عزم دولت برای مبرا شدن پارک ملی گلستان از تهدیدات جدی است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مشاور معاون راهبردی ریاست جمهور در بازدید از واریانت* شمالی پارک ملی گلستان ضمن تایید خطرات جدی حضور جاده ‏فعلی در پارک ملی گلستان اعلام کرد: عزم دولت برای مبرا شدن پارک ملی گلستان از تهدیدات جدی است.‏

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، دکتر سعید نمکی مشاور معاون راهبردی ریاست جمهور درباره اهداف بازدید از جاده پارک ملی گلستان و واریانت شمالی این جاده گفت: با توجه به اهمیت پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره های زیستکره برای کل جهان و با عنایت به اتفاقاتی که اخیرا در پارک ملی گلستان افتاده از جمله آتش سوزی ها، دست اندازی ها و دسترسی های درونی جاده پارک باعث شد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه تصمیم بگیرند تا راه دسترسی جدیدی خارج از پارک برای تردد فراهم بشود.

وی افزود: بنده هم به عنوان مشاور معاون برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهور و همچنین مشاور خانم دکتر ابتکار ماموریتی داشتم که این جاده را ببینم و مقدار هزینه ها و مشکلات با استقرار وضع موجود را بررسی و طی گزارشی اعلام نظر کنم.

وی بیان کرد: دسترسی جدید و بیرون بردن جاده از پارک ملی گلستان از یکسو می تواند کمک موثری باشد برای نجات پارک ملی از بعضی از آسیب ها باشد، از سوی دیگر ایجاد جاده برای عبور و مرور از پارک و ساماندهی اکوتوریسم پارک می تواند مفید باشد.

دکتر نمکی اظهار کرد: احداث جاده بسیار ضروری است ولی از نظر هزینه نیازمند بررسی است و از نظر فنی هم باید کار کارشناسی انجام داد. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان هم با همکاری بخش های مختلف در این رابطه برنامه هایی را شروع کردند که ما هم در معاونت برنامه ریزی و راهبردی برای تامین اعتبار این موضوع کمک می کنیم.

وی در توضیح این که فعالان محیط زیستی باتوجه به وعده های پیشین زیاد به عزم دولت برای انجام این طرح خوش بین نیستند، خاطرنشان کرد: نظر عزیزان در دولت تدبیر و امید به اجرای پروژه های زیر بنایی است. مقوله سلامت و محیط زیست مورد توجه ویژه دولت است و محیط زیست آسیب دیده کشور با ایجاد پروژه های زیربنایی با کمترین آسیب و گزند به محیط زیست کشور رو به مرمت می رود.

مشاور معاون راهبری ریاست جمهور ادامه داد: آنچه که مهم است کارها باید با  کارشناسی انجام شود و از هرگونه خرج اضافی پرهیز شود. در سال های گذشته منابع کشور صرف پروژه هایی شد که اهمیت خاصی نداشتند.

وی با تاکید بر این که عزم دولت برای مبرا شدن پارک ملی گلستان از تهدیدات جدی است، بیان کرد: نامه ای اخیرا با امضای وزارت راه و سازمان محیط زیست به رییس جمهور نوشته شده و از رییس جمهور خواسته شده که این جاده به بیرون از پارک منتقل بشود که یقینا الگویی برای همکاری و توسعه ارتباطات جاده ای با در نطر گرفتن مسائل محیط زیست کشور است.

وی اضافه کرد: من این موضوع را شخصا پیگیری خواهم کرد و در هیات دولت هم مطرح خواهد شد. انتظار ما هم از رسانه ها این است که برای افزایش آگاهی  محیط زیست به مردم کمک کنند تا منابع طبیعی و محیط زیست بیمه شوند.

*در راهسازی به هریک از مسیرها و انتخاب های ممکن برای یک مسیر قبل از نهایی شدن طرح و احداث جاده واریانت میگویند. از میان کلیه واریانت ها یک واریانت دارای بهترین شرایط میباشد که به آن واریانت بهینه یا اصلی میگویند.

