تحویل ۳ بچه خدنگ به محیط زیست لرستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یکی از دوستداران محیط زیست در شهرستان کوهدشت استان لرستان متوجه بچه های کوچک نوعی جانور می شود که بدون مادر خود تنها مانده بودند.

این شخص چند روزی بچه ها را زیر نظر گرفته و پس از آنکه مطمئن می شود از مادرشان خبری نیست آنها را به اداره محیط زیست شهرستان کوهدشت تحویل می دهد.

این ۳ حیوان کوچک که بچه خدنگ بودند جهت نگهداری به مرکز تیمار حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان منتقل شده و هم اکنون در این مرکز تحت تغذیه و مراقبت می باشند.

محیط بان جانباز زینی سپهوند پس از آنکه سال گذشته در جریان تعقیب متخلفین از ارتفاعات سقوط کرده و دچار آسیب جدی از ناحیه کمر شده بود هم اکنون سرپرست مرکز تیمار حیات وحش لرستان می باشد و تاکنون حیات وحش آسیب دیده و یا تنها مانده زیادی را پس از تیمار در این مرکز در طبیعت رها نموده است.

خدنگ بزرگ یا به زبان محلی موش خرما، پستانداری از خانواده خدنگ‌ها است. این جانور  ۳۶ تا ۴۵ سانتیمتر طول دارد و رنگ آن گندمی مایل به حنایی است.

خدنگ به راحتی از دیوار و درخت بالا می رود و شکارچی بسیار سریعی به شمار می رود. این جانور از گل گریزان است و در مناطق گل آلود راه نمی رود. خدنگ می تواند کاملا در سطح زمین بخوابد تا کمتر دیده شود.

خدنگ روز فعال و همه چیز خوار است، هیچگونه فصلی برای جفتگیری نمی شناسد و در تمام فصول سال به جفتگیری و زاد و ولد می پردازد.

خدنگ به آرامی و بدون سرو صدا حرکت می کند و می توانند روی پاهای خود بایستند و اطراف را نگاه کنند.

این جانوران دشمن اصلی مارها به شمار رفته و در مناطقی که جمعیت مارها رو به افزایش است در طبیعت رهاسازی میشود اما علاوه بر مارها این جانور انواع پرندگان، پستاندارن کوچک، تخم پرنده، حشرات و ریشه های گیاهان را در رژیم غذایی خود دارد. خدنگ از خرچنگ نیز تغذیه می کند.

خدنگ بزرگ در ایران تنها در نواحی جنوبی کشور زندگی می‌کند. یکی از زیستگاه‌های اصلی این جانور شهرستان رامهرمز در استان خوزستان است.

خدنگ ها به صورت گروهی زندگی می کنند و پیوند خانوادگی بسیار قوی دارند. لانه خدنگ دارای چندین سوراخ با فاصله های متفاوت است و به صورت گروهی و یا تکی به شکار میروند.

مهمترین عامل کم شدن جمعیت خدنگ ها انسان است. به دلیل اینکه خدنگ از مار و عقرب تغذیه می کند کشاورزان از خدنگ ها مواظبت می کنند و به آنها آسیب نمی زنند اما در مناطق پرورش طیور خدنگ آفتی بزرگ تلقی می شود.

+183
0
  

17 دیدگاه

  1. شهرابی می‌گوید:

    ممنون از این هموطن خوب که بعد از اطمینان از تنها بودن بچه خدنگها اقدام به جابجایی اونها کرده و عجله نکرد
    در اکثر مواقع اونچیزی که باعث کشته شدن حیواناتی همچون خدنگ توسط انسان می شه عدم حفاظت صحیح از پرندگان پرورشی هست؛ اگه همه نسبت به اهمیت، ارزش و زیبایی این گونه اطلاعات کافی داشته باشن به راحتی حکم به کشتار این حیوان نمی دن
    امیدوارم این سه تا کوچولو هم در آینده دوباره به طبیعت برگردن

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 0

  2. سعید هاشمی ، کارشناس ارشد محیط زیست می‌گوید:

    عالی چون زنده اند ، ولی بد چون دیگه نمیتونن به طبیعت برگردند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  3. درنا می‌گوید:

    خدا خیرشون بدهد، نگهداری از بچه های حیوانات و پر کردن جای خالی مادر برای آنها بسیار بسیار دشوارست تجربه اش را در مورد بچه ها گربه ها دارم.

    خدنگ ها زندگی اجتماعی بسیار جالب و پیچیده ای دارند روی دو پا می ایستند و دیده بانی می دهند و در مواقع خطر با صدای ویژه ای هشدار می دهند، خانه های زیر زمینی توو در توو با درهای متعدد دارند، در مستندی دیدم که خدنگ مادر برای منحرف کردن روباه از بچه هایش چطور جان خودش را در معرض خطر قرار دارد و البته موفق شد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

    • هادی می‌گوید:

      اون میر کته که فقط تو افریقاست و با خدنگ کلی فرق داره.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • درنا می‌گوید:

        ویکی پدیا:
        (دم‌عصایی یا میرکت (به آفریکانس: Meerkat) یا سوریکات (به انگلیسی: suricate) پستانداری کوچک و گوشتخوار است که در تیره خدنگ قرار دارد. معنی واژه میرکات در زبان هلندی، «گربه دریاچه» است، با این همه دم‌عصایی‌ها در زمین‌های خشک و مراتع آفریقا و نه در باتلاق‌ها زندگی می‌کنند. آنها هنگامی که بخواهند اطراف خود را برای در امان ماندن از شکارچیان در نظر بگیرند، به طرز قابل توجهی روی دو پای خود می‌ایستند و این از ویژگی‌های معروف دم‌عصایی‌ها است.)

