ششمین همایش مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست برگزار شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ششمین همایش مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به مناسبت گرامیداشت ۶ نوامبر روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست عصر چهارشنبه ۲۱ آبان ماه با حضور شخصیت های سیاسی، دفاعی، فرهنگی و محیط زیستی در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، در این همایش معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، حسین دهقان وزیر دفاع، صالح زواوی سفیر فلسطین در تهران، ورنر فاس لابند نماینده موسسه استرالیایی سیاست های امنیتی اروپایی و نمایندگان نهادهای بین المللی یونسکو، صلیب سرخ و قائم مقام نماینده سازمان ملل متحد در تهران، آیت الله دکتر محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی و محمدالحاج از کشور لبنان برگزار شد.

محیط زیست یکی از بزرگترین قربانیان جنگ است

معاون مرکز صلح و محیط زیست در این همایش گفت: محیط زیست یکی از بزرگترین قربانیان جنگ است که تخریب آن تاثیر بسیاری بدی بر معیشت و زندگی مردم و حیوانات دارد.

علی اشرف مجتهد شبستری در همایش روز بین المللی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست اظهار کرد: بر اساس تخمین برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد حداقل ۴۰ درصد درگیری های داخلی به نوعی به بهره کشی از منابع طبیعی در ۶۰ سال گذشته مربوط بوده است.

وی افزود: از سوی سازمان ملل متحد ۶ نوامبر روز جهانی مقابله با بهره کشی و تخریب محیط زیست در جنگ و مخاصمات نظامی نامیده شده است و سازمان ملل اهمیت زیادی می دهد تا توجه به محیط زیست بخشی از مقابله با درگیری ها و راهبردهای حفظ صلح و صلح سازی قرار گیرد. به این دلیل که در صورت تخریب منابع طبیعی و اکوسیستم صلح پایدار وجود نخواهد داشت.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بین الملل افزود: در پنج نوامبر ۲۰۰۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را به تصویب رساند و طی آن روز ۶ نوامبر را به عنوان روز جهانی مقابله با بهره کشی از محیط زیست در زمان جنگ و مخاصمات نظامی اعلام کرد. مرکز صلح و محیط زیست از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۸۵ به این موضوع توجه ویژه داشته و هر سال کنفرانسی به همین مناسبت برگزار می کند که در آن سفرا، دیپلمات ها و نمایندگان سازمان ملل متحد و صلیب سرخ و اساتید و نمایندگانی از سازمان های غیردولتی شرکت می کنند.

حمله به نوار غزه ۹۰ درصد آب آشامیدنی منطقه را آلوده کرده است

سفیر فلسطین در تهران در همایش روز بین المللی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست اظهار داشت: گفت: حمله به غزه نه تنها تاثیرات سویی در دستیابی مردم به غذا و خدمات اولیه داشته بلکه آلودگی آب را به ۹۰ درصد رسانده است. جنگ مصیبت های زیادی به همراه دارد که تاثیر آن بر محیط زیست نیز پوشیده نیست.

صلاح زواوی به چالش های محیط زیستی در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: تخریب پوشش های گیاهی، افزایش گازهای کربنی، آلودگی آب ها به وسیله ادوات جنگی و خودروهای نظامی، از بین رفتن حیوانات، آلودگی های خاک به ویژه با اورانیم ضعیف شده موجود در مهمات جنگی از جمله این موارد است.

سفیر فلسطین در تهران به سرطان زا بودن این آلودگی ها اشاره کرد و گفت: خاکسترهای سمی ناشی از خودروهای سنگین نظامی نیز بخش دیگر تخریب محیط زیست و به خطر انداختن سلامت انسان ها است. سرزمین های اشغالی از سال ۱۹۴۸ در نواحی کناره غربی، اورشلیم و نوار غزه مورد حمله و بمباران مداوم رژیم صهیونیستی قرار دارد که بر اثر آن بیمارستان ها، مساجد، نیروگاه ها و منابع آبی زیادی از بین رفته اند.

سفیر فلسطین در تهران خاطر نشان کرد: ۱۱ هزار زخمی، تخریب ۱۷۱ مسجد، ۲۲ مدرسه و بیش از ۱۵ بیمارستان، ۱۹ کلینیک، ۴۸ مرکز کمک رسانی و خیریه، ۳۷۲ مرکز تجاری و اقتصادی، ۳۶ آمبولانس، ۱۷ هزار و ۱۳۲ خانه مسکونی و ۹ پمپاژ آب پیامد این جنگ است و حدود نیم میلیون نفر از مردم نیز آواره شده اند.

