نوروزی: نمایندگان از پاسخ سازمان محیط زیست قانع نشده و پیگیر تفحص هستند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام بررسی پاسخ ۴۸ صفحه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست از سوی نمایندگان تفحص کننده٬ گفت: نمایندگان از توضیحات این سازمان در خصوص سوالاتشان قانع نشده‌ و خواهان پیگیری موضوع از سوی هیات تفحص هستند.

رحمت‌الله نوروزی در گفت وگو با خانه ملت٬ با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس در جلسه ای با ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیحات وی را در خصوص سوالات نمایندگان استماع خواهد کرد٬ افزود: در صورتی‌که بعد از برگزاری این جلسه هم نمایندگان بر اظهارات خود تاکید داشته باشند موضوع از طریق هیات‌رئیسه مجلس و رای گیری در صحن علنی مجلس برای آغاز تفحص دنبال خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه جلسه با ابتکار و نمایندگان تفحص کننده از محیط زیست به احتمال زیاد هفته آینده برگزار خواهد شد٬ گفت: نتیجه نهایی در خصوص آغاز به کار تفحص و یا صرف نظر از آن هفته آینده مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد:‌ در صورت عدم اقناع نمایندگان در جسله مشترک با ابتکار ادامه روند تفحص از سوی درخواست کنندگان پیگیری خواهد شد.

+173
-57
  

28 دیدگاه

  1. علی می‌گوید:

    از نمایندگان محترم عاجزانه درخواست میکنیم که یک راهکار در زمینه جلوگیری از شکار یا سامان دهی بحث شکار داشته باشند.چون از شواهد امر بر میاید سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  2. مجید می‌گوید:

    از نمایندگان محترم سوال کنید که چرا و به چه علت تازه گیها زیاد به فکر محیط زیست افتاده اند ؟
    مگر همین شماها نبودید که حدود دو سال پیش قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور که هردو جزیره حفاظت شده هستند رو به جزیره کیش و تبدیل آنها به منطقه آزاد تجاری تصویب کردید ؟
    مگر شما نبودید که وقتی ریاست محترم مجلس از خانوم ابتکار خواستند که اجازه بهره برداری از معادن رو بده شماها کف زدید و ابراز خوشحالی کردید ؟
    مگر شماها نیستید که در طول این سالها حتی یک قانون درست و حسابی به منظور حفاظت جانی از محیط بانهای زحمتکش تصویب نکردید ؟
    آیا در طول این چند سال هنوز مجلس وقت نکرده حتی یک روز کاریشو به محیط زیست اختصاص بده ؟
    چرا و به چه علت در دوره ریاست سابق سازمان محیط زیست ، مسئله وارد کردن ببرهای مریض سیبری و مبادله اونها با چند پلنگ زیبای تندوره رو پی گیری نکردید ؟
    مسلما سال آینده که انتخابات مجلس است نمایندگانی وارد این مجلس خواهند شد که یکی از دغدغه هایشان حفاظت از محیط زیست کشورمان باشد نه دعواهای حزبی و جناحی .

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

    • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

      آفرین مجید.دمت گرم…

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • میلاد می‌گوید:

      درود بر شما.نمایندگانی که خواستار انحلال سازمان هستند رو هم اضافه کنید!!
      حیاتی ترین نیازهای تمام موجودات وابسته به محیط زیست هست، هوا، آب، غذا… .اونوقت کسانی هستند که اساسا وجود سازمانش در ایران رو بیهوده و نبودنش رو بهتر از بودنش میدونند که عنوانشون هم “نمایندگان مردم” مردم است!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    کاش این تحقیق تو همون هشت سال انجام میشد
    خدا میدونه که کسی تو این مملکت دلش به حال محیط زیست نسوخته و این کارا همش سیاسیه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  4. kohgard می‌گوید:

    بالاخره قضیه صدور پروانه شکار به کجا رسیده است؟
    با این بلاتکلیفی علاوه بر شکارچیان غیر مجاز، شکارچیان مجاز هم بیکار نخواهند ماند و پدر صاحب این ۴تا دونه پرنده و چرنده رو هم درمیارن .

