لطفاً همزمان با کار فرهنگی (که معتقدم باید باشد ولی نه برای فردی که به کشتن عادت کرده است، بلکه برای مدارس و کودکستان و ..) بیاید همه نیروی خود را روی هم گذاشته و برای تغییر قانون در راستای سنگین تر کردن مجازات شکار تمرکز کنیم. با این جریمه ها مطئمن باشید تا ۱۰ سال آینده چیزی از حیات وحش ایران باقی نخواهد ماند. (پاینده باد ایران و هر آنکه به فکر سعادت آن است)

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 11

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای یاشار

      قارداش گرامی

      دوست دارم دیدگاه شما را درباره این نوشتار بدانم:

      ژست سواره نظام
      magiran.com/npview.asp?ID=2396566

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

        جناب کوشان مهران :
        نوشتار ژست سواره نظام شما را خواندم و با شما ۱۰۰% هم عقیده هستم…
        پاینده باشید.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

      • یاشار از تبریز می‌گوید:

        تنها راهکار پایداشت گونه های باقیمانده ایران اعمال زور در کنار قانون است.

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

        • کوشان مهران می‌گوید:

          به شاه بیت اشاره فرمودید؛

          اعمال زور در کنار قانون بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی.

          جناب یاشار تا بحال دوبار گذری از شهر تبریز رد شده و بسیار دوست دارم بیشتر با این شهر تاریخی آشنا شوم.

          تا دهه ۱۳۳۰ هنوز در دشت های اطراف تبریز(گمان دارم دشت شاطرانلو) آهو وجود داشته که به دلیل پرژکتورکشی شبانه و تعقیب ملاکان با جیپ نابود شدند ولی هنوز در هموارهای اطراف تبریز کفتار وجود دارد.

          در کوه سرخ رنگ سرخاب که بر تبریز اشراف دارد چه گونه هایی یافت می شده و اکنون چه گونه هایی دارا می باشد؟ (بویژه کبک)

          در دوران قاجار شهر تبریز به دلیل اهمیت ویژه ولیعهد نشین بوده و شکارگاه بابا باغی ویژه ولیعهد بوده و به احتمال زیاد خرس نیز داشته است.

          داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  10. کوشان مهران می‌گوید:

    سر گور اوزلی(Ousley) دیپلمات بریتانیایی و نخستین سفیر بریتانیا در ایران و مهم تر از همه نگارنده متن عهدنامه گلستان در سال ۱۸۱۹ اشاره می نماید که “بوشهر به علت داشتن شیر زیاد به معدن شیر معروف است”.

    **********************************

    در غرب آمریکا به دلیل فشار شکار و رقابت با دام اهلی(بویژه گوسپند) و واگیر تب برفکی جمعیت قوچ بیگهورن طی قرن نوزدهم و تا نخستین دهه های قرن بیستم به شدت کاهش یافته و منحصر به جمعیت های ایزوله و بدون رابطه در بیشتر موارد محکوم به انقراض، گردیده بود..
    با ایجاد کریدورهای امن و معرفی مجدد بسیاری از جمعیت ها احیا گردید ولی هم زمان با حفاظت از بیگهورن به تعداد پوکما نیز افزوده شده و به دلیل تغذیه از بیگهورن در پاره ای موارد شاهد کاهش مجدد جمعیت و پراکنده شدن از نواحی حفاظت شده می باشیم.

    حال چه باید کرد؟

    آیا برای حفاظت از بیگهورن باید تعدادی از پوماها از زیستگاه ها حذف(زنده گیری و یا شکار) گردند؟
    آیا حذف پوما بر جمعیت دیگر گیاهخواران و رقابت آنها بر سر منابع محدود با بیگهورن تاثیر گذار خواهد بود؟

    دیدگاه شما چیست؟

    در این نوشتار با این مورد آشنا خواهیم شد:

    wildlifemanagementinstitute.org/PDF/2-Culling%20Mountain%20Lions….pdf

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. محمد می‌گوید:

    آخه نامردا این بزغاله زدن داشت ؟ آدم انقدر ضعیف کش میشه ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  12. جمشید ازخوی می‌گوید:

    از یادداشت زهره خانم ممنون
    ترویج و رشد فرهنگ خشونت (و نه خوشنت) علت العل زیادی دارد که استفاده از ادبیات خشونت یکی از راه های گسترش آنست
    آقای رضائی و عظیمی و زهره خانم، در تهران با پهنه بیش از ۷۵۰ کیلومتری ،حدود ۱۵۰ گونه از پرندگان شناسائی شده از بلبل گرفته تا بلبل خرما که به خاطر شرایط آب و هوایئ سالهای اخیر، به این اقلیم مهاجرت کرده (از جنوب ایران)، تا ملنگو (طوطی سبز یا سبزقبا و چلچله دریایی،…، در سالهای اخیر آمار این گونه ها به دلایلی که میدانیم کاهش یافته است. درختان حیاط خانه ها، شهرها و بوستان ها در سراسر این ملک و جهان سرشار از نغمه و نوای پرندگان.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>