سفیر فلسطین در ایران اظهار کرد: رنج مردم این منطقه با رسیدن زمستان به اوج خواهد رسید که بر اثر آن شاهد گسترش بیماری ها و شیوع آنها خواهیم بود.

ناکارآمدی مدیریت عامل نابودی محیط زیست

«مورالی» قائم مقام نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد را در همایش روز بین المللی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست قرائت کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به این همایش تاکید کرد: ناکارآمد بودن سیستم های مدیریتی موجب آلودگی زمین، از بین رفتن جنگل، تخریب منابع طبیعی و به طور کلی نابودی محیط زیست شده است.

بان کی مون در ادامه پیام خود گفت: محیط زیست به مدت طولانی به دلیل درگیری های جنگی و نظامی درحاشیه قرار گرفته است، درگیری های نظامی روز به روز پیچیده تر می شوند و نیاز به ریشه یابی دارد. موضوعاتی مانند فقر، آسیب پذیری از تغییرات آب و هوایی، حاشیه نشینی، حمل و نقل و مدیریت پایدار منابع طبیعی به همراه توافقات صلح و کارآمد باید در نظر گرفته شوند. باید در روز بین المللی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به تعهد خودمان برای حفاظت از محیط زیست و کاهش اثرات جنگ بر روی منابع طبیعی تاکید کنیم. سازمان های بین المللی سرفصل توسعه پایدار را در سال ۲۰۱۵ تهیه کنند و بر اجرای آن باید توجه جدی داشته باشند. ما باید تمام توان و تلاش خود را از گفت و گو گرفته تا دیپلماسی و رسانه به کار گیریم و از توسعه ناپایدار در منابع طبیعی جلوگیری کنیم و اجازه دهیم از راه حل هایی که جوامع محلی را درگیر صلح و حفاظت از محیط زیست می کند استفاده شوند.

ششمین همایش مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به مناسبت گرامیداشت ۶ نوامبر روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست امسال با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه محیط زیست، موزه صلح و تعدادی از انجمن های علمی برگزار شد.

نیروهای مسلح با تمام توان همکار سازمان حفاظت محیط زیست هستند

سردار حسین دهقان وزیر دفاع در همایش روز بین المللی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست اظهار داشت: نیروهای مسلح در پایش و اجرای سیاست های زیست محیطی با تمام توان همکار سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

وی افزود: انسان در زمین با جهت های مختلف همچون خودش، طبیعت و خدا در ارتباط است که اگر در هر یک از این ابعاد از مسیر عدالت خارج شود حتما خودش را گرفتار سختی های جدی می کند.

دهقان گفت: قطعا بعد از ارتباط انسان با خدا مهمترین ارتباطش با طبیعت و محیط زیست است که متاسفانه زیاده خواهی انسان ها برای بهره مند شدن بیشتر از طبیعت، جنگ و درگیری و در نهایت تخریب محیط زیست را در پی داشته است.

وی ادامه داد: بشر همواره تلاش کرده است ابزار کشنده تر با قدرت تخریب بیشتر، توان انتقال و پرتاب بالاتری را برای ایجاد قدرت در جنگ ها تولید کند.

وزیر دفاع افزود: قرار بود فناوری ها در خدمت بشر و رفاه زندگی استفاده شوند اما امروزه این فناوری ها منجر به ابزاری شده اند تا انسان هم خود و هم محیط زیست را به سمت نابودی و خسارت های جبران ناپذیر بکشاند. در این میان قدرت های بزرگ بهره مند از این فناوری ها بیش از پیش تاثیرگذار هستند.

وی گفت: در قرن بیستم شاهد وقوع دو جنگ بزرگ جهانی بوده ایم که عوارض و مشکلات و پیامدهای زیست محیطی آن همچنان گریبانگیر بشر است، در پایان قرن بیستم و آغاز قرن ۲۱ شاهد درگیری های دیگر از جمله جنگ تحمیلی ایران بودیم که صدمات بسیاری به بار آورده است.

سردار دهقان گفت: در جنگ تحمیلی از سلاح های کشتار جمعی مانند سلاح های شیمیایی از سوی دشمن در حد گسترده ای استفاده شد و امروزه همچنان شاهد کشته شدن انسان ها به دلیل وجود مین و عوارض سلاح های شیمیایی هستیم.

وزیر دفاع گفت: امروزه به رغم فریاد بلند برخی به عنوان تامین رفاه، دموکراسی و دفاع از حقوق بشر شاهد جنایات آنان در نقاط مختلف به ویژه سوریه، عراق و فلسطین هستیم.جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقادات خود و کرامت انسانی حفاظت از جان و مال این انسان ها را برخود فرض می داند.