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  5. چلچله... می‌گوید:

    امیدوارم اگر جلسه ای گرفته میشه و تصمیمی گرفته میشه واقعا بخاطر وضع محیط زیست کشور باشه…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  6. جمشید ازخوی می‌گوید:

    متاسفانه باید خاطر نشان کرد درجه اهمیت مسائل و مشکلات موجود در این عرصه برای نمایندگان ،در اندازه کشور هائی همانند نیجریه،کنگو،اندو نزی،جمهوری خلق چین،عراق و برزیل است.!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. سولماز می‌گوید:

    دوستان این تفحص در مورد چیه ؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  8. درنا می‌گوید:

    من هر چی در مورد مجلس بگم دیده بان تایید نمی کنه…
    فقط این یکی را می شه بگم که در تمام دنیا سازمان های مردم نهاد و NGO ها قانونگزاران را تحت فشار می گذارند برای تصویب یا تغییر یا اصلاح قوانین و در کشور ما متاسفانه سازمان های مردم نهاد هنوز اونقدر بزرگ نشدند که بتوانند از وزارت کشور مجوز بگیرند برای تجمعات بزرگ اعتراضی در تصویب یا تغییر و اصلاح قوانین.
    به خانوم ابتکار هم که من شخصا هیچ امیدی ندارم دغدغه اصلی ایشون مسائل سیاسی است و تمام اقدامات مثبتی هم که ممکنه انجام داده باشند تا الان فقط در جهت حفظ سمت بوده.
    نمی دونم آیا واقعا در ایران مدیری هست که بشه به مدیریتش بر این سازمان امید بست یا نه؟!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ خانم درنا
      تأکید بیش از حد بر نقش اشخاص باعث عدم توجه به شرایطی که در آن کار انجام می شود می گردد و این تصور را ایجاد می کند که همیشه باید منتظر افرادی با توانائیهای خارق العاده بود که بی نیاز از بسترها و مقدمات لازم و ضروری و با سرپنجه تدابیر فردی خویش حلال همه مشکلات باشند در حالیکه حداقل در دنیای پیچیده امروز که تمام امور یک کشور بهم و حتی شرایط جهانی ارتباط دارند این گونه تفکر انتزاعی راهگشا نیست
      مثلا در مورد کشور ما بایستی مجموعه دولت را در نظر گرفت که آیا ابتداأ عملکرد رئیس جمهور و بعد طبعأ کل کابینه چه مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت حفاظت از محیط زیست و ممانعت از تخریب بیشتر در این زمینه است ؟ و آیا در جهت فراهم آوردن مقدمات و بستر لازم برای حرکت در این مسیر تلاش می کنند یا خیر ؟ و چه مقدار امکانات و ابزارهای کار موجود و در دسترس مسئول مورد نظر قرار دارد و محدودیتها و کمبودها و موانع کار کدامند ؟
      با لحاظ این نکات و همزمان می توان عملکرد وزارتخانه ها و نهادهای دولتی مانند س.ح.م.ز. را جداگانه بررسی و نقد کرد که آیا هماهنگ با دولت ، عقب تر و یا جلوتر است و از امکانات موجود بخوبی استفاده کرده و آینده نگر است ؟ و پرسشهای دیگر از این قبیل
      ضمنأ باید توجه کرد مهم انجام کار است و نیت انجام دهنده امری فرعی و شخصی است بعلاوه اینکه امر فرعی علاقه به حفظ مسئولیت و مقام فعلی و حتی ارتقا به مسئولیتهای بالاتر در صورت دارا بودن صلاحیتهای لازم در همه کشورها صفت نکوهیده و مذمومی نیست

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • درنا می‌گوید:

        با تمام فرمایشات شما به طور کامل موافقم، اما:

        علاقمندی به یک حوزه کاری انگیزه افراد را در آن کار تقویت می کند در صورتیکه اگر کاری با انگیزه حفظ سمت انجام شود ممکن است، نفس کار، در خدمت حفظ سمت، قربانی شود.
        من خیلی در حرفها و نوشته های خانوم ابتکار دقت کرده ام.
        ایشان یک شخصیت به شدت سیاسی هستند تا یک شخصیت فرهنگی یا فعال محیط زیست.
        شاید ایشان در حوزه تخصصی تحصیلاتشان یک استاد نمونه باشند ولی کاملا بارز و هویداست که
        اصلا قاطعیتی را که مدیریت چنین سازمانی نیازمند آن است ندارند.
        ایشان یک مدیر منفعل هستند که در قبال زیاده خواهی سایر نهادها، سازمان ها و شرکت های دولتی در حیطه اختیارات محیط زیست، خیلی انعطاف دارند و این منافع این سازمان را که در اصل منافع محیط زیست ایران است مورد تهدید قرار می دهد…
        حتی در مورد قوانین و مجازات تخلفات در خبرها خواندم مجلس اعلام کرده بود سازمان محیط زیست باید خواستار اصلاح قوانین و افزایش جریمه ها و مجازات شود تا مجلس بتواند موضوع را بررسی کند و این سازمان در طول یکسال گذشته هیچ قدمی در ارائه لایحه به مجلس انجام نداده است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