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. مهسا می‌گوید:

    خدنگ بسیار مفید است ، جمعیت مار و عقرب را کنترل میکند. خیلی خوشحالم بابت نجات و مراقبت از این خدنگ های کوچک

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  5. مرد دو هزار چهره می‌گوید:

    خدا را شکر، فکر کنم ممنوعیت شکار جواب داده، از بس که دیگه تخلف شکار انجام نمیشه! خبرهای دیده بان همش شده بچه خدنگ و بچه سگ آبی وبچه راسو و…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  6. شهروحش می‌گوید:

    بادرود ، دیده بان لطفا تیتر خبر را تصحیح کنید نام خدنگ ، خندگ درج شده است .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. سولماز می‌گوید:

    ممنون از این هم وطن خوب . امیدوارم هر روز از این نوع خبرها بیشتر بشنویم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  8. علی2 می‌گوید:

    با سلام به همه دوستان ممنوعیت شکار فقط شکارچیان مجاز را خانه نشین کرده است تاثیر زیادی بر تخلف شکار نگذاشته است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  9. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    چقدر اینها دوست داشتنی هستند .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. میهن می‌گوید:

    محیط زیست لرستان مثل همیشه در شناساییه گونه ها اشتباه میکنه اینه بچه سمور هستند نه خدنگ ضمنا خانواده راسوها از خدنگها جداست فقر کارشناس علمی در اداره کل لرستان بسیار بارز و مشهود است

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  11. مجید می‌گوید:

    از این هم وطن عزیزمون تشکر میکنم . این کار یعنی عشق به خدا و آفریده های او ، یعنی عشق به وطن ، یعنی مرگ بر وطن فروشی . امیدوارم روزی برسه که همه ایرانیان بشن طرفدار حفظ محیط زیست . و نه بگن به هر کاری که مخرب محیط زیسته . در مدارس و دانشگاهها رشته محیط زیست راه اندازی بشه ، روزنامه ها و هفته نامه های مرتبط با محیط زیست داشته باشیم ، سازمان مدرن و مجهز با نیروی فراوان برای حفظ محیط زیست در کشورمون باشه ، جریمه های شکار غیر مجاز از حداقل ۱ میلیون تومان شروع بشه و هر سال مقدار آن افزایش پیدا کنه ، مجازاتهایی مانند حبس تبعید شلاق و اعدام هم به مجازاتهای شکارکش ها و تخریب کنندگان محیط زیست اضافه بشه . اعدام برای اونهایی که شکم خرسها رو پاره کردن برای اونها که روباه رو با شلنگ وصل به اگزوز ماشین باد کرن تا بترکه برای اونهایی که پلنگ رو با ضربات سنگ و آجر کشتن برای اونهایی که جنگلهارو آتیش زدن برای اونهایی که بروی محیط بانها اسلحه کشیدن و پاسگاههای محیط زیستو آتش زدن ، شلاق برای اونهایی که بدن پلنگ بیچاره رو پر از ساچمه کردن و نخاعشو قطع کردن ، برای اونهایی که زهر وارد رودخونه کردن تا ماهی صید کنن ، برای اونهایی که دندون کفتار رو شکستن ، برای اونهایی که گوشت گراز رو به جای گوشت گوساله به رستورانها فروختن ، برای کسانی که بروی محیط بانهای عزیز قمه کشیدن . تبعید به جاهای بی آب و علف برای کسانی که قدر طبیعت بکر و سر سبز رو نمیدونن و با تخریب و صید بی رویه همه جا رو بی آب و علف میکنن و بچه حیواناتو بی مادر میکنن و مادر رو بی بچه . حبس برای تمام کسانی که بدون رعایت شرایط و ضوابط شکار میکنن و محیط زیستو آلوده میکنن. جریمه های آنچنانی هم برای پیشگیری و بازدارندگی .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  12. reza می‌گوید:

    تشکر فراوان از هم وطن مسئولیت پذیر…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. شکاربان می‌گوید:

    در این روز گار بی مروت و ازدیاد کشت و کشتار جانوران توسط قاتلان حیات وحش ،وجود و برخورد چنین کسانی باعث دلگرمی انسان میشه،خداوند گار پشتیبان و نگهدار فرزندانش باشد،انشاء……..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  14. همیار می‌گوید:

    واقعا جا دارد از محیط زیست شهرستان کوهدشت – استان لرستان که خبرهای خوب و متنوعی در زمینه محیط زیست فعالیت بسزاییی دارد -تقدیر و تشکر نمو.د

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>