وی با بیان اینکه تجاوز به طبیعت را یک گناه نابخشودنی می دانیم گفت: از این رو هیچگاه درصدد ساخت سلاحی که حالت تهاجمی داشته باشد و موجب تخریب محیط زیست شود نخواهیم بود. ایران کشوری است که قربانی تجاوز ظالمانه و سلاح های کشتار جمعی شده است و امروزه با وجود پایان جنگ همچنان شاهد آلودگی برخی مناطق از این سلاح ها هستیم.

دهقان گفت: سال گذشته رییس جمهوری در سازمان ملل بحث مبارزه با خشونت افراطی گری را به عنوان امنیت جهانی مطرح کرد و دولت ما نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع گفت: ما به امید تحقق روزی هستیم که قلم ها و گفتمان جایگزین سلاح و جنگ شود و اهمیت محیط زیست و حفظ آن در تمام ابعاد درک شود.

ممنوعیت تولید سالیانه ۳۰۰ هزار قبضه انواع سلاح شکاری در کشور

معصومه ابتکار در همایش روز بین المللی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست اظهار کرد: وزارت دفاع تاکنون همکاری خوبی در زمینه حفظ محیط زیست با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است.

معاون رییس جمهور و رییس حفاظت محیط زیست گفت: در نظر داریم تفاهمنامه مشترکی با هدف حفظ محیط زیست بین سازمان و وزارت دفاع منعقد شود و امیدواریم با امضای این تفاهمنامه همکاری بین محیط زیست و نیروهای مسلح جدی تر صورت گیرد.

ابتکار افزود: سالانه ۳۰۰ هزار قبضه سلاح شکاری در کشور توزیع می شد که از سال گذشته وزارت دفاع دستور ممنوعیت آن را صادر کرده است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در بحث آثار جنگ بر محیط زیست بر خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا شدت زیادی به خود گرفته است و در سال های اخیر شاهد آثار سوء آن به واسطه تخریب محیط زیست، آلودگی آب و عوارض سلاح ها بوده ایم.

ابتکار تاکید کرد: رویکرد سازمان ملل در این زمینه باید جدی تر و قویتر شود و امیدواریم بتوانیم همکاری بیشتری با یونسکو و سازمان های مردم نهاد با هدف حل برطرف کردن مشکلات زیست محیطی ناشی از جنگ داشته باشیم.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: پدیده ضداسلامی داعش و به هم ریختگی ساز و کارهای برخی حکومت ها موجب شده است آسیب های جدی تری به محیط زیست وارد شود که بسیار نگران کننده است و نیازمند عزم جهانی برای مقابله با آن هستیم.

وی تاکید کرد: باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که حداقل در زمان جنگ بتوان تاثیرات مخرب آن را بر محیط زیست کنترل کرد.

+2
0
  

8 دیدگاه

  1. فرناز حیدری می‌گوید:

    قصه از حنجره ایست که گره خورده به بغض، یک طرف خاطره ها یک طرف پنجره ها؛ در همه آوازها حرف آخر زیباست، آخرین حرف تو چیست که بدان تکیه کنم؟ حرف من نادیدن جنگ در فرداهاست.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. شهرابی می‌گوید:

    اثرات مخرب و البته مستقیم جنگ تحمیلی بر محیط زیست طبیعی و انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست به خصوص استفاده از سلاحهای شیمیایی و هدف قرار دادن سکوهای نفتی و کشتی های حامل نفت که واقعا مخرب بودن
    آزمایشها در فرانسه بر روی گوسفندهای اهلی بیانگر این واقعیت بود که تقریبا همه گوسفندهای اهلی در دنیا زیر گونه ای از قوچ و میش های وحشی ایران هستن؛ در اون زمان گفته شد نابودی یا مهاجرت برخی جمعیتهای قوچ وحشی در غرب کشور در طول جنگ تحمیلی باعث عدم دسترسی به ژن برخی زیر گونه ها شده…
    صحبتهای وزیر دفاع بسیار شیرین بود و به دل نشست ممنون از ایشون امیدوارم همیشه حامی محیط زیست باشن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. میثم می‌گوید:

    سلام بر دوستان
    بهدعنوان فردی که تقریبن جنگ و اثرات اون رو بر مخیط زیست دیدم باید بگم که در ایران هیچ اتفاق شومی به اندازه جنگ تحمیلی به محیط زیست صدمه نزده.
    متاسفانه اثرات جنگ بر محیط زیست بسیار مخرب و سالها ادمه خواهد داشت.
    در زمان جنگ مشکلات زیست محیطی به حاشیه میروند اهمیتی نخواهند داشت. البته چندان هم به دور از انتظار نسیت.
    فقط درمورد سلاح های جنگی عرض میکنم. که به شدت تمام به محیط زیست اسیب رسانده.
    چه در زمان انقلاب که مردم به اسلحه خانه ها حمله کردند و چه در زمان جنگ و بعد از ان .
    متاسفانه بسیاری از این سلاح ها سال ها در دست مردم بودند و جمع اوری نشدند.
    سلاح گلوله زنی اونم خودکار جنگی با مهمات ارزان قاتل حیات وحش شد.
    هنوز یادم هست که با گذشت چند سال از جنگ یک ایلحه کلاشنیکف به قیمت ۴۰هزارتومانتوسط بچه دبیرستانی ها خرید فروش میشد و اسلحه ژ۳ با قیمت در همین حد. و اسلحه دارگانوف موسوم به قناصه همراه با دوربین به قیمتی نزدیک ۱۰۰ هزارتومن. درسته واقعن باورش سخت هست.
    ولی متاسفانه این یکی از پیامدهای شوم جنگ هست.
    حالا این سلاح های جنگی غیر مجاز رو در دست نردم محلی کم سواد و دامداران تصور کنید.
    با همین سلاح ها تقریبن زاگرس و غرب کشور خالی ازحیات وحش شده.
    و هنوز هم در بین عشایر. و مردم محلی خرید و فروش میشوند. که بنده مقصر اصلی رو قوقضایه میدونم که احکام سخت و قوی در مبارزه با قاچاق سلاح صادر نمیکنه.
    دستگاه های امنیتی هم انگونه که باید مبارزه نمیکنند.

    متاسفانه چند دوره برای جمع اوری سلاح ها اقداماتی شد که ای کاش نمیشد.
    در اوایل انقلاب. در اواخر دهه هفتاد و در این چند سال اخیر عفو اعلام شد و برای افرادی که سلاح غیر مجاز خود رو تحویل میدادند مجوز صادر میشد . به جای سلاح های خودکار جنگی هم اسلحه گلوله زنی برنو و ام یک میدادند.با این کار عملن حمل ازادانه سلاح رو به اقرادی که سلاحیت نگهداری سلاح رو ندارند دادند.بدون هیچگونه اموزشی . بیشتر این سلاح ها متاسفانه در دست عشایر و روستا نشینان هست که بسیار به طبیعت نزدیک هستند. با این سلاح بسیار تخلف شد ، در درگیری های قومی قبیله ای یا خانوادگی به مراتب استفاده شد و قتل ها صورت گرفت. حیات وحش نابود شد. …

    خب شما حساب کنید که فشنگ کلاش و ژ۳ با قیمتی زیر ۷-۸ هزاز تومان که البته الان گرون شده وگرنه در گذشته بسیار بسیار ارزانتر بود در سال چند شلیک ممکنه انجام بده و چند جاندار رو از بین ببره؟!!!!
    از این که تولید سلاح کاهش یافته خوشحالم ولی نوش دارو بعد از مرگ سهراب هست.

    ای کاش خانوم ابتکار یه امار هم از تعداد سلاح های موحود در دست مردم میگرفتند . البته منظورم مجاز هست. غیر مجاز بماند.!!!
    ای کاش یک عزم راسخ در مبارزه با قاچاق سلاح صورت میگرفت. و حلویه این همه قاچاق سلاح ساخت کشور ترکیه کرفته میشد. واقعن برای یک کشور مقتدر در منطقه بسیار زننده هست که توان نگهداری از مرزهای خودش رو نداسته باشه. البته اگر باز منفعت شخصی افرادی متنفذ در کار نباشد.
    خانم ابتکار من خودم شکارچی هستم.
    ای کاش در کنار این اقدانات با وزارت دفاع در مورد افزایش قیمت مهمات صحبت میکردید. ۱۰۰ تیر فشنگ یاچمه زنی به قیمت ۱۳۲۵۰۰ بسیار ارزان هست. افزایش قیمت صورت گرفته ولی کم هست حداقل باید به قیمت ۳۰۰هزارتومان به فروش برسد. هرچند ای کاش به مدت دو سال توزیع مهمات فطع میشد.
    خانم ابتکار بخش بسیار زیادی از افراد سلاح به دست فعلی هیچ گونه اموزشی در مورد شکار و محیطزیست ندیده اند. حتی یک دقیقه . هنوز پلنگ و خرس را یک افت زمین و دام میدانند که باید از بین برود…هنوز شکار خارج از فصل و بدون مجوز رو حق طبیعی خودشون میدونند….. و خیلی از کج اندیشی های دیگه.
    خانم ابتکار چرا با هماهنگی با سازمان های مریوطه یک طرح اجباری اموزش در مورد نگهداری سلاح، شکار، و محیط زیست برگزار نمیکنید. هزینه اون رو هم از افراد دارای مجوز بگیرید. بسیار موثر هست.
    وای کاش میشد بر نگهداری سلاح شکار مالیات وزن کرد.
    خانم ابتکار راه از بین بردن شکار غیر مجاز تامل با شکارچیان هست نه تقابل. این امر فقط با امزش و ایجاد اعتماد بوجود میاد.
    البته فراموش نکنیم که قبلن هم با این مشکل مواجه بودیم و بسیار خوب این مشکل رو حل کردیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. kooshan می‌گوید:

    در زمان جنگ و مخاصمات نظامی مقابله با بهره کشی از محیط زیست غیر ممکن است در زمان جنگ و درگیری رعایت موازین دینی ، اخلاقی ، انسانی و زیست محیطی اگر امری محال نباشد بسیار مشکل است
    تجربه دردناک جنگهای تاریخ بشر نشان داده که عمده فجایع انسانی در زمان تخاصمات و درگیریها بوقوع پیوسته است و در هیج جنگی کنوانسیونها و قراردادهای بین المللی مربوط رعایت نشده و نخواهد شد
    جنگ جز کشتار و آوارگی و ویرانی و مصیبت و فلاکت برای انسانها و تخریب محیط زیست و نابودی سایر جانداران نتیجه ای ندارد در بحبوحه جنگ عصبیتها اوج گرفته و عناصر افراطی قدرت گرفته و دست به جنایت و تخریب می زنند همانگونه که در درگیریهای اخیر منطقه خاورمیانه بارها رخ داده است طبعأ در فضای خشونت بار جنگی درخواست عدم بهره کشی از محیط زیست جدی گرفته نمی شود آیا از داعشیان و همفکرانشان که کرامت انسانی همنوعان خود را لگدمال کرده و در اعمال سبعیت و قساوت از مرزهای توحش و بربریت فراتر رفته اند میتوان انتظار عملی مشابه در حق طبیعت و سایر جانداران را نداشت ؟
    در جهان معاصر که برخلاف گذشته نهادهای حفظ صلح و ثبات همانند سازمان ملل متحد و شورای امنیت وجود دارند بایستی در بلندمدت تلاش جامعه جهانی بر محو جنگ در آینده و در میان مدت توقف فوری مخاصمات بین کشورهای درگیر و یا گروههای متخاصم یک کشور تمرکز یافته و در صورت نیاز اگر لازم باشد باید باجبار کشورها و گروههای متخاصم را سر میز مذاکره نشانید در این صورت است که میتوان مانع تخریب و بهره کشی محیط زیست شد در کوتاه مدت هم ممکن است موقتأ بتوان مقرراتی جهت عدم بهره کشی از محیط زیست در زمان جنگ تدوین کرد اگر ضمانت اجرایی قوی داشته باشد
    و اما باید گفت همکاری با سازمانهای بین المللی برای رفع آثار سوء زیست محیطی جنگ در کشورمان اقدامی مثبت و سازنده است که امید به تداوم آن می رود ضمنأ از محدودیت در تولید و توزیع سلاح شکاری باید استقبال کرد و همزمان با آن بروز آوری ضوابط و مقررات تحویل سلاح به متقاضیان و بررسی صلاحیت آنها و نیز تشدید مجازات متخلفین احتمالی مد نظر قرار کیرد

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  5. افشین می‌گوید:

    باسلام.
    فکرمیکنم تولیدیاعرضه ۳۰۰۰۰۰ قبضه سلاح شکاری در سال دوراز واقعیت باشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  6. رامین می‌گوید:

    عجب همایش خلوتی با این همه عظمت موضوع !

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      اگه الان یهدلاشه خون ااود بود کلی هیاهو به پا میشد…. کلی لعن نفرین و بد وبیراه….تا خبر بعدی شکار غیر مجاز
      اما اگه قرار باشه یک مشکل ریشه ای حل بشه یا در موردش صحبت بشه.
      هیچی…..

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. علی می‌گوید:

    جالب اینجاست که اساتید دانشگاهی مربوط به حقوق محیط زیست در این همایش دعوت نشده بودند و این همایش بیشتر جنبه فرمایشی و نمایشی داشت.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>