نجات یک بره جبیر آسیب دیده در سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: صبح روز گذشته (یکشنبه  ۱۳۹۳/۶/۳۰) نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نصرت آباد حین گشت زنی در مناطق یک بره جبیر که از ناحیه پا آسیب دیده و قادر به حرکت نبود را مشاده نمودند.

محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: محیط بانان بلافاصله موضوع را به اداره کل اطلاع داده و پس از اعزام آمبولانس امداد و نجات حیات وحش به محل، بره جبیر مجروح را به مراکز دامپزشکی منتقل نمودند.

این جبیر که به دلیل نامعلومی دچار شکستگی از ناحیه پا شده است تحت مداوا و درمان قرار گرفته و پس از حصول بهبودی کامل در زیستگاه طبیعی رهاسازی خواهد شد.

جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. جبیر چثه کوچکتری نسبت آهو داشته و در این گونه بر خلاف آهو، هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ می باشند.

جبیر در گذشته جزو گونه های با پراکندگی مناسب در اکثر عرصه های بیابانی کشور بوده که متاسفانه بدلیل شکار غیرمجاز و تغییر کاربری عرصه های دشتی و بیابانی در چند سال گذشته از طبیعت بیشتر مناطق حذف گردیده و نسل این گونه زیبا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

+163
0
  

19 دیدگاه

  1. omid می‌گوید:

    با سلام امروز ۱/۷/۹۳ در کنار جاده آسفالت با خانواده در حال حرکت بودیم در منطقه قمیشلو اصفهان که ناگهان با لاشه یک کفتار راه راه (جنس نر بالغ)که بسیار درشت و بزرگ بود با تیر به سر اون زده بودن و مرده بود مواجه شدم که بسیار ناراحت شدم لطفا اطلاع رسانی شود تا از این اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. ممنون

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 2

    • سولماز می‌گوید:

      چرا ؟این حیوون لاشه خواره آسیبی به گاو و گوسفندا نمیزنه . باعث تمیزی محیط زیسته . بابا چرا حالی بعضی از مردم نمیشه

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

    • پرستو می‌گوید:

      این منطقه قمیشلو ظاهرا تحت کنترل شکارچیان است کلا… هفته پیش هم که پاسگاه محیطبانی را آتش زده اند و هنوز خبری از برخورد جدی با آنها نیست!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      یاضامن آهو: ما که دستمان کوتاه است و فقط میتوانیم دعا کنیم، مولاجان قسمت میدهم خودت پاداش هرکس را که به مخلوقات بی پناه و درمانده خداوند کمک میکنند از سر کرم عطا بفرما….آمین.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  2. اهورا می‌گوید:

    ای جانم
    سپاس برای درمان جبیر

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  3. علی می‌گوید:

    افراد وحشی که پاسگاه محیط زیست قمیشلو را آتش زدن بدون هیچ ترسی ، بهتر با این وحشیا در مورد محیط زیست ایران هماهنگی بشه . سرو صاحبی که نداره ………….یه گلولم زدن تو سر کفتار نگون بخت

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  4. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    چقدر زیباست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  5. افشین می‌گوید:

    خدا رو شکر که قبل از حضور شکارچیان پیداش کردند.ممنون از زحمات محیط بانان محترم.ولی نمیدونم این بره بدون مادرش میتونه در طبیعت زندگی کنه؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  6. زهره می‌گوید:

    کمک به حیوانات گرفتار و مجروح چه در چاه افتاده و چه دست و پا شکسته لذت بخش است.
    خوب است این اخبار زیبا و پراکنده از گوشه و کنار کشور پهناورمان در قالب خبرنامه هایی بصورت ماهنامه یا سالنامه در یک مجلد جمع آوری و در نمایشگاه سراسری کتاب کشور تبلیغ و با تیراژ زیاد چاپ و توزیع شود تا ایجاد حس محبت و رشد احساس مسوولیت در وجود هموطنان در سراسر کشور نهادینه شود.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  7. پروانه می‌گوید:

    خوش به حال محیطبانان که برای نجات پاکترین موجودات زمین انتخاب شده اند
    نجات دادن یک حیوون از درد و رنج مثل بیرون آوردن زندگی، از چنگ مرگه…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  8. مرد هزار چهره می‌گوید:

    این آرم ضابط دادگستری روی بازوی محیطبانها فقط برا قشنگیه، درسته؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • همیار می‌گوید:

      محیطبانان ضابطان قضایی هستند و پس از طی کردن دوره های مربوطه و دریافت حکم، ظلبطان رسمی دادگستری هستند و از قوانین ظابطان طبیعت می کنند.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • مرد هزار چهره می‌گوید:

        همیار عزیز اینا که فرمودی ظاهر قضیه است، اگه محیطبان واقعا ضابط دادگستری هست ، پس چرا حرفشون تو دادگاه و دادگستری خریدار نداره؟ چرا این همه محیطبان در بند هستند؟ چرا قضات دادگستری آنان را به عنوان ضابط عام یا خاص به رسمیت نمی شناسند؟

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  9. جمشید ازخوی می‌گوید:

    زحمات تیم محیط بانی نصرت آباد در استان نیمروز ما یه قدر دانی است.بیش باد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  10. ابی می‌گوید:

    سلام
    گیر زیادی جواب عکس میده زیاد به شکارچی گیر ندین

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  11. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان عزیز و یا مسولین محترم محیط زیست سیستان ۲ سوال داشتم ممنون میشم در صورت اطلاع پاسخ بدهید.
    آیا در استان سیستان جبیر در مناطق آزاد هنوز وجود دارد؟
    لطفا مناطق هنوز بکر استان از نظر حیات وحش را معرفی کنید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. بهروز می‌گوید:

    سلام در منطقه نصرت اباد بارهای بار در ارتفاعات و منطقه گرگ اهو و جبیر بز کوهی دیدم در منطقه نصرت اباد پر از کبک و خرگوش وحشیه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای بهروز،

      جمعیت آهوان سیستان و خراسان جنوبی به زیرگونه سیستانی با قاعده شاخ بازتر و گره های بزرگتر و بیشتر تعلق دارند و از این زیرگونه تعداد انگشت شماری در دشت ریگستان نیمروز افغانستان و شمال غربی بلوچستان پاکستان برجای مانده است.

      آیا امکان دارد درباره وجود آهو در نصرت آباد توضیح بیشتری بفرمایید؟
      تا اواسط دهه ۱۳۷۰ در کفه سیستان گورخر ایرانی وجود داشته که اکنون به دلایلی گویا به خراسان جنوبی رفته اند، سرکار عالی در این مورد چه دیدگاهی دارید؟

      زارودنی پرنده شناس روس طی سفر به بلوچستان ایران در سال ۱۹۱۱ به وجود سگ وحشی سرخ رنگ آسیایی که به :دهول” شهرت دارد اشاره نموده و شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانرما حاکم کرمان و بلوچستان نیز در کنار گرگ و روباه وشغال گونه ای سگسان وحشی را ساکن در کوهستان های بلوچستان می دانسته است. به گمان شما آیاد سگسانی سرخ رنگ و یا آجری رنگ با گوش راست و مثلثی شکل و انتهای دم تیره رنگ در این نواحی وجود دارد؟

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • امیر می‌گوید:

        چندی پیش در یک فیلم مستند از حیات وحش هند وستان نوعی سگ وحشی را نشان میداد که دارای رنگ قرمز اجری مانند رنگ روباه قرمز بود بسیار به مشخصاتی که شما دادهاید شبیه بود وبا توجه به مجاورت بلوچستان با شبه قاره هند ممکن هست همان باشد

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>