        • kooshan می‌گوید:

          خانم درنا
          نظر شما درست و منطقی است و در شرایط مساوی فرد دارای تخصص مربوط ارجحیت دارد اما همیشه رعایت این موضوع ممکن نبوده و کار غیرمعمولی هم نیست ضمنه اینکه خانم ابتکار تجربه مسئولیت فعلی را در گذشته داشته اند و این نکته مثبتی است
          در مورد نقاط ضعف ایشان بدون ذکر مورد مشخص نمی توان نظر داد اما یک نکته این است که بهرحال درصدی سیاسی بودن مقامات دولتی طبیعی است مشروط باینکه فرع بر مسئولیت اصلی باشد
          دیگر اینکه عدم پیگیری پیشنهاد مجلس محترم از طرف ایشان صحبت مستقیم خانم ابتکار نبوده و همانطور که اشاره کرده اید از اظهارات نمایندگان محترم مجلس نقل شده است گفته های ایشان در این مورد این بود که پیشنهاد اصلاح و تغییر جرائم و مجازاتهای زیست محیطی و شکار غیرمجاز را به شورای عالی محیط زیست ارائه داده و منتظر تصویب آن هستند
          دوستانی که از ساز و کار این شورا مطلعند جهت روشن شدن موضوع اعلام کنند که آیا مصوبه این شورا کافی است یا نیاز به تصویب مجلس نیز هست ؟
          تا امکان بررسی و پیگیری موضوع باشد در ضمن ذکر این مطلب بد نیست که شورای عالی محیط زیست کشور بعد از یک وقفه و تعطیلی هفت ساله اولین جلسه خود را سال گذشته و در دولت جدید و با پیشنهاد خانم ابتکار با حضور ریاست محترم جمهوری تشکیل داد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

          • درنا می‌گوید:

            جناب کوشان
            شخصا معتقدم یک دلیل اصلی تمام بدبختی های مملکت ما اینست که پست ها و مقام ها بین شخصیت های سیاسی تقسیم می شود نه بین شخصیت های متخصص.
            حتی در شورای شهر تهران که قاعدتا باید فارغ التحصیلان معماری و شهرسازی و محیط زیست و مهندسی آب و عمران شهری و راه و ساختمان و متخصصان در رشته های مرتبط حضور داشته باشند یک عده شخصیتهای سیاسی هستند یک عده هم ورزشکار خب از این شورای شهر چه انتظاری می شه داشت…
            به همین دلیل است که در سالهای اخیر برجهایی با هفت طبقه پارکینگ در خیابان هایی که ظرفیت ماشین چندانی ندارند ساخته شده و ترافیک تهران در ساعاتی از غروب کاملا قفل است…
            این مثال قابل تعمیم به تمام مدیریت ها در تمام نهادها و سازمان ها هست متاسفانه.

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  9. شکارچی مجاز می‌گوید:

    دوستان از صدور پروانه شکار پرنده خبر ندارید؟اینجا همه شکار رو شروع کردن و همه ی دوستان مجاز ما امسال به صورت غیر مجاز میرن شکار و از ۴تا هم بیشتر میزنن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

    • مجید می‌گوید:

      جناب شکارچی مجاز
      همه دوستاتون که امسال به صورت غیر مجاز به شکار میرن دزد و حروم خور تشریف دارن
      البته احتمالا با همین لقمه های حروم بزرگ شدن و سر سفره زن و بچشون هم همین لقمه حروم رو میزارن
      شما که اسمتون شکارچی مجاز هست سعی کنید از دوستی با این افراد دوری کنید !!!
      مال حروم و دزدی بد کاری با زندگی افراد میکنه !!

