مرگ یکصدو بیست هزار آبزی براثر واژگونی قطار و ورود مواد سمی به رود سزار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال واژگونی قطار باری و ورود محموله سود سوزآور به درون رودخانه سزار در استان لرستان نزدیک به ۱۲۰ هزار قطعه آبزی تلف شده و مسئولان نسبت به استفاده از آب این رودخانه هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه هفته جاری واژگونی قطار باری در مسیر رودخانه سزار در شهرستان دورود موجب ورود هزاران لیتر سود سوزآور به درون این رودخانه شد، موضوعی که از چشم رسانه ها دور نگه داشته شد.

این در حالیست که تلفات بالای ماهی ها در رودخانه سزار موجب رسانه ای شدن این فاجعه زیست محیطی شد تا مسئولان در اطلاعیه ای از مردم بخواهند از استفاده آب و ماهی های این رودخانه تا اطلاع ثانوی خودداری کند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان در این رابطه گفت: حادثه یاد شده در ساعت ۹ شب روز چهارشنبه ۹۳/۶/۲۶ در رودخانه سزار در سه کیلومتری جنوب شهر دورود و در محل تلاقی رودخانه های تیره و ماربره رخ داده است.

سالاروند با اشاره به خروج هفت واگن باری از ریل ادامه داد: از این تعداد پنج واگن حامل سود سوزآور (هیدوکسید سدیم) بوده است.

وی با بیان اینکه هر تانکر حامل ۶۰ هزار لیتر سود سوزآور بوده است ادامه داد: یک واگن از این تعداد به طور کامل در رودخانه تخلیه شده و دو واگن دیگر نیز در حال نشت بوده است.

سالاروند با بیان اینکه ماموران محیط زیست شبانه در محل حادثه حضور پیدا کردند تصریح کرد: در این راستا از مسئولان راه آهن خواستیم که نسبت به زدن سد خاکی برای جلوگیری از ورود بیشتر اسید به رودخانه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مقدار قابل توجهی ماهی در این رودخانه تلف شده است ادامه داد: ساعت ۱۲ روز گذشته در جریان بازرسی مجدد از محل متوجه شدیم که میزان آلودگی تا ۱۰ کیلومتری محل حادثه نیز رسیده و خنثی سازی در آب صورت نگرفته است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان یادآور شد: مطابق بررسی صورت گرفته PH آب رودخانه نزدیک به ۱۱ بوده و وضعیت آب اسیدی گزارش شده است.

سالاروند از تلف شدن نزدیک به ۱۲۰ هزار قطعه آبزی در این رودخانه خبر داد و یادآور شد: حادثه رخ داده و تلفات ناشی از آن صورت جلسه و پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است.

وی با اشاره به طرح شکایت در این زمینه در دادگستری شهرستان دورود یادآور شد: روز شنبه هفته آینده موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

سالاروند عنوان کرد: در این راستا با هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری اطلاع رسانی لازم برای ممانعت در زمینه استفاده از ماهی های رودخانه، آب پایین دست و حتی صید و خرید و فروش ماهی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه در جریان آلودگی اسیدی اختلاط سریع صورت می گیرد راه حلی برای پاکسازی رودخانه وجود ندارد.

0
-44
  

16 دیدگاه

  1. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    سود سوز آور یک ماده قلیایی هست ، جریان اسید چیه اینجا ؟؟؟
    علت از ریل خارج شدن قطار چی بوده ؟؟؟
    متاسفانه علاوه بر این تعداد ماهی که از بین رفتن ، حجم بسیار زیادی از پرندگان و لاشه خواران که از لاشه ماهی ها تغذیه می کنن هم دچار مسمومیت و مرگ میشن …

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

    • فائزه می‌گوید:

      بله باشما موافقم.
      سدیم هیدروکسید معروف به سود سوز اور با فرمول NaoH یک باز است.phاب هم که۱۱است یعنی باز قوی حالا این اسید از کجا اومده خدا می دونه.
      در منطقه اسکاندیناوی بیش تر دریاچه ها به دلیل باران اسیدی به شدت اسیدی اند به همین دلیل با پاشیدن گرد اهک ان را خنثی می کنند .شاید در اینجا هم این کار امکان پذیر باشد ولی بر عکسش.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

      • افشین می‌گوید:

        احتمالا اشتباه خبری میباشد.PH بالای ۵٫۵ بازی بوده که با توجه به نوع ماده و مقدار PH احتمالا اشتباه خبری بوده یا برای اطلاع عوام که همه را اسید میدانند خبر بدین گونه درج شده است.در ضمن با خنثی سازی با یک اسید متعارف میشد ابعاد فاجعه را بطور چشمگیری کاهش داد.
        معمولا اینجور خبرها به هیچ وجه در رسانه ملی و روزنامه ها منعکس نمیشود حال آنکه اگه تو یه کشور اجنبی!!!یه لیوان از همین سدیم هیدروکسید تو یه دریا میریختند تمام کانالها یه هفته میکردند تو بوغ و کرنا.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. شهرابی می‌گوید:

    دقیقا به دنبال این بودند که خبر به هیچ عنوان درز نکرده و حتی مردم منطقه از آلوده بودن آب رودخانه آگاه نشوند! این یعنی نهایت بی کفایتی
    با همه کمبود آب در کشور هر روز و به هر شکلی این اندک آب رو آلوده کرده و سر به لاک فرو میبرند
    متاسفانه مسیر ریلی منطقه فرسوده و هر از چند گاهی چنین اتفاقاتی میفته و هیچکس هم گوشش بدهکار نیست البته تلفات ماهیان بالای صدوچهل هزار قطعه برآورد شده

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    امیدوارم جدی برخورد کنن و نذارن تبعات این موضوع وسیعتر بشه!
    PH11 که به شدت قلیایی محسوب میشه!؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. torabik می‌گوید:

    چه جوکی شکایت

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. مرد هزار چهره می‌گوید:

    این آمار دادن های میلیمتری محیط زیست منو کشته، از کجا گفتن ۱۲۰ هزار ماهی مرده ، مگه کسی اونا رو شمرده؟ آمار کل و بزها و قوچ و میشهایی که محیط زیست میده دقیقا همین طوریه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. mojtaba می‌گوید:

    اصولا ph زیر ۷ رو میگن اسیدی و بالای ۷ رو میگن قلیایی و ph 7هم میگن خنثی … الان ph11 چجوری میشه اسیدی ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • مرد هزار چهره می‌گوید:

      مجتبی جان حالا رو اسیدی و قلیایی زیاد سخت نگیرین، این گزارش محیط زیست بیان گر این حقیقت تلخ است که کسانی تو این سازمان خدمت میکنن که متاسفانه هیچ تخصص و دانشی در این زمینه ندارند، اصلا رشته تحصیلیشون در این زمینه نیست، اصلا معلوم نیست با سوادند یا بی سواد، شاید هم مدارکشونو با پول خریدن

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        سلام اتفاقا اسید و قلیایی بودن در این گزارش خیلی جالبه ، تعداد ماهی های مرده ١٢٠ هزار !!! ( امان از این دقت ) ، ۶٠ هزار و خورده ای لیتر سود ریخته تو آب بعد آب رو اسیدی اعلام می کنن و رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان ( ماشالله به این طویل بودن عنوان ) به آب با ph ١١ می گه اسیدی !!!

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • طبیعت دوست می‌گوید:

        دقیقا مشکل ما در لرستان همینه
        شما فکر کنید مدیر کل محیط زیست لرستان که چند ماهی شده مدیر کل از اداره کشاورزی به این اداره پست شده از ابتدایی ترین مشکلات زیست محیطی هم بی اطلاع هستند و در حال حاظر فعالان محیط زیست با ایشان به مشکل برخوردند.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

        • محمد می‌گوید:

          آقای طبیعت دوست قطار چپ کرده به نظر شما تقصیر مدیر کل چیه؟
          زمانی مهندس بازگیر هم مدیر کل بودن اگه یه ماشین نفت کش تو جاده چپ میکرد میگفتن این چه مدیریتی استان دچار ضعف مدیریته .نماینده شهر ما تو مجلس میگفت لوله بنزین شرکت نفت که ۱۰ متر زیر زمینه ترکیده تقصیر مدیر کل محیط زیست.آقا جان منطقی باشین

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

          • طبیعت دوست می‌گوید:

            بله مدیر کل باعث واژگونی قطار نشده ولی کوتاهی در جلوگیری از عمق فاجعه و عدم اطلاع رسانی به موقع که کار … نیست .
            ضمنا برنامه این اداره در برگرداندن حیات دوباره به این رودخانه چیه ؟؟
            آیا میدانید عمق فاجعه تا کجای رودخانه سزار یا دز می باشد؟؟؟؟
            لطفا توجیه نکنید وضعیت امروز رودخانه را گذارش دهید.
            مدیر کل قبلی هم بعد از شکایت عوامل سد سازی در خرم آباد که باعث مرگ هزاران قطعه ماهی شده بودند و بعد از محکومیت عوامل سد در دادگاه ، آقای مدیر کل وقت به یک باره به مجرمین رضایت دادند و بی خیال یک میلیارد تومان جریمه شدند!!!!!

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  7. hanter می‌گوید:

    چه عجب .این یه موردرو گردن شکارچی ها ننداختن .آخه خیلی تابلومی شد.نه ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. طبیعت دوست می‌گوید:

    از زمان رخ دادن این فاجعه به مدت ۳ روز مدیر کل جدید لرستان به علت ناآگاهی حتی بازدیدی انجام نداده این در حالی است تا دهها کیلومتر پایین تر یعنی تا پشت سد دز هزاران آبزی تلف شده اند …
    ترس بیان واقعیت از سوی مدیر کل محیط زیست لرستان تاکنون حساسیتی نسبت به این فاجعه به درستی ایجاد نشده است.
    این رودخانه به نام دز یا سزار معروف است و یکی از شریانهای حیاتی کشور است قابل ذکر است بیش از نیمی از مردم خوزستان از این آب استفاده میکنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  9. فرشید می‌گوید:

    هر دم ازین باغ بری میرسد….
    بازم یه فاجعه دیگه….
    مدیریت تعطیله کلااااااااا.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>