+333
0
  

23 دیدگاه

  1. amirali می‌گوید:

    این کار میتواند یادگار ماندنی از این دولت باشد

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

    • گرگعلی می‌گوید:

      جناب امیرعلی نمیدونم چرا ناخودآگاه به یاد عزم جدی سازمان برای انتقال یوزهای اسیر تا شهریور ماه امسال به پارک پردیسان افتادم!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • مسعود می‌گوید:

      اگه این طرح تاده سال دیگه عملی شدمن به تمام دوستداران محیط زیست یک شب شام میدهم !!!
      برآورد کردید این طرح چقدر هزینه دارد با این کسری بودجه ای که دولت دارد و قرار است از سال بعد بودجه کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی بسته شود. لطفا شعار ندهید و حرفهایی از روی شکم سیری نزنید.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. اهورا می‌گوید:

    در خبرهایی که خواندم قراره به زودی جایگزینی جاده آغاز بشه مسیر سه راهی کلاله – گلیداغ – آشخانه… خدا کنه اینکار هرچه زودتر انجام بشه تا ما دیگه تماشگر روزهای سیاه پارک ملی گلستان نباشیم.
    ای خدا یعنی روزی میاد که این جاده بسته شده باشه و ما تماشاچی روزهای خوب پارک باشیم…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  3. درنا می‌گوید:

    ( وی در توضیح این که فعالان محیط زیستی باتوجه به وعده های پیشین زیاد به عزم دولت برای انجام این طرح خوش بین نیستند، خاطرنشان کرد: نظر عزیزان در دولت تدبیر و امید به اجرای پروژه های زیر بنایی است.)

    بی صبرانه منتظر اجرایی شدن این طرح می مانیم!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  4. خادم طبیعت می‌گوید:

    جاده ای که از وسط پارک رد میشه پارک رو به دو ناحیه شمالی و جنوبی تقسیم کرده و نتیجتا باعث ایجاد پدیده ی جزیره ای شدن در یکی از مهمترین و بزرگترین پارک های خاورمیانه گردیده است.
    تصادف گونه های جانوری با ارزش نظیر آهو / مرال / شوکا / خرس / پلنگ / گربه جنگلی و …متاسفانه همه ساله بخشی از تهدیدات جدی و سیر نزولی حیات وحش پارک ملی گلستان به حساب آمده و تلفات به جای مانده از تصادفات جاده ی عبوری با حیات وحش غیر قابل اغماض میباشد…
    خطر آتش سوزی حاصل از تفریح مسافران عبوری – زباله های بجامانده از مسافرین در سطح جنگل / آلودگی آب رودخانه دوغ (رودخانه ای که از پارک ملی گلستان میگذرد و در نهایت از رودخانه ی گرگان رود گذشته و به تالاب گمیشان ختم میشود) ناشی از شستشوی خودروی مسافرین از دیگر معظلات این جاده هست… و پس از سالها امروز مسولین به فکر تغییر این مسیر افتادن
    بازم جای تقدیر داره………………………………..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. جمشید ازخوی می‌گوید:

    کافی بود این ذخیره گاه کم نظیر در قلمرو کشورهائی نظیر ژاپن ، مالزی یا سنگاپور یا تایوان بود تا عیار پاسداشت از نعمات خداداد، شاخص فرهنگ شهروندی، درجه مدنیت انسان، میزان مسئولیت پذیری شهروندان، مدیریت تحسین شده، تدبیر مدیران به اصطلاح میدانی،!! ایجاد اشتغال پایدار برای جوامع محلی و کوچک،! رونق اکوتوریسم، سافاری،…. عیان میشد.!!
    هر چند گلستان هرگز غنی و شکوه وسعت ۱۱۰۰۰۰ هکتار یا ۹۰۰۰۰ هکتار پیشین را نخواهد یافت ، فارغ از تمام بی مهری های از سر گذشته بر این اقلیم ،جنگل گلستان نگین حیات وحش ایرانست.ا
    امیدواریم با همدلی و حسن تدبیر و احساس مسئولیت مشترک آحاد این فلات، شاهد غرش دوباره نسل ببر (چه از گونه سیبری یا هیرکانی) در عرصه های آن باشیم.
    در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. زهره می‌گوید:

    ببینیم در میان دولتمردان کنونی کدامشان جویای نام نیک و دعای خیر هموطنان و جلب رضایت پروردگارشان هستند؟
    نام نیکو گر بماند ز آدمی

    به کزو ماند سرای زرنگار

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. حاج رضا می‌گوید:

    عجب تیتر با مفهوم و گویایی . خداوکیلی این جمله معنیش خوبه یا بد ؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  8. مجید( حیوانات نگینهای افرینشند) می‌گوید:

    امیدوارم هر اتفاقی میفته به نفع پارک باشه و این اخبار تلخ رو دیگه نشنویم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. شهرابی می‌گوید:

    امیدوارم هر چه سریعتر و با برنامه ریزی صحیح جاده جدید احداث بشه و البته ارزیابیهای زیست محیطی در احداث جاده جدید مد نظر گرفته بشه و فقط بحث خروج جاده از پارک مطرح نباشه
    فراموش نکنیم که فقط صحبت از این پارک نیست باید به مسئولان فهماند حفاظت از محیط زیست تنها حفاظت از چند گونه یا یک منطقه نیست!
    امیدوارم شاهد فعالیتهای مفید، سازنده و پایدار باشیم ممنون دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    عمرا اگه دولت جاده رو ورداره از منطقه بکرو دیدنی گلستان تازه داره جاده رو دو طرفش میکنه حیف این طبیعت زیبا و دیدنی دست این ملت

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. کاری بسیار عالی و قابل تقدیر

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  12. عاشق طبیعت می‌گوید:

    اگر راه مشهد شمال از جنگل برداشته بشه خیلی عالی میشه خطر کمتری حیوانات را تهدید خواهد کرد وبه بکر بودنش کمک میشود حیف پارک ملی گلستان که جزء مناطق بین المللی مامیباشد درخطر نابود شدن باشد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. مجید می‌گوید:

    این جاده از ضروریات محیط زیست است که باید با جدیت اجرا شود
    از خانم ابتکار ریاست محترم سازمان محیط زیست و جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم به خاطر توجه ویژه اشان به محیط زیست متشکرم .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  14. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    خدایا یعنی عمر ما کفاف میدهد که زنده باشیم و این خبر خوش را بشنویم؟؟؟
    باور کنید از بزرگترین آرزوهای زیست محیطی ام یکی نجات دریاچه ارومیه و دیگری بسته شدن این جاده سیاه و مرگبار است، که همانطور که گفتم امیدوارم زنده باشم و چنین روز بزرگی را ببینم
    آنروز روز جشن بزرگ دوستداران طبیعت و حیات وحش ایران است بامید تحقق هرچه سریعتر این آرزو…..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  15. شکاربان می‌گوید:

    احتمالا منظورشون از مبراشدن از تهدیدات ،نابودی کامل جنگل و حیات وحش اونجاست،خیال همه هم اینجوری راحت میشه!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  16. شکاربان می‌گوید:

    احتمالا منظورشون از مبراشدن از تهدیدات،نابودی کامل جنگل و حیات وحش اونجاست،خیال همه هم اینجوری راحت میشه!!!!!!! از تلفن زدن اون آقا کت شلواریه معلومه!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  17. reza می‌گوید:

    فنس کشی کناره های جاده
    ایجاد تونل و پل برای عبور مرور حیات وحش سریع ترین کم هزینه راه ممکن است

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  18. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    ریاست محترم جمهوری آقای روحانی با اولویت قرار دادن حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور و جنگلها و حیوانات ارزشمند کشورمان نامشان در قلب ایرانیان باقی خواهد ماند و نسلهای آینده خواهند دانست که ایشان برای نجات محیط زیست کشورمان چقدر جدیت داشته اند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  19. بابک می‌گوید:

    امیدوارم کار با اصول وهرچه زودتر اجرایی بشه.ب امید خدا

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  20. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    دیدبان لطفا راجع به نامه نماینده های مجلس راجع به تکمیل جاده ابر هم گزارش بده

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. هیرکانی می‌گوید:

    امیدوارم قدر پارک ملی گلستان رو بدونیم و با احداث جاده جدید از این گوهر ارزشمند ایران بیش از پیش مراقبت کنیم به امید اون روز

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>