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 22

      • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

        دمت گرم اقا مجید. خوب گفتی

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 16

      • مسعود می‌گوید:

        چراشمابه اصطلاح حامیان محیط زیست …میسوزه ازاینکه شکارچی به شکارمیره وچندعددپرنده میزنه .فکری بحال آلودگی هوای کلان شهرهاکنید،فکری بحال خشک شدن دریاچه ارومیه ،خشک شدن زاینده رود،جاده هایی که درون جنگل احداث میشه وروزبروزبیشترمیشه ،آلودگی صوتی و….بازهم بگم حالاشکارچی دوتاپرنده بزنه حروم خواره متاسفم برای شماها

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

        • kooshan می‌گوید:

          دوست گرامی _ مسعود
          اگر نظرات را بدقت بخوانید متوجه می شوید که منظور دوستان شکارچیان غیرمجاز بوده نه آنطور که شما ذکر کرده اید همه شکارچیان بطور اعم ، البته مواردی که در رابطه با مشکلات زیست محیطی کشور اشاره کرده اید بطور کلی و بجای خود صحیح است و کسی آنها را انکار نمی کند اما توجه کنید که اینجا بحث بر سر شکار غیرقانونی پرندگان بوده و شما اگر دلیلی دارید که کار درستی است می توانستید در این رابطه بیان کنید و مسائل دیگر هم بموقع و بجای خود مورد بحث و گفتگو بوده و خواهند بود

          بعلاوه این شیوه که در میان برخی از ما ایرانیها رایج شده صحیح نیست که وقتی موضوعی مشخص مطرح میشود بجای گفتگو درباره آن فورأ چند مورد دیگر اگرچه درست ولی بدون ربط مستقیم مطرح شده و گفته می شود “حالا که اینها هست ، این هم باشد مگر چه می شود ؟”

          دوست گرامی این هم صحیح نیست که در مسائلی که جنبه همگانی داشته و عموم مردم مسئولیت دارند خودمان را تماشاچی بدون مسئولیت دانسته و دیگران را مورد عتاب و خطاب قراردهیم و فرضأ بگوئیم : “محیط زیستی ها بیایند این مشکلات را حل کنند” یا اینکه بگوئیم “مخالفان بیکاری و دیگر معضلات اجتماعی بروند این معضلات را حل کنند”

          حل مشکلات کشور علاوه بر مسئولین ذیربط که مستقیمأ وظیفه دارند بعهده همه ما نیز هست حال اگر برخی هموطنان وظیفه شناس بوده و به مسئولیتهای اجتماعی خود واقفند و به آن عمل می کنند سزاوار تشویق و تقدیرند و باید الگوی هموطنان دیگر قرار گرفته و باید سعی کرد از آنها عقب نمانیم

          دیگر اینکه کسی که در زمینه شکار عمل غیرقانونی و نادرست از او سر می زند نمی توان توقع داشت در سایر موارد حتمأ کار درست را انجام دهد

          این نکته هم مهم است که مشکلات عمده محیط زیست به یکباره و دفعتأ بوجود نیامده اند بلکه از ندانم کاریها و احساس مسئولیت نکردن در موارد کوچک که ممکن است باز از دید شما کم اهمیت باشد نظیر حفر یک چاه غیرمجاز یا قطع چند اصله درخت و یا احداث یک جاده شروع شده و بتدریج وضعیت فعلی حاصل شده است و بقول معروف “قطره قطره جمع کردد / وانگهی دریا شود” و یا در مورد خلافهای کوچک که از قدیم بدرستی گفته اند “تخم مرغ دزد ، عاقبت شتر دزد می شود”

          یقینأ شما نیز باور دارید که امور خرد و ریز بجای خود حائز اهمیت بوده و نمی توان آنها را نادیده گرفت چرا که زمینه ساز امور بزرگ و مهم تری خواهند شد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • یلدا می‌گوید:

      شما اگر خودتان قانون شکن هستید این کار را به سایر شکارچیان مجاز نسبت ندهید.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 8

  10. kooshan می‌گوید:

    با رویکردی که اکثریت نمایندکان مجلس محترم اتخاذ کرده اند و مشکل بتوان امیدوار بود که استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس محترم نظیر سؤال ، تحقیق و تفحص و استیضاح و رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا و نیز ارائه طرح که همه از حقوق مجلس محترم هستند منجر به اقدامات مثبت در جهت رفع مشکلات مهم و اصلی از جمله مسائل و معضلات محیط زیست کشور گردد چاره کار توجه نمایندگان مجلس محترم به افکار عمومی و مطالبات مردم و نیز تعامل و همراهی و همکاری با دولت و رئیس جمهور محترم است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. حسین می‌گوید:

    منم با مجید موافقم مجید جان دمت گرم.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  12. حنیف رضا گلزار می‌گوید:

    همه میدونن که درد جناب مهندس ناکامی ایشون در مورد احداث جاده تو جنگل ابر شاهرود که با همکاری تشکل های مردمی و سازمان حفاظت محیط زیست ناکام موند… اولین اقدام ایشون بعد این موضوع طرح ادغام سازمان محیط زیست تو سازمان جنگل ها بوده که اوهم ابتر موند الان گیر داده به این موضوع جدید.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  13. شکارچی مجاز می‌گوید:

    مجید. از کی تا حالا مرجع تقلید شدی

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  14. مجید می‌گوید:

    آفرین جناب حنیف رضا گلزار
    من هم با شما هم عقیده ام

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  15. فرخ حمیدی می‌گوید:

    آقا مجید سنگها و کوهها و معدل و کل منابع طبیعی و کل حیوانات وحشی
    طبیعت ماله بیت الماله که باید به شیوه ی صحیح از اون بهره برداری کرد
    سازمان محیط زیست باید بررسی های دقیق خودش رو انجام بده و نسبت به توانایی
    طبیعت از اون در جهت استفاده مردم بهره داری کنه برای افراد متقاضی جامعه ، وقتی شما
    خودت اهل تحقیق هستی و محققین محیط زیست جوابی بجز کاووشهای علمی مانند امسال
    مجوز نیست به دلیل نامشخص می دن ، از طرف دیگر افرادی که در دله کوه هستن که با مناطق خودشان
    آشنایی کامل دارن به هر اندازه که می خواهن حتی برای فروش به قول خودشان به شکار می روند شما خودت را جای
    افراد مجاز که لذت شکار در طبیعت را چشیده باشد بگذار خیلی که مرد باشد برای خودش قانون گناه و ثواب می گذارد
    و سعی می کند به اندازه ی سهم خودش از طبیعت کارش را اجام دهد .
    اگر کسی عسل کوه بخواهد باید به کوه برود وگرنه نمی تواند از آن صحبت به میان آورد و طعم آن را بچشد …

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

    • مسعود می‌گوید:

      باسپاس ازشما

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ آقای فرخ حمیدی
      بهره برداری افراد متقاضی جامعه از منابع طبیعی که متعلق به عموم مردم است و شما هم بدرستی به آن اشاره کرده اید در صورتی آزاد و بلامانع است که دولت و یا سازمانهای دولتی مربوط مجوز لازم را به این هموطنان متقاضی بدهد حالا اگر وزارتخانه یا سازمان و نهاد ذیربط به علتی که قطعأ دلایلی دارد مجوز برای متقاظیان صادر نکنند آنها دیگر اجازه آن کار را ندارند و اگر با هر توجیهی ولو بقول خودتان چشیدن لذت شکار در طبیعت باشد اقدام به اینکار کنند تخلف انجام داده و کار آنها مصداق دست درازی به بیت المال است و باید مجازات قانونی شوند اگر قرار باشد دولت و یا سازمانی دولتی که بعنوان نماینده مردم متولی امور بیت المال هستند عملی را ممنوع اعلام کنند ولی عده ای بنابر تشخیص خود آن را انجام دهند دیگر وجود قانون بی معنی است و ضرورتی ندارد و هر کس به صلاحدید خود می تواند هر کاری بخواهد بکند در این صورت بلبشو و هرج و مرج در جامعه حاکم خواهد شد.
      دوست گرامی این گفته شما صحیح است که اگر شخصی بخواهد عسل کوهی بخورد لزومأ باید به کوه برود اما این به معنای این نیست که در مورد آن صحبت هم نمی تواند بکند حتمأ خودتان هم قبول دارید که این حرف درستی نیست این گفته مثل این است که بگوئیم کسی که فرضأ به کره ماه نرفته است پس نمی تواند درباره آن صحبت کند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>